حسن معاشرت در ازدواج چیست و موارد آن

زمانی که شما وارد زندگی مشترک می شوید؛ دقیقا مانند هر کار دیگری یکسری مسئولیتها و تعهدات دارید که موظف هستید آن ها را انجام دهید.

علاوه بر این، اگر شما در زندگی زناشویی حقوق و تکالیفی که بر عهده دارید را به درستی انجام ندهید از نظر قانونی هم برای شما مشکل زا خواهد شد و ممکن است زندگی شما منجر به طلاق شود.

پس بهتر است که اگر ازدواج کرده اید یا تصمیم به ازدواج دارید، حتما با این تعهدات خود آشنا شوید تا زندگی سالم تری داشته باشید و بعدا دچار مشکلات متعدد نشوید.

در واقع ازدواج هم یک عقد قرارداد است که شما در آن وظایفی دارید و اگر در انجام این وظایف، کوتاهی کنید در واقع طرف مقابل شما می تواند از این طریق تقاضای طلاق کند.

ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با وظایف قانونی خود در ازدواج بیشتر آشنا کنیم.

حسن معاشرت در ازدواج به چه معناست؟

حسن معاشرت در قانون ما دارای معنی است و به آن تاکید شده است. طبق قانون، شما باید در روابط زناشویی خود به نحو مسالمت آمیز رفتار کنید.

در واقع ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی بیان می کند:

« زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند»

شاید در نگاه اول به نظر به رسد که این جمله ی قانون بیشتر شبیه به یک نصیحت است. اما در واقع این ماده قانونی علاوه بر اینکه به شما توصیه اخلاقی می کند، می گوید که اگر رفتار درستی با همسرتان نداشته باشید؛ ضمانت اجرای قانونی در انتظار شما خواهد بود.

زن یا شوهر می توانند به استناد این ماده و با اثبات اینکه همسرشان رفتار درستی در ازدواج ندارد و نمی تواند تکالیف خود را انجام دهد، تقاضای طلاق کند.

حسن معاشرت در ازدواج به چه معناست؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

 حسن معاشرت معنایی عرفی است

احتمالا حسن معاشرت به نظر شما هم یکه واژه کلی باشد که می توان از آن چیزهای زیادی برداشت کرد. حسن معاشرت از مکانی به مکان دیگر فرق دارد و حتی در شرایط و زمان های مختلف نیز متفاوت است.

بنابراین درباره ی حسن معاشرت نه در قانون و نه در موارد دیگر معنای واحدی وجود ندارد. اما اگر مثلا شما بخواهید با استناد به همین موضوع از همسرتان جدا شوید، قاضی دادگاه باید عرف و سنت را در نظر بگیرد و نمی تواند بدون در نظر گرفتن عرف جامعه و بنا به نظرات شخصی خود، رای صادر کند.

موارد حسن معاشرت

یکی از مثال های بارز حسن معاشرت این است که زن و شوهر موظف هستند به طور معقول و متعارف روابط جنسی داشته باشند و اگر زن یا شوهر از برقراری رابطه جنسی با همسرش خودداری کند؛ می تواند یکی از نمونه های عدم انجام حقوق و تکالیف باشد که به علت نداشتن حسن معاشرت، دلیلی بر طلاق شود.

احترام و برقراری آرامش در محیط خانه، تهیه غذا و پوشاک و ملزومات زندگی، تهیه وسایل لازم زندگی همه از مصادیق حسن معاشرت هستند.

گاهی مرد به دلیل شرایط مالی خیلی بد و یا رفتار هایی که دارد ادامه زندگی را برای زن سخت می کند. به طور کلی وقتی مرد شرایطی را برای همسرش بوجود بیاورد که زن نتواند آن شرایط را تحمل کند و زندگی مشترکش را نتواند ادامه دهد با استناد به این شرایط و نداشتن حسن معاشرت می تواند از همسرش طلاق بگیرد مانند اعتیاد مرد، دست بزن داشتن او، غیبت بی دلیل و طولانی و…

موارد طلاق به دلیل عدم داشتن حسن معاشرت، محدود و منحصر نیست و با گرفتن مشورت با وکیل می توان نداشتن حسن معاشرت و عسر و حرج را اثبات نمود.

مشاوره با وکلای موسسه وکیل تاپ

گاهی همه ما با حق و حقوق قانونی خود در زندگی مشترک آشنا نیستیم یا اصلا در خصوص وظایف زندگی زناشویی آگاهی نداریم و این بی اطلاعی ممکن است در آینده به ضرر زندگی مشترک ما باشد و منجر به طلاق شود.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با وظایف و حقوق خود در زندگی مشترک با وکلای متخصص در امور خانواده در موسسه ی وکیل تاپ مشورت کنید تا با حقوق قانونی خود آَشنا شوید و حتی اگر زمانی تصمیم به طلاق داشتید اطلاعات کافی داشته باشید.

موسسه ی ما به علت داشتن وکلای متخصص در زمینه های مختلف حقوقی و تجربه بالا، پیدا کردن وکیل را برای شما آسان تر می کند و وکلای ما به شما کمک می کنند که بهتری راه را برای حل پرونده های خود پیش بگیرید.

دریافت مشاوره با وکلای موسسه وکیل تاپ به صورت متنی در سایت، تلفنی یا حضوری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر هم می توانید به سایت https://vakiltop.com/ حسن معاشرتمراجعه نمایید  و هم می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل نمایید.

حسن معاشرت در ازدواج به چه معناست؟

نتیجه گیری

 زن و شوهر در قبال یکدیگر وظایفی دارند و ملزم به حسن معاشرت کنار هم دیگرند. مثلا زن باید در خانه ای زندگی کند که شوهرش انتخاب کرده مگر اینکه حق انتخاب مسکن با زن باشد و اینکه مرد موظف است پس از عقد نکاح به همسرش نفقه بپردازد.

در واقع حسن معاشرت واژه کلی است که علاوه بر موارد اخلاقی در زندگی زناشویی موارد مالی را هم در بر می گیرد که اگر این موارد انجام نشود برای طرف مقابل حق طلاق ایجاد می کند.

مثل اینکه مردی همسرش را کتک بزند، در این صورت زن به دلیل اینکه امنیت جانی ندارد می تواند در یک خانه با شوهرش زندگی نکند و تقاضای طلاق داشته باشد.

سوالات متداول

معنای لغو حسن معاشرت داشتن رفتار نیکو در زندگی است اما اینکه به چه مصادیقی محدود می شود در متن توضیح داده شده است.

بله، طبق ماده۱۱۱۴ قانون مدنی، زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.

خیر؛ همین که عقد نکاح انجام می شود نفقه به زن تعلق می گیرد حتی اگر هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده باشند و در یک منزل نباشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
2 نظرات
  1. بهروز دارابی می گوید

    یا علی مدد و خسته نباشید خواهشمندم بمن کمک کنید متاسفانه برای احترام و ارزش قاعل شدن برای همسرم و پدرش در طی سه سال از تمامی فشارهای انها فقط خودم کوتاهی کردم و در بدترین شرایط هستم خداوند را بشهادت میگیرم غیر از حقیقت نگفتم و با دروغ مخافم و صادقانه مقصر نیستم حق نگهدارتان تمنا دارم الان و امروز به راهنمایی قضایی و وکیل
    ماهر ضروری محتاجم حق نگهدارتان

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: برای گرفتن وکیل با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند