راهنمای کامل برای درک حقوق و مشاوره حقوقی

عدم آگاهی کافی افراد عادی در موارد مختلفی که با مسائل حقوقی درگیر می‌شوند، می‌تواند سبب نرسیدن به حقوق قانونی خود یا متضرر شدن در دعاوی و تعاملات خود با دیگران شود. یکی از راههای پیشگیری از چنین مواردی شناخت حقوق خود، با مشاوره با وکیل٬ حقوق و مشاوره حقوقی صحیح است. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا ضمن ارائه تعریفی کلی برای حقوق اساسی هر فرد، به بیان اهمیت مشاوره حقوقی و انواع آن بپردازیم.

مشاوره حقوقی
جلسه با مشاوره حقوقی

چرا نیاز به درک حقوق و مشاوره حقوقی داریم؟

شاید بتوان مهمترین دلیل نیاز به مشاوره حقوقی و مشاوره آنلاین حقوقی  را استفاده از تجربه و مهارت فردی متخصص در زمینه درک مسائل حقوقی دانست. داشتن جلسات مشاوره حقوقی با کارشناسی با تجربه می‌تواند برای هر فرد، حتی زمانی که همه قوانین را مرور کرده است نیز مفید واقع شده و منجر به یافتن راه حلی مناسب برای بحران های حقوقی پیش رو  شود. در ادامه این مطلب پس از بیان توضیحاتی در مورد حقوق، حوزه های مختلف مشاوره های حقوقی را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

مفهوم و اصول اساسی حقوق

 معانی مختلفی را برای مفهوم حقوق یافت. در حالت کلی حقوق جمع حق و حق در اصطلاح  به امتیازی که شخص در جامعه  دارد، گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر از مفاهیم حقوق٬ در این برداشت معنای حقوق فردی استنباط می‌شود. در عبارت دیگر می‌توان آن را مجموعه ای از قواعد تنظیم کننده و حاکم بر روابط اشخاص در جامعه معین بیان کرد.

نقش و اهمیت مشاوره حقوقی

به دلیل گستردگی موارد حقوقی، احقاق حقوق و دادرسی نیز قاعدتا نیاز به مشاوره با افراد متخصص در این زمینه خواهد داشت. طرح شکایت و دعوی بدون دریافت مشاوره حقوقی موجب اتلاف وقت دادگاه و اطاله دادرسی می‌شود، ضمن آنکه ممکن است موجب اعتبار امر مختومه در پرونده شود.

این اصطلاح در مسائل حقوقی بدین معناست که امکان طرح دعوای مجدد از فرد سلب می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی پیش از طرح دعوی در دادگاه، مشکل خود را با مشاور حقوقی و وکیل آنلاین  مورد بررسی قرار دهید.

چگونه بهترین وکیل را انتخاب کنیم؟

یکی از دغدغه های افراد در مسائل و دعاوی حقوقی انتخاب وکیل است. در این انتخاب، داشتن برخی شرایط و خصوصیات را می‌توان به عنوان ویژگی های یک وکیل خوب به شمار آورد. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

علم حقوق و تحصیلات مرتبط با آن بیش از ۱۵ گرایش متفاوت دارد و در انتخاب بهترین وکیل برای پرونده خود باید به دنبال وکیلی بگردید که تحصیلات و مهارت مرتبط با موضوع حقوقی شما را داشته باشد.

  • دارا بودن تجربه

علاوه بر تخصص، تجربه کافی در پرونده های مشابه نیز می‌تواند موجب آگاهی از راه حل هایی باشد که شاید دیگر وکلا از آن بی اطلاع باشند. البته اطلاع از میزان تجربه وکیل کار چندان ساده ای نیست؛ اما از طریق مطالعه رزومه کاری وکیل و بررسی اطلاعات مربوط به پرونده های قبلی وی از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات، می‌تواند در این مورد به شما کمک نماید.

علاوه بر این موارد برای انتخاب بهترین وکیل باید داشتن خصوصیات زیر نیز مورد بررسی قرار گیرد:

  • حسن شهرت وکیل
  • داشتن ارتباطات قوی
  • رازدار و امانت دار بودن
  • صادق و راستگو بودن

انواع حقوق

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که علم حقوق به تنظیم روابط اشتغال دارد و پیچیدگی روابط امروزی نیز موجب شده است که علم حقوق قواعد گوناگون و متعددی را شامل شود. این گستردگی باعث شده است که گرایش ها و شاخه های متعددی در علم حقوق و مشاوره حقوقی ایجاد شود که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت؛

۱-حقوق شغلی٬حقوق و وظایف کارمندان و کارفرمایان

این شاخه از حقوق در برگیرنده قواعد و مقررات حاکم بر روابط کاری است و شامل کلیه روابط حقوقی می‌شود که از انجام کار برای دیگری ناشی می‌شود و در تمام مواردی که اجرای کار با تبعیت نسبت به کارفرما همراه است، حاکم می‌باشد.

به عبارت دیگر حقوق شغلی یا همان حقوق کار را می‌توان مجموعه قواعد حاکم بر روابط میان کارگر و کارفرما و نیز قواعد مرتبط با حقوق افراد، برای دستیابی به کار تعریف نمود.

۲-حقوق خانواده٬از ازدواج تا طلاق

حقوق خانواده به مجموعه قوانین و حقوق مرتبط با روابط خانوادگی گفته می‌ شود که در شرایطی مانند ازدواج، طلاق، حضانت فرزند و تقسیم املاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اغلب موارد ممکن است برای شرایط ذکر شده، اختلاف نظرهایی در بین خانواده ها رخ دهد که کمک گرفتن از مشاوره حقوقی خانواده در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

۳-ملکی و املاک٬حقوق مالکانه و اجاره

به طور کلی می‌توان حقوق مرتبط با خرید و فروش املاک را در سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • دعاوی حقوقی املاک که مرتبط با مواردی از قبیل تنظیم سندها به صورت رسمی‌، گرفتن پایان کار، لغو قراردادهای مشکل دار، تخلیه اماکن و… می‌باشند.
  • دعاوی کیفری ملکی که شامل پیگیری حقوقی در مواردی که جرم هایی مانند جعل سند، تغییر کاربری، فروش مال غیر، تصرف عدوانی و .. رخ داده باشد.
  • دعاوی ثبتی املاک که مشکلات مربوط به ثبت کردن سندها و املاک را شامل می‌شود.

۴-حقوق کسب و کار٬راهنمایی برای کارآفرینان

این بخش از حقوق، روابط و قوانین مرتبط با کلیه مواردی که در حین فعالیت های تجاری، از قبیل راه اندازی کسب و کار، افتتاح شعب جدید؛ ارتباط با مشاغل دیگر و تعامل با شرکت های تابعه را شامل می‌شود. در مشاغل بزرگ اغلب از وکیلی متخصص در حقوق کسب و کار برای انجام امور حقوقی کمک گرفته می‌شود.

رضایت فرد از مشاوره حقوقی
رضایت فرد از مشاوره حقوقی و دست دادن با یکدیگر

۵-حقوق مالی و مالیات٬اطلاعات کاربردی

از دیگر انواع حقوق کاربردی به خصوص در شرکت های بزرگ و بنگاه های اقتصادی، حقوق مالی مرتبط با قوانین مالیاتی کشور است. برای تسلط بر این نوع حقوق تنها داشتن یک حسابدار و مشاور مالی کافی نیست و مشاوره حقوقی مالیاتی یک اقدام ضروری به شمار می‌آید.

۶-حقوق جزا و کیفری٬ مفاهیم پایه

این نوع از حقوق هر نوع جرم و جنایت تعریف شده در  قانون اساسی کشور از قبیل قتل، سرقت و سایر جرایم  را شامل می‌شود. در واقع حقوق جزا و کیفری در مواردی که تحت عنوان جرایمی‌علیه دولت طبقه بندی‌ می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷-حقوق مهاجرتی راهنمای حقوق مهاجرتی

حقوق مهاجرتی شامل کلیه موارد مرتبط با تابعیت یا ورود افراد به کشورهای دیگر می‌باشد. اموری از قبیل اشتغال، درخواست ویزا، اخذ شهروندی‌، پناهندگی و سایر مسائل مربوط به مهاجرت را در بر می‌گیرد.

۸-حقوق ملی و بین المللی٬انطباق با قوانین مختلف

این بخش از حقوق، قواعد بین المللی و قوانین و مقررات حاکم و ناظر بر روابط میان افراد، سازمانها و دولت ها که واجد جنبه فرامرزی باشد را شامل می‌شود. در توسعه زیر ساخت های حقوقی در تحکیم جایگاه دولت – ملت، در روابط بین الملل یک کشور، نقشی استراتژیک و اساسی ایفا می‌کند. همچنین سایر مسائل حقوقی که نیاز به انطباق قوانین موجود کشورهای مختلف باهم داشته باشند. در حیطه تخصصی این بخش از علم حقوق قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

در این مطلب با تعریف حقوق و مشاوره حقوقی آشنا شدیم. دانستیم که علم حقوق شامل گرایش های متعددی است. پیش از دریافت هر مشاوره حقوقی بهتر است. ابتدا حوزه تخصصی مساله خود را بشناسیم. سپس با مراجعه به کارشناس تخصصی این حیطه؛ بتوانیم از یک مشاوره حقوقی صحیح، حداکثر بهره را ببریم.

سوالات متداول

۱- مشاوره حقوقی به چه کاری گفته می‌شود؟

 مشورت به فرد بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با یک وضعیت خاص حقوقی٬ تا بر مبنای این راهنمایی ها بتواند اقدامات قانونی لازم در حل مشکل را انجام دهد.

۲-مشاور حقوقی کیست؟‌

 اغلب یک وکیل یا کارشناس حقوقی است. می‌تواند  افراد حقیقی یا حقوقی را در زمینه یافتن راه حل های قانونی حل مشکلات خود راهنمایی کند.

۳- چه اهمیتی در روند قانونی یک مساله دارد؟

یک مشاوره دادن حقوقی صحیح می‌تواند از اطاله دادرسی جلوگیری کند و از متضرر شدن فرد در دعاوی مطرح شده جلوگیری نماید. همچنین در اغلب موارد هزینه مشاوره حقوقی نسبت به استخدام یک وکیل بسیار کمتر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند