استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی

اگر می‌خواهید بدانید که آیا خانه ای که خریداری کردید به نامتان زده شده یا خیر و در این باره مطمئن شوید یا اینکه به طور کلی بدانید که خانه ای به نام شما هست، «استعلام سند مالکیت» به شما در این زمینه کمک می‌کند.

راه های مختلفی برای استعلام سند مالکیت وجود دارد. از جمله اینها استعلام سند تک برگی و استعلام سند با پلاک ثبتی می‌باشند. یکی دیگر از این روش‌ها، استعلام سند مالکیت از طریق کد ملی است. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی می‌پردازیم.

استعلام سند مالکیت به چه معنا است؟

گاهی در برخی از شرایط، افراد مجبور به اثبات بعضی از مالکیت‌های خود می‌شوند. جهت اثبات یک مالکیت، باید سند و مدرک رسمی داشته باشید. یکی از راه‌های قانونی که در این مواقع باید طی کنید استعلام گرفتن از سند مالکیت است.

در مواقعی که قصد دارید مالکیت یک ملک را به نام خود به افراد دیگر اثبات کنید، باید از سند مالکیت خود استعلام بگیرید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

آیا می‌توان استعلام سند مالکیت شخص دیگری را گرفت؟

امکان استعلام با کارت ملی شخص دیگری وجود ندارد. بدین معنی که شما نمی‌توانید از طریق کارت ملی شخص دیگری، نسبت به استعلام سند مالکیت آن فرد اقدامی کنید. تنها در صورتی می‌توانید سند مالکیت شخص دیگری را استعلام کنید که حکم قضایی داشته باشید. در غیر این صورت، فقط وکیل و نماینده قانونی شخص حق استعلام سند مالکیت او را دارد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین نهادهای رسمی و اداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک است. تثبیت و حمایت از مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان است.

از دیگر وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  ثبت و مستند سازی مالک‌های حقیقی و حقوقی
  2.  ثبت موسسات تجاری و غیر تجاری
  3. تنظیم اسناد رسمی
  4. ثبت ازدواج و طلاق
  5.  استعلام سند
  6.  ثبت اختراع
  7.  ثبت طرح‌ های صنعتی و تجاری
  8.  اجرای مفاد اسناد رسمی کشور

استعلام-سند-مالکیت-با-کد-ملی

سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

به دلیل جلوگیری از شلوغی و ازدحام در اداره ثبت، این سازمان امکان انجام خدمات الکترونیکی از طریق سایت این نهاد را در اختیار شما قرار داده است.

انجام بعضی از استعلام ها و پیگیری ها از طریق سامانه الکترونیک می‌تواند صرفه‌جویی در وقت شما باشد.

شما می‌توانید با داشتن کد ملی و کد رهگیری معاملات و مبایعه نامه صورت گرفته، به پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه و معاملات صورت گرفته و روند ثبت آن‌ها را استعلام و پیگیری کنید.

امکاناتی که توسط سامانه الکترونیکی سازمان ثبت املاک و اسناد رسمی کشور در اختیار شما قرار داده شده است به قرار زیر می‌باشند:

  1.  استعلام ممنوع الخروجی اجرای اسناد رسمی
  2. ارائه فرم پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیک ملک
  3.  ارائه فرم طرح شکایت در مورد خدمات الکترونیک ثبتی
  4.  ارائه فرم تصدیق اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی
  5.  امکان پرداخت الکترونیک وجوه دفاتر اسناد رسمی
  6.  ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری

نحوه استعلام سند مالکیت با کد ملی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با توجه به حفظ حریم خصوصی افراد نسبت به فرایند استعلام سند ملک اقدام می‌کند. بدین صورت که تنها صاحب کد ملی موردنظر حق استعلام سند مالکیت را دارد.

به منظور استعلام سند مالکیت با کد ملی با مراجعه به یکی از شعب سازمان ثبت به همراه کارت ملی و مدارک شناسایی خود می‌توانید با ارائه کد ملی خود نسبت به استعلام اسناد ثبتی خود اقدام کنید.

از طریق این استعلام، تمام پلاک ثبتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که شامل برخی از اطلاعات ملک مورد نظر نیز می‌شود.

شناسه یکتای استعلام چیست؟

پس از ثبت اطلاعات سند ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، یک کد ۱۸ رقمی به سند شما اختصاص داده می‌شود که برای هرکس با شخص دیگر متفاوت است؛ به این کد شناسه یکتای استعلام می‌گویند.

در مواقعی که قصد استعلام سند مالکیت خود را دارید، این شناسه که توسط املاک در موقع خرید خانه ثبت می‌شود، موجب تسریع روند پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در مورد مشخصات ملک و مالک آن، می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
39 نظرات
  1. سیدحسین طباطبایی می گوید

    با سلام فردی را بعنوان وکیل وقرارداد نوشتیم با مبلغ ۳۵ میلیون تومان که ۵میلیون آن نقد دادم و در صورتی که پرونده به نعع من حکم صادر شود ۳۰ میلیون چک را وکیل تاریخ بزندو وصول نمایدقبل از اینکه وقت رسیدگی وابلاغیه به وکیل صادر شود ایشان را بوسیله اظهارنامه عزل کردم حال چک را به کسی داده و دادخواست تامین خواسته داده وقرار صادر وابلاغ به من شده
    است آیا حق گرفتن چک رادارد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بسته به نوع قرارداد بینتون داره و نیاز به بررسی داره ولی اگر شرط همینی بوده که فرموده اید ایشان حق وصول ندارد

  2. امید اسدی می گوید

    مشكل اداره ثبت اختراعات از سال ۹۲ الي ۹۹ : ( به مدت ۸ سال )
    با سلام اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اختراعات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو و جدید و دارای گام ابتکاری است ولی مراجع دانشگاهی و داوران پس از گرفتن هزینه های بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ می گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم برو پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قانون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند ! در این خصوص از متقاضیان به کارشناس اداره اختراعات متن زیر را ارسال کرده ام:
    كارشناس محترم با سلام ، اينجانب به شخصه اعتقادي به روند ماركسيستي و وارداتي اداره اختراعات كه با قانون اساسي كشور در تضاد مي باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضي پرونده خود را به حداقل ۵۰ مرجع ارسال كند و پرونده ۳ ماه در هر مرجع توقف كند تا يكي از اين مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح را درست مورد داوري قرار دهند ، اين يعني اتلاف وقت چيزي حدود ۸ سال و پرداخت هزينه چيزي حدود ۳۰ مليون تومان . در حال حاضر ۱۱ مرجع در پرونده هاي قبلي اعلام كرده اند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از ۸ سال پرونده به چه درد متقاضي مي خورد ؟ ، دوم اينكه اگر متقاضيان بخواهند ۲۰ اظهارنامه با اين روند ثبت كنند يه چيزي حدود ۶۰۰ مليون بايد هزينه كند ( بنظر شما امكان ثبت اختراع به صورت غير مستقيم از اينجانب سلب نشده است ؟ ) ، ايا بعد از اينكه سند را دريافت كردم همين دولت اين هزينه را مي تواند طي فرآيندي به اينجانب برگرداند ( به قول دوستمون خود سند اختراع ۵ كيلو روغن نباتي ارزش داره ؟ ) ، يا قرار است متقاضي در جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو دسته هستند برخي با سرمايه هاي خود اختراع ثبت مي كنند برخي با دارايي هاي خود. اشخاصي كه با دارايي خود اختراع ثبت مي كنند مثل اعضا هيات علمي ، اشخاصي كه به بدنه آزمايشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، اين افراد هر هزينه اي بابت اختراع انجام مي دهند دولت طي فرآيندي اين هزينه را به آن ها برگشت ميدهد يا از طريق گرنت دانشگاهي يا از طريق پژوهش توليد . يعني اين وسط فقط پول جابجا مي شود و كسي ضرر نمي كند. دسته دوم كساني هستند كه با سرمايه هاي خود اختراع انجام ميدهند مثل افراد كه مدارك عاليه دانشگاهي دارند مشغول كار هستند اما به بدنه دولت وصل نيستند ، اين افراد تحت هر شرايطي اگر نتوانند اظهارنامه خود را به ثبت برسانند آن ها هم سرمايه خود را از دست داده اند و هم دارايي خود را كه همان اختراع مي باشد . چون اين افراد مجبور هستند نسبت به افراد اول يك مرحله بيشتر براي فرايند ثبت انرژي صرف كنند ، اين روند به صورتي طراحي شده كه به مرور زمان قشر متوسط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبي مي شود يعني دو قشر بالا و پايين كه در اين صورت كاپيتاليسم رخ مي دهد و …
    https://www.farsnews.ir/news/13990415000143/
    https://www.tabnak.ir/fa/news/992264/
    https://ipm.ssaa.ir/ENQ/List

  3. مجتبی لطیفیان می گوید

    سلام خسته نباشید میخواستم یه ملکی رو بخرم میخواستم استعلام بگیرم که اینکه ارگان دولتی روی ملک دست گذاشته یا نه و برای مجوز ساخت به مشکل برمیخورم یا نه میشه کمکم کنید باید چیکار کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام از سازمان ثبت اسناد و املاک میتونید این کارو انجام بدید

  4. رضا، می گوید

    با سلام ، میشه با کد ملی شخصی بتونیم استعلام کنیم که ایا ایشون مالک هستن یا ن ؟ ملکی سندی به نام ایشون هست یا خیر ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      تنها صاحب کد ملی موردنظر حق استعلام سند مالکیت را دارد

  5. مسعود می گوید

    با سلام
    آیا سفارت ها میتونن سند ملکی فرد متقاضی ویزا را استعلام کنن؟

  6. سلمان می گوید

    من زمین ساختمان دارم به اسم سلمان کواسی

  7. برجگانی می گوید

    سلام
    ایا اگه کسی از طریق اشنا بتونه با کد ملی شخصی دیگر امار املاک اون را در بیاره میتونیم بفهمیم از کدوم اداره ثبت اینکار را کرده و ایا میشه شکایت ازش کرد؟
    ممنون

  8. حبیب اله خلج می گوید

    سلام می خوام بدونم زمین کشاورزی بنامم هست

  9. ناشناس می گوید

    سلام
    ی سوال داشتم‌.زیرزمین جزو مشاعات؟
    مایک واحد از ۳واحدآپارتمان خریدیم از آشناها ک گفتن در زیرزمین برامون انباری میزنن ولی گولمون زدن گفتن بذارید مادر پدر پیرمون اونجا باشن ما هم قبول کردیم.الان بعد ۲۰سال فهمیدیم واحد خودشونو با زیر زمینو فروختن و ۲ساله ک برای زیر زمین سند زدن.ما میتونیم ازشون شکایت کنیم؟؟؟
    در ضمن زیرزمین کنتور نداره

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله می توانید شکایت مال غیر کنید

  10. نصیری می گوید

    سلام.من پدرم یه عمو داشت فرزند نداشت و فوت کردند و میگن خونه رو به اسم خانمشون زدن که مشکوک بود احتمالا به دفتر اسناد پول دادن بعد فوتش چون عموم فوتش ناکهانی بود خانمشم فوت کردن چطوری میتونیم استعلام بگیریم و تقلبو متوجه بشیم

  11. م.پ می گوید

    سلام.میخوام‌‌راهنمایی‌کن‌تا‌با‌کدملی‌بدونم‌
    خونه‌مامانم‌‌بنامش‌ثبت‌شده‌،سندبنامش
    هس‌یانه؟پروانه‌ساخت‌دفترچه‌فقط‌تو
    خونمون‌داریم‌وباقولنامه.باتشکر

  12. میلاد می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    مادر بنده از دارایی پدرشون که کم هم نبوده چیزی بهش نرسیده و الان چندین ساله که پدر و مادرشون فوت کردن. برادرها هم ادعا دارن زمانی که پدر در قید حیات بودن داراییشون رو به نام دوتا از پسرهاشون زدن و در اصل چیزی به دخترها نرسیده.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که آیا می شه اقدامی انجام داد یا خیر و اگه امکان داره از کجا و چطور اقدام کنیم.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی اقدام کنید که گفته برادرها صحت دارد یاخیر

  13. علی مرادی گرمی می گوید

    سلام
    من دو واحد آپارتمان خریداری کرده ام ولی بنا به اعتمادی که نسبت به فروشنده داشتم در اخذ سند که به نام بنده صادر شده است، تعلل کردم. در حال حاضر فروشنده ملک علیرغم اینکه سند به نامم زده شده است از تحویل سند خودداری می کند. بنده چون کپی از سند ندارم برای اخذ سند المثنی از ثبت احوال مشکل دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه میتونم به حقم برسم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: دادخواست الزام به استردادسند به دادگاه تقدیم نمایید.

  14. سیامک باقری می گوید

    استعلام از املاک اجدادی

  15. رضانقیزاده می گوید

    میخوام بدونم چند ملک به نام من شده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ازطریق اداره ثبت

  16. رضانقیزاده می گوید

    چند سندملکی با شماره کدملی ۱۳۷۸۱۷۸۵۶۴ ثبت شده

  17. زهره احمدی می گوید

    آیا با کد ملی همسرم میتوانم بفهمم که سندی به نامش هست یا نه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      هی در برخی از شرایط، افراد مجبور به اثبات بعضی از مالکیت‌های خود می‌شوند. جهت اثبات یک مالکیت، باید سند و مدرک رسمی داشته باشید. یکی از راه‌های قانونی که در این مواقع باید طی کنید استعلام گرفتن از سند مالکیت است.

      در مواقعی که قصد دارید مالکیت یک ملک را به نام خود به افراد دیگر اثبات کنید، باید از سند مالکیت خود استعلام بگیرید.

  18. شهاب می گوید

    سلام خسته نباشید ملکی دارم که سندش رادادم به یکی ازاقوام برای ساختن منازل بنیادی رهنش کرده الان ۱۰سال هست هنوزهم سندم آزادنشده نمی دونم چکارکنم لطفا راهنمایی کنید که چگونه سندم راآزادکنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی نسبت به فک رهن اقدام نماید

  19. زمان می گوید

    همه مطالب بالا در باره شرکت های جهش جنبش زاگرس تهران که وکالت ان در ثبت اسناد شهرستان صحنه کرمانشاه انتقال یکی از پروژها نوسازی مدارس کرمانشاه وسرکت تعاونی ۱۶۹ ایثارگران هرسین که یکی سنگبری ایثارگران که جند پرونده در دادگستری هرسین موجود است وشرکت طرح پیمون پارس تهران وشرکت قصر سازان طارم وکرمانشاه وتعاونی لرستان که به اسم پدرم کریم خان و عباسخان میرزامحمدی که پدرم در ثبت اسناد هرسین وکالت داده وسرکت دالاهو زرین ثبت تهران

  20. وحید می گوید

    سندی که داگاه باشه برای یک پرونده ضامن شده باشه و صاب ان فوت کرده باشه و با یک سند دیگری اون ملک فروش برود چکار باید کرد.

  21. عبدالهیان می گوید

    سلام حدود چهل سال پیش مادر مادر بزرگم خونه ای سند زده یک دنگ ونیم به نام دخترشون که حالا به مادرم و داییم رسیده
    ما از این خونه خبر نداشتیم و بعد از چندین سال حالا متوجه شدیم . سند دفترچه ای هست اما الان کسی اون را ساخته چطور میتونم پیگیر باشم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملک مشاعی هست و شما از طریق دادگاه علیه سایر شرکا دعوی خلع ید مطرح کنید.

  22. بهاره برادران می گوید

    سلام من تو سامانه املاک ثبت نام کردم ولی ود یکتا برام نیومد چه زمانی کد یکتا برام می یاد

  23. حانیه می گوید

    سلام ببخشید میخواستم بپرسم مادربزرگ من خیلی سال پیش پدرش فوت شده و تک فرزنده و اموال پدرش باید به او میرسیده اما هیچ مدرکی ندارد چگونه میتواند به حقش دست پیدا کنه؟

  24. محسن بیات می گوید

    سلام خسته نباشید چگونه بفهمیم جعل سند شوده است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تشخیص این امر با کارشناس میباشد

  25. پولادوند می گوید

    سلام،برای تبدیل سندمالکیتهای قبلی به سندتک‌برگ‌ چه مراحل واقدامی بایدانجام دهم.

  26. 18 می گوید

    سلام بنده یک قطعه زمین که ۶۰متر بنا دارد در دفتر املاک با کد رهگیری خریداری کرده ام حالا فروشنده رفته املاک همان ملک را بدون اذن بنده با تبانی مدیر املاک مجدد بنام خودش انتقال داده من باید چکار کنم لطفاً راهنمایی کنید

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت انتقال مال غیر از این فرد شکایت نمایید و ابتدا یک شکوائیه تنظیم نمایید و در دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید و از املاکی نیز بابت تخلف شکایت نمایید.

  27. آذر می گوید

    خانه سند دار را به صورت وکالتی فروختم با شرایط اینکه اگر تا سه قسط را خریدار پرداخت نکنه وکالت باطل وخودم بعنوان فروشند ه صاحب خانه خودم خواهپ شد در ضمن هنوز خانه به نام خودمه وخریدار هم به صورت وکالتی فروخت به چند نفر ودر این بین وام که از بامک مسکن گرفته بودم پرداخت نشد مجبور شدم با مشورت بانک شکایت کنم قاضی دادگاه رای را به نفع من داد ووکالت را باطل کرد ونامه ای هم برای اینکه این خانه دیگر خرید وفروش نشود وحکم تخلیه را به من بدهد تااینجا با رای دادگاه جلو رفتم اما شورای حل اختلاف با دسترسی به خیلی جاها خانه را بعداز رای دادگاه فروخت به کسانی دیگر ومن برای تمام این صحبتهام سند ومدرک دارم اما دیگر نتوانستم کاری از پیش ببرم چون دست بالای دست زیاد شده وجریان کار پیچیده تر ازاینه که خدمتتان گفتم حالا خودم میتاجر هستم چکار کنم

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند