نحوه صحیح نوشتن چک و نگارش آن

‌چک یک سند تاریخ‌ دار و وسیله ای برای پرداخت می باشد که دارای ارزش مالی است و از طریق آن صادر کننده چک، پولی را که نزد دیگری (بانک) دارد برای خود یا شخص ثالث دریافت می کند.چک در حکم اسناد لازم الاجرا است و برای همین نحوه صحیح نوشتن چک مهم است.

به این معنی که در صورت برگشت خوردن چک و تأمین نبودن مبلغ، پس از دریافت گواهی عدم موجودی از بانک، به دایره اجراییات ثبت مراجعه نموده و اموال شخص صادر کننده چک را به میزان طلب خود توقیف نماید.

با توجه به توضیحات فوق، چک سندی با اهمیت و دارای حساسیت بالاست بنابراین نگارش آن می‌بایست به طریقی صحیح انجام گیرد تا واجد جنبه حقوقی و ارزش مالی باشد.برای اطلاع بیشتر بهتر است یک مشاوره با وکیل داشته باشید. در زیر مهمترین نکاتی را که در خصوص نگارش چک واجد اهمیت است بررسی می نماییم.

نحوه صحیح نوشتن چک
تصویری از چک

نکاتی در خصوص نحوه صحیح نوشتن چک

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می فرمایید، یک چک اصلی بانکی دارای مندرجات فوق می باشد که می‌بایست به نحو صحیح تکمیل گردند. این مندرجات شامل تاریخ، مبلغ به حروف و عدد،نام شخص دارنده چک (شخصی که چک به نفع او صادر می شود که می تواند یا خود شخص صاحب چک و یا شخص ثالث باشد)، شماره ملی، امضاء می باشد.

بیشتر بخوانید: چک بلامحل چیست؟

نوشتن چک به حروف

نوشتن یک چک به حروف در زبان فارسی یک مهارت مهم است، زیرا اطلاعات مالی به صورت دقیق و واضح باید بر روی چک ثبت شود. در ادامه، نحوه نوشتن یک چک به حروف در زبان فارسی و نحوه صحیح نوشتن چک را شرح می‌دهیم:

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

۱. نوشتن مبلغ به حروف

 ابتدا مبلغ را به اعداد رقمی روی خط مخصوصه وارد کنید. مثلاً “۵۰۰,۰۰۰ تومان”.سپس مبلغ را به حروف بنویسید. به عنوان مثال، “پانصد هزار تومان”.

۲. نوشتن تاریخ

 تاریخ نوشتن چک را در بالای سمت چپ چک وارد کنید. به صورت معمول تاریخ به فرمت “روز/ماه/سال” نوشته می‌شود. مثلاً “۱۵/۰۷/۱۴۰۲”.

۳. نوشتن در وجه چک

 در این بخش نام صاحب حساب بانکی را به حروف بزرگ و خوانا بنویسید. به عنوان مثال، “علی احمدی”.

۴. نوشتن شماره حساب و شعبه

شماره حساب بانکی را به حروف و اعداد به صورت کامل و دقیق وارد کنید. به عنوان مثال، “شماره حساب: ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰”.اگر شعبه‌ای خاص مرتبط با حساب وجود دارد، شماره شعبه را نیز بنویسید. مثلاً “شماره شعبه: ۱۲۳۴”.

۵. نوشتن امضاء

 در پایان چک، صاحب حساب باید امضاء خود را قرار دهد. امضاء باید خوانا و مشخص باشد.

با دقت به موارد فوق توجه کرده و از نوشتن دقیق و صحیح بر روی چک اطمینان حاصل کنید. این اقدام مهمی است تا هیچ اشکالی در تراکنش‌های مالی به وجود نیاید.همچنین اگر به مشکلی در ارتباط با این موضوع برخورد کردید٬ با‌ مشاوره آنلاین حقوقی در ارتباط باشید.

نوشتن چک بانکی
تصویری از نوشتن یک چک بانکی توسط فرد

نحوه صحیح تکمیل کردن مندرجات چک

چک‌ها به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد در تراکنش‌های مالی شناخته می‌شوند. از آنجایی که تکمیل اطلاعات در چک می‌تواند تأثیر زیادی بر تراکنش‌های مالی داشته باشد، اهمیت این موضوع واضح است. در ادامه به بیان چگونگی تصحیح تکمیل کردن مندرجات چک در نحوه صحیح نوشتن چک می‌پردازیم.

۱-نوشتن مبلغ چک به حروف و عدد

حتما مبلغ چک را هم به رقم و هم به حروف بنویسید این کار برای جلوگیری از رخ دادن اشتباه در درج مبلغ ضروری می باشد. روی مبلغ را نیز با چسب شیشه ای بپوشانید تا امکان دست بردن در مبلغ و سوء استفاده از بین برود.

۲-استفاده از خودکار مخصوص

برای اطمینان همیشه از خودکار مخصوص خود استفاده نمایید. در حین نگارش نیز خودکار خود را تغییر ندهید زیرا تغییر در جوهر خودکار می تواند امکان جعل را فراهم نماید.

۳-توضیح دادن میزان خط خوردگی در پشت چک

چنانچه چک دارای خط خوردگی است حتما، میزان و موارد خط خوردگی را در پشت چک کامل توضیح دهید. ولی چنانچه خط خوردگی ندارد، حتما بنویسید “بدون خط خوردگی” و دو طرف مبلغ را نیز ضربدر بزنید.

۴-پیچیده نبودن یا ساده نبودن امضا

امضایتان به نحو خیلی ساده و یا خیلی پیچیده نباشد زیرا امضاء های خیلی ساده به راحتی قابل جعل می باشند و امضاهای خیلی پیچیده نیز ممکن است متصدی بانک را حین تطابق، گمراه نمایند.

۵-درج نمودن امضا همراه با نام و نام خانوادگی

هميشه همراه با امضاء، نام و نام خانوادگی خود را نیز درج نمایید. این کار باعث می شود چنانچه امضای شما ساده باشد و امکان جعل شدن داشته باشد، جاعل نتواند دست خطتتان را به راحتی تقلید کند.

۶-عدم تحویل دادن چک به صادرکننده بدون دریافت رسید

به هیچ وجه چک را برای اصلاح، تعویض و … بدون دریافت رسید به صادر کننده تحویل ندهید. چون در اختیار داشتن چک توسط صادرکننده به معنای پرداخت بدهی است. به عبارت دیگر صادرکننده می تواند ادعا کند که مبلغ چک را پرداخت و چک را پس گرفته است و شما میبایست اثبات نمایید که صرفا جهت تعویض و اصلاح، چک را در اختیار صادر کننده قرار داده اید و اثبات آن نیز با دشواری زیاد همراه است.

۷-قید نمودن مبلغ، تاریخ و شماره چک

چنانچه چک را بابت بستن قرارداد صادر می نمایید، لازم است مبلغ، تاریخ و شماره چک را در قرار داد قید کرده و تصاویر چک ها را نیز پیوست نمایید.

۸-دقت نمودن به ۲ امضایی و بدون مهر بودن چک

 لازم به ذکر است که بعضی چک‌ها ۲ امضایی هستند (حتما دو نفر باید امضا کنند) و یا بدون مهر بی اعتبارند (معمولا در خصوص شرکت ها). لذا هنگام نگارش چک و یا دریافت آن حتما به این موضوع دقت نمایید زیرا امکان سوء استفاده وجود دارد.

 ۹-نام نویسی در قسمت وجه

درقسمت( در وجه)بهتر است نام شخصی را بنویسید و تا جای ممکن از نوشتن عبارت( در وجه حامل ) خودداری نمایید. پس از درج نام شخص، برای اطمینان بیشتر، بنویسید که چک «بابت» چه چیزی صادر شده است، مثلاً بنویسید در وجه فلانی بابت خرید یک دستگاه آپارتمان.

۱۰-تاریخ نویسی در چک

چنانچه نمی خواهید تاریخ را هم به حروف و هم به عدد بنویسید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید.

۱۱-اقدام نهایی

 پس از تکمیل چک و صدور آن، ته‌برگ آن را نیز با قید تاریخ چک، مبلغ چک و این که چک در وجه چه کسی می‌باشد، تکمیل نمایید.‌

چک در وجه یک نفر
تصویری از نوشتن چک بانکی در وجه یک فرد

نتیجه گیری

در این مقاله از وکیل آنلاین٬ به نحوه صحیح نوشتن چک در زبان فارسی پرداختیم. تکمیل مندرجات چک به صورت دقیق و مرتب باعث جلب اطمینان و اعتماد در تراکنش‌های مالی می‌شود. از اهمیت بیان مبلغ به حروف گرفته تا نوشتن تاریخ، نام صاحب حساب، شماره حساب و شعبه، و امضاء با دقت بالا باید پیروی شود.

با اطلاعات به‌دست آمده در این مقاله، می‌توانید چک‌های خود را به صورت صحیح و بدون هیچ نقصی تکمیل کنید. این اقدام به حفظ اعتماد و جلب احترام در معاملات مالی شما کمک خواهد کرد. همچنین، به یاد داشته باشید که همواره از امضاء قوی و مشخص استفاده کنید تا امنیت تراکنش‌هایتان تضمین شود.

سوالات متداول

چک در حکم اسناد لازم الاجرا است به این معنی که  معمولا برای مطالبه اسناد تجاری فرد باید دادخواست را به دادگاه بدهد تا دادگاه  احقاق حق کند اما در اسناد لازم الاجرا حتی بدون مراجعه به دادگاه می توان به دایره اجرای ثبت مراجعه نمود و اموال بدهکار را توقیف کرد.

بهترین راه این است که مبلغ راهم به عدد و هم به حروف بنویسیم و بعد از نوشتن آن خطی ممتد یا ضرب در بزنیم یا روی آن چسب بزنیم تا راه دست بردن و جعل آن از بین برود.

بهتر است امضای چک نه آنچنان ساده باشد که راه جعل بر آن باز باشد و نه آنچنان پیچیده باشد کارمند بانک را برای مطابقت به زحمت افکند.

بهتر است در پشت چک درج کنیم که این چک برای تضمین است تا تبعات کمتری متوجه شما باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای
23 نظرات
  1. فواد می گوید

    سلام وقت بخیر
    چگونه با وجود همسر،همسر دیگری اختیار کنیم؟
    و آیا همسر دوم میتواند از وام ازدواح بهرهمند شود؟

  2. فواد می گوید

    سلام وقت بخیر
    چگونه با وجود همسر،همسر دیگری اختیار کنیم؟
    و آیا همسر دوم میتواند از وام ازدواج بهرهمند شود؟

  3. علیخانی می گوید

    آیا اشتباه هست که از سمت راست چک صیاد رو مبلغ اون رو نوشت اشتباهه

  4. صائب می گوید

    سلام خسته نباشید
    من امروز برای تسویه از شرکتی که کار میکردم به شرکت مراجعه کردم و ایشان چک به تاریخ یک ماه دیگر نوشته و میگوید که باید به صورت محضری امضا کنیم که تسویه کرده ایم
    اگر امکان داره میخواستم بدونم اگر چکرو پاس نکنه میتونم کاری بکنم ویکیم این که چک خودشرو به اسم شرکت مینویسه به اسم من که گیرنده چک هستم نمینویسه ومیگه پشتشو مهر شرکتو میزنه این نوع چک اصلا قانونی هست یا اگر هم باشه پاس نشه باز هم من کاری میتونم بکنم

  5. مصطفی می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر چک در وجه شخص صادر شده است امکانش هست ب حامل ( یعنی در وجه حامل) تبدیل کرد و آنرا ب شخص دیگری سپرد؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: صدور چک به حامل طبق قانون جدید ممنوع است.

  6. الهام می گوید

    با سلام. چکی داریم که مبلغ فقط به عدد نوشته شده به حروف نوشته نشده. برای پاس شدن با مشکل بر نمیخوریم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر مشکلی بابت وصول چک ایجاد نمی کند.

  7. اسماعیل اسفندیار می گوید

    سلام وقتتون بخیر. بنده در شرکتی کار میکردم و در بدو کار از من مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون سفته گرفته شده. بعد از یکسال و اندی کار در شرکت استعفا دادم و تسویه کردم اما سفته ها به من برگردونده نشده(تقریبا دوسال از خروج من از شرکت گذشته). آیا نیازی هست که سفته هارو پس بگیرم یا اینکه دیگه اعتباری ندارن؟
    با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:سفته چون امانی بوده باید برای جلوگیری از اجرای سفته نسبت به استرداد ان اقدام نمایید.

  8. حجت ایمانی می گوید

    سلام خسته نباشید من یه چک از صاحبکارم گرفتم و اون هم از شخصی که نام آن روی چک درج شده آیا باید حتماً بنام خودم باشه تا پرداخت بشه.پیشاپیش از پاسخ شما تشکر میکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر چک صیادی باشد باید نام شما در سامانه صیادی باید ثبت شود ولی اگر چک عادی باشد ایرادی ندارد نام شما در چک نباشد.

  9. خضری می گوید

    اگر تاریخ روی چک با عدد و حروف باهم مغایرت داشته باشد در چک های صیادی ویکی از این تاریخ ها با تاریخ ثبت در سامانه یکسان باشد آیا چک قابل پرداخت است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید مندرجات چک با ثبت در سامانه یکسان باشد وگرنه بانک به دلیل عدم مطابقت از پرداخت امتنا می کند.

  10. محمدرضاجعفری می گوید

    درود برشما آیا میتوان ارقام مبلغ چک را به لاتین نوشت۱۲۰۰۰۰۰۹

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  11. سید پویا می گوید

    سلام ، در چک من دوطرف تاریخ چک ضربدر زده شده توسط صادر کننده چک به این شکل : ×۱۴۰۰/۱۰/۳۰×
    این کار مشکلی ایجاد میکنه یا در نقد شدن چک مشکلی نیست؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر هیچ مشکلی وجود ندارد و فقط این امر صرفا این امر برای اینکه به متن چک چیزی اضافه نشود در واقع هیچ مشکلی بابت وصول چک ایجاد نمی شود.

  12. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر
    پسوند فامیل با کد ملی الزامی است در صدور چک؟
    مثال:علیرضا مرادی ثابت
    ولی در چک علیرضا مرادی** بدون کدملی نوشته شده است
    طرف با ارائه کارت ملی که علیرضا مرادی ثابت است میتواند چک را وصول کند یا متصدی بانک وصول را انجام نمیدهد؟
    اگر متصدی بانک انجام دهد تخلف محسوب میشود؟

  13. میلاد می گوید

    سلام وقت بخیر
    پسوند فامیل با کد ملی الزامی است در صدور چک؟
    مثال:علیرضا مرادی ثابت
    ولی در چک علیرضا مرادی** بدون کدملی نوشته شده است
    طرف با ارائه کارت ملی که علیرضا مرادی ثابت است میتواند چک را وصول کند یا متصدی بانک وصول را انجام نمیدهد؟
    اگر متصدی بانک انجام دهد تخلف محسوب میشود؟

  14. فاضل می گوید

    سلام وقت بخیر چک به مبلغ۱۲۰میلیون داده ام به مصالح ساختمانی چک صیاده امانه از این چکهایی که بایدثبت سیستم شوند ،مبلغ چک را صدوبیست میلیون نوشتم ایامیتوانند مبلغ رودستکاری کنند چون اولش یکصد ننوشتم مثلا بزنن سیصدوبیست میلیون ریال ضمنا شاهد بردم باخودم اماگه چک روخرج کنن چی میشه

    1. زینالی می گوید

      سلام: هر مبلغی که در سامانه صیاد ثبت شود همان پرداخت می شود بیش از ان مبلغ قابل پرداخت نیست مگر بارضایت شما

  15. همراز می گوید

    سلام اگر نام خانوادگی گیرنده چک مثلا حرف عین بجای الف نوشته شود میتوان در پرانتز ان را ب صورت صحیح نوشتو آیا حتما شناسه ملی لازم است نوشته شود؟؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند