گواهینامه رانندگی بین المللی چیست و شرایط صدور آن چگونه است؟

برای رانندگی در سایر کشورهای جهان نیازمند مدرکی تحت عنوان “گواهینامه بین ­المللی” هستید. گواهی­نامه بین­ المللی به شما این امکان را می­دهد تا با رعایت قوانین و مقررات کشور جدید در تمامی جاده ­های مشخص شده رانندگی کنید.

ایران به همراه ۱۹۶ کشور دیگر از اعضای این سازمان هستند که با در دست داشتن گواهینامه بین­ المللی اجازه­ ی رانندگی در آن­جا را خواهید یافت.

در ادامه برای شما به توضیح گواهی­نامه بین­ المللی، مراحل گرفتن اخذ حضوری و غیرحضوری گواهینامه بین ­المللی، مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه بین ­المللی و هزینه­ اخذ گواهی­نامه بین ­المللی می­ پردازیم.

گواهی­نامه بین ­المللی چیست؟

گواهی­نامه­ بین ­المللی مدرکی است که با کسب آن شما به عنوان یک توریست می توانید در مدت زمانی بین یک تا سه سال (به انتخاب خودتان) در کشور مقصد رانندگی کنید.

برای اخذ گواهی­نامه بین­ المللی مانند گواهی­نامه پایه ۳ نیازمند مراجعه به ناجا یا پلیس۱۰+ نیستید.

 گواهینامه-رانندگی-بین-المللی-چیست

همان­طور که گفتیم با دریافت این مدرک شما در تحت عنوان یک توریست در آن کشور هستید، پس جهت اخذ گواهی­نامه بین ­المللی نیز لازم است به سازمان گردشگری و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید.

هم­چنین در نخست و پیش از همه­ این مراحل می بایست پاسپورت و گذرنامه خود را تهییه و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مراحل دریافت گواهی­نامه بین­ المللی

دریافت گواهی­نامه بین­ المللی از دو راه امکان پذیر می­باشد: حضوری و غیر حضوری.

  • دریافت گواهی­نامه به صورت غیرحضوری:

بهتر است در ابتدا مد نظر داشته باشید، برای دریافت گواهی­نامه بین ­المللی به صورت غیرحضوری چیزی حدود ۷ تا ۱۰ روز زمان لازم است. مدارک لازم را که در ادامه ذکر می کنیم می بایست با بالاترین کیفیت اسکن و در قسمت­ های مربوطه­ ی سایت https://www.shop.taci.ir آپلود کنید.

با انجام تمامی مراحل و هم­چنین ضمن خواندن قوانین و تایید آن­ها روی گزینه خرید کلیک کنید. گواهی­­نامه بین ­المللی از طریق پست در مدت زمان گفته­ شده به دست شما می­رسد.

  • روش دریافت گواهی­نامه بین ­المللی به صورت حضوری:

در تمامی شهرهای کشور نمایندگی یا مراکز اصلی سازمان گردشگری و اتومبیلرانی وجود دارد.

با مراجعه به سایت https://www.gis.taci.ir می­ توانید نزدیک­ترین مرکز یا نمایندگی صدور گواهی­نامه بین ­المللی به محل زندگی خود را پیدا کنید. در ضمن شماره­ ی ۰۹۶۲۹ نیز راهنما و پاسخگوی مشکلات شما در این خصوص می­باشد. بعد از یافتن نزدیک­ترین مرکز می بایست اقدام به تکمیل مدارک کنید.

گواهینامه-رانندگی-بین-المللی-چیست

هزینه­ ی گواهی­نامه بین ­المللی

اخذ گواهی­نامه بین­ المللی برای یک­سال ۱۰۹ هزار تومان هزینه دارد.

برای دریافت گواهی­نامه بین­ المللی به مدت زمان سه ­سال نیازمند پرداخت ۳۳۵هزارتومان هستید.

گواهی­نامه موتور سیکلت نیز ۱۳۲ هزار تومان هزینه دارد.

برای دریافت گواهی­نامه بین ­المللی به این دو نکته توجه کنید

قبل از دریافت گواهی­نامه بین ­المللی شما باید با تمامی قوانین و مقررات کشور مقصد آشنا بوده و آن­ها را رعایت کنید. چرا که در صورت بروز هرگونه خطا و سهل انگاری با توجه به قوانین موجود در آن کشور با شما برخورد خواهد شد.

پیش از اقدام برای اخذ گواهی­نامه بین­ المللی دقت کنید کشور انتخابی شما در زمره­ ۱۹۶ کشور هست یا خیر. برخی کشورها مانند امارات امکان رانندگی را فقط به خودروهای اجاره­ ای می­ دهند و برخی دیگر همانند چین یا قبرس امکان رانندگی به توریست را نمی­ دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
1 نظر
  1. کامران بهمنی می گوید

    من گواهینامه پایه دوم بیسواد میخوام

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند