وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن به چه صورت است؟

اگر می خواهید پاسخ سؤال وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن چجوری است را بدانید با ما همراه باشید. وکالت بلاعزل نوعی از وکالت است که در آن موکل می تواند حق فسخ را از خود ساقط کند و برعکس مشاوره با وکیل عادی نمی تواند آن را فسخ کند. وکالت، دادن اختیار به فرد دیگر برای انجام کارهای حقوقی معینی بوده و در حقیقت وکیل نماینده شخص دیگری شده است.

یکی از مشکلات وکالت های معمولی امکان فسخ قرارداد توسط موکل است. عقد جایز عقدی است که دو طرف در عقد هر زمانی که بخواهند می توانند آن را ابطال کنند. عقد لازم به عقدی می‌ گویند که هیچ یک از دو طرف مگر در موارد مشخص٬ نمی توانند آن را باطل کنند .

امروزه برای امور مختلفی نیاز به وکالت است. به ویژه درباره انتقال مال غیر منقول که در آن فروشنده برای تنظیم سند قانونی به خریدار وکالت می دهد تا کارهای لازم برای ثبت را پیگیری کند.

به این دلیل در پایان وکالت از کلمه بلاعزل استفاده می کنند که موکل نتواند هر وقتی که بخواهد وکیل را رد کند و به او زیان برساند. بنابراین به این صورت می توانیم نتیجه گیری کنیم که اشخاص برای این که خود به تنهایی نمی توانند کارهای معاملاتی و امور مربوط به اموال را انجام دهند به همین سبب به وکالت بلاعزل روی می آورند.

وکالت بلا عزل

وکالت بلاعزل چیست؟

قرارداد وکالتی، قراردادی است که در آن هر دو طرف به دلیل عدم آمادگی سند مالکیت یا به علت مهیا نبودن زمینه انتقال سند قانونی به قرارداد وکالتی روی می آورند و در عوض حضور در دفاتر اسناد رسمی برای منتقل کردن قطعی معامله مورد نظر، وکالت نامه تنظیم می کنند.

تا بعد از آماده شدن شرایط برای انتقال قانونی اقدامات لازم را انجام دهند. وکالت بلاعزل (وکالتی که در آن نمی توانید برکنار کنید) یعنی موکل دیگر نمی تواند وکیل خود را برکنار کند.

وکالت کارها به دو شیوه مطلق و مقید واگذار می شود. پس وکیل باید در حد آن کارها را به انجام برساند. از آنجا که واگذاری ملک وقت می برد و هزینه هایی باید برای آن پرداخت کنیم یا ممکن است سند مالکیت گم شود.

یا ممکن است صاحب ملک از مالیات فراری باشد یا سند آن ملک در رهن بانک است و در آخر سند مالکیت به اسم خریدار انتقال نمی یابد. در این صورت میان مشتری و فروشنده قرارداد وکالتی از نوع بلاعزل بسته می شود. در این قرارداد فروشنده مشتری را برای انجام دادن کارهای ثبتی ملک، به عنوان وکیل خود اعلام می کند.

باید به این نکته نیز توجه کنید که در صورت دادن وکالت بلاعزل برای فروختن به وکیل، وکیل صاحب آن نبوده و این وکالت مالکیتی را برای وکیل ایجاد نمی کند. افراد باید علاوه بر دادن وکالت بلاعزل، مبایعه نامه نیز تنظیم کنند تا حق مالکیت ملک خود را اعلام نمایند.

برای دریافت مشاوره آنلاین حقوقی به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

نحوه ابطال آن به چه صورت است؟

مورد های انقضای وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن به این صورت است:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۱_ حجر وکیل یا موکل

حجر یعنی شخص سلامت روحی خود را از دست بدهد. یا دیگر توانایی درست تصمیم گیری را نداشته باشد و در وضعیت خوبی نباشد. در این شرایط وکالت منفسخ خواهد شد.

در شرایطی که وکالت در کارهای مربوط به اموال داده شده باشد و موکل یا وکیل سفیه شوند یا از نظر روحی وضعیت بدی داشته باشند، عقد دچار انفساخ می شود. همچنین وکالت باطل خواهد شد. اگر موکل ورشکست شود، چون موکل دیگر توانایی دخالت در امور مالی را ندارد، وکالت نیز باطل خواهد شد.

وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن

۲_ مرگ وکیل یا موکل

با مرگ وکیل یا موکل رابطه قانونی بین آن ها منفسخ خواهد شد. این شرایط مانند عقد اجاره نیست که اگر شخصی که اجاره دریافت کرده است یا اجاره را پرداخت کرده است فوت کند عقد همچنان باقی خواهد ماند. مثلا اگر فردی خانه خود را به شخص دیگری اجاره دهد و شخص فوت کند بستگان او تا آخر محلت اجاره این امکان را دارند در آن ساکن شوند. ولی وکالت بلاعزل بعد از فوت شخص ابطال خواهد شد.

۳_ استعفای وکیل

یکی از راه های انقضای وکالت مانند باطل کردن حق طلاق، استعفا دادن وکیل است. دادن استعفا تعهدی برای شخص ایجاد نخواهد کرد و فقط باید این استعفا را به موکل خود خبر دهد. این استعفا را یکی از طرفین تقاضا کرده است. موکل در وکالت بلاعزل برای این که حق عزل کردن وکیل را از دست داده است نمی تواند خودش او را برکنار کند.

برخی دیگر از وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن

در بالاتر در ارتباط با موارد اصلی وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن صحبت کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا موارد دیگر از نحوه ابطال آن آشنا شوید.این موارد عبارت اند از:

 اقاله عقد وکالت بلاعزل

اقاله این معنی را می دهد که طرفین عقد با موافقت یکدیگر این عقد را تفاسخ خواهند کرد. یعنی این عقد را ابطال خواهند کرد. در وکالت بلاعزل نیز مثل عقدهای دیگر می توان اقاله کرد. هر دو طرف این امکان را دارند که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با موافقت وکیل و موکل باعث خنثی کردن عقد شوند.

نحوه ابطال وکالت بلا عزل

 تمام شدن زمان قرارداد در صورت زمان دار بودن وکالت

اگر عقد وکالت برای زمان مشخصی تنظیم شده باشد، بعد از اتمام آن زمان عقد منفسخ خواهد شد. برای مثال فردی برای انجام دادن کارهای مالی خود در طول دو سال به شخص دیگری وکالت می دهد با تمام شدن دو سال، عقد وکالت هم منفسخ خواهد شد.

در صورت از بین رفتن موضوع قرارداد یا به انجام رسیدن آن

اگر فردی برای انجام دادن امری به فرد دیگر وکالت بلاعزل داده باشد با پایان یافتن آن کار یا از بین رفتن موضوع، وکالت نیز فسخ خواهد شد.

متن وکالت بلاعزل

در این بخش نمونه های از متن های وکالت بلاعزل آمده است:

۱_ در وکالت بلاعزل موکل هنگام عقد خارج لازم حق برکناری وکیلش را در زمان حدود پنجاه سال از خودش می گیرد.۲_ هنگام عقد خارج و لازم که میان طرفین بسته می شود موکل حق برکناری وکیل را در مدت حدود شصت سال از خود می گیرد.۳_ موکل هنگام عقد خارج و لازم حق عزل وکیل را به صورت کامل از خود می گیرد.

متن وکالت بلا عزل

جمع بندی

در متن بالا به شرح وکالت بلاعزل و نحوه ابطال آن پرداخته ایم. همانطور که گفتیم وکالت بلاعزل وکالتی است که در آن فرد حق برکناری وکیل خود را ندارد. مگر در شرایط خاصی که به توضیح آن ها پرداخته ایم. اگر مطالب بالا کافی نبود یا برای شما سؤالی پیش آمد می توانید از وکیل آنلاین بپرسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند