بیمه مسئولیت چیست و انواع آن

«بیمه مسئولیت»، نوعی از بیمه های عمومی است و جبران کننده خطرات و زیان‌های رخ داده برای اشخاص ثالث بوده و بیمه‌گذار با توجه به جبران خسارت از طرف شرکت بیمه، آرامش و اطمینان خاطر بیشتری دارد. بیمه مسئولیت شاخه های متنوعی دارد و انواع بیمه مسئولیت مانند بیمه مسئولیت عمومی، عملیات ساختمانی، پیمانکار، آتش سوزی، جامع شهرداری، بیمه مسئولیت تابلوها و مجموعه های ورزشی و رایانه ای از انواع آن هستند.

فسخ و بطلان بیمه‌نامه چگونه صورت می گیرد؟

‌بیمه‌نامه را‌ می‌توان در موارد زیر فسخ نمود البته پیش از انقضای مدت آن، با اخطار قبلی کتبی، از طرف ‌بیمه‌گر یا ‌بیمه‌گذار باشد فسخ صورت گیرد؛

در صورت تشدید خطر و عدم موافقت ‌بیمه‌گذار به پرداخت ‌‌حق‌بیمه اضافی مربوطه- در صورت عدم پرداخت ‌‌حق‌بیمه و ‌‌حق‌بیمه اضافی در سررسید‌های مقرر- در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع ‌بیمه‌گذار به طور غیرعمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه از طرف بیمه گر فسخ صورت می گیرد.

چنانچه تشدید خطر، کاهش یافته و یا از بین رفته باشد و ‌بیمه‌گر به تخفیف ‌‌حق‌بیمه راضی نشود ‌بیمه‌گذار حق فسخ خواهد داشت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نحوه حل اختلافات بیمه گر و بیمه گذار

‌بیمه‌گر و ‌بیمه‌گذار در ابتدا سعی براین دارند که از طریق نهاد داوری و ارجاع دعوا به داور اختلافات شان را حل کنند و اگر از طریق داوری به نتیجه نرسند به دادگاه مراجعه خواهند کرد.بیمه مسئولیت

انواع بیمه مسئولیت عمومی

چنانچه در نتیجه فعالیت روزمره فرد یا افرادی، خسارت و زیان جانی و مالی به اشخاص ثالث وارد شود،طبق قانون، عامل زیان مسئول شناخته می‌شود و این مسئولیت را مسئولیت عمومی می‌نامند. بیمه‌‌های مسئولیت عمومی به این جهت ایجاد و برای این موارد کاربرد دارند.

شاخه های پرکاربرد بیمه مسئولیت عبارتند از؛ایکون بیمه مسئولیت

 بیمه عملیات ساختمانی: چنانچه حین عملیات ساختمانی مانند هر یک از عملیات تخریب، گودبرداری، پی‌ کنی، نصب اسکلت فلزی و سایر کارهای عمرانی، زیان‌های مالی و صدمات جسمانی به شخصی وارد شود، می توان با بیمه مسئولیت عملیات ساختمانی این زیانها را مورد پوشش قرار داد. بیمه عملیات ساختمانی، مسئولیت کارفرما و عوامل اجرایی به طور مشترک در مقابل اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه تمام خطر پیمانکاران: این نوع بیمه، برای پروژه‌های در حال احداث عمرانی، ساختمانی و خسارات غیرمترقبه و ناشی از حوادث درحین اجرای پروژه‌‌های زیربنایی و عمرانی و عملیات ساختمانی ساختمان‌‌های اداری، برج‌‌ها، مسکونی، فرودگاه، سدها، پل‌‌ها، کارخانجات، سیلوها، پروژه‌‌های آبیاری و زهکشی، تونل‌ها، راه‌ها، راه‌ آهن، لوله‌ کشی فاضلاب، مخازن آب، و.. را تحت پوشش قرار می دهند.

بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی: ‌بیمه‌نامه فوق برای جبران تمام خسارات مالی و صدمات بدنی ناشی از خطرات احتمالی نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی در قبال اشخاص ثالث صادر می‌شود.

بیمه مسئولیت مجموعه‌های ورزشی: چنانچه اشخاص در زمان استفاده از اماکن ورزشی‌ مانند استخرها، سالن‌‌های‌ ورزشی‌ و بدنسازی‌ و انجام تمرینات و مسابقات، دچار حادثه منجر به نقص‌ عضو، صدمات جسمانی و یا فوت‌ شوند و مدیر مجموعه ورزشی، مسئول جبران خسارت وارد شده باشد خسارت جبران‌ خواهد شد. بنابراین بهترین‌ راه‌ جهت جبران‌ خسارات پیش بینی نشده تهیه ‌بیمه‌نامه مسئولیت‌ مدنی‌ مجموعه‌‌های‌ ورزشی‌‌ می باشد.


بیشتر بخوانید: بیمه شخص ثالث چیست؟


بیمه مسئولیت کامپیوتر: این ‌بیمه‌نامه کلیه خسارات در باب کامپیوتر مانند؛ زلزله، نشست و رانش زمین، آتش‌ سوزی، انفجار، برخورد جسم خارجی، سیل، طوفان، سقوط از بلندی، نفوذ مایعات به داخل اجزا، حمل و جابجایی در محل موردبیمه، نوسانات جریان الکتریسیته و سرقت با شکست حرز را حداکثر تا مقدار ارزش کامپیوتر، تحت حمایت قرار می دهد.

بیمه مسئولیت حیوانات خانگی: ‌بیمه‌نامه فوق، تمام هزینه‌ها و خسارت‌های نگهداری از حیوانات خانگی مانند پرداخت هزینه‌های حوادث در اثر حمل و نقل، هزینه‌های جراحی و بیمارستانی حیوانات خانگی، بیماری، سرقت، زایمان و سخت‌ زایی، را تحت پوشش قرار‌ می‌دهد. البته جهت استفاده از این نوع بیمه به شناسنامه و میکروچیپ نیاز است.ایکون بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت آتش سوزی: بیمه‌ آتش سوزی خسارت‌های ‌‌وارد به اشخاص ثالث که در اثر گسترش‌ دامنه‌ آتش‌ سوزی‌ است و سبب‌ ورود خسارات‌ مالی‌ و جانی‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ می‌گردد را تحت پوشش قرار‌ نمی‌دهد؛‌ اما ‌بیمه‌‌ مسئولیت مدنی ناشی از آتش‌ سوزی، کلیه‌ زیان‌های‌ ناشی‌ از خطراتی مانند ترکیدگی‌ لوله‌های‌ آب‌ و ضایعات‌ آب‌ آتش‌ سوزی‌، انفجار وارد به‌ اشخاص‌ ثالث‌ را جبران‌ می نماید.

بیمه مسئولیت جامع شهرداری: ‌بیمه‌نامه مذکور جهت جبران تمام خسارت‌های مالی و صدمات جانی ناشی از خطرات احتمالی عملیات عمرانی، ‌زیر بنایی و … که شهرداری انجام می دهد به کار می رود.

بیمه مسئولیت شکارچیان و محیط بانان: طبق شرایط این ‌بیمه‌نامه مسئولیت، شكارچیان و محیط بانان در صورتی که مجوز قانونی برای فعالیت داشته باشند، درمقابل حوادثی که هنگام شكار یا انجام وظایف محیط بانی برای اشخاص ثالث به وجود آید، تحت پوشش بیمه‌‌ای قرار‌ خواهند گرفت.

بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی: مسئولیت افرادی که در مراکز آموزشی درحال کار یا تحصیل هستند، بر عهده مدیران این مراکز‌ است به همین دلیل در صورتی که برای یکی از افراد در زمان حضور در مرکز آموزشی اتفاقی بیفتد، خسارات آن بر عهده مدیران مراکز‌ می‌باشد.

بیمه مسئولیت مستأجر در مقابل موجر: مسئولیت نگهداری مورد اجاره در طول مدت قرارداد اجاره بر عهده مستأجر می‌باشد. بیمه مسئولیت مستأجر در مقابل موجر، برای پوشش خسارات مالی احتمالی است که در زمان اجاره برای مورد اجاره ممکن است رخ دهد.بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت حرفه ای

بیمه مسئولیت حرفه ای به تبع حرفه و حوزه شغلی افراد تعیین می شود و انواع مختلفی دارد؛ بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پیراپزشکان، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین، بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای دلالان رسمی، نمایندگان بیمه و…بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان و پیراپزشکان: ‌بیمه‌نامه مسئولیت حرفه‌‌ای پزشکان طبق قانون مسئولیت مدنی و قوانین و مقررات نظام پزشکی کشور تدوین می شود.بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان تعهد دارد خسارت جانی وارد بر بدن بیمار که ناشی از مسئولیت پزشک به علت غفلت یا قصور یا اشتباه، پزشک در تشخیص، معالجه، مداوا، اعمال جراحی و انجام امور پزشکی دچار صدمات جسمانی شده و یا فوت شوند، را جبران کند.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین: بیمه مهندسان برای پوشش خسارت جانی و مالی که به مالکین ساختمان‌ها، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی، ناشی از مسئولیت حرفه‌‌ای مهندسین و ناظر ساختمان که عضو سازمان‌ نظام مهندسی و دارای پروانه هستند به کار می رود.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای دلالان رسمی و نمایندگان بیمه: این بیمه به منظور جبران خسارت‌‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت دلالان رسمی بیمه و نمایندگان بیمه کاربرد دارد.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای وکلای دادگستری: هدف این ‌بیمه‌نامه؛ پوشش مسئولیت خسارت‌های مالی ناشی از مسئولیت وکلای دادگستری در برابر اشخاص ثالث است.

بیمه مسئولیت حرفه‌‌ای سردفتران و دفتریاران: این ‌بیمه‌نامه با هدف پوشش خسارت‌‌های مالی احتمالی ناشی از مسئولیت سردفتران و دفتریاران برای افراد ثالث صادر می‌شود.

سایر بیمه های مسئولیت

از دیگر انواع بیمه مسئولیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا: بیمه مسئولیت ناشی از تولید نیز بیمه مسئولیت است و برای پوشش مسئولیت تولیدکنندگان، در قبال خسارت‌های جانی و یا مالی ‌‌وارد شده به مصرف کنندگان کالاهای تولیدی و همچنین اشخاص ثالث ناشی از پروسه تولید به کار می رود.

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان: بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، خسارات و صدمات بدنی ‌‌وارده به کارکنان و کارگران در محیط کار و حین انجام کار، به وسیله کارفرما را دربر می گیرد.

بیمه مسئولیت قراردادی: ‌بیمه‌نامه مسئولیت قراردادی با هدف جبران خسارت‌های مالی و جانی ‌‌وارده به یک طرف قرارداد به علت تخلف طرف دیگر از تعهدات و شرایط مندرج در قرارداد‌ کاربرد دارد. بیمه مسئولیت قراردادی، خسارات مالی ناشی از مسایل مذکور را جبران‌ می‌کند.

برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر راجع به بیمه می توانید به کتاب دعاوی بیمه  در رویه دادگاه ها به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند