سوالات قاضی در دادگاه مهریه | عمده ترین سوالات

در این مقاله به مهمترین سوالات قاضی در دادگاه مهریه و مطالبه آن خواهیم پرداخت اما سریع ترین روش گرفتن مهریه در ابتدای امر از طریق اداره ثبت و اجرای آن انجام می شود در این جا اگر مالی از مرد قابل توقیف باشد به جز مستثنیات دین توقیف می شود و اگر مالی برای توقیف پیدا نشد با ارائه گواهی از این مرجع میتوان در دادگاه اقامه دعوا کرد برای مطالبه مهریه این دادگاه ممکن است دادگاه خانواده باشد در برخی شهر ها و با دادگاه عمومی باشد در برخی دیگر از شهر ها.

در ادامه همراه ما باشید تا از روند رسیدگی به پرونده مهریه و سوالات قاضی مواردی را بیان کنیم‌.

مطالبه مهریه از دادگاه

برای مطالبه از طریق دادگاه باید از طرق تقدیم دادخواست و مراجعه به دفاتر خدمات قضایی اقدام کرد و با تنظیم دادخواست و ارسال آن به دادگاه و سپس تعیین وقت و ابلاغ به طرفین جلسه دادگاه در تاریخ مقرر شروع می شود.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سوالات قاضی در جلسه مهریه

باید بدانیم که در برخی موارد سختی زیادی برای صدور حکم در پیش نیست مثل مواردی که قراردادی واضح در بین است و قاضی مکلف است طبق قرارداد حکم کند در مهریه هم همین طور است معمولا مهریه ها در نکاح نامه های رسمی درج شده اند و شک و شبهه ای در آن وجود ندارد برای مثال در سند نکاح نامه درج و ثبت شده ۱۱۰ سکه و… قاضی موظف است طبق آن حکم بدهد و باید گفت حقی مسلم است که خدشه ای به آن وارد نمی شود.

مگر آنکه نکاح طرفین ثبت نشده باشد و در میزان و مقدار آن شک باشد که در اینجا قاضی با سوالاتی سعی در کشف واقع دارد.

همچنین ممکن است بعد از مهریه و ازدواج سندی بین طرفین نوشته شده باشد که در آن زوجه مهر خود را کاملا یا قسمتی از آن را بخشیده است که در اینجا اگر شکی در آن وجود داشته باشد قاضی با سوالاتی سعی میکند واقعیت را بفهمد‌.

پس در دادگاه مهریه چون سند مهریه محرز است معمولا سختی در پیش نیست و در مدت خیلی کمی هم جلسه دادگاه تمام می سود در این حد که قاضی میپرسد تعداد مهریه چقدر است و آیا پرداخت کرده ای قبلا یا خیر؟

 اما این در مهریه عندالمطالبه است و در مهریه عندالاستطاعه کمی فرق میکند.

سوالات قاضی در جلسه مهریه

سوالات قاضی در دادگاه مهریه عندالاستطاعه

اگر مهریه عندالمطالبه باشد قاضی دلیلی ندارد سوال کند که چرا مهریه را مطالبه میکنی و اساسا این سوال به وی مربوط نمی شود.

اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد شما باید دارایی مرد و تمکن مرد را ثابت کنید و قاضی هم برای احراز تمکن مرد سوالاتی در مورد میزان درآمد و اموال و دارایی وی می پرسد و البته استعلام هایی هم لازم است انجام شود.

زیرا در مهریه مزبور وقتی حکم به پرداخت صادر می شود که ثابت شود مرد توانایی پرداخت دارد در غیر این صورت چنین نخواهد شد.

سوالات قاضی در اعسار از مهریه

آنچه ممکن است کمی چالش داشته باشد برخلاف حکم به مهریه زمانی ست که فرد به پرداخت مهریه محکوم شده است و دادخواست اعسار و نداری از پرداخت مهریه تقدیم میکند.

 در اینجا قاضی هم از طرفین یعنی مرد و زن سوالاتی را مطرح میکند برای مثال از زن در مورد دارایی مرد و اموال وی سوال میکند و از مرد هم چنین سوالاتی را مطرح میکند.

برای اعسار لازم است شهادت شهود وجود داشته باشد که ممکن است قاضی در این باره از وضعیت مالی مرد و میزان درآمد وی نیز سوال کند. و وی همچنین استعلامات مربوط به دارایی مرد را چک میکند تا بتواند طبق آن حکم بدهد.

لذا همانطور که گذشت معمولا دفاع و سوالات اصلی در زمانی ست که مرد دادخواست اعسار میدهد و نکته دیگر این که در دادگاه مهریه ادعای نداشتن مال از سوی مرد و موارد دیگر تاثیری ندارد و این موارد باید در جلسه اعسار انجام شود جون در هر حال اگر مهریه عندالمطالبه باشد دادگاه به آن حکم میدهد.

 مشاوره حقوقی راجع به دادگاه مهریه

در بالا مواردی راجع به جلسه مهریه و جلسه اعسار گفته شد برای اخذ مشاوره راجع به نحوه دفاعیه در جلسه اعسار و موارد مربوط به آن می توانید با وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ مشورت کنید و سوالات خود را مطرح کنید که البته اغلب پیچیدگی و ارائه راهکار ها مربوط به جلسه اعسار است که می توانید از طریق مشاوره با مشاوران موسسه ابهام‌خود را برطرف کنید.

برای این کار امکان دسترسی به وکلای و مشاوران متخصص در امور خانواده می توانید هم از طریق سامانه آنلاین وکیل تاپ اقدام کنید و هم از طریق شماره تلفن های موجود به صورت تلفنی اقدام به مشاوره نمایید.

سوالات قاضی در دادگاه مهریه عندالاستطاعه

نتیجه گیری

دادگاه مهریه اگر نکاح نامه رسمی و ثبت شده باشد کار خاص و پیچیده نخواهد داشت و طبق آن‌ حکم میدهد و قاضی هم  جز چند سوال ساده راجع به میزان مهریه و…

سوال دیگر نخواهد پرسید اما اگر مرد محکوم شود و درخواست اعسار بدهد سوالاتی از قبیل میزان درآمد مرد و میزان دارایی و اموال وی از طرفین و شهود پرسیده می شود که در بالا به آن اشاره کردیم.

 سوالات متداول

در جلسه مهریه اگر عندالمطالبه باشد از میزان و تعداد سکه های مهریه در صورتی که سکه باشد و اینکه آیا پرداخت شده است یا بخشیده  شده یا خیر ممکن است سوالاتی مطرح شود.

در اینجا از میزان دارایی مرد و اموال وی و میزان درآمد وی سوالاتی پرسیده می شود که البته امکان استعلام نیز وجود دارد.

گفته شد که معمولا مستند مهریه نکاح نامه است و بدون پیچیدگی خاصی حکم به پرداخت صادر می شود مگر آنکه سندی ارائه شود مبنی براینکه زن مهر خود را بخشیده است در غیر این صورت صحبت کردن در جلسه مهریه جز در موارد ضروری لازم نیست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
39 نظرات
  1. هدی غبیشاوی می گوید

    سلام خسته نباشید من فردا دادگاه مهریه دارم مهریه ام عندمطالبه اس شوهرم کارگاه خرما داره درامدش خوبه ولی همه حساباش خالی کرده پولی ک ازطریق خرید وفروشش به حساب پسرعمه اش میرهچطوری این ب دادگاه ثابت کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما باید از طریق دادگاه اموال همسرتان را معرفی نمایید تا نسبت به توقیف کارگاه اقدام نماید و یا اینکه می توانید از طریق دفترخانه ازدواج نسبت به اجرای ثبت برای توقیف کارگاه همسرتان اقدام نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  2. جواد می گوید

    سلام من دادگاه اعصارمهریه دادم وهیچ مالی ندارم ویه کارگر روزمزدهستم دردادگاه چکاربایدبکنم وچه بگوییم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید برای قبولی اعسار توسط دادگاه باید تمامی حساب بانکی تمامی دارایی لیست اموال موجود و نقل و انتقالات یکساله به ریز باید به دادگاه رسیدگی کننده داده شود با قبول اعسار مهریه قسط بندی شده و پرداخت خواهد شد.

  3. ابلفضل می گوید

    ایا از فرد نظامی که با مهمات سروکار دارد میتوان توقیف حساب کرد

  4. ابلفضل می گوید

    سلام از فرد نظامی که با مهمات سروکار دارد میتوان توقیف حقوق ماهانه کرد

  5. کامرانی می گوید

    سلام من مبلغ مهریه را پرداخت کردم ولی رسید بابت مهریه نگرفتم الان درخواست مهریه داده…

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از فیش های واریزی رسید دریافت نمایید و با استناد بدان از خودتان دفاع نمایید که مهریه را پرداخته اید. برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید

  6. حسام می گوید

    سلام وقت بخیرهمسرمن. حدودیکماهه به دیدن فرزندش نیومده حتی تماس هم نمیگیره هرچه پیام میدم بیاددیدن فرزندش جواب نمیده لطفاراهنمایی بفرمایید.درضمن چهارماهه منزل روترک کرده

  7. ف می گوید

    باسلام همسربنده حدود۴ماهه منزل روترک کرده و درخواست عدم تمکین دادم ولی متاسفانه جلسه دادگاه۲۱تیرماه هستش.الان هم حدودیکماهه نه به فرزندش زنگ میزنه نه به دیدنش میادهرچقدرهم تماس و پیام میدم جواب نمیده نمی‌دونم بایدچیکارکنم لطفاراهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر می خواهید صرفا عدم تمکین به نتیجه برسه باید صبر کنید ولی اگر بخواهید طلاق دهید در این صورت دادخواست طلاق بدهید حتی اگر حاضر نیز نشوند طلاق جاری خواهد شد.

  8. سعید می گوید

    باسلام خسته نباشید خیلی خلاصه عرض میکنم خدمتتون..والا شوهر خواهرم خرجی خونه نمیده و حالا خواهرم مهریه خودرا میخواهد بگیرد.شوهرش یه خونه ماشین داره.آیامیتونه خونه ماشین رابجای مهریه بنام خود کند.ناگفته نمونه میزان مهریه به اندازه خونه ماشین است ممنونم از لطفتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: خونه جز مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نیست و اینکه ماشین نیز اگر جز ابزار کسب باشد در این صورت با توجه به مستثنیات دین بودن قابل توقیف نمی باشد در غیر این صورت ماشین قابل توقیف می باشد.

  9. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید پدرمن فوت کرده ومتوجه شدیم بعدا همسر موقت داره وبابت مهریه اقدام کرده وزمین پدرمارو توقیف کرده با تامین خواسته آیادفترچه صیغه موقت که عکس ومشخصات پدر من هست با اون خانم ومهروامضای حاج آقایی که تایید کرده مهریه به همسرموقت تعلق میگیره؟واگررای بنفع ایشون صادربشه ما به چه چیزی میتوانیم اعتراض کنیم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله مهریه تعلق می گیرد و می تواند بابت مهریه هرمالی خواست توقیف نماید

  10. جمیله می گوید

    سلام من ی ملشین ۴ساله توقیف کردم بابت مهریه ولی هنوز هیچ اقدامی نشده میشه منو راهنمایی کنید ممنونم ماشین در رهن مدیران خودرو بوده بعد من بدهی را تصفیه کردم حالا اداره اسناد میگه فک رهن نشده از مدیر خودرو من چه جور میتونم فک رهن اش بگیرم مراحله اش چگونه هست میشه راهنماییم کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به طرفیت مدیران خودرو طرح دعوا نمایید تا بتوانید اقدام به فک رهن نمایید

  11. داداش پور می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    دادگاه اعسار منو قبول نکرده با اینکه هیچ مالی و درآمدی ندارم چطور میتونم ثابت کنم

    1. زینالی می گوید

      خب باید به حکم صادره اعتراض بزنید

  12. عاطفه می گوید

    سلام وقت بخیر،ببخشید من نامزدم وشوهرم دردوران نامزدی به بنده تجاوز به زور وتهمت وتوهین کردن،حدود یک ساله از بنده سراغی نگرفتن وبارها گفتن علاقه ای ندارم بهت وطلاق بگیر،تااینکه من مهریه ونفقه رو اجرا گذاشتم دادگاه میگه زنمو میخوام،دروغ میگه تا حق منو نده چون ثابت شده برام.منم دیگه هیچ علاقه ای به ایشون ندارم دو روز دیگه هم جلسه داریم دادگاه ،میشه راهنمایی کنید اگر بگم ایشون رو نمیخوام مهدیه تعلق نمیگیره؟؟؟چی باید بگم
    ضمنا وکیل هم گرفتم

    1. زینالی می گوید

      سلام: مهریه کماکان به شما تعلق می گیرد و این دلیل نیست که بشما مهریه پرداخت نکند

  13. حسام ال یاسین می گوید

    سلام ببخشید الان همسره من از طریق اداره ثبت اسناد حکمه توقیفه ماشینه منو گرفته که یه خودرو ۲۰۶ هست و کل دارایی من همینه و خودم کارگر یه شرکته خصوصی هستم من ماشینو جایی مخفی کردم و دو بار همسرم با مامور جهت توقیفه ماشین به درب منزل ما امده.میخواستم بدونم تا کی من میتونم این کارو بکنم یعنی ماشینو تحویل ندم چند وقت دیگه هم دادگاهه مهریه دارم یعنی محکوم شدم به پرداخت سکه اعسار زدم رویه حکم!!!الان تکلیفه این ماشین چی میشه؟؟؟؟منو مجبور میکنن ماشینو تحویل بدم یا باید اونا ماشینو پیدا کنن؟؟؟؟این کار تاثیری رو پرداخته سکه و مهریه نداره؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر توقیف فیزیکی گرفته باشند می توانند به زور از شما بگیرند و درزمان اجرای حکم مهریه میان و از خونه به زور و جبر از شما میگیرند و میفروشند بخاطر وجود این خودرو اعسار شما رد خواهد شد

  14. م.م می گوید

    سلام من چندروزدیگه دادگاه مهریه دارم.همسرم ی خونه قولنامه ای بنامشون هس.آیامیتونم بجایی برسم بااین خونه؟واینکه تودادگاه چی بگم که به نفعم باشه.دوماهه ترکم کرده.۶ماه عقدم

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر خونه جز مستثنیات دین هست و قابل توقیف نیست

  15. محمد می گوید

    سلام وقت بخیر
    خانمم درخواست مهریه داده اول از اداره ثبت شروع کرده ولی اموالی بنامم نبوده وبعد از دادگاه اقدام کرده ودو روز دیگه دادگاه داریم هنوز اعسار ندادم ومهریه عندالمطالبه هست آیاباتوجه به اینکه ماشین به نامم است اعسارقبول میشه و خودم معلم هستم قابل ذکر است که مهریه مبلغ بالایی نیست ولی من توان پرداخت مهریه یکجا را ندارم .

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر با وجود داشتن خودرو اعسار شما پذیرفته نمیشود و می تواند اقدام به توقیف ماشین نماید.

  16. زهره می گوید

    من میخوام ازهمسرم جدابشم اول بایددرخواست مهریه بدم یاطلاق ؟؟ایادخواست طلاق ازطرف من باشه مهریه بهم تعلق میگیره یاخیر؟!

    1. زینالی می گوید

      سلام: همزمان هر دوتا را می توانید اقدام نمایید

  17. یاسین می گوید

    با عرض سلام من چیزی به نامم نیست فقط یه ماشین بوده که سال گذشته زدم به اسم مادرم آیا می تونه ماشین رو توقیف کنند

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر قابل توقیف نمی باشد

  18. رضا می گوید

    سلام
    همسرم مهریه شو اجرا گذاشته از طریق ثبت اسناد
    چیزی به نامم نبوده چون من کمتر از یک سال است که ماشین و خونه رو به نام کسی دیگه زدم
    آیا در دادگاه میتونن این اموال رو برگردونن؟
    و اینکه درخواست اعسار بدم نتیجه ای خواهد داشت؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:درخواست اعسار بدهید قسط بندی میکنن

  19. سهیلا می گوید

    سلام خسته نباشید مهریه من ۱۱۴ سکه میباشد برای گرفتن مهریه شکایت کنم حداقل پرداخت مهریه ماهیانه یه دو ماه به دوماه چندتا سکه باید پرداخت کنه با توجه به اینه همسرم کارش تاسیساتی هستش مغازه نداره حدودا ماهی ۱۰ میلیون درامد داره بعضی موقع ها تا ۱۵ میلیون میشه لطفا راهنمائی کنید بنده رو با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام:در صورتی که توان پرداخت نداشته باشید باید به دادگاه خانواده دادخواست اعسار بدهید تا بر اساس موقعیت و وضعیت شما دادگاه اقساطی پرداخت نماید.

  20. کیوان می گوید

    سلام من یک آردی مدل ۸۱ دارم البته بدهی هم دارم… اگر بنام طلبکار بزنم(در ازاء طلبی که دارد) در صورتی که خانمم برای مهریه اقدام نماید آیا میتواند ماشین را برگرداند؟

  21. احمد می گوید

    سلام من ۱۵ ساله ازدواج کرده ام همسرم ۱۵ روزه مارا ترک کرده وبه خانه مادرش رفته ودو پسر و یک دختر دارم و شرط آمدنش را مبنی بر این گذاشته که باید تعهدی به من بدهی که از این ببعد با من کاری نداشته باشی و من هر کاری دوست دارم انجام بدهم و هرجایی که بروم به تو ربطی نداشته باشد ودر خانه هم مثل دوتا غریبه زندگی کنیم یعنی رابطه زناشویی هم نداشته باشیم در حالی که مهریه ایشون هم ۸۰۰ سکه عندالمطالبه هستش و گفته که یا این تعهد را میدهی یا طلاق بده چندین بار هم پیشنهاد مشاور خانواده به ایشون داده ام ولی رد کرده به نظر شما من باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  22. بهناز می گوید

    سلام من و همسرم در مسافرت عید به همراه مادرش به شهرستان میرفتیم که در راه بین من وهمسرم مشاجره ای اتفاق افتاد و مادرشان هم با دخالت باعث شدند دعوا بالا بگیرد تا جایی که هردو من را در ماشین کتک زده و طلاهای من را گرفتند و من را در خانه یکی از همسایه های خانه پدربزرگم رها کردند و رفتند در حالیکه خانه پدری من در تهران بود بعد پدرم آمد و مرا به خانه آش برگرداند ۱۵ روز از آن قضیه مبگذرد و هنوز در خانه پدرم هستم آیا باید از آن ها شکایت کنم بابت بیرون کردن من از خانه ؟
    آیا مجازات حقوقی و کیفری براش هست؟

  23. فریدون عمید می گوید

    سلام من پدر دخترم هستم که مدت ۲ سال هست طلاق گرفته از طریق اداره ثبت اقدام کردیم که تا کنون به نتیجه ای نرسیده به من وکالت داده تا کارهاشو پیگیری کنم وحکم قاضی تعداد یکصد سکه تمام بهار ازادی هست حسابهای بانکی و اموالش را انتقال داده به پدر ومادرش باید به نظر شما چکار کنیم که نتیجه بگیریم با تشکر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند