عوارض نوسازی شهرداری و قبض عوارض نوسازی شهرداری چیست

 عوارض نوسازی شهرداری توسط ارگان ها و نهادهای مختلفی که وظیفه خدمت رسانی درجهت برقراری نظم،حفظ و صیانت،بهره برداری و استفاده مطلوب از اموال عمومی و مواردی از این قبیل را برعهده دارند که همواره مردم، مدیون و قدردان این نهاد ها و ارگان ها می باشند.

اما بعضاً برخی از این نهادها به جهت خدمات و اقداماتی که برای جامعه متحمل می شوند هزینه هایی را اخذ می کنند در این مطلب به بررسی وظایف شهرداری و عوارض نوسازی پرداخته می شود.

عوارض چیست و چه تفاوتی با مالیات دارد؟

عوارض، مبلغی است که شهروندان به جهت ارائه خدماتی که شهرداری از قبیل ایجاد خیابان ها، کوچه ها،حفظ، توسعه و نظافت آن ها و…متحمل می شود موظف به پرداخت آن می شوند و تفاوتی بین املاک مسکونی و تجاری وجود ندارد و به نوعی عوارض یکی از اصلی ترین منابع مالی شهرداری محسوب می شود.

اما مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروندان یک جامعه در راستای بهره‌ برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات توسط دولت اخذ می شود و مالیات مستقیم فقط مختص به املاک تجاری است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

انواع عوارض

عوارضی که شهرداری از شهروندان دریافت می کند بسته به نوع خدمات متفاوت است.

مواردی از جمله عوارض خدمات مدیریت پسماند، عوارض کسب و پیشه محل های تجاری، عوارض نوسازی و عمران شهری و… است. اما عوارضی که در این متن قصد داریم به آن بپردازیم عوارض نوسازی است.

عوارض نوسازی شهرداری

عوارض نوسازی شهرداری چیست

عوارض نوسازی و عمران شهری برخلاف اسم خود بدین معنا نمی باشد که فقط از املاک نوساز قابل دریافت می باشد و سایر املاک تکلیفی به پرداخت آن ندارند. بلکه همه املاک واقع در یک شهر می بایست این عوارض را پرداخت نمایند.

این عوارض با عوارض پسماند متفاوت است به عبارتی عوارض نوسازی صرف بهسازی معابر، گسترش و توسعه فضای یک شهر می شود. برای مثال اقدام شهرداری جهت درختکاری در خیابان ها و معابر، در صورت نیاز اقدام به آسفالت کوچه ها و معابر و… که همگی از محل عوارض نوسازی تامین می شود.

معیار های تعیین عوارض نوسازی

میزان عوارض نوسازی قابل پرداخت توسط شهروندان ممکن است در شهر ها و استان های مختلف متفاوت باشد. به عبارتی دیگر یک سری موارد از قبیل: موقعیت ملک مساحت زمین، پهنه ملک، مساحت جبهه و پشت جبهه(تا سال ۹۱) مشخصات ساختمان شامل سن ساختمان، تعداد طبقات، متراژ، نوع کاربری و… تاثیر بسیار زیادی در محاسبه عوارض نوسازی دارند.

لازم به ذکر است منظور از جبهه یا همان عمق؛ عميق ترين طول خط ممتدي است كه حداكثر پنجاه يا ۲۰ متر (بسته به هر مورد) از بر خيابان يا كوچه و  به طور كلي از معبر مي توان به داخل ملك پيشروي نمود.

درست است که تعیین میزان عوارض بر اساس فرمول و ضابطه مشخصی که توسط وزارت کشور تعیین می شود صورت می گیرد اما موارد گفته شده در خروجی مبلغ نهایی تاثیرگذار می باشند.

طریقه تعیین عوارض نوسازی، ارزش ملک و ساختمان به طریقه زیر حساب می شود:

  • % ۱.۵ × ارزش ملک = عوارض نوسازی
  • ارزش زمین + ارزش ساختمان = ارزش ملک
  • قیمت منطقه ای × مساحت زمین = ارزش زمین
  • (قیمت بنا × % ۳۰ ارزش معبر) × مساحت مشمول ساختمان = ارزش ساختمان

انواع عوارض

پیامدهای عدم پرداخت عوارض نوسازی

پرداخت به موقع عوارض نوسازی توسط شهروندان موجب می شود که علاوه بر مشارکت در بهبود خدمات و توسعه شهر، در قبض عوارض آینده، مشمول تخفیف قابل توجهی توسط شهرداری برخوردار باشند اما برخلاف تصور مردم، عدم پرداخت به موقع عوارض نوسازی مطابق با قانون، اختیاراتی را برای شهرداری به وجود می آورد که از طریق آن بتواند اقدام به وصول عوارض کند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درمورد عوارض شهرداری


اولین پیامد عدم پرداخت به موقع عوارض موجب تعیین جریمه ۹ درصدی به مبلغ اصلی عوارض نوسازی خواهد بود. اگر این اقدام هم موثر واقع نشود و به تبع آن میزان عوارض نوسازی چندین سال پرداخت نشود و این بدهی افزایش یابد؛ شهرداری این اختیار را دارا می باشد که با ارسال اخطاریه به اداره برق، آب و فاضلاب و گاز خواستار قطع ارائه خدمات به املاک بدهکار بنماید.

اعتراض به میزان عوارض نوسازی

ممکن است عوارض تعیین شده برای هر ملک بدون توجه به ضوابط و موارد گفته شده در مطالب فوق باشد که قانون این حق را برای هر شهروند ایجاد کرده است تا در کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری با ارائه دلائل نسبت به عوارض تعیینی اعتراض نماید.

کمیسیون ماده ۷۷ متشکل از یک عضو از وزارت کشور، یک عضو از وزارت دادگستری و یک عضو دیگر از شورای شهر است تا به هرگونه اختلافات بین مردم و شهرداری ها رسیدگی نماید. پس از ارجاع موضوع به کمیسیون، این کمیسیون ابتدا به ساکن بررسی می کند که آیا عوارض تعیین شده مطابق با قانون و ضوابط تعیین شده صورت گرفته است یا خیر.

سپس اقدام به ارزیابی میزان عوارض تعیین شده می نماید و درصورت ضرورت با احضار فرد معترض و اخذ توضیح از وی، نهایتاً با حضور حداقل دو عضو از اعضای بیان شده اقدام به صدور رای می نماید.

لازم به ذکر است حکم صادر شده ازجمله اسناد لازم الاجرا می باشد یعنی بدین معنی است که برای وصول آن می توان از طریق اداره ثبت همانند چک اقدام به وصول نمود.

عوارض شهرداری

آیا رای کمیسیون ماده ۷۷ قطعی است؟

دراین خصوص باید اذعان داشت که این رای قطعی نبوده و باز هم اگر فرد میزان عوارض تعیین شده را خلاف مقررات یا بیش از حد متعارف می داند،می تواند با ارائه دادخواستی از رای کمیسیون ماده ۷۷ به دیوان عدالت اداری اعتراض نماید. دیوان عدالت اداری از عالی ترین مراجع اداری محسوب می شود و صلاحیت رسیدگی به کلیه تظلمات مردم علیه دستگاه های اداری و دولتی را دارا می باشد.

رسیدگی در دیوان عدالت از پیچیدگی ها و دشواری های منحصر به خود برخوردار است به طور مثال ممکن است جهت رسیدگی و صدور رای در خصوص یک پرونده یک یا حتی دو سال به طول انجامد.

برای اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷ لازم است به شعب دیوان عدالت اداری یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با پرداخت ۲۰ هزارتومان به عنوان هزینه دادرسی نسبت رای صادره به دیوان عدالت شکایت نماید.

نمونه دادخواست اعتراض به عوارض نوسازی شهرداری

شاکی:….

طرف شکایت: شهرداری تهران (کمیسیون ماده۷۷ قانون شهرداری ها)

موضوع شکایت و خواسته: نقض و ابطال رای شماره…. مورخ….. صادره از کمیسیون ماده۷۷ شهرداری جهت تائید میزان عوارض نوسازی شهرداری شهر…. استان….. منطقه…..

ریاست محترم با سلام احتراما به استحضار می رساند

اینجانب به رای صادره به شماره…. از شعبه … کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری شهر… که در تائید نظر شهرداری شهر … است معترض می باشم چرا که در تعیین میزان عوارض نوسازی به ارزش ملک و زمین مالکیت من هیچ توجهی صورت نگرفته است و عوارض تعیین شده بسیار بیش تر از ارزش ملک اینجانب می باشد و مطابق با ماده ۱۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری خواستار رسیدگی و نقض حکم صادره می باشم.

لازم به ذکر است دیوان عدالت اداری پس از بررسی موضوع و دفاعیات شاکی و طرف شکایت در صورت اینکه اعتراض انجام شده را وارد بداند اقدام به نقض رای می کند ولی خود اقدام به رای در خصوص میزان پرداخت عوارض نمی نماید بلکه موضوع را به شعبه دیگری از کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری آن شهر ارجاع می دهد تا دوباره رسیدگی نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای
3 نظرات
  1. عبداللهی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، حواسم نبود بجای عوارض شهرداری خونه خودم، عوارض شهرداری همسایمون که چندساله نیستش وکسی هم ازش خبرنداره و متاسفانه همیشه برگش رو میندازن خونه مارو پرداخت کردم. فردا برم اداره درآمد شهرداری و اونا بگن رفته تو حساب شهرداری و نمیشه کاریش کرد. باید چیکار کنم؟ بسیار ممنون

  2. شهاب می گوید

    سلام آیا اماکن نظامی هم مشمول عوارض می شوند.

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند