همه چیز درمورد عوارض شهرداری و معرفی فرمول محاسبه عوارض

در کشورهای پیشرفته دادن مالیات و عوارض جهت اداره بهتر کشور و مسایل شهری امری بدیهی است و شهروندان نسبت به آن واکنش منفی ای نداشته و آگاهی کامل از جریانات مالیات و عوارض شهرداری و .. دارند.

منتها از آنجا که در ایران آگاهی کمتری وجود دارد و باتوجه به مشکلات عدیده مدیریت شهری و اقتصادی و… مردم تمایل و رغبت چندانی به پرداخت عوارض و مالیات ندارند و حتی گاهی قبل از ساختن ساختمان به آن نمی اندیشند و سپس به دلیل این که از پس عوارض آن برنمی آیند ساختمان نیمه کاره می ماند.

عوارض فقط شامل املاک مسکونی و تجاری نیست و درمورد خودرو نیز عوارض مطرح است. در این مطلب از وکیل آنلاین  قصد داریم به این مطلب بپردازیم.

معنای عوارض چیست؟

عوارض در لغت؛ جمع عارضه به معنای حادثه و پیشامد است و معنای دیگر آن نیز مالیات معنی شده است. در معنای حقوقی و  مشاوره حقوقی اما با مالیات متفاوت است. فرق عمده آن با مالیات در این است که به عنوان جبران هزینه هایی که یک موسسه عمومی مثل شهرداری می کند در مقابل انجام کار یا خدمتی دریافت می شود و مستقیم یا غیرمستقیم از مصوبات مجلس است.

در حقوق ایران عوارض مختص شهرداری است و شهرداری در قبال انجام خدمات از شهروندان دریافت می دارد و مهمترین منبع درآمد شهرداری محسوب می شود.

 منظور از تعرفه عوارض یک دستور العمل مشخصی است که طبق ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداری‌ها توسط وزارت کشور تهیه و تنظیم و در صورت عدم پرداخت عوارض شهرداری ساختمان، شما جریمه خواهید شد. تمامی ساختمانها شامل قانون پرداخت عوارض هستند و افراد موظفند عوارض ساختمان را بپردازند.

عوارض
تصویری از عوارضی خودرو

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

فلسفه دریافت عوارض از طرف شهرداری

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری وظائف شهرداری بشرح زیر است:

  •  ایجاد خیابان‌ها و کوچه ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوع
  •  تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضل آب و تنقیه قنوات مربوط بشهر و تأمین آب و روشنائی بوسائل ممکنه.

شهرداری برای انجام این وظایف نیاز به تامین مالی دارد و یکی از منابع مالی شهرداری دریافت عوارض است.

انواع عوارض شهرداری

عوارض شهرداری انواع مختلفی دارد. یکی از این تقسیم بندی ها تقسیم از جهت مرجع صدور است که عبارت است از عوارض ملی و محلی. عوارض ملی تمامی عوارضی هستندکه مرجع برقراری آن مجلس شورای اسلامی است و عوارض تصویبی شورای اسلامی شهرها مصداق بارز عوارض محلی است.برای اطلاع بیشتر می توانید از مشاوره با وکیل وکیل تاپ بهره مند شوید.

عوارض پایدار و ناپایدار

تقسیم بندی دیگر تقسیم به عوارض های پایدار و ناپایدار است. ناپایدار به عوارضی گفته می‌شود که شامل مازاد بر تراکم مجاز، جرایم ناشی از آرا و قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ هستند.

 پایدار به کلیه عوارض مثل عوارض ملی، عوارض نوسازی، عوارض سطح شهر، عوارض خودرو، عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض کسب و پیشه و عوارض ۵ درصد بلیط مسافر اطلاق می شود.

عوارض های نوسازی و عمران شهری

عوارض شهرداری مهم دیگر عوارض نوسازی است. یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری ها عوارض نوسازی و عمران شهریست که طبق قانون نوسازی و عمران شهری از سال ۱۳۴۸ در تمام شهرها دریافت می شود. برای آشنایی بیشتر با عوارض نوسازی میتوانید مطلب “عوارض نوسازی شهرداری” سایت وکیل تاپ را مطالعه کنید.

فرمول محاسبه عوارض شهرداری
فرمول محاسبه کردن عوارض شهرداری

 فرمول محاسبه عوارض شهرداری

عوارض شهرداری مهم‌ترین منبع درآمدی برای شهرداری‌ها در ایران محسوب می‌شوند.فرمول محاسبه به صورت زیر است:

عوارض شهرداری = (مساحت زمین * نرخ عوارض) + (ارزش ساختمان * نرخ عوارض ساختمانی)

در این فرمول:

  • مساحت زمین اندازه زمین مورد نظر را مشخص می‌کند.
  • نرخ عوارض نرخی است که شهرداری برای هر مترمربع زمین تعیین می‌کند.
  • ارزش ساختمان ارزش ساختمان موجود در زمین را نمایان می‌سازد.

فرمول محاسبه عوارض نوسازی شهرداری

در بالاتر به این موضوع پرداختیم فرمول عوارض مربوط به شهرداری چیست٬حال در ادامه به بیان فرمول مربوز به محاسبه عوارض های نوسازی می‌پردازیم که به شرح زیر است:

  •  ۱.۵% ارزش ملک = عوارض نوسازی
  • ارزش زمین + ارزش ساختمان= ارزش ملک
  • قیمت منطقه‌ای ، مساحت زمین= ارزش زمین
  • (قیمت بنا + ۳۰ درصد ارزش معبر) ، مساحت مشمول ساختمان= ارزش ساختمان
  • در محاسبه ارزش زمین مولفه های ذیل اهمیت دارند:
  • مساحت زمین-  تعیین محل وقوع ملک در دفترچه منطقه‌ای (دفترچه ارزش معاملاتی)- مساحت جبهه و پشت جبهه (تا سال ۱۳۹۱)- پهنه ملک.

قبوض عوارض نوسازی را چگونه پرداخت کنیم؟

پرداخت قبوض عوارض شهرداری٬ نوسازی و عمران شهری را می‌توان به شکل حضوری با مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز و همچنین می توان به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن‌ها، موبایل بانک، اینترنت بانک و سامانه تلفنی ۱۳۷ انجام داد.

 هم‌چنین می‌توان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهری، برای دریافت و پرداخت این قبوض  اقدام نمود. عوارض نوسازی و عمران شهرداری را می توان در یک یا حداکثر پنج قسط پرداخت نمود که به این منظور برای هر کدام از این اقساط فیش جداگانه‌ای به فرد داده می‌شود.


بیشتر بخوانید: قرار گرفتن ملک در طرح شهرداری


کمیسیون ماده۷۷ و اعتراض به عوارض نوسازی

طبق ماده۷۷ قانون شهرداری، شما می توانید درمورد عوارض اعتراض کنید و رفع هر گونه اختلاف بین مودی و شهرداری در مورد عوارض به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و انجمن شهر (شورای شهر کنونی) ارجاع می شود و تصمیم کمیسیون مزبور قطعی است، بدهی هایی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص شود طبق مقررات اسناد لازم الاجرا به وسیله اداره ثبت قابل وصول است.

اجرای ثبت مکلف است بر طبق تصمیم کمیسیون مزبور به صدور اجراییه و وصول طلب شهرداری مبادرت کند. طبق بند (هـ) ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده اختلاف و استنکاف از پرداخت وجوه دریافتی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده ۴۳ این قانون که توسط شهرداری ها وصول می شود مشمول احکام ماده ۷۷ قانون شهرداری می باشد.

عوارض خودرو
تصویری از عوارضی بین شهری

پرداخت عوارض شهرداری خودرو

طبق تبصره ۶ ماده ۴۲ از فصل نهم قانون ماليات بر ارزش افزوده، مالکين خودروها موظف به پرداخت ساليانه‌ عوارض خودرو مي باشند. میزان عوارض سالیانه خودروهای سواری تولید داخل ۱/۵ در هزار قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی ۱/۵ در هزار ارزش گمرکی و حقوق ورودی می باشد.

طبق بند (و) ماده (۴۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت عوارض سالیانه پس از موعد مقرر موجب  جریمه ای معادل دو درصد به ازای هر ماه تأخیر می شود.

لیست سایت‌های پرداخت الکترونیک عوارض شهرداری خودرو شهرهای مختلف:

استعلام عوارض شهرداری خودرو برای هر شهر را می توانید پس از مراجعه به سایت های مرتبطت ببینید و سپس پرداخت کنید که در ادامه لیست این سایت ها آورده شده ایت که عبارت اند از:
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو تمام شهرهای کشور (etax.ir)
  • سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض شهرداری تهران(autotax.tehran.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض موتور سیکلت تهران (autotax.tehran.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو مشهد (avarezkhodro.mashhad.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو اصفهان (isfahan.ir/Services/CarTax)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو یزد (khodro.avarezyazd.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو  شیراز (car.shirazcity.org)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو تبریز (carbill.tabriz.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو اهواز (cartax.ahvaz.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو میبد (maybod.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو همدان (e-hamedan.ir/Services)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو قزوین (qazvin.ir/web)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو یاسوج (cartax.yasuj.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو رشت (daramad.rasht.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو ساری (saricity.ir)
  • سایت پرداخت الکترونیک عوارض خودرو ارومیه (cartax.urmia.ir)
عوارض ماشین
صف عوارضی ماشین

عوارض سالیانه موتور سیکت

اخذ عوارض سالیانه موتورسیکلت ها از ابتدای سال ۱۳۸۳ برطبق مصوبات شورای اسلامی شهر، اجرایی گردید. درصورتی که مالک موتورسیکلت باشید می توانید با مراجعه به پرتال شهرداری ها و یا مراجعه حضوری به نواحی و مناطق شهرداری ها و همچنین کلیه دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اطلاعات موتورسیکلت تان را ثبت و قبض عوارض شهرداری سالیانه موتورسیکلت را دریافت و پرداخت نمایید. پس از پرداخت قبض مفاصا حساب دریافت می کنید.

عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی

منظور از واحد مسکونی، ساختمانی است که به جهت سکونت فرد یا خانواده تاسیس و دارای آشپزخانه، اتاق خواب و انواع سرویس های لازم می باشند. واحدهای غیرمسکونی نیز ممکن است تجاری، اداری و یا صنعتی باشند. شهرداری در شهرهائی که نقشه جامع شهر تهیه شده مکلف است طبق ضوابط نقشه مذکور در پروانه‌های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان ‌را قید کند.

در صورتی‌­که بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیر تجاری محل کسب یا پیشه و یا تجارت دائر شود شهرداری مورد را در‌کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ این قانون مطرح می‌نماید و کمیسیون در صورت احراز تخلف مالک یا مستأجر با تعیین مهلت مناسب که نباید از‌دو ماه تجاوز نماید در مورد تعطیل محل کسب یا پیشه و یا تجارت ظرف مدت یک‌ماه اتخاذ تصمیم می کند.

 منظور از واحد تجاری، واحدی است که که در آن یک واحد صنفی تحت پوشش واحدهای تابع قانون تجارت یا قانون نظام صنفی فعالیت می‌کند. واحد صنعتی نیز  واحدی اطلاق می شود که برای استفاده های صنعتی و یا طراحی و ساخت یک کارگاه صنعتی و دارای مجوزهای لازم از مراجع دارای صلاحیت می باشد.

خدمات مدیریت پسماند٬ یعنی رفت و روب، جمع آوری و حمل و دفع پسماندهای شهری اعم از پسماندهای مسکونی تجاری و اداری نیز به وسیله شهرداری صورت می گیرد و برای آن عوارض دریافت می شود. این امر توسط شورای اسلامی شهر تصویب و اصلاحیه های بعدی آن پس از طی مراحل قانونی، برای اجرا به شهرداری ها اعلام می گردد.

 عوارض شهرداری پسماند را چه واحد تجاری باشد و چه مسکونی و غیره برعهده کسی است که از واحد بهره برداری می کند و نه لزوماً مالک ملک.

 محاسبه عوارض مدیریت خدمات پسماند
نحوه محاسبه عوارض مدیریت خدمات پسماند

نحوه محاسبه عوارض مدیریت خدمات پسماند

طبق ماده۷ و ۸  قانون مديريت پسماند مصوب ۸۳ توسط مجلس شوراي اسلامي و آيين‌نامه اجرايي مربوط مصوب ۸۴ هيئت وزيران و دستورالعمل نحوه تعيين بهاي خدمات مديريت پسماند عادي شهري ـ ابلاغي به شماره ۳/۹۵۲۲۵/۳ به تاريخ ۱۳۸۵/۷/۱۷ وزير محترم كشور، شهرداري تهران مكلف است از ابتداي سال ۱۳۸۸ نسبت به وصول بهاي خدمات مديريت پسماندهاي شهري از كليه واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني بر اساس موارد و روش ذيل اقدام و درآمد حاصله را صرف هزينه‌هاي مديريت پسماند نمايد:

الف) بهاي خدمات پرداختي توسط توليدكنندگان پسماندهاي عادي براي اماكن مسكوني

تعیین بهای خدمات پرداختی توسط تولیدکنندگان پسماندهای عادی به عوامل مختلفی همچون حجم پسماند تولیدی٬نوع پسماند و مسافت حمل و دفن بستگی دارد.

ب) بهاي خدمات مديريت پسماند واحدهاي غيرمسكوني مشمول عوارض كسب و پيشه

  1. بهاي خدمات مديريت پسماند عادي واحدهاي فوق معادل پنجاه‌درصد (۵۰%) عوارض كسب و پيشه سال جاري همان واحد خواهد بود.
  2. بهاي خدمات مديريت پسماند واحدهاي غيرمسكوني مشمول عوارض كسب و پيشه پر زباله رده اول:علاوه بر بهاي خدمات پسماند عادي بند يك (۱) به‌تناسب حجم، وزن، خشك و تر بودن زباله در قالب جدولي مشخص كه به تأييد كميته موضوع تبصره دوم ذيل ماده‌واحده اين مصوبه خواهد رسيد از حداقل بيست درصد (۲۰%) تا حداكثر پنجاه‌ درصد (۵۰%) عوارض كسب و پيشه خواهد بود.
  3. بهاي خدمات مديريت پسماند واحدهاي غيرمسكوني مشمول عوارض كسب و پيشه پر زباله رده دوم:

علاوه بر بهاي خدمات پسماند عادي بند يك (۱) به‌ تناسب حجم، وزن، خشك و تر بودن زباله در قالب جدولي مشخص كه به تأييد كميته موضوع تبصره دوم (۲) ذيل ماده‌واحده اين مصوبه خواهد رسيد از صفر تا پنجاه‌درصد عوارض كسب و پيشه خواهد بود.

ج) ساير اماكن غيرمشمول بندهاي «الف» و «ب»

بهای خدمات اماکنی که مشمول بند های الف و ب نیستند٬ فرق می کند که در ادامه به بیان این موارد می پردازیم که عبارت اند از:

  1. بهاي خدمات پسماند عادي واحدهاي فوق معادل صد درصد (۱۰۰%) عوارض نوسازي سال جاري همان واحد خواهد بود.
  2. بهاي خدمات مديريت پسماند عادي واحدهاي اداري، آموزشي، فرهنگي و درماني رده اول (بر اساس جدول طبقه‌بندي پيوست اين مصوبه) از قبيل درمانگاه‌ها (پسماند عادي)، بيمارستان‌ها (پسماند عادي) و ساير واحدهاي مشابه، علاوه بر بهاي خدمات واحدهاي اداري، آموزشي، فرهنگي و درماني عادي (صد درصد عوارض نوسازي ملك) به‌تناسب حجم، وزن و خشك و تر بودن زباله در قالب جدولي مشخص كه به تأييد كميته موضوع تبصره دوم ذيل ماده‌واحده اين مصوبه خواهد رسيد به ميزان حداقل بيست درصد (۲۰%) تا حداكثر پنجاه‌درصد (۵۰%) ميزان عوارض نوسازي ملك محاسبه و بابت توليد زباله انبوه دريافت مي‌شود.
  3. بهاي خدمات مديريت پسماند واحدهاي اداري، آموزشي، فرهنگي و درماني رده دوم (بر اساس جدول طبقه‌بندي پيوست اين مصوبه) از قبيل دندان‌پزشكي‌ها (پسماندهاي عادي)، مطب‌ها (پسماندهاي عادي)، كلينيك‌هاي پزشكي (پسماندهاي عادي)، مراكز آموزشي (به‌جز مدارس دولتي) علاوه بر بهاي خدمات واحدهاي اداري، آموزشي، فرهنگي و درماني عادي (صد درصد عوارض نوسازي ملك) به‌تناسب حجم، وزن، خشك و تر بودن زباله در قالب جدولي مشخص كه به تأييد كميته موضوع تبصره دوم ذيل ماده‌واحده اين مصوبه خواهد رسيد به ميزان صفر تا بيست درصد (۲۰%) عوارض نوسازي ملك محاسبه و بابت توليد زباله انبوه دريافت مي‌شود.

نتیجه گیری

عوارض شهرداری منبع مهمی از درآمد برای شهرداری‌ها در ایران محسوب می‌شوند و برای تأمین منابع مالی برای پروژه‌ها و خدمات عمومی شهری بسیار حیاتی هستند.محاسبه دقیق عوارض شهرداری اهمیت دارد تا شهرداری‌ها به مشکلات مالی نخورند و بتوانند خدمات عمومی را به بهترین شکل ارائه دهند.

فرمول محاسبه عوارض شهرداری شامل مساحت زمین، نرخ عوارض، ارزش ساختمان، و نرخ عوارض ساختمانی است.نرخ عوارض ممکن است در هر شهر و منطقه متفاوت باشد و باید از سایت شهرداری مربوطه برای اطلاع از نرخ‌های معتبر استفاده شود. پرداخت به موقع عوارض به مشکلاتی جلوگیری می‌کند که ممکن است با تأخیر در پرداخت به وجود آید.

در کل، تعیین و پرداخت عوارض شهرداری به توازن میان نیازهای مالی شهرداری و حقوق مالکان ملک‌ها کمک می‌کند و اهمیت بسیاری در اداره شهرها و شهرسازی دارد.

سوالات متداول

عوارض جمع عارضه به معنای حادثه و پیشامد است با مالیات این تفاوت را دارد که عوارض مخصوص شهرداری است که در قبال کارهایی که برای شهروندان انجام میدهد از آنان مبلغی دریافت میکند.

اموری که در شهر برای شهروندان و فضای شهری انجام میشود مثل نظافت، ایجاد خیابان و… نیازمند تامین مالی ست لذا شهروندان باید این تامین مالی را فراهم کنند.

در این نوع عوارض ارزش ملک معیار است به این صورت که ارزش ملک را ملاک قرار میدهیم و ۱.۵درصد آن به عنوان عوارض دریافت می شود.

این اعتراض در کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری رسیدگی می شود این کمیسیون مرکب از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و انجمن شهر (شورای شهر کنونی) ارجاع می شود رای این کمیسیون قطعی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
34 نظرات
  1. مجید رضا نصیری می گوید

    سلام..خودروی این جانب.پراید ۸۷ میباشد.در سال ۹۷،کلیه عوارض شهرداری ان پرداخت شده..و قبض رسید بانکی.با عنوان کلیه عوارض تا پایان سال ۹۷ ورداخت شده گرفته شده..حاا برای پرداخت عوارض دو سال تا ۹۹ مراحعه نمودم.بابت عوارض تا سال ۹۷. یکصدو ببست و اندی هزارتومان عوارض و جریمه .اضافه شده …کجا باید پیگیری نمایم….نصیری از تهران

  2. علیرضا می گوید

    سلام. در شهریور ۱۳۹۸ برای اجاره محل کار یک شرکت سرمایه گذاری یک واحد آپارتمان مسکونی (البته تمام واحدها تجاری هستند، مثل مطب و …) اجاره نمودیم ، از آنجایی که ملک مورد اجاره در سال ۱۳۹۹ بفروش رسید، مالک برای اخذ مفاصا حساب شهرداری چندین بار اجازه بازرسی از ملک را داد. الان بر اساس گزارش مامور شهرداری، مبلغی بعنوان عوارض کسب و پیشه برای ملک صادر نمودن که مورد اعتراض قرار گرفت. در قرار داد این عوارض بعهده مستاجر است.
    اول اینکه این عوارض برچه مبنا و فرمولی محاسبه می شود؟
    دوم آیا در عرف این عوارض بر عهده مالک است یا مستاجر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. مالیات یا همان عوارضی که ناشی از شغل بوجود آمده اعم از شهرداری و دارایی به عهده مستاجر است و محاسبات آن توسط کارشناس است

  3. هادیزاده می گوید

    سلام ،ملک تجاری شهرک رازی مشهد دارم ، امسال برای من در قبض نوسازی علاوه بر بها پسماند و بها جمع آوری زباله مبلغ خدمات آتشنشانی ۲۸۰هزار تومان و عوارض آموزش ۲۳۰۰تومان زده که اعتراض کردم میگن شورای شهر تصویب کرده ،آیا این جزو فرمول نوسازیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. داریوش صادقی می گوید

    باعرض سلام این جانب سال ۱۳۹۰یک باب منزل مسکونی خارج از شهر خرید کرده ام واستعلامات ان را فروشنده گرفته واز شهرداری هم استعلام گرفته وشهرداری بلامانع اعلام کرده .سال ۹۶شهرداری ملک بنده را به ماده ۱۰۰برده وحدود ۵۰ میلیون تومان عوارض برای من محاسبه کرده من اعتراض گذاشتم .دوباره تاییدشد.پی گیر پرونده ام شدم ومتوجه شدم سال ۹۰بازرس شهرداری تخلف ساختمانی را اعلام کرده ولی شهرداری بلامانع انتقال سند را اعلام کرده .حالا تکلیف من چیه حتی بازرسی شکایت کردم تخلف شهرداری اعلام شده.ولی تکلیف من روشن نیست لطفا راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برای دریافت مشاوره حقوقی لطفا تماس بگبربد ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰

  5. شهر وند می گوید

    درسال ۹۹عوارض جمع اوری زباله ۴۵درصد وعوارض آتشنشانی ۸۳۵درصد افزایش داشته،که اولی قابل قبول ولی دومی هیچ توجیهی ندارد، توسعه‌اتشنشانی راازساخت وسازهای شش طبقه روی پارکینگ انهم درمیلانها ی۱۰متری هزینه کنید،که این سازه نور وافتاب واحد پستی راکلاازبین میبرد

  6. غلامحسین شمشادی می گوید

    با سلام
    من کلیه عوارض سالیانه خودرو شخصی ام را تا سال ۹۹ پرداخت کرده ام .
    الان که برای پرداخت عوارض سالیانه سال ۹۹ به سایتهای مربوطه مراجعه کردم، مبلغی بابت جریمه دیرکرد پرداخت سالهای گذشته به رقم بدهی من اضافه شده است.
    برای اعتراض و پیگیری باید به کجا مراجعه کنم؟
    ممنون از راهنمایی شما .

  7. مقتدری می گوید

    چگونگی اخذ عوارض نوسازی در زمان حذف قبض کاغذی ؟

  8. گ . احمدي می گوید

    سلام ميخواستم بدانم عوارض تجاري كه شهرداري از مغازه هاي بر خيابان تهران نو براي تبديل كاربري به تجاري اخذ ميكند متري چند است؟

  9. حسین رستگار می گوید

    عوارض سالیانه خورو دوبار پرداخشده برای برگشت ان چه باید کرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام از راهور کسب اطلاعات کنید

  10. امیر می گوید

    مبلغ پسماند دوبار پرداخت شده از طریق ام تی ام راه برگشت ان چگونه است

  11. سعید مهرافزا می گوید

    🔹طبق رای دیوان عدالت اداری دریافت ۳۴ مورد عوارض از فعالین بخش خصوصی و صاحبان اصناف از سوی شهرداری ها و شهرداری تهران ممنوع است و لذا دریافت عوارض کسب و پیشه ،عوارض نصب تابلو فاقد وجاهت قانونی است و درصورت تصویب شورای شهر تهران مبنی بر تایید دریافت عوارض این مصوبه در کمیسیون تطبیق فرمانداری تهران رد خواهد شد.
    حالا با توجه‌به مورد‌فوق الذکر آیا واقعا بایستی عوارض کسب وبیشه پرداخت‌گردد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  12. نظری می گوید

    سلام امسال برای سرقفلی تجاری مابهایآتش نشانی آمده این دیگه چیه ؟ آیا تویک سال بیمه میشه مغازه تا زمانی که خدای نکرده آش سوزی بشه اجناس مغازه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام اگر این درخواست از سوی مالک مطرح است وجهه قانونی ندارد فقط در صورت توافق می توانید پرداخت کنید

  13. امیدوار می گوید

    فرمول محاسبه عوارض کسب ‌پیشه چیست

  14. احمد می گوید

    سلام.خسته نباشید.سوالم اینه این که خلافه قانونه که خوندم یه جانوشته بودعوارض از خودروهای سواری ووانتهای ۲کابینه ماشین من وانت پیکانه که فقط تک کابینش وجود داره اما هرسال(تقریباً۲۰ -۲۵تومن. چندروز پیش پیامکش اومد۱۶۰هزارتومن)عوارض(پول زور) گرفتن.

  15. علی می گوید

    سلام بنده پرایدمدل۹۵ دارم واز۹۵ تاپایان۹۹ عوارض سالیانه خودرو رادر یکی ازدفترهای پیشخوان خدمات دولت دربنی هاشمی شیراز پرداخت کردم ورسیدش هم دارم ولی الان درآپ که نگاه میکنم برای ماشین من مبلغ ۳۲۲۷۰۰تومان عوارض ثبت شده لطفا پاسخ دهیدچکارکنم

  16. فریدون می گوید

    من کلیه بدهی عوارض سالیانه خودرو را تا پایان سال ۹۹ پرداخت کردم ۱۴۰۰ برام ۱۵۲ هزار توام با بدهی اومده. باید چکار کنم کجا مراجعه کنم. میگن دفتر خدمات الکترونیک شهر برم آیا اونجا مجانی انجام میشه یا باید هزينه بدم. برای اشتباه شهرداری چکار باید کرد. تشگر

  17. ابوالفظل می گوید

    سلام
    من حتی یک بار هم اس ام اس ویا پیغامی برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو دریافت نکردم در صورتی که برای سه سال فقط نزدیک ۳۰۰هزار تومن جریمه عدم پرداخت اومده ایا ای قابل اعتراض هست و در صورت اعتراض این جریمه دیر کرد بخشیده میشود یا خیر؟

  18. محمدرضا ابراهیمی می گوید

    باسلام.سال۱۳۹۹عوارض خودرو من ۱۳۵۰۰۰تومان بودولی امسال سال۱۴۰۰که به سامانه شهرداری مراجعه کردم مبلغ عوارض همان خودرو را۲۹۷۰۰۰تومان زده مگر حقوق من چقدر اضافه شده که عوارض خودرو از صددرصد هم بیشترشده ماشین وسیله ونیاز زندگی مردم شده چرایک طرف قضیه را فقط مسئولین می بینندمن که حقوق بگیرم ازکجا بیارم دوزدی هم که نمیتونم بکنم باسپاس ابراهیمی

  19. محمدصادق می گوید

    سلام خسته نباشید
    لطفا راهنمایی کنید که عوارض کسب و پیشه شهرداری مغازه به عهده مستاجر هستش یا صاحب مغازه ممنون میشم بگین آخه حرف خیلی از همسایه مغازه هام هستش

  20. عیس قره داغی می گوید

    سلام من تا میرم پل فردیس بر میگردم ۷۸هزار تومان برام به عنوان عوارض شهر داری تهران ثبت می‌شود چکار کنم لطفا راهنمای کنید

  21. امیر می گوید

    آیا شرکت های تولیدی بابت عوارض یک درصد حاصل از فروش یا عوارض تجمیع عوارض که هنوز پرداخت نکردند و دارایی موظف به اخذ آنها در آن سال ها سال ۷۰ الی ۸۲ و تجمیع عوارض تا سال ۸۷بوده است چنانچه هیچ مبلغی از شرکت تولیدی اخذ نشده باشد از سوی دارایی و اگر استعلام به تازگی بابت این عوارض ها شهرداری بزند و هیچ ‌پاسخی دارایی مربوطه ندهند می توانیم طبق قانون اخذ عوارض کسب پیشه از ابتدای سال ۴۸ یا ۷۱ عوارض سالیانه طبق تعرفه شغلی بجای عوارض یک درصد و عوارض تجمیع گرفته شود یا اینکه این عمل غیر قانونی می باشد و باید عوارض یک درصد و تجمیع شان تعیین تکلیف شود متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باشماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰جهت مشاوره با وکیل اقدام نمایید.

  22. دکترحسین صاحب نسقنسق می گوید

    من صورت قبض پرداختی عوارض نوسازی سال۱۳۹۹ را برای ارائه به سازمان آب تهران میخواهم چگونه میتوانم آنرادریافت کنم کد منزل مسکونی من وشریک (همسرم) ۳۷۹۶۱۰۱۱۰۰۰۰۰۰۱ میباشد

  23. امیری می گوید

    سلام، بنده هزینه پسمانده سال ۹۹ ساختمان خود را دوبار پرداخت نموده ام که موضوع را پیگیری نمودم گفتند در هزینه پسمانده سال آینده محاسبه وکسر می گردد. برابر برگه ارسالی کسر نگردیده است لطفاً بررسی و نتیجه را اعلام نمایید.
    باتشکر_حمیدرضا امیری

  24. ایرانی می گوید

    مگر رفت و روب و پسماند و…. وظیفه شهرداری نیست!؟ مردم باید هزینه کارمندای شهرداری رو بدن؟ دزدی که فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست. دست کثیفتون رو ازجیب خالی مردم در بیارین. دیگه از جون مردمی که بد بختشون کردین چی میخواین؟ خدا ازتون نگذره. سرطان بگیرین خودتون و خونوادتون

  25. صادقی می گوید

    باسلام من در سال ۸۹ بعلت اصافه بنا در کمسیون ماده۱۰۰ مبلغ ۸۵ میلیون جریمه شدم و حدود ۱۰ میلیون عوارض و مالیات به ان اضافه شد حال بعد از دوسال به علت عدم پرداخت نانه ای از شهرداری اومده و جریمه ماده ۱۰۰ و عوارض و مالیات ملک بنده شده ۱۵۰ میلیون تومان .چطور حساب کردن این قیمت اومده .ایا امکان اعتراض نسبت به عوارض و مالیات است یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از احکام قطعی کمسیون ماده ۱۰۰ در دیوان عدالت اداری نسبت به حکم صادره اعتراض نمایید.

  26. حسن حیدری می گوید

    سلام عوارض سالیانه سطوح به عهده مالک است یامستاجر

  27. رنجبر می گوید

    سلام وقت بخیر، بنده عوارض نوسازی و و پسماند را دولار پرداخت کردم آیا عودت داده میشه و اینکه چطور پیگیری کنم.ممنون

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند