چگونه از طلاق جلوگیری کنیم؟

از هم گسیختگی و فروپاشی نهاد خانواده اغلب بصورت طلاق بروز پیدا می­ کند که اثرات نامطلوبی بر اجتماع می­ گذارد. طلاق عبارت است از انحلال رابطه زوجیت که مستلزم رعایت تشریفات قانونی و شرعی می ­باشد.

عواملی که سبب بروز طلاق می­ شوند عبارتند از:

مداخلات اطرافیان و والدین، اعتیاد به مواد مخدر، مشکلات اقتصادی، عدم اطلاع زوجین از نحوه برقراری رابطه جنسی صحیح، مشکلات و مسائل اخلاقی و مواردی از این قبیل که در بروز طلاق تاثیرگذار هستند.

روش جلوگیری از طلاق

برخی از طرق و روش های پیشگیری و جلوگیری از طلاق به شرح زیر می باشند:

  • نخست با حفظ خونسردی در جهت بررسی و ارزیابی وضعیت اقدام نمایید و عللی که در بروز این اتفاق دخیل بوده ­اند را بسنجید.
  • از تکرار رفتارها و دعواهایی که اشتباه و از روی لجبازی هستند خودداری نمایید.
  • بجای اینکه مدام به دنبال مقصر نمودن همسر خود باشید به دنبال راه حل مناسب برای مشکلاتتان باشید.
  • خونسردی خود را حفظ نمایید و سعی نمایید که کمی کوتاه بیایید زیرا عصبانیت شما را به طلاق نزدیکتر می ­نماید.
  • سعی نمایید که جهت پیشگیری از طلاق بالغانه عمل نمایید و به رابطه نگاه بالغانه داشته باشید. سعی نمایید بجای تلاش در تغییر رفتار همسرتان خود رفتارتان را تغییر دهید و با رفتار جدیدی که پیش می­ گیرید محیطی مسالمت ­آمیز و آرام ایجاد نمایید.
  • در اکثر موارد درگیری هایی که در محیط کاری ایجاد می­ شود سبب بروز بی ­توجهی به زندگی زناشویی می شوند. سعی نمایید از مشغله­ های کاری مقداری کاسته و وقت بیشتری را در خانواده بگذرانید.
  • سعی نمایید مانند دو انسان متمدن با هم در خصوص مسائل پیش آمده صحبت کنید. خیلی از مواقع مشکلی که وجود دارد این است که زوجین به حرف­ های هم خوب گوش نمی ­دهند و مدام کلام یکدیگر را قطع می ­نمایند.
  • سعی نمایید فضای متشنجی که ایجاد شده را آرام نمایید زیرا که آرامش در چنین وضعیتی می­ تواند به بهبود روابطتان کمک نماید.
  • سعی کنید که انتظارات و توقعاتی که از همسرتان دارید واضح و شفاف به او بگویید. از سطح توقعات خود بکاهید.
  • نداشتن اطلاعات کافی و ناآگاهی زوجین از نحوه برقراری رابطه جنسی، انتظارات بی­ مورد و بیجا و مواردی از این قبیل می ­تواند به وقوع طلاق بی انجامد. می ­توان با کمک مشاور و متخصصین روابط زناشویی جهت بهبود روابط عاطفی و جنسی خودتان اقدام نمایید.
  • ممکن است که مشکل و مساله اساسی ریشه در خصوصیات شخصیتی و یا اهداف باشد، در این موارد بهتر است از مشاور متخصص کمک گرفته شود.
  • سعی کنید مشکلات پیش آمده را حل نمایید و با آنها روبرو شوید تا بعدها بر تمامی جنبه­ های زندگی شما تاثیر نگذارد.
  • در روابط و ارتباطات خود با هم از بی ­احترامی و رفتارهایی که سبب بروز سردی در روابطتان می­ شوند خودداری نمایید.

روش جلوگیری از طلاق

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سیاست ­ها و تدابیر پیش­بینی شده جهت کاهش طلاق در کشور

جهت تحکیم بنیاد خانواده همواره شاهد قوانین و سیاست گذاری ­هایی در این حیطه بوده ­ایم. برای مثال می ­توان به ایجاد دادگاه خانواده جهت تخصصی نمودن رسیدگی به دعاوی خانوادگی و طلاق اشاره نمود.

همچنین می ­توان به وضع قانون در خصوص ضابطه­ مند نمودن حق طلاق از جانب مرد اشاره نمود. طلاق در واقع عمل حقوقی یکجانبه می ­باشد که با اعلام اراده یک طرفه زوج و یا نماینده وی صورت می گیرد. سعی شده است که حق طلاق زوج دارای چارچوب و ضابطه باشد.

برای مثال سعی شده است که از حقوق مالی زوجه حمایت بشود. بنابراین چنانچه طلاق به درخواست زوجه صورت نگرفته باشد و به علت سوء اخلاق و تخلف وی از وظایفش نباشد حقوق زوجه مانند اجرت المثل به علاوه سنوات زندگی مشترک باید به زوجه پرداخت بشود.

مورد دیگر به امکان طلاق زن به علت عسر و حرج و تشخیص آن به نظر قاضی می ­باشد. در واقع به تشخیص دادگاه و جهت جلوگیری از ضرر، دادگاه می ­تواند زوج را به طلاق مجبور نماید.

سیاست ­ها و تدابیر پیش­بینی شده جهت کاهش طلاق در کشور

بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، عسر و حرج اینگونه تعریف شده است:

به‌ وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.

از آنجا که عسر و حرج دارای مفهوم عرفی است قانونگذار تنها به ذکر نمونه ­هایی که شامل آن می شوند بسنده نموده است، مانند سوء معاشرت زوج که می­ تواند از شواهد سوء رفتار وی تلقی بشود.

مواردی از عسر و حرج در قانون ذکر شده که عبارتند از:

ترک زندگی خانواده توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب بدون عذر موجه.

اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آن‌ها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

اقدام دیگری که جهت کاهش طلاق ­های غیر ضرور صورت گرفته می­ توان به تلاش برای ایجاد صلح و سازش از طریق داوری و مشاوره اشاره نمود.

مراکز مشاوره خانواده در کنار دادگاه های خانواده فرصتی برای منصرف نمودن از طلاق می باشد.

 کاهش طلاق در کشور

نتیجه گیری

اتخاذ رویکرد پیشگیری مانند آموزش مهارت های زندگی و تحکیم خانواده از موضوعاتی هستند که می­ توانند در کاهش میزان طلاق موثر باشند. بهتر است که دولت با پیش گرفتن رویکرد پیشگیری بجای رویکرد مداخله ­گری تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ نماید.

آموزش مهارت های زندگی توسط نهادهای آموزشی و فرهنگی، تصویب نمودن قوانین اصلاح گر و کامل با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی خانواده و ازدواج در کشور و معرفی خانواده سالم بوسیله رسانه­ ها از عواملی هستند که به کاهش طلاق کمک می­ نمایند.

از مسائل دیگری که باید مدنظر داشت و آن­ها را جدی گرفت عبارتند از:

مبارزه با قاچاق مواد مخدر، در نظر گرفتن واحدی تحت عنوان دانش خانواده در دانشگاه ها، اشتغال سرپرست خانواده و مبارزه با بیکاری می­ باشند.

سوالات متداول

عسر و حرج عبارت است از وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد.
مواردی از قبیل ترک زندگی خانوادگی توسط زوج، حداقل به مدت ۶ ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یکسال بدون عذر موجه.
محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر، ضرب و شتم و یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که صرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد و مواردی که در ماده ۱۱۳۰ به آن­ها اشاره شده در صورت احراز توسط دادگاه صالح حکم طلاق صادر می شود.

اتخاذ رویکرد پیشگیری مانند آموزش مهارت های زندگی و تحکیم خانواده از موضوعاتی هستند که می­ توانند در کاهش میزان طلاق موثر باشند.
بهتر است که دولت با پیش گرفتن رویکرد پیشگیری بجای رویکرد مداخله گری تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ نماید.

1- سعی نمایید مانند دو انسان متمدن با هم در خصوص مسائل پیش آمده صحبت کنید. خیلی از مواقع مشکلی که وجود دارد این است که زوجین به حرف های هم خوب گوش نمی ­دهند و مدام کلام یکدیگر را قطع می ­نمایند.
۲- سعی نمایید فضای متشنجی که ایجاد شده را آرام نمایید زیرا که آرامش در چنین وضعیتی می­ تواند به بهبود روابطتان کمک نماید.
۳- سعی کنید که انتظارات و توقعاتی که از همسرتان دارید واضح و شفاف به او بگویید. از سطح توقعات خود بکاهید.
۴- نداشتن اطلاعات کافی و ناآگاهی زوجین از نحوه برقراری رابطه جنسی، انتظارات بی مورد و بیجا و مواردی از این قبیل می ­تواند به وقوع طلاق بی انجامد. می ­توان با کمک مشاور و متخصصین روابط زناشویی جهت بهبود روابط عاطفی و جنسی خودتان اقدام نمایید.
و سایر مواردی که در این نوشته به آن­ها پرداخته شد می ­توانند در پیشگیری از طلاق تاثیرگذار باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند