مهلت اعتبار چک چند سال است و بعد چند سال باطل می شود؟

مهلت اعتبار چک یکی از مفاهیم حیاتی در حوزه مالی و تجاری است که برای تضمین وفق‌دادن به تعهدات مالی، به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این مفهوم که به نوعی تایید مالی یک تراکنش اشاره دارد، در اختیار دارندگان چک قرار دارد تا از عدم پرداخت وجه به موقع جلوگیری کنند.

قبل از ورود به بحث چک و قوانین مربوط به چک و مشاوره با وکیل در ارتباط با این موضوع، لازم است با ماهیت آن آشنا شویم. ابتدا باید بدانیم که چک یک سند تجاری می ­باشد که قانون‌گذار آن را جزء اسناد عادی می‌داند که قابلیت استناد دارد.

اسناد تجاری بر سه نوع چک٬ سفته و برات هستند.این اسناد به عنوان یک وسیله پرداخت می‌باشد. اگرچه قانون‌گذار آنها را جزء سند عادی دانسته ولی از آنها حمایت کرده و به آنها اعتبار بخشیده است تا روابط تجاری بین افراد در جامعه به شکل راحت تر و سریعتر انجام گیرد.

سند تجاری یک وسیله پرداخت آسان‌تر با ضمانت اجراهای محکمتر قانونی می‌باشد. بر این اسناد یکسری اصولی حاکم است که باعث شده از اسناد عادی متمایز باشند،از جمله مهم‌ترین این اصول، وصف تجریدی اسناد تجاری می‌باشد. که در مطلب زیر علاوه بر توضیح وصف تجریدی اسناد تجاری، مهلت اعتبار چک و مرور زمان آن و اقدام کیفری برای چک و اقدامات لازم برای مدیریت آن پرداخته خواهد شد.

مهلت اعتبار چک
عکس از رد و بدل کردن چک در بانک

تجریدی بودن وصف چک یعنی چه؟

وصف تجریدی چک، یعنی سند تجاری صرفاً به عنوان دلیل و مدرک برای اثبات دین یا تعهد اصلی نیست. بلکه علاوه بر آن، خودش نیز به‌طور مستقل ایجاد تعهد می‌کند.

پس ما اگر یک دین یا تعهدی به کسی داشته باشیم. این دین را بر روی یک کاغذ معمولی بنویسیم. به طرف بدهیم، اگر بعد از مدتی به این دین یا تعهد خودمان عمل نکنیم، طرف مقابل می‌تواند به دلیل عمل نکردن به این دین یا تعهد از ما شکایت کند و آن کاغذ را به عنوان دلیل و مدرک به دادگاه ارائه دهد.

حال اگر به ­جای آن کاغذ، یک چک به طرف بدهیم و به آن دین یا تعهد عمل نکنیم، در این حالت آن شخص می‌تواند با مشورت با  مشاوره حقوقی به دلیل عدم انجام تعهد یا عدم پرداخت دین از ما شکایت کند، همچنین می‌تواند علاوه براین، به دلیل عدم پرداخت وجه چک و تمام شدن مهلت اعتبار چک نیز٬ از ما شکایت کند.

این شکایت دوم به دلیل وصف تجریدی بودن اسناد تجاری می‌باشد؛ یعنی خود سند تجاری که در ابتدا به عنوان وسیله ­ای بود برای پرداخت آن تعهد اصلی، حالا خودش بطور مستقل و مجرد از آن قرارداد قبلی می‌تواند موجب ایجاد تعهد جداگانه ­ای بشود.پس سند تجاری، وسیله ­ای است برای پرداخت آن تعهد اصلی و تعهد اصلی را تقویت کرده است.

نکته دیگری که در مورد وصف تجریدی بودن سند تجاری باید ذکر شود این است که در صورت انتقال سند تجاری به شخص ثالث، تعهدات ناشی از سند تجاری نیز استقلال پیدا می‌کند. برای اطلاع بیشتر می توانید با وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

پس اگر «الف» به هر دلیلی یک چک بنویسد و به «ب» بدهد تا «ب» فلان کار را برایش انجام دهد، در اینجا «ب» این چک را به «ج» بدهد و در عین حال به آن تعهدی که به «الف» داده بود عمل نکند، اگر «الف» و «ب» آن تعهد را به هر دلیلی فسخ کنند، در اینجا چون چک به «ج» منتقل شده است؛ لذا از بین رفتن آن تعهد، هیچ تاثیری در چک و مهلت اعتبار چک نخواهد داشت.

مهلت اعتبار چک چند سال است؟

ماده ۶ قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷، حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک را سه سال تعیین کرده است. یعنی دارنده چک از زمان دریافت دسته چک باید سررسید چک های خود را نهایتاً تا ۳ سال آینده تعیین کند و چک هایی که مربوط به زمان بعد از این تاریخ باشد، مشمول قانون چک نخواهد شد.

البته این بدان معنا نیست که دارنده چک دیگر نتواند هیچ کاری بکند؛ بلکه این حق را دارد که بعد از گذشت این ۳ سال نیز برای وصول چکی که در دست دارد به بانک مراجعه کند؛ ولی باید دانست که در این حالت آن ضمانت ­اجراهایی که در مورد چک وجود داشته، شامل حال او نخواهد شد.

مدت زمان اعتبار چک
فردی در حال نوشتن یک چک

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا در صورت صدور چک، امکان عدم پرداخت وجه آن وجود دارد؟

خیر، ماده ۳۱۳ قانون تجارت نیز در این زمینه بیان می‌دارد:

«وجه چک باید به محض ارائه، کارسازی شود».

:ماده ۳ قانون صدور چک نیز در این زمینه بیان می‌دارد

صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد.

 نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضاء یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید.هرگاه در متن چک شرطی برای پرداخت ذکر شده باشد بانک به آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد.

اگرچه در برخی شرایط می‌توان تنها دستور عدم پرداخت وجه را به دادگاه داد، ولی این حالت موقتی بوده و نمی‌توان آن را به عنوان استثناء بر اصل ک مطرح شده در ماده ۳ قلمداد کرددر مورد چک‌هایی که قبل از این قانون صادر شده ­اند نیز باید گفت که بر اساس بخشنامه شماره ۲۵/۳۱۸۷ مورخ .۱۳۶۳/۰۷/۱۷ بانک مرکزی،ثبت چک در بانک مرکزی و  مهلت اعتبار چک و ارائه به بانک ها جهت وصول، از تاریخ چک، ۱۰ سال می‌باشد

ولی دستورالعمل صادره از طرف شورای پول و اعتبار مصوب سال ۱۳۹۱ مربوط به حساب جاری، بخشنامه شماره ۲۵/۳۱۸۷ مورخ ۱۳۶۳/۰۷/۱۷ بانک مرکزی را ملغی کرده است؛ بنابراین، نه تنها تعیین سررسید چک؛ بلکه مراجعه به بانک جهت وصول چک نیز محدود به زمان خاصی نیست.

آیا در مورد چک بلامحل می‌توان بر اساس مجرای کیفری اقدام کرد؟

در صورتی که چک بلامحل باشد، دارنده چک ۶ ماه فرصت دارد تا نسبت به برگشت زدن آن و دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک اقدام کند.

حال اگر این کار را ظرف مدت ۶ ماه انجام نداده باشد، دیگر امکان شکایت کیفری برای او وجود نخواهد داشت ولی اگر این کار را انجام داده باشد، ۶ ماه دیگر نیز از تاریخ گواهی عدم پرداخت که از بانک دریافت کرده بود، فرصت دارد تا شکایت کیفری خودش را در دادگاه مطرح کند.

بنابراین اگر در طی این مدت ۶ ماه دوم بخواهد اقدامی انجام دهد می‌تواند با طرح شکایت کیفری نسبت به وصول آن اقدام کند؛ ولی اگر اقدامی انجام ندهد، چک از حالت کیفری خارج شده و برای وصول کردن وجه آن، باید شکایت حقوقی مطرح کند.

مرور زمان چک چند سال است؟

از آنجایی که چک به عنوان یک سند تجاری محسوب می‌شود، بر اساس ماده ۳۱۸ قانون تجارت مشمول مرور زمان خواهد شد.ماده ۳۱۸ قانون تجارت در این زمینه بیان می‌دارد:

«دعاوی راجع به برات و فته‌طلب و چک که از طرف تجار یا برای امور تجارتی صادر شده پس از انقضای پنج سال از تاریخ صدور اعتراض ­نامه و یا آخرین تعقیب قضایی در محاکم مسموع نخواهد بود؛ مگر اينكه در ظرف این مدت رسماً اقرار به دین شده باشد که در این صورت مبدا مرور زمان از تاریخ اقرار محسوب است. در صورت عدم اعتراض، مدت مرور زمان، از تاریخ انقضاء مهلت اعتراض شروع می‌شود».

بنابراین پس از پنج سال از تاریخ اعتراض ­نامه و در صورت عدم اعتراض (از تاریخ انقضاء این مدت ۵ سال)، دعاوی مذکور در محاکم مسموع نخواهد بود.ماده ۳۱۹ نیز در صورت انقضای  مهلت اعتبار چک در این مدت ۵ سال، راه حل دیگری را جهت وصول وجه چک بیان کرده است:

«اگر وجه برات یا فته‌طلب یا چک را نتوان به واسطه حصول مرور زمان پنج سال و مطالبه وجه چک بعد از ده سال مطالبه کرد، دارنده برات یا فته‌طلب یا چک می‌تواند تا حصول مرور زمان اموال منقوله (که ۱۰ سال می‌باشد)، وجه آن را از كسي که به ضرر او استفاده بلاجهت کرده است مطالبه نماید».

یعنی می‌تواند وجه آن را از کسی که عهده ­دار پرداخت وجه آن اسناد بوده یا به طریق دیگر وجه آن اسناد را دریافت کرده و می‌بایست آن را برگرداند، ولی این کار را نکرده است، مطالبه کند.

ولی بعد از سپری شدن این مدت، دیگر نمی‌توان آن چک را یک سند تجاری دانست. لذا قوانین مربوط به سند تجاری شامل آن نخواهد شد. بلکه به عنوان سند عادی طلب قابل مطالبه خواهد بود.در حال حاضر مراجعه به بانک جهت وصول چک محدود به زمان خاصی نیست.

چک بانکی
عکس از یک چک سفید

نتیجه گیری

در پایان می توان گفت که به هیچ وجه امکان عدم پرداخت وجه چک  حتی بعد از تمام شدن مهلت اعتبار چک وجود ندارد؛ مگر در مواردی که ثابت شود چک به سرقت رفته یا جعلی بوده است.

  در این حالت تنها می‌توان دستور عدم پرداخت به صورت موقتی از دادگاه گرفت. برای طرح شکایت کیفری چک نیز ٬دارنده چک دو تا فرصت ۶ ماهه دارد تا نسبت به آن چک اقدام کند. در ۶ ماه اول فرصت دارد تا نسبت به برگشت زدن چک و گرفتن گواهی عدم پرداخت از بانک اقدام کند.

در ۶ ماه دوم فرصت مطرح کردن شکایت کیفری را دارد. در صورت عدم اقدام در هریک از این فرصت ­ها، چک از جنبه کیفری خارج شده. جنبه حقوقی پیدا خواهد کرد.

سوالات متداول

بله، ولی اگر بعد از دو تا فرصت ۶ ماه باشد، تنها از طریق حقوقی می‌توان اقدام کرد.

برای چک دو تا مرور زمان ۵ ساله و ۱۰ ساله ذکر شده است. مرور زمان ۵ ساله مربوط به تاریخ صدور اعتراض ­نامه و یا آخرین تعقیب قضایی می‌باشد و مرور زمان ۱۰ ساله مربوط به جایی است که کسی که عهده ­دار پرداخت وجه آن اسناد بوده یا به طریق دیگر وجه آن اسناد را دریافت کرده و می‌بایست آن را برگرداند، ولی این کار را نکرده است.

بله، می‌توان وجه چک را مطالبه کرد؛ ولی در این حالت چک به عنوان یک سند تجاری محسوب نخواهد شد؛ بلکه به عنوان یک سند عادی (مانند یک تکه کاغذی که بر طلب دلالت می‌کند) خواهد بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
272 نظرات
  1. داوود می گوید

    سلام وقت بخیر بنده چند برگه چک امانت داده بودم به کسی که ایشان مبلغ چک را مهیا کند ولی انجام نداده وچک برگشت خورده من هم رسید گرفته ام که ایشان باید مبلغ رو واریز کنن ایا پای من هم دگیر ماجرا میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ابعاد سوال برای ما نا مفهوم است جهت اخذ توضیحات بیشتر و در یافت مشاوره حقوقی به شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

  2. محمد حسن محمودیان می گوید

    سلام خسته نباشی..من سال ۹۴ چندتا چکم برگشت خورد ولی طلبمو کامل پرداخت کردم ولی چک پیش طرف موند …گفت چکا پیش من امانت بعدا بیا بگیر…حتی من رفتم بانک برای استعلام ،بعد از ۴سال از سامانه مرکزی استعلام گرفتم هیچ چک برگشتی نداشتم تو سیستم …گفتن شامل مرور زمان شده هیچ شکایتی روشون نبوده از سیستم بانک مرکزی باطل شده ..حالا بعد از۵ سال چک داده دست وکیل شکایت کرده ابلاغیه اومده برای شورای حل اختلاف باید حضور پیدا کنم تکلیف چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید با توجه به فاکتور های پرداختی ، خالی از وجه بودن چک را ثابت نمایید که پیشنهاد میکنم توسط وکیل موضوع را جلو ببرید

  3. داود می گوید

    باسلام من طی چند سال چند مورد چک برگشتی دارم که لاشه چکها دست خودم هست میخواستم ببینم این چکها کی و بعد ازچند سال از سیستم بانک مرکزی پاک نیشن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام سوالتونو این قسمت در بخش مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  4. الهام می گوید

    سلام یه چک از شخصی دارم به تاریخ بهمن ۸۶ ولی سال ۸۸ برگشت کردم حالا امسال میتونم شکایت کنم تاخیر تادیه بگیرم از چه سالی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امکانش هست از وکلای وکیل تاپ درقسمت مشاوره تلفنی یا متنی بپرسید
      https://vakiltop.com/

  5. مهناز می گوید

    سلام وقت بخیر
    من طلا فروختم به من چک دادن من مریض بودم و عمل داشتم نتونستم چک و نقد کنم و الان از تاریخ چک ۱۲ روز میگذره .ایا میتونم برم بانک و نقدش کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  6. رسول نجفی می گوید

    سلام وقت به خیر
    من در سال ۹۴ دو فقره چک وعده دار به شخصی پرداخت نمودم جهت ضمانت برای خرید طی مدت زمانی معین ولی متاسفانه کسب و کار بنده دچار مشکل شد و نتوانستم که ادامه فعالیت بدهم ، چک ها ی من نزد آن شخص ماند و من پیگیری نکردم حالا بعد از گذشت چند سال برای من ابلاغیه امده که طرف سومی روی چک‌ها اقدام کرده
    ۱- آیا این اقدام حقوقی است یا کیفری
    ۲- آیا میتوان اثبات کرد چک امانت بوده
    ۳- در صورت بدهی آیا باید تاخیر و تادیه بپردازم
    تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهلت شکایت کیفری شش ماه از گواهی عدم پرداخته و الان امکان طرحشکایت کیفری نیست. برای امانتبودن نیز باید متنی وجود داشته باشد برای پاسخ به سوالات بیشتر در قسمت مشاوره حقوقی یا تلفنی سایت زیر وارد شوید و از وکلا کمک بگیرید

  7. احسان می گوید

    سلام من سال ۹۷ سه فقره چک دادم بعد پولشو خورد خوزد تصفیه کردم نرفتم چک هارو بگیرم حالا صب رفتم بانک میگه ۳ فقره برگشتی داری حالا نمیدونم چک ها دست کیه چکار باید بکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در قسمت مشاوره تلفنی یا متنی سایتن زیر وارد شوید و از وکلای متخصص ما بپرسید
      https://vakiltop.com/

  8. حسین می گوید

    سلام
    سال ۹۷ چکی رو برگشت زدم و شکایت هم انجم دادم ولی پیگیرش نشدم.آیا الان با مراجعه به بانک میتونم چک رو وصول کنم یا باید دستور قضایی حتما باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام. امکان دریافت حقوقی چک هست فقط شکایت کیفری از شما سلب میشه

  9. امیر حسین زارعی می گوید

    سلام
    من چندتا چک برگشتی دارم که رفع سو شده،میخام بدونم چند سال زمان میبره کلا از سیستم بانکی پاک بشه،منظورم تو شعبه بانکه نه بانک مرکزی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام پس از انقضای مدت ۳ سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت آن، به‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود

  10. مهرداد می گوید

    سلام
    قربان من ۳ سال پیش کیفم رو ازم دزدیدن و ۴ تا چک داخلش بود که با گزارش کلانتری و نامه دادگاه جلوی چک هارو بستم
    ولی چک ها رفتن بانک و برگشت خوردن
    الان۳سال بیشتر گذشته برای رفع سواثر باید چیکار کنم

  11. رضا کاظمی می گوید

    سلام من چند چک‌برگشتی درسال ۹۴ و۹۵ دارم ولی صاحب چکها هیچ اقدامی نکرده وسراغی نمیگیرنند خواستم بدونم چند سال طول میکشه تا چکها بی اثر شوند

  12. سامان حسین پور می گوید

    سلام .خسته نباشید.من سال ۱۳۹۰ با یکی شراکتی مغازه باز کرده بودم که مدرکتی نداشتدیم که شراکتی کار میکنیم .من از ۲ تا بانک دسته چک گرفته بودم که با چک های من خرید میکردیم .که الان شریکم واسم خیانت کرده و رفته مدرکی هم واسه شکایت ندارم ازش .میخواستم بدونم چطوری میتونم حساب های دسته چک ها رو از بین ببرم که دیگه چک برگشتی هم نداشته باشم

  13. احمد مهدور می گوید

    با سلام چکی ب مبلغ ده میلیون تومان در سال ۹۳ برگشت کرده ام چون مسیر بندر عباس بود فرصت نشد پیگیر بشم ایا الان میتونم در حوزه قضایی استان اصفهان حقوقی اقدام کنم و توقیف حسایهاشو بگیرم ممنونم از حسن همکاری و راهنمایی‌شما

  14. مرتضی جلالی می گوید

    سلام
    آیا صدور گواهی عدم پرداخت چک توسط بانک با تاریخ درج شده روی چک یکی است؟ آنچه سوال است اگر شکایت قضایی نشود و سه سال از تاریخ چک بگذرد چک رفع سو اثر می شود
    و یا نه مثلا یک سال بعد از تاریخ چک از بانک گواهی عدم پرداخت بگیرید کدام تاریخ برای رفع سو اثر ملاک عمل است؟ متشکرم

  15. مجید علیزا می گوید

    سلام من سال ۸۵ چند فقره چک دست مردم دارم ،الان همین تور موندن وبرگشت هم کرده .اون زمان .طرف الان میتونه اقدام کنه یا من میتونم از تهسیلات بانک استفاده کنم.ممنون میشم .یه جوابی لطف کنید .کارت یارانه هم امروز مسدود شد .

  16. رسول شیری می گوید

    با سلام من شیش فقره چک برگشتی دارم که از تاریخ آنها بیشتر از پنج ساله میگزره برگشت خوردن وشاکی ندارم ولاشه چکهارا تواتش سوز،ی خونه ازبین. فته ایامیتوانم دوباره براگرفتن چک اقدام کنم جواب باتشکر وسپاس فراوان

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما باید تمامی لاشه چک ها را برگردانید و یا از بین رفتن انها را اثبات نمایید

  17. غلامرضا می گوید

    سلام خسته نباشید پدر من نزدیک ۸سال پیش یه چک به صورت امانت به شخصی داد تا زمانی که پولش رو تحویل بده فکر کنم چک برگشتی بود حالا اون خانم از اون چک سواستفاده کرده و میگه من از شما چک دارم حالا چیکار باید کرد ایا اون چک فاقد اعتبار است

  18. غلامرضا می گوید

    سلام خسته نباشید پدر بنده نزدیک به ۸ سال پیش پولی بدهکار بود بخاطر همون یه چک به صورت امانت به ایشون داد تا زمانی که پولشو پس بده حالا میخواد شکایت کنه که از ما چک داره فکر کنم چک برگشتی بود حالا این چک فاقد اعتبار است یا نه

    1. محدثه لواسانی می گوید

      چک که معتبره فقط امکان شکایت کیفریش ساقطه

  19. علیرضا چشمارو می گوید

    سلام سال ۸۵ دوفقره چک به یک نفر دادم پولش را دادم کل چک ۵ ملیونه الان مرا تهدید می‌کنه به من بدهکاری در صورتی اون موقع به من گوفتم چک گم کردیم من هم رفتم جلو چک را گرفتم میگه باید سی ملیون به من بدهی

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام دادخواست استردد لاشه چک بدهید و اگر چک را برگشت زد شکایت خیانت در امانت بکنید

  20. پروین روار می گوید

    سلام چکی ازتاریخش ۲۰ سال گذشته اعتباربرای وصول دارد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  21. م.و می گوید

    سلام سال ۹۲ یک چک به شخصی دادم امانت یه مبلغی گرفته بودم که پس دادم الان رفته شکایت کرده برام ،مبلغ ۱۰ میلیون بود چک ۶۰ میلیونی دادم فیش واریز پول هم دارم الان اقدامش قبوله؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید مشاوره بگیرید . میتونید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  22. محمد رضا می گوید

    سلام خوب هستید من یه چک دارم مال ۹۳ خونه مون که جابه جا کردیم چک کم کردم تو وسایل هام وبیخیال شده بودم .تا چند وقت پیش که خونه هامون تکمیل شده وسایل اوردم تو اتاق تا جابجا کنم .چک رو پیدا کردم الان ۶سال از تاریخش میگذر میشه .نقدش کرد تو بانک

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیرشامل مرور زمان شده است

  23. همدی می گوید

    ایابعدپنج سال ازتاریخ چک چک سندعادیست

    1. وکیل تاپ می گوید

      بله

  24. مبین می گوید

    سلام من یه چک بابت ضمانت قسط وام جهت پرداخت اقساط مسکن مهر به پیمانکار دادم ولی متاسفانه با توجه به پرداخت به موقع اقساط ایشون برگشت گذاشته متاسفانه روی چک‌قید نشدبابت چی.و اون پیمانکار
    چک منو برگشت زده. الان چهار ساله از برگست کردن ان میگذره و اقدامی نشده و طرف هم‌هیچ ادرس و نشانی ازس ندارم ایا این چک مدت معلوم داره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرور زمان چک صادره ۳سال میباشد

  25. سیدحبیب غفاری می گوید

    سلام چندسال پیش دوفقره چک بدون تاریخ برای ضمانت جهت کاربه شرکتی دادم واین شرکت ورشکسته شدوچکهای من دست آنها مانده حالا متوجه شدم که ایشان سال۹۶روی چکهای من تاریخ زدند واقدام به شکایت کردند حالا من چکاری جهت اثبات میتونم بکنم وهیچ قراردادی دست من نیست که ثابت کنم کارگر اون شرکت بودم فقط شاهد دارم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام شما می توانید شکایت خیانت در امانت علیه ایشان مطرح نمایید

  26. ناشناس می گوید

    ایا براچکی شکایت شده باشدبعد۷سال پاک میشود

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مهلت شکایت کیفری ۶ماه هست

  27. مصطفی می گوید

    سلام من از سال ۸۷یک چک دارم به مبلغ۲ملیون تومان میخاستم ببینم ارزش ۲تومان اون موقع چقدر العان میشود

  28. اشکان امیرباقری می گوید

    سلام وقت بخیر .
    یک چک دارم در سال ۸۳ صادر شده ولی بنا به دلایلی که طرف صادر کننده از دوستان مادرم بود مادره من برگشت نزد ولی خب بهش میگفت پول رو بده و یا حتی بیاد قسطی پرداخت کنه این صادر کننده چک همش وعده میداد و از محبت مادره من سو استفاده میکرد .
    الان مدتها از این موضوع گذشته حالا میخوام اقدام کنم رویه چک .
    سوالم از خدمت شما این هستش که آیا میشه اقدام کرد ؟؟؟ در ضمن مبلغ چک دومیلیون و ششصد هزار تومان هستش .

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله امکانش هست

  29. اشکان امیرباقری می گوید

    سلام

  30. Majid می گوید

    سلام من چندتا چک دست یک نفر دارم از سال ۹۴ که برگشت هم نشده طرف حسابم میگه گم کرده با توجه به عدم برگشت چک آیا نیازی هست من اقدامی انجام بدم مثل اعلام مفقودی چکها

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله اعلام مفقودی کنید.

  31. توحید حاجی پور می گوید

    سلام قربان وقت بخیر..من یه چک دادم به یکی وقت وصول که رسید یه کمیش کم بود از مبلغ بعد چک خودکار برگشت خورده بعد فردای همان روز مبلغ رو درست کردم و گذاشتم تو حساب و به طرف گفتم برو وصولش کن. اونم نرفت بعد من رفتم بانک جلوی اون مبلغ رو بستم تا وقتی فقط اون چک اومد بانک بتونه همون مبلغ رو برداره الانم یک سال از روش کذشته رئیس بانک میگه بعد گذشت یک سال اون چک دیگه باطل میشه و مبلغ اون چک مال خودت میشه..خواستم ببینم راس میگه؟؟؟؟؟اگه جواب بدین ممنون میشم..

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرور زمان شکایت یکسال هست مرور زمان شکایت کیفری چک شش ماه ودعوای حقوقی سه سال هست

  32. رضا می گوید

    سلام.تعداد دوفقره چک مبلغ دار به یکی از کسبه اصفهان داده ام ولی متاسفانه پول پرداختی ما از درگاه بانک نبوده و طی دو مرحله به حساب بانکی ایشون واریز کردیم و فقط مبلغ ۲۰۰هزار تومان از یکی از چکها مانده که ایشون یکی از چکها را خرج کرده و برگشت خورده و چک دوم را هم برگشت زده و کلیه ی حسابهای ما را خراب کرده تمام رسیدهای پرداختی هم موجود هستش حالا موندیم چکار کنیم ….لطفا راهنمایی بفرمائید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام چک خرج شده که شما در مقابل دارنده اش مسولین باید پس میگرفتین وبعداز پرداخت میتوانید به طرف خودتان رجوع کنید وبرای برگشت چک اگر رسید پرداختی نباشد باز شما بایستی اثبات نمایید که مبلغ را پرداخت کردین وگرنه هم مسولیت مدنی دارد هم مسوولیت کیفری

  33. حسام رضایی می گوید

    سلام از من سواستفاده شده سر من کلاه گذاشتن از ۱۰تا بانک دسته چک ۱۰برگی و ۲۵برگی گرفته شده مدارکامو همه رو ازم گرفتن و منم ترسیدم باید چکار کنم به من میگن باید فرار کنم تا یک سال حالا چکار کنم که زندان نیافتم یک جوری پای من گیر نکن الان دوتا از چک برگشت خورده

  34. محمد می گوید

    سلام اقدام به پیش فروش خانه کردم که ی چکی دادم بابت آخر کار ولی ایشون چک را ۷ماه قبل برگشت کرد

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ثابت کنید بابت پایان کار باید پرداخت شود دیگر نمیتواند وصولش کند

  35. ناشناس می گوید

    سلام۳سال پیش چک من برگشت خورده تازاقدام کرندچکارکنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام مشمول مرور زمان شده کاری نمیتوان کرد

  36. رضی می گوید

    سلام
    سال ۹۵ بابت خرید مبل ۷ تا چک دادیم که سه تاش پاس شد و یکیش هم دستی گرفتن و چک رو ندادن و گفتن یکماه دیگه با سفارشتون میارم دم خونه
    بعد ۵ سال نه سفرشمون رو آوردن نه اون چک رو که پولشو دستی گرفتن
    حالا زنگ زدن و میگن که شکایت کردن و حکم توقیف گرفتن
    ضمنا دست خط داریم که در ازای اوردن سفارش چکها پاس بشوند
    که هیچ چیزی به اسم مبل برای ما نیاورده اند
    چیکار باید بکنیم
    ممنون

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام رسید داشته باشین براساس رسید میتوانید ارایه دلیل کنید

  37. محمد می گوید

    سلام دو فقره چک پیش از سال ۹۰ دادم بازار و پرداخت نکردم آیا همان مبلغ پرداخت کنم کافیه یا مشمول ضرر وزیان این چنسال خواهم شد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام درصورت درخواست خسارت باید خسارت تاخیرتادیه هم بپردازید

  38. ع.پ می گوید

    با سلام، بنده ده فقره چک در سال ۸۵دادم که برگشت خورد، مستقیما به اداره ثبت و اسناد رفتند و ملک بنده را بازداشت کردند آیا الآن آن چک ها مشمول سود تاخیر و ضرر و زیان میشود یا اصل مبلغ را به صندوق اداره ثبت واریز کنم کفایت میکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تاخیر تادیه ازتاریخ سررسید میباشد

  39. مرتضی می گوید

    چک من سال۹۷برگشت خورده ولی اقدامی انجام ندادن.چه موقع میتونم رفع اثر انجام بدم

  40. مرتضی می گوید

    چکی که سال۹۷برگشت خورده ولی اقدامی انجام نداده کی میتونم چک را رفع اثرکنم

  41. مرتضی می گوید

    چکی سال۹۷برگشت خورده ولی اقدامی انجام ندادن کی میتوانم رفع اثرکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهلت اعتبار چک ۳سال میباشد

  42. محمد می گوید

    سلام
    چک به تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۰۳ دارم با خریدار اختلاف پیدا کرده ام، آیا می توانم قبل از تاریخ مذکور به بانک مراجعه کنم و آن را برگشت بزنم؟

  43. محمد می گوید

    چک دارم به تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ و با خریدار اختلاف پیدا کرده ام آیا میتوانم قبل از تاریخ مندرج در تاریخ آن به بانک مراجعه و آن را برگشت بزنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتوانید باید در سررسیدمراجعت کنید

  44. حامد می گوید

    باسلام درود.بنده سال ۹۲ که پدرم بیمارستان شهدای تجریش بستری بود ماشینمو از کوچه بغلی دزدیده بودن فقط یک کیف که داشتم اونو بردن .ومن بخاطر اینکه ماشین سالم اوراق نکردن خوشحال بودم دیگه بفکرم نرسید که شکایت تنظیم کنم بعد ۵ سال برای گرفتن وام ازدواج متوجه شدم که با شناسنامه وکارت ملی بنده که داخل کیفم بود و منم بعد دوماه اون اتفاق توشهرستان المثنی گرفته بودم طرف رفته یکی از شعبه های افسریه جک گرفته اول ۱۰ برگه بعد ۲۵ برگه که ۱۹ برگش برگشت خورده هنوز ۶ برگش بانک نیومده تو این ۱۹ برگه همش تو ۲ ماه کشیده شده برج ۷.۹۲ فقط یکی برج ۳.۹۷کشیدن حال دیروز رفتم بانک گفتن اون ۱۸ تا که ۸ سال پیش برگشت خورده سیستم بانک نشون نمیده فقط آخری که سال ۹۷ هست اون رو نشون میده . منم واقعا گیر کردم نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنین . ممنون میشم . سال ۹۶ هم برای تهران شکایت اومدم اما هزینش زیاد بود نتونستم ادامه بدم هم راهم دور بود هم وضع آنچنانی ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باشماره ۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید

  45. رباطی می گوید

    سلام من یک چک سفید امضا سال ۹۳به داداشم داده ام برای ضمانت وام. وایشان نزد خودش نگه داشته ایا میتواند کاری کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام الزام به ستردادلاشه چک

  46. بهنام می گوید

    سلام من چند تا چک بگشتی از سال ۹۴ دارم لاشه چکها دستم هست بااون حساب اصلا کار نمیکنم الان میتونم دسته چک بگیرم یانه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی به بانک مراجعت نمایید

  47. محمد می گوید

    سلام
    چکی که سال ۹۷ برگشت خورده و الان در پایان سال۹۹ اقدام نموده است ،
    ۱_ آیا این چک کیفری میشه یا حقوقی
    ۲_ تاخیر تادیه هم بهش تعلق میگیره یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر. تاخیر تادیه از زمان طرح دادخواست

  48. محمود ابوعلی می گوید

    سلام .۹ سال قبل چند تا چک به یکی از همکارانم دادم که به دلایلی نتونستم پاس کنم طرف چک رو برگشت زد و در شورای حل اختلاف شکایت هم کرد حتی شورای حل اختلاف رای به نفع وی داد .بعد از یک ماه من تمام وجوه چک ها رو به طرف دادم اما چک ها دست اون مونده و دسترسی هم به ایشون ندارم اصلا هیچ خبری از اینکه کجاهست ندارم ضمن اینکه ایشون هم بعد از گرفتن وجه چک ها شکایتش رو همون طور رها کرده راهنمایی کنید چه کار کنم چون میخوام دسته چک بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مدت زیاد باشد شامل مرور زمان خواهد بود

  49. ناشناس می گوید

    سلام بابت تعمیر ماشینم مبلع سه میلیون چک که قبلا در وجع برادرم نوشته بودم که همرام بود روپشت نویسی کردم به تعمیر کار دادم وتا قبل سررسید چک مراجع وبا ایشان تسویه حساب کردموچکم دست ایشان ماند ایشانگفتن بگیرم از اشنا بیارم بیابگیر؟من جانبازم مشکل اعصابروان وشمیایی بدن دارم دسته چکو مدارکم روگم کردم مدارک المثنی گرفتم برای دسته چک به بانگ مراجع کردم؟الان بندهخدایی زنگ زده بابت لوازم ماشین یاتعمیرات سه میلیون بدهکارید چک سال ۱۵/۴/۹۳رو سال۹۷ برگشت خورده در مورد بدهیتون چکار میکنید؟باید چکار کنم میدونم که بدهکار نیستم….ش تماسم ۰۹۱۵۵۱۴۶۸۱۶

  50. صمدقدسی می گوید

    سلام
    عرض ادب سال ۹۴ برای خرید یخچال چک داده بودم چند تاش پاس شد ودوتاش رو نتوانستم بدیلی عارضه تصادف تا چند ماه پیش که هرچی به اینا التماس کردم برین پاس کنین به حرفم گوش ندادن الان که رفته بودم برای رفع سو اثر متوجه شدم که شکایت کردن وفرستادن برای شورای حل اختلاف الان باید چه کاری انجام بدم برای رفع سو اثر آنها ممنون از راهنمایی شما؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی جلب رضایت کنید

  51. ناصر سالادی می گوید

    سلام من یک چک به مبلغ بیست میلیون تومان در وجه خودم بابت پولی که به یکی از دوستان دادم گرفتم چک بدون تاریخ هستش واز زمانی که پول بهش دادم‌نزدیک ۵ سال میگدزه الان‌پول نمیده چه اقدامی میتونم بکنم که برگشت بزنم تاریخ به روز بزنم یا تاریخ همون سالی که ازم پول گرفت؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تاریخ به روز میزنید

  52. اقبالی می گوید

    سلام .یک برگ چک دو امضائی ۹۰ میلیونی برای ضمانت فروش کالابه مشتری یک شرکت خصوصی دادیم وچک هم در قراردادبین طرفین اومده ودر متنش قید شده ضمانت پیش پرداخت و در سال ۹۵ بوده حالا شرکت کالا رو تحویل نداده وخریدار از شرکت طرف قرارداد شکایت کرده .چک هم برگشت نخورده سوال اینجاست خریدار میتوانداز ما پولش رو طلب کند در صورت بلی بودن دوم اینکه دادگاه برای هر امضاء کننده ۴۵ میلیون بدهی در نظر میگیرد یا میتواند از یکی از امضاء کنندگان ۹۰ میلیون طلب کند ممنون ازپاسخ شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله امضاکننده گان مسولیت تضامنی دارند

  53. قاسم می گوید

    سلام ۵ فقره چک به صورت امانت دست دوستم دادم به صورت حامل با تاریخ و امضاء شده ، دوستم چکها رو توی بازار خرج میکنه و هر ۵ تا چک برگشت میخوره الان ۴ سال گذشته و شاکی قضایی ندارم و کسی پیگیر نیست لطفا راهنمایی کنید چه کاری انجام بدهم که چکها رفع سوء اثر شونداز این وضیعت راحت بشم .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما بایستی علیه دوستتون شکایت خیانت امانت طرح کنید چون چک امانت بوده ولی اگر کسی به شمامراجعه کند باید پرداخت کند واز دوستتون مطالبه نمایید

  54. محمد یاسین می گوید

    سلام سه فقره چک درسال ۹۲ازمن برگه خورده وچندتا فقره هم برگه خورده بودکه لاشه چکها رو گم کردم لطفا راهنمایی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مدت اعتبار چک ۳سال میباشد واینکه بایستی به داگاه مراجعت نمایید وضامن بسپارین تا دادگاه تکلیف را مشخص نماید

  55. بهزاد ایزدی می گوید

    سلام وقت بخیر در مرداد سال ۱۳۹۵ یک فقره چک در وجه یک شرکت دادم چک برگشت خورد وجه چک رو نقدی دادم اما چک را به من ندادند در حال حاظر هم بعد ۵سال هیچ شکایتی نکردن به گمانم چک رو گم کردن الان من شامل مرور زمان میشمو رفع سو میشه. ایا برای گرفتن وام ازدواج مشکل می خورم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرور زمان دعوای حقوقی ۳سال کیفری ۶ماه میباشد

  56. یاسر علیلو می گوید

    سلام تاریخ ۱اردیبهشت تاریخ چکی هس که بهم دادن میشه ۲ اردیبهشت برم بانک نقد کنم؟چک به نامم هست و تاریخش ۱ اردیبهشت هس من مشکل دارم برم بانک این روز و میخوام ۲ اردیبهشت برم بانک نقد کنم .امکانش هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مشکلی نداره میتوانید روز بعدش هم به بانک مراجعت نمایید

  57. فرهاد می گوید

    سلام وقت بخیرمن ۱۰سال پیش از۲تابانگ چندبرگ چکم برگشت خوردامابه دلایل گرفتاری نتونستم پرداخت کنم بعدازمدتی نه طرف راتونستم پیداکنم نه چکهاموتونستم بگیرم حالا من چیکارکنم ایاچگونه میتونم دوباره دسته چک بگیرم ایا برگهایی که دست من نیست ۱۰سال هم گذشته تکلیفش چی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مرور زمان چک ۳سال میباشد

  58. یوسعی می گوید

    سلام .من چند تا چک برگشتی دارم و شکایتی هم نشده فقط برگه خوردن .هم لاشه چک و هم برگه زمان تاریخ برگه خوردن رو دارم خواستم ببینم مراحعه نکنم به بانک خود بخوداز حسابم پاک میشند ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام باید با مراجعت به بانک از چک های برگشتی رفع اثرنمایید در غیر این صورت باشکایت شاکی تمامی حسابهای شما مسدود خواهد شد

  59. محسن می گوید

    سلام.وقت بخیر.من سال ۹۶ یه چک با امضا یه آشنا برای اذیت کردن از کیفم برداشت و رفت برگشت زد.شکایت کیفری منع تعقیب خوردم.بعدش شکایت حقوقی کرد و به علت پرداخت هزینه دادرسی اعسار داد و اعسارش رد شده و بعدش دیگه هیچ اقدامی نکرده.حالا این چک تو سابقم مونده و هیچ خدمات بانکی نمیتونم انجام بدم.بنظرتون باید چیکار کنم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهلت اعتبار چک سه سال میباشد

  60. مهدی فروغی می گوید

    سلام‌ یه فقره چک سفید امضاع دست کسی دارم که سال ۹۴ برگشت زده وهیچ گونه اقدام قضایی نکرده ولی خداییش اصلا بدهکارش نیستم بهش اعتماد کردم
    الان میخوام بدونم میتونی روش اقدام کنه یا نه
    هیچ گونه رسیدی ندارم
    چکو خودشون مبلغ وتاریخ زدن بعد از امضاع من چند روز بعد راهنمایی کنیید خیلیرممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهلت اعتبار چک سه سال میباشد بعدازاتمام مدت شامل مرور زمان شده وفاقد اعتیار میباشد

  61. حسین می گوید

    سلام بنده یک ققره چک به مبلغ۷میلیون تومن به شخصی به تاریخ برج۱۲سال۹۷ بابت مانده حساب قسمتی ازخریدیک قطعه زمین به آن شخص دادم وبه علت اینکه نتوانستم درموقع تاریخ چک را پاس کنم ازشون خواستم بهم وقت بدهند تااینکه کرونا سروع شدومن فراموش کردم وایشون هم اقدامی برای وصول چک نکردندتاپارسال برج۸مبلغ چک بحساب ریختم وبه اون گفتم بره چک وصول کنه ولی او ازگرفتن چک خودداری میکنه ومیگه باید طبق روز بایدچک راحساب کنی درصورتی چک منو برگشت نزده آیا میتونه مبغ چک رابه روز بگیره؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :خسارت تادیه چک ازتاریخ سررسید محاسبه میشود.

  62. رضا می گوید

    سلام بنده یه چک دادم به یه نفر سال ۹۴.همون موقع پولش پرداخت شد..البته چک را همون موقع سال ۹۴برگشت کرد ولی شکایت نکرد.الان اومده شکایت کرده…آیا من چیزی بدهکار میشم؟اصلا اون شخص میتونه اقدامی روی چک انجام بده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :چک هاشامل مرور زمان شکایت حقوقی وکیفری شده میتوانید به مرور زمان استناد کرده ومبلغی پرداخت نکنید.

  63. خانعلیزاده می گوید

    سلام بنده چندفقره چک برگشتی دارم که درسال۹۵ برگشت شده چکهاراازدست جمع کردم درسال۹۸ کیفم بامدارکهاراازماشین دزدیدن وازبابت چکهاهیچ شکایتی ندارم ازشماخواهشمندم بنده راراهنمائی کنید که باگذشت ۶و۷سال ازصدورچکهای برگشتی ایاچکهابه مرورزمان شده یانه به خاطراینکه کارت حقوق بندتاریخ انقضارسیده وبانک ازصدورکارت جدیدخودداری میکند

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چک هاشامل مرورزمان حقوقی وکیفری شده است.

  64. می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۱۷ سال پیش
    من و برادرم یه ماشین شریکی خریده بودیم
    و من برای اینکه دنگ برادرمو بخرم مبلغ رو به چک به برادرم دادم و دنگ ماشینو ازش خریدم
    و قبل از این که چک رو پاس کنه خودم پول دادم بهش و اصلا اون چک پاس نشد و دست برادرم موند.
    حالا بعد ۱۷ سال میخوهد بره اون چک رو رو کرده من اصلا حتی به ذهنمم نمیرسید یه روزی این کار رو بکنه
    ایا میتونه چک رو پاس کنه؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چک شامل مرور زمان شده نمیتوان اقدام قانونی کردبه نوعی مهلت اقامه دعوای چک تمام شده است.

  65. یعقوب می گوید

    با سلام وخسته نباشید بنده در سال ۱۳۸۸ یک فقره چک به مبلغ ۱۶۵۰۰۰۰تومان به سازمان عمران جهت اقساط دادم ولی در تاریخ سررسید چک نتونستم پرداخت کنم،برگشت خورد دو روز بعد تونستم پول رو واریز کنم ولی سازمان پول رو نگرفته بود گفتن چک رو نتونستیم پیدا کنیم منم بعد یکسال پول رو خرج کردم الان بعد مدت ۱۲ سال چک پیدا شده وسازمان ازمن طبق مصوبه بانک مرکزی ۱۸،۰۰۰،۰۰۰تومان پول میخواد آیا این حق رو دارد؟ با وجود اینکه چند بار حضوری رفتم سازمان گفتم اون چک رو بگیرید گفتن میریم میگیریم ، با تشکر فراراوان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مهلت اعتبارچک سه سال میباشد.

  66. جواد می گوید

    سلام وقت بخیر یکی از نزدیکان من چند فقره چک نزد فردی داشته به تاریخ سال ۸۰ که برگشت خورد و بعد از شکایت محکوم به پرداخت شده که بدلیل نداشتن مبلغ چکها به زندان افتاده بعد از شش ماه با این شرط که وجه چکها را پرداخت کند با رضایت طرف مقابل از زندان ازاد شده و طی چند فقره پرداخت مبلغی از چکها را پرداخت نموده ولی طرف مقابل از دادن چکها طفره رفته. و این جریان به حال خودش رها شده تا اینکه بعد از گذشت ۱۸ سال بر روی چکهای برگشت شده در سال ۸۱ مجددا اقدام نموده است ایا چکها مشمول مرور زمان شده است؟ با توجه به اینکه طرف اقرار نموده که چکها را مفقود نموده بوده و اکنون پیدا کرده جریمه تاخیر از چه زمانی حساب میشود؟ ممنون از راهنماییتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون اقامه دعوا شده قبلا پرونده مفتوح بوده شامل مرور زمان نمی شود.

  67. جواد می گوید

    سلام ممنون از پاسخ تون میخواستم ببینم جریمه تاخیر از چه زمانی باید حساب بشه ایشون چکها را گم کرده و حالا پیدا کرده ایا مسئول غفلت ایشون ما هستیم و جریمه باید بدیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:ملاک تاخیر تادیه چک درصورت مطالبه وتمکن مالی مدیون ازتاریخ سررسید محاسبه میشود

  68. سعید می گوید

    سلام من سال ۹۴ نزدیک ۱۲ برگ چک برگشتی داشتم که فقط رو دو تاش شکایت شد و من اونو پرداخت کردم و لاشه رو گرفتم به بانک تحویل دادم حالا ۶ سال از برگشتی ها میگذره و میرم بانک میگن شکایتی داری نمیشه رفع سو کرد حتی از شورای حل اختلاف هم نامه بردم بانک ولی متاسفانه ترتیب اثر نمیدن باید چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بایستی ازچک های مورد نظررفع اثر نمایید.

  69. جواد می گوید

    سلام آیا ماده ۳۱۸ قانون تجارت بر کلیه چکهایی که بین افراد جهت امور مالی و تجاری رد و بدل می شود جاری است یا نه فقط در خصوص تجار که در متن ماده فوق ذکر شد با تعاریفی که از تجار در قانون آمده است دلالت دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله تمامی اسنادتجاری چه بین تاجرباشه چه غیرتاجر شامل قانون تجارت می باشد.

  70. امید می گوید

    سلام.. دعوای کیفری در مورد چک یعنی چی!!؟ برای چک که باید دعوای حقوقی مطرح کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شکایت کیفری چک دارای مدت ۶ماه می باشد باید زودتر اقدام نمایید همان شکایتی که باید از طریق دادسرا اقدام نمایید ولی مهلت اعتبار حقوقی در چک سه سال می باشد.

  71. فاطمه حسینی می گوید

    سلام روز بخیر ببخشید چکی در تاریخ برج ۱۰ سال ۹۵ صادر شده و طرف ۱۰ روز بعد فرمش کرده و شکایت کیفری چک بلامحل کرد در اون پرونده کیفری مطالبه مبلغ چک نکرده مدتها درگیر بودن و در اوایل سال ۹۹ رای به محکومیت چک بلامحل صادر شد و ۲ماه حبس دادن که یه ورودی خروجی بود و تمام شد الان بعداز گذشت ۱سال دوباره رفتن اقدام حقوقی کردن برای وصول پرداخت
    این چک تکلیفش چیه؟شامل گذر زمان میشه که فاقد اعتبار پرداخت بشه؟؟تاخیر و تادیه از چه زمانی حساب میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مرور زمان دعوای حقوقی چک سه سال میباشد.

  72. مرادی می گوید

    سلام همسرم من چند تا چک دست شخصی امانت گذاشته بود که در سال ۹۶ با یه چک ۱۴۰ میلیونی قرار شد تمام چکهای که پیشش امانت بود رو بده که این کارو نکرد هم ۱۴۰ تومان رو برگشت زد والان هم داره از همون چکهای استفاده میکنه وهر دوماه یکی شو بده به اسم کسی شکایت میکنه من باید چیکار کنم همه چکها سال ۹۶ برگه خورده ایا میتونه بازم شکایت کنه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به خیانت در امانت شکایت کیفری نمایید.

  73. عبدالهی می گوید

    سلام وقت بخیر من از یه مغازه خرید کردم به صورت اقساطی الان می خوام کل مبلغ رو پرداخت کنم ولی فروشنده میگه که چک رو گم کرده برای اینکه مشکلی پیش نیاد باید چیکار کنم می خوام پول اونو هم بهش بدم راهی هست که چک رو مسدود کرد که نشه دیگه پاس کنن

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بعد از پرداخت به بانک مراجعه وبادادن رسید پرداخت عدم پرداخت چک را درخواست نمایید.

  74. مهدی سورچیان می گوید

    سلام یک فقره چک دارم صاحب چک میگه یک ماه بهم وقت بده تا چکتون پاس بشه اگر توی این مدت چکش پاس نشد برگشت بزنم یا خیر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید اقدام به برگشت چک نمایید.

  75. محمد می گوید

    سلام من از سال ۹۳ به خاطر طلبم چک دارم و همون سال برگشت کردم…الان میتونم اقدام قضایی بکنم؟و آیا شامل خسارت تاخیر میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقدام کرده و مطالبه خسارت تاخیر تادیه نمایید.

  76. محمد می گوید

    سلام.
    من سال ۹۵ چکی را دوستانه داده ام وبعد دودست چرخیده وطرف دوم به علت ورشکستگی پولی نداده و طرفی که الان چک را دارد، همان اوایل برگشت زده والان اقدام کرده ، و خسارت هم می خواهد ، می خواستم بدونم که من باید مبلغ چک را بپردازم ویا خسارت هم تعلق می گیره واگه می گیره چقدر ویا چند درصد است ، لطفا توضیح دهید.
    ضمنا برگشتی چک براساس مشمول زمان از بانک مرکزی رفع سوء شده است .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر چک مشمول مرور زمان شده هیچ چیزی تعلق نمیگیرد.

  77. هادی می گوید

    سلام.من ۱۴۰ میلیون از کسی می خام آن طرف پشت چک من را که مبلغش همان ۱۴۰م است پیش کسی دیگر است وبرگشت خورده دو امضا زده آیا میشود آن طرف که به من باید ۱۴۰م بدهد به خاطرامضاش پشت چک من به دادگاه بکشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید اقدام نمایید.

  78. فرشاد می گوید

    سلام
    سال ۸۴ با صاحب فروشگاهی قرارداد مشارکت بستم و یه برگ چک به تاریخ ۸۵ در وجهه اقای……بابت ضمانت فسخ مشارکت و تحویل فروشگاه صادر کردم
    دقیقا بعداز یکسال فروشگاه رو تحویل دادم اما پانزده سال از استرداد چک طفره رفت تا اینکه حدودا ۱۵ روز پیش چک رو برکشت زد.به این عمل چه میگویند؟خیلنت در امانت نیست.مجازاتی برای من صادر کننده وجود دارد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: چک شامل مرور زمان شده دیگر امکان شکایت حقوقی و کیفری ممکن نیست.

  79. Iraj.tahmasebi می گوید

    سلام شخصی چک‌بمبلغ ۲۲۰۰۰/۰۰۰ریال با سررسید سال ۸۰ گفته بابت‌وجه دستی داده‌سال ۹۴ برگشت زده کارشناس نوشته در ظهر چک ۵۰۰۰/۰۰۰ریال بوده که با شماره مبایل پاکشدگی فیزیکی خواسته مخدوش کند چک بابت خودرو بوده قولنامه من گم شده نمایشگاه برچیده شد مدارک امحا شده ماشین فروختم اطلاع ندارم‌پروند و ایا خسارت چه میشود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خسارت تاخیر تادیه می توانید دریافت نمایید.

  80. الهام می گوید

    سلام چند فقره چک سه سال پیش توی بازار دادم ولی به علت کمبود وجه برگشت خورد الان نمیتونم هیچ گونه حسابی باز کنم و هیچ گونه شکایت کیفری و حقوقی ندارم چیکار باید انجام بدم جهت رفع سو اثر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:باید از چک ها رفع سو اثر نمایید.

  81. عاصف می گوید

    سلام خسته نباشی من یه ملکی داشتم فروختم ب من چک دادن روزموعودش چک پاس نشدبه من گفت برگشت نزن ده روزبهم وقت بده پول تومیدم یاملکی فروختم پس میدم ملک وفروخته به کسی دیگه روی قولنامه ای ک دارم نوشته درصورتی که درتاریخ فلان روزچک وپاس نکنه یاپول ونده ملک وپس میده حالامن چیکارکنم هم ملک وفروخته هم نمیتونم اعتمادکنم که ب من پول یاملک وتحویل ده ب نظرتون بایدشکایت کنم یا صبرکنم تاروزی که تعیین کرده اززمان چک تااون روز۱۲روززمانشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به فسخ معامله اقدام نمایید یا الزام به پرداخت ثمن معامله نمایید.

  82. عاصف می گوید

    ملک وقولنامه کرده ب کسی دیگه بازم میتونم ملکموپس بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بابت عدم پرداخت ثمن می توانید .

  83. احمد احمدی می گوید

    سلام و احترام من چکی به تاریخ سال ۱۳۸۵نزد شخصی به امانت و ضمانت داشتم که بعدها با طرف تسویه کردم ولی یادم رفت این چک را پس بگیرم امروز شخصی با من تماس گرفت و ادعا کرد که برادر آن شخص است و چک نزد او است وسال ۱۳۹۸هم برگه زده و الان هم تصمیم به شکایت و درخواست برای اصل مبلغ چک و خسارت تاخیر آن را می خواهد بکند من باید چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون می شوم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما اگر در متن چک علت تضمین و امانی بودن را قید کرده باشید یا ثابت نمایید بابت تضمین بوده قابل وصول نمی باشد.

  84. محمد حاتمی می گوید

    سلام.
    بنده یک فقره چک بصورت امانت دروجه شخص پرداخت کردم ولی چک تاریخ دار میباشد که دوسال پیش چک برگشت شده ودیگر هیچ اقدامی صورت نگرفته و بنده به دلیل اینکه از موقعیت چک هیچ خبری ندارم مشکلات زیادی از جمله افتتاح حساب،اخذ وام و… برایم پیش آمده
    لطفان اگه راهی برای نجات از این موضوع وجود دارد راهنمایی کنید.متشکرم🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از چک موجود رفع اثر نمایید.

  85. مهدی رجب زاده می گوید

    سلام یه چک بتاریخ اسفند نود و سه در وجه کسی بابت خرید سهام پدیده پرداخت کردم و ایشان اقدامی جهت وصول چک انجام نداد چون قرار بود سهام رو بهش برگردونم ولی جلوی انتقال سهام گرفته شد حالا چک رو نفر سومی اقدام کرده ، چطور میتونم ثابت کنم که امانت بوده و دوم اینکه جریمه تاخیر در صورت عدم اثبات امانت بودن به چک تعلق میگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در متن چک علت امانی بودن نباشد باید تادیه نمایید.

  86. پری می گوید

    سلام خسته نباشین چک های برگشتی بعدازچندسال خودبه خود از سیستم پاک میشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر اقدام نشود ظرف سه سال.

  87. عاطفه می گوید

    سلام من چک دریافت کردم برای ۲۸اسفند۹۹ که سرموعد موجودی نداشت ۴ماه صبر کردم اما افاقه نکرد و چک رو برگشت زدم حالا چه مدت وقت دارم برای اقدام قانونی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مرور زمان چک سه سال می باشد.

  88. اسماعیل می گوید

    سلام
    من از یه شرکت چک دارم ۳ سال از تاریخ چک گذشته و اقدامی نکردم و الان برگشت زدم اما میگم دیگه نمیتونی علیه مدیرعامل بعنوان صادرکننده متضامنا اقاکه دعوی کنی فقط میتونی بطرفیت شرکت اقامه دعوی کرد ؟ با توجه به توضیحات شما انگار تا ۵ سال میشد پس چرا دادگاه اینو گفت ؟؟؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: چون مرور زمان چک سه سال است بقیه اسناد تجاری ۵سال است.

  89. مسعود می گوید

    سلام
    ۳،۴ فقره چک مربوط به سال ۹۲ و ۹۳ دست کسی داشتم که برگشت کرد همون موقع
    اما اقدام دیگه ای نکرد
    چجوری میتونم رفع سوء اثر چک هارو بگیرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق بانک رفع اثر نمایید.

  90. اکبر می گوید

    با سلام . من یک خودرو لیزینگی خریدم سال ۸۹ بعد سال ۹۰ با دو تا قسط به شخصی دیگه فروختم ولی طرف نرفته پاس کنه به من اطلاعی داده نشده حالابعد گذشت ۹ سال برا او دوتا چک به مبلغ هر کدوم ۳۳۰۰ فرم زده سر تاریخ(یعنی سال ۹۰ و ۹۱) بعد از گذشت این همه سال حالا شکایت کرده یک وکیل از طرف نمایندگی . ماشین هم دست من نبوده و قولنامه هم دارم تکلیف من چی هست
    باتشکر بیشماراز شما

  91. علی می گوید

    سلام وقت بخیر چک تاریخ ۳۰/۶/۱۴۰۰ رو میتونم یکماه بعد نقد کنم؟ و اینکه تا چه مدت بعدش میتونم نقدش کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: مهلت چک اگر اقدام نشود تا سه سال می تواند نسبت به واخواست ان اقدام کرد.

  92. فرهاد می گوید

    سلام یک فقره چک از کسی طلب دارم رو حساب رفاقت اقدامی انجام ندادم و چک در وجع حامل می باشد الان یکسال و دو ماه از تاریخش گذشته در صورتی ببرم برگشت بزنم میتونم حکم جلب بگیرم یا خیر..حقوقی میشود با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید در این مدت اقدام نمایید و گواهی عدم پرداخت بگیرید.

  93. فرزاد می گوید

    سلام من چندتا چکم دست طرف حسابم موند که برگشت هم خورده بود و من طلبش رو دادم ولی اون چکهارو نداد گفت گم کردم منم شماره چکها رو ندارم بردمش دفتر خونه یه رضایت محضری ازش به صورت کلی گرفتم ‘ایا اون چکها بعداز گذشت ۷سال هنوز اعتبار دارن؟
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر گواهی عدم پرداخت گرفته شده باشد بله همچنان می توان اقدام کرد باید دعوایی استرداد لاشه چکها را از این شخص مطالبه نمایید.

  94. سلیمانی می گوید

    سلام
    چند فقره چک به شخصی داده بودم و او آنها را خرج کرده بود چکها برگشت خودن بنده وجه آنها رو به شخص دوم که چکها دستش بود پرداخت کردم و قرار شد که چکها بهم بده ولی پس از تسویه حساب چکها رو به شخص دیگه ای داد که از نفر اولی که من چکها رو بهش دادم بودم طلب داشت و میگه تا حساب اون رو تسویه نکنی چکها رو نمیدم منم چون به نفر اول ی مقدار بدهکار بودم قبول کردم که مبلغ ۳۰ تومن از بدهی اونو بدم الانم نصف پول رو بهش دادم ولی میگه حسابش بیشتر هست باید همه حساب رو بدی وگر نه من روی چکها اقدام میکنم و خسارت هم میگیریم مبلغ چکها حدود ۵۰ تومن دستشون هست
    از تاریخ چکها بیشتر از ۳/۵سال میگذره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک را سه سال تعیین کرده است. یعنی دارنده چک از زمان دریافت دسته چک باید سررسید چک های خود را نهایتاً تا ۳ سال آینده تعیین کند و چک هایی که مربوط به زمان بعد از این تاریخ باشد، مشمول قانون چک نخواهد شد. جهت راهنمایی بیشتر با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص وکیل تاپ در زمینه چک شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  95. امیر می گوید

    یک برگ چک(قدیمی) به تاریخ حدود ۱۵ ماه پیش از یکی از دوستانم گرفتم و طرف به دلیل مشکلات مالی از من وقت خواست و من چک را اصلا به بانک نبردم. خواستم بدونم تا چه زمانی چک اعتبار دارد برای وصول؟؟ اگر نتوانم چک را پاس کنم آیا میتونم شکایت کنم یا چون زمانش به بانک نرفتم الان بی اعتبار شده؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      برای طرح شکایت کیفری چک نیز دارنده چک دو تا فرصت ۶ ماهه دارد تا نسبت به آن چک اقدام کند. در ۶ ماه اول فرصت دارد تا نسبت به برگشت زدن چک و گرفتن گواهی عدم پرداخت از بانک اقدام کند.
      در ۶ ماه دوم فرصت دارد تا شکایت کیفری را مطرح کند. در صورت عدم اقدام در هریک از این فرصت ­ها، چک از جنبه کیفری خارج شده و جنبه حقوقی پیدا خواهد کرد.

  96. علیرضا می گوید

    سلام بنده چند فقره چک سفید امضا از شخصی دارم که چک ها واسه تقریبا ۲۰سال پیشه و شماره حساب ها قدیمیه آیا امکان اجرا داره شماره حساب ها ۴رقخی بوده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر هیچ اقدامی نکرده باشید دیگر نمی توانید اقدام نمایید چون شامل مرور زمان شده.

  97. حمید می گوید

    سلام
    بنده سال ۹۵ چک کشیدم ولی دارنده چک از دریافت آن امتناع کرد و الان که سال ۱۴۰۰ است چک را برگشت زده وگفته که یادم رفته بودکه چک دارم و دادگاه چند برابر مبلغ را درخواست کرده است.ایا این درست است؟ باید تاخیر تادیه چک از زمان برگشت حساب شود نه زمان صدور چک
    ایا قابل پیگیری هست؟آیا اینهم یک مدل کاهبرداری است!ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      دعاوی راجع به برات و فته‌طلب و چک که از طرف تجار یا برای امور تجارتی صادر شده پس از انقضای پنج سال از تاریخ صدور اعتراض ­نامه و یا آخرین تعقیب قضایی در محاکم مسموع نخواهد بود؛ مگر اينكه در ظرف این مدت رسماً اقرار به دین شده باشد که در این صورت مبدا مرور زمان از تاریخ اقرار محسوب است. در صورت عدم اعتراض، مدت مرور زمان، از تاریخ انقضاء مهلت اعتراض شروع می‌شود.

  98. شاهین می گوید

    باسلام تعدادی چک از افراد مختلف دارم مربوط به سال ۱۳۷۵ است که همان زمان برگشت خورده است
    اگر الان جهت مطالبه وجه چک اقدام کنم خسارت تاخیر تادیه از سال ۱۳۷۵ محاسبه میشود یا از زمان درخواست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر الان اقدام کرده اید نمی توان اقدام کرد چون شامل مرور زمان شده مگر اینکه قبل این مدت اقدام کرده باشید.

  99. رضا می گوید

    سلام. وقتتون بخیر.
    ۳۵ سال پیش خونه‌ای داشتیم که فروختیم و وجه رو در قالب چک دریافت کردیم. از ۳۵ سال گذشته تا امروز این چک به اجرا گذاشته نشده چراکه در اون زمان خریدار با استخدام شرخر تهدید کرده بوده خانواده ما رو. خواستم ببینم آیا هنوز هم میشه اقدامی کرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر اقدامی نشده باشد شامل مرور زمان شده است.

  100. آرمان می گوید

    سلام
    من دوتا چک سال ۱۳۹۵ دادم ورشکسته شدم برگشت خورد.هیچ ابلاغیه ای واسم نیومده ولی تمام حساب بانکی هام بسته شده.تقریبا ۵سال گذشته .چیکار باید کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص مشاوره نمایید.

  101. محمد می گوید

    سلام
    بنده سال ۹۴ یک فقره چک به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بابت خرید موبایل به فروشنده دادم که همون سال و در همان تاریخ سر رسید چک برگشت خورد و تا الان هیچ اقدام قضایی روی چک انجام نداده
    اما الان تهدید کرده که شکایت میکنه. می‌خواستم ببینم آیا خسارت تاخیر تادیه از زمان سر رسید محاسبه میشه یا از زمان تنظیم و تقدیم دادخواست
    سپاس از راهنمایی و بذل محبت شما.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰با وکیل مشاوره تلفنی نمایید.

  102. علی می گوید

    سلام من یه چک داشتم برای برج ۴ الان برجه ۹ عه من چکو گم کرده بودم الان میشه پاس کرد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر چک در سامانه صیاد ثبت شده باشد می توانید از طریق سامانه صیاد پیگیری نمایید.

  103. یاسین حیدری می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سال ۹۶ چهار فقره چک گم کردم و از طریق شورا اقدام کردم و نامه گرفتم دادم به بانک تا این ساعت هنوز خبری نشده میخواستم بدونم که ایا چکها از درجه اعتبار ساقط شده یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که چک ها از طریق حکم قضایی باطل شوند دیگر از اعتبار قانونی برخوردار نیست.

  104. یاسین حیدری می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده سال۹۶ چهار فقره چک گم کردم ولی حضور ذهن نداشتم که ایا امضا داشته یا نه ولی با این حال رفتم اعلام مفقودی کردم و جلو چکهارو بستم تا این تاریخ خبری نشده ایا بعد از چهار سال چکها باطل میشو یا خیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه نسبت به ابطال چک هایی که گم شده اقدام نمایید تا بانک از وصول یا برگشت انها جلوگیری کند.

  105. ناصر می گوید

    سلام یه چکی برگشتی دارم که سال ۹۵ به طرفی که چک دادم بنا به دلایلی برگشت خورده بخاطر همین یه دونه برگشتی برای دریافت وام به مشکل خوردم و طرفی که چک دستشه لج کرده و هیچ رقمه راضی نیست و هیچ اقدام قانونی هم از زمانی که برگشت زده نکرده من برای رفع سو اثر اقدام‌کزدم ولی گفتن شاکی داره اگه شاکی داره چرا تو این ۵ سال اقدامی نکرده

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما ابتدا این مبلغ چک را در صندوق دادگستری واریز نمایید تا از طریق دادگاه اقدام به استرداد لاشه چک نمایید و بتوانید بر اساس ان اقدام به رفع اثر از چک نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  106. قهرمانی می گوید

    سلام من یک چک عمانت دادم طرف پول شو نداد چک برگشت زدن ۸۰۰۰۰۰۰من باید چیکار کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در اثر عدم پرداخت این اتفاق رخ داده باشد چون نقض تعهدی صورت گرفته است بر این اساس باید اقدام به پرداخت وجه چک اقدام نمایید ولی اگر نقض عهدی صورت نگرفته باشد می توان از پرداخت وجه چک امتناع کرد.

  107. مجید خوب می گوید

    سلام.من چکی را در سال ۱۳۸۵ با سررسید همان زمان از شخصی دریافت نمودم و در سال ۹۵ گواهی عدم موجودی از بانک گرفتم….در حال حاضر می توانم بر روی آن چک از طریق دادگاه اقدام حقوقی بکنم؟؟؟ و بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور صادره در سال ۱۴۰۰ خسارت تاخیر و تادیه از سال ۱۳۸۵ به آن تعلق می گیرد؟؟؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید از طریق حقوقی طرح دعوا نمایید و مبنای محاسبه خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سر رسید چک محاسبه خواهد شد.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  108. ابراهیم ایرانپور مبارکه می گوید

    شخصی در سال ۱۳۹۱ دو فقره حواله قرض الحسنه کامیونداران قهنویه از توابع شهرستان مبارکه اصفهان را به مبالغ دو میلیون تومان و و دیگری به مبلغ ۴ میلیون تومان به حقیر داده اکنون با مراجعه به صندوق قرض الحسنه متوجه گردیده ام که حواله های داده شده به من متعلق به شوهر خواهرش می باشد و ایشان به جای شوهر خواهرش آن حواله ها را امضا نموده و به من تحویل داده است با مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی مبارکه اصفهان از ایشان به جرم جعل امضا و استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری شکایت نموده در دادسرا شعبه دوم بازپرسی قرار منع تعقیب برای ایشان صادر گردیده نسبت به قرار صادره از سوی بازپرس اعتراض نمودم که پس از قریب به شش ماه از اعتراضم پرونده به دادگاه جهت رسیدگی ارسال گردیده و دادگاه محترم با این استدلال که طبق قوانین و ماده ۱۰۶ قانون و ۲۷۰ و ۲۷۱ و ۲۷۳ و ۲۷۴ و ۲۷۶ از قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و نظریه شماره ۷۱۷ مورخ ۲۲ دی ۹۸ اداره حقوقی قوه قضاییه ضمن نقض قرار معترض عنه و شمول مرور زمان بر موضوع مطروحه نظر به اینکه موجب قانونی جهت ادامه تعقیب متهم وجود ندارد به استناد مواد ۱۲ و ۱۳ از قانون قرار موقوفی تعقیب متهمین را صادر نموده و این رای قطعی می باشد اکنون خواهشمند است مرا راهنمایی فرمایید آیا میتوانم نسبت به رای صادره قرار موقوفی تعقیب شکایت و اعتراض نمایم و از طرفی چگونه می توانم وجه پول حواله های داده شده را پس بگیرم با تشکر و سپاس ابراهیم ایرانپور مبارکه

  109. سعید سلیمانی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من سال ۹۲ یک چک بدون تاریخ در وجه شخصی نوشتم و تازه یکی دو روز پیش بعد ۹ سال چک رو برگشت زده، چه اتفاقی میفته و من چکار میتونم بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر الان اقدام به برگشت زده باشد شامل مرور زمان چک شده و قابل اقدام قانونی نمی باشد.

  110. حبیب چنانی می گوید

    سلام من سال ۹۴ ۵ فقره چک پیش کسی داشتم واقدام قانونی نکرد ولی من به مقداری از طلبش رو بصورت پول و مقداری هم جنس دادم الان چکهارو داده دست وکیل اقدام قانونی کرده واصل پول وتاخیر تادیه میخواد چکار باید بکنم

  111. حبیب چنانی می گوید

    سلام درسال ۹۴تعداد ۷فقره چک به تاریخ سال ۹۵به کسی دادم ولی پاس نشدن ولی من مقداری از طلبش رو به صورت نقد مقداری هم بصورت جنس بهش دادم سال ۱۴۰۰چکهارو به وکیل داده وتقاضای تاخیر تادیه داره چکار باید بکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید پرداختی های خودتان را ثابت نمایید در غیر این صورت باید خسارت بدهید برای راهنمایی با وکلای وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  112. حبیب چنانی می گوید

    سلام سال ۹۳تعدادی چک نزد کسی داشتم که نتونستم پاس کنم ولی مقداری از بدهی را بصورت نقد که پرینت بانک مشخص میکنه ومقداری هم فاکتور مرجوعی جنس از ایشان دارم ولی سال ۱۴۰۰چکهارو به وکیل دادن و اقدام قانونی کردن و خسارت تاخیر تادیه میخوان بگیرن باتوجه به پرینت بانک و فاکتورها وهمچنین این که شخث مذکور هنگام خرید جنس به بنده فاکتوری نداده میتونم ازش شکایت کنم

  113. محمد می گوید

    باسلام _ بنده یه فقره چک به مبلغ ۱۵ میلیون به یکی دادم ولی ایشان بعاز گذشت ۳ ماه نسبت به وصول آن اقدام نکرده خواستم بدونم تکلیف چک من چی میشه واینکه تا کی باید منتظر بمونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما هیچ کاری نیاز نیست انجام بدهید یا اینکه نقدا مبلغ را بپردازید استرداد لاشه چک را درخواست نمایید

  114. مجتبی می گوید

    درود بر شما . از مادرم چک سفید امضا دارم . ایشون تمام اموالش رو میخاد به یکی از فرزندانش بده . آیا میتونم از طریق چک اقدام کنم و ارثیه ام را بگیرم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند نسبت به سهم الارث اقدام به توقیف نماید.

  115. مصطفی می گوید

    عرض سلام و ارادت
    یک فقره چک به تاریخ سال ۹۳ دادم به کسی در وجه حامل و شخصی دیگری سال ۹۸ برگشت زده،در سال ۱۴۰۰ اجرائیه صادر کرده و قاضی حکم داده از تاریخ سررسید تأخیر تأدیه باید بدم راهی هست اعاده کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که توان پرداخت نداشته باشید باید از طریق تقدیم دادخواست اعسار به دادگاه رسیدگی کننده اقدام به اعلام اعسار کرده تا دادگاه بر اساس میزانی که توان پرداخت داشته باشید قرار اقساط تعیین می کند تا شما نسبت به قرار دادگاه بتوانید پرداخت نمایید.

  116. حبیب می گوید

    من درسال ۸۵ بابت خرید مقازه یک عددچک تاریخ دار به بنگاه دادم ۸میلیون تومان دروجه حامل
    که بعد از مدتی بنگاه زنگ زد وگفت فروشنده شما را نمی شناسد ومن بجای شما پول یا چک میدم وشما به حساب من واریز کنید من این کار را انجام دادم رفتم چک خودمو بگیرم گفت گم شده تا چندین سال طول کشیده از پارسال منو تهدید کرده که چک شما رادارم دوباره به من پول بده
    اما هیچ اقدامی نکرده آیا میتونه اقدام کنه آیا میتونه خسارات وتاثیر تادیه بگیره
    هنوز اقدامی نکرده من چکار باید بکنم باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر برگشت نزده باشد بله همچنان می تواند نسبت به وصول ان اقدام نماید و برای اینکار شما باید به بانک اعلام کنید چک را وصول نکند و با استناد مبلغی که پرداخت کرده اید استرداد لاشه چک را مطالبه نمایید

  117. Behnamkeshmiri می گوید

    سلام من یک چک بهم دوستم داد واسه تاریخ ۲۰این برج‌گفت برگه نکن تا چند روز دیگه پست میدم.
    میگه منتظرم وامم رو بگیرم پست بدم چکار کنم بنظرتوون تاریخ چکم گذشته.

    1. زینالی می گوید

      سلام:شما باید نسبت به برگشت چک اقدام نمایید و با دریافت گواهی عدم پرداخت و مطابقت امضای صادر کننده نسبت به وصول چک از طریق دادگاه یا دایره اجرای ثبت اقدام نمایید

  118. میلادطیبی می گوید

    سلام وقت بخیر

    من یه چک دارم به تاریخ ۲۳/۱۰/۱۴۰۰ ولی هنوز نقد نشده

    میخاستم بدونم هنوز اعتبار داره چک من یا باید برم تمدید کنم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله اعتبار دارد و می توانید نسبت به وصول چک از طریق بانک و یا نسبت به برگشت چک اقدام نماید.

  119. حسین می گوید

    با سلام ، من چند فقره چک برگشتی مربوط به سال ۹۵ دارم.برگشت خوردن ولی دیگه اقدامی براشون انجام ندادن.میخواستم بدونم با گذشت زمان مشمول رفع سواثر میشن یا خیر.و همچنین برای تمدید کارت به مشکل میخورم یا خیر.ممنون میشم راهنماییم کنید.باتشکر.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر بعد از برگشت هیچ اقدامی نشود شامل مرور زمان می شود و قابل وصول نمی باشد

  120. رضا می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من یک برگ چک به تاریخ فروردین ۹۷ دریافت کردم و به دلیل عدم موجودی چک را همان زمان فرم زدم اما اقدام به شکایت نکردم
    الان باتوجه به گذشت ۴ سال امکان شکایت و دریافت مبلغ چک و مبلغ تاخیر و تادیه دارم یا خیر؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس بند و ماده مکرر قانون صدور چک این چک شامل مرور زمان شده و امکان طرح دعوا در این خصوص متصور نمی باشد برای راهنمایی بیشتر می توانید با مشاوره انلاین از وکلای سامانه وکیل تاپ بهتر و بیشتر کمک بگیرید.

  121. دیندار می گوید

    سلام بیست سال پیش همسرم برای من دسته چک گرفت و چک های برگشتی پدرش را از طلبکاران جمع کرد و بعد از ورشکستگی کامل بعضی از چک ها دست طلبکاران باقی ماند حالا بعد از ۲۰ سال شماره تلفن بنده را فکر کنم از بانک پیدا کرده اند و می گویند در باره این چک چه می‌کنید با توجه به اینکه واقعا خودم هم از جانب همسرم خیلی متضرر شدم آیا آن فرد می‌تواند از من شکایت کند تا پول را بدهم و چقدر باید بپردازم

    1. زینالی می گوید

      سلام: چون دسته چک متعلق به شما می باشد و اگر لاشه چک در دست هر کسی باشد و اگر اقدام به شکایت نکرده باشد بله چک در دست هر کسی باشد می تواند نسبت به وصول مبلغ ان اقدام نماید.

  122. حسن اندیشه می گوید

    سلام سال ۸۱ دو فقره چک ۵۰۰ هزار تومن و سفید امضا نزد شخصی داشتم که مبلغی از چک پونصد تومن رو بهش پرداخت کردم بعد از مدتی ادعا کرد چکها مفقود شده من هم پیگیری نکردم و به بانک هم اطلاع ندادم الان بعد گذشت ۱۹ سال نفری سومی ادعا میکنه که اون چکها دستشه ، از نظر قانونی الان چکار میتونه بکنه چک پونصد تومن رو امروز بحساب خوابونده ولی از چک سفید اطلاعی ندارم ، لطفا ی راه قانونی بهم نشون بدین ممنونم

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند چون کسی که مدعی مفقودی چک می باشد باید به بانک اطلاع داده و از طریق دادگاه حکم مفقودی را بگیرد در این مورد شما چون چک ها برگشت نخورده شامل مرور زمان نیست و می تواند نسبت به وصول چک اقدام نمایید

  123. علیرضا می گوید

    سلام ببخشید من سال ۸۵چک ام برگشت خوردن بعداز ۸سال رفع سو شدن طبق قانون بانک وحساب ما فعال شد دوباره الان بعداز ۱۴ سال یه نفره که دوفقره چک ما دست اش بود برگشت زده رفته شکایت کرده تو این چند سال هم به ما هیچی نگفته یه مبلغی گرفته از ما ولی چک ها رو نداد گفت خرج کردم تا دستم برسه ماهم نگرفتیم اس دیگه چون بانک گفت تا ۸سال شما شاکی نداشتی الان چیکار کنم تشکر از شورای حل اختلاف برا ابلاغ اومده اگه میشه زود جواب بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: دارنده چک می تواند اقدام به وصول چک نماید شما باید پرداخت نمایید و نمی توانید اقدام به پرداخت نکنید

  124. حافظ می گوید

    سلام . من تاریخ ۸۸/۱۰/۲۰ مبلغ ۹۰۰۰۰۰۰۰ ریال از شخصی قرض کردم و یه نوشته بهش دادم که این پول رو قرض کردم و یه برگ چک هم دادم قرار بود چک یک هفته ای پاس بشه ولی متاسفانه نتونستم مبلغ چک رو پرداخت کنم . طلبکار بعد از مدتی چک رو برگشت زد ولی اقدام قانونی نکرد تا اینکه امسال بعد از ۱۳ سال اقدام کرد و شورای حل اختلاف رأی غیابی صادر کرد و رأی شورا پرداخت مبلغ چک و هزینه دادرسی و پرداخت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک می باشد که ابلاغیه درتاریخ ۱۴۰۱/۲/۲۸ یعنی ۶ روز پیش صادر شده . ظاهراً پیامک به شماره ای فرستاده شده بود که در اون تاریخ من ازش استفاده نمیکردم در نتییجه در جلسه حضور نداشتم بدلیل عدم اطلاع . آیا این چک مشمول مرور زمان شده و تأخیر تأدیه از زمان تنظیم شکوائیه باید محاسبه شود ؟ چه موردی رو باید در اعتراض به این حکم بنویسم آیا استناد به ماده ۳۱۸ قابل قبول شورا خواهد بود برای محاسبه تأخیر تأدیه از تاریخ شکوائیه ؟ ممنون میشم راهنمائی کنید . باتشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر برگشت زده و گواهی عدم پرداخت در اون زمان گرفته باشد بله شامل مرور زمان شده در غیر این صورت باید مبلغ را به این فرد بهمراه خسارت پرداخت نمایید

  125. حافظ می گوید

    خیلی متشکرم . در ادامه مطلب بالا . بله چک رو برگشت زده و گواهی عدم پرداخت در پرونده موجود هست . چک بدون تاریخ بود و سررسید چک و زمان برگشت چک از زمانی که در پرونده ادعا شده که مبلغ رو قرض گرفتم ( وامی که این آقا برای من از بانک گرفته ) ۶ ماه هم گذشته یعنی حدوداً ۱ سال گذشته ولی قاضی تأخیر تأدیه رو از زمان سررسید چک یعنی ۱۳ سال پیش نوشته آیا در واخواهی به ماده ۳۱۸ استناد کنم مورد قبول واقع میشه ؟ به من گفتن ماده ۳۱۸ مربوط به تاجر هست و چون شما تاجر نیستید قبول نمیشه . ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما حتما باید وکیل بگیرید چون چک شامل مرور زمان شده است اگر نتوانید کاری کنید باید مبلغ چک را پرداخت نمایید برای راهنمایی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

  126. حافظ می گوید

    خیلی متشکرم . گواهی عدم پرداخت رو یکسال بعد گرفته و۱۳ سال از اون تاریخ میگذره الآن شکایت کرده ولی قاضی رأی به تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک داده . به من گفتن چون تاجر نیستی ماده ۳۱۸ قانون دادرسی مدنی برات صدق نمیکنه . می خوام بدونم از طریق ماده ۳۱۸ پیش برم چند درصد احتمالش هست قاضی مرور زمان رو قبول کنه ؟ چطور می تونم پرونده های مشابه پیدا کنم که قاضی حکم به مرور زمان داده باشه تا بتونم قاضی رو متقاعد کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر یک سال قبل گرفته باشد می تواند بگیرد چون از تاریخ گواهی باید سه سال بگذره تا مشمول مرور زمان بشه

  127. حافظ می گوید

    خیلی خیل متشکرم . اگه شامل مرور زمان بشه دیگه نباید مبلغ چک رو پرداخت کنم ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر دیگر به عنوان چک نیست فقط یک رسید عادی است که باید فقط همان مبلغ پرداخت شود ان هم باید اقدام به طرح دعوا نمایدو بابت مطالبه وجه به طرفیت شما طرح دعوا نماید.

  128. احمد می گوید

    سلام
    در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان به عنوان قرض الحسنه جهت خرید خانه به یکی از آشنایان دادم. که تا کنون که خرداد ۱۴۰۱ است پاس نکرده. و من هم گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت نکرده ام. خانه ای که او در امسال ۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان خریده که تقریبا نصف پولش را من داده ام اکنون ۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ارزش دارد. آیا من به طریقی میتوانم حق واقعی خودم را که حدود ۲,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان است دریافت کنم. یا به طریقی میتوانم شکایت کنم. لازم به ذکر است که چکی که در دست من است بدون تاریخ است. البته اگر دادگاه نامبرده را ملزم به قسم خوردن کند او واقعیت را میگوید. چون از قرآن میترسد.لطفا راهنمایی کنید.

    1. زینالی می گوید

      سلام: گواهی عدم پرداخت بگیرید و خسارت تاخیر تادیه نیز بگیرید

  129. ناشناس می گوید

    سلام ، چک برای ضمانت وام ازدواج ، چجوری باید پربشه ؟ بانک مبلغ رو دوبرابر زده و اینکه وام ازدواج ده ساله رو تاریخ چک روهمون سال که قراره وام بگیرم زده ایا درسته ؟مگه اصلا باید تاریخ زد ؟ یا اگه تاریخ میزنه چه تاریخی باید بزنه ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله درسته

  130. نرگس می گوید

    سلام.یه چک دارم که برا امروزه ولی نرسیدم برم بانک

    ایا چک باطل میشه چون نرفتم؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ ایرادی ندارد

  131. علی می گوید

    چند فقره چک حامل برای سالهای ۹۲ و ۹۴ دستم هست که هیچ اقدامی نکردم . حتی برگشت هم نزدم . میتونم الان ببرم بانک و وصول کنم یا اینکه منقضی شدن ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله چون گواهی عدم پرداخت نگرفته اید می توانید اقدام نمایید

  132. هلنا می گوید

    سلام ببخشید من یه چک گرفتم برا ۲۰روز دیگه ست والان اون پولو لازم دارم میشه الان برم برام نقدش کنن
    یا تا تاریخش نرسه نمیشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید تاریخش برسد تا وصول شود

  133. عبدالعظیم صافدل می گوید

    باسلام، بنده سال۹۳یک آپارتمان پیش خرید کردم و مبلغی پیش و بقیه قیمت را چند فقره چک دادم که دو تا چک برای تحویل وسند پیش فروشنده مانده و پس از ۸سال هنوز آپارتمان را تحویل نداده، آیا احیاننا نیتواند روی آن چکها اقدامی بکند البته قولنامه هم داریم

    1. زینالی می گوید

      سلام:در صورتی که چک ها بابت تحویل بوده باشد میتوانید اقدام به وصول چک ها نمایید.

  134. مهرداد می گوید

    سلام ما در سال ۸۹ به مبلغ ۹ میلیون چک داشتیم و به موقعش هم برگشت خورده ما الان شگایت کنیم تاخیر تادیه میشه گرفت با نه؟

  135. مهرداد می گوید

    سلام ما سال ۸۹ چک یکی داده بود برداخت نشده و به موقعش هم برگشت خورده ما الان شگتیت کنیم میشه تاخیر تادیه گرفت یا نه

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر گواهی عدم پرداخت گرفته باشید چک شامل مرر زمان شده است باید بعنوان یک رسید عادی اقدام به مطالبه مبلغ نمایید.

  136. مهرداد می گوید

    سلام گواهی عدم پرداخت همان رسید برگشت چک. ایا ما تاخیر تادیه ۱۲ سالو دیگه نمیتونیم بگیریم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با دریافت این رسید اگر تا سه سال اقدام تنشود چک از اعتبار می افتد و باید بعنوان رسید ازش استفاده نمود.

  137. محمد می گوید

    سلام

    آیا برای وصول چک های صیادی جدید از تاریخ سررسید ،زمان مشخصی برای نقد کردن چک وجود دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که گواهی عدم پرداخت بابت برگشت صادر شود به مدت سه سال وقت هست تا اقدام حقوقی نمایید.

  138. مهرداد می گوید

    سلام یعنی از اعتبار چک بیفته بعد ۳ سال به عنوان رسید میشه تاخیر تادیه ۱۲ سالو گرفت یا نه

  139. مسعود می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده سال ۹۷ یک برگه چک بابت خرید به ی بنده خدای دادم ولی پولش رو طی چند مرحله بهش داد ولی چک دستشه برای من عکس فرستاده که چک دو پاره کردم ولی برام ارسار نکرده ایا امکانش هست که سو استباده بشه از چک؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید برای ایشان اظهارنامه ای ارسال نمایید تا چک شما را به شما پس بدهد و در صورت پس ندادن می توانید دادخواست استرداد لاشه چک بدهید.

  140. نوید می گوید

    سلام ودرود بر همگی ،ما سال ۱۳۷۷سه فقره چک از شخصی داشتیم با مبلغ جمعا سه چک به مبلغ ۶ میلیون تومان ،همان سال گواهی عدم پزداخت گرفتیم واز طرف شکایت کردیم و طرف هم به یک سال حبس محکوم شد،به طریق حقوقی هم دادخواست دادیم ولی چون اصول مستندات رو ارائه نکردیم ابطال دادخواست خورد،ما بیخیال قضیه شدیم و هیچ کدام از دو پرونده کیفری وحقوقی رو پیگیری نکردیم ،الان بعداز گذشت ۲۴سال راه قانونی برای رسیدن به طلب چی هست ؟سوال دوم اینکه خسارت تاخیر تادیه از چه تاریخی محسوب میشه ؟میشه الان دوباره دادخواست بدیم علیه طرف ؟

  141. زینب می گوید

    سلام من از یکی چک گرفتم چند ماه از وقت چک گذشته نرفتم برگشت بزنم الان صاحب چک میگه که چون از وقت چک گذشته برو هر کاری می‌خوایی بکن من پولی بهت نمی‌دم
    الان اگه برم برگشت بزنم اعتباری داره ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله همچنان معتبر می باشد و میتوانید برگشت بزنید

  142. نوید می گوید

    سلام ودرود بر همگی ،ما سال ۱۳۷۷سه فقره چک از شخصی داشتیم با مبلغ جمعا سه چک به مبلغ ۶ میلیون تومان ،همان سال گواهی عدم پزداخت گرفتیم واز طرف شکایت کردیم و طرف هم به یک سال حبس محکوم شد،به طریق حقوقی هم دادخواست دادیم ولی چون اصول مستندات رو ارائه نکردیم ابطال دادخواست خورد،ما بیخیال قضیه شدیم و هیچ کدام از دو پرونده کیفری وحقوقی رو پیگیری نکردیم ،الان بعداز گذشت ۲۴سال راه قانونی برای رسیدن به طلب چی هست ؟سوال دوم اینکه خسارت تاخیر تادیه از چه تاریخی محسوب میشه ؟میشه الان دوباره دادخواست بدیم علیه طرف ؟
    +–+-++++++++

    1. زینالی می گوید

      سلام: دعاوی شما مرور زمان شده است

  143. مریم می گوید

    باسلام.من ۳فقره چک جمعآ ۵ ملیون میشوندسال ۹۵بابت جنس به فردی دادم ایشون هم چکهارا به شخص دیگری دادوهیچ اقدامی انجام ندادن تاجندروز پیش امدبهم اطلاع دادکه چکها دوباره رسیدن دست خودش .اگرمن ۲۵ ملیون ندهم میره اقدام میکنه.باوجودی که حساب جاری من به دلیل راکدبودن ازطریق بانک مرکزی بسته شده حسابی ندارم آیا طرف میتواندبعداین مدت برگشت بزنه و اگرخسارت بخواهدبگیردچه مقدارباید بپردازم..لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله میتواند حتی سود پولشم بگیرد

  144. محمد مهدیانی می گوید

    سلام وقت بخیر دوبرک چگ به تاریخ ۱۷مهر هفتادویک دارم وهیچ اقدامی روی چگها نشده واز صاحب چکها اطلاعی ندارم محبت فرموده مرا راهنمایی کنید

  145. مهدی می گوید

    من در سال ۸۸ یک فقره چک صادر کردم ولی نمیدانستم دست چه کسی است و الان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ حسابهای بانکی من مسدود شده به خاطر همین چک آیا قابل وصول هست راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      با سلام با مراجعه به بانگ پیگیری کنید که از طرف چه کسی برگشت خورده

  146. حسیتی می گوید

    با سلام و عرض ادب
    دو فقره چک جمعا به مبلع ۱۵۰ تومان با سر رسید سال ۹۲ به فردی دادم و در زمان وصول نتونستم پرش کنم و بعد یکسال توان پرداخت چک رو پیدا کردم ولی طرف مقابل هیچ اقدامی قانونی برای برگشت چک یا شکایت انجام نداده و الان ده سال است که سپری شده و هیچ دسترسی به اون فرد ندارم . تکیف ابن دو فقره چک چیست از نقطه نظر قانونی

    1. زینالی می گوید

      با سلام دارنده چک کیفری پس از گذشت ۶ ماه می‌تواند برای برگشت زدن چک اقدام کند اما اگر چک در تاریخش برگشت نخورد و این بازه زمانی برای شکایت از صادر کننده اقدام نکرد دارنده چک صرفا می‌تواند از طریق شیوه حقوقی برای وصول چک اقدام کند

  147. حسین می گوید

    سلام، یه چک ۵ ملیونی داشتم از ۱۰ سال پیش، گمش کردم، حالا پیدا شده، آیا میتوانم برگشت بزنم یا اقدام کنم؟

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      زمانی که گم شد شما باید اعلام مفقودی می کردین

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند