با انواع وکالت ارث آشنا شوید

 وکیل ها اعضای جدایی ناپذیر برای برنامه ریزی و تقسیم اموال هستند. تمامی افراد حقیقی و حقوقی، می توانند برای تنظیم اسناد رسمی و همچنین انجام امور اداری بعد از فوت خود، وکیل استخدام کنند. این وکلا آخرین وصیت نامه متوفی را به طور دقیق اجرا می کنند. در این مقاله با انواع وکالت ارث و اموری که از طریق مشاوره با وکیل انجام می شود، بیشتر آشنا می شویم.

ارث همان اموال منقول و غیر منقولی است که بعد از فوت اشخاص برای خانواده و بازماندگان باقی می ماند. معمولا بعد از فوت اشخاص، وارثان با اختلاف هایی بر سر تقسیم اموال متوفی مواجه می شوند که می تواند سبب کدورت شود.

دعاوی ارثی، یکی از رایج ترین دعاوی طرح شده در دادگاه های خانواده است که می توان با داشتن یک وکیل خوب در این زمینه، از طرح بسیاری از این دعاوی پیشگیری کرد.

انواع وکالت ارث در قانون

بسیاری از افراد قبل از فوت خود برای نوشتن وصیت نامه، وکیل می‌ گیرند. در این وصیت نامه با کمک وکیل، تمام شرایط قانونی برای انتقال اموال به ورثه لحاظ شده و سهم الارث تمامی وراث به طور دقیق مشخص می شود. همچنین اموالی که به درخواست متوفی، وقف شده یا قرار است به شخصی به جز وراث انتقال یابد، در وصیت نامه قید می شود.

یکی از انواغ انواع وکالت ارث٬وکیل انتصابی موظف است بلافاصله بعد از فوت شخص، وصیت نامه را در اختیار وراث قرار دهد و تمامی امور مربوط به نقل و انتقال اموال، أعم از گرفتن گواهی انحصار وراثت را انجام دهد.

وکیل انتصابی با در دست داشتن وصیت نامه ای که با رضایت متوفی و در زمان حیات وی نوشته شده است، از بروز اختلافات ناشی از تقسیم ارث و میراث جلوگیری کرده و اموال متوفی را طبق وصیت نامه قانونی به وراث منتقل می کند.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

  • وکیل دعاوی ارثی

اگر وراثان بعد از فوت شخص متوفی، در تقسیم اموال منقول و غیر منقول وی دچار اختلاف شوند، می توانند با گرفتن یک وکیل، به حل و فصل این دعوا کمک کنند.

وکیل موظف است با در اختیار داشتن وکالت از کل ورثه، اقدام به گرفتن گواهی انحصار وراثت نماید و پس از تعیین شدن دارایی متوفی، این اموال را به طور صحیح بین وراث تقسیم کند.

علاوه بر این ممکن است متوفی در زمان حیات خود، طلبکارانی نیز داشته باشد، که در این مواقع وکیل موظف است میزان طلب آن ها را از دارایی متوفی کسر کرده و به آن ها پرداخت نماید.

همچنین اگر فکر می کنید، وصیت نامه متوفی جعلی است، می توانید برای اثبات خواسته خود از یک وکیل دعاوی ارثی مشاوره بگیرید.

وکیل ارث و پرونده اش

  • وکیل انتصابی وارثان

زندگی پر از مشغله امروز، فرصت انجام کارهای اداری متفرقه را از اشخاص می گیرد. مخصوصا برای کار های مربوط به امور ارثی که باید با هماهنگی و حضور تمامی وراث انجام شود.

پروسه اداری گرفتن گواهی انحصار وراثت و انجام کارهای قانونی نقل و انتقال اموال، بسیار طولانی و خسته کننده است. به همین دلیل لازم است برای انجام این امور از یک وکیل خوب و کار بلد کمک بگیرید.

ویژگی های انواع وکالت ارث

انواع وکالت ارث٬ باید از تمامی قوانین مربوط به تقسیم ارث آگاهی داشته باشند. علاوه بر این، باید بتوانند به صورت دقیق سهم الارث هر شخص را تعیین کنند و اموال متوفی را به صورت قانونی به آن ها منتقل کنند. همچنین موانع ارث و افرادی که از متوفی ارث نمی برند را از لیست وراث خارج نماید.

وکیل برای ارث

چه کسانی از متوفی ارث می برند؟

قبل از اینکه با مفهوم وکالت ارث و انواع وکالت ارث٬ آشنا شویم، بهتر است بدانیم که اموال شخص فوت شده به چه کسانی تعلق می گیرد. می توانیم وارثان را به سه دسته تقسیم کنیم:

  1. دسته اول، خویشاوندان درجه یک مانند پدر، مادر، فرزندان و نوه های شخص فوت شده هستند.
  2. دسته دوم، خواهر، برادر، پدر بزرگ و مادربزرگ شخص هستند.
  3. دسته سوم، خاله، دایی، عمه و عموهای شخص فوت شده هستند.

این نکته را دقت کنید که در صورت زنده بودن حتی یک نفر از اعضای هر طبقه، دیگر ارث به افراد طبقه بعدی نخواهد رسید.

در خلال این دسته بندی همسر متوفی نیز وجود دارد که طبق قانون مالک بخشی از اموال خواهد بود و بعد از مشخص شدن سهم الارث او، مابقی اموال به یکی از سه دسته بالا تعلق خواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

چه کسانی از متوفی ارث نمی برند؟

این سوال ممکن است براینان پیش آید.که چه افرادی از متوفی سهمی نمی برند و بر اساس قانون٬ می توان از به ارث بردن آن ها جلوگیری کرد که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

مطابق با قوانین اسلام، کفر مانع از ارث است. یعنی شخص کافر حتی اگر از بستگان درجه اول متوفی هم باشد، از ماترک او ارث نمی برد. جالب است بدانید عکس این موضوع صادق نیست، یعنی فرد مسلمان اگر از بستگان درجه یک متوفی کافر باشد، از او ارث می برد.

  • زنازادگان

فرزندانی که از طریق عمل نامشروع متولد شده اند، محروم الارث هستند. علاوه بر این پدر و مادر نیز نمی توانند از فرزند زانی خود ارث ببرند.

علاوه بر این اگر مرد بتواند ثابت کند که فرزند متولد شده از خودش نیست، در این صورت به این فرزند ارثی از طرف خانواده پدر تعلق نخواهد گرفت، اما از مادر و خانواده او ارث می برد.

  • قاتل مورث

اگر شخص متوفی، توسط یکی از افرادی که جزء وراث او هستند، به قتل برسد، شخص قاتل ارثی از مورث نخواهد برد. البته این نوع عدم ارث، فقط در قتل عمد صدق می کند. در مواردی که قتل غیر عمد رخ دهد، شخص قاتل نیز از اموال مقتول ارث خواهد برد.

شرایط به ارث رسیدن

سخن آخر

همانطور که ملاحظه کردید. مباحث مربـوط به ارث بسیار پیچیده است. مخصوصا در مواردی که متوفی وصیت نامه ای نداشته باشد. تعداد وراث نیز بالا باشد. حقِّ بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی دقیق از قوانین، در پروسه تقسیم اموال، ضایع می شود. به همین دلیل لازم است در این موارد و برای دفاع از حقوق مادی و معنوی خود، وکیلی با تجربه و کار درست داشته باشید.

وکیل تاپ، سامانه ای آنلاین برای گرفتن انواع وکالت ارث و وکلای متخصص در تمامی امور است. شما عزیزان می توانید در هر ساعتی از شبانه روز، با مراجعه به سامانه وکیل تاپ، بهترین و مناسب ترین وکلا را برای مسائل خود انتخاب کرده و از آن ها مشاوره دریافت نمایید. علاوه بر این، از تجربیات سایر افرادی که با این وکلا در ارتباط بوده، استفاده کنید تا بتوانید با آگاهی کامل، وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند