مراحل بخشیدن مهریه

مهریه دین و طلبی است که به با بسته شدن عقد ازدواج بر عهده مرد است. در عقد مزبور مهریه ممکن است که به صورت عین معین باشد مانند یک خانه و یا یک ماشین به مشخصات مشخص یا که ممکن است به صورت کلی باشد مثل مهریه ۱۰۰ سکه بهار آزادی در این حالات زن اگر عندالمطالبه باشد می تواند حتی بدون درخواست طلاق آن را از مرد مطالبه کند.

اما اگر به هر صورتی زن مهریه را به مرد بخشیده باشد دیگر استحقاق مطالبه آن را نخواهد داشت.

در ادامه راجع به احکام بخشش مهریه و یا بذل مهر مطالبی را بیان خواهیم کرد.

بخشیدن مهریه و انواع آن

بخشیدن مهریه و انواع آنمهریه در مالکیت زن است و وی می تواند هر نوع تصرفی را در آن انجام دهد برای مثال آن را ببخشد یا به مرد بذل کند.

بخشیدن مهریه به اشکال مختلف امکان پذیر خواهد بود گاهی به این شکل است که زن ضمن اقرار نامه ای اقرار می کند که مهریه را از مرد دریافت کرده است که اینجا با توجه به اقرار خودش حتی اگر دریافت هم نکرده باشد؛ دیگر حق مطالبه نخواهد داشت.

و یا در حالتی دیگر هم سندی را تنظیم می کنند یا اصلا به طور شفاهی زوج مرد را از پرداخت مهریه معاف می کند.

این را اصطلاحا ابرا می گویند.

در حالت دیگر زن مهریه خود را به مرد می بخشد این بخشیدن مهریه نباید برای ما اینگونه تصور شود که چون هبه عقدی ست که در آن حق رجوع وجود دارد پس در اینجا هم حق رجوع وجود دارد خیر، هبه مهریه در اینجا همان معنای بخشیدن و ابرای مهریه را دارد.

بخشیدن مهریه و انواع آن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مدارک و مراحل بخشیدن مهریه

برای طی مراحل بخشش مهریه نیازی به رفتن به دادگاه و … نیست با سند عادی و دست نوشته طرفین و حتی به صورت لفظی هم می توان مرد را از مهریه بری کرد.

اما اگر به صورت مکتوب و یا سند رسمی باشد بدیهی ست که کمتر خدشه به آن وارد می شود و زن در حالت سند رسمی نمی تواند بخشش خود را انکار کند.

برای سند بخشش مهریه به صورت رسمی باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرد.

برای بخشش مهریه شرایطی خاص لازم نیست الا آنکه زن باید در صحت و سلامت این کار را بکند و بالغ و عاقل باشد.

برای مثال چون سن دخالت در امور مالی ۱۸ سال تمام است اگر کسی با زنی ازدواج کرده که ۱۷ ساله یا کمتر باشد زن نمی تواند مهریه خود را ببخشد مگر آنکه وارد سن ۱۹ سالگی شود.

مدارک و مراحل بخشیدن مهریه

شرط گذاشتن برای بخشیدن مهریه

زن می تواند ضمن این که مهریه را ابرا می کند شرطی هم ذکر کند و یا آن را موکول به امری نماید برای مثال می توان ضمن ابرا (اسقاط مهریه) آن شرط کند مرد ابرا خواهد شد اگر همسر دوم اختیار نکند.

نمونه متن بخشش مهریه

اینجانب …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد ………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..

با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه خود که عبارت از تعداد/مبلغ ……………………. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …………………. دفتر ازدواج شماره…………….. می باشد فقط و منحصراً تعداد …………………. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …………………………….. فرزند ………………… بشناسنامه ……………………… صادره از ……….. متولد ………………….. ساکن …………………………….. ، بذل و بخشش نموده ام و مقدار ………………………………….. باقیمانده بر ذمه شوهرم با مشخصات بالا می باشد که کما فی السابق عندالمطالبه ، حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعائی از شوهرم با مشخصات بالا نداشته و ندارم.

ضمناً اینجانب ……………………………… با مشخصات ذکرشده در فوق به عنوان شوهر خانم ………………………… با مشخصات بالا با طیب خاطر و رضای کامل نسبت به موارد مندرج در بالا مقر و معترف می باشم . علاوه بر آن

۱- آقای / خانم ………………………. فرزند………….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی ………………………… ساکن ………………………………………………………………………. شغل ………..

۲- آقای / خانم ……………………………… فرزند …………………. بشناسنامه ………………………. صادره از ………………… متولد ……………….. به شماره ملی ……………………….. ساکن …………………………………………………………. شغل ……………… هویت طرفین را تصدیق کردند و ذیل سند را امضاء نمودند.

بتاریخ …. / …. / ………………. هجری شمسی.

نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت زوجه                             نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت زوج

نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت شاهد اول                    نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت شاهد دوم

نمونه متن بخشش مهریه

نتیجه گیری

بخشش مهریه ممکن است با عبارات مختلف به کار رود اما در غالب موارد همان اثر معاف شدن شوهر از پرداخت مهریه را دارد مگر موردی که در بالا گفته شد که تابع احکام هبه می باشد.

بخشش مهریه هم در سند عادی و هم در سند رسمی و هم به صورت شفاهی ممکن است.

نمونه متن بخشش مهریه مورد اشاره قرار گرفت.

سوالات متداول

بهتر است برای جنبه اثباتی آن سند نوشته شود اما به صورت شفاهی هم صحیح خواهد بود.

خیر این کار لازم نیست مگر آنکه زوجه کمتر از ۱۸ سال تمام سن داشته باشد. که اینجا اجازه ولی او لازم است.

برای دفتر خانه سند رسمی که بهتر است که در سند رسمی این امر تنظیم شود همان مدارک شناسایی لازم است و همچنین لازم است که زن اهلیت داشته باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. حمید.م می گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا من میتونم خودم ی سند تنظیم کنم دست نوشته باشه و خانمم هم کل مهریه خودشو ببخشه این دست نوشته قانونی هست یا حتما باید بریم دفتر خونه تنظیم سند کنیم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تعهد نامه مذکور را تنظیم نمایید و ثبت رسمیش بکنید تا بعدا نتوان نسبت بدان ادعای انکارو تردیدی کرد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  2. علی می گوید

    سلام آدرس دفترخانه اسناد رسمی برای بذل مهریه میخوام که اونجا نیاز به حضور پدر زن نباشد .چون بعضی دفاتر قبول نمیکنند که زوج وزوجه باهم سند بذل را امضا کنند

    1. زینالی می گوید

      سلام: اصلا نیاز به اجازه پدر نمی باشد مهریه متعلق به خانم بوده و کسی نمی تواند مانع انجام ان کار شود.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند