فرزند پروری و شیوه های تربیت فرزند

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی و محل اصلی تربیت افراد است. اصولا مهمترین مسایل را افراد در خانواده می آموزند و تربیت خانواده مهمترین تاثیر را در نوع منش و سبک زندگی افراد دارد. در قدیم و در جوامع سنتی سبک مستبدانه تربیت یعنی کنترل بالا و محبت کم مرسوم بود منتها اخیرا براثر بی کفایتی زوجین جوان و نادانی و عدم آگاهی ایشان سبک فرزند پروری سهل گیرانه یعنی کنترل کم و محبت افراطی باب شده است که نتیجه آن وضع اسف بار کنونی با مشکلات عدیده شخصیتی در افراد است.

انوع سبک فرزندپروری در علم روانشناسی

روانشناسان درباب سبک فرزندپروری چهار شیوه را بیان کرده اند:ایکون پرورش فرزند

  1. سبک مستبدانه در فرزند پروری که دارای کنترل بالا و محبت کم است و در قدیم مرسوم بوده است.
  2.  سبک سهل گیرانه یا آسان گیر که دارای کنترل کم و محبت زیاد است و امروزه باب شده است.
  3.  سبک طردکننده که بسیار بدتر از سهل گیری و دارای آسیب های فراوانی است؛ دارای کنترل کم و محبت کم
  4.  سبک مقتدرانه فرزند پروری که دارای کنترل زیاد و محبت زیاد است و به نظر می رسد موفق ترین سبک است.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

سبک مستبدانه در فرزندپروری یعنی چه؟

فرزند پروری برای والدین مستبد و این نحوه تربیت انضباط و نظم کودک از همه چیز اولویت بیشتری دارد و اصولا سخت گیری زیادی نسبت به فرزندان دارند و کنترل روی رفتارهای کودک زیاد است این والدین به احساسات کودک اهمیت زیادی نمی دهند و کودکانی که این گونه تربیت می شوند در زندگی آینده توانایی بیان احساسات و محبت کردن به دیگران را ندارند و نمی توانند صمیمیت ایجاد کنند. در این سبک به کودک پاسخ داده نمی شود توضیح دادن به کودک و مشورت با او و گرفتن نظر کودک جایگاهی ندارد. اصولا در این نوع تربیت والدین دستور می دهند قوانین وضع می کنند و از حربه تنبیه و سرزنش زیاد استفاده می کنند.

سبک تربیتی انضباطی بسیار خشک است و عموماً بدون توضیح، صحبت و صمیمیت است. عیب بزرگ این نوع تربیت استفاده از تنبیه است. نحوه ارتباط یکطرفه و از والدین به کودک است و توضیحی در باب مسایل به کودک داده نمی شود. در این سبک تربیتی انتظار از کودک زیاد است.


بیشتر بخوانید: شرایط فرزندخواندگی و قبول سرپرستی کودک بدون سرپرست


سبک سهل گیرانه در فرزند پروری یعنی چه؟

در سبک فرزند پروری سهل گیرانه والدین بیشتر اجازه می‌دهند کودک هر کاری دوست دارد انجام دهد و از طرف والدین واکنش خاصی نمی بینیم. والدین کاملا منفعل هستند و بیشتر از این که والد کودک باشند دوست کودک هستند. اصولاً نسبت به رفتارهای کودک احساس مسئولیت کمتری دارند و با توجیه این که خب بچه است، تمام رفتارهای او را می پذیرند قانون قاعده رفتاری برای کودک قایل نیستند و دقیقاً نقطه مقابل سبک مستبدانه است.

شیوه های تربیت فرزند

سبک فرزندپروری طردکننده چه خصوصیاتی دارد؟

والدین با سبک فرزند پروری طردکننده درباب تربیت کودک و محبت به او اصولا هیچ اقدامی انجام نمی دهند آن ها کودک را به حال خود واگذار می کنند و رغبت و توجهی به تربیت کودک ندارند. اصولا این سبک در انسانها معتاد، بیکار، دارای مشکلات کاری و شخصیتی و بیماری روانی و .. مشاهده می شود. در واقع این والدین تربیت خاصی در مورد کودک اعمال نمی کنند و ارتباط محدودی با کودک دارند.

سبک فرزندپروری مقتدرانه یعنی چه؟

والدین با سبک فرزند پروری مقتدرانه به کودکشان اهمیت زیادی می دهند برای تربیت او قانون وضع می کنند و در باب عدم رعایت قوانین تربیتی پیامدهایی درنظر می گیرند. در باب پیامدهای ناشی از عدم رعایت مقررات اصولا تنبیه جایگاهی ندارد و به احساسات کودک اهمیت وافری قایل هستند.در این سبک والدین انرژی زیادی برای تربیت کودک می گذارند و اصولاً از سیستم پاداش و تشویق استفاده می کنند. این والدین با این سبک از فرزند پروری، پرمحبت سخت گیر اما در رفتار متعادل هستند و اصولاً کودکانی که در این سبک تربیت می شوند کودکان سالم تری هستند و بهتر ارتباط برقرار می کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. محمدحسین می گوید

    سبک قدیمی ها که دیکتاتوری بود بهتر بود الان دیگه بچه ها خیلی بی تربیت شدن

  2. محمدحسین می گوید

    قبلا تربیت بچه ها دیکتاتوری بوده و الان بچه ها خیلی بی تربیت شدن

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند