تمامی شرایط اجاره خانه در ترکیه ۲۰۲۲

کشور ترکیه یکی از پرطرفدار ترین مقاصد گردشگری به خصوص بین گردشگران ایرانی به دلیل هزینه های پایین و همچنین نزدیکی به ایران و عدم نیاز به اخذ ویزا می باشد.

بسیاری از مهاجرین ایرانی به منظور مهاجرت به یک مقصد سوم برای مدت کوتاهی در ترکیه اقامت میکنند. یا اینکه قصد کار و یا تحصیل و زندگی در آنجا را دارند و بودجه کافی برای خرید خانه را ندارند.بدین منظور خانه های متعددی در شهر های مختلف این کشور جهت اجاره وجود دارند. استامبول یکی از شهرهایی است که بسیاری زندگی در آنجا را اولویت اول خود قرار میدهند به دلیل شرایط خوب کاری و محیط اروپایی آن، و همچنین به دلیل مساحت زیاد و وجود محله های متعددی که دارد خانه های متنوعی متناسب با سلیقه و بودجه هر شخص جهت اجاره در آنجا پیدا خواهید کرد.

همچنین به دلیل هزینه بالای هتل ها بسیاری برای سفر به این کشور ترجیح میدهند که برای مدت چند روز خانه ای را در آنجا اجاره نمایند که هزینه کمتری از هتل دارد. در ادامه این مطلب به معرفی انواع خانه ها و شروط اجاره خانه در ترکیه میپردازیم.

هزینه اجاره خانه در ترکیه

قیمت اجاره خانه در ترکیه به شهر، محله، ابعاد و مشخصات خانه‌ای بستگی دارد که قصد دارید در آن زندگی کنید. به طور مثال اجاره ماهانه خانه در استانبول ۱۰۰۰ لیر به بالا است. خانه ها به دو صورت مبله و خالي اجاره داده ميشوند که خانه هاي مبله گرانتر می باشند. برخلاف ایران اجاره خانه در مناطق نوساز ترکیه مثل استانبول پايين تر از تهران است.

به طوری که شما ميتوانید در يك مجتمع نوساز با تمام امكانات رفاهي از جمله استخر و زمین بازی کودکان،سالن ورزشي و… يک واحد تک خواب و مبله را به قيمت حدود۱۰۰۰-۱۱۰۰ لير اجاره نمایید.نکته قابل توجه این است که ترکیه به دو بخش مناطق اروپایی و آسیایی تقسیم میشوند که بالطبع مناطق اروپایی طرفداران بیشتری در بین گردشگران و مهاجران دارد.

مناطق اروپایی: از ویژگی های این مناطق میتواند به ویلا های لوکس و برج های بلند، خیابان های عریض، مرکز خرید های بزرگ ، پارک های آبی و … اشاره نمود.

مناطق آسیایی: مراکز خرید این مناطق قیمت های نسبتا خوبی نسبت به دیگر محله ها دارد و برای خرید بسیار مناسب می باشد و همچنین ایرانیان زیادی به دلیل نزدیکی فرهنگ در این منطقه ها سکونت دارند.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه اجاره خانه در ترکیه

نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که در ترکیه امکان رهن خانه وجود ندارد و شما یا یک خانه را خریداری میکنید یا آن را به صورت ماهیانه اجاره می‌کنید. اجاره خانه در ترکیه به چند صورت ممکن است. به طور مثال اجاره ملک در استانبول به صورت چندروزه، یک ماهه، ۳ ماهه، و یکساله صورت میپذیرد.

هرچه مدت زمان اجاره کمتر باشد میزان اجاره به دلیل دردسرها و احتمال نیاز به تعمیرات بیشتر است. همچنین چیزی با عنوان پول پیش در اجاره خانه ترکیه وجود ندارد و به جای آن از مستاجر ودیعه دریافت میشود. ودیعه یا دپوزیت برابر با مبلغ ۱ ماه و در صورت مبله بودن خانه ۲ ماه اجاره ملک است که باید در ابتدا پرداخت شود . در صورتی که خسارتی به خانه وارد نشود همان مبلغ در زمان تخلیه خانه از طرف صاحب ملک به شما برگردانده میشود.

اجاره خانه در ترکیه

شرایط کلی اجاره خانه در ترکیه

  1. اجاره هر ماه می بایست حتما راس تاریخ معین شده در قرار داد( که برعکس ایران معمولا اول ماه است) پرداخت شود.
  2. امکان اجاره روزانه،‌ هفتگی و ماهانه سوئیت‌های ارزان استانبول برای دانشجویان و مسافران در مناطق متوسط، وجود دارد. به عنوان نمونه هزینه اجاره روزانه یا هفتگی سوئیت در تاکسیم حدودا شبی ۱۰۰ الی ۱۵۰ لیر می باشد. البته با توجه به مدت زمان اجاره میزان هزینه ها متغیر است.
  3. در مجتمع های مسکونی ترکیه معمولا صاحب ملک حکم تخلیه را در زمان عقد اجاره میگیرد تا اگر با مستاجر دچار مشکل شد ، بتواند به راحتی دستور تخلیه بدهد.
  4. افزایش مقدار اجاره طبق قانون انجام میپذیرد و مبلغ آن ۱۰% مبلغ اجاره توافق میشود.
  5. اگر مستاجر یا صاحب خانه زودتر از موعد سررسید اجاره قصد فسخ قرارداد را داشته باشند ،می بایست ۲ ماه زودتر به طرف دیگر اعلام نمایند.در صورتی که مستاجر زودتر از موعد قصد تخلیه داشته باشد ودیعه به او برگردانده نمیشود.همچنین مالک خانه نمیتواند بدون دلیل موجه تقاضای تخلیه کند.
  6. در صورتی که خانه رنگ شده به مستاجر تحویل داده شود، موقع تحویل خانه نیز باید آن را رنگ شده به صاحب خانه پس بدهد.

روش های اجاره خانه در ترکیه

به طور کلی دو روش برای اجاره خانه در ترکیه وجود دارد:

  1. به وسیله ی آژانس های املاک: آژانس های املاک ترکیه فقط به تعداد محدودی از املاک و فقط در محدوده خودشان دسترسی دارند و فقط خانه هایی که در آن محدوده وجود دارند را میتوانند به شما معرفی نمایند.برای پیدا کردن خانه از این طریق باید با آژانس های املاک زیادی در تماس باشید.همچنین بر اساس قوانین صاحب خانه باید هزینه آژانس های املاک جهت اجاره خانه در ترکیه را پرداخت کند. کمسیون آژانس املاک برای اجاره خانه را مستاجر پرداخت میکند که ۱۲٪ از مجموع کرایه منزل می باشد.
  2. اجاره مستقیم خانه از مالک: بسیاری از مالکان خانه در ترکیه جهت اجاره خانه شان معمولا به آژانس های املاک مراجعه نمیکنند. (به دلیل هزینه های زیاد آن ) و به جای آن خودشان به طور مستقیم به اجاره دادن ملک خود اقدام می کنند. به صورتی که یا از روزنامه های محلی و یا حتی از اعلانات مستقیم در ملک استفاده میکنند.

اقامت توریستی در ترکیه چیست؟

اگر قصد اقامت در ترکیه با استفاده از اجاره ملک را دارید، اجاره نامه حتما باید از نوع محضری باشد. یعنی لازم است شما از آژانس املاک و یا صاحبخانه اجاره نامه محضری درخواست کنید. به دلیل اینکه که بسیاری از ملک ها و آپارتمان ها در ترکیه شرایط گرفتن اجاره نامه محضری را ندارند. پس از اخذ اقامت در ترکیه از طریق اجاره نامه می بایست آدرس خودتان را در اداره مهاجرت ترکیه ثبت کنید. و اگر پس از چند ماه آدرس خود را تغییر دهید حتما باید این موضوع را به اداره مهاجرت و پلیس گزارش بدهید. تا محل اقامت جدید شما به صورت قانونی ثبت شود. اجاره خانه به مدت زیر یکسال برای زمانی است که اقامت با ویزای ۳ ماه باشد و در این حالت بحث های اقامتی ترکیه پیش نمی آید .پس از اجاره سالانه ملک در ترکیه اقامت یک ساله به شما داده میشود اما پس از پایان یک سال امکان تمدید اقامت سالانه وجود ندارد و شما باید از راه های دیگر(مثل خرید ملک و یا سرمایه گذاری) اقدام به اخذ اقامت ترکیه نمایید.

اجاره خانه در ترکیهمدارک لازم جهت اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه به صورت زیر می باشد:

  1. قرارداد اجاره خانه به مدت حداقل ۸ ماه به نام شخصی که قصد اخذ اقامت دارد.
  2. تایید اجاره نامه توسط دفترخانه.
  3. پاسپورت و کپی پاسپورت.
  4. عکس( ۴ قطعه )مخصوص کارت اقامت.
  5. دریافت شماره مالیاتی.
  6. بیمه سلامتی یکساله.
  7.  فیش واریز اداره مهاجرت و اداره پست.

به نام زدن قبوض آب و برق و گاز در ترکیه

بعد از عقد قرارداد و امضای اجاره نامه می بایست نسبت به تغییر نام قبض های آب و گاز اقدام نمایید.بدین منظور نیاز به کیملیک ترکیه دارید. این تغییر نام به جهت انتقال مسئولیت بدهی ها از صاحب قبلی به شما صورت می پذیرد.

مزایای اجاره ملک در ترکیه

همانطور که در متن اشاره شد اجاره خانه در ترکیه نسبت به اقامت در هتل هزینه ی بسیار کمتری دارد.

در ادامه به بررسی باقی مزایای اجاره خانه در ترکیه میپردازیم:

  1.  هزینه بسیار پایین تر مخصوصا برای تعداد نفرات بالاتر(نسبت به هتل)
  2.  اقامت در محله های بهتر با دسترسی های مناسب به وسایل نقلیه یا فروشگاه ها
  3. امنیت بالای محل سکونت و خلوت بودن محله
  4. چشم اندازهای فوق العاده
  5.  مبله بودن محل اسکان(در صورت تمایل)
  6. امکان استفاده از امکانات مجتمع مثل سالن باشگاه، سالن بیلیارد، سالن پینگ پنگ و استخر (به صورت رایگان)
  7.  مانیتورینگ ۲۴ ساعته مجموعه برای حفظ امنیت ساکنین
  8. امکان افزایش مدت قرارداد
  9. ۹امکان اجاره ی خانه های ویلایی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
6 نظرات
  1. هلن می گوید

    درود بر شما وقت بخیر
    بنده میخواستم بپرسم آیا اقامت یک ساله توریستی وجود داره ؟و آیا سال به سال قابل تمدید هست؟

  2. عباس راد می گوید

    آیا بدون پاسپورت و مدارک .به صورت پناهنده اجاره سالیآنه ملک وجود دارد

  3. شاهین می گوید

    سلام وقت بخیر
    میخواستم مدتی در ترکیه زندگی کنم ویخوام‌بدونم یک آپارتمان مبله که نزدیک به مراکز خرید و دسترسی به مترو و اتوبوس و مراکز درمانی دو خوابه برای۵نفر

  4. عسل علیمیری می گوید

    یعنی فقط یک سال میشود اونجا خانه کرایه کرد؟

  5. علی می گوید

    سلام آپارتمان یک خوابه را سه سال پیش به فردی اجاره دام و بعد از آن هم با توافق هر سال تمدید کردیم الان خودم به آن نیاز دارم و مستاجر بهانه میاره که جایی گیرم نمیاد. برای تخلیه باید چکار کنم

    1. زینالی می گوید

      باید در شورای حل اختلاف منطقه ملک دعوای تخلیه مطرح کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند