اعاده حیثیت و انواع آن

اعاده حیثیت یا اعاده شرف در مواردی به وجود می آید که آبروی فرد در اثر یک اتهام یا یک نسبت بیجا دچار آسیب می گردد و در مواردی که شان، جایگاه و موقعیت افراد دچار خدشه می گردد، و دید و نگرش جامعه نسبت به او تغییر خواهد کرد برای جلوگیری از ادامه دار بودن آثار نسبت دادن یک اتهام اعاده حیثیت مطرح می گردد.

اعاده حیثیت یعنی بازگرداندن اهلیت و موقعیت فرد به وضع سابق.اعاده حیثیت در جرائم افترا، توهین و نشر اکاذیب مصداق پیدا می کند و فرد می تواند ادعای شرف کند.

هتک حیثیت طبق آیین دادرسی کیفری

طبق تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری نیز هتک حیثیت جز مصادیق زیان معنوی قلمداد و قابل مطالبه می باشد. زيان معنوي عبارت از صدمات روحي يا هتک حيثيت و اعتبار شخصي، خانوادگي يا اجتماعي است. که برای جبران آن، قانون در این ماده دو راه حل داده است یکی عذر خواهی و دیگری انتشار عدم محکومیت در روزنامه ها

اعاده حیثیت

اعاده حیثیت چیست؟

اعاده حیثیت دارای دو معنای عرفی و حقوقی می باشد.در عرف عامه اگر شخصی بدون علت دچار سلب آبرو و حیثیت گردد در اصطلاح مردم حیثیتش هتک شده است. یا حتی حیثیت او از بین رفته است. یعنی شخص بدون اینکه جرمی انجام دهد به آبرو و شرفش تجاوز شده است. اما در اعاده حیثیت حقوقی، شخصی جرم انجام داده و منتظر است که با گذشت زمان از او اعاده حیثیت شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعاده حیثیت عرفی

اعاده حیثیت عرفی در جرایم زیر اتفاق می افتد:

  • افترا: فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد، بدون آن که قادر به اثبات آن باشد. در افترا مهم ترین نکته دروغ بودن عمل نسبت داده شده است. افترا به دو قسمت قولی و عملی تقسیم می گردد. آنچه بیان شد افترا قولی بود. در افترا از طریق فعل که بر خلاف افترای قولی یک جرم مقید است عبارت است از قرار دادن وسایل و ادوات جرم در لباس و جیب و کیف و دیگر اشیا متعلق به فرد که شخص در اثر این عمل دچار تعقیب می گردد.
  • نشر اکاذیب: اظهار و گفتن دروغ یا نسبت دادن امری خلاف واقع چه به طور صریح چه به طور نسبی به دیگری ولی حتما باید به صورت کتبی انجام بگیرد که از طریق فضای مجازی نیز محقق می شود.
  • تهمت: توهین از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک که مخاطب آن، حتما اشخاص حقیقی می باشند.که مثل نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی نیز محقق می شود.
  • هجو: هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی به دیگری توهین کند و یا هجویه را منتشر نماید

اعاده حیثیت کیفری و حقوقی

آنچه که قانون مجازات آن را اعاده حیثیت دانسته است مربوط به عمل شخص مجرم است. در اعاده حیثیت عرفی، آبروی شخص بی گناهی دچار آسیب می گردد اما در اعاده حیثیت کیفری، شخص با جرمی که انجام داده است موجب شده حیثیتش لکه دار گردد. در اینجا هیچ عامل خارجی ای موجب سلب حیثیت از او نشده است و فقط خود شخص موجب آن است. در واقع شخص در اثر جرم از یک سری حقوق اجتماعی محروم می شود یعنی به حکم قانون اهلیت دارا شدن آن حقوق را از دست می دهد، اعاده حیثیت اعاده دوباره آن اهلیت و حقوق می باشد.

برای اعاده حیثیت چقدر وقت داریم؟

اگر شخصی به شما با سو نیت جرمی را نسبت داده و می خواهید علیه او شکایت کنید؛ زمانی که فرصت دارید تا شکایت شما شنیده شود یک سال از تاریخ وقوع جرمی است که به شما به ناحق نسبت داده.

اگر در اثر جرمی به مجازات محکوم شده اید؛ هم بسته به نوع مجازات بعد مدت های هفت، پنج و سه ساله حیثیت اجتماعی شما به شما خواهد برگشت و محرومیت های قانونی برداشته می شود. که در ادامه این مورد کاملا توضیح داده خواهد شد.

گروه وکلای وکیل تاپ با تشکیل سامانه یک پارچه وکیل تاپ، در خدمت هموطنان خود بوده تا بتوانند با کمترین هزینه بهترین میزان بازدهی از خدمات حقوقی مانند مشاوره، تنظیم اوراقی از قبیل لایحه و دادخواست، شکایت، اعتراض و قبول وکالت و… را داشته باشند و با خیال راحت پرونده را به راه بلد این کار بسپارند

اعاده حیثیت و افترا

انواع اعاده حیثیت

  • الف) اعاده حیثیت به فرد بی گناهی که با توهین و تهمت دچار ضرر معنوی شده است بدون اینکه عمل خلاف قانون و شرعی از وی سرزده باشد
  • ب) اعاده حیثیت کیفری یا همان اعاده حقوق اجتماعی که فرد مجرم بعد از گذشتن از دوران محکومیت ناشی از جرمش و گذشت زمان های مقرر در قانون از او اعاده حیثیت شده است و دوباره دارای اهلیت می گردد.
  • ج) اعاده حیثیت به متهمی که بر اثر تقصیر یا اشتباه قاضی تعقیب یا مجازات شده ولی بعد ها تبرئه گردیده است.

بیشتر بخوانید: مجازات توهین به مقدسات در قانون ایران


شیوه های اعاده حیثیت افراد

  • الف- در هتک حیثیت از طریق تهمت و افترا و نشر اکاذیب: هتک حیثیت افراد به هر شکل ممنوع است و در قانون برای آن مجازات تعیین گردیده است. افراد با طرح شکایت توهین و افترا و نشر اکاذیب موضوع را دنبال می کنند. این امر، مانع از درخواست خسارت معنوی نمی باشد. مجازات توهین به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، جزای نقدی از شش میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان خواهد بود. مجازات افترا نیز به موجب قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، جزای نقدی از شش میلیون تومان تا ۲۴ میلیون تومان و مجازات نشر اکاذیب حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه می باشد. که به موجب تبصره ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، حبس از یک ماه تا یک سال خواهد بود.
  • ب- هتک حیثیت در نتیجه اشتباه قاضی: طبق اصل ۱۷۱ قانون اساسی هر گاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر، مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می‌شود، و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می‌گردد. شیوه اعاده حیثیت همان است که در مورد ضرر معنوی مطرح کردیم یعنی با توجه به اوضاع و احوال و شخصیت متهم، هر اقدامی که جهت کاهش الام متهم لازم باشد انجام می گیرد.
  • ج- هتک حیثیت ناشی از عمل خود مجرم: چون مجرم با ارتکاب جرم حالت خطرناکی را از خود بروز داده است علاوه بر تحمل مجازات حبس از یک سری حقوق اجتماعی نیز محروم می شود منظور از اعاده حیثیت در اینجا برگرداندن همان صلاحیت های قبلی به محکوم می باشد.

عکس دادگاه

مدت اعاده حیثیت مجرمین چقدر می باشد؟

محرومیت تبعی یا همان محرومیت از حقوق اجتماعی اثری علاوه بر محکومیت اصلی متهم می باشند که در صورت وجود شرایط قاضی مجبور است متهم را در سال های تعیین شده از حقوق اجتماعی مشخص شده محروم نماید. به این صورت که شخص بعد از گذراندن دوران محکومیتش یا شمول مرور زمان مجازات تبعی اش آغاز می گردد و با پایان این مدت باید حیثیتش اعاده شده و بجز یک سری مشاغل خاص که تا آخر عمر از تصدی آن محروم است باید اهلیت او برای سایر حقوق وی به او بازگردانده شود مدت های محرومیت به شرح زیر است:

  • الف- هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی
  • ب سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار
  • پ دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

شرایط اعاده حیثیت محکومان

  1. ابتدایی ترین شرط، محکوم شدن محکوم به موجب حکم قطعی دادگاه می باشد. به این معنی که از حکم تجدید نظر یا فرجام خواهی شده باشد یا اگر بدوی می باشد مدت زمان تجدید نظر یا فرجامش گذشته و حکم تایید شده است
  2. اجرای حکم و تحمل مجازات یا شمول مرور زمان راجع به آن شرط لازم برای اعاده اجرای مجازات و تحمل آن است اما جرایمی که مشمول مرور زمان شده اند تحمل شده محسوب می گردند و مدت زمانی که باید بگذرد تا محکوم اعاده حیثیت شود از مرور زمان می باشد.
  3. محکومیت باید ناشی از جرایم عمدی باشد: فقط در این حالت بحث اعاده حیثیت پیش می آید
  4. گذشت مدت های مذکور در ماده ۲۵ قانون مجازات

برای شکایت افترا، نشر اکاذیب و به طور کلی اعاده حیثیت از دست رفته که در اثر نسبت ناروا به شما نسبت داده شده است، نیاز به استناد به مواد قانونی و اثبات سو نیت و عمدی بودن و آشنایی با روند کار هستید لذا حتما قبل از اقدام حقوقی با وکلای زبده کیفری وکیل تاپ که به شکل تخصصی تحت لوای سامانه فعالیت می کنند، مشورت داشته باشید. تا در کمترین زمان، بهترین راهکار را به شما ارائه دهند.

افترا

اعاده حیثیت تاجر ورشکسته

ورشکستگی تاجر یا می تواند عادی باشد یا در اثر تقصیر و تقلب. با توجه به اینکه ورشکستگی به دو مورد اخیر جرم است. اعاده حیثیت تاجری که ورشکسته عادی یا به تقصیر باشد طبق ماده ۵۶۱ قانون تجارت با پرداخت کلیه دیون و مخارج و متعلقاتی می باشد که به آن تعلق گرفته است اما ورشکسته به تقلب زمانی اعاده اعتبار می شود که ابتدا اعاده حیثیت کیفری تحصیل کرده باشد زیرا این موارد جرم است و مجازات دارد. پس اعاده اعتبار تاجر ورشکسته به تقلب و تقصیر به اعاده اعتباری کیفری او بستگی دارد.

‌ماده ۵۷۵ ورشکستگان به تقلب و همچنین اشخاصی که برای سرقت یا کلاهبرداری یا خیانت در امانت محکوم شده‌اند مادامی که از جنبه جزایی‌ اعاده حیثیت نکرده‌اند نمی‌توانند از جنبه تجارتی اعاده اعتبار کنند.

نمونه شکایت اعاده حیثیت

در پایان بحث باید اذعان داشت که بهترین شیوه جهت اعاده حیثت و محکوم کردن شخص، شکایت از وی تحت عنوان افترا می باشد. که با توجه به قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری مجازات توهین و افترای ساده، جزای نقدی درجه شش خواهد بود.

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب با طرح شکواییه ای از جانب مشتکی عنه در دادسرا …… شعبه ……. به شماره پرونده ……….. به اتهامات ………… متهم شدم. از آن جایی که اتهامات مشتکی عنه نسبت به بنده واهی بوده و از اثبات آن عاجزمانده اند، قرار منع تعقیب به نفع اینجانب صادر گردید. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل تصویر مصدق قرار صادره از دادسرا به شماره ……… مورخ ………. و محتوای پرونده ………… و همچنین به استناد ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام افترا استدعا دارم.

نتیجه گیری

منظور از اعاده حیثیت در بیشتر مواقع زمانی است که شخص بی گناهی در اثر توهین به او جرمی نسبت داده شده است یا به او توهین شده است یا علیه او دروغی منتشر کرده اند که در همه ی این حالت ها با تنظیم یک شکایت درست می توان اعاده حیثیت کرد

برای تنظیم شکایت یا سپردن پرونده یا دریافت مشاوره حقوقی می توانید با وکلای متخصص امور کیفری وکیل تاپ مشاوره داشته باشید.

اما از مجرمین نیز با گذشت مدت های مذکور در ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی هم اعاده حیثیت می شود یعنی دوباره به آغوش جامعه بر می گردند و محرومیت های آنها برداشته می شود

سوالات متداول

اعاده حیثیت چند نوع است؟

دو نوع عرفی و حقوقی یا کیفری که کامل در متن توضیح داده شده است.

اعاده حیثیت چگونه ممکن است؟

اگر به شما با الفاظ رکیک توهین شده است یا جرمی به دروغ به شما نسبت داده شده است با طرح شکایت توهین و افترا امکان اعاده حیثیت وجود دارد

مجرمین چگونه اعاده حیثیت می شوند؟

بعد از گذشت مدت های مشخصی با توجه به نوع جرمی که انجام داده اند اعاده حیثیت می گردند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
206 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    من حدود ده ماه قبل از سمت یه خانم مورد تهمت و افترا قرار گرفتم ولی اقدامی انجام ندادم..
    میخاستم بدونم الان بعد این مدت میتونم اقدام کنم با وجود اینکه من برا حرفاشون شاهد هم دارم؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      بله امکانش هست تا یک سال

  2. مریم می گوید

    سلام
    من‌پدر پیری دارم که مدیر ساختمان یه فیلم از ایشون پخش کردن وباعث سدن آبروی ایشون رو ببرن و ایشون رو مورد آزار و اذیت دیگران قرار بدن آیا من میتونم از دست ایشون بابت این کارشون شکایت کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله با توجه به محتوای فیلم نوع شکایت متفاوته میتونید در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایت زیر از وکلا بپرسید
      https://vakiltop.com/

  3. ففه می گوید

    سلام خسته نباشید ما ازسه نفرشاکی شدیم برا ورود به عنف و ضرب و جرح سرقت حالا همش ثابت شده جز سرقته مالی رو که بردن دیر فاکتورشو بردیم قاضی براسرقت تبریه کرد اما ضرب وجرح وورود به عنف محکوم شدن حالا رفتن بخاطر سرقته اعاده حیثیت کرده میشه اصلا ماشاهدم بردیم اما قاضی رد کرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      در خصوص اعاده حیثیت برای شکات چون سو نیت افترا وجود نداره معمولا منع تعقیب صادر میشه نگران نباشید

  4. مریم می گوید

    سلام . یک دعوایی ت روستامون شده ولی شوهر من اصلا اون شب شهرستان نبودن. ولی چون از قبل با شوهرم مشکل داشتن و حتی ی پرونده بر علیه شوهرم دارن. بخاطر همین از شوهرم دوباره بخاطر دعوا اون شب شکایت کردن الان ما می تونیم اعاده حیثیت کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      خیر ایشان تهمت نزدند که شما اعاده حیثیت کنید ، از راه قانونی طرح شکایت کردند

  5. 111 می گوید

    سلام. از خواهرم به جرم دزدی شکایت کردند.خواهرم بیگناه شناخته شده. می تونیم ادعای شرف کنیم؟ چون و مجلس روضه تهمت زدن بعد شکایت کردند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بابت شکایت اعاده حیثیت امکانش نیست

  6. 111 می گوید

    چرا نمیشه؟ قرار منع تعقیب صادر شده.

  7. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید یکی از بستگان ما افترایی به پدر من زده طی ۱۲ سال با اینکه همه داستان رو میدونن و بیگناه پدرم و این حرف ها در بلند مدت واس خونواده ما هم دردسر ساز شده ولی ایشون برای غریبه ها هم‌ باز توضیح میده
    میخواستم بدونم شکایت کنم از دستش اعاده حیثیت میشه کرده

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله امکان شکایت افترا وجود داره

  8. ممد می گوید

    سلام خسته نباشید یکی از بستگان ما افترایی به پدر من زده طی ۱۲ سال با اینکه همه داستان رو میدونن و بیگناه پدرم و این حرف ها در بلند مدت واس خونواده ما هم دردسر ساز شده ولی ایشون برای غریبه ها هم‌ باز توضیح میده
    میخواستم بدونم شکایت کنم از دستش اعاده حیثیت میشه کرده

  9. قاسمی می گوید

    سلام وقت بخیر خانمی از بنده به جرم مزاحمت شکایت کردن که در جلسه باز پرسی منع تعیب بنده صادر شد ورفع اتهام شد الان بنده میتونم اعاده حیثیت کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ایشان سو نیت نداشته اند لذا شکایت افترا شما نیز منع تعقیب می خورد

  10. سپیده می گوید

    سلام من یه شاکی داشتم که پرونده من از ابتدا باید شکایت حقوقی میشده ولی این اقا چون به خواستگارییشون جواب منفی دادم از اول علیه من شکایت کیفری کرد و در جلسه اول قاضی بهشون توپید که ردال پرونده حقوقی هست و شما چرا باید کیفری به جرم کلاهبرداری شکایت کنید وقتی آثار جرمی وحود نداره. الان میخوام با منع تعقیبم اعاده حیثیت کنم ایا امکان پذیر هست ‌؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام چون سو نیت افترا ندارند و اثباتش سخته خیر

  11. حسین اکبری می گوید

    زن سابق برادرم بعد از فوتش ،ملکی که بنده از برادرم ۸سال قبل با قولنامه وکالتنامه خریده ام؛ را بر اساس قرار داد اولیه ساختمان که از مسکن مهر به نام خریدار اولیه یعنی برادرم است؛ به عنوان مال برادرم به دادگاه معرفی کرده و دادگاه منزل من به مزایده گذاشته شده است ،و در طی مزایده خودش منزل من را برای مهریه اش برنده شده است. ولی هنوز شکایت من در دادگاه روند قانونی خود را طی می‌کند. آیا بعد از اثبات ادعای کذب مالکیت همسر در ملک بنده ، میتوانم از وی شکایت اعاده حیثیت بکنم . چون در این مدت هم خود و هم خانواده ام بسیار تحت شکنجه روحی بودیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام به احتمال زیاد منع تعقیب صادر می شود زیرا سو نیت ایشان اثبات نخواهد شد

  12. علی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ببخشید پسر نوجوانی به بنده تهمت زده که با اسلحه اقدام به تهدید شده و ماموران بدون حکم منزل اینجانب را تفتیش کردند،آیا بنده میتوانم از این پسر با توجه به اینکه زیر سن قانونی است شکایت کنم؟ممنون میشم جواب بدین

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر تبرعه شوید میتوانید شکایت افترا طرح کنید

  13. محمد می گوید

    سلام ازپدرم بعنوان اخلال در نظم عمومی وافترا به کارمندان دولت وتحصیل مال از طریق نامشروع شکایت شده ودر دادگاه حکم برائت صادر شده بعد از قطعیت حکم میتونم اعاده حیثیت کنم طرف من دستگاه دولتی است.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  14. معصومه می گوید

    سلام. من پزشکم. بیماری دارم که نتیجه درمان با تصور ایشان از درمان متفاوت است. درمان این خانم کاملا بدون مشکل و ایراد است به‌طوری که خود من پیشنهاد شکایت به نظام پزشکی میدهم و ایشان نمی پذیرند. این خانم با مادر من تماس گرفته و کلی به من توهین کرده و تهمت زده اند و مرتبا به مطب همکاران رفته وپشت سر من پدگویی می‌کند و دروغ می‌گوید. آیا امکان دارد برای اعاده حیثیت از ایشان شکایت کنم؟ من دوست دارم اول ایشان شکایت کنند و من با نامه برائت اقدام به شکایت کنم اما چون می‌داند ایرادی در کار درمانی شان وحود ندارد شکایت نمیکند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید شکایت نمایید

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله در صورتی که از توهین ها ی ایشان مدرکی دارید قابل شکایت هست

  15. فرید می گوید

    سلام آیا میتوان از شخصی که شکایت کیفری برای دریافت دیه کرده ونتونسته ادعایش را ثابت کنه ادعای شرف کرد؟برائت هم از دادگاه برای متهم اومده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه ایشان فاقد سو نیت برای جرم افترا هستند قابل شکایت نیستند

  16. رحمان می گوید

    سلام یک نفرتوروستامون کلیدخانه رابه دستم دادتاچندتا مرغ رااب دانه بدم حالاکسی واردخانه اوشده چیزی نبردن ولی شک داره روی ماازنظرروحی تمام خانواده خرابیم چکارکنم

  17. رحمان می گوید

    سلام یک نفرتوروستامون کلیدخانه رابه دستم دادتاچندتا مرغ رااب دانه بدم حالاکسی واردخانه اوشده چیزی نبردن ولی شک داره روی ماازنظرروحی تمام خانواده خرابیم چکارکنم اومیگه آگاهی اگربهت زنگ زدبیا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ایشون باید اثبات کنند نه شما

  18. علی می گوید

    سلام فردی به دروغ ادعا کرده بنده با همسرش همخواب شدم و برای ادعایش فقط میتواند قسم بخورد این حرف را پیش مادر و پدر اون خانم گفته و باعث شده به ناحق آبروی بنده برود آیا میتوانم اعاده ی حیثیت بکنم؟ و آیا قسم خوردن از طرف اون فرد باعث منع تعقیب میشود؟ خواهشا کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید بابت افترا شکایت نمایید

  19. رضا می گوید

    سلام . من ۷ ماه پیش توسط حفاظت مجموعه ای که در آن کار میکنم به دادسرای نظامی به اتهام ارتشاء به مبلغ ۱۱ میلیون تومان و اعمال نفوذ خلاف قوانین و مقررات معرفی شدم و در جلسه ی اول بازپرسی پس از دفاع از خودم در بازپرس برایم ۳۰ روز قرار بازداشت صادر کرد . و هیچ وثیقه و کفالت و ضمانتی رو قبول نکرد . البته از قبل سفارش شده بود . بنده به بازداشت اعتراض کردم و پس از ۱۰ روز بازداشت باشید وثیقه ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدم و پس از ۴ روز بازپرس مذکور در مورد ارتشاء برایم منع تعقیب صادر کرد ولی ارتشاء را تحصیل مال نامشروع زد و به همراه جرم اعمال نفوذ بنده را به دادگاه معرفی و کیفرخواست صادر کرد .
    پس از دو ماه تعلیق در دادگاه حاضر و قاضی اعمال نفوذ را تبرئه و تحصیل مال از طریق نامشروع را وارد دانست و به جریمه ی نقدی بسنده کرد . آن هم به مبلغ ۷ میلیون .
    بنده طی لایحه ای اعتراض به رای کردم و پرونده ارجاع شد به شعبه ی تجدید نظر..
    در عین ناباوری حفاظت مجموعه به تبرئه ی من اعتراض و اتهامات واهی متعددی را بدون پایه و اساس با هماهنگی معاون دادستان طی لایحه ای به تجدید نظر ارجاع دادند که البته هیچ کدام مورد قبول دادگاه تجدید نظر واقع نشد. الان منتظر رای دادگاه تجدید نظر هستم.
    اعاده ی حیثیت من چگونه و چه مسیری دارد . ممنون میشم کمکم کنید الان ۶ ماه تعلیقم و منتظر رای دادگاه .

  20. ا می گوید

    سلام پسر من چند ماه پیش برا بردن بار با نیسان به جلوی باغی می‌ره کسی که نیسان وکرایه می‌کنه دزد بوده پسر من همراه اون دزد دستگیر میشه حالا در دادگاه تبرئه شده دوباره شاکی به دادگاه تجدید نظر فرستاده پرونده رو در دادگاه تجدید نظر هم تبرئه شده ضرر مالی زیادی وارد کردن وابروی مارو بردن میتونم بااعاده حیثیت ضرر مالی خودمو بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید

  21. ناشناس می گوید

    سلام و عرض ادب خواستم بدونم چقدر بعد از حکم قطعی مهلت برای اعاده حیثیت هست؟و اینکه اگر وکیل پروندمون قراردادی ننوشته باشه چطور می تونیم هزینه هایی رو که شده به عنوان خسارت اخذ کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهلت اعاده دادرسی ۲۰روز میباشد ومیتوانید ضمن دادخواست خسارت دادرسی هم مطالبه نمایید

  22. قاسم می گوید

    سلام یک نفر موتورم روبه امانت برده بوده بعدش که برگشت متوجه شدم وسیلش باز کرده خودش هم قبول کرده شاهد داره که فلانی گفته باز کن وسایلش شکایت کردم دستش منع تعقیب شده حالا میتواند ادعای شرف بکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگرنتوانید اثبات سرقت نمایید به جرم افترا میتواند شکایت نماید.

  23. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من از فردی بابت پرتاب اجر به سقف ماشینم شکایت کردم و شاهد نداشتم ،حال میخواستم بدونم میتونه بعدش ادعای حیثیت کنه وقتی تبرئه شد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرنتوانید ثابت نمایید بله میتواند

  24. مهرداد می گوید

    سلام من برای یه بنده خدایی ارز دیجیتال خریدم مقدار پنج ملیون الان رفته شاکی شده که من اقفالش کردم و از این حرفا سود پولشو من برداشتم من اصلا دسترسی به گوشی ایشون و کیف پول دیجیتالش نداشتم که بخوام همچین کاری بکنم الان رفته شاکی شده که پولمو تو بر اشتی سود تو برداشتی ولی مشخصه که از کیف پولش انتقال داده خودش یا فروخته
    اومده تو محل کارم و همه جا آبرو ریزی کرده من چطور میتونم از ایشون شاکی بشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :میتوانید به جرم افتراشکایت نمایید.

  25. محمد خیری می گوید

    باسلام
    از بنده تحت عنوان تهدید به قتل و فحاشی و مزاحمت شکایت شده بود و در جلسه دادسرا قرار منع تعقیب صادر شده آیا امکان اعاده حیثیت وجود دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوان براساس افتراازطرف مقابل خودشکایت نمود.

  26. فراز می گوید

    سلام .یک نفر به من تهمت سر قت.طلا.زده.دردادگاه.قرار منع تحقیق صادر شده.میتونم.ادعای حیثیت بکنم.ممنونم جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:میتوانید به جرم افتراشکایت کیفری طرح نمایید.

  27. ارتینا می گوید

    سلام وقت بخیر
    کسی به من و خواهرم و خانوادم تهمت و فحش ناموسی داده و ما ازش شکایت کردیم

    اون شخص میتونه بره ادعای حیثیت کنه؟
    بعد شکایت ما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت توهین شکایت نمایید.

  28. هادی می گوید

    با سلام ‌‌. بنده با پیمانکار ساختمان بر سر مشکل اجرایی ایجاد شده در قسمتی ساختمونمون با مشکل برخورد کردیم .بعد شکایت کردیم رای داوری طبق نظر کارشناس این شد که عیب از کار پیمانکار نیست . حالا ایشون میگن میخوان اعاده حیثیت کنن که الکی ازشون شکایت شده پ آبروشون رفته آیا میتونن . با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:برمبنای میتوانند برمبنای افترا شکایت نمایند.

  29. احسان سرحدی می گوید

    سلام یک مادر و فرزندش
    از من و برادرو خواهر زاده ام شکایت کرده اند تحت عنوان تخریب و ممانعت از حق وتهدید.که شماره پلاک ماشین من را قید کردند در شکایتشان
    درصورتی که هیچکدام از حرفهایشان درست نمیباشد
    بنده شاهد دارم که ماشینم در این تاریخ شکایت در شهر دیگری برای صافکاری بوده به علت تصادف و بنده اهل این برنامه ها نیستم وحاضرم قسم هم یاد کنم.
    میشه
    اعاده حیثیت کنم چجوری؟
    لطفا راهنمایی بفرمائید
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت افترا از طرف مقابل شکایت نمایید.

  30. علی می گوید

    سلام خسته نباشید یه نفر که نسبت فامیلی نزدیکی با من داره توی شهر ما که جای کوچکی هست و همه همدیگه را میشناسن پشت سر من حرفهای بسیار زشتی زده الان دو نفر حاضرن بیان شهادت بدن من میتونم شکایت کنم این دو نفر کفایت میکنه یا باید سه نفر باشن ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت افترا شکایت کرده و اعاده حیثیت نمایید.

  31. میثم می گوید

    با سلام
    همسر بنده مدتیه به خاطر مسائل خانوادگی جزئی منزل رو ترک کردن و مهریه اش رو اجرا گذاشته و وکیل هم گرفته و از طرف وکیل به من و خانوادم به انواع مختلف فشار میارن و تهدید، که بیا و طلاق بده ، مهریه رو بده و غیره، حالا بعد از ۸، ۹ ماه به دلایلی واهی ، از روی کینه ورزی اومدن از مادر بزرگ ۸۰ ساله ام ، مادرم، پدرم و من که همسرش هستم به جرم فریب در ازدواج یا تدلیس شکایت کیفری کردن ، بعد از کلی رفت و آمد در دادسرا و بازپرسی توی این ایام کرونا بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد و مجدد تجدید نظر زدن و دادگاه کیفری ۲ هم رای کیفری ۱ رو قطعی اعلام کرد .
    داخل آدرس مادر بزرگم برای شکایت مغازه دایی ام که از کسبه سرشناس پاساژی هستند رو داده بود که اصلا ربطی به مادربزرگم هم نداشت!!!
    در هر صورت ما هم اصلا به رویه قضایی آشنایی نداشتیم تصمیم گرفتیم وکیل بگیریم

    همسرم بیشتر از سر کینه ورزی این شکایت رو کردن و آبروی ما رو داشتن زیر سوال میبردن و فشار بابت گرفتن طلاق، و توی شهر کوچیکی هستیم که خدا میدونه تا بیایم بگیم قضیه تمام شده و مشکلی نبوده ، چه ها که مردم نمیگن

    میخواستم بدونم میشه بابت اعاده حیثیت و هزینه وکیل ، پدر مادرم و من شکایت کنیم یا خیر
    پیشاپیش ممنون بابت پاسخگویی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید هم از وکیل وهم همسرتان شکایت و اعاده حیثیت نمایید .

  32. روح الله هاشم پور می گوید

    ازمن و داداشم به جرم سرقت شکایت شده و دادگاه حکم قرار منع تعقیب صادر کرده ومهلت ۱۰ روز اعتراض هم گذشته میخوام ادعای حیثیت یا شرف کنم چه شکایتی بکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید از بابت افترا شکایت کرده و در خواست اعاده حیثیت و مطالبه خسارات معنوی به حیثیت و اعتبار شخصی خود مطالبه خسارت نمایید.

  33. امیر سپهر می گوید

    با سلام سال ۹۸ منزل ما سرقت کردن و ما از شخصی که مطمئن بودیم شکایت کردیم و شخص مورد نظر با پارتی بازی تبرئه شد و امسال که سال ۹۰ هستش رفته اعاده حیثیت کرده خواستم بپرسم الان تکلیف من چه خواهد شد جریمه داره و یا زندان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: فقط جریمه دارد.

  34. امین می گوید

    سلام یه خانوم از بنده ب جرم اسید پاشی بر روی اموال شکایت کرده در صورتی ک اصلا بنده در ان مکان نبودم و دادگا بعد از پیگیری محل سیمکارت شکایت این خانوم رد کردند در طول شکایت پلیس اگاهی ب محل کار بنده امده و ابروی من رفت و از لحاظ روحی مورد آزار قرار گرف گرفتم میخواستم ببینم من میتونم از این خانوم اعاده حیثیت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا از این فرد شکایت نمایید.

  35. مریم احمدیان می گوید

    سلام بنده سره موضوعی با اقوام ‌خود به مشکل خوردم و ایشون اتهام بزرگی بهم وارد کردند و ازم شکایت کردند ولی اثبات نشد و قرار منع تقیب صادر شد
    با این اوصاف میتوانم اعاده ی حیثیت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید به لحاظ افترا از ان شخص شکایت نمایید.

  36. عنایت می گوید

    سلام.در محله ما دعوا شده و شاکی چند نفرو محکوم کرده.ولی من اصلا در دعوا حضور نداشتم و حتی برام حکم اومد و من فرجام خواهی کردم و حالا تبرئه شدم .ایا میتوانم اعاده حیثیت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به وجود افترا از این فرد شکایت نمایید.

  37. عادل می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    همسایه ما برای ما شکایت کرده به اتهام تخریب دری منزلش و ما رو کشانده دادگاه
    در دادیاری قرار منع تعقیب صادر شده و نتونسته ادعایش را ثابت کند و مدارک کافی نداشته
    حالا ما میتونیم از ایشان بابت افترا شکایت کنیم
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترا شکایت نمایید.

  38. عادل می گوید

    سلام
    از من و داداشم به اتهام تخریب درب ورودی شکایت کرده بودند
    این شکایت در دادیاری قرار منع تعقیب صادر شده است
    میتوان اعاده حیثیت کرد
    لطفا پاسخ بفرمائید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید شکایت افترا مطرح نمایید.

  39. علی می گوید

    سلام خانم من به خاطر ضرب و شتم بلا اثر از من شکایت کرد .من تو جلسه پیش دادیاری هیچ حرفی نزدم بخاطر همین منو انداخت زندان روز بعدش با فیش حقوقی ازاد شدم .بعد پرونده رفت دادگاه اونجا دوربینا رو بازرسی کردن و من بیگناه شناخته شدم .میتونم اعاده ای حیثیت کنم .چون خانمم همسایمونه و ابروی منو برده بخاطر یه روز زندان رفتنم اونم بیگناه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانیدبابت جرم افترا شکایت نمایید.

  40. عاقلی می گوید

    سلام من خواهر خانمم به من تهمت زده میگه تو معتادی
    زنگ میزنه خونه مادرم اینا به اونا میگه پسرتون معتاده
    با پدرم برای یه کار دیگه رفته بودیم در حیاتشون تا منو دید گفت باز این معتاده اومده اینجا
    بارها به خانومم گفته شوهرت معتاده
    میخواستم بدونم من با این شاهد ها میتونم ازش شکایت کنم
    ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت جرم افترا شکایت نمایید.

  41. اسماعیل می گوید

    سلام، از من به جرم تجاوز به عنف، تهدید با اسلحه گرم و آدم ربایی شکایت شد که هرسه مورد بدلیل اینکه واقعا دروغ بود، منع تعقیب صادر شد، اعاده حیثیت کردم، خواستم ببینم چون جرمهای انتسابی، واقعا جزء جرمهای دارای مجازات سنگین بودند، برای شاکیِ آن که به من افترا زده بود، چه جرمی صادر میشه؟ ممنون از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: صرفا جزای نقدی درجه شش.

  42. ایدا مینایی می گوید

    سلام. خواهر شوهر سابقم با مراجعه به محل کار مادرم جلو چند شاهد به خانواده من فحاشی کرده و عنوان کرده دخترت رو زیر پسر فلانی گرفتند و شوهرت رو روی زن فلانی گرفتن.(با همین تعابیر و از چند نفر اسم آوردن) میخواستم ببینم آیا بکار بردن این الفاظ شامل قذف میشه و بابت تهمت ناموسی میشه شکایت و اعاده حیثیت کرد؟ و حکمش چی هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا و توهین این شخص شکایت نمایید.

  43. ارش می گوید

    سلام از بنده شکایت به عنوان ورود به عنف و سرقت شده و طی حرفهای که بنده زدم که برای بنده پاپوش درست کرده اند و رای دادگاه منع تعقیب شده آیا من میتونم به جرم افترا و پاپوش تهمت اقدام کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله حتما می توانید شکایت نمایید.

  44. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    از بنده تحت عنوان توهین و تهدید شکایت شد و در مرحله بازپرسی به با قرار کفالت آزاد شدم ولی در مرحله دادگاه با بررسی دقیق موضوع حکم برائت بنده صادر شد
    میتونم از شاکی اعاده حیثیت کنم و یا از شاهدین بخاطر شهادت دروغ شکایت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت عدم مجرمیت شما به دلیل افترا از شخص مورد نظر شکایت نمایید.

  45. ح.ک می گوید

    سلام خانمی از فامیلمون حین دعوای لفظی با خانومم در جمعی به بنده نسبت چشم‌چرانی و ارتباط با زنان دیگر را داده ، بنده از ایشان میتوانم شکایت کنم و به چ عنوانی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر نسبت زنا دهد جرم قذف نسبت داده که در صورت اثبات مجازات ۸۰ضربه شلاق دارد ولی این رفتار را به شما نسبت ندهد بابت توهین می توانید شکایت نمایید که مجازاتش جزای نقدی درجه شش می باشد.

  46. رضا می گوید

    با سلام.بنده ملکی را اجاره کردم ملک مورد اجاره یک باب ویلایی و یک دامداری قدیمی برای یک مرکز ترک اعتیاد .البته با رصایت موجر در حصور مدیر بنگاه جهت تخریب دامداری و احداث سالن کمپ.علی ایحال بعد از دو هفته خانه ویلایی در تصرف دیگری درامد.و فسخ کردیم.و مقداری از پول پیش را ندادند بنده شکایت کردم.بعد از یکسال ایشان با اتهامهای.فروش مال عیر-تخریب-سرقت مشالح اهن الات و ایرانیت دامداری از بنده(با معرفی شاهدین برادر و همسر و فرزند)از من شکایت کردند. که در چند مرحله بازپرسی و کیفری منجر به تبرئه بنده شد.مجددایشان اعتراص کردند که در تجدیدنظر ،شهادت شهود ایشان هرکدامشان را نقص گرفت و هم نسبت به تخریب به عین مستاجره را ردکردند.درکل تبریه شدم.
    با توجه به اینکه مدت ۲سال زندگیمو مختل کرده وهم با ابروی بنده بازی کردند و اینکه هم از پول پیش مبلع یک سوم را ندادند و در اجاره نامه هم برای تاخیر پرداخت پول پیش روزی صدهزارتومان دیکرد هست.

    جسارتا هم برای تهمت دزدی و تخریب میتوانم ادعای حیثیت کنم؟محکومیت احتمالیش چه می باشد؟
    برای مطالبه وجه مابقی پول پیش چه باید بکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از بابت افترا شکایت نمایید که مجازات آن صرفا جزای نقدی درجه شش می باشد.

  47. زهرا می گوید

    سلام . پسری مدت ۱.۵ سال با من دوست بود و منزل من رفت و آمد میکرد و با وعده ازدواج تمام این مدت علنی در خانه من رفت و آمد میکرد و بعد از مدتی یهو رفت و گفت من اختلال دوقطبی دارم و دارم دارو مصرف میکنم و نمیتونم تو رابطه بمونم . الان من بابت آبروم که تو ساختمون رفته و همه همسایه ها ایشون رو نامزد من میدونستن و حتی گاها پول هم از من گرفته و بابت آسیب روحی میتونم شکایت کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت سوءاستفاده از شما شکایت نمایید.

  48. زری می گوید

    سلام وقت بخیرسال سال ۹۲یافردی ازدواج کردم وبه دلیل اخلاق بدو….ازش جداشدم ازاون زمان تاالان خودش وخانوادش هرجاوتوهرمجلسی وجلوی خیلی هابه من تهمت های ناجورزدن وتوهین کردن الان میتونم ازشون شکایت کنم واعاده حیثیت کنم تواین ۶سال حتی قبل ازطلاق خیلی به من تهمت زدن الان میتونم ازشون شکایت کنم؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت توهین از این افراد شکایت نمایید.

  49. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر من دانشجو ترم یک حقوق هستم یه موردی پیش اومده خواستم دقیقتری بدونم شرایطشو ما تو یه خونه ۳ طبقه زندگی میکنیم ک خونه پایینی ما مادربزرگم زندگی میکنه چند روز پیش وقتی هیچکدوم از این طبقات آدم نبود خونه مادربزرگم رو دزد میزنه و گاو صندوقش رو میبرن منکه از باشگاه داشتم برمیگشتم و وارد خونه شدم سریع زنگ زدم به کلانتری و مادربزرگم بعد از اومدن پلیس و کادر نیرو انتظامی و همه اهالی خونه کادر نیرو انتظامی وقتی مادربزرگم رفته بود صورت جلسه کنه به صورت واضح بهش گفته بود ک دزد خونه نوته (من) و از اون موقع همه اتهام ها به سمت من اومده حالا من میتونم برم از کادر نیرو انتظامی شکایت اعاده حیثیت کنم ؟؟بخاطر اینکه تو شرح وظایف قانونی کادر نیس همچین نظری بده و الان آبرو منم رفته چنین چیزی رو میتونم اثبات کنم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید شکایت نمایید.

  50. سینا می گوید

    با سلام پزشکی بدون ویزیت فردی را به تشخیص سو مصرف حشیش بستری اجباری با زور کرده در حالی که جواب آزمایش فرد منفی از هرگونه مواد گزارش شده.ایا فک رد میتواند اعاده ی حیثیت کند ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می تواند بابت تقصیر پزشک معالج از این پزشک شکایت نماید.

  51. سارا نامجو می گوید

    سلام وقتتون بخیر

    من خواهرم داره طلاق میگیره و الان یک ماهه پدر شوهرش در واتساپ انواع تهمت و افترا به ما زدنند..به خواهرم گفتن روان پریش و دروغگو و مغز شما تکامل نیافته و پر از عقده و بی فرهنگی ای…البته بسیار ادبی توهین کردن..
    تمام این پیام ها رو نگه داشتیم ایا میتونیم اعاده حیثیت کنیم؟
    و اگر ثابت بشه چه مجازاتی داره؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      با سلام باتوجه به مطالب گفته شده عنوان این جرم توهین است و توهین هم برابر قانون جرم است و اگر شما علیه او شکایت کنید در صورت اثبات برابر قانون به مجازات جزای نقدی محکوم میشود .

  52. سما می گوید

    سلام کارفرمای من از من شکایت خیانت در امانت یک دستگاه موبایل کردن که منع تعقیب و رای به نفع من تمام شد ایشان بین همکاران من رو دزد و خائن خواندن و از آنجا که من در دادگاه ثابت کردم که ایشان گوشی رو از من تحویل نمی گرفتند و به دروغ این کار رو کردن حالا شکایت افترا زده ام به نظرتون پرونده من به نفع من پیش میرود ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شخصی را می توان به جرم مفتری تحت تعقیب قرار داد که وی با سوء نیت و به قصد هتک حرمت و شخصیت دیگری امری که جرم محسوب می شود را به وی نسبت داده باشد.

  53. رحمان بخش می گوید

    سلام فردی امده جلو خانه ما میگه لباس بپوش ببرمت شناسایی شی یکی میخواد تورا ببینه این تهمت هست یانه میتونم شکایتکنم ‌.جلوهمهابروریی شد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تهدید باید درخصوص موضوع معینی صورت بگیرد، واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید تأثیر ندارد. هدف مرتکب از تهدید، لزوما باید تحصیل منفعت نامشروع باشد همچنین نوع وسیله تهدید اعم از کتبی، شفاهی، علنی یا غیرعلنی بودن آن در وقوع جرم فاقد اهمیت است.

  54. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۹ ب بنده تهمت دزدی وجه نقد و چند فقره چک زده شده ایا میتوانم الان اقدام کنم و حکمش چیه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله، شما می توانید جهت کسب اطلاعات دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  55. امیر می گوید

    با سلام
    ب بنده در تاریخ ۲۷ فروردین اتهام سرقت وجه نقد و چک زده شده . و تا تاریخ ۳۰ شهریور۱۴۰۰ تهدید تلفنی فحاشی پیامک تهدید . و اقدام ب ابرو ریزی در محل کارم کرده اند ک ک تصاویر ور دوربین پاساژ موجود هست . بنده چ شکایتی میتوانم بکنم ؟ ادعای حیقیت ؟ فحاشی ؟
    ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      شما می توانید جهت طرح شکایت کیفری در خصوص جرایمی نظیر توهین و فحاشی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ما شما را راهنمایی نمایند. موفق و موید باشید.

  56. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید یک نفر از من مبلغی گرفته که کاری انجام بدهد ولی کار نکرده وپولو پس نداده و بنده به عنوان کلاهبرداری شکایت کردم منع تعقیب صادر شده که احتمالا باید شکایت حقوقی انجام بدهم آیا متهم میتواند از من اعاده حیثیت نماید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      درصورتی که جهت احقاق حق و بدون سوءنیت باشد خیر. جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید. موفق و موید باشید.

  57. نازنين مشكي می گوید

    سلام خسته نباشید
    آیا از یکنفر که مدام درحال بدگویی و توهین و پخش کردن اینها بین افراد مختلف که باعث تخریب شخصیت و روابط اجتماعی بنده میشه،میتوان شکایت زد و اعاده حیثیت کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله امکان طرح شکایت از ایشان به علت جرم توهین و تهدید امکانپذیر است، جهت دریافت اطلاعات حقوقی دقیق تر از وکلای متخصص ما در این زمینه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  58. منا احمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید چند ماه پیش یه خانم و آقا بابت چیزی که گم کرده بودند مژدگانی زدن و ما اون چیز پیدا کردیم تماس گرفتیم بعداز مژدگانی شکایت کیفری کردن که شما دزدید.
    با مدارک موجود رو پرونده شکایت بنفع ما تموم شد آیا میتونیم اعادی حیثیت کنیم بر اساس همون حکم قاضی ؟
    از اینستا هم کامنت به فالوراشون دادن که آقا دزده دزدیده..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      شما می توانید به علت جرم افترا از وی شکایت نمایید. جهت دریافت توضیحات لازم درخصوص این جرم و طرح شکایت کیفری با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

  59. سید ابوالفضل می گوید

    سلام همسایمون از من شکایت کرده به خاطر دزدی ک حتی کار منم نبوده و من یه لطفی بهش کردم و گفتم بهش کار کیه حالا طرف فکر میکنه منم باهاش همدستم نه مدرک داره نه واقعا کار من بوده‌ دوربین هم پسره رو فیلم گرفته ۲۸م این برج هم باید برم دادگاه میخواستم ببینم میتونم ازشون به خاطر تهمت زدن شکایت کنم چون ابروم در خطره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورتی که تعمدا و به قصد محکوم نمودنتان این کارها رو انجام داده باشد می توانید به جرم افترا شکایت نمایید و از دادگاه تقاضا کنید تا وی مجبور به اعاده حیثیت شما شود. موفق و موید باشید.

  60. علی می گوید

    سلام . یه اقایی از من شکایت کردند بابت ضرب و جرح عمدی و تخریب اموال(خودرو). توی دادگاه نتونستن اثبات کنن قرار منع تعقیب صادر شد. من میتونم ازشون شکایت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورت احراز سوء نیتشان در طرح شکایت امکانپذیر است.

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا از این شخص شکایت نمایید.

  61. مهردادصمدی می گوید

    سلام واحد من رو در نبود من ساکنین مجتمع زدن خراب کردن و شب قبلش هم یکی از ساکنین من رو تهدید کرد طی اختلافی که با سازنده داشته کارگر آورده و تخریب کرده واحد منو حالا من شکایت کردم از همون شخص که منو تهدید کرد و اهالی ساختمان و الانم زیر بار نمیره و میگه ازت به موجب افترا و اعاده حیثیت شکایت میکنم. میتونه یا نمیتونه ولی من یقین دارم کاره خودشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت تخریب منزل شکایت نمایید ولی باید ثابت نمایید که این افراد اقدام به تخریب کردن وگرنه بله می توانند از شما شکایت نمایند.

  62. ماه منیر می گوید

    سلام خانومی ک توی یه شهر دیگست و۱۲۰۰ کیلومتر با من فاصله داره ب من تهمت زنا ورابطه با شوهرش رو زده چون شوهرش راننده بوده وبرای من جنس آورده گوشیشو دزدیده بودن من با تموم سادگیم گوشیه کوچیکی داشتم ک بهش دادم و اصلا مخاطبینمو پاک نکردم حالا خانومش ب تک تک فامیلامون زنگ زده وگفته ک منوشوهرش باهم درارتباطیم وابروی منو همه جا برده متاسفانه هیچ کدامشون صداشو ضبط نکردن فقط یکی از فامیلام باهاش چت کرده و توی چتاش علنا منو زناکار گفته ومن این مدارکو باشماره زنه دارم و اسکرین گرفتم .اون هیچ مدرکی نداره ک من باشوهرش بودم شما ب من بگید چکار باید کنم چ جوری آبروی برده شدمو برگردونم پول ندارم ک توی شهره اونا وکیل بگیرم اونجا رفتنم برام سخته کمکم کنید توروخدا راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با شکایت از این فرد به جرم قذف و همچنین افترا نموده که مجازاتش ۸۰ضربه شلاق و جزای نقدی درجه شش می باشد و فقط برای شکایت دو نفر شاهد مرد به دادگاه معرفی نمایید.

  63. ttttttt می گوید

    سلام وقت بخیر من ۲ تا از شوهر خواهر شوهرم به من تهمت دزدی زدن و تو خانواده همسرم ابروی منو بردن گفتن دزدی کار من و شوهرم بوده ارز های دیجیتالشون رو دزدیدن گفتن کار من بوده میتونم ازشون شکایت کنم از خودم و شگهرم مطمین هستم شکایت کنم ایا نتیجه میگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید ادعای خودتان را ثابت نمایید که به شما و همسرتان این افترا زده شده است و سپس شکایت کرده و احقاق حق نمایید برون دلیل و مدرک شکایت شما تحت رسیدگی قرار نمیگیرد.

  64. سهیل می گوید

    سلام تعدادی از همکاران رفتن دفتر ریاست و به من دروغهایی رو نسبت دادن ک باعث شده آبروی بنده خدشه دار بشه و من حرفها رو الان شنیدم خود رییس پیش کسی بیان کرده بودن و اون طرف ب من گفتن ک این اتفاق افتاده آیا من میتونم اعاده حیثیت کنم هرچند شاید اون رییس ب خاطر حفظ سمت خودش حاضر نباشه ک دادگاه بگه این حرفها زده شده
    آیا با بیان اینکه ایشون جایی حرف رو زدن میشه وارد شد و ادامه داد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا ازاین شخص شکایت نمایید.

  65. ارش می گوید

    سلام من یک سال پیش جای کارمیگردم ۴ ماه پیش دزدی شده از کارگاهش امروز اگاهی به من زنگ زده ک صبح برم اگاهی من میتونم اعاده حیثیت و افطرا شکایت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بابت جرمی شما تعقیب شویدمی توانید اعاده حیثیت نمایید.

  66. معصومه می گوید

    سلام شوهر عمه من ب دروغ ب عنوان مزاحم تلفنی ازپدرم شکایت کرده ودردادگاه هم اثبات نکرده و محکوم شده حالا پدر من میتونه ب عنوان اعاده حیثیت شکایت کنه چند بار بخاطر این شکایت ازکارش زده از تهران ب شهرستان رفته برای حضور در دادگاهی ک جرمی نکرده میتونه شکایت کنه و هزینه ضرر و زیان بگیره ازش

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می توانید بابت افترا ازاین فرد شکایت نمایید.

  67. ناشناس می گوید

    سلام اگر میشه لطف کنید پاسخ بدهید .
    از مغازه بنده دزدی شده . من همان موقع زنگ زدم به پلیس که بیاد برای رسیدگی دوستم هم که بهش مشکوک بودم هم انجا بود فقط من و دوستم و مامور انتظامی . من به پلیس گفتم که توی مغازه جنسی داشتم که الان نیس بجز من و دوستم هم کسی اینجا نیامده دوربین رو مشاهده کنید تا معلوم بشه کجاس ولی مامور بعد از دیدن دوربین گفت چیزی معلوم نیس حالا این دوستم میخواد از من برای زنگ زدن به پلبس اعده حیثیت کنه ایا میتونه منو محکوم کنه ‌.بنده شکایتی هم از ایشان نکردم و بهش نگفتم دزد فقط گفتم پلیس بیاد ببینه اون جنسه مغازه کجاست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید با وکیل متخصص مشاوره نماییداز طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰یا از طریق سامانه وکیل تاپ براساس تخصص از وکلا مشاوره نمایید.

  68. مینا می گوید

    سلام مادرم من یه شکایت نامه تنظیم کردند بخاطر اعاده حیثیت و توهین و تهمت ک همسایه مون ک یه آقا هستن چادر مادرمو کشیدن پایین تو مله عام شاهد هم بردیم ولی چون یکی از شاهد هامون زن بوده دادگاه قبول نکرده و منع تعقیب ایشون برای ما صادر شده چجوری دوباره پرونده رو اجرائ کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با وکیل متخصص کیفری مشاوره بگیرید از طریق سامانه وکیل تاپ اقدام نمایید.

  69. عطا می گوید

    شخصی از من شکایت کرده که من ب ادعای کذب ایشون ک ماشین را به من امانت دادند و خسارت وارد کردم و اینکه نه تنها مالک ماشین نبودند بلکه ماشین بصورت وکالتی برادرشان از کس دیگر خریداری نمودند که قاضی ب دلیل این که شاکی ذینفع نبوده حکم به رد دعوی زدند و من تبریه شدم حال من میتوانم از شاکی ادعای شرف کنم یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  70. یوسف می گوید

    سلام خسته نباشین دوشب پیش ساعت ۸شب از منزل ما دو عدد گوسفند سرقت شده ورود از منزل همسایه بوده وما از طرف شاکی شدم طرف هم پروند قتل وچاقو کشی دارد اگر نتونم ثابت کنم میتواند ادعا حیثیت کند و من شکایتم به اسم نیست این هست به این شخص مشکوکم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:صرف ادعا چیزی را ثابت نمی کندو باید دلیلی برای دعای خودتان داشته باشید.

  71. فرهاد می گوید

    با سلام و ادب . شاکی از عدم عدله اثبات کننده جرم انتصابی در بازبرسی خبر دار شد و با دادن رضایت در هنگام اصدار دادنامه و قرار منع تعقیب به همراه رضایت منجز شاکی صادر شد این چه معنی دارد؟ تضیع حق و ابروی بی گناه یا اعمال نفوذ فرد شاکی برای اعاده حثیت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شماباید با وکیل متخصص کیفری مشاوره نماید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  72. فرهاد می گوید

    سلام وعرض ادب چند ماه قبل شکایتی از من در دادگاه کیفری دوم شهرستان شد مبنی بر تهدید به قتل .توهین. اخاذی که بعداز برسی توسط بازبرس شعبه منع بیکرد صادر شد ولی برای من بسیار گران تمام شد وابرو وحثیت اجتماعی وشغلی من بر باد رفت وشاکی وقتی متوجه شد که دلایل هجو ارایه داده و افترا زده است رضایت داد ولی قرار منع تعقیب بنا به نبود عدله و رضایت منجز شاکی صادر شد این چه معنی دارد ؟ رضایت به گناه نکرده داده است یا راه اعاده حثیت مرا مسدود کرده ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل انلاین کیفری مشاوره متنی یا تلفنی نمایید.

  73. رضا شیروانی می گوید

    سلام از پدرم ب عنوان قاتل شکایت کردن ولی پزشکی قانونی و دادگاه مرگ رو طبیعی اعلام کرده میشه اعاده حیثیت کنیم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر پدرتان بر اساس حکم دادگاه برائت گرفته باشند می توانید بر اساس افترا از این افراد شکایت نموده و درخواست اعاده حیثیت نمایید.

  74. میلاد می گوید

    سلام
    من مغازه کسی کار میکردم و اونم از طریق پسرش حقوقم رو روزانه با موبایل بانک میزد به حسابم. بعد ۷ ماه به خاطر کار کشیدن بیش از حد دیگه سرکار نرفتم و اونم تهدید کرد شکایت میکنه. سه روز قبل هم احضاریه کلانتری اومد تحت عنوان متهم به تحصیل نامشروع مال! خودشم با مامور لباس نظامی اومده بود دم در و چند روز قبل هم بازم به قصد آبروریزی اومد دم در با صدای بلند تهدید کرد که همسایه ها هم شنیدن. بارها هم به من و خواهرم زنگ زده تهدید کرده. احتمال داره واقعا محکوم بشم؟ محکوم نشم احتمال اعاده حیثیت یا مزاحمت و … هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر قرار منع تعقیب صادر شود شما می توانید بابت مزاحمت افترا توهین و تهدید از این فرد شکایت نمایید.

  75. ابراهیم می گوید

    سلام شخصی به علت کینه و کدورت در محل کار و محل سکونت به نیت بد نام کردن به همه من را آدمی دزد و خلافکار و سابقه دار عنوان کرده است نظر شما چیست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید از این شخص شکایت کرده و مطالبه اعاده حیثیت نمایید.

  76. ناصر می گوید

    با سلام
    همسر بنده ماما هستن
    یک دختر خانوم برای سلامت پرده بکارت مراجعه کردن همراه خواهرش و ایشون واقعیت ضربه دار بودن پرده رو گفتن و گفتن بهشون که برای اطمینان بیشتر به متخصص مراجعه کنید الان یک مامای دیگر به این دختر گواهی سلامت داده .. این دختر ادعای حیثیت می کند میگه آبرمو بردی.. آیا می تواند ادعا کند و شکایت کند؟؟؟؟؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانند چنین ادعایی نمایند و اگر شکایتی بشود شما نیز می توانید از این فرد شکایت نمایید برای راهنمایی بیشتر به وکلای انلاین کیفری سامانه وکیل تاپ مراجعه نمایید.

  77. ناشناس می گوید

    سلام.سال ۹۵به من تهمت خیانت در امانت وفروشمال غیر زدن.حتی زندان افتادم وتا روزی که براعت بگیرم تقریبا ۱۰۰ میلیون هزینه وکیل و اجاره سند دادم.شغل و کاسبیمو از دست دادم.من میتونم از طرف مقابل شکایت کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:بله هم می توانید بابت جرم افترا شکایت نمایید ولی برای مطالبه خسارت از طریق حقوقی طرح دعوا کرده و مطالبه خسارت را از دادگاه بخواهید برای راهنمایی یبیشتر از وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره بگیرید.

  78. ایمان مینایی می گوید

    سلام خسته نباشین وممنون از راهنمایی های شما به دیگر سوال کنندهای عزیز همسرم از بنده به جرم ضرب وجرح عمدی به منافع واعضا شکایت کردند و چون خواهر خودشان در دادگاه همان شهر کارمند اجرای احکام هستند بعد از این شکایت بیست پرونده دیگه علیه بنده درست کردند که بتوانند در دادگاه طلاق بگیرند اما با گذشت شش ماه بار منع تعقیب برای من صادر شده اما ایشان هنوز به شکایت هایش ادامه می‌دهد ونمیتواند ثابت کند باز به روشی دیگر شکایت میکنند وحتی خانم بنده در دادگاه حضور نمیارن وخواهرشان بجای ایشون لایحه میزنند و به دادگاه ارایه می‌دهند من میتوانم از ادعای حیثیت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از این بابت شکایت کرده و درخواست اعاده حیثیت نمایید.

  79. نازنین می گوید

    درود بر شما، کسی که به یه دختر مجرد در گروه اجتماعی واتس آپ تهمت و افترا به دست کجی زده چه جریمه ای داره ؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با اسکرین شات از صفحات مربوطه بر اساس ضمیمه کردن این ادله با شخص مربوطه اقدام به تنظیم شکواییه کرده وبابت توهین از توهین کننده شکایت نمایید.

  80. رضایی می گوید

    سلام. مادر شوهرم از من ب جرم سرقت طلا شکایت کرد و چون صحت نداشت منع تعقیب گرفتم و اعاده ی حیثیت زدم برای اون هم منع تعقیب صادر شد میخواستم اعتراض بزنم ولی مهلت ۱۰ روزه تموم شده الان چکار میتونم انجام بدم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون مدت تموم شده نمی توانید دیگر اعتراض بزنید.

  81. فرزانه می گوید

    سلام فرد متشاکی بازداشت شده آزاد میشه؟؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بازپرسی قبول وثیقه نماید می توانند نسبت به ازاد کردن این شخص اقدام نمایید.

  82. علی می گوید

    سلام همسر بنده محکوم به رابطه نامشروع شده و ۹۹ ضربه شلاق حکم داده اند آیا بنده و پسرم میتوانیم به خاطر آبروی از دست رفته پیش فامیل و آشنایان از همسرم ادای شرف یا اعاده حیثیت شکایت بکنیم ممنونم که جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید به استناد این شرایط درخواست طلاق نماید ولی نمی توانید از شوهر خود اعاده حیثیت نمایید.

  83. رضا می گوید

    سلام و عرض ادب بند متهم به تهدید و سرقت بودم ولی بی گناهیم ثابت شد از طرف شکایت اعاده حیثیت کردم امروز شنیدم قاضی حکم ده میلیون جریمه را براش صادر می کنه البته هنوز دادگاهی نشده سوال بنده اینه که ایا می شود در خواست داد که قاضی فقط برایش زندان حکم بدهد

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر این جریمه به حساب دادگاه و دولت می رود و قابل تغییر نیز نمی باشد.

  84. رضا می گوید

    بنده تز فکدی اعاده حیثیت کردم می شه تز قاضی بخواهم فقط حکم زندان به ایشان بده نه جزای نقدی

  85. مهدی می گوید

    سلام یک‌پیمانکار‌ بازیافت از دست بنده شکایت کرده که تو از داخل خیابان از دروگرد‌فیلم کرفتی‌ فرستادی شبکه‌خارجی‌‌ ولی نتوانست‌ ثابت‌کنه وقرار‌منع تعقیب‌صادر‌شد برای‌من‌‌حالا‌من‌میتونم‌ادعای‌حیست‌کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید بابت افترا از این شخص شکایت نمایید و درخواست اعاده حیثیت نمایید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  86. زهرا می گوید

    سلام نامزدم دوسال پیش با آبروی من بازی کرد وبا فریب ودروغ خانواده من راضی کرد حالا بعد ازاین که شش ماه ازش خبری نیست رفته واز من شکایت کرده وطلب هدایایی که دوسال پیش آورده ومبالغی که درمناسبت ها هدیه میداده کرده که الان هیچ کدام موجودنیست خودش خیلی اصرار داشت که درمیان اقوام ما حضورپیدا کندولی هیچ کدام ازبستگان انها ازنامزدی ما باخبرنیستند خواستم بدانم من حقی دارم که ازاوشکایت کنم اگربله باچه عنوانی

  87. مهدی می گوید

    سلام پارسال برج دوازده از من و برادرم به اتهام ادم ربایی، تهدید با سلاح سرد و توهین، ضرب و جرح عمدی و تهیه تصاویر مستهجن شکایت کردن که خیلی از اتهامات رد شد و برادرم به ۱۵ ماه و یک روز حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد اما بنده تبرئه شدم میخواستم بدونم میتونم بعد از ۱۱ ماه از اون شخص بابت اتهاماتی که بی اساس به من زدن شکایت کنم یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: بابت افترا می توانید از اون فرد شکایت نمایید برای راهنمایی با وکلای وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  88. مهدی می گوید

    سلامخسته نباشید
    از من شکایت شد که درب منزل را سرقت کردید بعد در شعبه کیفری با شهادت راننده ای که خود مالک برده بود تا درب را بکنند و به مکان دیگری انتقال بدهند رای در شعبه ۱۰۲ به نفع بنده صادر شد و طی این مدت از کار افتادگی و هزینه بابت از کار افتادگی که به شاهد و از کار افتادگی ۱۰ روزه خودم و ۲ روز هم شخصی که امد سند گذاشت هزینه کردم ایا امکان شکایت جدای از اعاده حیثیت میتوانم بابت از کار افتادگی و هزینه های جانبی درخواست شکایت کنم لطفن راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر میزان در امد روزانه شما مشخص باشد امکان مطالبه این هزینه وجود دارد در غیر این صورت هزینه ای تعلق نمیگیرد چون عدم النفع قابل مطالبه نیست

  89. ایران می گوید

    سلام من تو یه دادگاه به جرم توهین و افترا محکوم شدم به جزای نقدی.شاکی فهمیده پولی نمیدن بهش همش میره تو حساب دولت تهدید کرده میرم شکایت میکنم واسه خسارت شخصی چون با این توهین و افتراه تو گروه تلگرامی مشتری هامو پروندی..سوالم اینه ایل ممیتونه ازم شکایت کنه ؟دوباره میتونه بغیر از جزای نقدی که به دولت دادم اینم ازم پول بگیره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر نمی تواند اقدام به شکایت کند چون مجازاتش همینه

  90. مینا باقری می گوید

    باسلام و خسته نباشید
    من نزدیک به ۵ سال هست که با پسری عقد کردم ولی هنوز زندگی مشترک رو شروع نکردیم. باتوجه به اختلافاتی که پیش آمده بنده دیگر قصد شروع زندگی نداشته و از حق حبس استفاده کرده ام ولی میخوام طلاق بگیرم متاسفانه طرف مقابل اصلا طلاق نمیده و شروع کرده به آبروریزی بنده، با یه عکس دوره دانشجویی من که متعلق به دوران قبل از ازدواج است، همه جا آبروی منو برده و دراین مورد شکایت هم کرده و هم در رای بدوی و هم رای تجدیدنظر رای بر برائت بنده صادر شده، حالا میخواستم ببینم من میتونم اعادیه حیثیت کنم و از این راه بتونم حداقل منم کاری برا طرف مقابل کرده باشم، اگه شکایت کنم نتیجه اش چی میشه؟ آیا واقعا به اینجور پرونده ها رسیدگی میشه؟ میخوام از این شکایت ها دلیلی برای طلاق هم جور کرده باشم، اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید با تنظیم یک شکواییه بابت وجود افترا اقدام به شکایت نمایید و مجازات ان نیز صرفا جزای نقدی می باشد.

  91. حسین می گوید

    سلام خسته نباشی عزیز . مادر من از شوهرش جدا شده و اون انسان شروع کرده به پیام دادن به اقوام و دروغ و چرت و پرت گفتن مزاحم همه شده بشدت حال روحی و موقعیت شغلیمون به خطر افتادخ و تهدید کرده که به محل کار مادرم میره و آبرو ریزی میکنه بشدت تحت فشار عصبی هستم نمیخوام اقدام غیر قانونی انجام بدم وگرنه جواب کاراشو جوری میدادم که همه مون توی درد سر بیافتیم اما نمیخوام عقل حکم نمیکنه میخوام ببینم از همچین ادمی میشه شکایت کرد ؟ و چه مدارکی لازمه ؟ و بگید که شکایتش درد سر سازه یا راجت میتونم حقشو بذارم کف دستش ؟ ممنون از دستای مهربونتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با اثبات و استناد به توهین و تهدید هایی که شده از این فرد شکایت شده و درخواست رسیدگی نمایید برای و برای اینکار یک شکواییه تنظیم نمایید

  92. جعفر می گوید

    سلام بنده از یک شرکت بدلیل اختلاف حساب وبه گمان نداشتن مجوز فعالیت شکایت کردم ولی به علت کافی نبودن مدارک قرارمنع تعقیب صادر شد ایا شرکت میتواند علیه من اعاده دارسی کند

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند بدلیل افترا از شما شکایت نماید.

  93. ارمان می گوید

    سلام من رفتم تعمیر گاه سپر ساز سپر منو باز کرد و نرد خودش نگه داشت که من به تعمیر ماشینم برسم وقتی ماشین تعمیر شد و سپر را بستم چراغ های توز سپر روشن نمیشدنند فهمیدیم که سپر ساز لامپ هارو باز کرده و لامپ سوخته جایگزین کرده زنگ زدیم پلیس بیاد برای صورت جلسه که سپر ساز شکایت اعاده حیثیت کرد آیا می‌تواند کاری کند در صورتی که همچراغ هایش طرف اون بودن .

  94. محمدعلی احمد آبادی می گوید

    سلام برادر های زنم به من هنگ اعتياد به مواد صنعتی زدن وزنم رو وادار کردن که تقاضای طلاق بده اگر من تست اعتیاد بدم وجواب منفی باشد ميتوانم از برادرهایش شکایت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترای وارده از این فرد شکایت نمایید.

  95. یوسف می گوید

    سلام . بنده فرهنگی و مدیر دبیرستان هستم . برادر خانم بنده دست خود را به شیشه پنجره می زند و آسیب می بیند . شکایتی از من می کند که من او را هل داده ام و دستش توسط شیشه آسیب دیده و گواهی پزشکی قانونی به دادگاه ارائه می دهد . خواهران ایشان شهادت دادند که در آن ساعت اصلاً من حضور نداشته ام و خودش دستش به شیشه زده است و نتیجه تبرئه بنده بود . بخاطر شرایط شغلی و حتی خانوادگیم این تهمت شرم آور بود .آیا می توانم اعاده حیثیت نمایم ؟ سپاس از لطف شما

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید براساس قانون مجازات اسلامی وفق ماده ۶۹۷ از این فرد شکایت کیفری کرده و اعاده حیثیت نمایید که بر اساس قانون مجازاتش جریمه به نفع دولت می باشد

  96. مجید ظروفی می گوید

    سلام.
    شخصی از من به اتهام ورود به عنف شکایت کرد و نتوانست اثبات کند و منع تعقیب صادر شد. من شکایت اعاده حیثیت کردم. دادگاه رد کرد و گفت اعاده حیثیت شامل شکایت به دادگستری نمی شود. اگر شاهد یا مدرک دیگری داری میتوانی درخواست اعاده حیثیت کنی. من چی کار می توانم بکنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: نیاز به شاهد نیست و با اینکه شکایت رد شده این دلیل کافی است

  97. فاطمه می گوید

    سلام وقتتون بخير. درباره اينکه چرا اعاده حيثيت قضايي در ايران خبري نيست اگر ميشه راهنماييم کنيد. و اينکه اين روند درسته يا خير.
    متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقدام به اعاده حیثیت نمایید و اعاده حیثیت همان شکایت از طریق افترا می باشد

  98. ناشناس می گوید

    سلام من یک خواهر مطلقه دارم که بتازکی با یک مرد اشنا شده پدرم گوشی خواهرم رو گرفته پیامهای عاشقانه زشتی برایش فرستاده الان میگه میخوام باهاش ازدواج کنم ولی پدرم راضی نیست چون این مرد قبلا یه قتل انجام داده ایا میتواند اعاده حیثیت کند از او؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند این کار را انجام دهد

  99. مهران می گوید

    سلام،شخصی بابت ابطال معامله صوری شکایت حقوقی کرد و رد شد حال بنده میتونم ازشون شکایت کنم تحت چه عنوانی میتونم شکایت کنم ،مگر میشود هرکسی شکایت کند و باعث تلف شدن وقت و انرژی حیثیت ابرو بشه و نشود ازش شکایت کرد،یعنی هر شکایتی ازاد هست و هیچ عواقبی ندارد

  100. بهزاد می گوید

    از پیمانکار به دلیل نپرداختن حقوق در اداره کار شکایت کردم و قراردادی که بین ما بود ارائه دادم و ایشان به اداره کار نامه زد که ایشان قرارداد و امضاء بنده را جعل کرده و درخواست کرد که توسط اداره آگاهی بررسی شود و طبق قانون پاسخ بنده را میدهد و در دادسرا از بنده به دلیل جعل خط و امضا شکایت کرد و پس از کارشناسی امضا رای به نفع بنده صادر شد. خواستم بدونم میتوانم اعاده حیثیت کنم و آیا میتوان از خودش طلب هزینه کنم ؟
    ممنون از راهنمایی شما .

  101. mania می گوید

    سلام،
    چون از خیانت همسرم مطلع شدم، همسرم به من تهمت بی ابرویی زده چه کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت افترا ازش شکایت نمایید

  102. انصاری می گوید

    سلام مستاجر شوهرم بعد از خالی کردن خانه واذیت زیاد تهدید به ورود به خونه وشکستن در میکرد ودر پیامک مینوشت که کلید ساز میاره میره داخل اساس میبره ومن گوشی رو از شوهرم گرفتم وبه خاطر علائم ظاهری واینکه خودش یکی از دلایل خالی نکردن رو پارکینگ بودن ماشین به خاطر کشف مواد درحین مسافرکشی واینکه مال خودش نبوده عنوان کرد من پشت تلفن گفتم معتاد.. اگر در رو بشکنی شکایت میکنیم حالامیگه زنت به من توهین کرده باید بیاد ثابت کنه من شکایت کردم از زنت دور من آدم بوده شنیده یا میگه من صدا ضبط کردم دایم درحال اذیت ماست وما جواب پیامک هاشونمیدیم واینکه اصلا اسم من رو نمیدونع وآدرسو میتونه اعاده حیثیت کنه

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما هم در صورت اقدام می توانید بابت تهدید از این فرد شکایت نموده و اقدام نمایید

  103. احسان می گوید

    سلام
    دوست من از پسر عمه اش صد میلیون تومان پول بالا کشید و فرار کرد. در مدت فرارش من رو به ظن همدستی با ایشان به مده یک هفته زندانی کردند.
    بعد که ایشان دستگیر شد هم خودش و هم شاکی مدعی شدند من مشارکت در جرم خیانت در امانت و قمار و فراری دادن متهم داشتم‌.
    دادگاه رای به گناهکار بودن دوستم و بیگناهی من داد‌.
    حالا من می تونم از شاکی شکایت کنم یا هم باید از شاکی شکایت کنم و هم متهم؟
    همچنین بابت هزینه های وکالتی که دادم و خسارت مدتی که زندان بودم اما باید شکایت حقوقی جدا مطرح کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید به موجب افترا وفق ماده ۶۹۷ قانون مجازات از این فرد شکاینت نمایید.

  104. مهسا می گوید

    سلام آیا برای حکم بازرسی منزل و مخفیگاه هم میتوان ادعای حیثیت و شکایت کرد؟اگر پاسخ بله است از کدام شخص وکیل یا قاضی که حکم به بازرسی داده است؟

    مورد بعد اینکه اگر شخصی به علت عدم پرداخت نفقه حکم جلب سیار برایش گرفته باشند آیا میتوانن منزل اقوام درجه یک و یا درجه دو را بازرسی کنن؟

  105. سید علی حسینی می گوید

    سلام طی یک در گیری لفظی بین دونفر که هیچ گونه فحاشی نبوده الان نفر سومی که اصلا حضور نداشته در صحنه شکایت کرده برای یکی از اون دو نفر با جرم فحاشی میخاستم بدونم میشه اعاده حیثیت کرد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: صبر کنید شکایت ایشان با منع تعقیب مواجه شود سپس اقدام به طرح شکایت اعاده حیثیت نمایید

  106. هاشمی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده سال ۹۵ی واحد مسکونی خریداری کردم که نیمی از پول خانه را دادم والباقی وام از بنیاد شهید گرفتم. شرط بنیاد برای دادن وام این بود که خانه به اسم فرزند شهید باشه که خانه را بنام همسرم قولنامه و سند زدم تمام قسط خانه را هم خودم پرداخت کرده ام حالا بعد از پنج سال همسرم خانه را بنام من کرده ولی مادرش همه جا پیش اشنایان و فامیل به دروغ گفته که پول اولیه رو اون داده و اون خانه را برای دخترش خریده که به این وسیله مثلا ندادن حق پدری همسرم رو توجیح کنه حالا من میتونم از ایشون بخاطر این موضوع اعاده حیثیت کنم؟؟؟ ممنون از راهنماییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت افترای وارده از ایشان شکایت نمایید

  107. هاشمی می گوید

    همسرم بیماری ام اس داره و راه نمیتونه بره چون فرزند شهیده بنیاد شهید بهش حق پرستاری از سال ۹۶میده. مادرش بهش گفته که حق پرستاری رو به حساب اون میریزن و اون دوم هر ماه به همسرم میداد سال ۹۶مادر همسرم با کمک برادر ناتنیش همسرم رو با ماشین میبرن بانک و بخاطر شرایط همسرم کارمند بانک میاد امضا رو جلوی بانک و تو ماشین از همسرم میگیره که براش حساب باز کنن چون مادرش بهش گفته بود که حساب نداری بیا بریم بانک برات حساب باز کنم و بهش گفته کارتت اماده نیست و اگه اماده بشه برات میارم حالا بعد از گذشت ۵سال تازه فهمیدیم که حق پرستاری خیلی بیشتر از این پولی بوده که به همسرم میداده به بنیاد مراجعه کردیم و بنیاد گفت که پول رو به به حسابی که بنیاد باز کرده میریزن و مادرش همسرم رو به بانک برده که کارت رو بگیره نه حساب باز کنه وبه همسرم گفته کارتت اماده نیست و حتی چند بار همسرم پیگیر کارت شده گفته وقت ندارم برم و از سرش باز کرده ماهی ۴میلیون بوده که مادرش ماهی یک میلیون به او میداده ما هم که فکر میکردیم پول رو به حساب مادر میریختند حتی به بانک موبایل خودشو داده بوده خلاصه با کمک بنیاد به بانک رفتیم و کارت رو سوزوندیم و کارت جدید گرفتیم حتی پرینت حساب هم گرفتیم و به بنیاد دادیم مادرش هر ماه پولی که واریز میشده به کارت خودش انتقال میداده و فقط همون یک میلیون رو به همسرم میداده تازه اونم میگفته به حساب خودش میریزن موضوع رو به بنیاد گفتیم و از بنیاد وکیل هم گرفتیم حالا مادره مدعی شده همسرم میدونسته همه چی رو و من واسه خودش خرج میکردم که دروغ محضه میخواستم نظر شما رو در مورد خیانت در اعتمادی که همسرم به مادرش داشته بدونم بعد از اینکه به مادرش موضوع پول رو گفته مادرش باهاش ارتباطش رو قطع کرده ایا شکایت ما به فرجام میرسه
    ممنونم از پاسختون

  108. عادل می گوید

    سلام،
    یک خانم از بنده شکایت کیفری کلاهبرداری، جعل، تحصیل مال نامشروع کرده و دادگاه بعد از یکسال و چندین کارشناسی امضا و اثر انگشت ایشان به بنده حکم برائت داد، میخوام بدونم شکایت کنم و وکیل بگیرم میتونم براشون حکم زندان بگیرم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند