تحصیل رشته پزشکی در فرانسه؛ مراحل، مدارک، اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی در فرانسه

کشور فرانسه واقع در اروپای غربی است و پایتخت آن پاریس میباشد. همچنین زبان رسمی این کشور فرانسوی است. فرانسه با مساحتی در حدود  ۶۴۰ کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود ۶۷ میلیون نفر یکی از پرجمعیت ترین کشور ها در قاره اروپا می باشد. واحد پول این کشور «یورو» است. دانشگاه های فرانسه جزو دانشگاه های برتر دنیا شناخته میشوند و دارای ارزش و اعتبار بالایی هستند.همچنین تحصیل به زبان فرانسوی در این کشور برای دانشجویان به صورت رایگان صورت میپذیرد.

علاوه بر این کشور فرانسه در رشته پزشکی به موفقیت های زیادی دست یافته است. موفقیت محققان و دانشمندان این کشور اروپایی پیشرفته در دانشگاه های پزشکی و موسسه های تحقیقی این کشور مایه مباهات همه جهانیان است. از جمله این دستاوردهای پزشکی جهانی می توان به کشف ویروس ایدز ( HIV ) کشف واکسن هپاتیت، کشف ژن سندرم داون و دیگر موفقیت های جهانی اشاره کرد. به دلیل سطح بالای دانشگاه های این کشور و همچنین موفقیت های فراوان دانشمندان فرانسوی در زمینه علوم پزشکی و رایگان بودن دور تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان جهان قصد ورود به دانشگاه های فرانسه و تحصیل در آنجا را دارند. کشور فرانسه هر سال بیش از ۲۳ درصد بودجه ملی را به آموزش اختصاص می دهد. لازم به ذکر است که مدرک تحصیلی دریافتی از این کشور، در همه کشورها ارزش و اعتبار بالایی دارد.

ویژگی ها و نحوه ورود در دانشگاه های پزشکی فرانسه

برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی فرانسه باید پیش زمینه از دروس پزشکی داشته باشید و به صورت کلی باید پیش پزشکی را در این کشور گذرانده باشید. در بسیاری از دانشگاه های فرانسه برای ورود به رشته ی پزشکی اساساً کنکور وجود ندارد ولی پس از گذشت یک سال از تحصیل پزشکی فرانسه افراد باید آزمونی بدهند که در این آزمون میزان اطلاعات و تسلط آنها بر مباحث دبیرستان و دیپلم و مطالبی که در این یک سال در فرانسه آموخته اند، مورد سنجش قرار می گیرد. افراد اجازه دارند فقط دو مرتبه در این آزمون شرکت نمایند. در صورتی که در این آزمون پذیرفته نشوید، دیگر اجازه شرکت در این آزمون و ادامه تحصیل پزشکی در کشور فرانسه را ندارید. لازم به ذکر است که فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از دانشجویان در امتحان لازم برای ورود به سال دوم تحصیل پزشکی قبول می شوند. این آزمون در پایان سال اول آموزش پزشکی اصلی، به نام PACES گرفته می شود. دانشجویان پس از قبولی در این آزمون می توانند تحصیل در سال دوم رشته های پزشکی را ادامه دهند. برای همین به گفته بعضی ورود به دانشگاه های فرانسه آسان اما فارغ التحصیل شدن از آن بسیار دشوار است. نکته مهم در سختی قبولی در این آزمون برای دانشجویان بین الملل این است که در رشته پزشکی در فرانسه، تنها ۸% از ظرفیت رشته پزشکی به دانشجویان بین المللی اختصاص داده شده است و افراد برای ورود به این رشته در رقابتی تنگاتنگ خواهند بود. به این شکل که نمره دانشجوی بین المللی باید برابر و یا بالاتر از کف نمره دانشجویان فرانسوی باشد تا امکان ورود به این رشته را داشته باشد. همچنین محدوده سنی مشخص شده برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه به این قرار است که افرادی که مدرک دیپلم دارند حداکثر تا سن ۲۷ سال و افرادی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند حداکثر تا سن ۳۲ سال می توانند در این رشته ها به تحصیل بپردازند.

مراحل تحصیل پزشکی در فرانسه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل تحصیل پزشکی در فرانسه

اول از همه باید بدانید که شرط تحصیل رایگان در فرانسه تسلط به زبان فرانسوی است و باید در حد C1 برای رشته های پزشکی به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید. برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی همانطور که ذکر شد باید پیش زمینه از دروس پزشکی داشته باشید و به صورت کلی باید پیش پزشکی را در این کشور گذرانده باشید. مطالعات پزشکی در فرانسه به سه دوره تقسیم می شوند (PCEM، DCEM و پزشک عمومی و یا تخصص های دیگر) که منجر به دکترای دولتی مورد تایید این کشور می شود. در ادامه به تشریح این سه دوره میپردازیم:

۱- سیکل اول (PCEM  ) در ۲ سال : دوره اول برای دانشجویان متقاضی تحصیل پزشکی، داروسازی، دندان پزشکی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است.

۲- دوره دوم DCEM)) در ۴ سال: دانشجویان در سال اول به فراگیری دروس پزشکی عمومی می پردازند. در ۳ سال بعد این دانشجویان دروس مربوط به آسیب شناسی و درمان را در دانشگاه پزشکی و بیمارستان های فرانسه فرامی گیرند.

۳- دوره سوم (دکتری عمومی و سایر تخصص ها) : مدت زمان تحصیل پزشکی در فرانسه بستگی به تخصصی دارد که فرد انتخاب می کند. دانشجویان پزشکی باید در کنکور سراسری Epreuves Nationales classantes شرکت کنند و اگر قبول شوند ، می‏توانند یکی از ۱۱ گرایش ممکن را انتخاب کنند که یکی از آنها پزشکی عمومی است . انتخاب گرایش و محل آن با توجه به نمره کسب شده است .


بیشتر بخوانید: مالیات در کشور فرانسه


دوره های کارورزی پزشکی در فرانسه

معمولا بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود و فارغ التحصیل شدن شما باید در دوره های کارورزی شرکت نمائید و این دوره ها معمولا ۳ سال طول می کشد. دوره اینترنشیپ (بالین ورزی یا کارورزی) برای دکتری عمومی شامل خدمات بیمارستان به همراه یک دوره ۶ ماهه همکاری با یک پزشک می باشد. دستیاری پزشکی یا اینترنشیپ برای دیگر تخصص ها معمولا ۴ تا ۵ سال بوده بستگی به رشته تخصصی آنها دارد.

اقامت در فرانسه

اقامت در فرانسه به این شکل است که اگر شخصی ۷ سال به طور متوالی در فرانسه باشد می تواند اقامت این کشور را بگیرد.

مدت زمان تحصیل در فرانسه

  • پزشکی عمومی: برنامه تحصیلی ۴- (فارغ التحصیلی) و ۶ ساله
  • دامپزشکی: برنامه تحصیلی ۶ ساله
  • دندانپزشکی: برنامه تحصیلی ۵ تا ۶ ساله
  • داروسازی: برنامه ۵ تحصیلی تا ۶ ساله
  • پرستاری: برنامه تحصیلی ۳ تا ۴ ساله
  • فیزیوتراپی: برنامه تحصیلی ۳ تا ۴ ساله
  • تخصص پزشکی: برنامه تحصیلی ۳ تا ۶ ساله.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی در فرانسه

پروسه اخذ پذیرش و شرایط ویزای تحصیلی فرانسه بسته به این است که دانشجو اهل کدام کشور می باشد. همچنین بستگی به مدت زمان دوره ی تحصیل در فرانسه ویزاها به کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. اگر طول مدت تحصیل شما کمتر از سه ماه باشد، به شما ویزای کوتاه مدت یا شنگن تعلق میگیرد که ویزای دانشجویی و رایگان است. اما متقاضیانی که قصد گذراندن مدت بیش از ۶ ماه را برای تحصیل پزشکی در فرانسه دارند باید برای اخذ ویزای طولانی مدت اقدام کنند. همچنین ویزای همراه به همراهان افرادی که مایل به تحصیل در کشور فرانسه می باشند تعلق میگیرد. همراهان متقاضی شامل همسر و فرزندان وی می باشد و مادر و پدر بعد از سن قانونی امکان اخذ ویزای همراه نخواهند داشت. این ویزا ها به عنوان مجوزی برای اقامت متقاضی هستند و به آن ها VLT-TS گفته می شود.

مدارک ویزای تحصیلی پزشکی فرانسه:

  • تکمیل فرم آنلاین درخواست ویزا
  • پرداخت هزینه ویزا ( ۹۵ یورو )
  • مصاحبه به منظور بیان هدف تحصیل در فرانسه
  • ارائه نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های فرانسه
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • گواهی تمکن مالی و پرینت حساب
  • گواهی عدم سو پیشنه
  • نامه رزرو خوابگاه یا اجاره مسکن

مدارک مورد نیاز درخواست پذیرش در دانشگاه های فرانسه:

  1. پذیرش اولیه یا مدرک ثبت نام اولیه دانشگاه
  2. اجازه CAMPUS FRANCE
  3. کارت شناسایی یا پاسپورت( که در زمان اقامت معتبر باشد)
  4. کپی از مدرک فارغ التحصیلی و ترجمه فرانسوی مدرک
  5. هزینه ثبت نام( ۱۸۵ یورو برای دوره کارشناسی، ۲۶۰ یورو برای دوره کارشناسی ارشد و ۲۹۰ یورو برای دوره دکترا)
  6. ثبت نام خدمات اجتماعی( رایگان)
  7. گواهی تعهدات مدنی
  8. دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا: کپی کارت بیمه سلامت اروپایی
  9. رزومه( تنها در برخی از موارد، و تنها برای دوره کارشناسی ارشد)
  10. مدارک زبان انگلیسی و فرانسه( بسته به زبان دوره مورد نظر متفاوت است)
  11. نامه پشتیبانی
  12. رونوشت نمره ها(حداقل مجموع ۳.۵ GPA یا معادل آن)
  13. کپی دیپلم( اگر در دسترس نبود گواهی که نشان دهد شما فارغ التحصیل شده اید)
  14. اثبات اینکه شما می توانید در فرانسه خودتان را از لحاظ مالی تامین کنید( حداقل ۸۰۰ یورو در ماه)

هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه های تحصیل در کالج پزشکی فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه در دانشگاه های دولتی عملا رایگان بوده و هزینه ای کمتر از ۱۰۰۰ یورو در سال در بر دارد در حالی که این مبلغ در دانشگاه های خصوصی چیزی در حدود ۱۰ هزار یورو در سال و یا حتی بالاتر می باشد. اما تحصیل رایگان هم در صورتی امکان پذیر است که فرد واجد شرایط باشد. ذکر این نکته ضروری است که گرچه تحصیل در کشور فرانسه رایگان است، اما هزینه های زندگی به عهده خود دانشجو است و هزینه های زندگی در کشور فرانسه چندان مقرون به صرفه نیست. همچنین تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه که زبان انگلیسی را ارائه می دهند، بالاتر از ۱۰۰۰۰ یورو در سال است.


بیشتر بخوانید: قوانین طلاق در فرانسه


زمان پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های فرانسه در ماه سپتامبر هر سال دانشجو می پذیرند.

بهترین دانشگاه های فرانسه در رشته پزشکی

از بهترین دانشگاه ها در این رشته می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

  •  دانشگاه پانتئون آسا
  •  دانشگاه پیر و ماری کوری
  •  دانشگاه لیل
  •  دانشگاه پاریس

مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

در طول مدت تحصیل، دانشجویان خارجی از کلیه تسهیلات مانند:

  1. بیمه کامل
  2. بلیط نیمه بها برای خدمات عمومی (رستوران دانشگاه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما و …)
  3. دریافت کمک هزینه های زندگی و مسکن
  4. بیمه درمانی رایگان برای دانشجویان

می توانند مانند دانشجویان فرانسوی استفاده نمایند.

انواع بورس تحصیلی در فرانسه

به طور کلی سه نوع بورس تحصیلی برای تحصیل در فرانسه وجود دارد:

  1. بورس تحصیلی دولتی فرانسه
  2. بورس تحصیلی هر موسسه
  3. کمک هزینه‌ی سرمایه گذاری مشترک / کمک هزینه‌ی مشارکتی

کار بعد از فارغ التحصیلی در فرانسه

برای کار در فرانسه به عنوان پزشک مهم ترین نکته تسلط کامل به زبان فرانسوی است. در این صورت دانشجویانی که دوره تحصیلی پزشکی خود در دانشگاه های فرانسه را تمام کرده اند، می توانند با اخذ مجوز از اداره مهاجرت فرانسه به مدت ۱ تا ۲ سال دیگر در این کشور اقامت کنند تا کار مورد نظر خود را پیدا کنند. نکته مهم دیگر این است که اگر تحصیلات فرد در این کشور تکمیل شده به راحتی می تواند مشغول به کار شود ولی اگر تحصیلات خود را در کشورهای دیگری گذرانده باشد در مرحله اول باید مدارک خود را معادل سازی کند. افرادی که در این کشور مشغول به تحصیل پزشکی می باشند در مرحله آخر آموزش خود و با شرکت در دوره های کاروزی می توانند کار مورد نظر خود را نیز در همان دوره پیدا کنند و مشغول به کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند