نحوه دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی

این روزها بیشترین چیزی که در بین عموم مردم طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است، کسب و کارهای اینترنتی می باشند. این افراد به دلیل بستر مناسبی که برای مردم فراهم کرده اند باعث راحتی در خرید یا دریافت خدمات شده اند.

به خصوص در این روزها بخاطر شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، افراد ترجیح می دهند که اغلب خریدهای خود را به صورت مجازی انجام دهند. همچنین با توجه به سهولت دسترسی به اینترنت، اکثر فعالیت‌های تجاری، ترجیح می‌دهند محصولات و خدمات خود را از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن های موبایل معرفی و ارائه نمایند.

به همین دلیل امروزه کسب و کارهای اینترنتی زیادی مشغول به فعالیت می باشند. بخاطر اینکه اینترنت فضای نسبتا جدیدی‌ به خصوص در کشور ما می باشد، کلاهبرداری‌ها و سوء استفاده‌ها در این فضا به راحتی انجام می شود.

بنابراین می بایست اقداماتی به منظور ساماندهی این کسب و کارها در نظر گرفته شود تا هرچه کمتر کلاهبرداری ها و سوء استفاده ها انجام شود. در ادامه این مطلب کلیه اطلاعات لازم جهت صدور مجوز کسب و کار اینترنتی را شرح می دهیم. همچنین به بررسی مدارک و شرایط لازم به منظور دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی می پردازیم.

انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی

در قدم اول شما باید بدانید که برای چه کسب و کاری چه مجوز هایی لازم است. با توجه به این نکته که شما فروشنده یک محصول هستید یا تولید کننده، یا اینکه شما قصد بازاریابی محصول در فضای مجازی را دارید باید نسبت به دریافت مجوز مورد نیاز خود اقدام نمایید.

انواع مجوز برای کسب و کار اینترنتی

در حوزه کسب و کارهای آنلاین دو دسته مجوز مورد نیاز می باشند:

  • دسته اول مجوزهای عمومی یا همان نماد اعتماد
  • دسته دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف است.

در ادامه به تعریف هرکدام میپردازیم.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مجوزهای عمومی کسب و کار در اینترنت

این مجوزها برای کلیه کسب و کارهای آنلاین عمومیت دارد و می بایست با توجه به نوع کاربری سایت این نماد دریافت شود. نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب و کار از جمله این مجوزها هستند. نماد اعتماد الکترونیکی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می شود. طبق قوانین این مرکز دریافت این نماد فقط برای سایت هایی است که در آنها فرایند فروش کالا یا خدمات انجام می شود.

به طور کلی همه فروشگاه های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند.

مجوزهای اختصاصی کسب و کار اینترنتی

این مجوزها شامل همان گروه صنفی موردنظر می باشد. به طور مثال به منظور فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی مثل کتاب به مجوز وزارت ارشاد نیاز است و جهت محصولات مربوط به سلامت و درمان به مجوز وزارت بهداشت و درمان نیاز دارید.

به طور کلی هر صنفی نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه را دارد. نکته قابل توجه در این مورد این است که سایت های شرکتی و شخصی نیاز به اخذ پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.مجوز نظام صنفی رایانه‌ای برای فروشگاه اینترنتی و کسب و کار اینترنتی

پروانه کسب و کار اینترنتی

پروانه کسب و کار اینترنتی از مهم‌ترین مجوزهای لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد. پروانه یا مجوز صنفی، مجوزی است که می بایست از صنف حوزه فعالیت مربوطه دریافت شود. در صورتی که در حوزه فعالیت شما صنف خاصی وجود نداشته باشد باید مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی اخذ نمایید.

به طور مثال کسب و کار اینترنتی که در حوزه فروش مواد غذایی فعالیت دارد، در صورتی که تولیدکننده محصول و یا مواد غذایی باشد، نیازی به دریافت مجوز نیست و فقط باید مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تولید محصول خود دریافت کنند.

به این معنی که سایت اینترنتی مجوز نمی گیرد بلکه کسب و کار موردنظر در گرو داشتن مجوز است. به طور کلی هر محصولی که شما قصد فعالیت روی آن در فضای مجازی دارید می بایست مجوز لازم را از مراکز ذیصلاح دریافت نمایید.

مجوز ساماندهی برای فروشگاه اینترنتی

مجوز ساماندهی یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است. سایت ساماندهی، به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وابسته می باشد. این مرکز خود از توابع وزارت فرهنگ و ارشاد به شمار می رود. وظیفه این سامانه جمع آوری اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی است.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای برای فروشگاه اینترنتی

این مجوز یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی است. همه شرکت‌ها قبل از شروع فعالیت‌های طراحی، تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم افزاری، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و نمونه‌های شبیه آن ها لازم است بعد از ثبت شرکت طبق قانون تجارت، به نظام صنفی استان خود مراجعه کنند و مجوز فعالیت خود را اخذ نمایند.

مدارک مورد نیاز برای کسب مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

  • کپی روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  •  تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • کپی مدرک تحصیلی مدیرعامل
  •  کپی کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  • کپی اساسنامه
  • کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی
  • کپی لیست بیمه
  • ارائه تصویر آخرین رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک
  •  کپی لوگو و گواهی ثبت

مراحل لازم جهت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب

آن دسته از کسب و کارهایی که دارای نماد می باشند، ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد هستند. این کسب و کارها باید مدارکی برای دریافت پروانه کسب داشته باشند.

این مدارک عبارتند از:

  1.  نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
  2.  ارائه گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
  3.  ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
  4. ارائه گواهی شرکت در دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار
  5.  دریافت و ارائه تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  6.  ارائه کپی کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و ارائه گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
  7.  ارائه کپی کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل معافیت دائم و معافیت پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن
  8.  ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با کسب و کار یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
  9. ارائه مصوبه هیأت مدیره جهت صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء طبق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی

مراحل لازم جهت دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

  1. راه اندازی کسب و کار مجازی (بر طبق چک لیست های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی)
  2. ثبت تقاضا توسط متقاضی در سامانه اینماد
  3.  ارجاع تقاضای کسب و کار مشمول قانون نظام صنفی به سامانه اصناف بعد از ارزیابی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  4. بارگذاری مدارک درج شده در ماده ۴ این آیین نامه (مدارک ذکر شده در بالا) در سامانه اصناف حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از قبول تقاضا
  5.  تکمیل پرونده توسط اتحادیه (مطابق ماده ۴این آیین نامه)
  6. صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی بعد از تطبیق مدارک بارگذاری شده با اصل آن ظرف پانزده روز و ارسال مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد

مرجع صدور مجوز کسب و کار اینترنتی

دستگاه اجرایی که مجوز کسب و کار را صادر میکند وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
16 نظرات
  1. احسان می گوید

    سلام آیا با جواز کسب اینترنتی میشه پلمپ مغازه املاک و باز کرد چون اتحادیه املاک در پردیس تشکیل پرونده نمیده برای صدور جواز در حال حاضر هم پلمپ میباشد ممنون

  2. احسان می گوید

    هزینه جواز کسب اینترنتی برای املاک چقدره با تشکر

  3. چمنی می گوید

    سلام
    من یک معلم ورزش هستم و قصد راه اندازی یک سایت برای انجام خدماتی در حوزه ورزش از قبیل ارائه برنامه تمرینی و استعدادیابی ورزشی، مشاوره ورزشی و برگزاری دوره های آموزشی را دارم. احتمالا در آینده فروش محصولات آموزشی ام را هم در همین فضا انجام دهم . لگوی کارم را طراحی کرده ام نیاز به چه مجوزهایی هست؟ سپاس گزار می شم راهنمایی بفرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :باشماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰تماس بگیرید.

  4. مهدی می گوید

    سلام و درود
    برای ایجاد یک کسب و کار از طریق طراحی اپلیکیشن چه مجوزهایی لازم میشه ممنون؟و آیا اول اپلیکیشن رو طراحی کنیم مجوز بگیریم یا بعد از مجوز شروع به طراحی کنیم؟

  5. N می گوید

    سلام شب بخیر ضمن تشکر از مدیریت محترم برنامه و وکلای عزیز
    سوال من اینه برای مجوز آموزشگاه ایمنی و آتش نشانی جهت مدارکی و شرایطی لازمه؟ لطفا راهنمایی بفرمائید

  6. Mehdi می گوید

    ۷ خان رستم رو باید رد کنی که میخوای کار کنی

  7. Eddy می گوید

    جهت دریافت مشاوره در زمینه های مختلف کسب و کاری مانند مشاوره راه اندازی
    کسب و کار ، مشاوره فروش ، مشاوره حقوقی ، مشاوره مالیاتی، مشاوره مالی و …
    به سایت ما مراجعه کنید

    My blog post این لینک

  8. اسلامی می گوید

    سلام من میخوام یه موسسه توسعه فردی واموزشهای انلاین وحضوری راه اندازی کم چیکار باید بکنم وبه چه مجوزهایی نیاز دارم

  9. غلامی می گوید

    سلام وقت بخیر مشابه سوال بنده بالا بود که پاسخش رو ندیدم. من قصد ساخت اپلیکیشن دارم یه پزشک طب هست که خودش پیج داره و اموزش میده اگر از رو نسخه های پیج ایشون اپ درست کنم قانونا مشکل نداره؟؟؟ یا مجوز از کجا بگیرم

  10. لقمان نبی می گوید

    من اهل روستای مرزی هستم ازپیرانشهر ازاذربیجان غربی اسم روستا زیوکه به جزکولبری هیچ شغلی ندارم ولی در وستا جای نگهداری دامدار دارم ولی مجوزندارم جهت دام به طلاق وقشلاق

  11. 555 می گوید

    جهان سوم دقیقا یعنی بشرح بالا، یعنی ۴تا احمق بی سواد جمع شدن یجا یه چیزی گفتن و هیچ کدوم هم نمی دونه دنبال چی هس، اگه از تک تکشون بپرسی منظورت چی هست بقران نمی تونه بگه، بهرحال این مملکت الکی مملکت جهان سوم نشده بالاخره یه احمق هایی بودن.

  12. فرمانی می گوید

    سلام وقت همگی بخیر
    مورد توجه دوستانی که قصد راه اندازی کسب و کار در فضای آنلاین رو دارند. بنده کارم طراحی وب سایت هست، وب سایت شخصی، پزشکی، آموزشی، شرکتی، فروشگاهی و….
    خوشحال میشم در زمینه طراحی وب سایت کسب و کارتون بتونم خدمتی انجام بدم. شماره تماس ۰۹۱۷۳۰۳۴۷۷۳

  13. شجاعی می گوید

    با سلام
    جهت اخذ مجوز کسب و کار اینترنتی برای فروش اینترنتی کالای پزشکی به سایت g4b.ir راهنمایی شدم. آیا این سایت درست است یا کلاهبرداری؟
    لطفا جواب دهید چون اطلاعات رو وارد کردم و الان نگرانشم.

  14. مجتبی رحمانی می گوید

    سلام. وقت بخیر. ممنون از اطلاعات خوبتون. من یک سایت اینترنتی فروش محصولات کشاورزی و غذایی و ارگانیک طراحی کردم و مجوز اینماد هم دارم اما دفتر کارم را از اصفهان به تهران منتقل کردم. لطفا راهنمایی بفرمایید که برای مجوز چیکار باید انجام بدم/ سپاس

  15. علی می گوید

    سلام خسته نباشید من میخواستم در زمینه آموزش علمی رانندگی به صورت مجازی فعالیت کنم می خواستم بدونم با اینکه کارت مربی گری ندارم میتونم مجوز کسب و کار بگیرم و در آینده مشکلی پیش نمیاد؟

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند