آیا برگ سبز خودرو همان سند مالکیت است؟

«برگ سبز خودرو» سندی قانونی است که از سمت نیروی انتظامی صادر شده و طبق آن پلاک جدید و کارت خودرو صادر می گردد. اما این که صرفاً دارا بودن برگ سبز خودرو جهت مالکیت کافی است یا خیر را در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

برگ سبز خودرو و محتویات آن

همان طور که گفتیم برگ سبز خودرو از سمت نیروی انتظامی صادر می شود و بر روی آن «سند مالکیت وسیله نقلیه» درج شده است. رنگ سبز روشن این سند باعث شده تا در بین عامه مردم به برگ سبز معروف شود.

اطلاعات و داده های روی برگه ی سبز خودرو عبارت است از:

مشخصات مالک: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس

مشخصات خریدار: نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ تولید یا تاریخ تاسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه

مشخصات وسیله نقلیه: نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر،

در زمان خرید یک خودرو صفر کیلومتر از کمپانی یا شرکت خودرو سازی مورد نظر یک برگه که اصولاً نام شرکت خریداری شده را دارد به فرد اعطا می گردد، که این برگه به نوعی سند مالکیت خودرو حساب می شود. ولی در شرایطی که فرد بخواهد خودرو دست دوم خریداری کند می بایست ضمن تعویض پلاک و صدور برگ سبز به یکی از دفاتر اسناد رسمی و نسبت به تعویض اقدام نماید.برگ سبز خودرو سند مالکیت هست یا نیست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سند رسمی اعتبار بیشتری دارد یا برگ سبز خودرو؟

برای جواب به این سوال باید به دو قانون زیر اشاره کنیم:

۱. ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین‌نامه اجرایی:

براساس این ماده کلیه نقل و انتقالات خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از مراجعه به دفاتر ثبت ‌اسناد رسمی به یکی از شعب راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و ضمن پرداخت دیون معوق خودرو، فک پلاک، تعویض پلاک کرده و برگ سبز خودرو خود را از راهور دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: شرایط گرفتن المثنی برگ سبز خودرو


۲. ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی:

کلیه اسنادی که در اداره ثبت و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم ‌شده باشد، رسمی است.

با توجه و استناد به همین قوانین و مقررات موجب شد کلیه نقل و انتقالات خودرو با دو سند معتبر یعنی برگ سبز خودرو از راهور و سند مالکیت خودرو از دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود. بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پس از خرید خودرو علاوه بر برگه سبز برای تهیه سند مالکیت آن نیز اقدام شود و در واقع خریدار برای وسیله نقلیه خود هر دو سند را تهیه کند.برگ سبز خودرو سند مالکیت هست یا نیست؟

تفاوت برگ سبز خودرو و سند مالکیت و آیا برگ سبز خودرو سند مالکیت است؟

تفاوت فاحشی که بین سند مالکیت خودرو و برگ سبز خودرو وجود دارد آن است که در برگ سبز، داده ها و اطلاعات جامعی از مالک خودرو و مشخصات وسیله نقلیه آورده شده، ولی این برگ سبز به عنوان یک سند قانونی برای خودرو حساب نمی شود و صرفاً یک سند برای مالکیت پلاک است که بر روی خودرو قرار گرفته.

برای مثال فردی که مالک چند خودرو باشد اما به نام او خودرویی به ثبت نرسیده. اما سند رسمی خودرو، سند مالکیت وسیله نقلیه حساب می شود و فی الواقع موضوع سند مالکیت وسیله، مالکیت خودرو ورای مسائل مربوط به خرید و فروش خودروهای شخصی می باشد. به عبارت ساده تر و در یک مثال مالکیت وسایل نقلیه عمومی به طور اشتراکی می باشد و این امکان وجود دارد که با خرید یک یا چند دانگ در آن سهیم شد و این همان علتی است که باعث می شود ثبت سند رسمی از سمت مالکان دوبرابر شود.

خرید کامیون و اتوبوس… مثل یک ملک، می تواند به صورت اشتراکی بوده و می‌توان با خرید یک یا چند دانگ از یک اتوبوس یا کامیون، در مالکیت آن شریک شد. همین امر اهمیت ثبت سند رسمی از سوی مالکان را دو چندان می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
43 نظرات
  1. مهدی می گوید

    با سلام اگر مالک قبلی به هر دلیلی به دفترخانه مراجعه نکند(با توجه به اینکه برگ سبز و پلاک و کارت ماشین تعویض شده و به نام خریدار میباشد)تکلیف چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باید دادخواست الزام مطرح نمایید

  2. آدرین می گوید

    برگ سبز خودرو کافیست، قوانینی که بی جهت جیگر مردم را خون میکنه باید اصلاح بشه

  3. ایران می گوید

    بابا اینا کاسه گدایی دست گرفتن دیگه پلاک به اسم هرکسی باشه ماشین مال اونه
    تو کشورای دیگه هم همین طوره
    صاحب پلاک صاحب ماشین محسوب میشه الکی کلی از مردم پول میگیرن
    برید ببینید تو دفاتر به اصطلاح اسناد رسمی چه پول مفتی میگیرن در ازای یه کار ساده

  4. فرشته می گوید

    سلام وقتتون بخیر.اگر خودرو فروخته شده باشد ولی صاحب برگه سبز از انتقال آن خودداری کند تکلیف چیست؟ برای شکایت هم می‌گویند فعلا این گونه شکایات بررسی نمیشود!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ابتدا باید اظهار نامه مبنی بر الزاممطرح کنید و بعد دادخواست بدید. کی میگه بررسی نمیشه؟

  5. محمد رضا می گوید

    باسلام بند یک ماشین خریدم برگ سبز به نام هست ولی سند نمیزن بایت چکارکنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      باید دادخواست الزام به تنظیم سند مطرح نمایید

  6. محمد می گوید

    سلام برگه سبز به اسمم هست قبل ازمن هم برگ سبز به اسم طرف بوده ولی سند به اسم قبل از من وفروشنده قبلی هست الان نمیان به هر دلیل سند کنن باید چیکار کنم

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام برگه سبز همون سند مالکیت خود رو هست و نیاز به تنظیم سند مالکین قبلی نیست

  7. حمید می گوید

    سلام تعویض پلاک کردم برگه سبز گرفتم ولی از طرفی که ماشین رو خریدم اون وکالت داره الان هم نمیاد سند قطعی بزنه چه کار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام الزامش را از دادگاه بخواهید دادخواستی مبنی بر الزام تنظیم سند خود رو

  8. علی می گوید

    سلام بنده یه ماشین خریدم سندزدم ولی تعویض پلاک نکردم حالایکی بامالک قبلی اختلاف داره رفته روپلاک شکایت کرده میتونه ماشینو بخابونه بیش ازشش ماه که سند به نام شده.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام باید اعتراض ثالث اجرایی کنید

  9. علی می گوید

    سلام بنده یه ماشینی شش ماه پیش خریدم سند محضری هم زدم ولی تعویض پلاک نکردم حالا یکی با مالک قبلی اختلاف داشته رفته روپلاک شکایت کرده الان بنده چکاربایدبکنم میتونه ماشینوتوقیف کنه؟ممنون از راهنمائیتون.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما طلب ان شخص را بدین ماشین ازادشود سپس بابت ان مبلغ به طرف خودتون مراجعه نمایید

  10. مرتضی می گوید

    سلام من ماشینم بخاطر مشکل با خانمم برگ سبز را به نام برادرها و زدم الان مشکلم حل شده ولی برادرهام برگ سبز را به نامم نمیکنن در ضمن سند در دفترخانه هم بنام شخصی هست که من ازش خریدم قول نامه هم به اسم خودمه من چطور ثابت کنم که ماشین مال منه در ًضمن ماشین ده سال دست خودم بود

  11. سعید می گوید

    سلام. من ماشینم رو با وکالت برای تعویض پلاک فروختم. نصف مبلغ رو گرفتم بقیه رو قرار شد موقع سند تسویه کنن. الان برای سند نمیان. چیکار باید بکنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید دادخواستی مبنی بر الزام خریدار به تحویل مابقی ثمن را از دادگاه مطالبه کنید.

  12. سعید می گوید

    سلام. من ماشینم رو با وکالت برای تعویض پلاک فروختم و نصف مبلغ رو گرفتم بقیه رو قرار شد موقع سند تسویه کنن. الان از مشتری خبری نیست. چیکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما سند بزنین سپس به طرف بابت مطالبه ثمن دعوای استرادادثمن طرح نمایید

  13. حسین می گوید

    سلام عید تون مبارک ببخشید من تعویض پلاک کردم اماسندنزدم وکالت دارم ولی برگه کمپانی گم شده چه طور سند بزنم

  14. پوررضایی می گوید

    سلام سال نومبارک
    جهت سند خداتومان پول میگیرند پول مفت مردم نصف پول ماشین رابرای چی به مهزر ها بدن یا راهنمایی و رانندگی ۲۴۰ خورده ای رانگیره بگیر بگیره چه خبره مردم بدبخت شد رفت دوسند برای یک ماشین دراینده نزدیک یک سندهم برای اطاق ماشین راه بندازن چون مردم میدن دوسندکافی نیست

  15. علی می گوید

    سلام بنده یک ماشین خریدم تعویض پلاک کردیم اما درمحضرمتوجه شدم دوسه دست قبل ازمن ماشین فقط تعویض پلاک شده وهیچ کدام خریداران در محضر نرفته اند درضمن پول ماشین کامل پرداخت شده ولی نه به مجضرمیاید ونه بنچاقهای قبلی رابه من میدهد رفتم شکایت کنم گفت به جزع قول نامه خودت قول نامه بین طرفین قبلی رانداری شکایتت راه به جایی نمیبری ممنون راهنمایی کنید

  16. خانم صفری می گوید

    سلام خدمت وکلای گرامی بنده ماشینی خریداری کردم وتعویض پلاک انجام دادم قبل از بنده صاحب ماشین وکالت داده به کسی دیگه وای طرف هم وکالت داده به شخصی دیگه وشخص دوم هم وکالت به بنده داده وتعویض پلاک انجام دادم الان او دونفر که وکالت دارن تعویض پلاک انجام ندادن الان صاحب سند نمیاد سند بنام بنده بزنه میگوید سند باید بنام کسی بزنم که وکالت بهش دادم من از محضر پرسیدم میگویند صاحب سند باید سند بنام من بزند چون من تعویض پلاک انجام دادم هیچ کدام از او دونفر که وکالت داشتند تعویض پلاک نکردن لطفا راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام الزام به تنظیم سند در خواست نمایید

  17. ناشناس می گوید

    سلام برگه سبز وپلاک به نام خودم هست ولی صاحب قبلی نمی اید به دفتر خانه مگه امدن من خرج دارد لجبازی می کند من بلاتکلیف مانده ام چه کارکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادخواست الزام به تنظیم سند بایستی طرح نمایید

  18. مرصاد آقائی می گوید

    سلام ماشین فروختیم نصف پولشو گرفتیم،بخاطر تعطیلات کرونا طرف میگه وکالت پلاک بدین تا من بعدازتنظیم مابقی پول روبدم،باتوجه به اینکه الان برگ سبز سند رسمی محسوب میشود آیا ما برای نصف پول به مشکل نمیخوریم؟

  19. علی اکبر می گوید

    سلام من مدت شیش ماه هست ماشین خریدم پلاک تعویض کردم فروشنده نمی اد سند بزنه در صورتیکه خرج سند به اونه باید چکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادخواست الزام خوانده به تنظیم سند تقدیم دادگاه نمایید

  20. بهنام اتون می گوید

    باسلام.سند بنام خودم میباشد..پلاک را بطور سوری بنام پدرم زدم..حال که پدرم فوت کرده تکلیف چیه.ایامیتونم خودرو را بفروشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:چون بنام پدر می باشد بعد ازفوت جز سهم الارث پدر می باشد.

  21. منتظریان می گوید

    با سلام
    پدرم با ماشین من رفته خونه برادرم بعد چند روز فوت کرده و برادرم ماشین رو به من تحویل نمیده اول عنوان میکرد دزدیده شده الان مشخص شده تو خونه ی خودشه کلانتری و آگاهی میگن با رضایت برادرت ماشینو میتونیم تحویل بگیریم آیا درسته همچین چیزی؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر ماشین خودتان باشد می توانید ماشین را مطالبه نمایید و حتی اجرت المثل ان را نیز دریافت نمایید.

  22. شیخ می گوید

    با سلام
    سند رسمی خودرو به نام من است ولی برگ سبز و پلاک به اسم همسرم بوده و هیچ قرار دادی بینمان نیست. الان که از هم جدا شدیم تکلیف خودرو چی میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خانم مالک خودرو هستند.

  23. اسماعیل عظیمی می گوید

    سلام با توجه به قانون جدید برای انتقال ۳ دانگ از ماشین سواری یا به عبارت دیگر خرید اشتراکی باید چکار کنیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      پلاک خودرو به نام فرد واحدی و نه دونفر به ثبت می رسد. شما می توانید در اداره ثبت و یا دفترخانه سند را به نام دونفر تنظیم نمایید. موفق باشید.

  24. حسینی می گوید

    با سلام
    اینگونه به نظر میرسه که سئوالاتی به نفع دفترداران اسناد رسمی در این سایت پرسیده شده ….و زیرکانه به ضرر مردم پاسخ داده میشه….موفق باشید

  25. عبود بدیری می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید چرا مراحل تحویل دادن خودرو و آماده شدن مدارک آن تا حالا به اتمام نرسیده و انجام نشده است، ما داریم به انتهای سال جاری میشیم و هنوز هیچ خبری از خودرو و مدارک آن نیست متاسفانه لطف میکنید این موضوع را تا حدی که میتوانید پیگیری و رسیدگی نمایید ممنون میشم،،،باتشکر

  26. حامد می گوید

    سلام ماشینی خریدم تعویض پلاک کردم سند نزدم آیا لازم هست برای فروختم ماشین ،از فروشنده قبلی سند بزنم یا برگ سبز کافیه و برای خریدار سند زدن لازم نیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:باید الزام به تنظیم سند رسمی باید طرخ دعوی نمایید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند