سفته بدون تاریخ چه حکمی دارد؟

سفته در لغت به معنای چیزی است که از کسی عاریه یا قرض یا در عوض چیزی بگیرند تا در شهر دیگر پس دهند. مردم غالباً برای گرفتن وام یا ضمانت با سفته سروکار دارند.

سفته سند تجاری است که جایگزین پول است و با صدور آن، شخص تعهد می‌کند که مبلغی وجه نقد را در تاریخ معین یا به محض مطالبه پرداخت کند.

سفته ممکن است در وجه حامل (یعنی کسی که سفته در دست او است، طلبکار محسوب می‌شود و می‌تواند سفته را وصول کند) یا به نام شخص معینی صادر می‌شود یا به حواله ‌کرد شخص معین به این معنی که شخصی که نامش بر روی سفته نوشته شده است می‌تواند با ظهرنویسی سفته را به دیگری انتقال دهد.

 شرایط صدور سفته

برای صدور سفته شرایط و تشریفاتی باید رعایت شود:

  • از جمله این که باید دارای مهر یا امضا باشد و الا سند محسوب نمی‌شود.
  • دارای تاریخ صدور باشد.
  • مبلغی که باید پرداخت شود با تمام حروف نوشته شود. توجه به این نکته لازم است که مبلغ مذکور نباید بیش از میزانی باشد که در روی سفته نوشته شده است وگرنه مشمول جریمه می شود.
  • نام و نام خانوادگی کسی که سفته در وجه او صادر می شود. البته همان‌طور که فوقا اشاره شد ممکن است بدون ذکر نام و در وجه حامل باشد.
  • تاریخ پرداخت قید شود؛ البته در صورتی ‌که سفته فاقد تاریخ پرداخت باشد عندالمطالبه محسوب می‌شود و هر زمان که دارنده سفته برای وصول آن اقدام کند صادرکننده باید نسبت به پرداخت وجه اقدام کند.
  • نام و نام خانوادگی صادرکننده، اقامتگاه و محل پرداخت سفته.

سفته-بدون-تاریخ-چه-حکمی-دارد-تمامی-قوانین-نحوه-وصول-و-مطالبه-آن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

اعتبار سفته بدون تاریخ

گاهی شخص سفته‌ای صادر می‌کند و تاریخ را در آن قید نمی‌کند. از این جهت خدشه ای وارد نیست و سفته دارای اعتبار است و مانند این است که صادرکننده به دارنده وکالت می‌دهد که هر تاریخی را که خواست در سفته قید کند و برای مطالبه سفته اقدام نماید.

ظهرنویسی (پشت نویسی) سفته

منظور از ظهرنویسی یا پشت نویسی، نوشتن هر عبارت تعهد آور یا مؤثر در سفته، چه در روی آن و چه در پشت آن از طرف شخصی غیر از صادرکننده سفته است.

گاهی ظهرنویسی سفته برای انتقال آن انجام می شود. در هر مورد که عبارت ظهرنویسی به طور مطلق و بدون اضافه کردن عبارت دیگری بکار می‌رود؛ منظور ظهرنویسی برای انتقال است.

ظهرنویسی برای وکالت: در این مورد دارنده سفته آن را به دیگری منتقل نمی‌کند و فقط وکالت در دریافت وجه سفته یا دیگر اعمال مرتبط به آن مانند گرفتن واخواست را به دیگری می دهد.

ظهرنویسی جهت وثیقه یا ضمانت: در این نوع ظهرنویسی نیز مبلغ سفته به دیگری منتقل نمی‌شود و فقط صادر کننده، سفته را به عنوان وثیقه طلب یا ضمانت حسن انجام کار ظهرنویسی می‌کند.

بدین منظور که اگر دین خود را به طلبکارش ادا نکرد یا به تعهداتش عمل نکرد، طلبکار بتواند از محل وصول مبلغ آن سفته، خسارت خود را دریافت کند.

چگونه سفته بدون تاریخ را وصول نماییم؟

هر کس از دیگری طلبی دارد حق وصول آن را نیز دارد. در خصوص مطالبه سفته باید خاطر نشان کرد که اگر سفته بدون تاریخ باشد دارنده بعد از قید تاریخ مورد نظر خود و مطالبه سفته و اگر سفته دارای تاریخ باشد در صورتی که در تاریخ مقرر صادرکننده مبلغ سفته را پرداخت نکند؛ ظرف ۱۰ روز از تاریخ وعده سفته می‌تواند از طریق دادگاه یا دایره واخواست برای واخواست سفته اقدام نماید.

لازم به ذکر است در سفته عندالمطالبه دارنده باید حداکثر ظرف یک سال نسبت به مطالبه سفته به وسیله اظهارنامه اقدام کند و پس از یک ‌سال باید ظرف ۱۰ روز واخواست سفته را دریافت نماید.

دارنده سفته‌ای که باید در ایران پرداخت شود باید در ظرف یک سال از تاریخ واخواست و در صورتی ‌که سفته باید در خارج ایران پرداخت شود باید ظرف ۲ سال از تاریخ واخواست برای وصول سفته اقامه دعوا نماید.

از آنجایی که سفته از اسناد لازم ‌الاجرا است برای مطالبه وجه سفته از طریق اجرای اسناد رسمی می توان اقدام کرد.

دارنده در صورت رعایت مهلت ‌های مقرر نسبت به واخواست و اقامه دعوا می‌تواند علیه صادرکننده، ضامن و ظهرنویس اقدام کند و تقاضای توقیف اموال آن‌ها را بدهد والا فقط علیه صادرکننده می‌تواند اقدام کند.

علاوه بر اقدام از طریق اجرای اسناد رسمی، دارنده می‌تواند از طریق مراجع قضائی برای وصول سفته اقدام کند. البته لازم به ذکر است که برای وصول سفته نمی‌توان از طریق کیفری اقدام کرد و فقط می توان دادخواست حقوقی تقدیم کرد.

همان‌طور که قبلاً نیز توضیح داده شد در صورتی که در مهلت‌های مقرر اقدام نکرده باشد فقط علیه صادرکننده می‌تواند طرح دعوا کند و حق اقامه علیه ضامن و ظهرنویس را از دست می دهد.

سفته-بدون-تاریخ-چه-حکمی-دارد-تمامی-قوانین-نحوه-وصول-و-مطالبه-آن

هزینه واخواست و اهمیت واخواست سفته

هزینه واخواست ۲درصد خواسته است. با اینکه واخواست کردن سفته برای وصول آن اجباری نیست اما عدم واخواست و اقامه دعوا در مهلت‌های مقرر دارنده سفته را از امتیازات سند تجاری محروم و در حدود یک سند عادی می تواند برای مطالبه وجه آن اقدام کند.

برای مثال، زمانی که سفته امتیازات سند تجاری را ندارد، دارنده سفته فقط می‌تواند علیه صادرکننده طرح دعوا کند و نمی‌تواند برای وصول وجه سفته به ضامن و ظهر نویس رجوع نماید یا برای تامین خواسته باید خسارت احتمالی را به صندوق دادگستری تودیع کند.

یکی دیگر از امتیازات اسناد تجاری، اصل غیر قابل استناد بودن ایرادات است؛ یعنی امضاکنندگان سفته نمی‌توانند در برابر دارنده با حسن نیت سفته (منظور دارندگان بعدی است و شامل دارنده اصلی و بلافصل نیست) به روابط خصوصی و شخصی خود با صادرکننده یا دیگر متعهدان سند استناد کنند و از پرداخت وجه سند امتناع کند.

برای مثال نمی‌توانند با بیان این که سفته بابت قراردادی صادر شده که فسخ شده است از پرداخت وجه آن سرباز زنند.

سفته-بدون-تاریخ-چه-حکمی-دارد-تمامی-قوانین-نحوه-وصول-و-مطالبه-آن

نتیجه گیری

سفته سندی تجاری است که صادر کننده آن متعهد می شود در موعد معین یا عندالمطالبه مبلغی را در وجه شخص معین یا در وجه حامل پرداخت کند.

در زمان صدور سفته باید به این موضوع توجه داشت که عدم ذکر تاریخ در سفته این حق را به دارنده می دهد که با درج تاریخ مورد نظر خود نسبت به وصول آن اقدام کند.

وصول سفته صرفا از طریق حقوقی امکان پذیر است و امکان طرح دعوای کیفری وجود ندارد.

دارنده سفته باید در مهلت ده روز از تاریخ سررسید نسبت به دریافت واخواست اقدام کند تا از امتیازات سند تجاری برخوردار گردد اما بایدی برای اخذ واخواست وجود ندارد و فقط یک سری امتیازات مثل امکان طرح دعوا علیه ظهر نویس و ضامن را از دست می دهد ولی همچنان امکان وصول و مطالبه از صادر کننده وجود دارد.

سوالات متداول

اگر سفته بدون تاریخ باشد عندالمطالبه است و دارنده با درج تاریخ مورد نظر خود می تواند نسبت به مطالبه اقدام نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
127 نظرات
  1. پوریا فرامرز می گوید

    بسیار مفید بود

  2. احمد شویکلوفرد می گوید

    سلام .من در جایی کار میکردم .کارفرما بعد از ۴ سال با حقه و نیرنگ ۱۵۰ میلیون
    ازمن سفته گرفت .ما در حدود ۵۰ملیون برای کارفرما کار کرده و طلبکار بودیم .وبرای اینکه پول ما رو ندهد با نقشه قبلی ازمن سفته گرفت و همسرم هم پشت سفته را امضا کرد.تاریخ هم نگذاشت بگذاریم .و هیچ چیز دیگر قید نکردیم و هر چه گفتیم مگر این سفته مگر ضمانت کاری نیست گفت نمیشود این چیزها را نوشت چون دیگر سفته بی اعتبار میشود .وما یعنی من و همسرم با سادگی و مثل احمق‌ها به دام افتادیم .لطفا کمکمان کنید که باید چکار کنیم که از این بدبختی نجات پیدا کنیم .با تشکر .

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگراثبات کنید که سفته ضمانت کاری بوده مبلغ سفته قابل وصول نخواهدبود

  3. سلیمانی می گوید

    این امکان هست که مبلغی از سفته رو به اجرا بگذاریم ؟؟ مثال اگر سفته ملیون باشه پنج ملیون رو به اجرا گذاشت ؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله می توانید برای قسمتی از مبلغ سفته دادخواست بدهید

  4. ناشناس می گوید

    من یه سفته امضاکردم منتهی تاریخ نزدم وظهرنویسی صورت نگرفته میخواستم بدونم فرد میتونه به اجرا بزاره

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله ممکن است

  5. ناشناس می گوید

    سلام من سفته دریافت کردم وتاریخ صدور و تاریخ سر رسید رو قید نکردیم و کسی به عنوان ضامن سفته رو امضا نکرده امکان به اجرا گذاشتن و دریافت مبلغ سفته هست؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  6. فاطمه علی حسن زاده می گوید

    باسلام و خسته نباشید بنده یک سفته بدون تاریخ سررسید دارم و عندالمطالبه و به حواله کرد دارم .میخواستم از حضورتون بپرسم که بنده در تاریخ اذرماه نودو پنج دادخواست مطالبه مبلغ سفته و تاخیر تادیه نمودم وخوانده محکوم به پرداخت اصل طلب و هزینه دادرسی شده ولی چونتاریخ سررسید در سفته ذکر نشده تاخیر تادیه شامل نشده است سوال بنده این است که میتوانم از زمان طرح دادخواست درخواست تاخیر تادیه نمایم و اگر جواب مثبت است با استناد به کدوم موارد قانونی میتوانم اقدام به درخواست تاخیر تادیه نماییم .ممنون میشم اگه جواب سواتم رو بدهید با تشکر و سپاس فراوان.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام براساس ماده ۵۲۲ قانون ایین دادرسی مدنی بجز چک ملاک خسارت تاریخ تادیه از تاریخ مطالبه میباشد پس ازتاریخ طرح دعوای مطالبه مبلغ تا الان میتوانید خسارت تادیه دریافت نمایید

  7. هوشمند فرهمندفر می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده راجع به قرار دادی یک ساله از فردی سفته ضمانت داشتم که ایشان به تعهدش عمل نکرد ومن دادخواست اجرا گذاشتن سفته ها را دادم اما فراموش کردم سفته ها را تاریخ بزنم
    ایا این اشکالی ایجاد میکنه؟
    با این شرایط چطور میتوانم دادخواست را اصلاح کنم یعنی تاریخ سفته ها رابزنم؟
    با سپاس و تشکر از لطف شما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما میتوانید تا پایان اولین جلسه خواسته خود را اصلاح کنید

  8. حسین می گوید

    سلام من مبلغی پول به کسی دادم باپول کارکنه ماهیانه مبلغی واریز کند درقبال سفته بدون تاریخ گرفتم ومبلغ سفته از پولی دادم ۱۰میلیون بیتر است الان دوماه جواب گوشی نمیده چگونه میتوان اقدام کرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگرسفته بابت تخلف بوده باشه میتونین وصول کنین بقیه مبلغ رو بهش برگردونین

  9. Kamal می گوید

    سلام…من ضامن نشدم…به دلیل اینکه قسط پرداخت نکرده ..خودم پرداخت کردم..وازقبل هم بابت ضمانت ازوام گیرنده سفته بدون تاریخ ونوشته گرفتم فقط امضازده..دوما به کسی بدهکاربوده ..بدهی من دادم وسفته ازطلب کاربه خودم گرفتم….سفته بدون تاریخ وفقط امضازده شده …ایامتوانم شکایت کنم…ممنون

  10. علی مرفه می گوید

    سلام بنده یک سفته را میخواهم اجرا بگذارم. تاریخ صدور و وصول سفته قید نشده.
    تاریخ بنویسم بهتر است یا به همان حالت سفید امضا باقی بماند؟
    ممنون بابت راهنمایی هاتون

  11. علی مرفه می گوید

    سلام بنده یک سفته را میخواهم اجرا بگذارم. تاریخ صدور و وصول سفته قید نشده.
    تاریخ بنویسم بهتر است یا به همان حالت سفید امضا باقی بماند؟
    ممنون بابت راهنمایی های مفیدتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چیزی اضافه نکنید بهمان شکل اجرا گذارید

  12. امین محمدپور می گوید

    سلام ببخشید من میخام جایی کارکنم وبرای حسن انجام کار درخواست سفته۴۰میلیون تومان کرده اند آیا اگردرسفته قیدشودبابت حسن انجام کار وبنده نیزکارخودرابه نحواحسن انجام دهم مشکلی برایم پیش نمی آید؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر پیش نمی آید

  13. FIROOZI می گوید

    اگر بیشتر از یک سال از زمان صدور سفته گذشته باشد آیا همچنان می توان اقدام کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکان دریافت وجه ان هست

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  14. FIROOZI می گوید

    برای اجرا گذاشتن سفته محل اقامت کسی که سفته داده مهم است یا محل پرداخت؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام محل پرداخت

  15. سام می گوید

    سلام من مقداری پول به کسی دادم الان پس نمیده امضا داره امااثرانگشت نذاشته معتبره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله قابل طرح دادخواست هست

  16. عباس طاهری می گوید

    من یک سفته دریافت کردم ظهرنویسی شده فقط شکم رو کد ملی اونی ک ب من سفته داده اگه کد ملی اشتباه باشه میتونم شکایتش کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر امضا و اثر انگشت ایشان باشد اشتباه نوشت کد ملی باعث بی اثر شدن سفته نمی شود

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  17. ناشناس می گوید

    سلام من۳ سال کارگاه داشتم و ۳ تا کارگران بیمه کردم چند ماه گذشته برشکست شدم این مدت چند سال گذشته وارد طرف بیمه اختار آمد من بدهکار شدم حالا تامین اجتماعی حساب من بسته من چیزی برام نموده بدم نه خونه نه ماشینی در حال حاظر کارگری میکنم چکار کنم آیا حسابی دیگری میتونم باز کنم وحسابم میتونم بازکنم

  18. علی می گوید

    سلام من یه سفته ۱۵۰تومنی به کسی دادم بدون تاریخ الان منو تحدید کرده به اجرا گذاشتن سفته به نظرتون راهی داره بتونم اقساطی پرداخت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام منوط به مال نداشتن شما و تقاضای اعسار و تقسیط است

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگربابت تضمین باشد وشما نقض تعهد نماید میتواند اجرا گذارد اثبات نقض تعهد هم با خودش میباشد

  19. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر بنده میخوام سفته بدون تاریخ به شرکت بیمه (سامان)بدم به عنوان یه مشاور و کارشناس یه کد بهم بدن راستش اعتماد ندارم کارشناس های معرف من آیا اگر کم کاری یا کار نکردم در یک ماه چون ۱۰٪ حق بیمه گفته تا بیشتر بشه الان اگر کم کاری کسی رو نبود بیمه کنم آیا این ها با سفته هام منو به مشکل مواجه نمیکنن بدون تاریخ لطفا راهنمایی ام کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی درمتن سفته مبنای صدور ان بابت تضمین یاانجام تعهد باشد تا قابلیت اجرایی درشرایط عادی نداشته باشد

  20. نوشین می گوید

    سلام و درود فراوان
    من ۱۵ سال پیش سفته ای با نام و نام خانوادگی اثر انگشت و امضا دریافت کردم به مبلغ ۵۰۰ هزار تومن.ولی تاریخ نداشت و من واخواست ندادم آیا الان میتونم تاریخ ۱۵ سال پیش رو بزنم و به ارزش روز مبلغ طلبم رو وصول کنم.ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر نمیتوانید.

  21. محمد می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده از یک نفر پنج فقره سفته به مبلغ مجموع ۵۰ میلیون تومان به صورت عندالمطالبه در تاریخ ۹۸.۵.۲۰ گرفتم و چون به تعهداتش عمل نکرد من در سال ۱۴۰۰.۱.۷ از بانک مرکزی با واریز مبلغ ۱۳۲۰۰۰۰ تومان اقدام به واخواست سفته ها کردم و تا تاریخ ۱۴۰۰.۳.۷ به مدت دو ماه منتظر بودم که بیاد و تسویه کنیم ولی بازم نیومد و منم مجبور شدم در تاریخ ۱۴۰۰.۳.۱۰ از طرف شکایت کنم و دادگاه به تاریخ ۱۴۰۰.۶.۲۰ زمان رسیدگی داده
    جسارتا میخواستم بدونم که آیا جریمه دیر کرد سفته برای من شامل میشه و اگه میشه آیا از تاریخ ۱۴۰۰.۱.۷ که واخواست کردم محاسبه میشه؟؟
    خیلی ممنون از کمکتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مطالبه خسارت تاخیر تادیه وفق ماده۵۲۲ ایین دادرسی مدنی از تاریخ مطالبه خسارت تادیه و وجود تمکن مالی مدیون می باشد.

  22. سجاد می گوید

    سلام وقت بخیر من از شخصی یک قرار داد بابت خرید و فروش ارز دیجیتال ۲۰میلیون تومان دادم برجی ۲/۲۰۰/۰۰۰تومن سود میگیرم سه ماه در خواست انصراف دادم هی امروز فردا میکنه ..سفته ازش دارم به مبلغ ۲۰میلیون میخوام سفته ارجاع بزارم فقط اسم فامیل و کدملی و امضا اثر انگشت زده…در ضمن سفته سررسید تاریخ نداره و تاریخ قرار داد تمام شده … مراحل چه جور هست تو رو خدا کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید اقدام به اجرای سفته نمایید و اینکه تاریخ ندارد به روز بوده و هر لحظه می توانید اقدام نمایید.

  23. ایمان می گوید

    سلام . من بابت یک قرارداد به شخصی مبلغی پول دادم و به من سفته داد ولی بعدا متوجه شدیم که ایشون با اسم جعلی با ما قرارداد بست و سفته رو هم با نام جعلی نوشته ولی امضا زده و اثر انگشت هم زده . ایا میتونم سفته رو اقدام کنم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید نسبت به واخواست سفته اقدام نمایید.

  24. عظیم عیسی زاد می گوید

    سلام من هشت میلیون به کسی دادم حدود ۱۰سال پیش ،و از او به همین مقدار سفته بدون تاریخ گرفتم و هر با ر ازش میخوام پولم رو به من برگردون میگه دادم و هر کاری:دلت خواست بکن آیا میتونم به حقم برسم لطفأ راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به واخواست سفته اقدام نمایید.

  25. سیروان می گوید

    سلام من یک سفته ۱۰میلیونی از یک نفر گرفتم بابت یک معامله بود ازش سفته گرفتم چون بهش اطمینان داشتم زیاد به سفته توجه نکردم فقط کد ملی دارد وامضا
    آیا قابل وصول هست؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از مندرجات الزامی سفته درج تاریخ صدور می باشد تاریخ صدور نباشد انگار که اصلا صادر نشده است پس قابل وصول نم باشد.

  26. عطا می گوید

    با سلام بنده به شخصی مبلغ ۶ملیون بدهکار بودم و بهشون سفته دادم این شخص هم به بنده ۶ملیون بدهکار هست ولی من سفته نگرفتم ازش ایشون با زور از من سفته گرفت و من هم شماره شناسنامه و امضای اشتباه زدم تا بی اعتبار شود اکنون از سر رسید ان سفته یکسال میگزرد و شخص مرا تهدید به شکایت میکند و با انکار میگوید که من به تو بدهکار نیستم و نمیدهم و سفته تو را شکایت میکنم و مگیریم
    میخواستم بدونم راهی هست که من سفته را بی اعتبار کنم یا شکایتی کنم که شخص نتواند از طریق ان سفته به من شکایت کند و به زور از من پول نگیرد تورو خدا راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید تقاضای استرداد سفته را از دادگاه درخواست نمایید.

  27. Masi می گوید

    سلام.
    شخصی به من بدهکار است و مبلغ ۷۰میلیون از ایشان سفته گرفته ام.
    تاریخ سررسید سفته یکسال پیش است و من هنوز هیچ اقدامی نکرده‌ام،آیا می‌توانم برای وصولش اقدام کنم و مبلغ رو بگیرم؟
    و اینکه اگر بخواهیم سفته رو هرموقع خواستیم اجرا بگذاریم،آیا باید تاریخ سررسید رو خالی بگذاریم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت طلب خودتان سفته ها رو وخواست کرده و وصول نمایید.

  28. ایوب می گوید

    سلام. بنده از شخصی ۴۰ میلیون سفته دارم پر حضور شاهد امضا و اثر انگشت دارد بروی سفته ها. ولی تاریخ درج نشده چقدر امکان وصول سفته ها هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقدام نمایید و اقدام به وصول وجه سفته نمایید.

  29. مهرداد رضایی می گوید

    سلام من حدود چهار سال پیش ماشین پژو۴۰۵خودرا بافردی معاوضه کردم با یک پراد مدل ۸۴ وقرارشدکه ۲۵۰۰۰۰۰من سرانه بدهم که ۱۰۰۰۰۰۰پرداخت کردم وقرارشد زان تنظیم سند مابقی رابه او بدهم هردونفر سندهارا معاوضه کردیم وچونچراغهای جلو پراید خرد شدهبود یکروز مهلت خاست تاتعمیر کند پسمن ماشین خود وسند کامل را به او تحیل دادم واو فقط سند پراید را به منداد وچون نگهبان پارکینگ بود ماشینهارادر انجا گزاشتیم ازان روز به بعد من هر روز ب انجا میرفتم ولی یک جوری بهانه میاورد تادو سال همینجور گذشت تا من شکایت کردم وبعداز چندبار حکم جلب او را گرفتم ومدتی گذشت تا اورا دستگیر کردم وباز داشت شد وقرار شد فردای ان روز به دادسرا بریم وقتی رفتیم و منتظر نوبت دادگاه بودیم فرد ناسناسی پهلوی من نشست وماجرا را پرسید دراخر گفت من نه تورا میشناسم ونه اورغ تو بیا بخاطر رضای خدغ رضایتبده من به جای او به شما سفته میدهم تا ۱۰ روزمهلت بده اگر نداد من خودم پول شما را میدهم وادرس تمیر گاه ماشینش راداد من هم باور کردم وفکر کردم هنوز انسانیت هست وهمه مردم که بد نیستند پسرضایت دادم ودفتر دار دادگاه به من گفت حالا که این طورشد یک رضایت بدون قید وشرط بنویس و من هم نوشتم واو ازاد شد در موقه دادن سفته با وجود مشخص بودن قیت که ۱۰۰۰۰۰۰۰تومانبوداو بهمن ۸۰۰۰۰۰۰ سفته داد ومن اول متوجه مبلغ نشدم ولی بعد گفتم اوگفت حالا کوتاه بیا من هم دیگر چارهای نداشتم خلاصه ۱۰ روز گشت ومن بهکسی که ضامن شده بود زنگ زدم اوگفت من به او زنگ میزنم وجواب میدهم مدتی گذشت باز هم خبر نشد باز زنگ زدم گفت مشکل داشته حالا به شما زنگ میزنم مدتیگذشت هرچقدر زنگ میزدم جواب نمیداد تا اینکه به تعمیر گاهش رفتم ومنتظر شدم تا امد با چرب زبانی من ر ارام کردوگفت که مشکل دارم یکماه مهلت بده تاتور راضی کنم من هم قبول کردم حالا دو سال هم از دادن سفته گذشته حالا من فقط چهار برگ سفته امضاع شده با کد ملی ضامن وبدون تاریخ دارم لطفا کمکم کنید که گیرادمهای بدی افتادهام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید بایک وکیل وکالت دهید.

  30. بهرام می گوید

    با سلام بنده از شخصی مبلغ نود میلیون سفته گرفتم ایشان قرار بود کاری برام انجام بده که انجام نداد این سفته بدون ذکر تاریخ و اقامتگاه و محل پرداخت هستش ایا میتونم اجرا بزارم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بااثبات عدم انجام تعهد بله.

  31. هادی می گوید

    سلام خسته نباشین من از یکی طلب داشتم سفته گرفتم رفته شکایت کرده ک به زور از اون سفته گرفتم و هیچ شاهدی هم نداره میخواد منو الاف بکنه
    من چیکار بکنم ایا میتونم سفته هارو بذارم اجرا

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر در صورت عدم وصول طلب می توانید اقدام به واخواست سفته نمایید.

  32. علی رهنما می گوید

    سلام،یه سفته صد میلیون ریالی از بدون تاریخ صدور و وصول و بدون در ج مبلغ از کسی که طلب داشتم گرفتم،فقط امضا و کد ملی و دوتا امضا به اضافه امضا ضامن موجود است.آیا قابلیت پیگیری و اجرا دارد.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

  33. محمدعلی می گوید

    سلام . آیا نوشتن تاریخ( تاریخ روزی که امضا کزده ) توسط ضامن در پشت سفته مشکلی جهت وصول آن ایجاد می کند ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بدون اسم باشد مشکلی نیست.

  34. عباس می گوید

    سلام اگر سفته کسی را به اجرا بگذاریم و ایشان ثابت کند وسع مالی ندارد باید به زندان برود یا شکایت باطل میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      درصورت عدم شناسایی اموال، بدهکار می‌تواند جهت جلوگیری از صدور حکم جلب، تقاضای اعسار نماید. در صورت موافقت با دادخواست اعسار بدهکار، مبلغی از بدهی به صورت نقد و ما بقی به صورت اقساط پرداخت خواهد گردید.

  35. کاوه فرج زاده می گوید

    سلام خسته نباشید.ما ۳نفر از طریق تلگرام کاریابی کار پیدا کردیم ونفری سه میلیون پول به حساب خانمش واریز کردیم بعدا به ما گفت که چون کار شما تو عراق هستش واگر شما رفتید سر کار بعدا پشیمان شدید وبرگشتید وادعای پولتونو کردید به خاطره همین من از شما سفته میگیرم وما هم سفته بهش دادیم اما نه تاریخ زدیم نه مبلغشو نوشتیم اما در پشته سفته نوشتیم زمانی این سفته قابل اجرا میباشد که ما به عراق بریم سر کار واگر پشیمان شدیم وادعای سه میلیون پول پرداختی حق کاریابی داشتیم این سفته ان زمان قابل اجراست.الان سرکار مارو نفرستاده.وسه میلیون پول مارو خورده. میخواستم بدونم که میتواند سفتهارو به اجرا بگذارد.چون ما ۳ نفر میخواهیم ازش شکایت کنیم ولی چون سفته دادیم میترسیم که از شکایت کنیم البته پشته سفته توضیح دادیم که چه زمانی قابل اجراست ممنون راهنمای کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: نمی تواند سفته ها را به اجرا گذارد و همچنین می توانید مبلغ پرداختی را نیز از این شخص به جهت دریافت نامشروع و بلاجهت مطالبه نمایید و برای راهنمایی بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص این حوزه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  36. محمد صفوری می گوید

    سلام خانواده همسرم به بهانه گرفتن وام از من سیصد میلیون سفته سفید امضا گرفتند( فقط ویس دارم ) ، وامی در کار نبود ، آلان در مرحله دادخواست طلاق است و میگوید از سفته ها بعنوان اهرم فشار استفاده میکند ، آیا میتواند سفته ها را واخواست کنند ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر اثبات نشود که سفته ها بابت وام بوده بله می تواند نسبت به واخواست ان اقدام نماید.

  37. جلیل می گوید

    با سلام و عرض ادب ،من یک ماشین به مبلغ ۴۰۰فروختم در قولنامه تاریخ دریافت سفته ها قید شده ولی در خود سفته ها تاریخ ننوشتیم ،و هر ماه قرار بود ۱۰۰بده ولی تا حالا که سررسید آخرین سفته رسیده هیچ پرداختی نداشته و در قولنامه هم قید شده که خریدار تا پایان اقساط خودرو در رهن فروشنده می‌باشد ،و خریدار تا پایان اقساط هیچ گونه مالکیتی به خودرو ندارد .لطفا راهنمایی فرمایید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق مشاوره با وکیل اقدام نمایید.۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  38. امین می گوید

    سلام بنده در سال ۹۶ برای کاری سفته تحویل دادم بدون تاریخ البته برای حسن کار که صاحب کار گفت خودم ذکر میکنم در سفته با توجه به نداشتن تاریخ می‌تونه الان شکایت کنه و آیا میشه ثابت کرد که برای ضمانت کار بود اگه ذکر نکرده باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ باشماره گیری۹۱۰۰۲۰۹۰اقدام نمایید

  39. امین می گوید

    و با توجه به سفته عندالمطالبه دارنده باید حداکثر ظرف یک سال نسبت به مطالبه سفته به وسیله اظهارنامه اقدام کند یعنی بعد یک سال بی اثر هستش ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر مدت مرور زمان سفته ۵سال است.

  40. آرش می گوید

    سلام من به کسی سفته بدون تاریخ و با امضا مهر یک سال پیش دادم چون چک ده میلیونی داشت از من شکایت کرده بود و شده بود سی میلیون ده میلیون رو نقد دادم ده میلیون رو بخشید دوتا سفته پنج میلیونی دادم حالا یکی از سفته های پنج میلیونی رو گم کرده من میگم دوتاش رو بده پولت رو بدم اما قبول نمیکنه حالا اون شخص میگه من اون یک سفته ای که پنج میلیونی که تو دست داره میگه تاریخ رو سال نود میزارم جریمه اش رو میگیرم اون میتونی جریمه این همه سال رو بگیره یا نه

  41. شبیر می گوید

    سلام من یه ماشین گذر موقت که تاریخ گذرش تموم شده بود به درخواست دوستم که صاحب ماشین از ارمنستان ازش خواسته بود با کامیون فرستادم گمرک مرز بین راه کامیون و بار رو گرفتن توقیف کردن هنوز وضعیت ماشینا مشخص نشده،راننده اومد به زور ۴۰ تومن سفته از من گرفتن به عنوان خسارت،گفت من تورو میشناسم تو به من زنگ زدی واسه بردن بار،خواستم ببینم راهی داره که من این سفته هارو پرداخت نکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر چون سفته بابت حمل اون و تضمینش داده شده باید مبلغ سفته را پرداخت نمایید.

  42. مهران می گوید

    سلام.بنده سفته ای به یکی دادم بصورت امانت شاهد هم دارم.اون شخص با همسرش مشکل پیدا کرده و طلاق گرفتن دراین بین سفته گم شده که به احتمال زیاد همسرش برداشته باشد.لازم بذکر هست که اون شخص بخاطر مفقود شدن سفته از همسرش که طلاق گرفته شکایت کرده..خواهشا راهنماییم کنید که چکار کنم.اگه گردن نگرفتن میتوانم برا سلب اعتبار سفته کاری بکنم.وچگونه.باتشکر.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بصورت امانت باشد می توانید با استناد به امانی بودن سفته از پرداخت ان امتناع نمایید و اگر در متن سفته نیز امانتی بودن ان درج شده باشد نمی توان نسبت به وصول ان اقدام کرد.

  43. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من به چند نفر سفته دادم ازشون پول گرفتم تا با پولشون کار کنم و مقداری سود بهشون بدم حالا کل پول ها رو باختم روی سفته ها هم یدونه اسم خودم قسمت متعهد نوشتم یدونه محل اقامت که فقط اسم شهر نوشتم یدونه کد ملی یدونه امضا و یدونه هم تاریخی که سفته بهشون دادم
    الان من پول اونا رو انکار نمیکنم از طرفی هم هرچی پول داشتم از دست دادم حتی حساب بانکی من هم‌صفر هست و هیچ ملک یا ماشینی ندارم شاهد هم برای اثبات گفته هام دارم
    میخواستم بپرسم اگر بخوان این چند نفر اقدام کنن چقدر طول میکشه تا حکم اجرایی بشه و قانون منو مکلف به پرداخت کنه
    با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام:اگر اقدام به واخواست سفته کرده و درخواست جلب شما را بگیرند نهایت یک ماه زمان می برد و اگر هیچ مالی نداشته باشید می توانید قبل از اقدام به دادگاه دادخواست اعسار تقدیم نموده تا از حبس شما جلوگیری شود.

  44. محمد می گوید

    سلام من از شخصی ۵۰۰میلیون سفته دارم که بدون تاریخ و در وجه هم خالی هست و مبلغ و کد ملی و اسم و فامیل خودشان را هم نوشتن و امضا هم کردن الان که مراجعه میکنم ایشون میگه من به شما طلا دادم و حسابی ندارم شما بدهکار هم هستید من گفتم به چه استناد میگید اینو فرمودن به استناد برنامه حسابداری داخل کامپیوترم و شهود هم دارم.حالا میخواستم بدونم من میتونم روی سفته اقدام کنم با گفته های ایشون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ایشون صرفا ادعا می کنند برای موضوع در این صورت نمی توانند از پرداخت مبلغ سفته امتناع نمایند و اینکه در سفته تاریخی درج نشده است لذا سفته قابل وصول بوده و می توان نسبت به وصول ان اقدام کرد و اگر اقدامی از طریق شهود انجام دادن می توانید شهود این شخص را انکار نموده و اثبات نمایید تا نتواند از طریق ادعای کذب سفته را پرداخت نکنند برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  45. کمیل می گوید

    سلام بنده سه سفته ۵ میلیون تومن دارم که صادر کننده امضا و نام و نام خانوادگی و کد ملی نوشته و مهر مغازه زده
    تاریخ صدور و تاریخ سررسید نداره
    بفرمایید اینکه مبلغی قید نشده و تاریخ سررسید و تاریخ صدور ندارد امکان اقدام و اجرا گذاشتن سفته دارد و اینکه باید نزد بانک مرکزی اقدام بکنم یا دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر قضایی

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق واخواست سفته به دادگاه محل اقامت خوانده دادخواست داده و از دادگاه درخواست نمایید تا از طرف مقابل مبلغ را مطالبه و برای شما پرداخت نماید.

  46. سید اکبر معافی می گوید

    بنده مدد جو هستم ایا سفته ای پشت نویسی ان این است که بعد از پایان محکومیت این پروند هاا ابزار شما را باز م یزگردانم و اوگر بعد از بیس تو روز ازادی اگر نتوانستم ابزار شما را پس بدهم شما سفته را ب ها اجرا بگذاری حالا بعد ا ز گذشت مدتی و قبل از اینکه محکومیتم به پایان برسد ایشان سفته را به اجرا گذاشته است چگونه مم‌کن است ؟

  47. سید اکبر معافی می گوید

    بنده مدد جو هستم ایا سفته ای پشت نویسی ان این است که بعد از پایان محکومیت این پروند هاا ابزار شما را باز م یزگردانم و اوگر بعد از بیس تو روز ازادی اگر نتوانستم ابزار شما را پس بدهم شما سفته را ب ها اجرا بگذاری حالا بعد ا ز گذشت مدتی و قبل از اینکه محکومیتم به پایان برسد ایشان بابت اجرت چگونه امکان پیدا میکند

  48. سید اکبر معافی می گوید

    سفته ای که به صورت امانت گذاشته شده و پشت نویسی ان مبنی بر مطالبه صرفا بعد از پایان محکومیت میباشد که به پایان نرسیده ولی سفته ها به اجرا گذاشته ان .
    چگونه امکان دارد ؟
    یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر موعد سفته همان پایان محکومیت باشد الان نمی توان نسبت به واخواست و وصول مبلغ سفته اقدام کرد. برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  49. علیرضا می گوید

    سلام… بابت سرمایه گذاری در بازار مالی مبلغی گرفته شده و قراردادی مبنی بر اینکه سود و ضرر بر عهده سرمایه گذار میباشد… جلوی تاریخ سفته هم نوشته شده بابت ضامنت… الان ضرر کردم و طرف پولشو میخاد …میتونه رو سفته ها اقدام کنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: براساس اینکه قراردادی بین خودتان تنظیم شده است بله می توان نسبت به واخواست سفته اقدام کرد.

  50. سمیرا نقیبی می گوید

    سلام جناب وکیل
    من ۷ سال پیش بابت ضمانت پرداخت حق الوکاله به آقای وکیلی ۵۰ میلیون تومان سفته دادم که چون کم سن بودم، نه شماره سفته دارم نه هیچی. فقط می دونم ۵ تا سفته ۱۰ تومانی بود. به هر ترتیب کار وکالت انجام نشد و آقای وکیل هم سفته ها رو به من برنگردوند. البته ادعایی هم نکرد که بیا و پولی بده. من حق وکاله رو داده بودم و ایشون گفت سفته ها رو گم کردم. توی این سال ها هم اقدامی نکردن. من استرس دارم که مثلا ۱۰ سال بعد ایشون بره تاریخ سال ۹۳ یا هر سالی رو بزنه و بخواد خسارت تاخیر تادیه این سال ها رو بگیره. من ۳ سالی هست که ثنا دارم ولی قبلش نداشتم. نمی دونم اصلا اونم وقع واخواست کرده یا نه. ولی آدرس خونه ما ثابت بوده و شماره تلفنم هم همین طور. نه اخطار نه احضاریه نه شکایتی هیچی توی این سال ها نیومده.
    می خواستم ببینم چنین امکانی وجود داره که ایشون بره تاریخ قدیم رو بزنه و بخواد کلی خسارت تاخیر تادیه بگیره؟
    در ضمن حداقل ۱۰ تا شاهد دارم که این سفته ها رو برای ضمانت پرداخت حق وکاله به ایشون دادم. ولی حواله کرد رو خط نزدم و هیچ تاریخی هم نداره. خیلی می ترسم اگر ممکنه راهنمایی م کنید.

  51. ریژنه می گوید

    سلام ببخشید من یه وام خریدم و قبلش نزدیک به شصت میلیون پول نقد دادم به طرف، الانم کلاهبردار از آب دراومده و سفته صد میلیونی هم گرفتم بابتش بدون تاریخ،با اثر انگشت و امضای طرف و محل پرداخت و اقامت،شماره ملی اشم درج شده ، اگه سفته رو اجرا بگذاریم میتونیم کاری از پیش ببریم

  52. محمد می گوید

    سلام من تو مغازه پخش کار میکردم بابتش سفته دادم ولی تاریخ یا پشت نویسی نشده فقط اسم پخش وامضا اثر انگشت با مبلغ هست الان دوماهه از اون کار اومدم بیرون کی میتونم سفته هامو بگیرم چون تهدید کردن اگه نیای کار کنی سفته رو اجرا میزاریم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید اثبات نمایید سفته های موجود بابت تضمین و حسن انجام کار بوده است در غیر این صورت در صورت اجرا و واخواست سفته ها باید نسبت به پرداخت وجه سفته ها اقدام نمایید.

  53. سمیرا نقیبی می گوید

    سلام وقت شما به خیر
    من ۸ سال پیش ۵۰ میلیون سفته به شخصی دادم بدون تاریخ صدور و بدون تاریخ سررسید، برای ضمانت ولی قید نشده و نمی تونم ثابت کنم که برای ضمانت بوده. الان اون شخص طی این سال ها هیچ اقدامی نکرده و من بهش گفتم سفته ها رو بده، گفت گم کردم. منم شماره سفته ها و هیچ اطلاعاتی ازشون ندارم. سوالم اینه که می تونه الان بره تاریخ سال ۹۲ رو بزنه و بیاد الان خسارت تاخیر تادیه این ۸ سال رو بگیره؟ با وجودی که توی این سال ها هیچ اظهارنامه و کلا هیچ چیزی به من نزده که من بخوام پرداخت کنم؟ یا این که اگر بده به کس دیگه (چون حواله کردش بازه) کلا سفته ها سفید امضاست، میتونه اون شخص بیاد طلب خسارت تاخیر تادیه این سال ها رو بکنه؟
    لطفا راهنمایی م کنید چون این سفته ها دست آدم خطرناکی هست که هر کاری ممکنه بکنه.
    ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر نتوانید اثبات نمایید برای تضمین کار بوده باید نسبت به پرداخت مبلغ سفته اقدام نمایید و برای اینکه پیش اون فرد مشغول کار بوده اید دلیل بر تضمینی بودن است ولی باید دفاعیه خوبی داشته باشد قاضی رسیدگی کننده قبول نماید که تضمینی بوده است

  54. سمیرا نقیبی می گوید

    ممنون از شما. من پرسش اصلی م این هست که امکان دریافت خسارت تاخیر تادیه از سال ۹۲ تا الان وجود داره یا به پرداخت مبلغ خود سفته ها محکوم میشم. در حالی که اظهارنامه یا واخواست انجام نشده تا الان و کلا شکایتی مطرح نشده. روی اصل مبلغ سفته ها مشکلی ندارم، نگرانیم بابت خسارت تاخیر تادیه هست.

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق اظهارنامه مبلغ سفته را مطالبه میکردید قبلا تا بتوانید نسبت به مطالبه خسارت تا الان اقدام نمایید

  55. ریحانه می گوید

    سلام من دریک محلی کارمیکردم ک بعنوان ضمانت ازمن حدود ۵۰میلیون سفته گرفتن برای کار.فقط امضا و اثر انکشت زدم بدون هیچ چیز ذیگه ای.الان که ازاونجا اومدم بیرون میتونن سفته منو اجرابزارن؟؟لطفا راهنماییم کنین

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید نسبت به استرداد لاشه سفته دادخواست بدهید به دادگاه

  56. روناک می گوید

    سلام خسته نباشید،من ناخن کار هستم به آرایشگاه ۳۰ میلیون سفته دادم و به من از عید تا الان هیچ حقوقی نداده،الان که استعفا دادم نه استعفارو قبول میکنه نه سفته هارو پس میده حتی قرار دادرو هم نمیده بخونم،میخواستم ببینم از من سفته گرفته میتونی کاری انجام بده؟و اینکه غیر قانونی هست توی آرایشگاه سفته بگیرن؟

  57. امام وردی می گوید

    سلام وقت بخیر
    برای درج تاریخ صدور سفته نیاز به روز و ماه و سال هست و یا سال کفایت میکنه

  58. امام وردی می گوید

    سلام
    بر روی سفته تاریخ صدور باید شامل روز و ماه و سال باشد یا سال کفایت میکند

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید تاریخ به این ترتیب نوشته شود

  59. امیر حبیبی می گوید

    سلام من به کارفرما سفته دادم فقط امضا و اثرانگشت زدم و کد ملی رو نوشتم مبلغ و تاریخ درج نشده در پشت سفته هم از من امضا و اثر انگشت گرفتن در قسمت ظهر نویسی سفته به مبلغ ۲۰ میلیون تومان است من می خوام بدونم آیا کارفرما بنا به هر دلیلی می تونه مبلغ بیشتر از سفته رو روی اون بنویسه از من طلب کنه؟
    من هیچ رسیدی بابت دریافت سفته نگرفتم ازشون ته برگ سفته هم پیش ایشون هست فقط امضا و اثر انگشت و کد ملی رو نوشتم

    1. زینالی می گوید

      سلام: سفته تا میزان سقف درج شده در آن معتبر می باشد بیش از در حکم سفته نمی باشد می به عنوان یک طلب جداگانه می باشد.

  60. محمد می گوید

    سلام وکیل گرامی،به یک تولیدی سال پیش ۱۰۰میلیون پول دادم تا به کار بزنه و ماهیانه مبلغی به من بده،و قرارداد هم دارم ازش،ولی به تعهداتش اصلا عمل نکرده،ازش یک سفته هم گرفتم به مبلغ۱۰۰ میلیون ،بدون تاریخه،در وجه من هست،اسم و فامیلش و شماره ملیش و محل اقامتش رو نوشته امضا کرده و دوتا ضامن هم پشتش رو امضا کردن، ایا چون بدون تاریخه میشه از ضامن ها هم شکایت کنم ؟یا فقط از خودش میتونم شکایت کنم؟ممنون از شما

  61. نیما یکتا می گوید

    درود بر شما بنده سفته دادم به شخصی با تاریخ مشخص شده آیا طرف می‌تواند زودتر از موعد تاریخ سفته از من شکایت کند و سفته را اجرا بگذارد تاکید میکنم سفته ها تاریخ دارد و برای ۲ سال آینده هست
    و آیا میتواند ۲ سال آینده رو کشید بگیرد از بنده چون ایشون الان ادعا دارد که میتوانم طبق تورم از شما روکشید بگیرم آیا این امکان را دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: زودتر از موعد اقدام نماید میتوانید در اولین جلسه به دعوا ایراد کنید و دعوای مقابل را رد نماید

  62. احمد می گوید

    سلام من بابت مابقی مبلغ خونه ای که فروختم سفته دریافت کردم بدون تاریخ و ضامن هاش هم امضاء کردن الان ۶ سال گذشته من شکایتی نکردم تاریخ نداشته سفته میتونم الان اقدام کنم چونکه فامیل بود من اقدام نکردم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید بابت این سفته اقدام کرده و مطالبه نمایید ولی ابتدا یک اظهارنامه به طرف ارسال نمایید پرداخت نکرد طرح دعوای مطالبه وجه سفته نمایید.

  63. صفدر جهش می گوید

    سلام ارادت بنده مقداری سفته به عنوان شاهد معامله امضا کردم و نوشتم که شاهد می‌باشم آیا طرف می‌تواند از بنده شکایت کند.واینکه پولی بابت سفته بین هر دو طرف رودو بدل نشده ؟من شاهد هم دارم که من شاهد این ماجرا بودم.مرسی از لطفتون؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون سفته را امضا نموده اید پس شما ضامن بوده اید و مثل شخص صادرکننده مسوولیت دارید

  64. موسی می گوید

    سلام وقت بخیر . من به یکی از دوستام بابت بدهیم سفته ۱۰۰ میلیون تومانی دادم که فقط امضا .کد ملی دارد و سفید هست. الان بدهی خودمو پرداخت کردم ولی طرف سفته منو گم کرده الان چیکار کنم .اگه دست کسی بیوفته ازش سواستفاده کنه چی میشه؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید از طریق دادگاه اقدام به استرداد لاشه سفته را درخواست نمایید و چون گم شده دارنده بایداز دادگاه ابطال این سفته را بخواهد.

  65. بهزاد می گوید

    سلام بنده سفته بابت قرارداد کار به کارفرما دادم که در قراداد نیز ذکر شده است اما متاسفانه قرارداد نزد کارفرما می باشد و در سفته ها نیز چیزی ننوشتم
    کارفرما الان منکر سفته می شودآیا امکان دریافت سفته هست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید دادخواست استرداد لاشه سفته به دادگاه بدهید

  66. احمد می گوید

    سلام وقت بخیر اگر در قسمت تاریخ صدور به اشتباه مبلغ سفته را به حروف بنویسیم سفته باطل میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مبلغ حروف حساب خواهد شد

  67. محمدابراهیم لطفی می گوید

    سلام.من دوساله پیش یه سفته صدمیلیونی به صابکارم دادم و چون اطلاعی ازنحوه پرکردنه سفته نداشتم هیچی توش ننوشتم فقط اسم وفامیل وکدملیم رو نوشتم با امضا واثرانگشت.هیچ تاریخی هم نزدم. فقط پشت قراردادی که دست صابکارمه نوشتم بابته ضمانته حسن انجام کار این سفته به این شماره رو دادم. ولی پشت سفته چیزی ننوشتم. یه کپی هم از سفته ای که پرکردم دارم فقط. میتونید راهنماییم کنید که آیا مشکلی برام پیش میاد موقع تسویه یا نه.وچکار باید بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مشکلی نیست

  68. مهدی می گوید

    سلام دوسال پیش به شخصی سفته دادم تاریخ قید نشده اگه الان بخواد شکایت کنه تاخیر تادیه به چه شکل میسه

  69. مرتضی می گوید

    سلام برادر من ب یک شخصی مبلغ ۵۰ میلیون تومان سفته داده بدون تاریخ
    سفته را به ناحق و اجبار گرفته شده
    بعد از مدتی ب اجرا گذاشته و ماشین برادرم خوابیده اما دیگر پیگیری انجام نداده آیا بعد از مدتی اگر پیگیری نشود امکان باطل شدن یا مختومه شدن سفته باشد

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند