جرم قمه کشی چیست و مجازات آن در قانون ایران

مطابق با آمار های ارائه شده از سوی پزشکی قانونی، مراجع انتظامی و قضایی، متاسفانه وقوع نزاع و درگیری میان افراد از آمار قابل ملاحظه ای امروزه برخوردار می باشد و بسیاری از مراجعات به پزشکی قانونی و مراجع انتظامی در ارتباط با نزاع و درگیری های خیابانی میان اشخاص می باشد.

اما مساله ی نگران کننده و خطر آفرین، استفاده از سلاح و به کارگیری آن در نزاع و درگیری می باشد.

در این نوشتار قصد داریم به بحث قمه کشی و مجازات آن در قوانین رایج بپردازیم.

جرم قمه کشی در قانون مجازات اسلامی

قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات در مقرره ای به بحث قمه کشی و قدرت نمایی با آن پرداخته است

ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در این باره بیان می دارد:

هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد‌یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۹۶/۹/۲۹) – حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس در صورتی که صرفاً به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح انجام شود؛ جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازات مقرر در این ماده محکوم می‌ گردد. واردات، تولید و عرضه سلاح های مذکور ممنوع است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاحها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌ شود.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۹۶/۹/۲۹) – تولید، عرضه یا حمل ادوات موضوع تبصره (۱) در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی پس از دریافت مجوز بلامانع است.

نحوه و مرجع صدور مجوز به موجب آیین‌ نامه‌ ای است که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزرای دادگستری و کشور و با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌ شود و به تصویب هیات وزیران می‌ رسد.

در ارتباط با این ماده باید این نکته را خاطر نشان کرد که، سابقا حمل سلاح سرد فاقد عنوان مجرمانه بود، اما قانون گذار در اقدامی شایسته با الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷، حمل سلاح سرد به قصد نزاع و درگیری را جرم انگاری نموده و برای این عمل مجازات مستقل از ماده ۶۱۷ در نظر گرفته شده است.

مساله ی دیگری که در این رابطه وجود دارد، بحث تشدید مجازات در موارد پیش بینی شده می باشد.

مطابق با ماده ۶۲۰ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه جرم موضوع این ماده به صورت دست جمعی و با توطئه صورت گرفته شده باشد، هریک از مرتکبین به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

جرم قمه کشی در قانون مجازات اسلامی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

قمه کشی و سلب امنیت جامعه

پس از بررسی جرم استفاده از سلاح و ایجاد نزاع و درگیری و مجازات قانونی جرم، ممکن است اقدامات فرد یا افراد در هنگام استفاده از سلاح دارای ابعاد وسیع تری نسبت به ماده ۶۱۷ قانون مجازات بخش تعزیرات باشد و به نوعی منجر به ایجاد اختلال، رعب و وحشت و سلب امنیت در جامعه شده باشد.

در همین راستا قانون گذار حقوق کیفری و با استفاده از شرع و فقه اسلامی، جرم محاربه را در قانون مجازات پیش بینی نموده اند.

ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی در این باره مقرر نموده است که:

محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد. هرگاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود.

لازم به ذکر است که راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه ها شوند محارب محسوب می شوند.

در خصوص مجازات محارب قانون مجازات چهار نوع مجازات اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ، نفی بلد (تبعید) را در نظر گرفته است که در حال حاضر در صورت اثبات این عمل، قضات دادگاه های کیفری رای به اعدام محارب صادر خواهند نمود.

قمه کشی و سلب امنیت جامعه

آیا امکان تعلیق اجرای مجازات در جرم استفاده از سلاح وجود دارد؟

یکی از مهم ترین اقدامات تخفیفی قانون به جهت بخشش و گذشت جرم ارتکابی از سوی مجرم، نهاد تعلیق اجرای مجازات می باشد.

در این رابطه ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی مقرر می نماید که:

در جرائم تعزیری درجه سه تا هشت (از سه ماه حبس تا ده سال حبس) دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید.

دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید.

همچنین محکوم می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید.

به موجب قانون مجازات اسلامی و اصلاحیه صورت گرفته مطابق با قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، شماری از جرائم تصریح شده در ماده ۴۷ این قانون قابل تعلیق و تعویق نخواهند بود.

حال با عنایت به این ماده که جرم استفاده از سلاح (قمه کشی) را در بر گرفته است جرم موضوع ماده۶۱۷ قانون مجازات بخش تعزیرات غیر قابل تعلیق می باشد.

آیا امکان تعلیق اجرای مجازات در جرم استفاده از سلاح وجود دارد؟

ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی عبارتست از:

صدور حکم و اجرای مجازات در مورد جرائم زیر و شروع به آنها قابل تعویق و تعلیق نیست:

الف- جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تاسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات

(درصورت همکاری موثر متهم در کشف جرم و شناسایی سایر مرتکبین، تعلیق بخشی از مجازات بلامانع است.)

ب- جرائم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدم‌ ربایی و اسیدپاشی

پ- قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا، وضیع و انتشار عکس و فیلم و … مبتذل

ت- قاچاق عمده مواد مخدر یا روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان

ث- تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی و محاربه و افساد فی الارض

ج- جرائم اقتصادی، با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال (به استثنای جرم کلاهبرداری و جرائم در حکم کلاهبرداری)

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ نزاع و درگیری میان افراد و به ویژه استفاده از سلاح و سلب امنیت، آسایش و آرامش اعضای جامعه یکی از معضلات حال حاضر جامعه می باشد.

قانون گذار با توجه به افزایش خشونت و استفاده از سلاح علاوه بر اینکه هرگونه نزاع و درگیری، تظاهر یا قدرت‌نمایی با سلاح سرد و ایجاد مزاحمت برای اشخاص یا اخاذی و تهدید افراد را جرم انگاری نموده است، صرف حمل سلاح به قصد نزاع و درگیری را نیز دارای عنوان مجرمانه دانسته و برای آن مجازات در نظر گرفته است.

سوالات متداول

مطابق با ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی؛ هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

قانون مجازات اسلامی نظر به اهمیت برخی از جرائم، امکان تعویق صدور حکم و تعلیق اجرای مجازات را سلب نموده است، که جرم قمه کشی، موضوع ماده ۶۱۷ در زمره این جرائم قرار گرفته است و در نتیجه قابل تعویق و تعلیق نمی باشد.

در صورتی که ارتکاب جرم با توطئه قبلی صورت گرفته باشد یا اینکه جرم به صورت گروهی ارتکاب یافته باشد ؛ طبق قانون، مجازات هریک از مرتکبین به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
12 نظرات
  1. سید جواد حسینی می گوید

    باسلام شخصی بدون گواهینامه تصادف میکند و از محل حادثه فرار میکند شخص صدمه دیده به دنبال وی رفته و راه وی را سد میکند و فردی که فاقد گواهینامه هست با چاقو فرد صدمه دیده را تهدید کرده و بعد از درگیر شدن و خلع سلاح کردن وی چندین ضربه به خودروی وی وارد کرده و حال پدر ایشان طلب افت ماشین را خواهان هست چون ماشین ۲۰۶ مدل ۱۴۰۰ هست راهنمایی کنید که شروع کننده دعوا صاحب خودرو ۲۰۶ بوده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حتما با وکلای ما مشاوره تلفنی نمایید.

  2. رامین می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما.
    یکی از همسایه های ما باگذاشتن چندتا کندو زنبورعسل درپشت بام خانه شان واقعا باعث ناراحتی وآزار ما شده حتی چندروز پیش خواهرم که امده بود به ما سری بزنه وقتی رفته بود داخل حیاط یکی از همین زنبورها نیشش زده بود.این هم اضاف کنم برادرم هم حساسیت خیلی شدیدی به نیش زنبور داره . و من میخواستم شکایت کنم یا باید به کجا زنگ بزنم ؟؟؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق پلیس ۱۱۰گزارش تهیه نمایید و براساس ان شکایت مزاحمت به دادسرا تقدیم نمایید.

  3. Mobina می گوید

    سلام وقت بخیر. یکی اشناهاتوخیابون سریه دختردرگیرمیشن وباقمه طرف مقابل رامیزنن میخاستم ببینم حکمش چی میتونه باشع ۲۸این ماه دادگاهشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مطابق با ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی؛ هر کس به وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

  4. بهشاد می گوید

    سلام .برادرم دعواکرده بودزنگ زد رفتم با قمه اماوقتی رسیدم همه روگرفته بودن برده بودن کلانتری و مردم اونجا گواه داده بودن که باقمه قدرت نمایی کردم درصورتی که هیچ دعواوضرب وجرحی ایجادنشده بود وبخاطرگواه دادن مردم به ۶ماه حبس محکوم شدم وحکم قطعی شده ایاراهی برای تخفیف یابخشش حبس من وجود داردیانه..بنده هیچ سابقه کیفری نداشتم تا الان…ممنون میشم راهنمایی کنید. باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قطعی شده باشد باید از طریق قاضی اجرای احکام بابت تسلیم به را درخواست تخفیف نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید

  5. فاطمه می گوید

    سلام برادر همسرم باکسی دعوا کرده خانمش زنگ زد به شوهرمن که رفت وقتی رفته دعوا تمام شده برادرش تیرهوایی زده وفراری است اما شاکی اسم همسرمنم گرفته که روی ماشمشیر کشیده درصورتی که وقتی همسرم رفتهه همه درحال فرار کردن بودن وچن روز دیگه دادگاهی داریم ایا بدون مدرک حکم میدن دادگاه

  6. ناشناس بمونه بهتره می گوید

    سلام ارادت ما با یک بنده خدایی حساب کتاب داشتیم خاطرات ژاپن تعریف میکرد به این صورت که چک گرفته بودیم ثبتی نمیزد و اونجا با غمه شیشه های مغازشو ریختیم پایین و همسایه هاش زنگ زدن ۱۱۰…..و کلی حکایت آخر این ماه داداگاه دارم به نظرتون چکار باید کرد…….

  7. معترض می گوید

    واقعا خسته نباشید با این قانونتان ، یعنی چی طرف سلاح سرد حمل کنه بخواد شخصی رو بزنه ولی چون خلع سلاح میشه توسط طرف حکم سنگین براش نمیبرن؟ بعد دوسال حبس میاد بیرون دنبال انتقامه و زندگی شاکی رو ناامن میکنه، این فردو باید قطع عضو کنن تا درسی بشه برای مجرمین ، چرا قانونیه درست کردین ک با مجرمین سازش میشه و روز ب روز ایران داره ناامن تر میشه ، این چ وضع قانون گذاریه ک راه جرم کردنو آسان کردین

  8. رضا می گوید

    سلام سرجای پارک ماشین بحث کردیم پسر متهم دامادش با قمه به سمت پسر ۲۰ ساله من حمله ور شدن بعداز چندتا ضرب سطحی قمه گرفتم زنگزدم به ۱۱۰ بعد از تهیه گزارش در کمال ناباواری قمه انداخت گردن پسر من وقسم قرانم راحت میخورن حالا پرونده فعلا زیر دیت قاضی من چکار میتونم بکنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند