بررسی قوانین مرخصی زایمان در ایران

 مرخصی کی از دغدغه های زنان شاغل، وضعیت شغلی آنها هنگام و پس از بارداری است. قوانین تامین اجتماعی برای حمایت از زنان شاغل تا چند سال پیش تا ۶ ماه و به دنبال قوانین جدید به مدت ۹ ماه برای آنها مرخصی تعلق گرفته شده است. شرکت های خصوصی موظف به موافقت با این مرخصی می باشند. و همچنین این قانون در آموزش پرورش کمی متفاوت است. به صورتی که به مدت ۶ ماه برای آنها مرخصی زایمان در نظر گرفته شده است.

همچنین سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عنوان کمک هزینه زایمان برای آنها در نظر گرفته است. در این مطلب شرایط و ویژگی های این دوران همچون طول مدت مرخصی، دستمزد آنها هنگام مرخصی و همچنین وضعیت کاری آنها پس از آن ایام را بررسی خواهیم کرد.

شرایط مرخصی زایمان

  • مشغول به کار نبودن در ایام استراحت و عدم دریافت حقوق در آن مدت.
  • در زمان اعلام بارداری مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
  • در دوران استراحت حقوقی برای او در نظر گرفته شود.
  • زایمان برای فرزند چهارم به بعد نباشد.
  • بیمه شده در زمان اعلام درخواست مرخصی نباید ترک کار کرده باشد یا اینکه اخراج شده باشد.
  • بیمه شده از کارفرمای خود هیچ مبلغی با عنوان مرخصی استعلاجی نباید دریافت کرده باشد.

مرخصی زایمان

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

ویژگی های مرخصی زایمان

  1. در زمان مرخصی، حقوق فرد از طرف کارفرمای او پرداخت نمیشود، بلکه توسط سازمان تامین اجتماعی به او پرداخت میشود.
  2. اگر کسی بخواهد از این مرخصی برای دوران شیردهی در ماه آخر بارداری و استفاده کند با موافقت کارفرمای خود میتواند در خواست مرخصی زایمان کند.
  3. دوران مرخصی زایمان جزو سوابق کار فرد محاسبه میشود و فرد مثل بقیه کارمندان مشمول پاداش و عیدی هم میشود و همچنین سایر مرخصی هایی که کارمند میتواند بگیرد را تحت تاثیر قرار نمیدهد.

مدارک جهت گرفتن مرخصی قبل از زایمان

مرخصی زایمان

  1. گواهی پزشک معالج یا بیمارستان به مدت ۳۰ روز
  2. دفترچه درمانی

این مدارک را باید به شعبه بیمه خود ارائه دهید

مدارک لازم جهت دریافت کمک هزینه زایمان

  1. دفترچه بیمه
  2. ارائه اصل و کپی شناسنامه بیمه شده و نوزاد
  3. گواهی پزشک معالج
  4. تاییدیه مرجع پزشکی مربوطه
  5. ارائه درخواست کتبی
  6. کپی شناسنامه از تمام صفحات شناسنامه مادر و پدر
  7. ارائه کپی گواهی تولد نوزاد
  8. .ارائه خلاصه پرونده ترخیص از بیمارستان

مدت مرخصی زایمان

مدت مرخصی زایمان

طی سالهای اخیر زمان مرخصی زایمان از ۴ ماه به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است. مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه تا ۹ ماه است. معمولا مادرانی که فرزندان خود را از شیر خودشان تغذیه میکنند ۳ ماه آن را بعد از زایمان و برای دوران شیردهی استفاده میکنند.


بیشتر بخوانید: شرایط گرفتن دفترچه بیمه سلامت


همچنین برای وضع حمل دوقلو ۶ ماه و برای ۳ قلو یبشتر از ۱ سال میباشد. کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت محاسبه میشود و به فرد بیمه شده پرداخت میشود. مرخصی برای مادرانی که میخواهند فرزند خود را از شیر خود تغذیه نمایند ۶ ماه است که ۳ ماه بقیه آن بعد از زایمان محاسبه میشود.

مرخصی زایمان برای آقایان

مردانی که در قوای ۳گانه و بخش های دولتی و غیر دولتی و عمومی مشغول به کار هستند در صورت صاحب فرزند اول شدن ۳ از روز مرخصی تشویقی برخوردار می گردند.

مرخصی زمان شیردهی

مرخصی زمان شیردهی

بخاطر اهمیت بالای شیر مادر برای فرزندان تامین اجتماعی برای کارمندان زنی که تازه صاحب فرزند شده اند، قانون یک ساعت در روز را برای شیردهی به فرزندشان به عنوان مرخصی در نظر گرفته است. مادرانی که کودکان آنها در مهد کودک یا محلی نزدیک به محل کارشان هستند سه نوبت در روز میتوانند برای شیر دهی از این مرخصی استفاده کنند. به شرطی که مجموع این مرخصی یک ساعت شود. در واقع بعد از هر ۳ ساعت نیم ساعت فرصت شیردهی دارند. بقیه مادران در صورت توافق کارفرما می توانند یک ساعت زودتر محل کار خود را ترک نمایند.

بیمه شدگان باید توجه کنند که در صورت استفاده نکردن از این مرخصی امکان جمع کردن ساعات آن و گرفتن هزینه آن برایشان وجود ندارد. این مرخصی تا ۲ سالگی فرزند ادامه دارد. همچنین این قانون شامل کارمندانی میشود که طبق نظر پزشک معالج یا مراکز بهداشتی معتبر به تایید رسیده باشد که نوزاد باید از شیر مادر خود تغذیه کند.

مرخصی استعلاجی زایمان

اگر در زمان بارداری فرد از نظر پزشک نیاز به استراحت در خانه داشته باشد، پزشک باید برای او گواهی مرخصی صادر کند و فرد بیمه شده میتواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند. مرخصی استعلاجی هیچ تاثیری در مرخصی زایمان ندارد و بدون اینکه از مدت مرخصی زایمان کم شود میتوان از آن استفاده کرد. اگر ۷ روز به مرخصی رفتید و برگشتید همان گواهی پزشک جهت ارائه به کارفرما و تامین اجتماعی کافی است، اما اگر بیشتر از ۱۵ روز طول کشید باید مورد تایید پزشک معالج مورد تایید سازمان تامین اجتماعی شود.اگر از ۶۰ روز بیشتر شود باید مورد تایید شورای پزشکی سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد.

همچنین غرامت دستمزد روزهای بیماری در شرکت های خصوصی توسط سازمان تامین اجتماعی به فرد پرداخت می گردد و این مدت در سابقه فرد حساب میشود.مرخصی زایمان

کمک هزینه زایمان

کمک هزینه برای زایمان سزارین ۱۵۰ هزار تومان و برای زایمان طبیعی مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

کمک هزینه دوران بارداری

در دوران بارداری کارمند و در مدت مرخصی زایمان او مقدار هزینه ای به عنوان دستمزد معادل دو سوم آخرین حقوق دریافتی بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت به او تعلق می گیرد که به آن کمک هزینه بارداری میگویند و از همان روز اول پرداخت میشود. این مبلغ در شرکت های خصوصی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود همچنین پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار یک سال قبل از زایمان به سازمان تامین اجتماعی یکی از شروط برای دریافت کمک هزینه بارداری می باشد. در حال حاضر تامین اجتماعی فقط به مدت ۶ ماه کمک هزینه بارداری را پرداخت میکند.

برای دریافت کمک هزینه بارداری کارمند بیمه شده باید به همراه مدارکی مثل دفترچه بیمه خود و گواهی پزشک دارای اعتبار به شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند. تامین اجتماعی این مبلغ را در پایان دوره و در یک نوبت به بیمه شده پرداخت میکند.

کمک هزینه دوران بارداری

اخراج زنان بعد از مرخصی زایمان

کارفرما طبق قانون تا ۲ سالگی فرزند حق اخراج کارمند زن خود را ندارد. در صورت اخراج شدن پس از بازگشت از مرخصی امکان استفاده از بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان وجود دارد.

بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان

 یکی از دغدغه های مادران شاغل، حفظ امنیت شغلی آنها پس از بازگشت به کار است. استرس و فشار زیادی ممکن است به آنها وارد شوند و نگران این باشند که کارفرمای آنها ممکن است دیگر آنها را نپذیرد. بسیاری از شرکت ها ممکن است مشکلات زیادی را برای کارمندان خود پس از بازگشت به کار ایجاد کنند.

قرارداد آنها در مدت مرخصی زایمان به تعلیق در می آید و پس از بازگشت باید مجدد به محل کار خود بازگردد. اما همانطور که گفته شد در صورتی که کارفرما آنها را اخراج کرده باشد، آنها میتوانند با مراجعه به تامین اجتماعی از بیمه بیکاری خود استفاده کنند. تا چند سال پیش در صورت اخراج توسط کارفرما امکان شکایت از آنها توسط کارمند بیمه شده وجود داشت، اما با نقض این قانون توسط دیوان عدالت اداری کشور، دیگر این امکان برای آنها وجود ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
48 نظرات
  1. مهسا شفیع خانی می گوید

    سلام
    بنده یک هفته قبل از زایمان اقدام به استفاده از مرخصی زایمان کرده ام و از آن تاریخ شرکت اسم بنده را در لیست با کارکرد صفر رد کرده است، اکنون جهت گرفتن گواهی پزشکی تاریخ شروع استراحت باید از تاریخ زایمان باشد یا تاریخ رفتن به مرخصی؟ اگر تاریخ قبل از زایمان درج شود این نامه مورد قبول بیمه قرار میگیرد؟

  2. مریم جمال آبادی می گوید

    سلام من نازایی داشتم و الان با ivf باردار شدم میتونم مرخصی زایمان را از ۵ ماهگی استفاده کنم یا حتما باید بعد از زایمان استفاده کرد چون بارداری پر خطر محسوب میشوم امکان رفتن به سر کار را ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوالتون حقوقی نیست قوانین مرخصی زایمانو بخونید

  3. 1 می گوید

    با سلام
    امکانش هست مثلا اواسط آبان زایمان انجام بشه ولی از اول آذر مرخصی زایمان بگیریم؟

  4. رجب زاده می گوید

    سلام اگر بچه بعد از زایمان فوت کرده باشه چقدر مرخصی تعلق میگیره
    ،شغل :فرهنگی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام گمان نمی کنم تفاوتی ایجاد کنه در مدت مرخصی

  5. زینب سلیمانی می گوید

    سلام برای تمدید مرخصی زایمان از شش ماه به نه ماه چه مدارکی نیاز هست تا برای دیوان عدالت ببریم ؟

  6. مریم می گوید

    سلام من در دوره بارداری هستم و میخواستم بدونم درصورتی که پزشک تشخیص بده که به استراحت در خانه نیاز دارم تا چند ماه در بارداری میتونم مرخصی استعلاجی بگیرم؟

  7. ش.ر. می گوید

    با سلام
    بنده پزشک قراردادی بیمارستان تامین اجتماعی هستم
    و بنا به گفته مدیریت بعد زایمان حقوق دریافت نمیکنیم و بعد از مرخصی امکان برگشت به کار نیز وجود ندارد

  8. حاتمی می گوید

    سلام من در تاریخ اول ابان زایمان کردم و کارفرما در لیست بیمه مهر ماه نام بنده را حذف کرده است ایا امکانش وجود دارد از بیمه حقوق ایام بارداری دریافت کنم

  9. فضلی می گوید

    سلام من در ماه چهارم مرخصی زایمان هستم برای اینکه ۹ ماه استفاده کنم چکار باید انجام بدم

  10. ناشناس می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید من در ۲۵ شهریور زایمان کردم. کارفرما بیمه ماهو کامل پرداخت کرده الان باید چکار کنم،؟ بیمه از من پرینت حساب و مالیات حقوق خواسته؟ آیا خواسته آنها منطقی میباشد؟

  11. مرادی می گوید

    سلام من بیمه برای خودم رد میکنم خویش فرما حالا الان باردار هستم میخواستم بدونم اگه از فروردین از جایی برام بیمه رد بشه میتونم از مرخصی زایمان استفاده کنم شهریور ۱۴۰۰ موقع زایمانمه من ۱۱ سال سابقه بیمه دارم ولی بخاطر شرایط کرونا ۱ سال بیکار شدم خودم بیممودر حال حاضر رد میکنم ولی از فروردین شاغل میشم

  12. آذر می گوید

    لطفا سوال اون دو عزیز را پاسخ بدین سوالات منم هست
    ۱- سقف استعلاجی در دوران بارداری چند روزه؟ چه مدارکی میخاد
    ۲- با ای وی اف باردار شدن و باردارهای پرخطر چند ما از مرخصی زایمان را می تونن قبل زایمان استفاده کنند؟

  13. ناشناس می گوید

    سلام.برای بانوانی که خودشان کارفرما هستن و زایمان میکنن هزینه بیمه به چه صورا پرداخت خواهد شد؟

  14. زهره می گوید

    سلام آیا در حین مرخصی زایمان، کارفرما باید برای شخص بیمه رد کند یا بیمه شخص را تامین اجتماعی رد میکند؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      با ۱۴۲۰ تماس بگیرید.

  15. زهرا صفری می گوید

    سلام و خسته نباشید من در ماه ۸ بارداری هستم میخاستم ببینم از چه زمانی میتوانم سرکار نروم و وارد مرخصی بشوم؟ حتما باید تا آخر ماه ۹ به سرکار بروم؟

  16. معصومه می گوید

    سلام وقت بخیر ودرود بر شما من یه سوال داشتم که من مرخص زایمان ۶ ماه ۱۰ فروردین تموم میشود ایا میتوانم از ۱۵ فروردین یعنی بعد تعطیلات عید مشغول بکار شوم یابیمه من بخاطر ۵ روز به مشکل برمیخورد ممنون از شما که راهنمایی میکنید

  17. فاطمه می گوید

    سلام‌ برای اینکه بخوایم مرخصی زایمان
    تمدید کنیم از ۶ ماه به ۹ ماه چه مدارکی لازم ببریم دیوان عدالت اداری؟

  18. مریم احمدزاده می گوید

    سلام.من مرخصی شش ماهه ام تا پایان اسفند می باشد .میخواستم از مرخصی ۹ماهه استفاده کنم شانزده اسفند شکایتم را علیه تامین اجتماعی در سامانه ثنا ثبت کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم .آیا اگه بعد از تعطیلات من به سر کار برم و بعد جواب رای دیوان بیاد میتونم از ۳ماه مرخصی استفاده کنمم.

  19. مریم می گوید

    سلام.من مرخصی شش ماهه ام تا پایان اسفند می باشد .میخواستم از مرخصی ۹ماهه استفاده کنم شانزده اسفند شکایتم را علیه تامین اجتماعی در سامانه ثنا ثبت کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم .آیا اگه بعد از تعطیلات من به سر کار برم و بعد جواب رای دیوان بیاد میتونم از ۳ماه مرخصی استفاده کنمم.

  20. احمدزاده می گوید

    سلام.من مرخصی شش ماهه ام تا پایان اسفند می باشد .میخواستم از مرخصی ۹ماهه استفاده کنم شانزده اسفند شکایتم را علیه تامین اجتماعی در سامانه ثنا ثبت کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم .آیا اگه بعد از تعطیلات من به سر کار برم و بعد جواب رای دیوان بیاد میتونم از ۳ماه مرخصی استفاده کنمم.

  21. اکبرپور می گوید

    سلام من در ماه ۵ بارداری هستم میخواهم ۳ ماه مرخصی زایمان و قبل از زایمان استفاده کنم میتونم ؟ و اگر میتونم دکتر باید نامه بده ؟ دکتر تامین اجتماعی باید باشه یا پزشک معالج خودم ؟

  22. نرگس می گوید

    سلام من ۳ ماه پیش از مرخصی زایمان به سرکار برگشتم و با توجه به شیوع ویروس کرونا، ساعت کاری مون که قبل از کرونا ۴:۳۰بود به ۲:۳۰کاهش پیدا کرده، یعنی الان در روز ۷ساعت کارکرد داریم و الان که درخواست استفاده از ساعت شیردهی رو به منابع انسانی مون ارسال میکنم میگن چون ساعت کاری ۲ساعت کم شده دیگه مرخصی شیردهی نداریم، آیا این دلیل درسته؟

  23. ابراهیمی می گوید

    سلام خسته نباشیدمرخصی زایمان شش ماه من ۷فروردین تمام شده سرکارهنوز جواب به من نداده من میتونم ۷ماه استفاده کنم برای اون یک ماه چه کاربایدبکنم

  24. الهام بیرانوند می گوید

    ۱ -سلام من سه ماه باردارم . از ۹ ماه مرخصی زایمان چطور باید استفاده کنم و از چه تاریخی باید پیگیر کارم باشم ؟
    ۲- کارفرما گفته که من تا ۶ ماهگیت اجازه کار میدم بعد دیگه بهت نیاز ندارم و یه نیرو میگیرم الان چیکار باید انجام بدم ؟

  25. اکرم می گوید

    سلام من ۹۹زایمان کردم آیا برای گرفتن مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه قراردادسال ۱۴۰۰ را به دیوان ببریم یا همون ۱۳۹۹کافی است

  26. عباسی می گوید

    سلام شرایطمرخصی زایمان برای بارداری چهارم با بیمه تامین اجتماعی برای کسی که کارمند رسمی وزارت بهداشت هست چطوریه ؟ لطفا جواب بدین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مشغول به کار نبودن در ایام استراحت و عدم دریافت حقوق در آن مدت.
      در زمان اعلام بارداری مشغول به کار باشد و یا در مرخصی استحقاقی باشد.
      در دوران استراحت حقوقی برای او در نظر گرفته شود.
      زایمان برای فرزند چهارم به بعد نباشد.
      بیمه شده در زمان اعلام درخواست مرخصی نباید ترک کار کرده باشد یا اینکه اخراج شده باشد.
      بیمه شده از کارفرمای خود هیچ مبلغی با عنوان مرخصی استعلاجی نباید دریافت کرده باشد.

  27. آمنه توپال می گوید

    با سلام بنده ۶ ماه مرخصی زایمانم چندروز دیگه تمام میشه، برای اینکه ۳ ماه دیگه رو بگیرم باید کجا بر م وچه مدا رکی نیاز هست؟ متشکرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      طی سالهای اخیر زمان مرخصی زایمان از ۴ ماه به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است. مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه تا ۹ ماه است. معمولا مادرانی که فرزندان خود را از شیر خودشان تغذیه میکنند ۳ ماه آن را بعد از زایمان و برای دوران شیردهی استفاده میکنند.

  28. یوسفی می گوید

    سلام من به عنوان کارفرما وقتی کارمندم می رود مرخصی زایمان تولیست بیمه باید براش ترک کاربزنم ممنون می شوم جواب دهید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر مرخصی قانونیست نه ترک کار.

  29. انصاری می گوید

    سلام من پایان ماه ششم بارداری هستم آیامیتوانم سه ماه باقیمانده رو از مرخصی زایمانم استفاده کنم؟
    باتوجه به بارداری دوقلویی ایا مرخصی استعلاجی جی که پزشکم موافقت با استراحت مطلق کرده مورد قبول پزشک تامین اجتماعی هست؟

  30. ازاده می گوید

    سلام وقت بخیر من تاریخ زایمانم ۲۵ بهمن زده میتونم با توجه به دیابت بارداری که دارم از دوماه زودتر مرخصی زایمان بگیرم

  31. زهره وهابی می گوید

    سلام من هفته ۲۲ بارداربم هست یعنی ۵ماهم تموم شده از کی میتونم دگه نرم سرکار و مرخصی زایمان استفداه کنم

  32. شاهینی می گوید

    سلام من دو قلو دارم میشه لطفا بگین که استعلاجی بعداز زایمان من چند ماهه؟ممنونم

  33. فیروزه می گوید

    سلام
    من کارمند رسمی سازمان صدا و سیما هستم چرا سازمان صدا و سیما با اینکه کارمند رسمی آن اداره هستم از پرداخت حقوق و مزایای همه ۹ ماه مرخصی زایمان طفره میره و فقط سه ماه از ۹ماه رو پرداخت میکنه، برای پرداخت ۶ ماه ابتدایی مرخصی زایمان ما رو به تامین اجتماعی حواله می ده؟ مگه ما کارمند رسمی اداره صدا و سیما نیستیم؟ آیا قانونی وجود نداره تا کارفرما(صداوسیما) مکلف به پرداخت همه حقوق و مزایای ۹ ماه مرخصی زایمان و بارداری کارمندان رسمی خودش بشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دیوان عدالت اداری به طرفیت این سازمان اقدام به طرح دعوی کرده و مطالبه حقوق و مزایا یا معوقات خودتان را درخواست نمایید.

  34. مریم می گوید

    سلام من دوماه مرخصی استعلاجی داشتم الان برام پیام اومده اونو ۱۵ این ماه میریزن ومرخصی زایمانم اول تیر تموم میشه کی برای مرخصی زایمان اقدام کنم
    از ۱۴۰۰/۶/۸درخواست استعلاجی دادمو۱۴۰۰/۷/۲۸زایمان کردم آیا بعداز واریز استعلاجی باید درخواست مرخصی زایمان بدم

  35. محسن می گوید

    سلام ببخشید. من از همسرم جدا شده ام ودارای یک فرزند ۱ماهه می باشم و حالا با یک خانم کارمند از ادارات دولتی ازدواج کرده ام.آیا همسر جدیدم به استناد ازدواج با بنده میتونه از مرخصی شیردهی یا زایمان استفاده کنه یا نه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند

  36. ریحون می گوید

    سلام..وقتتون بخیر.
    من شهریور ماه مرخصی زایمان می رم..
    خواستم بدونم چند روز مرخصی استحقاقی سال ۱۴۰۱ شامل من میشه؟ایا مرخصی یک سال کامل شامل من میشه یا فقط مرخصی ۶ماه اول سال؟

  37. نگار می گوید

    سلام
    من از اول تیر رفتم سر کار و از ۲ مرداد باردار شدم، مرخصی زایمان و پرداخت حق بیمه از طرف تامین اجتماعی شامل حالم میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید از طریق بیمه تامین اجتماعی اقدام نمایید.

  38. ناشناس می گوید

    سلام من کارمند رسمی بانکم بابیمه خدمات درمانی در مسافرت همسرم یک ماه زودتر وضع حمل با عمل سزارین کردن و نوزاد در nicuتحت مراقبت ویژه هستند همسرم نیز در مهمان سرای اداره استراحت مطلق من چند روز میتوانم از مرخصی زایمان استفاده کنم با توجه به دور بودن از شهر خودم وعدم امکان به شهرم با توجه به بستری بودن نوزاد و استراحت مطلق همسرم

  39. افسانه می گوید

    سلام من ۲۰ شهریور زایمان کردم وتازه میخام برای مرخصی زایمان اقدام کنم یعنی ۵۰ روز از تاریخ زایمانم گذشته توی مقاله ای راجع به مدارک موردنیاز خوندم گواهی پزشک تا ۳۰ روز یعنی ظرف مدت زمان ۳ روز باید اقدام کردم یا هنوز میتونم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند