قوانین چک صیادی | با آخرین قوانین چک های صیادی در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید.

می توان گفت یکی از نقاط عطف قانون گذاری دهه ی اخیر تصویب قانون صدور چک و اصلاحات مربوط به این قانون بود. گویا قانون گذار فهمیده است که دیگر زندان برای چک بی محل و طلب افراد، راهکار آنچنان مناسبی نیست

با توجه به وجود زندان های بی شمار ناشی از صدور چک، قانون راه دیگری را بر می گزیند و آن ایجاد کردن ضمانت اجرا به صورت فوری و بدون حکم دادگاه است که این ضمانت اجرا ها مانند مسدود کردن حساب ها در اثر برگشت خوردن چک فرد بسیار کارساز تر از زندان و جزای نقدی خواهد بود‌.

در ادامه به مواردی که در اصلاحات جدید چک مورد تصویب قرار گرفته اشاره می کنیم.

استعلام سابقه صادر کننده چک

وقتی چکی از صادر کننده تحویل می گیرید برای دانستن این که فرد مورد نظر فرد خوش حسابی است یا خیر و چک برگشتی دارد می توان وضعیت صادر کننده چک را استعلام کرد و از خوش حسابی و بد حسابی وی آگاه شوید برای این کار شناسه ۱۶ رقمی روی برگه چک می تواند کمک کار باشد.

برای این کار هم می توان به صورت آنلاین اقدام کرد و هم به صورت پیامکی برای اقدام از طریق اینترنت باید وارد سایت بانک مرکزی شوید و برای پیامک هم از طریق سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ می توان شماره شناسه را به یک کد ارسال کرد تا از سابقه صادر کننده چک آگاه شوید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

صدور و انتقال چک از طریق سامانه صیاد

در حال حاضر به جز کاغذ فیزیکی چک باید صدور و صادر شدن چک در سامانه هم ثبت شود تا اعتبار داشته باشد. صادر کننده باید مندرجات چک را در سامانه ثبت کند و دارنده هم در صفحه خود آن را امضا کند.

قوانین چک صیادی | با آخرین قوانین چک های صیادی در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید.

نحوه وصول چک های صیاد

وقتی دارنده بخواهد چک را وصول کند در سر رسید به بانک مراجعه می کند و بانک هم از طریق سامانه از مالکیت شخص دارنده اطمینان پیدا می کند. لازم به ذکر است که بانک فقط چک را به کسی می دهد که نام وی در سامانه ثبت شده است.

همچنین بانک فقط مبلغی را پرداخت می کند که در سامانه درج شده و مبلغ مندرج در چک کاغذی ملاک نیست. این هم از نوآوری های قانون صدور چک است که افراد ترس کمتری از مفقود شدن یا سرقت رفتن چک خود دارند.

بسته شدن حساب های فرد ظرف ۲۴ ساعت

از دیگر موارد قانون جدید صدور چک این است که ظرف ۲۴ ساعت از زمانی که دارنده به بانک مراجعه می کند و چک را مطالبه می کند اما حساب صادر کننده خالی باشد یا کسری داشته باشد؛ تمام حساب های وی بسته می شود و از بسیاری موارد دیگر محروم می شود.

لذا این قاطعیت و سخت گیری باعث می شود که فرد به راحتی از زیر تعهدات خود شانه خالی نکند همچنین این که این محرومیت نیازی به محاکمه و دادگاه ندارد و به محض بی محل بودن چک انجام می شود.

اجراییه مستقیم و بدون رسیدگی دادگاه

اگر چک برگشت بخورد در حال حاضر باوجود شرایطی دیگر نیازی نیست که اقامه دعوا بشود و ماه ها رسیدگی آن به طول بیانجامد و تنها با دستور دادگاه، اجراییه صادر می شود و نوبت به توقیف اموال صادر کننده می رسد اینجا هم از مواردی ست که قانون به دارنده اهمیت می دهد و اجازه نمی دهد که فرد، چک را که سندی معتبر بین مردم است با بی محل دانستن آن بی اعتبار کند.

پس اگر قبلا چند محل برای وصول چک وجود داشت مثل اجراییه ثبتی، اقامه دعوای حقوقی و شکایت کیفری در حال حاضر اجراییه مستقیم هم به آن اضافه شده است.

قوانین چک صیادی | با آخرین قوانین چک های صیادی در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید.

محدودیت ها، تنبیهات و محرومیت های صادر کننده چک بی محل

در ماده ۵ مکرر آمده است که در صورت بی محل بودن چک محدودیت های زیر در مورد فرد اعمال می شود تا زمانی که از چک رفع سوء اثر نکرده است.

این محدودیت ها عبارت اند از:

  1. عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید.
  2. مسدود کردن وجوه کلیه حساب‌ ها و کارت‌ های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادر کننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی.
  3. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌ نامه‌ های ارزی یا ریالی.
  4. عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.

نحوه رفع سوء اثر از چک

در این موارد محرومیت هایی که فرد در اثر بی محل بودن و برگشت خوردن چک متحمل می شد برطرف می شود در تبصره ۳ ماده ۵ مکرر آمده است.

این موارد محرومیت عبارت اند از:

  1. واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک محال‌ علیه و ارائه درخواست مسدودی که در این صورت بانک مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک سال، ظرف مدت سه روز واریز مبلغ را به شیوه‌ ای اطمینان‌ بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.
  2. ارائه لاشه چک به بانک
  3. ارائه رضایت‌ نامه رسمی (تنظیم‌ شده در دفاتر اسناد رسمی از دارنده چک یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی دارنده چک به بانک)
  4. ارائه نامه رسمی از مرجع قضائی یا ثبتی ذی‌ صلاح مبنی بر اتمام عملیات اجرائی در خصوص چک به بانک
  5. ارائه حکم قضائی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب در خصوص چک به بانک
  6. سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت مشروط به اینکه در خصوص چک موردنظر دعوای حقوقی یا کیفری در دادگاه‌ ها و مراجع قضایی طرح نشده باشد.

قوانین چک صیادی | با آخرین قوانین چک های صیادی در سال ۱۴۰۰ آشنا شوید.

مشاوره حقوقی درباره چک صیادی

برای اخذ مشاوره حقوقی درباره نحوه صدور، نحوه انتقال، نحوه وصول و شرایط طرح دعوا که با توجه به نوظهور بودن قانون دارای پیچیدگی هایی است می توانید مسائل خود را با وکلای این حوزه در میان بگذارید.

وکلای موسسه وکیل تاپ می توانند درباره موارد حقوقی چک در تمام مراحل آن انجام وکالت کنند و مشاوره ارایه دهند. کافی است که با شماره تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از طریق مشاوره آنلاین نسبت به دریافت مشاوره اقدام کنید.

نتیجه گیری

قوانین صدور چک با ظهور چک هایی جدید به نام چک صیادی تغییرات گسترده ای داشت که کانون آن را می توان تعلق امتیازاتی به دارنده دانست که برای وصول چک قانون راه میانبری را در نظر گرفته است.

همچنین تنبیهاتی هم برای صدور چک بی محل مقرر کرده است که در بالا به مواردی از این قبیل اشاره شد.

سوالات متداول

این چک نسبت به چک های گذشته مزیت های فراوانی دارد مانند داشتن پشتوانه، محرومیت های صادر کننده چک بی محل و همچنین حق اجراییه مستقیم.

برای این کار لازم است در ضمن برگشت زدن چک، کد رهگیری از طرف کارمند بانک در گواهی مزبور درج شود و همچنین در متن چک مشروط بودن یا برای تضمین و… درج نشده باشد. در این خصوص می توانید برای اجراییه مستقیم با وکلا و کارشناسان این حوزه مشورت نمائید.

برای این‌ امر ضمانت اجرا های مختلفی در نظر گرفته شده که مهم ترین آن بسته شدن تمام‌ حساب های صادر کننده تا زمان پرداخت یا رفع سوء اثر چک است. موارد دیگر در بند های بالا ذکر شده اند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. پوستین دوز می گوید

    سلام وقت بخیر من چک گرفتم اول سال صیادی و فردا تاریخ رسیدش و ثبت نکردش طرف و نمیکنه.
    چه باید بکنم.

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ثبت نشود قابل وصول از طریق بانک نیست و نمی توانید اقدام به مطالبه نمایید مگر به عنوان یک رسید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند