نحوه سد معبر توسط شهرداری

بسیار شاهد برخورد نامناسب مسئولین سد معبر با دستفروشان شریف بوده ایم. اما باید گفت که طبق هیچ قانونی، مامورین، حق توهین و بر هم زدن وسایل و تلف کردن وسابل دستفروشان را نخواهند داشت.در قوانین ما، راجع به دست فروش صحبتی نشده و اصلا دستفروشان به رسمیت شناخته نشده‌اند و به نظر می رسد، این موضوع باید مورد توجه قانونگذار قرار بگیرد.

قانون اساسی می‌گوید اگر شغلی مخالف مصحلت کشور و نظام و اسلام که موجب ضایع شدن حق دیگران نباشد مشکلی ندارد. و به نظر نمی رسد که دست فروشی مخالف مصلحت کشور باشد.

رفع سد معبر توسط شهرداری

 بند دو تبصره یک از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، مصوب ۱۱/۴/۱۳۳۴، صرفاً به وظیفه شهرداری ها در رفع سد معبر عمومی برای کسب، سکونت یا هر عنوان دیگر اشاره می کند و در اصلاحات بعدی این قانون هم ، موضوع دست فروشی در آن مطرح نشده و مجدداً نیز بر موضوع سد معبر، در راستای وظایف شهرداری ها تاکید شده است!

برابر بند الف تبصره یک ماده ۵۵ قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهرداری سال ۱۳۳۴

 ‌تبصره ۱ سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغهای عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان‌دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور فوق وسیله مأمورین خود راساً‌ اقدام کند.

دستفروشان خیابانی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه سد معابر توسط مامور شهرداری

با توجه به این نکته که وظیفه رفع سد معابر را نباید مجوزی برای هر برخورد ماموران شهرداری، با دست فروشان بدانیم؛ فقط ماموران شهرداری با رعایت کامل قانون، مجاز به رفع سد معبر با مجوز شهرداری می باشند؛ نه هر اقدامی که همراه با خشونت و… باشد.

همچنین نباید اجرای مفاد قانونی را ؛ دلیلی بر مجوز ماموران شهرداری به توهین و هتک حرمت نسبت به دست فروشان دانست و آنرا توجیهی دانست برای برخورد نامناسب که خود موجب مسئولیت قانونی و جزائی است

سد معبر جرم است؟

 دسترسی و استفاده شهروندان از معابر عمومی، حق هر شهروندی است و نقض آن از سوی هر شخصی، نقض حقوق شهروندی محسوب می شود. در قانون مجازات اسلامی سد معبر جرم انگاری نشده است. طبق اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها و ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، مرتکب آن مجرم محسوب نمی‌شود، سد معبر فاقد عنوان مجرمانه بوده و دستفروشی هم جرم نیست.

 از نظر حقوقی هم طبق اصل سی و ششم قانون اساسی، جرم نبوده و دلیل برخورد نامناسب، هتک حرمت یا مسئولیت کیفری آنها نیز نمی باشد.

اما ممکن است اقدام آنها در راستای عناوین متفاوتی در صورت اثبات «تکدی‌گری و کلاشی»، «اخلال در نظم عمومی» و «توزیع مواد غیرقانونی»، شناسایی شود که از لحاظ حقوقی دارای ماهیت متفاوت نسبت به دست فروشی باشد.

حق و حقوق دستفروشان خیابانی

حق مامور شهرداری در برخورد با دستفروش

مأموران شهرداری حق ندارند در راستای انجام وظیفه خود، به شکل فیزیکی درگیری ایجاد کنند؛ اگرچه انها ممکن است دلیل کارشان را مقابله با سد معبر که یکی از وظایف اصلی شهرداری است بدانند

اما مأموران شهرداری حق دارند که اگر دستفروش به سمت آنها حمله یا برخورد فیزیکی کنند در واقع فقط در مقابل عمل حمله و برخورد فیزیکی دست فروش عکس العمل نشان دهد نه غیر ازآن، اما گاهی مأموران ازاین حق تجاوزمی کنند واین خلاف قانون میباشد و وظیفه رسیدگی به آن بر عهده دستگاه قضایی است. مامورین در محدوده ایفای نقش خود باید با تذکر یا آگاه کردن فرد از شرایط ایجاد شده، گاری یا وسایل دست فروش را به مکان مناسب انتقال دهند.


بیشتر بخوانید: بیمه بیکاری چیست


دستفروش متکدی نیست

طبق نظر برخی از حقوقدانان دستفروشی نباید با تکدی‌گری یکی شود، زیرا تکدی‌گری جرم محسوب است و این در حالی است که دست فروشی عنوان مجرمانه ای ندارد، ولی ماموران شهرداری برخوردی که با یک مجرم تکدی گر دارند با دست فروشان همان رفتار را می‌کنند.

طبق قانون اساسی، اشتغال زایی، تکلیف دولت است، اما زمانی که دولت ‌در این زمینه نتواند به درستی ایفای وظیفه کند؛ در سطوح پایین افراد به مشاغل دستفروشی و امرا معاش می شوند

 

مامور شهرداری و دستفروش

برخوردمامورین سد معبر قابل پیگیری قضاییست

 با توجه به اینکه شهرداری، مسئول اصلی برخورد با سد معبر است و باید براساس این وظیفه ذاتی و قانونی، برای رفع هرگونه سد معبر در سطح خیابان‌ها، تلاش كند ولی باید توجه داشت برای اجرایی کردن قوانین خود به هیچ وجه مجوز و بهانه‌ای برای برخورد فیزیكی، فحاشی، ضرب و جرح یا استفاده از سلاح‌های سرد و گرم برای برخورد با دستفروش‌ها نخواهد داشت و براساس قانون هریك از این برخوردها ی منع شده قابل تعقیب در محاکم میباشد.و سوالات زیر قابل طرح است:

  • استفاده ماموران شهرداری از شوکر بر اساس کدام مجوز است؟
  • دلیل صدور چنین مجوزی چه موردی بوده است؟
  • و تحت نظارت چه ارگانی، نحوه استفاده در شرایط خاص آن پیگیری میشود؟
  • تفسیر صحیح و کامل شرایط خاص استفاده از آن در کدام قانون و آیین نامه به صراحت اعلام شده است؟

دستفروش دوره گرد

شهرداری مسئولیت رفتار(برخورد )ماموران را به عهده دارد.

واما سوال این است مسئولیت شهرداری در حدود تخلف مامورینش در درگیری با دستفروش‌ها، تا چه میزان است؟ به این معنا كه در صورت بروز درگیری و همچنین انجام تخلفی از سوی ماموران شهرداری، آیا فقط مأموران حاضر در محل، مقصر، و قابل پیگرد قانونی هستند یا خود شهرداری نیز می‌تواند، تحت پیگرد قانونی به عنوان متهم قرار گیرد؟

در این زمینه شهرداری مدعی است، از آنجایی كه بسیاری از این نیروهای پیمانكاری، مأمورین آنها هستند، مسئولیت این حوادث را به عهده ندارد، درحالی كه این ها، بهانه ای بیش نیست و تحلیل درستی نیست، و نمی توان به عنوان توجیه پذیرفت. چون بر مبنا قانون: اولاً برخورد با دستفروش‌ها، جزو وظایف ذاتی و حاكمیتی شهرداری‌هاست و واگذاری این وظیفه به پیمانكاران كاملاً غیرقانونی است.مثل واگذاری كلانتری‌ها را به بخش خصوصی… و هم چنین در صورت بروز هر گونه درگیری هم عامل و هم «آمر» ی كه دستور برخورد را صادر كرده، مقصرند و باید مورد پیگرد قرار گیرند.

مامور شهرداری حق تخریب یا تصرف اموال دست فروشان را ندارد.

انچه که باید بدانید که از لحاظ قانونی ماموران شهرداری حق توقیف اموال دستفروشان را به هیچ عنوان ندارند

بر اساس تبصره دوم ماده ۵۵ قانون شهرداری: شهرداری ها حق توقیف اموال دستفروشان را ندارند مسئولیت انها رفع سد معبر و آزاد کردن راهها است. بنابراین دستفروش در صورت توقیف شدن اموال توسط ماموران می تواند از لحاظ قانونی از آنها شکایت کند. ماموران شهرداری فقط مسئول رفع سد معبر هستند انها اجازه دخالت در توقیف اموال را ندارند.

نتیجه گیری

طبق قانون شهرداری ها، وظیفه ی سد معبر از معابر عمومی بر عهده ی شهرداری است. اما افرادی که معابر را سد می کنند که اکثرا هم دستفروش هستند مجرم نبوده و وظیفه شهرداری فقط سد معبر است نه برخورد و نه توهین

سوالات متداول

دستفروشی جرم است؟ 

به هیچ وجه دستفروشی جرم نیست وتحت هیچ قانونی هم قابل مجازات نمی باشد.

کتک زدن به دستفروشان قابل پیگیری است؟

بله هیچ ماموری حق ضرب و ایراد جرح عمدی را نسبت به دستفروشان ندارد مگر اینکه بخواهد از خود دفاع کند و شهرداری مسئول برخورد مجرمانه ماموران خود با دستفروشان هست.

دستفروشی همان تکدی گری است؟

خیر تکدی گری به معنای گدایی کردن بدون ارائه دادن کالایی می باشد که جرم است و حبس دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
7 نظرات
  1. Ccvv می گوید

    مواردی بوده، مامورین شهرداری با درگیری باعث کشته شدن دست فروش هم شدن

  2. ابولفضل می گوید

    لعنت بر این مأمورای سد معبر که فکر میکنن هرکاری خواستن میتونن انجام بدن

  3. میلاد می گوید

    باسلام همسر من وانتیه میوه فروشه در حالی که داشت میوه میفروخت ماموران سد معبر اومدن ترازوی اون وچندنفر دیگه رو برداشتن گذاشتن ماشین اینها هم رفتن ترازوی خودشون رو بگیرن باهم دعوا کردن اونا باچوب حمله کردن اینها هم فقط از خودشون دفاع کردن حالا مونده قاضی چی میگه اینها چطور باید از حق خودشون دفاع کنن

  4. ناشناس می گوید

    من دستفروش هستم ،
    تیشرت میفروشم و جایی توقف میکنم که هیچگونه سد معبری برای شهروندان ایجاد نکنم ولی با این حال نمیذارن کار کنم،

    فردا هم اگه کسی دزدی میکنه یا کار قاچاق میکنه میگن عرضه نداشت نان حلال در بیاره، نمیگن بعضیا نمیذارن نان حلال در بیاد.

    الله تعالی ازشون نگذره

  5. مصطفی می گوید

    با سلام من میوه فروشم داخل بیابانی چرخ گذاشتم و بار میفروشم هرچقدر میگن جابجا شو جابجا نمیشم منو یبار زدن شکایت کردم ترازومم بردن اونم میرم شکایت میکنم الن میخواستم بدونم ایا تو بیابان هم جزو سد معبر حساب میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر جزو محدوده شهرداری نباشد جزوه سد معبر محسوب نمیشه برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  6. مجیدهمتی می گوید

    باسلام
    من از روستا تازه رفتم شهر زندگی میکنم وازقانون سد معبر وموضوعاتش هیچ اطلاعاتی نداشتم درحین فروش تره بار مامورسدمعبریکدفعه رسید وترازوم روبردوبعدازتوضیح دادن بهش وقانع نشدنش باهم بحث لفظیمون شد وترازوروباخودش برد وزاری که داشتم رودستم موند وخراب شدایا میتونم قانونی پیگیری کنم خسارتم رو بگیرم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند