شرایط، مراحل و مدارک لازم جهت اخذ المثنی کارت پایان خدمت

در لغت سربازی به معنای جان فشاندن، سر باختن و تا پای رزم ایستادن تعریف شده است. در کشور ما و برخی از کشورها زمانی که پسران به سن ۱۸ می رسند به خدمت سربازی اعزام میشوند. اما در کشور هایی نظیر کوبا این جبر برای خانم ها نیز الزامی است. کسانی که از نظر روانی یا فیزیکی و برخی از اعتقادات مذهبی با قوانین مغایرت داشته باشند، خدمت سربازی از آنان سلب و در اصطلاح معاف می شوند. در برخی از کشورها این خدمت واجب و ضروری نیست و جوانان علاقه مند می توانند، داوطلبانه به کشورشان خدمت کنند. در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۰۳ توسط رضا شاه به مجلس شورای ملی فرستاده شد. تقریبا اغلب پسرانی که به خدمت سربازی میروند و معتقدند دو سال از بهترین سال های عمر خود را به بطالت می گذرانند اما در حالی که آن را یک کار جهادی و در راه خدا می دانند. گذراندن دوره ی سربازی برای همه ی واجدین شرایط یک جبر است و تا انجام ندادن این خدمت از بسیاری خدمات شهری باز داشته می شوند.

ماده چهارم قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۶۳ تبیین می کند خدمت وظیفه عمومی در ایران ۳۰ سال است که در چهار بخش تقسیم بندی می شود: خدمت دوره ضرورت (۲ سال)، دوره احتیاط (۸ سال)، دوره ذخیره اول (۱۰ سال) و دوره ذخیره دوم (۱۰ سال). همچنین این قانون به شورای عالی دفاع اجازه می‌دهد در شرایطی که تعداد مشمولان مازاد بر نیاز باشد، طول دوره ضرورت به ۱۸ ماه کاهش یابد. در حال حاضر خدمت سربازی در ایران ۲۱ ماه است که در مناطق محروم به ۲۰ ماه و مناطق مرزی به ۱۹ تغییر پیدا می کند. در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: طول خدمت افرادی که دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری باشند، به ترتیب ۱، ۲، ۳، ۴ ماه از خدمت آنان کسر می گردد. این شرایط دوام چندانی نداشت و در سال ۱۳۹۰ کسری های مربوط به مقاطع تحصیلی حذف و خدمت سربازی از ۱۸ ماه به ۲۱ ماه تغییر کرد.

اخذ المثنی کارت پایان خدمت

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دوره های سربازی

 و به تعداد دفعاتی که یک سرباز ممکن است به دلیل تنبیه و… اضافه بر دوران خدمت خود انجام دهد، اضافه خدمت می گویند.

  • دوره ی آموزشی: این دوره که در دو ماه است، به سربازان آموزش های لازم از جمله: انواع استتار، اسلحه شناسی، آموزش تیراندازی و… را انجام می دهند. از آموزش ها برای حضور در جنگ لازم است، که در پایگاه های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی برپا می شود.
  • دوره کُد: بعد از دوره ی آموزشی سربازانی دو ماه است که در آن سربازانی که کد خورده باشند، در اعزام به یگان خدمتی در مدت دو ماه به تحت آموزش های تخصصی قرار خواهند گرفت، که تنها به ارتش و نیروهای انتظامی می باشد و متناسب با این رشته ها است.
  • دوره خدمت: با توجه به میزان تحصیلات فرد درجه نظامی دریافت می کند، و برای تقسیم در شهرهای گوناگون فرستاده می شوند و معمولاً تا پایان دوره در همانجا مستقر خواهند شد، این دوره پس از دوره ی آموزشی آغاز می شود. چهار راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب وجود دارد:
  1. کسر خدمت ایثارگران
  2. کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیر درگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد آب‌وهوا (کاهش زمان خدمت به ۱۹ ماه) و همچنین خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر (کاهش زمان خدمت به ۱۸ ماه)
  3. کسر خدمت فرزند (سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند).
  4. کسر خدمت نخبگان: کسر به میزان ۲ماه تا کل مدت خدمت. همچنین کسانی که سابقه فعالیت در بسیج را داشته باشند، تا شیش ماه کسری خدمت می گیرند و می توانند در سپاه خدمت کنند.

همانطور که در بالا گفتیم تا زمانی که خدمت سربازی انجام نشود، فرد از بسیاری خدمات شهری محروم است. لذا در صورت رفتن به سربازی و گرفتن کارت پایان خدمت در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. اما اگر طی عواملی این کارت گم شد، باید اقدام به گرفتن المثنی آن کنید. در اینجا روش گرفتن المثنی کارت پایان خدمت را شرح می دهیم.

کارت پایان خدمت

نحوه دریافت کارت المثنی پایان خدمت مشمولین داخل کشور

پس از گذشت چهار ماه از مفقود شدن کارت پایان خدمت خود می بایست با مدارک زیر به دفاتر خدمات پلیس انتظامی ۱۰+ مراجعه کنید.

  1. برگ تكمیل درخواست صدور كارت پایان خدمت توسط متقاضی (برگ شماره ۱)
  2. تصویر كارت ملی، صفحه اول و صفحه توضیحات شناسنامه
  3. عكس سیاه وسفید ۳×۲ تمام رخ متقاضی كارت معافیت المثنی با زمینه سفید مطابق با شئونات اسلامی یك قطعه پشت نویسی شده
  4. ارائه برگ تعهد (برگ شماره ۲ كه توسط دفتر اسناد رسمی مورد تایید قرار با گرفته باشد
  5.  لاشه كارت در صورتی كه بخشی از آن سوخته و یا از بین رفته باشد.
  6. گواهی مبنی بر درج آگهی عدم اعتبار كارت پایان خدمت در روزنامه و یا بریده آگهی های مربوط (در دو نوبت به فاصله یک ماه)
  7.  اصل فیش های بانکی
  8. مبلغ ۱۲۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۷۰۰۵ سیبا نزد بانك ملی شعبه حسابهای دولتی
  9. مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۴۰۰۰ وزارت امور اقتصاد و دارایی نزد بانک ملی شعبه ناصرخسرو
  10. مبلغ ۸۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۰۱۰۶۳۷۴۴۷۹۰۰۳ سیبا بانک ملی شعبه علامه طباطبایی شمالی (مخصوص هزینه صدور كارت هوشمند).

مدارک لازم جهت اخذ المثنی کارت پایان خدمت

نحوه دریافت کارت المثنی پایان خدمت مشمولین خارج کشور

مدارك لازم جهت صدور كارت المثنی پایان خدمت مشمولین خارج کشور:

  1. برگ کامل شده درخواست صدور المثنی كارت معافیت / پایان خدمت توسط متقاضی
  2.  تصویر ( كپی ) كارت معافیت / پایان خدمت قبلی عكس سیاه و سفید ۳*۲ تمام رخ مشمول با زمینه سفید و مطابق با شئونات اسلامی، ۲ قطعه پشت نویسی شده.
  3. تبصره: عكس های ارسالی می بایست از یك كلیشه(یک نوع) باشند.از دو قطعه عكس ارسالی یک قطعه عكس بر روی برگ شماره ۲ و قطعه دیگر بر روی برگ شماره ۳ الصاق گردد.
  4. ارائه برگه احراز هویت.
  5.  ارائه برگه تعهد
  6. اخذ مبلغ ۱۹۰،۰۰۰ ریال جهت صدوركارت هوشمند المثنی
  7. در صورت وجود، لاشه کارت.

سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی برگ های احراز هویت و گواهی امضاء متقاضیان را تایید و به همراه كلیه مدارك از آن طریق به وزارت امور خارجه ارسال می کند.

همچنین وزارت امور خارجه موظف است مقادیر اخذ شده از متقاضیان را به شماره حساب های ذیل واریز و ضمنا به صورت ماهانه نسبت به ارسال فیش های واریزی به سازمان اقدام نمایند:

  • مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۷۰۰۵ سیبا نزد بانك ملی شعبه
  • مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۲۱۷۱۱۵۹۰۱۴۰۰۰ وزارت اقتصاد و دارایی – بانك ملی ایران شعبه ناصرخسرو
  • مبلغ ۸۰،۰۰۰ ریال به حساب شماره ۰۱۰۶۳۷۴۴۷۹۰۰۳ سیبا بانک ملی شعبه علامه طباطبایی شمالی ( مخصوص ) هزینه صدور كارت هوشمند.

وزارت امورخارجه موظف است جهت ارسال مدارك دریافتی از سفارت و یا نمایندگی و متعاقبا دریافت كارت های صادر شده و ارسال آن به سفارت و یا نمایندگی مورد نظر جهت تحویل به متقاضی از طریق نماینده اقدام نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
20 نظرات
  1. رحیم اسدی می گوید

    پایان خدمت گم کردم

  2. علی می گوید

    سلام میخواستم ببینم خبر برای چه وقت و چه منبعیه، چون من امروز مراجعه کردم لااقل از نظر هزینه این نیست و برای درخواست المثنی کارت هوشمند پایان خدمت که گم کرده بودم از بنده دو تا مبلغ ۵۴۶۹۰۴ ریال و ۵۰۰۰۰۰ ریال کم کرد!!! درسته که برای الآن مبلغی نیست، ولی اصلا با این مبالغ بالا جور نیست حواستون باشه رفتید پلیس + ۱۰ جا نخورید!!!

  3. حامد می گوید

    سلام بنده المثنی کارت پایان خدمت را گم کردم الان دوباره بهم میدن؟

  4. محمود خادم الذاگرین می گوید

    سلام من سال۶۴ ترخيص شدم کردستان بودم زمان جنگ کارتهای رزمی ودوره احتیاط را گم کردم حالا باید چکار کنم به محل خدمت هم رفتم گفتند مااز شما مدرک نداریم مگه میشه همچین چیزی حالا برای کسر خدمت پسرم وکارت ایثارگری احتیاج دارم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم

  5. عزیز ذبیحی می گوید

    با سلام .اینجانب کارت پایان خدمتم را سال ۸۸ گم کرده ام .خواهشن راهنمایی کنید.ممنون

  6. مهران می گوید

    سلام من کارت پایان خدمت را شستممیخواستم ببینم این کارت خراب میشه یا قابل استفاده است؟

  7. سجاد می گوید

    سلام کارت پایان خدمتمو یک سالی هست گم کردم حالا برای گرفتن المثنی حتما باید تو روزنامه آگاهی کنم

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام پلیس بعلاوه ۱۰

  8. کریم ترابی فرد می گوید

    ۴ساله دفتر پلیس +۱۰ مدارک المثنی و نعویض کارت پایان خدمت منو ارسال کرد یه برگه هم بهم داد که عکسداره و شماره سحا توش نوشته خبری از کارت نشده الان سامانه وظیفه منو سرباز غایب میدونه و هیچ سابقه ای در سیستم ازم موجود نیست بدراباد خرم اباد ۳۶ ماه خدمت کردم کارت ارنش رو هم گرفته بودم اما تووی پاسگاه تحویل دادم واسه یه کاری که مفقود شد الان باید چه خاکی بسر بریزم

  9. رضا می گوید

    آیا عکس سیاه سفید قبول میکند برای کارت پایان خدمت سربازی یا باید رنگی باشه

  10. محمد رضا جهانی گلفزانی می گوید

    سلام خسته نباشید من پایان خدمتم گم کردم از این قدیمیا بود الان رفتم پلیس+۱۰ میگن اسم شما اصلا نیست من پادگان قلعه مرغی ارتش بودم الان اونجا شده پارک لطفا راهنمایی کنید ممنونم

  11. عباس برهانی کردیانی می گوید

    سلام.کارت پایان خدمت المثنی هوشمند خودمو گم کردم .چجوری میتونم درخواست بدم

  12. مسعود می گوید

    سلام برای گرفتن المثنی کارت پایان خدمت آیا باید در روزنامه هم آگهی کنم

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید به پلیس بعلاوه ۱۰و نظام وظیفه مراجعه نمایید.

  13. ناصر افخمی می گوید

    سلام من هیچ تصویری از کارتم که گم شده ندارم که همراه مدارک دیگه واسه المثنی تحویل بدم چکار کنم

  14. رامیز اصل خادمی افضل می گوید

    من ترخیصی سال ۶۴ هستم دو تا کارتها رو گم کردم الان واسه بازنشستگی لازم دارم لطفا جهت دریافت کارت المثنی راهنماییم کنید متشکرم

  15. مصطفی می گوید

    بنده کارت پایان خدمتم را گم کردم چیکار باید بکنم .

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی اقدام نمایید

  16. علی می گوید

    سلام یک سال هست کارت پایان خدمت من به سرقت رفته و دادگاه و کلانتری پرونده هم دارم میشه راهنمایی کنید چطور میتونم المثنی بگیرم

  17. حمید می گوید

    پدر بنده فوت شده
    برای ثبت نام و دریافت کارت ایثارگری جدید ایشون با وجود اینکه کارت ایثار گری قدیمی شون با ثبت سابقه جبهه شون موجوده نیاز به کارت پایان خدمتشون هست ولی اون گم شده. بنده به پلیس +۱۰ مراجعه کردم گفتن به فرد متوفی المثنی داده نمیشه
    چجوری میتونم برای گرفتن المثتی کارت پایان خدمت فرد متوفی اقدام کنم؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند