جرم تصادف ساختگی در قانون و مقررات ایران

رواج فرهنگ استفاده از بیمه برای وسایل نقلیه، تاثیرات مثبتی در جامعه شده منتها باعث سوء استفاده برخی شده و برخی افراد با تصادف های ساختگی درصدد گرفتن خسارت از بیمه برمی آیند. متاسفانه در تحلیل این مساله از نظر حقوقی این اشتباه متداول وجود دارد که آن را کلاهبرداری دانسته اند منتها قانون حاکم بر این مساله قانون بیمه شخص ثالث است که صراحتاً به این امر پرداخته و برای آن مجازات تعیین نموده است.

آیا تصادف ساختگی کلاهبرداری است؟

عموم مردم واژه کلاهبرداری را به هرکار غیر مشروعی که در آن عنصر فریب وجود داشته باشد اطلاق می کنند اما کلاهبرداری از نظر حقوقی تعریف و ارکان خود را دارد. ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری چنین آورده است: «هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث یا پیش‌آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا‌حساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش به حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.»

تصادف ساختگی

رفتار مجرمانه در جرم کلاهبرداری عبارتست از:

  • الف) توسل به‌وسیله متقلبانه: در جرم کلاهبرداری وسیله‌ای که مورد استفاده بزهکار قرار می‌گیرد، متقلبانه است؛ مانند استفاده از چک بانکی جعلی برای بردن مال غیر یا فروش سکه بدلی به‌عنوان سکه طلا به دیگران.
  • ب) اغفال و فریب خوردن قربانی: مهم‌ترین مسئله در تحقق «جرم کلاهبرداری» اغفال بزه‌دیده می‌باشد. اگر قربانی علم به «متقلبانه بودن وسیله» و یا «کلاهبرداری» داشته باشد، این عمل مشمول جرم کلاهبرداری نخواهد بود، اغفال و فریب قربانی ممکن است با هر وسیله‌ای صورت گیرد و آنچه مهم است اغفال مجنی‌علیه می‌باشد، هرچند وسیله و یا عمل مرتکب در نزد عموم متقلبانه نبوده و یا عرف نوعاً آن وسیله را متقلبانه نداند.
  • پ) تحصیل اموال: اموالی که قانون‌گذار بیان داشته دامنۀ وسیعی دارد. این اموال شامل، وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن می‌باشد و در کل توسل به هر وسیله‌ای که موجب اغفال مجنی علیه باشد را در بر خواهد گرفت.

باتوجه به اینکه تصادف ساختگی قانون خاص دارد و قانون حاکم بر آن قانون بیمه شخص ثالث می باشد قانون تشدید و اطلاق کلاهبرداری بر آن حاکم نخواهد بود.

تصادف2

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

جرم تصادف ساختگی چه مجازاتی دارد؟

طبق ماده ۶۱ قانون بیمه شخص ثالث؛ هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش(۶ماه تا۲سال حبس) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم(منظور اقدام به انجام عمل مجرمانه و ناکام ماندن درآن است) مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج(جزای نقدی ۸۰میلیون ریال تا۱۸۰میلیون ریال) می‌باشد.

همچنین طبق ماده۶۲ همان قانون؛ هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.درپایان به ذکر یک نمونه شکوایه در این خصوص می پردازیم.

ریاست محترم دادگاه ….

باسلام احتراما

اینجانب در روز… در خیابان …. با رعایت تمامی ضوابط و شرایط قانونی درحال تردد بوده که ناگهان موتور سیکلتی با شماره پلاک ….عمدا خودرا جلوی ماشین بنده پرتاب نموده و مدعی شده است که به وی خسارات مالی و جانی وارد شده است. پس از امتناع اینجانب از پذیرش موضوع و تماس با پلیس جهت تهیه کروکی و تعیین مقصر وی متواری و محل حادثه را ترک کرد. حال با عنایت به موارد گفته شده وباتوجه به قانون بیمه شخص ثالث و قانون مسئولیت مدنی خواستار محکومیت شخص به پرداخت خسارت وارده به اتوموبیل اینجانب و محکومیت در تصادف ساختگی می باشم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
10 نظرات
  1. رضا می گوید

    ممنون جناب وکیل

  2. سعید احسانی می گوید

    سلام خسته نباشید باتشکر فراوان از حسن توجه َشما نسبت به سئوالات ما کسی که تصادف نکرده از بالای بلندی افتاده باشه و براط گرفتن پول از بیمه ماشینی که صاحب سند کسی دیگری هست و راننده هم شخص دیگه میباشد و صاحب سند ماشین اگه برای امصا بیاید درصورتی که ماشین فروخته ولی فک پلاک نشده ایا با صاحب سند ماشین برخورد قانونی میکنن یا کسی که از رو عمد تصادف گفته کردم برای گرفتن پول ممنون میشم برام توصیح بدطد

  3. امیرکیانی می گوید

    سلام وعرض ادب.چندوقت پیش خانمی درنزدیکی پارکینگ منزلمان خودش رو برروی موتوراینجانب انداخته ومدعی تصادف با وسیله نقلیه بنده شده وازاینجانب شکایت نموده وبنده محکوم به پرداخت دیه به این خانوم شده ام بااینکه اسیب ناچیز درحد چند خراش ودرگزارش پزشکی قانونی ۱/۵ درصد دیه به ایشان تعلق گرفته وعنوان شکایت ایشان نیزتصادف جرحی غیرعمد بود سوال بنده این است که آیا من میتوانم از ایشان به جرم تصادف ساختگی شکایت نمایم یا خیر؟

  4. نازیلاجاهد می گوید

    سلام وقت بخیر دیه کبودی کف دست چپ وخراش حارصه روی دست وخراش دامیه وحارصه سمت چپ پیشانی درتصادف چقدراست

  5. نازیلاجاهد می گوید

    سلام وقت بخیر..دیه کبودی کف دست چپ وخراش حارصه روی دست وخراش دامیه وحارصه سمت چپ پیشانی درتصادف چقدراست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برای محاسبه دیه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید

  6. علی می گوید

    مقصرتصادف باموتورمن شناخته شوم اگرصدمه موتورسوار ازقبل ازتصادف با من باشد چگونه ثابت کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تصادفات رانندگی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید تا وکلای متخصص در این زمینه اطلاعات لازم را خدمتتان ارائه نمایند. موفق باشید.

  7. محسن می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    اگر فردی در تصادف ساختگی مشارکت داشته باشد و مبلغی از شرکت بیمه دریافت کرده باشند,
    و حدود چهار یا پنج سال از. زمان وقوع این جرم،گذشته باشد
    ایا بصورت کیفری قابلیت پیگیری دارد?

  8. ناطقی می گوید

    سلام از خانم و دخترانشان بجرم خیانت در امانت و فحاشی و تهدید شکایت کردم این خانم دیشب به عمد خودش رو جلوی ماشینم پرت کرد زنگ زدم ۱۱۰ و از ایشون همون لحظه شکایت کردم که تصادف ساختگی و سوری و بعمد خودش رو پرت کرده پلیس راهور هم تصادف را تایید نکردن و سه شاهد هم شهادت دادند که خودش را
    پرت کرده حال اینکه آمبولانس آمد و بردند بیمارستان آیا من میتونم با شکایتم اثبات کنم و مجازات بشن؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند