آنچه در باب هیات مدیره شرکت های سهامی باید بدانیم

شرکت های سهامی چند رکن دارند که رکن اداره کننده آن هیات مدیره و مدیران هستن که در باب هیات مدیره در شرکت های سهامی که از شرکت های سرمایه هستند مباحثی را در این مطلب بیان خواهیم نمود. هیات مدیره در یک شرکت نقش اساسی دارد و پیشرفت یا پسرفت امور شرکت کاملا وابسته به عملکرد مدیران شرکت و هیات مدیره می باشد. انتخاب مدیران به وسیله مجمع عمومی صورت می گیرد و اولین مدیران و بازرسان را مجمع عمومی موسس انتخاب می کنند. شرکت سهامی به وسیله هیأت مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلاً یا بعضاً قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد. تعداد اعضای هیأت مدیره در شرکت‌های سهامی عمومی نباید از پنج نفر کمتر باشد.

آیا شخص حقوقی را می توان مدیر شرکت سهامی انتخاب نمود؟

طبق ماده ۱۱۰ لایحه اصلاح قانون تجارت؛ اشخاص حقوقی را می‌توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود. در این صورت شخص حقوقی همان مسئولیت‌های مدنی شخص حقیقی‌ عضو هیأت مدیره را داشته و باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید. چنین نماینده‌ای مشمول همان شرایط و تعهدات و مسئولیت‌های مدنی و جزایی عضو هیأت مدیره بوده و از جهت مدنی با شخص حقوقی که او را به‌ نمایندگی تعیین نموده است مسئولیت تضامنی خواهد داشت. شخص حقوقی عضو هیأت مدیره می‌تواند نماینده خود را عزل کند به شرط آن که در همان موقع جانشین او را کتباً به شرکت معرفی نماید وگرنه غایب‌ محسوب می‌شود.

مدیر شرکت سهامی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

چه کسانی نمی توانند مدیر شرکت سهامی انتخاب شوند؟

طبق لایحه اصلاح قانون تجارت؛ اشخاص زیر نمی‌توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند:

  1. محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده است.
  2. کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنحه‌های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاً یا بعضاً محروم شده باشند در مدت‌محرومیت: سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – جنحه‌هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است – اختلاس -‌تدلیس – تصرف غیر قانونی در اموال عمومی.

چنانچه بر اثر فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران تعداد اعضا هیأت مدیره از حداقل مقرر در این قانون‌ کمتر شود اعضا علی‌البدل به ترتیب مقرر در اساسنامه والا به ترتیب مقرر توسط مجمع عمومی جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو‌ر علی‌البدل تعیین نشده باشد و یا تعداد اعضا علی‌البدل کافی برای تصدی محل‌های خالی در هیأت مدیره نباشد مدیران باقیمانده باید بلافاصله مجمع‌ عمومی عادی شرکت را جهت تکمیل اعضا هیأت مدیره دعوت نمایند.

سهام وثیقه مدیران در شرکت سهامی

مدیران باید تعداد سهامی را که اساسنامه شرکت مقرر کرده است داشته باشند. این تعداد سهام نباید از تعداد سهامی که به موجب اساسنامه‌ جهت دادن رأی در مجامع عمومی لازم است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خساراتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفرداً یا مشترکاً بر‌ شرکت وارد شود. سهام مذکور با اسم بوده و قابل انتقال نیست و مادام که مدیری مفاصا حساب دوره تصدی خود در شرکت را دریافت نداشته باشد‌ سهام مذکور در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.چنانچه مدیری هنگام انتخاب مالک تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه نباشند و همچنین در صورت انتقال قهری سهام مورد وثیقه ‌و یا افزایش یافتن تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه، مدیر باید ظرف مدت یک ماه تعداد سهام لازم به عنوان وثیقه را تهیه و به صندوق شرکت بسپارد ‌وگرنه مستعفی محسوب می شود.

در باب سهام وثیقه مدیران برای بازرس، وظیفه نظارتی وجود دارد و بازرس یا بازرسان شرکت مکلفند هر گونه تخلفی از مقررات قانونی و اساسنامه شرکت در مورد سهام وثیقه مشاهده کنند به مجمع‌ عمومی عادی گزارش دهند.

اختیارات مدیران شرکت سهامی

اختیارات مدیران شرکت سهامی چیست؟

طبق ماده ۱۱۸ لایحه فوق الذکر؛ جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است مدیران‌ شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می‌باشند مشروط بر آن که تصمیمات و اقدامات آنها در حدود موضوع شرکت باشد. محدود‌ کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل‌ اشخاص ثالث اعتباری ندارد.

حکم معاملات مدیران شرکت سهامی

اعضا هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت و هم چنین مؤسسات و شرکت‌هایی که اعضای هیأت مدیره و یا مدیر عامل شرکت شریک یا‌ عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل آنها باشند نمی‌توانند بدون اجازه هیأت مدیره در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت می‌شود به طور مستقیم یا‌ غیر مستقیم طرف معامله واقع و یا سهیم شوند و در صورت اجازه نیز هیأت مدیره مکلف است بازرس شرکت را از معامله‌ای که اجازه آن داده شده‌ بلافاصله مطلع نماید و گزارش آن را به اولین مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بدهد و بازرس نیز مکلف است ضمن گزارش خاصی حاوی جزئیات‌ معامله نظر خود را درباره چنین معامله‌ای به همان مجمع تقدیم کند. عضو هیأت مدیره یا مدیر عامل ذینفع در معامله در جلسه هیأت مدیره و نیز در‌ مجمع عمومی عادی هنگام اخذ تصمیم نسبت به معامله مذکور در حق رأی نخواهد داشت.

معاملات مذکور در فوق هرچند توسط مجمع عادی تصویب نشود در مقابل اشخاص ثالث معتبر است مگر در موارد‌ تدلیس و تقلب که شخص ثالث در آن شرکت کرده باشد. در صورتی که بر اثر انجام معامله به شرکت خسارتی وارد آمده باشد جبران خسارت بر عهده‌ هیأت مدیره و مدیر عامل یا مدیران ذینفع و مدیرانی است که اجازه آن معامله را داده‌اند که همگی آنها متضامناً مسئول جبران خسارت وارده به شرکت‌ می‌باشند.

چنانچه معاملات فوق الذکر بدون اجازه هیأت مدیره صورت گرفته باشد هرگاه مجمع عمومی عادی شرکت‌ آنها را تصویب نکند آن معاملات قابل ابطال خواهد بود و شرکت می‌تواند تا سه سال از تاریخ انعقاد معامله و در صورتی که معامله مخفیانه انجام گرفته‌ باشد تا سه سال از تاریخ کشف آن بطلان معامله را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند. لیکن در هر حال مسئولیت مدیر و مدیران و یا مدیر عامل ذینفع‌ در مقابل شرکت باقی خواهد بود. تصمیم به درخواست بطلان معامله با مجمع عمومی عادی صاحبان سهام است که پس از شنیدن گزارش بازرس‌ مشعر بر عدم رعایت تشریفات لازم جهت انجام معامله در این مورد رأی خواهد داد. مدیر یا مدیر عامل ذینفع در معامله حق شرکت در رأی نخواهد‌ داشت. مجمع عمومی مذکور در این ماده به دعوت هیأت مدیره یا بازرس شرکت تشکیل خواهد شد.

مدیران و مدیر عامل نمی‌توانند معاملاتی مشابه معاملات شرکت که متضمن رقابت با عملیات شرکت باشد انجام دهند. هر مدیری که از‌مقررات این ماده تخلف کند و تخلف او موجب ضرر شرکت گردد مسئول جبران آن خواهد بود. منظور از ضرر در این ماده اعم است از ورود خسارت یا از دست رفتن منفعت.

هیات مدیره شرکت

جلسات هیات مدیره چگونه برگزار می شود؟

هیأت مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضای هیأت یک رئیس و یک نایب رئیس که باید شخص حقیقی باشند برای هیأت مدیره‌ تعیین می‌نماید. مدت ریاست رئیس و نیابت نایب رئیس هیأت مدیره بیش از مدت عضویت آنها در هیأت مدیره نخواهد بود. هیأت مدیره در هر موقع‌می‌تواند رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره را از سمت‌های مذکور عزل کند. خلاف این ماده نمی توانند توافق کنند.چنانچه رئیس هیأت مدیره موقتاً نتواند وظایف خود را انجام دهد وظایف او را نایب رئیس هیأت مدیره انجام خواهد داد.


بیشتر بخوانید: تفاوت شرکت تجاری و مدنی


وظایف رییس هیات مدیره چیست؟

طبق ماده ۱۲۰ لایحه فوق؛ رئیس هیأت مدیره علاوه بر دعوت و اداره جلسات هیأت مدیره موظف است که مجامع عمومی صاحبان سهام را در مواردی که هیأت‌مدیره مکلف به دعوت آنها می‌باشد دعوت نماید.

هیات مدیران شرکت

حد نصاب تشکیل جلسه هیات مدیره شرکت سهامی

برای تشکیل جلسات هیأت مدیره حضور بیش از نصف اعضا هیأت مدیره لازم است. تصمیمات باید به اکثریت آرا حاضرین اتخاذ‌ گردد مگر آن که در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیأت مدیره را اساسنامه معین می کند.البته عده‌ای از مدیران که اقلاً یک سوم اعضاء‌هیأت مدیره را تشکیل دهند می‌توانند در صورتی که از تاریخ تشکیل آخرین جلسه هیأت مدیره حداقل یک ماه گذشته باشد با ذکر دستور جلسه هیأت‌مدیره را دعوت نمایند.

مدیرعامل شرکت سهامی

هیأت مدیره باید اقلاً یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت برگزیند و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق‌الزحمه او را‌تعیین کند در صورتی که مدیر عامل عضو هیأت مدیره باشد دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت او در هیأت مدیره بیشتر نخواهد بود. مدیر عامل‌شرکت نمی‌تواند در عین حال رئیس هیأت مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آرا حاضر در مجمع عمومی. هیأت مدیره در هر موقع می‌تواند مدیر عامل را عزل نماید. مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیأت مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق‌امضاء دارد.

طبق ماده ۱۲۸ لایحه فوق، نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه‌ای از صورتجلسه هیأت مدیره به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام و پس‌از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.

حق الزحمه مدیران در شرکت سهامی

حق الزحمه مدیران در شرکت سهامی

تعیین حق الزحمه مدیران در شرکت سهامی با مجمع عمومی است و مجمع عمومی عادی صاحبان سهام با توجه به ساعات حضور اعضا هیأت مدیره در جلسات هیأت مدیره ‌پرداخت مبلغی را تصویب کند تا جهت حق حضور ایشان به مدیران پرداخت گردد.همچنین در صورتی که در اساسنامه پیش‌بینی شده باشد مجمع عمومی‌می‌تواند تصویب کند که نسبت معینی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضا هیأت مدیره اختصاص یابد. اعضا غیر موظف هیأت‌مدیره حق ندارند غیر از موارد مذکور، در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر یا غیر مستمر بابت حقوق یا پاداش یا‌حق‌الزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند.

تکالیف مدیران شرکتهای سهامی

هیأت مدیره مکلف است لااقل هر شش ماه یک بار خلاصه صورت دارایی و قروض شرکت را تنظیم کرده تحویل بازرسان شرکت سهامی بدهد. همچنین موظف است بعد از انقضای سال مالی شرکت ظرف مهلتی که در اساسنامه پیش‌بینی شده است مجمع عمومی سالیانه را‌برای تصویب عملیات سال مالی قبل و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت دعوت نماید.

هیأت مدیره مکلف است هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی تعیین و همین که اندوخته قانونی‌ به یک دهم سرمایه شرکت رسید موضوع کردن آن اختیاری است و در صورتی که سرمایه شرکت افزایش یابد کسر یک بیستم مذکور ادامه خواهد یافت‌ تا وقتی که اندوخته قانونی به یک دهم سرمایه بالغ گردد.

چنانچه بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده‌ صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقا شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان‌جلسه و با رعایت مقررات لایحه اصلاح قانون تجارت سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. اگر چنانچه هیأت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات‌قانونی منعقد گردد هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.

چنانچه شرکت ورشکسته شود یا پس از انحلال معلوم شود که دارایی شرکت برای تأدیه دیون آن کافی نیست دادگاه صلاحیتدار‌می‌تواند به تقاضای هر ذینفع هر یک از مدیران و یا مدیر عامل را که ورشکستگی شرکت یا کافی نبودن دارایی شرکت به نحوی از انحاء معلول تخلفات‌او بوده است منفرداً یا متضامناً به تأدیه آن قسمت از دیونی که پرداخت آن از دارایی شرکت ممکن نیست محکوم نماید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
4 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام
    عضو غیر موظف هیات مدیره شرکت سهامی میتونه با همون شرکت قراداد مشاوره بصورت ساعتی ببنده و حقوق بگیره ؟

  2. fimbunk می گوید
  3. قدیری می گوید

    سلام
    در یک شرکت سهامی خاص که ۶نفر شریک هستند ۵نفر از سهام داران عضو هیات مدیره هستند و۳نفراز سهامداران مدیرعامل ومدیران اجرایی هستند دونفر از سهامداران رییس ونایب رییس از اعضا غیر موظف هستند از سال تاسیس ۱۳۸۲ حقوق مدیران توسط مجمع مشخص میگردید وطبق قانون کار نبود در ابتدای سال ۱۳۹۵ مدیرعامل ودومدیراجرایی دیگر بدون اطلاع واعلام به مجمع حقوق مصوبه سال ۱۳۹۴ خودرا طبق قانون کار محاسبه ومبالغی را به حقوق خودشان اضافه وتا سال ۱۳۹۹ مجمع را مطلع نمیکنند دراواخر سال ۱۳۹۹ رییس هیات مدیره متوجه این افزایش خودسر مدیران اجرا می‌شود وبا سهامداران دیگر مطرح ومقرر می‌شود میزان برداشت آنها توسط حسابرس شرکت بررسی گردد وحسابرس کتبااعلام میکند که سه مدیر فوق از میزان قانون کار هم بیشتر برداشت کرده اند قابل ذکراست اضافه برداشت را سه نفر به حساب شرکت واریز کردند آیا اقدام قانونی از طرف دونفر از سهامداران که مخالف برداشت اضافه به عنوان تخلف وجود دارد
    ضمنا یکی از سهامداران به عنوان بازرس علی البدل از سال ۱۳۹۵ تاکنون از همه سهامداران ومدیران اجرایی که همان سهامداران هستند تقاضا کرده بود که اسناد مالی را به عنوان حسابرس داخلی بررسی نماید اما کرارا با درخواست ایشان مخالفت کرده بودند لازم به ذکراست شرکت دارای حسابرس میباشد اما حسابرس سندها را رندوم کرده وکلیه اسناد طبق استاندارهای حسابرسی موردبررسی قرار نمی‌گیرد قابل ذکراست سه نفراز مدیران اجرایی با رییس هیات مدیره هماهنگ هستند واین سه نفر ۱۸ ساله که مدیران اجرایی هستند واجازه نمی دهند دونفر از سهامداران در شرکت به عنوان مدیران اجرایی مشغول بکار شوند علی الرغم اینکه شرکت نیاز مبرم به مدیر پشتیبانی مدیر روابط عمومی مدیر نیروی انسانی
    دارد
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  4. ناصر پارسا می گوید

    سلام در موقع رای گیری هیات مدیره وقتی میخواهیم همه رای هایمان را به یک نفر یا دو نفر بدهیم چگونه باید فرم را پر کنیم. ایا باید در ۵ جای خالی یک اسم را هی تکرار کنیم یا فقط یکبار مینویسیم و جلوش درصد میزنیم؟ چند درصد باید زد. لطفا راهنمایی کنید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند