چه تعهداتی بین وکیل و موکل می باشد؟

 پس از انعقاد قرارداد وکالت و مشاوره با وکیل، وکیل و موکل دارای تعهداتی هستند که این تعهدات مربوط به اثرگذاری قرارداد وکیل است. وظایف وکیل شامل انجام وکالت، رعایت مصالح و مصالح موکل، امتناع از اموال متعلق به وی، توضیح مدت وکالت و … می باشد. در مقابل موکل نیز تعهداتی دارد، اما تعهدات او در قبال وکیل حداقل و محدود به مواردی مانند پرداخت حق الزحمه و حقوق است.

گفت و گو وکیل و موکل

وکیل چه کسی است و چه وظایفی را باید انجام دهد؟

وکیل شخصی است که از طرف موکل اقداماتی را انجام می دهد که موکل خودش هم می تواند انجام دهد. وکالتنامه در صورتی که همراه با اسناد عادی یا رسمی باشد برای انجام امور اداری یا انجام معاملات قابل استفاده است. اما دفاتر اسناد رسمی دارای وکالتنامه استاندارد شده است. اشخاص حقیقی یا حقوقی٬ نمی توانند مستقیماً در خصوص وکالتنامه به دادسرا یا دادگاه اقامه دعوی کنند. اما حق انتخاب وکیل را میان وکیل و موکل می توان به وکالت رسمی اضافه کرد.

وکیل شخصی است که دارای پروانه وکالت و عضویت در کانون وکلا، دفاع از حقوق موکلان، پاسخگویی به دعوا ها و علت ها و حضور در دادگاه و دفاتر است.  بنابراین فقط وکلای نمایندگی شرکتها یا مؤسسات مرتبط در حدود صلاحیت قانونی یا نمایندگان قانونی دستگاههای دولتی یا مدیران شرکتها می توانند از موکلان یا نمایندگان، شرکتها، مؤسسات یا مراکز حاضر به مراجع قضایی، ثبتی و اداری تسلیم شوند. هر شخص یا شخص حقوقی در انتخاب وکیل از بین وکلا مختار است و رابطه وکیل با موکل با تنظیم و امضای وکالتنامه و همچنین مقررات خاص در مورد حق الوکاله آغاز می شود.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

وکالت چه چیزی است؟

بر اساس ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت عقدی است که در آن یکی از طرفین، طرف دیگر را به عنوان وکیل در امری به عهده می گیرد. قانون اساسی همچنین حق انتخاب وکیل را برای همه طرف های دادگاه مجاز می داند. وکالت در این لغت به معنای سپردن و سپردن است، در اصطلاح حقوقی، وکالت عقدی است که در آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری به عنوان وکالت انتخاب می کند. در ماده ۶۵۶ قانون مدنی ایران، وکیل چنین تعریف شده است: «وکیل عقدی است که به موجب آن طرف، شخص دیگری را برای انجام کاری وکیل خود قرار می دهد.» دارای حقوق و تعهدات متقابل، دارای روابط حقوقی، تعهدات و تعهدات متقابل است.

وکالت

وکالت در ایران چند مدل دارد؟

همانطور که می دانید که هر کشور  و هر جامعه ای قانون مخصوص به خود را دارد.به همین دلیل در ایران نیز با توجه به این موضوع٬وکالت در ایران دارای مدل های مختلف است که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

 به کلیه کارهایی اطلاق می شود که شخصی را به عنوان وکیل تعیین می کند. این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل از قبیل خرید و فروش یا پرداخت هزینه های منزل می باشد. در این قسمت عملیات وکیل نیازی ندارد.

  • وکالت لازم الاجرا

 در وکالت نامه الزام آور، پرونده ای که برای وکالت تعیین و تعیین شده است، وکیل باید وکالت همان مورد خاص مانند خرید خانه یا فروش خودرو را داشته باشد.سه نوع وکالت در ایران یعنی رسمی، عمومی و کلامی. وجود دارد.

دعوای وکالت باید پرونده ای باشد که قانوناً یا طبیعتاً منحصر به یک نفر نباشد، مثلاً وکالت در مجلس، خودش معامله را انجام دهد، نمی تواند افراد دیگری را به عنوان وکیل انتخاب کند، موکلی هم هست که می تواند به تنهایی از عهده آن برآید، مانند ورشکستگی، شخص از دخالت در اموال ممنوع است و نمی تواند در این زمینه وکالت شخص دیگری را داشته باشد.

انواع وکالت

تعهدات وکیل به چه صورت می باشد؟

هر گاه رفتار مجرمانه وکیل موجب ضرر و زیان موکل شود، وکیل باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد، وکیل باید در اموال و کار خود به منافع موکل احترام بگذارد و در اختیاراتی که به او داده می شود دخالت نکند. وکیل باید آنچه را که دریافت می کند به او بدهد، نه به موکلش و اگر دو یا چند وکیل برای حل مشکلی بدون دیگری یا دیگران تعیین شوند، هیچ کدام نمی توانند در مشکلی دخالت کنند، مشکلی که اگر وکیل نداشته باشد. نمی توان به دیگری داد.

تعهدات موکل به چه صورت می باشد؟

یک موکل نیز باید کلیه تعهدات خود را که وکیل بر عهده می گیرد در حدود خود انجام دهد. موکل باید تمام هزینه های انجام شده برای نمایندگی وکیل را بپردازد. ضمناً موکل باید حق الوکاله را بپردازد مگر اینکه در قرارداد وکیل خلاف آن قید شده باشد.

وکالت در توکیل: وکالتی که از طرف موکل مجاز است برای او وکیل دیگری تعیین کند.

وکالت بلاعزل : وکالت نامه ای است که در آن وکالت یا عدم حضور امین در مدت قرارداد شرط لازم است.

راه ‌هایی که وکالتنامه می ‌تواند منقضی شود: وکیل استعفا می‌ دهد، موکل اخراج می ‌شود، موکل یا وکیل می‌ میرد یا دیوانه می ‌شود.

راه های فسخ وکالت عبارتند از: از بین بردن مال وکالت، اقدام به وکالت از طرف موکل برای انجام کارهایی که خلاف وکالتنامه است و خود وکالت نامه را خود موکل می کند.

تهدات یک وکیل

تعهدات وکیل و موکل در قبال همدیگر چیست؟

وکالت در لغت به معنای توانمند سازی است. از دیدگاه حقوقی، وکالت قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین قرارداد، طرف دیگر را به عنوان نماینده و نماینده خود برای انجام وظیفه ای معین تعیین می کند. به شخصی که وکالت می دهد اصیل و به پذیرنده وکالت اصیل می گویند. با انعقاد قرارداد وکالت، رابطه حقوقی بین وکیل و موکل ایجاد می شود و در نتیجه تعهداتی صورت می گیرد.

مسئولیت های یک وکیل

وکلا وظایف و اهداف مختلفی دارند. وکیل به عنوان یک مشاور، حقوق و تعهدات موکل و پیامدهای عملی این حقوق و تعهدات را توضیح می دهد. به عنوان نماینده موکل در دعاوی، وکلا با جدیت به دنبال اثبات حقوق موکل تحت قواعد رویه داوری هستند.

جلسه موکل و وکیل

در نتیجه

با توجه به اینکه معمولاً برای هر موضوعی، به استثنای موضوعات یا مواردی که از این قوانین خارج شده اند، می توان یک بار اقدام به رسیدگی حقوقی یا کیفری کرد، کسب اطلاعات لازم برای طرح یا دفاع از دعوی از طریق مشاوره حقوقی  یا انتخاب وکیل می تواند به حل و فصل دعوی کمک کند. در یک پرونده پیش می آید، البته مراجعه به وکیل منحصر به بروز اشکالات حقوقی نیست، حتی قبل از اقدام و بروز مشکلات می توان با وکیل مشورت کرد و قبل از وقوع آن حادثه را رفع کرد.

سوالات متداول

۱-  تهدات موکل چگونه است؟

یک موکل نیز باید کلیه تعهدات خود را که وکیل بر عهده می گیرد٬ در حدود خود انجام دهد. موکل باید تمام هزینه های انجام شده برای نمایندگی وکیل را بپردازد. ضمناً موکل باید حق الوکاله را بپردازد مگر اینکه در قرارداد وکیل خلاف آن قید شده باشد.

۲- تهدات وکیل چگونه است؟

هر گاه رفتار مجرمانه وکیل موجب ضرر و زیان موکل شود. وکیل باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرد. وکیل باید در اموال و کار خود به منافع موکل احترام بگذارد و در اختیاراتی که به او داده می شود دخالت نکند و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند