حکم جلب مهریه چیست و چقدر اعتبار دارد؟ نحوه گرفتن حکم جلب مهریه

جلب و دستور جلب برای گرفتن مهریه یا طلب های دیگر، در مباحث حقوقی با مباحث کیفری متفاوت است از این جهت که در کیفری دستگیری فرد برای مجازات و .. است اما در امور حقوقی ما جرمی به آن شکل نداریم و جلب تنها برای پرداخت دین است زیرا از زمانی که بدهکار از پرداخت امتناع کند و درخواست اعسار هم ندهد تا زمان پرداخت دین حبس می شود.

در ادامه به نحوه جلب فرد در محکومیت مهریه خواهیم پرداخت.

قانون جلب برای مهریه

در ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی به این امر اشاره شده است که مطابق آن:

ماده ۳ – اگر استیفای محکومٌ‌ به از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد؛ محکومٌ‌ علیه به تقاضای محکومٌ‌ له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکومٌ‌ له حبس می‌ شود.
چنانچه محکومٌ‌ علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی‌ شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

قانون جلب برای مهریه

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

حکم جلب برای مهریه

پس از آن که خانم، از طریق دادگاه برای مطالبه مهریه اقدام کرد و دادگاه هم برای وصول آن حکم به محکومیت مرد صادر کر؛ با درخواست زوجه اجراییه صادر می شود؛ یعنی اجرای احکام حکم را اجرا می کند و سعی در وصول مهریه می کند.

برای این کار برای پرداخت مهریه به مرد ابلاغ می کند و اگر مرد ظرف مهلت مقرر به پرداخت آن اقدام نکرد و واقعا هم معسر (ناتوانی مالی از پرداخت) نباشد دستور جلب وی با درخواست زوجه صادر می شود.

نکته مهمی که وجود دارد و باید به آن اشاره کرد این است که در اجرای ثبت برای مطالبه مهریه ما جلب و… نداریم و این امر فقط در صلاحیت دادگاه است. پس امکان صدور دستور جلب در اجرای ثبت وجود ندارد.

حکم جلب چقدر اعتبار دارد؟

در برگه جلبی که صادر می شود باید مدتی در آن قید شده باشد و در صورت تمام شدن مهلت مامور نمی تواند آن را اجرا کند.

نکته مهم دیگر حکم جلب تنها در حوزه قضایی صادر شده اعتبار دارد و اگر شاکی آن برگه، دستور جلب را در حوزه و مثلا شهر دیگر به ضابطان ارائه کند ایشان حق دستگیری متهم را ندارند.

برای جلب متهم امکان ورود به خانه و منزل وجود ندارد مگر آنکه در ضمن دستور این امر مجوز داده شده باشد.

زمان جلب برای مهریه

پس از صدور حکم و اجراییه، مرد ۳۰ روز فرصت دارد که یا طلب زن را پرداخت کند و یا دادخواست اعسار بدهد در غیر این صورت بازداشت می شود.

اما اگر دادخواست اعسار بدهد بازداشت نمی شود و در صورت پذیرفته شدن اعسار وی از حبس خودداری می شود و مهریه قسط بندی می شود حال اگر اقساط مهریه پرداخت نشود زن، می تواند حکم جلب مرد را بگیرد.

شرایط حکم جلب مهریه توسط زن

اگر مهریه عندالمطالبه باشد تا سقف ۱۱۰ سکه و زن آن را مطالبه کند؛ پس از صدور حکم، مرد ظرف یک ماه از تاریخ اجراییه نسبت به طرح دعوای اعسار اقدام نکند.

در صورتی که پس از قبول اعسار از پرداخت مهریه و اقساطی شدن مرد اقساط مهریه را پرداخت نکند. زوجه می تواند بابت این اقساط معوقه حکم جلب مرد را بگیرد.

شرایط حکم جلب مهریه توسط زن

مشاوره حقوقی راجع به حکم جلب مهریه

با بروز اختلاف بین زن و شوهر، وجود دعوای مهریه و بحث جلب و دستور جلب امری شایع است. اما راه های اقدام در این باره و شرایط و مراحل لازم را برای آن می توانید از طریق موسسه وکیل تاپ و مشاورانی که در این موسسه مشغول هستند جویا شد.

همچنین می توان با گرفتن وکیل از میان وکلای متخصص در این حوزه برای اعسار و اثبات آن دست به کار شد زیرا بدون دادخواست اعسار این امکان که مرد حبس بشود وجود دارد.

برای ارتباط و مشاوره با وکلا و مشاوران موسسه وکیل تاپ می توان از طریق سامانه وکیل تاپ به صورت آنلاین و همچنین از طریق تماس تلفنی مسائل خود را مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان پاسخ آنها را دریافت کنید.

نتیجه گیری

برای مطالبه مهریه می توان از طریق اداره و اجرای ثبت اقدام کرد. در صورتی که از این راه توفیقی حاصل نشد می توان با دادخواست از دادگاه آن را مطالبه کرد.

در صورتی که دادگاه حکم به پرداخت مهریه بدهد؛ اگر ظرف ۳۰ روز مرد طلب خود را پرداخت نکند؛ دستور جلب وی با درخواست زوجه صادر می شود اما در مهلت ۳۰ روزه فرصت تقدیم دادخواست اعسار برای جلوگیری از حبس و قسط بندی مهریه وجود دارد.

سوالات متداول

خیر؛ اجرا ثبت تنها صلاحیت توقیف اموال را دارد و دستور جلب مخصوص دادگاه است.

در صورتی که دادخواست اعسار بدهد و نداری خود را ثابت کند؛ حبس نمی شود و مهریه قسط بندی می شود.

زمانی که در مهلت مقرر پس از صدور اجراییه، مرد نسبت پرداخت مهریه اقدام نکند و یا زمانی که پس از قسط بندی مهریه اقساط آن معوق بماند امکان جلب وجود دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
20 نظرات
  1. فریبا می گوید

    سلام،وقتتون بخیر،میخواستم بدانم که اگر من تقاضای مهریه کنم و مرد استتاعت مالی داشته باشد تمام اموالش به عنوان مهریه گرفته میشه یا باید یک سر پناه برای خودش داشته باشه و مابقی و ثبت میکنن به عنوان مهربه؟

  2. ضرابی می گوید

    سلام،وقتتون بخیر،میخواستم بدانم که اگر من تقاضای مهریه کنم و مرد استتاعت مالی داشته باشد تمام اموالش به عنوان مهریه گرفته میشه یا باید یک سر پناه برای خودش داشته باشه و مابقی و ثبت میکنن به عنوان مهربه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خانه ای که سکونت دارد قابل توقیف نیست ولی بقیه اموال قابل توقیف نمی باشد برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  3. حسن کولابادی می گوید

    سلام من ده سال پیش همسرم ازمن جداشده وبه دلیل داشتن حبسی که داشتم قانون حق طلاق را به ایشان داده وطلاق گرفته والان دارای دوفرزند از زندگی جدیدش میباشد بعداز ده سال حالا از من ادعای مهریه کرده ایا این شدنیست

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر قبلا نسبت به مطالبه مهریه و بخشش مهریه اقدام نکرده باشد بله می تواند به عنوان طلب از شما مطالبه نماید.

  4. علی نیک مرام می گوید

    من زن ۵۱ساله عقد موقت ۹۹ساله کردم و۴۰سکه مهریه‌اش من حیاط ندارم فقط بازنشسته آموزش وپرورش وزن دایمی. دارم آن مریض بوددریافتی حقوق من ۴۵۰۰۰۰۰ریال است چقدر به قسط اجاره نشین هستم سندعادی انگوشت مهر زده مهریه ابرا بخشش کردم وسواد پنجم دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر ابرا کرده باشد چیزی بهش تعلق نخواهد گرفت

  5. محمد می گوید

    سلام خانومم درخواست طلاق ومهریه کرده یک جلسه دادگاه رفته من نرفتم میخوام کلی بلاتکلیف بمونه چون نمیخوام زندگیم از هم بپاشه حکم جلب بخواد بگیره میتونه بدون حضور خودش یا وکیل مامور بفرسته

    1. زینالی می گوید

      سلام:بابت طلاق خیر ولی بابت مهریه می تواند بابت عدم مطالبه مهریه اقدام دریافت حکم جلب نماید.

  6. افشین می گوید

    سلام ،از حقوق من یک چهارم بابت مهریه به زنم پرداخت میشه الان بعد از دوسال طلب سکه کرده ،ایا مبالغی که بابت مهریه بهش پرداخت کردم ،با بت سکه ، تهاتر. میشه؟؟

    1. زینالی می گوید

      سلام:خیر تهاتر نسبت به پول است نه سکه با پول مگر اینکه تهاتر قضایی نمایید که در اختیار دادگاه می باشد

  7. سمیرا می گوید

    سلام و عرض ادب ،من درسال۹۱ازدواج کردم و صاحب فرزندی شدم که شوهرم من راازخانه بیرون کرد و تا به امسال نفقه بچه ش که ۸سالش است رانپرداخته وجمعا ۴۳تومان شده،ایشان تریلی هم داره ولی بنامشش نیست تا اینکه به دستورقضایی کارت هوشمندش راقفل کردن،حالا خیلی تلاش میکند که نپردازد آیا احتمال قسطی یا نپرداختنش وجود داره

    1. زینالی می گوید

      سلام: شما می توانید از طریق اجرای احکام دادگستری در صورت عدم پرد اخت شماره ملی این شخص را مسدود نمایید

  8. مریم رحیمی می گوید

    سلام و عرض ادب
    خواهر بنده مطالبه مهریه کرده و ب دلیل اقرار همسرش حکم قطعی برای ۴۱۴ سکه صادر شده و همسرشون اعسار ندادن
    حالا برای اجرائیه دادخواست داده آیا بعد از صدور اجراییه هم همسرشون میتونه اعسار بده؟ و آیا اگر پرداخت نکنه چ درصورت قسط بندی یا هرچیزی زندان بره کسی میتونه وثیقه برای آزادیش بذاره؟یا فقط با قطعی شدن حکم اعسار میتونه از زندان خارج بشه.
    پیشاپیش ممنون از پاسخگویی

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می تواند اعسار در مرحله اجرا نیز بدهد

  9. زهرا می گوید

    سلام خدمت شماحکم جلب برای طلب مهریه کردم فرستادم مجلشون حالابعدازگذشت چندهفته فهمیدم اومده یه شهردیگه وادرسشم ندارم بایدچیکارکنم؟ایامیتونم توقیف حساب وتوقیق یارانه رو بگیرم؟خیلی اذیت شدم واقعاموندم چیکارکنم توروخداکمکم کنین؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید درخواست توقیف اموال مسدودی حساب بانکی ممنوع الخروجی درخواست انسداد کد ملی و حتی درصورت عدم دسترسی تقاضای رهگیری شماره موبایل را داشته باشید تا با نقطه زنی بتوانند به این فرد دسترسی و دستگیرش کرده و حبسش نمایند.

  10. ناشناس می گوید

    سلام عليكم با توجه به مسائلي كه درك كردم مردها نسبت به زن ها مهربان و رئوف هستند .اين رو مطمئنم .وزن ها هميشه مقصرند و گرسنه ان

  11. سعید می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    همسر بنده مهریه خود را که ۱۱۴ عدد سکه هست به اجرا گذاشته و از آنجایی که قبلا هم انجام داده بود بنده فکر میکردم که درخواست خود را باطل کرده تست ولی متاسفانه مجدد به اجرا گذاشته و بنده نیز فکر میکردم باید مجدد به دادگاه برم متاسفانه با خبر شدم که جاب بنده رو صادر کردند و تازه رفتم حکم اعسار از پرداخت زدم که در سامانه به شهرستان مربوطه اعلام شده است ولی همش اعلام میکنه میام جلبت میکنم منم در محل کارم هستم و نمیتوانم ترک کار کنم در صورت جلب تا چه زمانی در زندان هستم آیا با فیش حقوقی آزاد میشم چون سند نداریم اصلا
    خواهش میکنم از شما راهنمایی بفرمایید
    متشکر از لطف شما

    1. زینالی می گوید

      با سلام
      اگر شما دادخواست اعسار کرده باشید طبق قانون جدید و دادگاه معسر بودن شما را تایید کند جلب نمی شوید و زندان ندارد برای شما مهریه را تقسیط می کنند

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند