حکم بارداری در عقد موقت (صیغه) به همراه تمامی قوانین و شرایط

امور خانواده یکی از مهم ترین و البته چالش برانگیز ترین مسائل موجود در قوانین ما به شمار می آید که همواره چه در سوالات و مشاوره های حقوقی و چه در دعاوی مربوطه در رویه قضایی حاکم، درصد قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است.اما یکی از اموری که در بحث حقوق خانواده افراد به ویژه جوانان مورد توجه قرار می گیرد، بحث ازدواج موقت یا همان صیغه و به دنبال آن بارداری در عقد موقت می باشد.

در ازدواج موقت نیز همانند ازدواج دائم در شرع و قانون مدنی، برای هریک از طرفین حقوق و تکالیفی پیش بینی شده است که طرفین ملزم به رعایت آن می باشند.بارداری در صیغه یک مسئله مهم و پیچیده است که نیاز به توجه به مفاهیم دینی و حقوقی دارد.برای اطلاعات بیشتر با مشاوره آنلاین حقوقی مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

ین موضوع در اسلام و حقوق مختلف جهان به شکل‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.در این نوشتار قصد داریم به مبحث بارداری در عقد موقت مطابق با تمامی شرایط و قوانین حاکم بپردازیم.

بارداری در زمان صیغه
تصویر سونوگرافی بچه در دستان زوجین

ازدواج موقت طبق قانون مدنی

ازدواج موقت یا عقد موقت طبق قوانین مدنی در بسیاری از کشورها تایید نمی‌شود یا ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه باشد. در بسیاری از کشورها، ازدواج معمولاً به شکل دائمی و بر اساس قوانین تعیین شده در نظام حقوقی انجام می‌شود و ازدواج موقت به عنوان یک شکل معتبر و قانونی محسوب نمی‌شود.

 به دنبال آن٬ حتی بارداری در عقد موقت مطرح نمی‌نمی شود.در کشور ما مطابق احکام اسلامی دو ماده مدنی در ارتباط با این موضوع تعیین شده است که به شرح زیر است:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 مطابق با ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی

وقتی نکاح صورت گرفته میان طرفین برای مدت زمان مشخص و معینی باشد؛ نکاح موقت نامیده خواهد شد. لازم به ذکر است که قصد میان طرفین نیز می بایست بر مبنای ایجاد عقد موقت باشد. برای مثال اگر طرفین با قصد ازدواج دائم، مدتی را در عقد ذکر نمایند، عقد اساسا باطل می باشد و تبدیل به عقد نکاح موقت نخواهد شد.

مطابق با ماده ۱۰۷۶ قانون مدنی

مدت نکاح منقطع (موقت) باید کاملا معیین باشد. بنابراین اگر قصد طرفین عقد نکاح موقت بوده باشد ولی در هنگام انعقاد عقد، مدتی را ذکر نشده باشد، عقد نکاح موقت باطل خواهد بود.

ازدواج موقت
حلقه در دستان زوچ

وضعیت ارث، مهریه و نفقه در عقد موقت

وضعیت این سه مورد بالا٬ می‌تواند بسته به مفهوم دینی و قوانین مربوط به هر کشور مانند قوانین بارداری در عقد موقت متغیر باشد. در اینجا وکیل آنلاین  به برخی از نکات مهم در این خصوص مطابق با قوانین و احکام کشور ایران اشاره می‌کند. از این قرار است:

 مهریه در عقد موقت مطابق با ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی

عدم تعیین مهریه، همانند عدم تعیین مدت، از جمله موجبات ابطال عقد نکاح خواهد بود. در خصوص میزان مهریه در عقد موقت، محدودیت قانونی و شرعی مطرح نبوده و طرفین می توانند با توافق یکدیگر، اقدام به تعیین مهریه نمایند.

 نفقه ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی

در عقد انقطاع (موقت) زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. پس اصولا اگر در عقد نکاح موقت نفقه شرط نشده باشد، خانم استحقاق دریافت نفقه را نخواهد داشت.

اما اگر این مساله در هنگام عقد شرط شده باشد. مرد از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع نماید. خانم می تواند ابتدا از دادگاه خانواده، الزام مرد را به پرداخت نفقه خواستار، و درصورت عدم پرداخت، می توانند از دادگاه الزام مرد به بذل مدت را خواستار باشد.

در این باره باید بیان داشت که، در عقد موقت طلاق وجود ندارد. بلکه یا می بایست مدت عقد به اتمام برسد. یا اینکه مرد باقی مدت عقد را به خانم بخشیده . از وی جداشده و به عقد نکاح موقت پایان دهد که اصطلاحا به آن بذل مدت گفته می شود.

 ارث در عقد نکاح موقت ماده ۹۴۰ قانون مدنی

زوجین که زوجیت آنها دائمی بوده . ممنوع از ارث نباشند. از یکدیگر ارث می برند. پس مطابق با این ماده مرد و زن در ازدواج موقت، از یکدیگر ارث نخواهند برد.

بارداری در عقد موقت

پس از انعقاد عقد نکاح موقت، همانند ازدواج دائم مطابق با قانون و شرع امکان برقراری رابطه ی جنسی وجود خواهد داشت. اگرچه پیش از انعقاد نکاح، خانم می تواند شرط نماید که رابطه ی جنسی صورت نگیرد البته که این شرط در ازدواج دائم باطل خواهد بود.

اما در صورتی که رابطه ی جنسی میان طرفین در عقد نکاح موقت، منجر به بارداری خانم شود، فرزند مشترک میان طرفین، هیچ تفاوتی با فرزند حاصله از ازدواج دائم نخواهد داشت. در این باره باید بیان داشت که:

 اولا

مرد مکلف است نفقه ی خانم را در هنگام وضع حمل و نفقه فرزند خود را پس از تولد در عقد موقت پرداخت نماید.

 ثانیا

 فرزند متولد از سوی طرفین در بارداری در عقد موقت، از پدر و مادر خود ارث خواهد برد و موقت بودن ازدواج نیز تاثیری در کاهش یا افزایش سهم الارث او نسبت به فرزندان حاصله از ازدواج دائم نخواهد داشت.

 ثالثا

نگهداری از فرزند نیز کماکان مطابق با ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، برعهده ی پدر و مادر بوده و در صورتی که طرفین از یکدیگر جدا شوند. مادر تا سن هفت سالگی در نگهداری فرزند اولویت خواهد داشت و پس از آن تصمیم به نگهداری درصورت اختلاف با دادگاه می باشد.

بارداری در عقد موقت
تصویر سونوگرافی از بچه در کنار زوج

الزام به ثبت ازدواج در صورت بارداری زن صیغه ای

 مساله ای که با وجود فرزند بسیار بر عقد نکاح موقت تاثیر گذار خواهد بود، بحث الزامی شدن ثبت واقعه ی نکاح موقت خواهد بود. در این خصوص باید بیان داشت. ثبت نکاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نکاح یا طلاق الزامی می باشد. اما ثبت واقعه ی نکاح موقت در دفاتر ازدواج طلاق و شناسنامه طرفین، از نظر قانونی و عرف رایج امری اختیاری می باشد که اصولا نیز ثبت نخواهد شد.

اما مطابق با قانون حمایت از خانواده، در مواردی ثبت نکاح موقت الزامی بوده که یکی از آن ها بارداری در عقد موقت می باشد.

ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده در این باره مقرر می دارد. نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت و استواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار می‌ دهد. نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است:

  1. باردار شدن زوجه.
  2. توافق طرفین.
  3. شرط ضمن عقد.

تبصره ـ ثبت وقایع موضوع این ماده و ماده (۲۰) این قانون در دفاتر اسناد رسمی ازدواج یا ازدواج و طلاق مطابق آیین نامه ‌ای است که ظرف یک  سال با پیشنهاد وزیر دادگستری به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌ رسد و تا تصویب آیین ‌نامه مذکور، نظام  نامه ‌های موضوع ماده (۱) اصلاحی قانون راجع به ازدواج مصوب ۱۳۱۶/۰۲/۲۹ کماکان به قوت خود باقی است.

اختلاف زوجین در انتساب فرزند به یکدیگر

یکی از اختلافات شایع که در ازدواج موقت میان زوجین و بارداری در عقد موقت مطرح می شود. بحث اختلاف در انتساب فرزند به وجود آمده میان طرفین می باشد. به زبان ساده، مرد فرزند میان خود و زن را در عقد موقت انکار می نماید.

در این خصوص باید بیان داشت که، اگرچه امروزه با استفاده از آزمایش DNA به راحتی این موضوع قابل تشخیص می باشد.اما قانون مدنی در ماده ۱۱۵۸ به جهت حل اختلاف راه کاری را پیش بینی نموده است که به اماره فراش مشهور می باشد.

مطابق با این ماده؛ طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است. مشروط بر اینکه از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد.اما در صورتی که پس از انحلال عقد موقت، فرزندی متولد شده باشد؛ در صورت اختلاف موضوع مشمول ماده ۱۱۵۹ قانون مدنی خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۱۵۹ قانون مقرر٬  که هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود. ملحق به شوهر است مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا‌ روز ولادت طفل بیش از ده ماه نگذشته باشد مگر آنکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از ۶ ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد.

اختلاف میان زن و مرد
تصویری از دعوا بین زوجین

نتیجه گیری

در پایان و به عنوان نتیجه گیری کلی از آنچه که بیان شد؛ در شرع و حقوق خانواده ما، دو نوع ازدواج دائم و موقت پیش بینی شده است.ازدواج موقت که در این متن به آن پرداختیم. در موارد زیادی با ازدواج دائم متفاوت بوده و از احکام و قوانین منحصر به خود پیروی می نماید.

برای مثال در عقد موقت حتما می بایست مدت عقد مشخص بوده و مهریه نیز از سوی طرفین تعیین شود. جدای از این مورد، زن و مرد در عقد موقت از یکدیگر ارث نخواهند برد. اما اگر فرزندی میان طرفین وجود داشته باشد، فرزند مشترک از آنها ارث خواهد برد.

سوالات متداول

مطابق با قانون مدنی؛ در صورتی که در هنگام انعقاد عقد نکاح موقت، مهریه و مدت عقد میان طرفین تعیین نشده باشد حتی اگر قصد طرفین انعقاد عقد موقت باشد، عقد باطل خواهد بود.

فرزند متولد از عقد موقت همانند عقد دائم از پدر و مادر خود ارث برده و پدر وی نیز موظف است نفقه ی وی را پرداخت نماید. همچنین حضانت و نگهداری وی تابع شرایط عمومی است یعنی با پدر است مگر درصورت جدایی پدر و مادر که تا هفت سالگی با مادر خواهد بود.

مطابق با قانون ثبت عقد موقت میان طرفین امری اختیاری می باشد اما مطابق با قانون حمایت از خانواده در صورت باردار شدن زوجه یا توافق طرفین یا شرط ضمن عقد، ثبت نکاح موقت الزامی باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۶ رای
33 نظرات
  1. Biglari می گوید

    سلام ببخشید اگه مدت صیغه تموم شده باشه و این میان یه بچه متولد شده باشه حتما باید ازدواج دائم بشه یا خیر ؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      خیر، بهتر است که جهت بهره مندی فرزند از محبت پدر و مادر ، مدت عقد برای چند سال تمدید گردد .

  2. مسلم لطفی می گوید

    سلام ببخشید در عقد موقت. اگر زوجه باردار شود ایا باید عقد دائم خوانده شود یا همین طور میت انند ادامه دهند تا مدت صیغه که ۱۰سال است تمام شود

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر در طول مدت نکاح موقت زوجه باردار شود باید زوج اقدام به ثبت نکاح نماید در غیر این صورت مجازات خواهد شد و اینکه می توانید نکاح را به دائمی تبدیل نمایید اگر تبدیل نکنید باید فرزندی که متولد می شود به عنوان پدر مادر طبیعی سرپرستی ان را برعهده بگیرید.

  3. علی‌اکبریان می گوید

    اگر نزد قاضی با آزمایش دی آن ای اثبات شود که فرزند از فلان مرد است و زن ادعای زوجیت موقت کند و مرد منکر آن باشد آیا ازدواج با قسم زن اثبات میشود؟ آیا آزمایش دی آن ای میتواند اماره زوجیت باشد و ادعای زوجیت از سوی زن را اثبات کند یا مرد را مدعی کند؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: ازدواج دائم باشد باید ثبت شده باشد و گرنه برای مرد مجازات دارد ولی اگر موقت باشد نیز باید بخاطر بچه دار شدن ثبت رسمی شود برای راهنمایی بیشتر از سامانه وکیل تاپ توسط وکلای انلاین کمک بگیرید.

  4. فرزانه می گوید

    سلام خسته نباشید زنی که صیغه هست بمدت دوسال باردار هم باشه از مردی که صیغش کرده حال از شوهرش هیچ خبری نداشته باشه تکلیف بچه چی میشه چجوری اسم پدرش تو شناسنامه بچه میره بدون اینکه اسم بچه تو شناسنامه پدر بره اصلا امکان همچین چیزی هست

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید نسبت به ثبت صیغه اقدام شود و نکاح دائمی باشد و فرزند متولد شده نسبش مشروع بوده و قانونا دارای حق و حقوق خودش می باشد.

  5. صراحی می گوید

    با سلام و احترام
    زنی که بیمه پدرش است و قانون بیمه، تعلق گرفتن بیمه با شرط عدم ازدواج دختر است، اگر ازدواج انقطاعی داشته باشد و باردار شود، قانونا هزینه زایمان به عهده پدر فرزند است است یا بیمه مادر فرزند؟

  6. جعفر می گوید

    سلام
    ببخشید اگه صیغه موقت کرده باشیم و دکتر گفته اگه قرص ال دی بخوره به موقع، ۱۰۰ درصد جلوگیری می کنه ولی می ترسم که قرص نخوره ازقصد حامله شه که منو گیر بندازه
    سوالم اینه راهی هست که مثلا بینمون بنویسیم که که بچه نباشه و طبق شرایط بالا اگر حامله شد مقصر خودشه و از لحاظ حقوقی تمام مسیولیت هاش بر عهده خودش باشه که مطمین شم قرصا رو بخوره…

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر چنین توافقی نمیشه کرد اگر حامله شود باید ازدواج خودتان را ثبت نمایید و برای جلوگیری از بارداری باید از طریق پزشک اقدام نمایید.

  7. نگین مفتوحی می گوید

    سلام، اگر بارداری بدون ثبت ازدواج موقت باشه چه قانونی وجود داره؟ یعنی اگه صیغه رو خود مادر و پدر خونده باشن.. آیا قانونی در این باره وجود داره؟ قانون در این مورد طرف زن را خواهد گرفت؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر در صورت باردار بودن باید ازدواج موقت ثبت و در صورت عدم ثبت مجازات حبس برای مرد دارد برای زن هیچ مجازاتی ندارد.

  8. حسین می گوید

    سلام من زن عقدی دارم والان۱ساله زن صیغه کردم.زن صیغه ایم حامله شده.ایابدون اجازه زن اول میتونم زن صیغه ایم روعقدکنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: با وجود اینکه خانم شما باردار شده باید نسبت به ثبت نکاح اقدام نمایید و این صیغه تبدیل میشه به نکاح دائم و اگر ثبت نکنید برای شما مجازات حبس خواهد داشت

  9. موسوی می گوید

    سلام. اگر دختری که پدرش فوت کرده و مستمری بگیر پدرش باشد و به خاطر قطع نشدن حقوق، ازدواج موقت کند و در این زمان باردار شود، آیا میتواند با همین وضعیت ادامه دهد که حقوقش قطع نشود یا اینکه حتما باید عقد دایم شود؟ تکلیف شناسنامه بچه چه میشود و اگر در شناسنامه مادر وارد شود مشکلی در بیمه پیش نمی آید؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید نسبت به ثبت اقدام نمایید شناسنامه که گرفتید باید صوری طلاق بگیرید.

  10. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید من با آقایی صیغه ۹۹ساله کردم وازدواج اولم هستش ولی منزل پدرم زندگی میکنم الان متوجه شده ام باردار هستم اگر من اقدام بع سقط کنم وهمسرمو درجریان نذارم حکمش چیه

    1. زینالی می گوید

      سلام: در صورتی که زن در ازدواج موقت باردار شود در این صورت برای مرد الزامی است که ازدواج موقت را ثبت رسمی نماید و اگر شما اقدام به سقط جنین کنید در صورت اطلاع شوهر و اقدام به شکایت شما محکوم به مجازات حبس و دیه محکوم خواهید شد.

  11. مجیب می گوید

    سلام
    اگر در یکی از شرط های صیغه موقت ذکر شود عدم بارداری ولی زوجه ابستن شود ، مرد میتواند حق طفل را به گردن نگیرد ؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند چون رابطه شما صیغه و قانونی بوده

  12. محمد می گوید

    سلام منظور از ثبت صیغه چیه؟
    یعنی میاد تو شناسنامه؟
    بعد خب اگر قبل از اینکه بچه به دنبا بیا صیغه نامه فیخ شده باشه و صیغه رو تموم کنی چه اتفاقی میوفته؟
    چون با دوز و کلک داره بچه رو میاره…میخوام ببینم چیکار میتونم کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: صیغه موقت ثبت نمیشه ولی در صورت بارداری باید باید صیغه ثبت رسمی شود و اجباری هم هست

  13. اسکندری می گوید

    سلام, اگر بین زن و مردی صیغه موقت دو ساله جاری شده باشد و بعد از اتمام مدت صیغه زن باردار شده باشد آیا زن و مرد میتوانند دوباره صیغه را تمدید کنند؟ یا اگر بخواهند عقد دائم کنند شرایطش چیست؟ با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله میتوانید اقدام به صیغه بخوانید

  14. زهرا می گوید

    سلام اگر در عقد موقت باربشیم ومدت صیغه تموم شده باشد باز هم محرمیم یاخیر

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر

  15. لیلا می گوید

    من عقدموقت کرده ام ومدتش۵ساله الان میخوام حامله بشم ایامیتونم بعداززایمان بدون رضایت همسرش عقددائم بشم؟؟

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      بله برای ازدواج دوم به رضایت همسر اول احتیاج است

  16. امیر می گوید

    در زمان صیغه بچه دار بشی همر نیاز به رضایت زن اول دارد یا خیر

    1. زینالی می گوید

      با سلام اگر همسر ادل از وجود همسر داشتن شوهر خود اگاه شود حق دارد برود و بر همین مبنا درخواست طلاق بدهد
      لذا به طریق اولی بچه دار شدن هم همینطور

  17. علی می گوید

    سلام من وهمسرم حدودا یک سالی است که از هم جدا شده ایم.بعد از طلاق باهم ارتباط داشتیم منظورم جنسی است.حالا او ادعا می‌کند که باردار است.اگر این ادعا ثابت شود یعنی از طریق دی‌ان‌ای.حکمش چیست ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنید

    1. زینالی می گوید

      با سلام بعد از طلاق رابطه شما در صورت نبود صیغه محرمیت نا مشروع بوده و مجازات دارد
      ولی در صورت صیغه اگر اثبات شود بچه برای شما است با اثبات نسب قابل پیگیری است

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند