شرکت صرافی و انواع آن چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

طبق دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها مصوب۱۳۹۲؛ شرکت صرافی شرکتی است که به عملیات صرافی شامل خرید و فروش ارز و.. می پردازد. این شرکت باید به وسیله بانک مرکزی مجوز تاسیس بگیرد بازار ارز و مبادلات ارز در ایران و نوسانات بازار ارز و تاثیر آن بر اقتصاد و تمام جنبه های زندگی مردم، باعث شد تا این مطلب را بنویسیم.

شرکت صرافی چیست؟

شرکت صرافی شرکتی است که موضوع آن عملیات صرافی است و طبق ماده۲ دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها مصوب۱۳۹۲ عملیات صرافی عبارت است از: خرید و فروش ارز اعم از نقدی و یا حواله ای و نیز خرید و فروش مسکوکات طلا ونقره. طبق ماده ۳ همین دستور العمل، ثبت و تاسیس انواع صرافی های موضوع این دستورالعمل، موکول به اخذ مجوز از بانک مرکزی می باشد.

انواع شرکت های صرافی

انواع شرکت های صرافی

طبق ماده ۴ دستور العمل فوق، صرافی ها به دوشکل کلی از نظر نوع فعالیت طبقه بندی می‌شوند:

  1. صرافی های نوع اول: صرافی هایی هستند که صرفا به خرید و فروش نقدی ارز غیرالکترونیکمبادرت می نمایند. پرداختن به سایر معاملات ارزی و غیرارزی توسط این نوع صرافیها ممنوع است .
  2.  صرافی های نوع دوم: صرافی هایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز به امر به نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی اشتغال می ورزند.

هر دو نوع صرافی موضوع این ماده می توانند به خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره نیز اشتغال ورزند.

کلیه صرافی های نوع اول و دوم به جز صرافی های موضوع ماده پنج این دستورالعمل لازم است در قالب شرکت تضامنی ایجاد شوند.


بیشتر بخوانید: نحوه ثبت شرکت تعاونی


شرکت صرافی چگونه تشکیل می شود؟

تاسیس صرافی توسط بانک ها و موسسات اعتباری در قالب شرکت سهامی خاص امکان پذیر است. حداقل مبلغ سرمایه اولیه جهت تاسیس صرافی های نوع اول در شهر تهران و شهرهای بزرگ ( اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، مشهد ) مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و در سایر شهر ها مبلغ صد میلیون تومان و جهت تاسیس صرافی های نوع دوم مبلغ یک میلیارد تومان تعیین می گردد که لازم است قبل از اعطاء مجوز فعالیت، تماماً پرداخت شود.

طبق ماده ٨ دستورالعمل فوق، متقاضیان تاسیس صرافی می بایست به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات ذیل را به بانک مرکزی ارائه کنند:

  • مبلغ سرمایه پیشنهادی و نحوه تامین آن
  •  اساسنامه و یا شرکت نامه پیشنهادی
  •  نام و مشخصات و سابقه فعالیت موسسین با ذکر میزان سهم الشرکه هر کدام
  • نام و مشخصات، میزان تحصیلات،سابقه فعالیت و سمت های قبلی مدیر و یا مدیران پیشنهادی
  •  گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری مدیر یا مدیران پیشنهادی از مراجع ذیربط
  •  تعهدنامه هر یک از م دیران ومدیر عامل صرافی ها مبنی بر اینکه در هیچ زمانی محکومیت کیفری مؤثر از هیچ نوع نداشته است
  •  التزام کتبی مبنی بر انجام عملیات طبق مقررات این دستورالعمل

تشکیل شرکت صرافی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

متقاضی تاسیس شرکت صرافی باید چه شرایطی داشته باشد؟

طبق ماده ۹ دستور العمل فوق؛ متقاضیان تاسیس صرافی لازم است دارای شرایط ذیل باشند:

  • تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران و اقامت در ایران
  • پیرو یکی از ادیان رسمی کشور.

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صرافی های نوع دوم نیز شرایط خاصی باید داشته باشند که عبارتند از:

  • دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط
  •  داشتن حداقل پنچ سال تجربه کاری در امور ارزی، مالی و اقتصادی.

قابل ذکر است احراز صلاحیت متصدیان مشاغل موضوع این ماده با بانک مرکزی است.

بانک مرکزی پس از بررسی کلیه مدارک متقاضیان و در صورت تایید مدارک و صلاحدید، نسبت به صدور مجوز «تاسیس» به منظور ثبت صرافی در اداره ثبت اقدام می نماید. پس از انجام تشریفات رسمی ثبت شرکت صرافی در اداره ثبت و ارائه گواهی‌های مربوط توسط موسسین و احراز سرمایه تامین شده، بانک مرکزی مجوز «فعالیت» صرافی را صادر می نماید.

مجازات خرید و فروش ارز بدون مجوز

طبق بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، انجام عملیات صرافی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون اخذ مجوز بانک مرکزی ممنوع است. چنانچه کسی بدون مجوز از بانک مرکزی اقدام به انجام عملیات صرافی نماید طبق بند (ب) ماده ۱۴ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، مرتکب به یک یا چند مورد از مجازات‌های تعزیری درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به ‌جزا و حبس و شلاق محکوم می‌شود.

همچنین بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نداشتن مجوزهای لازم از بانک مرکزی برای خرید، فروش یا حواله ارز را قاچاق ارز دانسته است و در ماده ۱۸ همان قانون آمده: هر کس مرتکب قاچاق ارز شود، علاوه بر ضبط ارز به جریمه نقدی محکوم می‌شود و جریمه نقدی برای خرید و فروش و حواله ارز را به میزان دو برابر بهای ریالی ارز دانسته است.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی شرکت ها  می توانید به کتاب دعاوی شرکت های تجاری در رویه دادگاه به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند