کارت ملی چیست و تمام جزئیات کارت ملی هوشمند

کارت ملی یا کارت شناسایی ملی، یک نوع کارت هویتی است که در کشور ایران به تمامی افراد بالای ۱۵ سال تعلق می گیرد. صدور کارت ملی در ایران از طریق اداره ثبت احوال و برای ایرانیان خارج از کشور از طریق سفارت ایران انجام می شود.

یکی از تغییراتی که در سیاست دولت الکترونیک ایجاد شد، تبدیل کارت ملی به هوشمند بود.

فرایند این تبدیل در سه مرحله انجام شد:

  1. تولید بدنه.
  2. تراشه گذاری.
  3. صدور.

آغاز پروژه صدور کارت ملی هوشمند توسط سازمان ثبت احوال و در سال ۱۳۹۱ بود و قرار بر این بود که تا پایان سال ۱۳۹۷ این پروژه تکمیل شده و کلیه واجدین شرایط دریافت کارت ملی هوشمند، صاحب این کارت شوند.

کارت ملی هوشمند چگونه است؟

همزمان با پیاده سازی طرح کارت ملی هوشمند، خدمات به روش ساده، سریع و با کیفیت بیشتری به مردم ارائه شد. همچنین این موضوع باعث بهبود سطح کیفی زندگی مردم و بالا رفتن سطح رضایت مردم از دولت نیز شد.

نگهداری از اطلاعات درون کارت ملی هوشمند به صورت رمزنگاری شده انجام می شود.

این موضوع باعث جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز به آن می شود. جهت دریافت کارت ملی هوشمند، باید به مراکزی مثل دفاتر پیشخوان دولت، پست و ثبت احوال مراجعه کنید.

همچنین امکاناتی فراهم شده تا در همان محل، عکس برداری از شما برای روی کارت انجام می شود. کارت هوشمند پس از حدود ۱۵ روز تا یک ماه از درخواست، صادر می‌ شود.

برای دریافت کارت ملی باید حدود ۳۱ هزار تومان پرداخت کنید.

کارت ملی هوشمند چگونه است؟

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل ثبت درخواست کارت ملی هوشمند

جهت دریافت کارت ملی هوشمند، باید در قدم اول، از طریق سایت ncr.ir ثبت نام خود را انجام داده و اطلاعات خود را وارد کنید.

همچنین برای تکمیل کار، باید مدارکی مثل اصل شناسنامه، کد پستی و آدرس محل سکونت خود را به دفاتر معرفی شده توسط ثبت احوال، ارائه کنید.

پس از ارائه مدارک لازم، ۱۰ انگشت شما اسکن شده و عکس برداری انجام می شود.

پس از آماده سازی کارت، باید به همراه نمونه قدیمی کارت ملی خود، به همان دفتر مراجعه کنید و کارت ملی هوشمند خود را تحویل بگیرید.

ثبت درخواست کارت ملی هوشمند

علت تاخیر در صدور برخی کارت های هوشمند چیست؟

قرار بر این بود که پروژه صدور کارت ملی هوشمند بدون تداخل ادامه پیدا کند. اما با اعمال تحریم ها در سال ۱۳۹۷، انجام این پروژه به بن بست خورد. به دلیل این که تهیه بدنه کارت ملی و تراشه گذاری آن در خارج از کشور انجام می شد.

پس از گذشت مدت زمانی، در تابستان سال ۱۳۹۷ سازمان ثبت احوال اعلام کرد که تولید کارت ملی هوشمند ایرانی توسط سازمان چاپخانه دولتی، آغاز شده است.

اما پس از گذشت چند ماه اتفاقی نیوفتاد. تعدادی از افراد بیشتر از یک سال و نیم است که برای کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده اند و همچنان در نوبت هستند.

دلیل تاخیر هم عدم تامین بدنه کارت ملی اعلام شده که متولی آن چاپخانه دولتی شناخته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند