طلاق به دلیل عدم تمکین |

اگر مدتی است که ازدواج کرده اید وبا وجود انجام وظایف همسری خود در زندگی مشترک، طرف مقابلتان از شما تمکین نمی کند و دیگر قادر به ادامه این روند نیستید یا نمی دانید چه مواردی از سوی همسر عدم تمکین نام دارد تا با توجه به آن بتوانید از پرداختن هزینه های زندگی که همان نفقه است خودداری کنید یا آنقدر این موضوع برای شما حائز اهمیت است که با استناد به آن می خواهید طلاق بگیرید.

این مطلب زیر را از دست ندهید زیرا در آن تمام شرایط طلاق به علت عدم تمکین و شرایط نپرداختن نفقه آورده شده است.

تمکین چیست؟

هریک از زوجین پس از انعقاد عقد ازدواج؛ در برابر یکدیگر حقوق و البته وظایفی خواهند داشت که بحث تمکین را می توان به عنوان مهم ترین وظیفه ی هریک از زوجین در مقابل یکدیگر نام برد.

اما در خصوص تمکین باید بیان داشت که:

تمکین در اصطلاح و عرف رایج به این معنی است که پس از ایجاد رابطه ی زوجیت، خانم مکلف به تبعیت از مرد می باشد.

حال این تبعیت شامل مواردی از قبیل حُسن معاشرت (به معنای خوش رویی و خوش اخلاقی) با همسر، سکونت در منزلی که شوهر تعیین کرده است و مهم ترین آن که تمکین به معنای خاص نام دارد؛ برقراری رابطه جنسی و… می باشد.

پس، حسن معاشرت با همسر را تمکین عام و برقراری رابطه ی جنسی را تمکین خاص میگویند.

تمکین چیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تمکین در رابطه ی زوجیت فقط مختص به خانم ها می باشد؟

در این رابطه ی باید بیان داشت که، همانطور که در ابتدا بیان شد، هریک از مرد و زن پس از رابطه ی زوجیت در قبال یکدیگر وظایفی دارند یعنی تمکین مختص زن نیست در مورد مرد نیز ممکن می باشد.

بنابراین مرد نیز پس از عقد ازدواج در مقابل خود مسئولیت هایی از جمله:

تامین مسکن و حوائج ضروری از قبیل تامین خوراک و پوشاک و البته رعایت مسائل اخلاقی با همسر خود از جمله مهم ترین وظایف مرد در قبال همسر خود می باشد.

پس تمکین فقط مختص خانوم ها نمی باشد. حال پس از آشنایی با تمکین به بررسی رابطه ی تمکین و طلاق خواهیم پرداخت.

طلاق به دلیل عدم تمکین زن

همانطور که می دانیم، حق طلاق همیشه به موجب مقررات قانون مدنی متعلق به مرد می باشد و مرد می تواند حتی بدون هیچ گونه دلیلی اقدام به طلاق همسر خود نماید.

طلاق به دلیل عدم تمکین زن

اما این نکته را باید به یاد داشت که درصورت وقوع طلاق بدون هیچ گونه دلیل موجه از سوی مرد، اولا می بایست نفقه و اجرت المثل دوران زوجیت را به خانم پرداخت نموده و ثانیا مشمول شرط تنصیف اموال خواهد شد.

در رابطه با تنصیف باید بدانید که در عقد نامه ها شروط ضمن عقدی وجود دارند که یکی از این شروط، مربوط به شرط تنصیف دارایی می باشد که بیانگر این موضوع می باشد، که اگر مرد خواهان طلاق بدون علت موجه باشد وزن نیز همواره وظایف خود را انجام داده باشد، نصف دارایی مرد متعلق به زن خواهد شد. البته اموالی نصف خواهد شد که زن و مرد در طول ازدواج به دست آورده اند.

حال چنانچه عدم تمکین خانم در دادگاه از سوی مرد اثبات شود که اثبات آن ممکن است با اقرار زن یا ارجاع به پزشکی قانونی باشد، مرد می تواند الزام خانم را به تمکین از دادگاه خواستار شود که درصورت عدم تمکین خانم حقی در خصوص دریافت نفقه نخواهد داشت.

همچنین مرد با اثبات عدم تمکین زن خود در دادگاه، می تواند اجازه ی ازدواج مجدد را از دادگاه خانواده اخذ نماید.

در این باره لازم به ذکر است که در قوانین ما ازدواج موقت برای مرد متاهل با منع قانونی مواجه نمی باشد اما برای ازدواج مجدد دائمی، نیازمند رضایت همسر خود یا اجازه دادگاه می باشد.

طلاق به دلیل عدم تمکین زن

آیا عدم تمکین خانم تاثیری در پرداخت مهریه خواهد داشت؟

مهریه همانند نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت (هزینه کارهایی که خانوم در منزل شوهر انجام داده است) از جمله حقوق مالی خانم محسوب می شود که به محض انعقاد عقد ازدواج و ایجاد رابطه ی زوجیت برای خانم ایجاد می شود.

حال در صورتی که خانم به هر دلیلی از جمله عدم تمکین، خیانت و… از همسر خود جدا شود، مرد همچنان مکلف به پرداخت مهریه می باشد.

مگر اینکه در خصوص عدم پرداخت مهریه میان طرفین توافقی صورت گرفته باشد.

طلاق به دلیل عدم تمکین مرد

اگرچه عرفا از واژه ی تمکین مرد در برابر زن استفاده نمی شود؛ ولی همانطور که بیان شد مرد در برابر همسر خود از وظایفی برخوردار می باشد که موظف به رعایت آن می باشد.

حال در صورتی که مرد به وظایف خود در خصوص همسر خود پایبند نباشد، خانم با اثبات این موضوع در دادگاه می تواند از طریق عسر و حرج حتی بدون اجازه مرد اقدام به طلاق نماید.

در خصوص عبارت عسر و حرج باید بیان داشت که:

به مجموعه شرایط و حالاتی گفته می شود که ادامه ی زندگی و رابطه ی زوجیت را برای خانم با سختی و مشقت فراوان روبه رو می سازد.

برای مثال ترک زندگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه، محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر، ضرب شتم یا هرگونه سو رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود.

مصادیق عسر و حرج محصور نیستند و با اثبات این که مرد وظایف خود را (مانند پرداخت هزینه های زندگی و خانه یا خوش رفتاری) انجام نمی دهد، درخواست طلاق کرد.

طلاق به دلیل عدم تمکین مرد

نتیجه گیری

به محض انعقاد عقد نکاح میان مرد و زن، حقوق و تعهدات مالی و غیرمالی متعددی برای هریک از طرفین به وجود خواهد آمد. که یکی از مهم ترین تعهدات هریک از طرفین نسبت به یکدیگر، بحث تمکین می باشد.

تمکین به معنای تبعیت می باشد و در اصطلاح بیانگر سکونت خانم در منزل مشترک، برقراری رابطه ی جنسی و حسن و اخلاق رفتار با مرد می باشد.

اما نباید این گونه برداشت شود که مرد تکلیفی به رعایت حسن و اخلاق رفتار در طول رابطه ی زوجیت را ندارد، در صورتی که نه تنها ملزم به انجام این امر می باشد بلکه درصورت عدم آن و اثبات این موضوع توسط خانم می تواند از مصادیق عسر و حرج محسوب شده و دادگاه حکم به طلاق را صادر خواهد کرد.

اگر به دلیل عدم تمکین همسر خود، دچار مشکل شده و یا این موضوع را نمی توانید اثبات کنید یا نمی توانید دفاع درستی داشته باشید تا حق خود را بگیرید می توانید به وکلای متخصص امور خانواده ما در وکیل تاپ اعتماد کنید.

کسانی که بیشترین وقت خود را صرف امور طلاق و تمکین و نفقه کرده اند؛ متخصصین این امور و راه بلد مسائل خانوادگی اند.

سوالات متداول

کلمه ی تمکین در لغت بیانگر الزام می باشد و در اصطلاح و عرف رایج به این معنی است که پس از ایجاد رابطه ی زوجیت، خانم مکلف به تبعیت از مرد می باشد. مواردی از قبیل حُسن معاشرت با همسر، سکونت در منزلی که شوهر تعیین کرده است، برقراری رابطه جنسی و… می باشد.

مطابق با قانون مدنی، عدم تمکین خانم منجر به اسقاط حق وی در خصوص دریافت نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت خواهد شد و البته تاثیری در دریافت مهریه نخواهد داشت که کامل آن در این مطلب درج شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
5 نظرات
  1. شاهین می گوید

    اگر زوجه در مدت ۶ماه یا بیشترازان تمکین خاص ننماید. یعنی ممانعت از همبستر شدن زوج داشته باشد.
    آیا مرد میتواند ازطریق ارجاع زن به پزشکی قانونی یا روش دیگر.
    عدم تمکین زوجه را اثبات نماید؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      چنانچه عدم تمکین خانم در دادگاه از سوی مرد اثبات شود که اثبات آن ممکن است با اقرار زن یا ارجاع به پزشکی قانونی باشد، مرد می تواند الزام خانم را به تمکین از دادگاه خواستار شود که درصورت عدم تمکین خانم حقی در خصوص دریافت نفقه نخواهد داشت. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی درخصوص تمکین زن با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید.

  2. سحر می گوید

    سلام من شوهرم وکیل مدت بیست روز خونه روترگک کرد و رفت منم بافرستادن دوتا از فامیل که مرد بودن رفتن دنبالش گفته بود نمیام من که رفتم نفقه و مهریه رو اجرا کردم باز دوباره گفته خونه آماده میکنم بیاد برای تمکین ومن اومدم ولی ایشون اصلا بامن کاری ندارن شام و ناهار بیرون میخوره شب هم وقتی ده ونیم میاد وارد اتاق میشه ودر اتاق و قفل میکنه وحتی سرکار هم میره در اتاقش قفله من چجوری ثابت کنم که منو نمیخواد

  3. مینو می گوید

    با سلام.شوهر من مدت شش ماه است تمکین خاص نکرده .در طول سال اکثرا قهر هست.ایا میتوانم حق طلاق بگیرم و چگونه میتوانم اثبات کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:می توانید بابت وجود شرایط عسر و حرج درخواست طلاق نمایید ولی برای اثبات این موضوع باید دو نفر شاهد ارائه نمایید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند