تحصیل رشته پزشکی در ترکیه؛ مدارک مورد نیاز هزینه و بهترین دانشگاه های ترکیه

نظام آموزشی کشور ترکیه از سال ۲۰۰۱ به نظام آموزشی اروپا ملحق شد و بعد از آن تمامی مدارک آموزشی ارائه شده از این کشور تحت نظارت و تایید اتحادیه اروپا می باشد. به تبع با وجود شرایطی هر و پرطرفدار بودن رشته ی پزشکی هر ساله تعداد کثیری از دانشجویان در اقصی نقاط جهان برای ادامه ی تحصیل به ترکیه مهاجرت می کنند. در دانشگاه های ترکیه به مقصود کیفیت هرچه بیش تر در آموزش، اساتید از کشورهای بین المللی به تدریس می پردازند. در ادامه برای شما شرایط، چگونگی و هزینه ی تحصیل در کشور ترکیه را ذکر می کنیم.

مدت زمان تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه به ۶ سال زمان نیاز دارد. که در سه سال ابتدایی دانشجویان جدا از حضور در کلاس ها به تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی می پردازند. در سال چهارم و پنجم به تشخیص بیماری ها و دست یابی به روش های درمان آن هستند نتیجتا در یک سال آخر به عنوان کارآموز در بیمارستان ها مشغول خدمت رسانی می شوند.

پزشکی در ترکیه

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

همان طور که گفتیم معتبر بودن مدرک کشور ترکیه در سطوح بین المللی، مورد پذیرش بودن ۷ دانشگاه پزشکی ترکیه از منظر وزارت بهداشت ایران، سفر به ترکیه بدون نیاز به ویزا (البته بعد از ورود دانشجویان می بایست اقدام به اخذ اقامت تحصیلی کنند)، کمتر بودن هزینه های کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، شباهت فرهنگ و آداب و رسوم بین ایران و ترکیه، ارائه ی کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان تعلق می گیرد که با داشتن این مدرک امکان ادامه ی تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی برای آنان فراهم می گردد.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

بهترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های زیر بهترین دانشگاه های پزشکی و دندان پزشکی ترکیه از نگاه موسسه تایمز می باشند:

  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)
  • دانشگاه کوچ (Koç University)
  • دانشگاه استانبول (Istanbul University)
  • دانشگاه کارابوک (Karabük University)

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

در ابتدا ملزم به داشتن مدرک دیپلم هستید. سپس می بایست برای ورود به دانشگاه های ترکیه در آزمون YOS شرکت کنید. این آزمون متشکل از دو مرحله می باشد. در مرحله ی ابتدایی آزمون سوالاتی از دروس ریاضی، هوش و هندسه لحاظ شده و مرحله ی دوم برای سنجش دانشجویان به زبان ترکی می باشد که در طی آن داوطلب با توجه به تسلط زبان ترکی نمره a,b,c داده خواهد شد. اگر دانشجویی از نمره ی لازم در این مقطع برخوردار نشود، باید در یک دورره ی یک ساله TOMER ثبت نام و پس از قبولی به شرکت در کلاس های پزشکی راه پیدا کند.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

برخی دانشگاه های پزشکی ترکیه مبنای قبولی دانشجو را برحسب آزمون SAT قرار می دهند. واما آزمون ابتدایی که توضیح دادیم رایج تر بوده و مبنای اغلب دانشگاه های ترکیه می باشد و اگر دانشجو بخواهد در ترکیه به زبانان انگلیسی ادامه ی تحصیل دهد می بایست بعد از قبولی در آزمون ورودی مدرک ایلتس دست کم ۶ را دارا باشد.

مدارک مورد نیاز پذیرش دانشگاه های پزشکی ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه ها
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی همراه با ترجمه انگلیسی یا ترکی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس )
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی
  • پرداخت هزینه پذیرش

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه ی زندگی دانشجویی در ترکیه در ماه چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای خوردوخوراک، ۲۰۰ تا ۲۵۰ برای محل سکونت در خوابگاه های دانشجویی نیاز دارد. اگر دانشجویی بخواهد جدا از خوابگاه باشد و یک واحد آپارتمان اجاره کند، ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر در ماه نیاز دارد، و با داشتن کارت های دانشجویی می توان از تخفیف ها در مسیر رفت و آمد و حمل و نقل استفاده کرد.

هزینه ی تحصیل پزشکی رابطه مستقیم با نوع دانشگاه دارد. اگر دانشگاه دولتی باشد تقریبا هزینه ی تحصیل پزشکی در سال بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است و در صورت تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی در سال ۲۰۰۰۰ دلار نیاز است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند