سند لازم الاجرا چه سندی است و مصادیق آن

یک سند نقش بسیار مهمی را امروزه هم درجامعه و هم در عرف معاملات تجاری ایفا می کند. همچنین مطابق با تعریف به عمل آمده در قانون که بیان داشته؛ سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد اطلاق می شود که کاربرد ویژه آن در اثبات ادعا و همچنین وصول دیون و مطالبات می باشد.

یک سند دارای تقسیم بندی های متفاوت می باشد. برای مثال اگر سند مطابق شرایط ذکر شده در قانون باشد به آن سند رسمی می گویند و اگر آن شرایط را دارا نباشد موجب بی اعتباری سند نمی شود بلکه آن سند یک سند عادی است.

حال در این مطلب قصد داریم به بیان خصوصیات و ویژگی های یک سندی که متفاوت از دو سند گفته شده است که اصطلاحا به آن سند لازم الاجرا می گویند بپردازیم.

اسناد لازم الاجرا چیست

شاید تابه حال اسم اسناد لازم الاجرا را شنیده باشید یا چنانچه در یک منازعه و دعوای حقوقی شاهد این موضوع باشید که یکی از طرفین دعوا جهت مطالبه حقوق خود به اسناد لازم الاجرا استناد نموده و متقاضی وصول طلب خود می شود.

در تعریف اسناد لازم الاجرا مطابق با قوانین مرتبط با این موضوع و شرایط حاکم بر آن باید بیان داشت که:

به اسنادی گفته می شود که بدون نیاز به مراجعه به دادگستری، طرح شکایت و به تبع آن حضور در جلسات دادرسی و اثبات دلایل برای ادعای خود، صرفا با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک و طی کردن تشریفات قانونی لازم، نسبت به اجرای حق و وصول کلیه مطالبات اقدامات لازم را به عمل آورد.

البته لازم به ذکر است که اسناد لازم الاجرا علی رغم اقدام از طریق اداره ثبت منطقه، مانع از این امر نخواهد بود که اشخاص نتوانند از طریق دادگستری حقوق و مطالبات خود را مطالبه نمایند؛ بلکه اسناد لازم الاجرا این حق را برای دارنده این اسناد به وجود می آورد که هم از طریق دادگستری و هم از طریق اداره ثبت اقدام به وصول حقوق و مطالبات خود بنمایند.

چه اسنادی لازم الاجرا محسوب می شوند؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه اسنادی لازم الاجرا محسوب می شوند؟

حال پس از آشنایی با اسناد لازم الاجرا اولین سوالی که به ذهن خطور می کند این است که چه اسنادی لازم الاجرا است؟ مصادیق اسناد لازم الاجرا چیست؟

در این خصوص مطابق با قوانین و مقررات موجود باید بیان داشت که اصولا اسناد رسمی که توسط هر یک از دفاتر اسناد رسمی در حیطه اختیارات و مطابق با قانون تنظیم شده باشد اسناد لازم الاجرا محسوب می شوند که علاوه بر مطالبه و الزام طرف مقابل به ایفا آن از طریق دادگستری از طریق اداره ثبت نیز می توانند اقدام نمایند.

حال ممکن است اسنادی را قانون جز اسناد لازم الاجرا شمرده باشد و مزیت اسناد لازم الاجرا را برای آن لحاظ کرده باشند که به آن می پردازیم.

  • مطابق با قانون صدور چک و آئین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا یکی از اسنادی که قانون آن سند را جز اسناد لازم الاجرا بر شمرده است چک است. چک به دلیل اینکه در عرف معاملاتی نقش بسزایی دارد و همچنین انتقال آن به سهولت صورت می گیرد افراد و تجار متمایل به استفاده از چک می شوند.

اما با توجه به آمارهای رسمی در خصوص چک های برگشتی و ذکر این نکته که بسیاری از دعاوی مطرح شده در دادگستری، امروزه به دعاوی مربوط به چک است، قانون گذار در اقدام شایسته و قابل تقدیر این اسناد را جز اسناد لازم الاجرا محسوب کرده و از طریق اداره ثبت نیز قابل پیگیری و وصول می باشند.

البته ذکر این نکته جهت اطلاع لازم است که، در صورت اقدام جهت وصول وجه چک از طریق اداره ثبت اسناد فقط و فقط می توان علیه صادر کننده چک اقدام کرد و متقاضی اجرایه شد و دیگر مسئولین چک اعم از انتقال دهندگان (ظهرنویسان)، ضامنان آنها شامل نمی شود.

  • مورد دیگر در خصوص قرارداد های بانکی است. مطابق با قانون عملیات بانکی بدون ربا ماده ۱۵ و اصلاحات پس از آن، کليه‌ وجوه و تسهیلات اعطايي‌ که‌ بانک ها در اجراي‌ اين‌ قانون‌ به‌ اشخاص‌ حقيقي‌ و حقوقي‌ پرداخت‌ نموده‌ و يا مي‌نمايند و برابر قرارداد تنظيمي‌ مقرر شده‌ باشد که‌ اشخاص‌ مذکور در سر رسيد معيني‌ وجوه‌ و تسهيلات‌ دريافتي‌ به‌ انضمام‌ سود و خسارت‌ و هزينه‌ هاي‌ ثبتي‌ و اجرايي‌، دادرسي‌ و حق‌ الوکاله‌ را بپردازند، در صورت‌ عدم‌ پرداخت‌ و اعلام‌ بانک‌ بستانکار قابل‌ مطالبه‌ و وصول از طریق اداره اسناد ‌می باشد.
  • مورد دیگر که شاید کمتر به آن پرداخته شده است بحث عدم پرداخت شارژ ماهیانه توسط اعضای یک آپارتمان یا مجتمع است. به موجب قانون تملک آپارتمان ها چنانچه یکی از مالکین یا مستاجرین ساکن در آپارتمان ها از پرداخت ماهیانه شارژ یا استفاده از مشترکات و مشاعات ساختمان امتناع کند مالک پس اخطار به وی و عدم نتیجه می تواند وی را از خدماتی از قبیل شوفاژ، آب گرم و… محروم کند و چنانچه بازهم وصول وجه میسر نشد مطالبات به وجود آمده همانند اسناد رسمی از طریق اجرای ثبت قابل اجرا و اعمال است
  • موضوع دیگر که لازم است به آن اشاره شود در خصوص عوارض و نوسازی و عمران شهرداری و کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری است.

چنانچه اشخاص از پرداخت عوارض نوسازی و عمران شهرداری خودداری کنند و یا به این امر اعتراض شود و کمیسیون ماده ۷۷ در مقام تجدیدنظر نیز حکم به پرداخت عوارض دهد ؛برای مطالبه عوارض شهرداری می تواند از طریق اداره ثبت محل وقوع ملک جهت وصول عوارض اقدام نمایند واین عوارض به موجب قانون جز اسناد لازم الاجرا به حساب می آید.

نحوه مطالبه اسناد لازم الاجرا از طریق اداره ثبت

نحوه مطالبه اسناد لازم الاجرا از طریق اداره ثبت

پس از آشنایی با اسناد لازم الاجرا و مصادیق آن به جهت خاتمه بحث می بایست به نحوه مطالبه که اصطلاحا به آن اجرای ثبت می گویند بپردازیم.

برای اقدام به جهت صدور اجرائیه، متقاضی باید با به همراه داشتن اصل مدارک به همراه کپی برابر با اصل به اداره ثبت مراجعه کرده و ضمن تکمیل فرم مربوط به تقاضای اجرائیه درخواست خود را ثبت نماید.

اسناد لازم الاجرا چیستلازم به ذکر است اگر جهت مراجعه وصول چک به اداره ثبت مراجعه شود می بایست گواهی عدم پرداخت چک به همراه مطابقت امضای صادرکننده چک ضمیمه تقاضای اجرائیه شود.

پس از ثبت تقاضا، مفاد اجراییه به خوانده (کسی که مکلف به پرداخت وجه است) ابلاغ می شود و او مکلف است ظرف ۱۰ روز اقدام به پرداخت وجه یا معرفی مال بنماید.

حال اگر خوانده در این مدت مالی معرفی نکند و اقدام به پرداخت وجه ننماید متقاضی اجرایه می تواند با معرفی اموال از خوانده تقاضای توقیف مال و پرداخت از آن محل را بنماید.

نتیجه گیری مبحث اسناد لازم الاجرا

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه بیان شد باید گفت، اسناد لازم الاجرا مطابق با تعریف ارائه شده دارای این مزیت هستند که علاوه بر رجوع به دادگستری از طریق اجرای ثبت اسناد و املاک نیز قابل وصل است.

مزیت دیگری که اقدام از طریق اداره ثبت نسبت به دادگستری وجود دارد؛ بحث کوتاهی مسیر و تشریفات قانونی آن است که معمولا افراد را متمایل می سازد تا از طریق اداره ثبت نسبت به وصول مطالبات خود اقدام نمایند.

همچنین باید دقت شود که خوانده مالی را داشته باشد و بعد اقدام از طریق اداره ثبت صورت گیرد چرا که اگر خوانده مالی نداشته باشد باید گفت که تقریبا اقدام از طریقه اداره ثبت بی فایده است و چاره ای جز مراجعه به دادگستری نمی باشد.

نتیجه گیری مبحث اسناد لازم الاجرا

سوالات رایج اسناد لازم الاجرا

هزینه اجراییه معادل ۵ درصد ارزش مال مورد تقاضا می باشد که پس از اجرا از خوانده قابل وصول است.

در این خصوص متقاضی می تواند فقط خواستار ممنوع الخروجی خوانده شود.

پاسخ مثبت است و مطابق با آخرین قوانین در این زمینه، می بایست ابتدا به اداره ثبت مراجعه شود سپس به دادگاه.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. حجت حسن آبادی می گوید

    بدهی به بانک پرداخت نشده و بانک از طریق پبت اقدام و اصل و سود و جریمه را تا تاریخی دربافت نموده ولی بازهم روزانه مبلغی را درخواست دارد با این حساب تا آخر عمر باید برای این بانک کار کرد حالا راهی که بشود از شر این بانک خلاص شد را میخواهیم
    بی زحمت فقط پیامک از ناحیه شنوایی مشکل دارم

  2. سمیرا نقیبی می گوید

    سلام آیا می توان سفته را نیز از طریق اجرای ثبت وصول کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر سفته جز اسناد لازم الاجرا نیست و فقط باید از طریق دادگاه وصول شود.

  3. نصیری می گوید

    سلام.برایم حکم لازم اجرا اومده از طرف بانک.برای مسکن وام گرفتم.الان دستم خالیه کارگرهستم.ایا راهی هست که کمکم کنید.باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قانونی اقدام کردن میتوانید اعسار بدهید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند