طلاق غیابی چیست؟

مرد هر وقت بخواهد می تواند زنش را طلاق بدهد و برای این کار نیازی نیست که همسرش حتما در دادگاه حضور پیدا نماید. زن اما هر وقت بخواهد نمی تواند طلاق بگیرد لکن با شرایطی امکان جدایی دارد که در صورت اثبات آن شرایط، طلاق انجام می گیرد و این نوع طلاق هم به شکل غیابی ممکن است.

چه طلاقی غیابی است؟

طبق ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی؛ حکم دادگاه حضوری است مگر این که خوانده یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی در هیچ‌ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و‌ به‌ طور کتبی نیز دفاع نکرده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد. دعوای طلاق نیز یکی از دعاوی ای است که ممکن است غیابی صادر شود.

چنانچه یکی از زن و مرد در هیچ‌یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و‌ به‌ طور کتبی نیز دفاع ننموده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد طلاق غیابی خواهد بود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

طلاق غیابی به درخواست مرد

اصولا طلاق ایقاعی یک طرفه است و به اراده مرد واقع می شود؛ منتها قانونگذار برای این که از طلاقهای احساسی جلوگیری نماید پیش بینی نموده که مرد برای دریافت گواهی عدم امکان سازش به دادگاه مراجعه کند.

وقتی مرد برای درخواست گواهی عدم امکان سازش به دادگاه مراجعه می کند و زن در هیچ یک از جلسات رسیدگی حاضر نشده و لایحه نیز نداده است و یا به او ابلاغ واقعی نشده در اینجا طلاق غیابی است.

البته در طلاق غیابی دادگاه در خصوص حقوق مالی زن تعیین تکلیف می کند و غیابی بودن طلاق به معنای از دست رفتن حقوق مالی زن نیست. زن می تواند از این حکم واخواهی نماید.

طلاق غیابی از طرف زن

طلاق غیابی از طرف زن

در بیشتر مواقع طلاق غیابی از طرف زن انجام می شود زیرا زن در این نوع طلاق می تواند بدون اینکه همسرش متوجه شود؛ روند طلاق را جلو ببرد تا قاضی را مجاب نماید.

در این نوع طلاق زن باید دلیل محکمه پسند به دادگاه ارائه کند تا بتواند به استناد با آن عسر و حرج خود را ثابت کند پس این نوع طلاق هم نیاز به اثبات عسر و حرج دارد و زن بدون دلیل نمی تواند غیابا جدا شود. پس از دادخواست طلاق از طرف زن و چنانچه شوهر با وجود ابلاغ در دادگاه حاضر نشود، لایحه ندهد و اخطاریه دادگاه هم به او ابلاغ واقعی نشده باشد اگر رای به طلاق داده شود این طلاق غیابی است.

موارد گرفتن طلاق غیابی توسط زن

اثبات عسر و حرج در دادگاه: منظور از عسر و حرج این است که زن دلیلی بیاورد که به دادگاه ثابت شود که دیگر ادامه زندگی برای زن ممکن نیست؛ مصادیق عسر و حرج را قانون مثال زده است مثلا اعتیاد مخرب مرد و دست بزن داشتن و توهین و ضرب و شتم و ابتلا مرد به بیماری اما مصادیق عسر و حرج محدود به این موارد نیستند و با کمک یک وکیل می توانید سایر موضوعاتی که ادامه زندگی را برای شما سخت می کند را اثبات نمایید وبا استناد به آن طلاق بگیرید

مفقود الاثر شدن مرد: اگر مرد به مدت چهار سال مفقود باشد و اثری از او نباشد می توان از دادگاه تقاضای طلاق کرد. البته برای صدور حکم طلاق باید در روزنامه آگهی منتشر شود. البته شرط ترک منزل به مدت چهار ماه در ذیل شروط عقد نامه هم موجب طلاق غیابی خواهد شد.

وکالت در طلاق مشروط:  اگر مردی شرایط ۱۲ گانه ذیل عقد نامه را امضا نموده باشد؛ زن می تواند در صورت محقق شدن شرایط، طلاق بگیرد و اگر مرد در جلسه حاضر نشود و لایحه نفرستد و ابلاغ واقعی به ایشان نشده باشد؛ طلاق غیابی خواهد بود

نحوه اعتراض به طلاق غیابی توسط مرد

حکم صادره از دادگاه در خصوص طلاق قابل اعتراض است.

اگر طلاق به شکل غیابی صورت بگیرد؛ مرد می تواند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به این حکم با طرح دادخواست واخواهی اعتراض نماید.

بعد از گذشتن مدت واخواهی، حکم طلاق، قابل تجدید نظر و فرجام هم می باشد.

این نکته ضروری است که با پایان مهلت های اعتراض است که حکم طلاق اجرا می شود .


بیشتر بخوانید: طلاق به درخواست مرد و طلاق از طرف زن


 ماهیت طلاق غیابی و طلاق از طرف حاکم

مطابق مقررات قانون مدنی زن در موارد زیر می‌تواند درخواست طلاق نماید و در صورت احراز و اثبات ادعای زن، دادگاه اجازه طلاق می‌ دهد. در این نوع طلاق حتما به اجازه ی حاکم نیاز داریم.

  1.  طلاق غیابی و آن در صورتی است که زوج غایب باشد و از مدت غیبت چهار سال گذشته باشد.
  2.  طلاق به لحاظ تحقق شرط ضمن عقد به‌ موجب ماده قانون مدنی چنانچه در ضمن عقد، شرایط معین شده باشد و زوج از آن شرایط تخلف نماید؛ زن می‌ تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات تحقق شرط مطلقه شود.
  3.  طلاق به لحاظ ترک انفاق مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی که به‌ موجب آن زوج مرتکب ترک انفاق همسر خود شود و محکمه هم نتواند او را مجبور و ملزم به پرداخت نفقه کند حاکم می‌ تواند زن را طلاق دهد.
  4.  طلاق از نوع عسر و حرج، درصورتی‌که زن بتواند عسر و حرج خود را مطابق با یکی از موارد بندهای ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به اثبات رساند حاکم می‌تواند به‌ عنوان ولی ممتنع حکم بر الزام به طلاق نماید.

طلاق

نتیجه گیری

عدم حضور یا در دسترس نبودن زن و مرد مانع این نمی شود که نتوانند جدا شوند. مرد که بدون دلیل هر وقت بخواهد با دریافت گواهی عدم امکان سازش می تواند طلاق بگیرد و نبودن زن هم مانع این کار نخواهد شد. زن هم با داشتن دلیل طلاق می تواند جدا شود و اگر هم به مرد دسترس نبود یا در جلسات شرکت نکرد و لایحه نفرستاد و ابلاغ هم قانونی بود؛ طلاق به شکل غیابی انجام می شود. راه های قانونی ای وجود دارد که بتوان از مرد به شکل غیابی طلاق گرفت؛ لذا برای راهنمایی و دریافت مشاوره با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل نمایید تا توسط وکلای متخصص طلاق راهکار دریافت کنید.

سوالات متداول

طلاق غیابی یعنی چه؟

در صورتی که خوانده طلاق نه در جلسات شرکت کند نه لایحه بفرستد نه ابلاغ واقعی باشد؛ رای طلاق غیابی خواهد بود.

آیا به طلاقی که غیابا صادر شده می تواند اعتراض کرد؟

بله اگر طلاق غیابی باشد،علاوه بر تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی، امکان اعتراض واخواهی نیز هست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. z می گوید

    سلام. شوهر من با زن شوهرداری دوست شده که الان تازه صیغه اش تموم شده و هنوز عده داره. خودش هم اعتراف کرده. پیرینت تلفنشم درآوردم ثابت میشه که باهاش دوسته اما نمیدونم باهاش زنا کرده یانه. اگه از شوهرم شکایت کنم حکمش چیه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام با توجه به اینکه ایشون اون خانم را صیغه کرده اند باید دلیل مبنی بر وجود رابطه نامشروع قبل از زمان صیغه به دادگاه ارائه نمایید. در صورت زنا که بسیار مشکل ثابت میشه اعدام

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند