انکار امضای چک و سفته

در بین اسناد تعهد آور، چک یکی از رایج ترین و مورد استفاده ترین اسناد است و این نشان میدهد مردم به سوی چک رغبت بیشتری دارند.

سفته هم یکی دیگر اسناد تجاری مورد استفاده است.

درباره چک به دلیل رایج بودن، قوانین مختلفی برای آن تصویب می شود ولی همیشه مسائلی هم وجود دارد.

در اینجا قصد داریم به انکار امضای چک و سفته بپردازیم.

نحوه مقابله با انکار امضای اسناد، چک و سفته

گاهی ممکن است این مساله پیش بیاید که فردی با امضایی غیر از امضای اصلی خود قرارداد یا سندی مثل چک و سفته را امضا کند و بعدا اگر دعوایی پیش آمد وی به راحتی آن را انکار کند و کارشناس دادگاه هم‌ پس از بررسی، این موضوع برایش محرز شود که این امضا امضای وی نیست و انکار فرد را تایید کند.

پس بهتر است در نوشته ها هم قرارداد و سند را وی با دست خط خود یادداشت کند و هم کنار امضا اثر انگشت و نام و فامیلی خود را یادداشت کند.

نحوه مقابله با انکار امضای اسناد، چک و سفته

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انکار امضا در قانون

طبق آنچه در بخش ادله اثبات دعوا در قانون آیین دادرسی مدنی آمده است، انکار امضا و سند در اسناد عادی ممکن است.

یعنی اگر شخصی علیه خوانده شکایت حقوقی کرد و مستند و دلیل وی سند عادی بود؛ خوانده می تواند بگوید این سند منتسب به من نیست و آن را انکار کند.

در قانون مزبور از انکار و تردید در کنار هم سخن به میان آمده در واقع انکار برای جایی است که شخص امضای منتسب به خود را منکر می شود و تردید برای جایی ست که شخص سند منتسب به دیگری را قبول ندارد.

حال اگر خوانده انکار کند این خواهان است که باید اصالت سند را ثابت کند و ثابت کند این سند منتسب به خوانده است.

در اینجا کارشناس تشخیص دهد که امضای درج شده در سند عادی با امضای خوانده در اسناد مسلم الصدور وی مثل عقد نامه نکاح و سند مالکیت و… مطابقت دارد یا خیر.

اسناد مسلم الصدور اسنادی هستند که امضای آنها از طرف شخص انکار کننده امضای سند، مسلم شمرده می شود.

برای مثال شخص امضای سندی را انکار می کند کارشناس به بقیه اسناد وی مثل نکاح نامه یا برگ های مرخصی وی از اداره نگاه می کند تا متوجه شود آیا این امضا با امضاهای دیگر مطابق است یا خیر.

نکته ی قابل ذکر این است که خواهان می تواند ثابت کند که خوانده چند امضا دارد و اسناد و قرارداد ها را هم با همین شکل امضا می کند.

آنچه که گفتیم و قابل تذکر دوباره می باشد این است که خوانده و کسی که علیه وی سندی ابراز شده، کافی است که امضا را انکار کند و کار دیگری لازم نیست انجام دهد چون بار اثبات انتساب امضا بر دوش خوانده می افتد.

انکار امضا در قانون

انکار امضای چک

سوال و مساله این است که آیا شخصی که چکی صادر کرده و پشت آن را نیز امضا کرده آیا می تواند بعدا منکر آن امضا شود و در دادگاه مدعی شود این امضا اصلا امضای من نیست؟

آیا چنین چیزی قابل قبول است؟

 آنچه در بالا گفتیم درباره سایر اسناد قابل درک است اما سندی مثل چک که تشریفات صدور خاصی دارد باید گفت که چک قابل انکار نیست و منطقی هم همین است که قابل انکار نباشد زیرا جک سندی رایج است و ممکن است با این حربه افراد از این به بعد امضایی دیگر را برای چک انجام دهند یا حتی اگر امضای خود آنان باشند با صرف انکار آن تمام تعهدات خود را زیر سوال ببرند.

پس باید گفت چون صدور چک و امضای آن از جانب صاحب حساب است و همین که این چک در دست کسی دیگر است خود ظاهر بر آن است که وی طلبکار صاحب حساب است.

اگر ایشان ادعایی غیر از این دارد باید اثبات کند که امضای وی نیست و اصلا امضای وی جعل شده است و اگر نتواند ثابت کند حکم علیه وی پرداخت می شود.

 البته این قضیه درباره چک قابل اجراست نه اسناد دیگر علت آن هم رواج بیش از حد چک در میان مردم و بالا رفتن اعتبار و اطمینان به آن است.

البته با الکترونیکی شدن چک های در این زمان و بیشتر در آینده این انکار کردن امضا کمتر مورد توجه خواهد بود.

انکار امضای چک

سرقت یا گم شدن چک

ممکن است در چک های کاغذی با گم شدن یا سرقت آن برخی از آن سوءاستفاده کنند و مبالغی روی آن درج کنند. و امضای فرد را هم جعل کنند که در اینجا فرد، دچار گرفتاری می شود.

لذا لازم است که هنگام چنین اتفاقی به صورت فوری بعد از سرقت یا گم شدن این امر را در سامانه ساد ۲۴ ثبت کنید‌.

تا از نقل و انتقال و کلاهبرداری در زمینه آن جلوگیری شود. همچنین در این سامانه می توانید درباره چکی که دریافت کرده اید جویا شود که مبادا این چک سرقتی باشد.

تفاوت امضای چک با سایر اسناد

در انکار بین چک با سایر اسناد در بار اثبات است همانطور که دیدیم در چک به این راحتی فرد صاحب حساب نمی تواند شانه خالی کند و همین که چک از حساب وی صادر شده و در دست دارنده است یعنی این که وی چک را برای طلبکارش صادر کرده است و اگر مدعی باشد که امضای من نیست باید ثابت کند در حالی که در باقی اسناد مثل سفته فرد خوانده همین که بگوید امضای من نیست کافی است و طرف مقابل که به سند استناد کرده باید انتساب و اصالت آن را ثابت کند.

تفاوت امضای چک با سایر اسناد

نتیجه گیری

انکار امضا در چک و سایر اسناد دارای تفاوت هایی است که در بحث بالا به آن پرداختیم و متذکر شدیم که چک به علت ویژگی های خاصی که دارد به راحتی نمی توان به صرف انکار امضا از زیر بار تعهدات آن شانه خالی کرد بر خلاف اسناد سفته و برات.

لذا اگر کسی ادعا کند این چک با امضای من نیست؛ باید آن را ثابت کند اما اگر سفته و یا برات باشد و مدعی شود امضای من نیست طرف مقابل باید ثابت کند که امضا منتسب به وی است.

در این زمینه نظر کارشناس هم مدنظر قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول

خیر؛ در چک به دلیل ویژگی های خاصی که دارد؛ فرد اگر ادعا کند امضای چک متعلق به من نیست باید این را ثابت کند. و بار اثبات بر دوش وی خواهد بود.

در چک صرف انکار طرف کارساز نیست و وی باید ادعای خود را ثابت کند اما در سایر اسناد عادی مثل سفته صرف انکار کافی است.

خیر؛ انکار امضا فقط در اسناد عادی ممکن است و در سند رسمی فرد به جای انکار تنها راهی که دارد ادعای جعل است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
6 نظرات
  1. زهرا مرتضوی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    سفته ای بدون قرارداد ومبلغ و تاریخ و ظهر نویسی توسط دو ضامن در استان دیگر صادر شده چطور میتوانم انرا در شهر خودم واخواست بدم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید در محل اقامت خوانده اقدام نمایید چون صلاحیت دادگاه رسیدگی همانجاست.

  2. مریم حیدرزاده می گوید

    سلام,درصورت تطابق نداشتن امضای صادرکننده سفته با امضای اصلی صادرکننده(زدن امضای جعلی پای سفته)چه باید کرد?!

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی جعل شده باشد صادر کننده مسوولیتی ندارد ولی بقیه مسوولین چک مسوول می باشند پس هرکسی که امضای ان جعل شده باشد فقط ان شخص مسوولتی ندارد.

  3. علیرضا می گوید

    سلام وقتتان بخیر
    از بنده کسی شکایت کرده است که قبلا پیش وی در سال ۹۷تا اواسط ۹۸ کار بازاریابی میکردم و از پیش وی اواسط ۹۸اومدم بیرون و جای دیگری مشغول شدم الان بعد از ۲ سال ایشون شکایت کردند به عبارت تادیه و خسارت سفته که اصلا امضا و آدرس و دستخط من نیست و اثر انگشت هم با جوهر خیلی غلیظ خورده طوری که قابل دیده شدن اثر انگشت نیست آیا انکار کردن من کافیست و میتوانم شکایت جلع کنم؟البته ایشان چند بار تلفنی با بنده بحث کردند و اعلام داشتند که برای من پرونده ای درست میکنند که به مشکل بخورم و سند سازی میکنم که البته وقتی صحبت تلفنی میکردند بنده دوتا از دوستان و همکارانم شاهد بودند و شنیده اند آیا شهادت آنها مورد قبول می باشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید برای این مورد دعای جعل کرده کرده و از دادگاه بخواهید تا بر اساس تطبیق امضا و اثر انگشت به کارشناس خط و امضا ارجاع دهد و اینکه با اثبات ان می توانید بخاطر افترا ازاین شخص شکایت نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند