مقایسه و تفاوت های بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

 بیمه عمر امروزه همه مردم را در همه کشورها تحت پوشش یک نوع بیمه هستند را پوشش می دهد تا در مواقع بیماری بتوانند پشتوانه ای داشته باشند. تنوع بین بیمه ها آنقدر زیاد است که بعضی آنها را با هم اشتباه میگیرند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که هنوز نمیتوانید بیمه ها را از هم تشخیص بدهید به شما پیشنهاد میشود که در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا شما را با انواع بیمه ها آشنا کنیم.

مهم ترین دسته بندی بین بیمه ها به دو بخش تقسیم میشود. بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی. این دو بیمه از نظر ماهیت و اهداف با هم متفاوت هستند. در ادامه به شرح تفاوت این دو نوع بیمه میپردازیم.

نمیتوان گفت بهترین بیمه کدام است. زیرا هر کدام مزایای متفاوتی بسته به نوع نیاز شما دارند. بیمه عمر، بهترین مکمل برای بیمه تامین اجتماعی محسوب میشود. اما این دو بیمه تفاوت های متعددی را دارا هستند. اولین تفاوتی که میشود بین بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر قائل شد این است که بیمه تامین اجتماعی یا بیمه خدمات درمانی، ماهیت درمانی دارد، بر این اساس اگر حادثه ای برای شما رخ دهد بیمه تامین اجتماعی کمک چندانی از نظر جبران خسارات نمیتواند کند. در ادامه به توضیح بقیه تفاوت های این دو بیمه میپردازیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی بیمه ای اجباری برای همه افراد شاغل است که این افراد با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه حدود ۳۰ سال تحت پوشش این بیمه قرار میگیرند و از مزایای درمانی آن استفاده میکنند.مقایسه بیمه عمر و تامین اجتماعی

بیمه عمر چیست؟

اگر به دنبال جایی هستید که اموالتان را در آنجا سرمایه گذاری کنید؛ بیمه عمر بدین منظور برای شما تاسیس شده است. به این صورت که شما برخلاف تامین اجتماعی چه شاغل باشید چه نباشید، میتوانید بخشی از هزینه های غیر ضروری درآمد خود را در آنجا پس انداز کنید و علاوه بر بهره مندی از مزایای متنوع بتوانید مال خود را تبدیل به سرمایه کنید و به صورت یک جا یا مستمری دریافت کنید. و همچنین اگر حادثه ای برای شما رخ داد یا شرایطی مثل فوت یا نقص عضو یا از کار افتادگی یا بیماری خاصی برای شما پیش آمد بیمه عمر شما را تحت پوشش حمایت های مالی و جانی قرار میدهد.

بیمه عمر بیمه ای است که به صورت دلخواه وجود دارد و افراد در صورت تمایل میتوانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. در واقع یک نوع سرمایه گذاری با سود تضمین شده حساب میشود. بیمه عمر چند نوع دارد. از جمله بیمه های تمام عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه های مختلط عمر، پس انداز و…

تفاوت های بیمه عمر و تامین اجتماعی

انعطاف پذیری: بیمه های عمر به علت دارا بودن قابلیت بازخرید و فسخ از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند. اما بیمه تامین اجتماعی فقط قابلیت فسخ دارد و امکان بازخرید برای شما وجود ندارد. یعنی درصورت فسخ دیگر نمیتوانید حق بیمه هایی که در این مدت پرداخت کرده اید را باز پس بگیرید. اما در بیمه عمر هر زمان که خواستید می توانید تمام حق بیمه پرداخت شده خود را به همراه سود آن دریافت نمایید.

حق بیمه: در بیمه تامین اجتماعی بیشترین هزینه ای که شما صرف حق بیمه میکنید صرف بیمه درمان و هزینه های پزشکی میشود و این مبلغ هر سال توسط وزارت کار با توجه به حقوق پایه مشخص میشود و به صورت اجبار از حقوق ماهیانه شما توسط کارفرما یا اگر خویش فرما باشید توسط خودتان کسر میشود و به حساب تامین اجتماعی واریز میشود.مقایسه بیمه عمر و تامین اجتماعی

اما در بیمه عمر، حق بیمه های پرداختی از جانب شما تبدیل به سرمایه برای آینده خود و خانواده تان می شود. همچنین مقدار حق بیمه توسط شخص بیمه گذار بر حسب توان مالی او تعیین میشود و بیمه شده میتواند در طول مدت بیمه نامه مقدار حق بیمه خود را تغییر بدهد و همچنین پرداخت آن به انتخاب بیمه شده به صورت ماهانه یا ۳ ماهه یا ۶ ماهه یا حتی یک ساله انجام میشود و همینطور به حق بیمه شخص سود تعلق میگیرد و فرد بیمه گذار میتواند پس از مدتی از اندوخته خود برداشت کند اما در تامین اجتماعی امکان برداشت از اندوخته وجود ندارد. همچنین بیمه عمر برخلاف تامین اجتماعی معاف از مالیات می باشد.

فوت فرد بیمه شده: در بیمه تامین اجتماعی در صورت فوت فرد بیمه شده فقط هزینه ای برای کفن و دفن از جانب بیمه پرداخت میشود، این هزینه معادل یک ماه حقوق فرد می باشد و تحت شرایط خاص حقوق به بازماندگان شخص تعلق میگیرد، ولی در بیمه عمر در صورت فوت شخص بیمه شده تمامی حقوق او و سرمایه مشخصی به اشخاصی که از قبل تحت عنوان ذی نفع تعیین شده پرداخت می گردد.

از کار افتادگی فرد بیمه شده: در بیمه تامین اجتماعی در صورت از کار افتادگی شخص بیمه شده مبلغی با عنوان کمک هزینه از کار افتادگی به شخص تعلق میگیرد. اما در بیمه عمر در صورت از کار افتادگی شما از پرداخت حق بیمه معاف میشوید و تا ۱۰ سال مبلغی با عنوان مستمری از جانب بیمه دریافت میکنید.

بازنشستگی فرد بیمه شده: در بیمه تامین اجتماعی پس از بازنشستگی مبلغی بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر که به سازمان اعلام شده به عنوان مستمری به شخص تعلق میگیرد، اما در بیمه عمر کل اندوخته فرد به همراه سود اضافه شده به عنوان مستمری به او باز میگردد.

در بیمه تامین اجتماعی مدت زمان ۳۰ سال باید خدمت کنید تا واجد دریافت مستمری شوید، اما در بیمه عمر بعد از مدت ۵ سال که حق بیمه پرداخت کردید میتوانید مستمری دریافت کنید. همچنین در تامین اجتماعی مدت سالهای بیمه شدن فرد جزو سابقه کار شخص محاسبه میشود ولی در بیمه عمر این اتفاق نمی افتد.

امکان دریافت وام فرد بیمه شده: برخلاف تامین اجتماعی بیمه عمر به افراد بیمه شده بدون ضامن وام می دهد.

مدت بیمه نامه: در بیمه تامین اجتماعی مدت بیمه نامه را قانون کار تعیین میکند که معمولا ۳۰ سال است، اما در بیمه عمر انتخاب مدت زمان بیمه نامه به عهده بیمه گذار است.

خدمات درمانی: در بیمه تامین اجتماعی شما با دریافت دفترچه بیمه می توانید از خدمات درمانی و بیمارستان ها به صورت رایگان یا با قیمت کمتر استفاده کنید، اما در بیمه عمر به جز خدمات ویژه ای که برخی بیمه های عمر برای بیماری های خاص ارائه میدهند خدمات درمانی وجود ندارد.

سرمایه فوت: در بیمه تامین اجتماعی چیزی به عنوان سرمایه فوت وجود ندارد اما در بیمه عمر حتی اگر بیمه گذار پس از پرداخت یک قسط از حق بیمه خود فوت کند سرمایه فوت به همراه اندوخته شخص به ذینفعانی که در بیمه نامه مشخص شده پرداخت میگردد.

مستمری بازماندگان: در بیمه تامین اجتماعی در صورت فوت فرد بیمه گذار به بازماندگان او مستمری پرداخت میگردد و علاوه بر آن می توانند از خدمات بهداشتی و درمانی و کمک هزینه مسکن و خدمات دیگر بهره مند شوند. در بیمه عمر هم در صورت فوت شخص بیمه گذار اگر در بیمه نامه نام ذینفعان نوشته شده باشد از اندوخته شخص به آنها مستمری پرداخت میگردد یا اینکه کل اندوخته را به صورت یکجا به انها پرداخت میکند.مقایسه بیمه عمر و تامین اجتماعی

بیمه بیکاری: در بیمه تامین اجتماعی اگر فرد برخلاف میلش یا به علت از کار افتادگی یا تعدیل نیرو از جانب کارفرما بیکار شده باشد، مستمری دریافت میکند. از ۲۳ درصد حق بیمه ای که کارفرما پرداخت میکند، ۳ درصد آن برای بیمه بیکاری است در بیمه عمر هم در صورت از کار افتادگی شخص به او مستمری پرداخت میشود.

کمک هزینه بارداری: سازمان تامین اجتماعی مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه بارداری برای زنان شاغلی که باردار میشوند در نظر گرفته که بسته به نوع زایمان به آنها تعلق میگیرد. علاوه بر آن مرخصی زایمان هم شامل بیمه شدگان میشود. در حالی که بیمه عمر همچنین چیزی ندارد.

دستمزد ایام بیماری: در بیمه تامین اجتماعی اگر بیمه شده در اثر بیماری یا آسیب های وارد شده در اثر حادثه به طور موقتی قادر به کار نباشند به آنها دستمزد تعلق میگیرد. اما در بیمه عمر به این صورت است که پوششی تحت عنوان امراض خاص وجود دارد که شامل ۵ بیماری میشود. ازجمله سرطان، ام اس، جراحی قلب باز، سکته قلب و مغزی. اگر شخص بیمه شده تحت پوشش این نوع بیمه باشد، در صورت ابتلا به این بیماری ها میتواند از سوی بیمه مستمری دریافت کند.

کمک هزینه دریافت وسایل کمک پزشکی: در بیمه تامین اجتماعی اگر شخص بیمه شده طبق تشخیص پزشک معالج، به یکی از وسایل کمک پزشکی مثل عصا نیاز پیدا کرد، سازمان تامین اجتماعی طبق ضوابط، شخص بیمه شده را در تامین هزینه این وسایل حمایت خواهد کرد. اما در بیمه عمر این نوع پوشش وجود ندارد.

کمک هزینه ازدواج: سازمان تامین اجتماعی، جهت رفاه بیشتر مردم، برای مواقعی که قصد تشکیل خانواده داشته باشند، کمک هزینه ای را در نظر گرفته است که دریافت آن واجد شرایط خاصی است. یکی از آن شرایط این است که بیمه شده باید به مدت ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، سابقه کار و حق بیمه داشته باشد. و از دیگر شرایط این است که در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده و کارفرما نباید قطع شده باشد. در بعضی بیمه های عمر مثل بیمه ایران پوششی تحت عنوان بیمه ازدواج وجود دارد که در شرایط سنی خاصی میتوانید تحت پوشش این نوع بیمه قرار بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. خانم صمدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا همزمان می‌شود هم بیمه عمر پرداخت کنم و هم بیمه تامین اجتماعی؟؟ آخه من شنیدم اگه بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر رو پرداخت کنیم ، بیمه عمر در اواسط مدت پرداخت لغو خواهد شد
    من هم اکنون ۲ ساله که بیمه عمر سامان هستم و می‌خوام بیمه تامین اجتماعی هم پرداخت کنم . امکانش هست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بیمه عمر یک بیمه جداگانه است که ذینفع آن مشخص می باشد ولی تامین اجتماعی باعث لغو بیمه عمر نخواهد شد.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند