تخلفات وکلا و نحوه تعلیق وکیل دادگستری / بررسی موارد تعلیق وکیل از وکالت

شغل وکالت در همه ملت ها و در همه ادوار جزو نجیب ترین و شریف ترین مشاغل به شمار می رود. وکیل تمام نیروی فعال و زمان خود را صرف کسانی می‌کند که شرف و خانواده و دارایی و زندگی آنها به خطر افتاده است. مقام و منزلت و موقعیت اجتماعی وکالت دادگستری مانند هر شغل دیگری باید توام با محدودیت و ممنوعیت های متناسب با آن باشد.به این منظور وکلای دادگستری به موجب قانون وظایفی را عهده دار می‌باشند که عدم رعایت آنها موجب مسئولیت آنها می‌شود. مسئولیت وکلا ممکن است انتظامی، کیفری و یا مدنی باشد.

مقررات مربوط به وکلا ترتیبی را برای رسیدگی به تخلفات وکلا اتخاذ کرده است که در پی آن هرکس که شکایتی از رفتار یا اخلاق وکیلی داشته باشد بتواند آن را پیگیری نماید. همچنین موکل باید در حدود تعهدات قانونی و قراردادی از وکیل انتظار ارایه خدمات وکالت داشته باشد. یکی از تخلفات وکلا چشم بستن بر این تعهدات است. تعهدات و اعمالی که به موجب مقررات بر عهده آنها قرار گرفته باید در زمان و به ترتیب مقرر انجام دهند.همچنین اخلاق و رفتارشان باید متناسب با مقام و منزلت شغل وکالت باشد. عدم رعایت این موارد در محدوده مقررات تخلف انتظامی شمرده می‌شود و مورد تعقیب و مجازات انتظامی قرار گرفته می‌شوند. البته انتظارات از وکلا باید واقعی و متناسب با تعهدات قانونی و قراردادی وکیل باشد و موکل باید دلیل مناسبی برای شروع یک شکایت داشته باشد. برای مثال عدم موفقیت وکیل در یک دعوا در حالی که تمام تلاش خود را کرده است بهانه مناسبی برای شکایت از وکیل نمی باشد. کانون وکلا با داشتن مرجع انتظامی مستقل به شکایات و گزارش تخلفات انتظامی وارده به طرفیت وکلای متخلف رسیدگی و اتخاذ به تصمیم می‌کند.

تخلفات وکلا

مرجع رسیدگی به تخلفات وکلا

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دادسرای انتظامی وکلا

دادسرای انتظامی وکلا، وظیفه رسیدگی به تخلف هایی را دارد که وکلا به مناسبت شغل خود انجام می‌دهند. بنابراین موکلین می‌توانند اعتراضات خود را نسبت به وکیل خود به صورت کتبی یا شفاهی در دادسرای انتظامی وکلا یا کانون وکلایی که وکیل در آن عضو است مطرح کنند. شکایت کتبی شاکی در دفتر کانون ثبت می‌شود و شکایت شفاهی در صورت مجلس نوشته شده و به امضای شاکی می‌رسد. علاوه بر شاکی کسانی مثل رییس کانون وکلا – رییس شعبه اول دادگاه عمومی شهرستان- رییس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر و دادستان می توانند تخلف وکیل را به اطلاع دادسرای انتظامی وکلا برسانند.

ماده ۷۶ آ.ا.ل.اک.و.د  مصوب ۱۳۳۴ مجازات های انتظامی که ممکن است وکیل دادگستری به سبب تخلف مستوجب آن شود پیش بینی کرده است. مطابق با ماده ۱۵ لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری در صورت مشاهده تخلف قابل تعقیب وکیل توسط دادستان می تواند به صورت کتبی به دادسرای انتظامی وکلا اطلاع دهد.

مراحل شکایت از وکیل متخلف

شکایت توسط دادسرای انتظامی ثبت و رسید داده می‌شود. دادسرای انتظامی وکلا بعد از رسیدگی به موضوع اگر با تخلف موافق باشد کیفرخواست صادر می‌کند و پس از آن پرونده برای رسیدگی تخلف وکیل به دادگاه انتظامی وکلا می رود. و اگر دادسرای انتظامی نسبت به تخلف وکیل موافق نباشد قرار منع تعقیب صادر می نماید. قرار منع تعقیب به معنی این است که وکیل از نظر دادسرای انتظامی تخلفی انجام نداده و تبرعه می‌شود. اگر شاکی و یا رییس کانون  نسبت به این حکم اعتراضی داشته باشند تا ۱۰ روز می‌توانند  با مراجعه به دادگاه انتظامی وکلا شکایت نمایند. پس از آن پرونده به دادگاه انتظامی ارسال می‌گردد. دادگاه انتظامی پس از بررسی پرونده نسبت به صدور حکم انتظامی مقتضی اقدام می نماید.در صورت صدور کیفرخواست امکان تعلیق وکیل از وکالت وجود دارد.

تعلیق وکیل

اعضای دادگاه انتظامی وکلا

سه نفر وکیل که به انتخاب هیات مدیره کانون برای مدت دو سال تعیین می شوند. برای مدت مزبور هیأت مدیره دو نفر عضو علی‌البدل از بین وکلا پایه یک ‌انتخاب می‌کند که در مورد غیبت یا معذوریت اعضاء اصلی در دادگاه انتظامی شرکت کنند.

دادگاه انتظامی وکلا رونوشت ادعانامه یا تقاضا را به وکیل تحت تعقیب ابلاغ می نماید.

تصمیمات انتظامی دادسرا:

  1. قرار منع تعقیب
  2. قرار موقوفی تعقیب
  3. قرار اناطه
  4. قرار عدم صلاحیت
  5. قرار احراز تخلف انتظامی

هر کس محکوم به مجازات انتظامی شده و در مدت سه سال از تاریخ قطعی شدن حکم مرتکب تخلفی نظیر تخلف مورد حکم شود به یک یا دو درجه بالاتر مجازات مورد حکم محکوم خواهد شد.

مرجع تجدید نظر:

دادگاه عالی انتظامی قضات مرجع تجدیدنظر می باشد و رای نهایی دادگاه مزبور قطعی و لازم الاجرا است.

تعلیق وکیل دادگستری

تخلفات انتظامی که وکلا ممکن است مرتکب شوند از قرار زیر می باشد

  • تمدید نکردن پروانه وکالت
  • پرداخت نکردن حق کانون وکلا
  • دایر کردن دفتر وکالت در شهری که پروانه وکالتش در آنجا صادر نشده است
  • خودداری از دادن رسید در قبال دریافت وجه از موکل
  • عدم حضور در جلسات دادگاه ها
  • افشای اسرار موکل
  • تبانی با طرف دعوا و خیانت به موکل
  • عدم تحویل یک نسخه از وکالتنامه به موکل
  • قبول وکالت علیه موکل سابق در همان موضوعی که وکالت آن را بر عهده داشته است
  • انتقال قرارداد حق‌الوکاله به دیگری

بیشتر بخوانید: تخلفات قضات و نحوه رسیدگی و مجازات قاضی متخلف


این تخلفات بر حسب مجازات‌شان در شش گروه دسته‌بندی می‌شوند:

حداقل مجازات، برای متخلفان حرفه وکالت توبیخ و حداکثر مجازات، محرومیت دائم از شغل وکالت است.

هر کس محکوم به مجازات انتظامی شده و در مدت سه سال از تاریخ قطعی شدن حکم، مرتکب تخلفی نظیر تخلف مورد حکم شود به یک یا دو درجه بالاتر مجازات مورد حکم محکوم خواهد شد.

استرداد شکایت از جانب شاکی موجب تخفیف شکایت نمی‌شود.

تعلیق وکیل از وکالت

تخلف از انتظامات تعیین شده توسط کانون مستوجب مجازاتهای درجه ۱ و ۲:

  1. اخطار کتبی
  2. توبیخ با درج در پرونده

این نوع مجازاتها را رییس کانون مستقلا و یا به پیشنهاد دادستان انتظامی تعیین و اجرا میکند. همچنین دادگاه انتظامی هم صلاحیت تعیین این مجازاتها را همچنان دارد.

رییس کانون دادستان نسبت به احکام دادگاه انتظامی و همچنین در خصوص مجازات های درجه ۴ به بالا میتوانند در خواست تجدید نظر نمایند.

تخلف از انتظامات تعیین شده توسط کانون مستوجب مجازاتهای درجه۳:

  1.  توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون
  2. تنزل درجه
  3. ممنوعیت از سه ماه تا سه سال
  4. محرومیت دائم از شغل وکالت

تخلفاتی که انجام آنها مستلزم مجازات درجه ۳ هستند:

  1. در صورتی که وکیل همزمان به دو یا چند محکمه باهم دعوت شود و جمع بین اوقات مزبور ممکن نباشد باید در دیوان کیفر و دیوان جنایی و محاکمی که وقت آنها زودتر ابلاغ شده است حاضر شود و به دادگاه های دیگر لایحه بفرستد یا در صورت حق توکیل وکیل دیگری معرفی کند.
  2.  عدم انجام کارهای معاضدتی قضایی ارجاعی از طرف کانون و عدم دفاع از متهمین که از طرف دادگاه ها در حدود قانون و نظامات ارجاع میشود .
  3.  عدم رویت اوراق ارسالی از کانون.وکیل موظف است کلیه اوراق فرستاده شده از کانون مثل نامه اخطار و رونوشت ادعانامه یا حکم را که به وسیله مامور یا پست ارسال میگردد قبول و رویت کند و رسید بدهد.
  4. انجام وکالت بدون تمدید پروانه
  5.  تجاهر به استعمال مسکر و افیون و سایر مواد مخدر و مراوده در اماکن فساد.
  6.  خودداری از دادن رسید در قبال دریافت وجه از موکل
  7.  وکالت در محلی که وکیل در زمان اشتغال به خدمت قضایی در آنجا شاغل بوده برای بار اول

عکس وکیل خوشتیب و جذاب

تخلفاتی که انجام آنها مستلزم مجازات درجه ۴ (تنزل درجه)هستند:

  1.  ارتکاب اعمال و رفتار منافی شیون وکالت
  2. اشتغال به کار دیگری که منافی شیون وکالت است و ادامه آن علی رغم تذکر کانون
  3.  معرفی درجه خود بالاتر از پروانه ای که دارد به وسیله اوراق چاپی یا تابلو یا وسایل دیگر
  4. تحصیل وکالت به وسایل فریبنده
  5.  در صورتی که زاید بر حق الوکاله مورد توافق با موکل یا زاید بر تعرفه قانونی چنانچه قرارداد در بین نباشد و هزینه های قانونی وجه یا مال دیگر یا سندی به نام خود یا دیگری بگیرد.
  6.  در صورتی که استعفای خود را از وکالت به موکل و دادگاه اطلاع ندهد یا وقتی اطلاع دهد که موکل مجال کافی برای تعیین وکیل دیگر و معرفی به دادگاه نداشته باشد.
  7. عدم اطلاع دادن به به موکل یا متصدی امور او در صورتی که پس از ابلاغ حکم یا قرار یا اخطاری که مستلزم دادن خرج یا اقدامی از طرف موکل است و موجب تضییع حقی از موکل شود.
  8.  در صورت قبول وکالت نسبت به موضوعی که قبلا به مناسبت سمت قضای یا داوری اظهار عقیده کتبی کرده
  9.  در صورتی که در یکی از وزارتخانه ها یا ادارات دولتی یا مملکتی یا شهرداری یا بنگاه هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است سمت وکالت یا مشاور حقوقی داشته و علیه آنها وکالت نماید.
  10. در صورتی که برای تطویل دادرسی به وسیله خدعه آمیز از قبیل رد دادرس یا داور یا استعفا از وکالت و قبول مجدد وکالت متوسل شود.
  11. اظهارات غیر محترمانه نسبت به محاکم و مقامات رسمی و همکاران و اصحاب دعوی و سایر اشخاص
  12.  در صورتی که در مذاکرات کتبی یا شفاهی نسبت به دادگاه یا سایر مقامات رسمی یا وکلا و اصحاب دعوا و سایر اشخاص بر خلاف احترام اظهاری بنماید.
  13.  تقدیم عرض حالی که از حیث تمبر ناقص است.
  14.  تمرکز فعالیت وکالتی و یا تاسیس دفتر وکالت در غیر از محل مجاز برای بار دوم

تخلفاتی که انجام آنها مستلزم مجازات درجه ۵هستند:

  1. در صورتی که دعوا را به طور مصانعه یا در ظاهر به نام دیگری و در باطن برای خود انتقال بگیرد.
  2.  افشای اسرار موکل
  3. تخلف از قسم
  4.  عدم تحویل پروانه به کانون بعد از اعلام کانون مبنی بر تعلیق پروانه
  5. شرکت در مدعی به
  6.  تمرکز فعالیت وکالتی و یا تاسیس دفتر وکالت در غیر از محل مجاز برای بار سوم

تخلفاتی که انجام آنها مستلزم مجازات درجه ۶هستند:

  1. اگر بر خلاف قانون خود را واجد شرایط وکالت معرفی کرده و پروانه گرفته باشد.
  2. قبول وکالت علیه موکل سابق در همان موضوعی که وکالت آن را بر عهده داشته است.
  3. تبانی با طرف دعوا و خیانت به موکل
  4.  عدم حضور در جلسات دادگاه ها بدون عذر موجه یا خلاف عذری که برای حضور به دادگاه اعلام کرده بود.

وکیل دادگستری

تعقیب انتظامی و تعلیق وکیل

وکلای متخلف در شرایطی ممکن است تحت تعقیب قرار بگیرند یا حتی برای مدتی معلق شوند.در صورتی که تخلف وکیل اعلام شود مورد تعقیب انتظامی قرار می‌گیرد و در دادگاه انتظامی وکلا محاکمه می‌شود. تعقیب انتظامی وکلا پس از صدور کیفرخواست توسط دادسرای انتظامی شروع می‌شود و در دادگاه انتظامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

موارد تعقیب انتظامی

تعقیب انتظامی مانع تعقیب مدنی یا کیفری نیست.

  • کیفرخواست دادسرای انتظامی: دادسرای کانون پس از رسیدگی شکایت در صورتی که عقیده بر تعقیب داشته باشد ادعا نامه  صادر میکند و به دادگاه می فرستد. در غیر این صورت قرار منع پیگرد صادر می کند.
  • به درخواست وزیر دادگستری: به موجب ماده ۱۶ ل.ق.ا.ک.و.د. در صورتی که وزیر دادگستری وکیلی را قابل تعقیب دانست میتواند با ذکر دلیل از دادگاه انتظامی وکلا تقاضای رسیدگی نماید.
  • به درخواست دادستان استان: در صورتی که دادسرای کانون موضوع را قابل تعقیب تشخیص ندهد باید نظر خود را با ذکر دلیل به دادستان استان اعلام نماید.
  • به درخواست رییس کانون: رییس کانون می تواند شخصا یا به درخواست اعضای کانون هیات مدیره درخواست تعقیب و تعلیق وکیل را مستقیما از دادگاه کانون بنماید.

موارد تعلیق وکیل از وکالت

باید توجه داشت که به صراحت ماده ۱۷ ل.ق.ا.ک.و.د. هیچ وکیلی را نمی توان از شغل وکالت معلق یا ممنوع نمود مگر به موجب حکم قطعی دادگاه انتظامی.

  •  تعلیق وکیل تحت پیگرد انتظامی: وزیر دادگستری یا رییس هیات مدیره کانون وکلا می توانند در صورتی که اشتغال وکیل مورد تعقیب را به کار وکالت مقتضی ندانند تعلیق موقت او را از دادگاه انتظام وکلا درخواست نمایند.
  • تعلیق وکیل تحت پیگرد کیفری: به موجب ماده ۸۷ آ.ا.ل.ق.ا.ک.و.د. در صورتی که نسبت به وکیلی به اتهام ارتکاب جنحه یا جنایت کیفرخواست صادر شود دادستان باید رونوشت آن را به کانون بفرستد و از طرف کانون به دادگاه انتظامی وکلا رجوع می شود و در صورتی که دادگاه دلایل را قوی تشخیص دهد حکم تعلیق موقت او را صادر می کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
45 نظرات
  1. فاطی می گوید

    سلام..اگه وکیلی بدون اجازه همسر اول ازدواج مجدد کند میشه پروانه وکالتش باطل کرد؟.

  2. اشکبار می گوید

    با سلام ایا وکیلی که ۱۰ سال قبل به عنوان دادرس کیفری نسبت به پرونده موککل خود اظهار نظر قضائی کرده در حال حاضر نباید وکالت یکی از طرفین ان پرونده باشد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام. خیر به لحاظ قاعده ی منع دادرس ایشان ممنوعیتی ندارند

  3. راشد مولایی می گوید

    سلام وقت بخیر اگر وکیلی خارج از حیطه ی کاری و شغلی و خارج از صحبت وکلات با موکل خود قرار غیر کاری و پیشنهاد حضور در منزل در نیمه شب را دهد قانونیست و جرم نیست؟ ودر آخر برای فرار از قصد خود ازدواج را بهانه سازد جرم نیست لطفا پیگیری کنید اطلاع کافی داشته باشیم ممنون راشد مولایی

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام نخیر جرم نیست

  4. النا می گوید

    سلام . اگر وکیلی به جرم رشوه به کارمند قضایی دستگیر شود ایاپروانه وکالتش باطل میشود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برای وکیل تخلف هست

  5. محمد جعفری می گوید

    با سلام می خواستم سوال بپرسم که آیا وکیلی که اجازه یاوکالتی بهشان نداده‌ایم با این وجود ایشان خودسرانه در کاری مداخله می کند مثلاً در اداره ثبت اقدام به اخذ سند قطعی از مالکیت شخصی رامی نمایدکه هیچ وکالتی از ایشان ندارد و آن سند را برای فروش در اختیار شخصی که چندین سابقه کیفری کلاهبرداری و فروش مال غیر دارد قرار می دهد به این اقدام وکیل چه میگویند و در خصوص شکایت از وی چه باید کرد؟؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام میتوانید علیه ایشون اگه وکالت ندارن یا خارج از صلاحیت خود رفتار کنن طرح دعوی کنید.

  6. سوال دارم می گوید

    سلام. وکیل از من یه مبلغ بالایی گرفته و نشخه وکالتنامه ک ب من داد علامت نزده بود طبق تعرفه یا توافقی رو، نسخه ای که به دادگاه داده نوشته طبق تعرفه و پانصد هزار تومان، چجوری میتونم باهاش برخورد کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید طبق قرار دادوکالت اقدام نماید

  7. زینب می گوید

    سلام وقت بخیر اگر در آزمون وکالت قبول شویم اما پرونده کیفری داشته باشیم ولی هنوز محکومیتی نداشته باشیم دراستعلامات کانون مشخص میشود یاخیر ؟ ممنون میشم راهنمایی فرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :خیر.

  8. ناشناس می گوید

    با سلام آيا پيش پرداخت حق الوکاله بعد از طرح دعوی توسط وکیل قابل استرداد خواهد بود یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر قابل استردادنیست مگر توافق نمایید.

  9. احمدکعبی می گوید

    سلام ازیکی ازوکلای اهواز شکایت دارم اما نمیدونم چطور باید شکایت کنم زورم هم بهش نمیرسه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: به کانون وکلا مراجعت نمایید.

  10. چناقچی می گوید

    سلام وقت بخیر
    پرونده ما بعداز رفتن به تجدید نظر جوابش امده که شما وکالت یک نفررو به وکیل داده اید درصورتی که شاکی های پرونده همه وکالت کاری دادند به کسی که این وکیل گرفته وایشون وکالت قبول کرده ودادگاه بدوی درمورد اینکه وکالت یکنفرو داشته هیچ اشاره ای نکرده ولی در دادگاه تجدید نظراین موضوع را بیان کردن که وکیل یک نفر هست حالا میخوام ببینم مقصر وکیل یا کس دیگه ای؟؟؟

    ممنون میشم جواب این سوال من بدید باسپاس

  11. منصور می گوید

    سلام و درود بر شما
    من یه پرونده داشتم که وکیل طرف مقابل مبلغ ۱۳ میلیون رشوه داده و حکم بر نفع موکل خودش گرفته و بعد از دو سال حفاظت و اطلاعات کارمند دادگاه رو به جرم دریافت رشوه میگیرن و کارمند اعتراف میکنه که با چندتا از وکلا یه باند تشکیل دادن و پول از موکلین گرفتن و رای به نفعشان صادر کردن . و بابت این موضوع در دادگاه محکوم شدن و کارمند اخراج شده و وکیل به از دو سال تعلیق دوباره فعالیت رو شروع میکنه .حتی در دادنامه ای که محکوم شدن اسم بنده قید شده که بابت پرونده من این مبلغ وکیل پرداخت کرده .حال سوال من از محضرتان این است آیا میتونم از وکیل شکایت کنم بابت این کار که حقم رو ناحق کرده ؟یا خیر.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام
      بله، شما می توانید به جهت تخلف صورت گرفته از ایشان شکایت نمایید. برای کسب اطلاعات حقوقی دقیق تر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید. موفق و موید باشید.

  12. منصور می گوید

    سلام و درود بر شما
    من یه پرونده داشتم که وکیل طرف مقابل مبلغ ۱۳ میلیون رشوه داده و حکم بر نفع موکل خودش گرفته و بعد از دو سال حفاظت و اطلاعات کارمند دادگاه رو به جرم دریافت رشوه میگیرن و کارمند اعتراف میکنه که با چندتا از وکلا یه باند تشکیل دادن و پول از موکلین گرفتن و رای به نفعشان صادر کردن . و بابت این موضوع در دادگاه محکوم شدن و کارمند اخراج شده و وکیل به از دو سال تعلیق دوباره فعالیت رو شروع میکنه .حتی در دادنامه ای که محکوم شدن اسم بنده قید شده که بابت پرونده من این مبلغ وکیل پرداخت کرده .حال سوال من از محضرتان این است آیا میتونم از وکیل شکایت کنم بابت این کار که حقم رو ناحق کرده ؟یا خیر.
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      تخلف هایی که وکلا به مناسبت شغل خود انجام می دهند در دادسرای انتظامی وکلا رسیدگی می شود.

  13. امین می گوید

    سلام. آیا وکیلی که قرار شده طبق توافقی که انجام داده از پرونده اجرای احکام برای موکل دفاع کنه به صورت حضوری ولی با لایحه انجام بده و دورغ بگه که رفتم دادگاه چجوری میتونم پولی رو که برای دفاع حضوری گرفته ازش مطالبه کنم. ممنون که پاسخ میدید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در این صورت باید از وکیل متخلف در کانون وکلای مربوطه شکایت نمایید.

  14. ناصر می گوید

    با سلام واحترام ما یه پرونده قتل داشتیم یه وکیل گرفتیم مبلغ ۲۱۰۰۰۰۰۰میلیون تومان حق و وکاله از ما گرفته ودر وکالت نامه اش مبلغ ۴۰۰۰۰۰هزار تومان نوشته ضمنا در پرونده ما فرجام خواهی نکرده که پرونده به دیوان عالی کشور بره با کاره ایشان پرونده قتل ما رودادن بایگانی آیا این وکیل جرم انجام داده یا نه اگه جرم انجام داده اجرمشان چیه شرمنده

    1. زینالی می گوید

      سلام: مبلغ کمتر درج کردن حق الوکاله بخاطر مالیات کمتر هست و اینکه بابت فرجامخواهی اقدام نکرده باشد مرتکب تخلف شده بشرطی که بابت فرجامخواهی نیز وکالت داشته باشد.

  15. مصطفی صفری می گوید

    با سلام،
    آقای وکیلی، هفت سال پیش به عنوان وکیل همسر اول بنده بوده که نزدیک به دوسال ده ها شکایت علیه بنده در موارد مهریه، نفقه، تصرف مال و. اموال و…. دادن حضانت فرزند اول به مادر، تصرف مال و.اموال من…زدن خانه تهرانم به نام همسر اول…. وکالت های غیر اخلاقی که واقعا حق نبود اما رای می گرفت برای انها… اکنون بعد ۷ سال همسر دوم بنده، همین وکیل را اختیار کرده، برای پرونده های نفقه و. مهریه و… همین وکیل ورود کرده! ایا از نظر قانونی این وکیل اجازه دارد با وصف اطلاع از کل زندگیمامه قبلی،…محرمیات کاری، مال و اموال و… اعم از مال و… برای همسر دوم بنده و علیه من وکالت کند!!!؟؟

  16. سارا می گوید

    سلام وکیلی که ب جرم توهین و بار دیگر ب جرم مزاحمت تلفنی محکوم میشود .ایا پرونده اش تعلیق میشود؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگه سابقه ای وجود نداشته باشد می تواند اقدام به تعلیق نمایید.

  17. سمیرا می گوید

    سلام من در آزمون وکالت پدیرفته شدم ولی یک پرونده کیفری دارم که حکم ان هنوز صادر نگردیده،آیا بعد از اینکه حکم محکومیتم صادر شود پروانه کارانوزین را لغو میکنن یا خیر؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر میزان مجازات شما درجه ۱تا۵ باشد در این موارد برای شما سابقه محسوب می شود

  18. اشکان می گوید

    من درخواست تمکین دادم در شورای حل اختلاف به خانم گفتم ³ هستم وکالت طلاق بدم برگرد خانم قبول نکرد وقتی امدیم بیرون ³ خانم گفت بیا وکالت طلاق وحق گرفتن تمام مهریه رو بهش بده برمیگرده خانم هم گفت باشه قبول وکالت یده برمیگردم همین که وکالت رو گرفتن حرفشان رو عوض کردن . گولم زدن امیر اقایی وکیل بی شرفیه تو کانون وکلا دست گذاشت رو قران زد زیر همه چیز

  19. اشکان می گوید

    من درخواست تمکین دادم در شورای حل اختلاف به خانم گفتم حاضر هستم وکالت طلاق بدم برگردی خانم قبول نکرد امیر اقایی وکیل خانم هم شنید واز نیت من سواستفاده کرد وقتی امدیم بیرون وکیل خانمم گفت بیا وکالت طلاق وحق گرفتن تمام مهریه رو بهش بده برمیگردم همین که وکالت رو گرفتن حرفشان رو عوض کرد ایا این گول زدن نیست ؟؟؟ایا از نیت مردم سواستفاده کردن اسمش وکالته ؟؟؟من میخوام از طریق دادگاه شکایت کنم زندگیمو به طلاق کشیده لطفا راهنمایی کنید چه شکایتی باید انجام بدم ؟اگه راه شکایت نداره تا خودم حقمو بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید ایم جور وکیل ها اگه جلوشان رو نگیری به خاطر پول هرکاری میکنن. ۱۰میلیون بابت گول زدن من پول گرفته پرونده تمکین که ناشزه شده ولی چون گولم زده وکالت گرفته پولشو کامل گرفته نمیتانم این رو قبول کنم لطفا نگین همکاره طرفش رو بگیرید اگه راهنمایی نکنید و طرفش رو بگیرید پس شما هم وجدان ندارید من دارم دیوانه میشم چرا باید گولم بزنه حقمو ضایع کنه راهی جلوی پام بزارید ممنون میشم

  20. ارش می گوید

    با سلام و خسته نباشید اگر وکیلی وکالت متهمی رو بگیره و از نحوه کلاهبرداری و خلاف مقرارت اسلامی و قانون خبر داشته باشید و با وجود این هم از متهم دفاع کندو در مراحل قانوی اختلالی یا حکم پرونده برگشت بخور میتوان ازش شکایت کرد

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر کار وکیل دفاع از متهم بوده و باید دفاع نماید نمیتوان شکایت نمود

  21. هوشنگ‌ می گوید

    آیا تهمت و افترا و قبول پرونده واهی که مثبت ادعا با مدرک محرز هست از طرف وکیل چه جرمی دارد .چون تخلف از قسم کرده و در راه عدالت عملیرنکرده و چه بسا برمی

  22. کامیار می گوید

    سلام و وقت بخیر آیا وکیلی که در‌ جرم‌آدم ربایی و طریق همکاری و راهنمایی متهین دخالت داشته و مشارکت داشته باشه و محکوم به مشارکت در آدم ریایی بشه پروانه وکالتش باطل می‌شود یا نه ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: ابطال این پروانه در اختیار مقامی است که پروانه داده ممکن است ابطال شود و یا تعلیق شود

  23. نرگس می گوید

    سلام
    وقت‌بخیر. خسته نباشید.
    در لابه‌لای پاسخ‌هایی که شما به مردم دادین، گفتین که کار وکیل دفاع کردن است!
    سؤال بنده از شما اینه، آیا وکیل برای دفاع کردن از موکلش که مجرم هست باید متوسل به دروغ و تهمت و رشوه دادن بشه؟؟؟
    آیا وکیل باید هر لاطائلات و خزعبلات و اکاذیبی رو به اسم دادخواست و شکایت مطرح کنه؟؟؟
    آیا وظیفه وکیل نیست که صحت و سقم حرف و ادعاهای موکلش رو بررسی کنه؟!
    از ب بسم‌اللّه تا نون پایان موارد تخلفات وکلا رو خوندم، و حتی صحبت کردم با وکلای پایه یک و عضو کانون وکلا! خیلی جالبه که چطور راه فرار برای خودشون باز گذاشتن….
    البته جای تعجب نیست اوضاع این مملکت!
    مملکتی که از سر تا پاش به اسم خدا و دین و چهاره‌تا بت که کنار خداشون پرستش می‌کنن؛ مردم رو به فلاکت و نابودی کشوندن!
    کشوری که مردمش رو به رباخواری و سودبانکی و نزول‌خواری و دروغ و تمامی منکرات و فحشاها عادت داده…. اوضاع جمع کثیری از وکلا و پزشکان و مهندسان و باقی مشاغلش چیزی بهتر از این باشه!!!!
    البته می‌دونم برای حرف بنده، پاسخی ندارین و اگه هم داشته باشین چیزی جز توجیهِ توهین‌آمیز بی‌پایه و اساس نیست، که نه بر اساس منطق و نه بر اساس قانون انسانی و نه بر اساس قانون الهی!!! فقط برازنده و مناسب قامت خود قانون‌گذاران این کشور است!!!

  24. مریم می گوید

    آیا در صورت مشاهده پیام در رابطه با مشروب خوردن وکیلی و رابطه نامشروع باعث عزل وی از وکالت میشود ؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  25. داودمحمدی می گوید

    وکیلی که پول به عناوین مختلف برای پرونده گرفته مثلاً ،توقف اجرای حکم و خسارت احتمالی و غیره ولی ریالی به دادگاه پرداخت نکرده و فقط یه لایحه داده و در روز دادگاه حضور پیدا نکرده ،و حتی در پرونده اعلام وکالت نکرده ،قابل شکایت هست؟ودر مورد وکالتی که به ایشان داده شده ،ممکنه برای ما دردسر درست کنه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر مگر خلاف قرارداد وکالت باشد

  26. مهرداد می گوید

    سلام خسته نباشید بنده شاکی یه پرونده بودم و بنده با وکیل متهم در دادکاه درکیر و بنده را به ضرب و جرح قرار داد و شکایت هم شده ایا در دادکاه نظامی پروانه ایشان ابطال خواهد شد یا نه در داخل دادکاه به ضرب و جرح اقدام کرده ها داخل دادکستری

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر در دادگاه عمومی به ضرب و جرح محکوم میشود

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند