قانون بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی

انسان توان کار کردن در همه عمر خود را ندارد، روزی می‌رسد که او توان کار کردن خود را از دست می‌دهد. در همین روز است که او باید دست از کار بکشد. در دورانی که شخص قادر به انجام کار نیست، باید تدبیری اندیشیده شود تا او بتواند برای دوران از کار افتادگی و کهولتش منبع درآمدی داشته باشد و از محل آن بتواند نیازهای اساسی و مادی زندگی خود و افراد تحت تکفل و سرپرستی خود برآید.یکی از قوانینی که به این منظور تدوین شده است قانون بازنشستگی تامین اجتماعی است.

در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه قانون بازنشستگی تامین اجتماعی، انواع جرایم مالی و اطلاع از قوانین به روز کشور می توانید از امکانات بی نظیر مجموعه وکیل تاپ نظیر مشاوره با وکیل به صورت آنلاین بهره مند شوید.

«بازنشستگی» به دورانی از زندگی فرد اطلاق می‌شود که فرد از خدمت خارج می‌شود و دیگر وظیفه ای در قبال مسئولیتهای قبلی خود ندارد ولی با این حال که خدمتی انجام نمی‌دهد حقوق دریافت می‌کند.

در این نوشتار قصد داریم ابتدا به معرفی بیمه پرداخته و انواع آن را اعم از اجباری و اختیاری توضیح داده و نهایتاً به بررسی بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی بپردازیم.

بیمه تامین اجتماعی

بیمه انواع مختلفی دارد که یکی از مهمترین موارد آن بیمه تامین اجتماعی است این بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می گردد. سازمان تامین اجتماعی به این دسته از افراد دفترچه بیمه تامین اجتماعی می دهد و بر اساس این دفترچه افراد و خانواده های آنها تحت حمایت بیمه قرار می گیرند لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که به افراد تحت پوشش خود ارائه خدمات می نماید.

به جرات می توانیم بگوییم که سازمان و بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترين رکن در صنعت بیمه کشور هستند. در سال ۱۳۰۱ قانون استخدامی کشوری هم به تصویب رسید مفهوم بازنشستگی بیان گردید مطابق با این تعریف برای بازنشستگی کارفرمایان موظف شدند تا وظایفی را در قبال کارگران انجام دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

کارفرمایان موظف شدند تا تأمین خاص و حقوقی را برای افرادی که بعد از خدمت توانایی کار کردن خود را از دست می‌ دهند فراهم نمایند، همچنین آن ها موظف شدند به افرادی که درحین کار بر اثر حادثه ای توان کار کردن خود را از دست می دهند مستمری بدهند، همچنین باید از خانواده هر کارگری که فوت می شد حمایت می کردند.

بعد از مدتی یعنی در سال ۱۳۲۵ که اولین قانون کار به تصویب رسید کارفرمایان موظف گردیدند که قانون بیمه کارگران را رعایت کنند و همچنین آن ها باید دو صندوق را راه اندازی می‌ کردند که یکی صندوق بهداشت بود و دیگری صندوق تعاون صندوق بهداشت به این منظور باید تاسیس می گردید که در مورد بیماری هایی که ناشی از کار نباشد به کارگران ارائه کمک کند و صندوق تعاون نیز به جهت کمک به کارگران در امور ازدواج، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی و بارداری تاسیس گردید.

پس از اینکه قوانین روز به روز تکامل یافتند نهایتاً در سال ۱۳۵۸ سازمان تامین اجتماعی به شکل امروزی تاسیس گردید و آغاز به کار کرد. حال به تعريف بيمه مي پردازيم. بر اساس قانون تامین اجتماعی در ایران دو نوع بیمه وجود دارد: بيمه اجباری و بيمه اختياری

مجسمه خانواده

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

بيمه اجباری

«بیمه اجباری» بیمه ای است که کارگر توسط کارفرما به صورت الزامى تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرد. همه افرادی که با دریافت حقوق و مزایا مشغول به کار و فعالیت در کارگاه ها، شرکت ها، کارخانه ها، فدوشگاه ها و هر نوع محل کاری هستند یا به عبارتی دیگر افرادی که مشغول قانون کار می شوند باید اجباراً تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

حق بیمه در این نوع از بیمه به میزان حقوق و دستمزد کارگر بستگی دارد در هر سال سازمان تامین اجتماعی لیست حقوق و دستمزد مشاغل مختلف را اعلام می‌کند که بر این اساس کارفرمایان باید در میزان حقوق پرداختی بر اساس این نیز اقدام نمایند. میزان حق بیمه در بیمه اجباری ۳۰ درصد است که ۲۳ درصد از آن را کارفرما می پردازد و ۷ درصد آنرا شخص بیمه شده موظف است که پرداخت نماید.

بيمه اختياری

همه افراد جامعه حتی افرادی که کار مستقل دارند و فاقد کارفرما هستند مي‌ توانند با پرداخت حق بیمه خود را بیمه نمایند و از مزایای بیمه استفاده کنند که به آن «بیمه خویش فرما» یا همان «بیمه اختیاری» گفته می شود. همان طور که بیان شد این بیمه اختیاری است و اشخاص ملزم به بیمه نمودن خود نیستند اما در بیمه اجباری بیمه گذاران موظف هستند تا به عقد قرارداد بیمه بپردازند و تقاضای بیمه و قبول آن برای طرفین اجباری می باشد.

مقايسه بيمه اجباری با بيمه اختياری

همانطور که در قسمت های قبل بیان شد همه افراد جامعه می توانند از حمایت های بیمه بهره ببرند و صرفاً به این شکل نیست که فقط افرادی که دارای رابطه کار با کارفرمایی هستند بتوانند بیمه شوند بلکه همه با پرداخت حق بیمه می توانند خود را بیمه نمایند در این قسمت می خواهیم به مهمترين تفاوت هایی که بيمه اجباری و بیمه اختیاری دارد اشاره‌ای نماییم تا مفهوم این دو بیمه بهتر درک شود.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

یکی از تفاوت های بیمه اجباری و بیمه اختیاری در قابلیت استفاده از بیمه بیکاری می باشد. بیمه بیکاری فقط به افرادی پرداخت می گردد که دارای بیمه اجباری هستند و افرادی که اختیارات خود را بیمه نموده اند در صورت بیکار شدن غیر ارادی نمی‌ توانند از سازمان تأمین اجتماعی درخواست دریافت بیمه بیکاری نمایند چرا که این بیمه صرفاً مختص به بیمه شدگان اجباری می باشد.

بیمه بیکاری یک نوع بیمه است که به فردی ارائه می‌شود که به صورت غیر ارادی بی‌کار گردیده است. باید توجه نمود که علت بیکار شدن فرد باید غیر ارادی باشد و اگر او مرتکب تخلفی شده باشد که بیکاری او در نتیجه آن تخلف باشد وی نمی تواند بیمه بیکاری دریافت نماید.

تفاوت بعدی که در خصوص این دو نوع از بیمه می توان بیان نمود تفاوت آن ها در پرداخت هزینه‌ های بیمارستانی است که این هزینه ها برای بیمه‌شدگان اختیاری ۱۰ درصد به عنوان فرانشیز محاسبه می گردد ولی در بیمه اجباری هیچ هزینه بیمارستانی برای بیمه شده در نظر گرفته نمی‌ شود و می تواند به صورت رایگان از خدمات بیمارستانی استفاده نماید.

به عبارتی دیگر در بیمه اجباری استفاده از خدمات درمان به صورت رایگان است و بلعکس در بیمه اختیاری استفاده از خدمات درمان مبلغی را به عنوان فرانشیز بر عهده بیمه شده قرار می دهد.

«بیمه اختیاری» برخلاف بیمه اجباری شامل مواردی چون غرامت دستمزد ایام بیماری و البته مرخصی زایمان، از کار افتادگی جزئی و حوادثی که ناشی از کار است نمی‌شود. مثلاً ممکن است در بیمه اجباری برای شخص بیمه شده در حین کار حادثه ای پیش آید که بر اثر آن شخص از کار افتاده محسوب شود که در این صورت می تواند غرامت از کار افتادگی را از بیمه دریافت نماید اما امکان گرفتن این غرامت در بیمه اختیاری وجود ندارد.

در بیمه اختیاری چون رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار نیست هزینه های عائله مندی به این نوع از بیمه شدگان پرداخت نمی گردد.

مجسمه افراد خانواده

مستمري بازنشستگي

یکی از تعهداتی که شرکت بیمه به شخص بیمه شده دارد پرداخت مستمری بازنشستگی است همان طور که در ابتدای متن بیان گردید، فراد توانایی کار کردن در تمام طول عمر خود را ندارند و روزی توان کاری آنها پایان یافته و آنها اجباراً باید دست از کار بکشند این تعهد شرکت بیمه به آن ها کمک می نماید تا در زمانی که توانایی کار کردن را ندارند یعنی در زمان بازنشستگی بتوانند از عهده مخارج زندگی خود و خانواده خود برآیند.

گرفتن مستمری بازنشستگی از شرکت بیمه منوط به دو عامل است که یکی از عوامل سن و دیگری سابقه پرداخت حق بیمه می‌باشد. البته عوامل مهمی نیز بر شرایط بازنشستگی تاثیر گذار هستند که از آن جمله می توان به سختی کار و شرایط بیمه شده و جنسیت اشاره نمود اما همان طور که بیان شد مهمترین عامل در این خصوص سن و سابقه پرداخت حق بیمه است.


بیشتر بخوانید: کمیسیون های پزشکی سازمان تامین اجتماعی


 به صورت معمول هرکس که به سن ۶۰ سالگی براي مردان و ٥٥ سالگي براي زنان برسد اگر وی ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می‌ تواند بازنشسته شود. این موضوعی است که در ماده ۷۶ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی به صراحت بیان گردیده است ولی موضوع این است که همه افرادی که بازنشسته شده اند و یا قصد بازنشستگی را دارند باید این شرط در خصوص آنها رعایت شود و یا در این خصوص استثنائاتی وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت که رعایت این دو شرط به عنوان قاعده اصلی برای بازنشستگی باید رعایت گردد اما این امر دارای استثنائاتی است كه مي توان از طریق روش های دیگر پیش از موعد درخواست بازنشستگی نمود در این قسمت به بیان این روش ها و استثنائات می‌ پردازیم.

بیمه تامین اجتماعی و افراد بازنشسته

بازنشستگي ١٠ سال زودتر از موعد قانوني

همانطور که پیش از این گفتیم برای بازنشستگی مردان باید به سن ۶۰ سالگی و زنان به سن ۵۵ سالگی رسیده باشند و به علاوه باید ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

حال اگر افراد دارای ۳۰ سال و يا بيشتر سابقه پرداخت حق‌ بیمه باشند سن آن ها می‌ تواند ده سال کاهش یابد یعنی مردان با ٥٠ سال و زنان با ۴۵ سال و پرداخت ۳۰ سال حق بیمه بتوانند بازنشسته شوند.

بازنشستگي بدون محدوديت سني

افرادی که دارای ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه هستند شرط حداقل سه برای بازنشستگی آنان حذف می‌ شود یعنی آنان با هر سنی می توانند بازنشسته شوند.

بازنشستگي با سابقه كمتر از ٢٠سال

مردانی که به سن ۶۰ سالگی و زنانی که به سن ۵۵ سالگی رسیده اند اگر سابقه پرداخت حق بیمه آنها بین ۱۰ سال تا ۱۹ سال باشد آن ها می توانند تقاضاى بازنشستگی نمایند که در اينصورت مستمری این دسته از افراد بر اساس میزان سابقه آن ها پرداخت می‌ شود مثلاً اگر شخصی ۱۷ سال سابقه بیمه داشته باشد و درخواست بازنشستگی نماید و سن او نیز اگر مرد است به ۶۰ سالگی و اگر زن است به ۵۵ سالگی رسیده باشد او با مستمری ۱۷ روز بازنشسته می شود.

همچنین اگر سن بیمه شده به سن مقرر رسیده باشد اما سابقه پرداخت حق بیمه وی کمتر از ۱۰ سال باشد نیز او با خرید تفاوت سابقه تا ۱۰ سال می‌تواند تقاضای بازنشستگی نماید یعنی اگر سابقه پرداخت حق بیمه او پنج سال است و اگر مرد است سن او به ۶۰ سالگی رسیده است او می تواند با خرید ۵ سال تفاوت سابقه خود را بازنشسته نماید و در نهایت او با ۱۰ روز مستمری بازنشسته خواهد شد.

شرايط خاص و ويژه بازنشستگي براي زنان

زنانی که ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند و مشمول قانون کار هستند اگر به سن ۴۲ سالگی برسند می توانند با ۲۰ روز حقوق خود را بازنشسته نمایند.

شرایط ویژه و خاص بازنشستگی در برنامه ششم توسعه

زنانی که مشمول سایر قوانین استخدامی غیر از قانون کار هستند اگر به سن ۵۰ سالگی برسند و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند می‌توانند با ۲۰ روز حقوق خود را بازنشسته نمایند.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

شخصی که بیست سال پشت سرهم و یا ۲۵ سال به صورت متناوب کارهای سخت و زیان آور را با پرداخت حق بیمه انجام داده است بدون توجه به شرط سنی می تواند درخواست بازنشستگی نماید که در این صورت سابقه پرداخت حق بیمه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

همچنین اگر بر اثر سختی و فشار کار آسیب جسمی و روحی به توان کارگر وارد شود و دیگر توان کار نداشته باشد و یا کار کردن برای او زیان آور باشد و این امر به تایید کمیسیون پزشکی ماده ۹۱ قانون بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی هم رسیده باشد فرد می تواند توان تقاضای بازنشستگی کند در این صورت هر سال از سنوات کاری وی یک و نیم سال در نظر گرفته می شود.

بیمه تامین اجتماعی و افراد بازنشسته

شرايط بازنشستگي جانبازان

سن بازنشستگی برای جانبازان و آزادگان بر اساس قانون ۱۰ سال کاهش یافته است و اگر شرط اول یعنی داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در خصوص این ادعایی طی شده باشد آن ها می توانند در صورت مرد بودن با سن پنجاه سالگی و اگر زن باشند با سن ۴۵ سال بازنشسته شوند

شرايط درخواست بازنشستگي

درخواست بازنشستگی باید توسط خود شخص بیمه شده به عمل آید و کارفرمایان می توانند به اجبار کسی را بازنشسته نمایند و یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهند که او را بازنشسته کند اما اگر مردان با ۶۵ سال سن و یا زنان با ۶۰ سال و یا بیشتر و دارای حداقل سابقه لازم جهت پرداخت حق بیمه وجود داشته باشند و با این حال خود این اشخاص تقاضای بازنشستگی نکرده باشند کارفرمایان آنها می‌توانند از بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی آنها را درخواست نمایند این موضوع در ماده ۷۸ قانون بازنشستگی تامین اجتماعی بیان گردیده است.

طریقه محاسبه مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی

برای تعیین میزان مستمری که به هر فرد بازنشسته تعلق می‌گیرد باید ۲ عامل را در نظر گرفت. یکی سابقه پرداخت حق بیمه و دیگری حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه.

 برای محاسبه میزان مستمری متعلق به هر فرد بازنشسته ابتدا باید متوسط حقوق یا مزد او را به دست آوررد و سپس عدد به دست آمده را در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب نمود و در نهایت این عدد را بر ۳۰ تقسیم نمود.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، این مستمری نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد( البته این قانون در خصوص کسانی اجرا می‌گردد که حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند)

سخن آخر

در این مطلب به بررسی کامل قانون بازنشستگی تامین اجتماعی و بررسی مستمری بازنشستگی پرداختیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تخصصی به صورت تلفنی و آنلاین، می توانید با وکلای مجرب و حرفه ای مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید. تمامی خدمات ارائه شده از سوی وکیل تاپ زیر نظر متخصصین مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند و تمامی خدمات حقوقی با کم ترین هزینه و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

سوالات متداول

۱- بازنشستگی در چه سنی امکان دارد؟

قانون گذار حداقل سنی برای بازنشستگی مشخص کرده است که البته این سن تحت شرایطی متغیر است که ما در این مقاله آن را بیان کرده ایم.

۲- مستمری بازنشستگی چگونه محاسبه می شود؟

مستمری بازنشستگی بر اساس متوسط حقوق دو سال آخر کارگر محاسبه می شود که اطلاعات کامل آن در این مقاله بیان شده است.

 

۳- اگر در دو سال آخر بازنشستگی فرد به طور متوالی دستمزد دریافت نکرده باشد ، مستمری چگونه محاسبه می شود؟

این شرایط خاصی است که سازمان به تعدا ماه های بیکاری، از ماه های قبل از دو سال آخر استفاده می کند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
24 نظرات
  1. حمید می گوید

    سلام روز بخیر
    خواستم درمورد نحوه ی مزد بازنشستگی بدونم،من حدود ۳۲۰ تومن توی هر ماه میریزم،در صورتی که میبینم بعضی آشناها تا ۶۰۰ تومن میریزن،تفاوت هایی که داره رو نمیدونم متاسفانه،اگر امکانش هست کامل توضیح بدید،متشکرم

  2. فاطمه می گوید

    من ۸ سال هست که توسط سرکارم بیمه تامین اجتماعی من‌واریز می شود و حالا قصد مهاجرت دارم چکار کنم و حداقل بتوانم بیمه بازنشستگی بگیرم ک این ۸ سال بیمه من از بین نرود

  3. بهنام می گوید

    سلام در خصوص طرح بازنشستگی پیش از موعد جهت اجرای آن دلایلی دارم که باعث شادابی جامعه خواهد شد تقاضا دارم نمایندگان محترم این طرح را اجراکنند سلامتی روحی و روانی به جامعه بر میگردد . تا حالا سر قبرستانها رفتند ببینند کسانی که مرده اند در طی این چند سال ۶۰% تو سن ۷۰و ۶۵و،۶۰ بوده‌اند که فوت کرده اند . قشر کارمندی و کارگری که طی این سی سال اخیر فشار سنگینی وارد شد که شما نتیجه آن را کم بیش مشاهده میکنید با دست کی ای بنا گذاشته و تحولات انجام شد با دست همین قشری که شما مثل برده ها زنجیر به دست و پای آنها بسته اید که نه راه پس دارند و نه راه پیش . برادر عزیز بزارید مردم زندگی کردن را لمس کنند نمیشود که صبح ساعت ۷رفت سر کار بعدظهر ساعت ۷برگشت ۲۵یا۳۰ سال کم نیست عمری است بعدش مریضی و درد بلا نتیجه کارشان میشود . این چه زندگی است حالا که این طرح آمده حمایت کنید زحمات کسانی که سختی کشیده اند جبران کنید حال نوبت شما وزیر و وکیل و نماینده هستید که باید حامی این قشر باشید و زنجیر اسارت کار را باز و به نظر افراد احترام بگزارید ‌برادر ۲۵سال خدمت کرده دیگر نمی‌تواند باید چه کرد به جای یک نیروی جوان که تلاشگر هست جایگزین کنید در مطلبی از نماینده ای نوشته بود بیمه پرداز ما کم میشود این چه حرف بچگانه‌ای است شما یک نفر را بازنشسته میکنید در کنار او یک جوان وارد بازار کار و تلاش میشود و او حق بیمه پرداخت میکند ‌ . از طرف دیگر به تمام سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی از به کارگیری بازنشسته جلوگیری کنند این خود مزیت دارد که آن بازنشسته می‌تواند یک کار آفرین باشد . سن ۲۵سال خدمت کرده در ازای آن ۲۵روز حقوق دهید همه راهها را نبندید مردم را افسرده نکنید مگر چقدر عمر میکنیم. ، با شرایط حال زیر۶۵سال پیر مرد شده اند خیلی ها را دیده ام . من به شما قول میدهم با این طرح جامعه شگفته می‌شود شاد میشود برادر من هر کس دوست داشت ۳۰سال خدمت کند مانعی نیست ولی توان دارد می‌تواند سنگی بردارد آنکه نمی‌تواند چه کند هم خود را عذاب میدهد و هم دیگران را .شما با مردمانی ابرومند روبرو هستید به خاطر اینکه در برابر اعراب و شرق و غرب سر بلند باشند هر سختی را تحمل کرده اند و حرفی نزدند فقط به خاطر ایران و نظام ، به همین خاطر از هیچ کاری جهت رفاه حال مردم دریغ نکنید ممنون با سپاس

  4. محمد مهدی می گوید

    سلام بنده با ۱۶ سال بیمه و۵۲ سال سن میتوانم باز نشسته شوم چون توان پرداخت حق بیمه راندارم ضمنا بیمه من اختیاری میباشد . ممنونم

  5. محمدقربانی می گوید

    سلام من ۲۶ سال سابقه دارم و۵۰ سال سن دارم وچشمانم کلوبوم دارند ایا میتوانم با حقوق ۲۶ روز بازنشسته شوم.ممنون

  6. مهدی می گوید

    با سلام. از سال ۸۲من بیمه دارم اما در این مدت ۸شرکت عوض کردم که هر شرکت دو و یا سه ماه بهم بیمه وارد نکردند و این شرکتها الان نیستندومنحل شدند میخواستم ببینم شرایطی هستش من اون جا خالی ها رو پول واریز کنم بیمه ام پر بشه

  7. محمدقربانی می گوید

    سلام.من۲۶سال سابقه دارمو۵۰ سالمه.میخوام بدونم ایا میتوانم با۲۶ روز حقوق بازنشسته شوم.چشمانم خیلی ضعیف هستندوکلوبوم دارند خواهشمندم راهنمایی فرمایید.ممنون

  8. علیرضا اصلی می گوید

    با سلام وعرض ادب ،بنده حدود دوازده سال شرکت ریسندگی کار کرده واز سال ۸۴به دانشگاه ازاد اومدم ومشغول بکار شدم،ودوسال سربازی خودم را هم خریدم،از برج یک حدودا یازده ماه نامه نگاری کرده رفتم وامدم وبا هزار تا بدبختی سختی کار وعناوین شغلیم را گرفته ورای برا ان داده وبه بیمه شهرم اوردم ،،اینجا هم تمام نامه ها رو زدن برای بازنشستگی لحظه اخر دست نگهداشتن از بیمه مرکزی شهر کسب تکلیف کنن به خاطراینکه دانشگاه موسسه غیرانتفاعی است ووووخواستم سوال کنم ایا بخاطر نوع بازنشستگی است که بازنشستگی فرق داره ویا سوال دوم به هردلیل میتونن بیمه تایید نکنه کار سخت وزیان اورم را به علت کار در دانشگاه ازاد ویا هر بند وتبصره دیگر با اینکه کار سختم مربوط به قبل امدن دانشگاه ازاد بوده در ضمن چهار درصد هم پرداخت شده ومشکلی نیست ،،،ممنون اگر جوابم را بدهین چون شنبه باید بروم بیمه با دست پر ومعلومات کافی بتونم قانع کنم ،،،سپاس از شما بزرگواران گرامی

  9. جمالعلی عادلخانی می گوید

    سلام بنده ۱۳ سال که باسی سال کار کردن باز نشسته شدم ودر خلال این سی سال حدود ۵سال شرکت با درخواست خودم وبا رسال نامه بیمه مربوطه به شرکت وبا پرداخت حق بیمه بازنشستگی پیش از موعد دراین ۵سال و رجوع به سازمان مورد قبول واقع نشد و بنده مجدابا سی سال کار کردن معمولی باز نشست شدم سوالم این است که آن ۵سالی که بنده و شرکت حق بیمه باز نشستگی پیش از موعد پرداخت شده است تکلیف چیست لطفا جهت راهنمایی ؟ممنون از لطف شما جمالعلی عادلخانی

  10. عطا می گوید

    باعرض سلام وتشکر من سال نود وسه بازنشسته تامین اجتماعی درشاغل سخت وزیران اورشده آن این درحالی است که تمام سال‌های پرداخت بیمه سقف راپرداخته آن اما متاسفانه در دوسال آخر کارفرما فیش حقوقی درست وپرداختی کامل راپرداخت نمود اما لیست بیمه را بسیار پایین تراز لیست واقعی به سازمان پرداخت ودرنتیجه با محاسبه دوسال آخر دریافتی من بسیار کنار از حق واقعی است ‌سازمان هم قبول نکرد آیا الان بعد از هفت سال می‌شود اقدام کرد

  11. احمدی می گوید

    با سلام
    آیا با پرداخت بیمه خویش فرما نیز قانون بازنشتگی با ۲۰ سال و سن ۴۲ سال برقرار است
    من شرط سنی را دارم ولی ۱۵ سال سابقه بیمه و در حال حاضر مشغول به کار نیستم
    آیا با پرداخت بیمه خویش فرما تا ۲۰ سال(۵ سال دیگر) امکان استفاده از بازنشستگی با ۲۰ سال برای من امکان پذیر است

    با تشکر

  12. محمد ولی نژاد می گوید

    سلام ! من جوشکارم الان ۵۰ سال سندارم نزدیک به سی ساله کار میکنم و۲۴ سال سابق‌ ه بیمه دارم ودیگه توانایی کار ندارم ! از لحاظ شنوایی ۵۰/وبینایی وجسمی ضیف شده ام ایا راهی برای باز نشسته شدن دارم؟با تشکر محمد ولی نژاد

  13. محمد ولی نژاد می گوید

    سلام ! من جوشکارم الان ۵۰ سال سندارم نزدیک به سی ساله کار میکنم و۲۴ سال سابق‌ ه بیمه دارم ودیگه توانایی کار ندارم ! از لحاظ شنوایی ۵۰/وبینایی وجسمی ضیف شده ام ایا راهی برای باز نشسته شدن دارم؟با تشکر

  14. ابوالفضل قیصری می گوید

    سلام. من تقریباً ۶ سال سابقه بیمه اجباری دارم. در حال حاضر (به تازگی)به عنوان مدیر عامل همون شرکت انتخاب شدم. البته حق الزحمه ای که از شرکت دریافت می کنم متوسطه و در حد و اندازه های مدیر عاملان نیست و فقط گرداننده امورات شرکت هستم چون هیئت مدیره در محل شرکت نیستن و به ناچار من رو مسئول این کار قرار دادن.اما شغل اصلی من در این شرکت مانند قبل مدیریت پروژه هاست فقط ۱ درصد سهام دارم و نایب رییس هیئت مدیره ام. دو تا سوال دارم:
    ۱) با توجه به اینکه شغل مدیریت پروژه هم دارم در این شرکت میتونم فقط بیمه این شغل رو به همراه لیست پرسنل پرداخت کنم با نرخ ۳۰% و از تمام مزایای اون نظیر بی کاری و … استفاده کنم؟ طریقه اثبات این رابطه مزد بگیری به تامین اجتماعی چگونه است؟
    ۲) چنانچه به عنوان مدیر عاملی بیمه اختیاری رد کنیم (با نرخ ۲۷%) تکلیف اون ۶ سال چی میشه و برای مستمری بازنشستگی محاسبه میشه یا خیر؟ کلاٌ بازنشستگی مدیر عامل تفاوتی با کارگر داره یا نه؟

  15. احمد می گوید

    درود….بنده ۲۵ سال سابقه پرداخت بیمه اجباری در کارهای سخت و زیان آور بصورت متناوب دارم و میخواهم درخواست سختی کار بدهم اگر در کمیته ها سخت وزیان آور بودن منو تائید کردن و مراحلش انجام شد اجبارا باید تقاضای بازنشستگی بدهم یا میتوانم به ادامه شغلم بپردازم واگر شغلم رو ادامه بدم تکلیف سختی کار منبعدش چی میشه آیا دوباره باید درخواست احراز سخت وزیان آور بدهم؟…ممنون

  16. غلام محمد باران زهی می گوید

    من کارمند آتش نشانی هستم بیست سه سال سابقه بیمه مشاغل سخت زیان آور دارم وبیمه تامین اجتماعی دارم چونکه آخرین حکم رسمی است تامین اجتماعی قبول نمیکند من چکار کنم راهنمایی کنید

  17. ابراهیم می گوید

    سلام ،من بیست سال سابقه بیمه دارم وبیمه ام از نوع اجباری رانندگی پایه یکم در یکی از ادارات هستم و سنم هم ۴۶ سال است ایا میتوانم تقاضای باز نشستگی کنم، باتشکر

  18. بهرام هاشمی می گوید

    با عرض سلام و خدا قوت
    اینجانب با پرداخت نزدیک به سی سال پرداخت حق بیمه اجباری تامین اجتماعی و ۵۰ سال سن و کارمندم که مدت ۱۸ سال با خدمت در اداره و کار اداری و ۱۲ سال دیگر راننده بوده ام که مرتبط با کار اداره ام نبوده
    آیا رضایت اداره مربوطه اینجانب در بازنشتگی لازم است

  19. علی.. می گوید

    سلام. خدا وکیلی ۳۰ سال سابقه با این شغلها چطور جمع میشه .حقوق بازنشستگی برا قبرستانمه این بلای که دولت سر مردم اورده خدای نیست توان ادم چقدره ۷۰ سال عمر یه یه ادمه .پس این قانون که جوانی رو به مرگ خاتمه داده چه زندگی تعین کردید برامون …از صبح ۵ تا شب ساعت ۹ خبازی ..این واقعا زندگیه . قانون خوب تصمیم نگرفته وسلام

  20. معصومه جوکاری می گوید

    باسلام من با ۲۲ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دو سال است که بازنشست شدم ولی ۸ سال در آموزش و پرورش کارکرد م که این سنوات نیاورده ام حال چگونه میتوانم این ۸ سابقه رو به سنواتم اضافه کنم لطفا راهنماییم کنید

  21. محمدرضا می گوید

    سلام چجوری می توانم کسی که بازنشسته شده ولی هنوز همان جا کار می کند را به بیمه معرفی کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به بازرسی بیمه شکایت کنید.

  22. نجفی می گوید

    اول ماه اسفنددرخواست ازنشستگی دادم.ولی کارفرما نامه را برای فروردین ماه به وزارت کارتنظیم کرده،دلیلش هم اینکه میگن شما درخواستت و باید تا ۳۰ بهمن میدادی ولی درخواست من از بیمه اول اسفند به کارفرما رسید.میدونم کارشون عیر قانونیه.حالا باید از کجا شروع کنم و کجا واز کی شکایت کنم تا زودتر این موردرو درست کنم و به نتیجه بریم.

  23. محمدنبی می گوید

    باسلام من ۲سال بعدازبازنشستگی۳ماه بیمه اشتباهاپرداخت کردم فعلامستمری من قطع شده راه حل چیست. تشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند