مبایعه نامه چیست و تفاوت مبایعه نامه با قولنامه

با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی که به تبع آن افراد بیشتر از گذشته با یکدیگر ارتباط و مراوده برقرار نموده اند که همین امر باعث به وجود آمدن فرصت هایی جهت رفع نیازهای یکدیگر شده است. یکی از نخستین چیزهایی که بشر برای رفع نیازهای خود به آن روی آورد داد و ستد یا مبادله ی کالا به کالا بود. بدین نحو که کالای مورد نظر خود را دریافت و کالایی که به آن احتیاج نداشت را به طرف دیگر مبادله تحویل می داد.

اما با گذشت زمان و پیشرفت علم افراد کالای مورد نظر خود را در ازای مبلغی پول دریافت می کنند و پول جایگزین کالا می شود و این گونه نیاز های خود را برطرف می کنند. مبایعه نامه نیز بر همین اساس استوار شده است که به بررسی ابعاد آن می پردازیم.

مبایعه نامه

قرارداد مکتوبی که طبق آن مالی به دیگری فروخته می شود. همچنین در این قرارداد کتبی، طرفین در مورد زمان و مکان تحویل مال و نحوه پرداخت که ارزش و عوض مال است که اصطلاحا به آن ثمن معامله می گویند توافق می کنند.

مبایعه نامه صرفا در خرید و فروش املاک و مستغلات به کار نمی رود چون حاکی از انتقال مال است، می تواند شامل هر نوع معامله ای باشد به طور مثال فروش خودرو.

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه

بسیاری از افراد تفاوتی بین مبایعه نامه و قول نامه قائل نمی شوند که لازم است به آن پرداخته شود.

در خصوص قولنامه باید بیان داشت که گاهی طرفین یک معامله قصد خرید و فروش مالی را دارند ولی مقدمات آن فراهم نیست، به عنوان مثال پول خریدار در حال حاضر آماده نیست یا ملک در رهن بانک قرار دارد یا احتیاج به دریافت مفاصاحساب (تسویه) از ارگان های عمومی و دولتی مانند شهرداری و دارایی است.

در این صورت اقدام به تنظیم قولنامه می کنند که اصولا به صورت دست نویس واقع شده و در آن طرفین متعهد می شوند که در زمان و مکان معینی که معمولا دفتر اسناد رسمی مدنظر است حضور پیدا کرده و طبق قرارداد صورت گرفته مال به صورت قطعی انتقال یابد.

قولنامه در حقیقت یک نوع پیش قرارداد است تا در واقع آن طرفی که مهیای معامله است، مال موردنظر شخصی راکه فعلا توانایی انعقاد معامله را ندارد برای مدت معین به شخص دیگری منتقل نکند و مال فعلا حفظ شود.

شرایط و اجزای یک مبایعه نامه

شرایط و اجزای یک مبایعه نامه

در مبایعه نامه هایی که بین طرفین ( اصولا در بنگاه های املاک یا نمایشگاه های ماشین) منعقد می شود؛ می بایست شرایطی رعایت شود تا در صورت بروز مشکلات به توان طرف متخلف را ملزم به انجام تعهد یا اقدام به فسخ قرارداد کرد.

عمدتا مبایعه نامه درسه نسخه که یک نسخه به هریک از طرفین معامله تسلیم میشود و نسخه سوم هم توسط واسطه انجام معامله بایگانی می شود.

مبایعه نامه اگر در دفتر املاک منعقد شود، حتما میبایست در سامانه ثبت معاملات و مستغلات ثبت و کد رهگیری اخذ شود.

جدای از مندرجات الزامی یک مبایعه نامه از جمله مشخصات طرفین، مشخصات مورد معامله، شرایط پرداخت، موعد تحویل و …م مکن است یکی از طرفین معامله شرط یا شروطی در مبایعه نامه ذکر کند تا برای طرف دیگر تعهدی را ایجاد نماید. به عنوان مثال فروشنده شرط می کند که اگر خریدار ظرف مدت معینی کل مبلغ قرارداد را (ثمن معامله) پرداخت نکند بتواند یک طرفه قرارداد رافسخ نمایید.

لازم به ذکراست که شرط مذکور نباید نامشروع باشد والا شرط باطل است و حتی در مواردی ممکن است قرارداد را هم نیز باطل کند.

قرارداد

درج عبارت اسقاط کافه ی خیارات در قرارداد ها به چه معناست؟

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که طرفین معامله حتما می بایست به آنچه در قرارداد ذکر می شود آگاه باشند یا حتی الامکان با مشاوره یا حضور یک وکیل دادگستری اقدام به انشای قرارداد نمایند؛ چرا که هزینه مشاوره با یک وکیل دادگستری به مراتب کمتر از طرح دعوا در دادگاه و پرداخت حق الوکاله وکیل است. زیرا ممکن است عدم آگاهی به مفاد قرارداد و جهل به قوانین صدمات سنگین و بعضا جبران نشدنی را وارد سازد که یکی از این موارد تایید عبارت اسقاط کافیه ی خیارات است.

خیار به معنای اختیار است که یک طرف یا هر دو طرف معامله بتوانند معامله را فسخ نمایند حال عبارت اسقاط کافه ی خیارات بدین معنا است که هیچ یک از طرفین معامله در هیچ صورتی حق فسخ قرارداد را به استناد خیارات نداشته باشند.

مبایعه نامه و قولنامه

آثار حقوقی وارد بر مبایعه نامه و قولنامه

پیش از بررسی ارزش اثباتی مبایعه نامه و قولنامه باید با سند رسمی و عادی آشنا شد.

سند رسمی به سندی گفته می شود که دارای دو شرط باشد:

  1. طبق قانون تنظیم شده باشد
  2. توسط مقامات صلاحیت دار صادر شده باشد و در حیطه وظایف خود مقام مربوطه سند صادر شده باشد مانند اسناد صادر شده توسط دفاتر اسناد رسمی

با جمع این دو شرط بالا سند، رسمی محسوب می شود. سند رسمی نسبت به سند عادی دارای مزیت هایی بسیار بیشتری است به عنوان مثال به راحتی قابل ابطال نیست یا اشخاص صادر کننده سند نمی توانند خط یا مهر یا امضا ذیل سند را منکر شوند و فقط می توانند ادعای جعلیت نسبت به آن مطرح کنند.

همچنین سند عادی فقط بین طرفین معامله و وراث آنها معتبر است ولی سند رسمی در برابر همه قابل استناد است. حال با آشنایی با انواع سند باید خاطرنشان کنیم که مبایعه نامه و قولنامه تنظیمی توسط افراد صرفا یک سند عادی محسوب می شود که بین طرفین معامله معتبر است و در صورت اختلاف بین طرفین قابل طرح در محاکم دادگستری می باشد اما به هرحال مزایای سند رسمی را ندارد و ممکن است به صحت آن سند خدشه ای وارد شود و آنرا از اعتبار بیندازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. خسرو حکیم زاده می گوید

    سلام ما وارثان پدر خود میخواهیم قبل از فوت پدرمان اموال او را به صورت مبایعه به شرط عمربه نام خودمان کنیم این کار در آینده چه مشکلاتی از جانب وراث ممکن است داشته باشد

  2. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر.آیا واسه پرونده ابطال مبایعنامه که هم از دادگاه محل وهم از تجدید نظر رای صادر شده دوباره همون شعبه میشه با طرح همون دعوی و همون قاضی پرونده رو مجدادا ادامه بده.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگرتجدید نظرحکم داده است باید اگرقابل فرجام باشد فرجام خواهی درغیراین صورت اعاده دادرسی نمایید.

  3. مهدی شربتی نظیف می گوید

    سلام بندقولنامه دارم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند