شرایط و نحوه افزایش سرمایه در شرکت های سهامی

یکی از مقررات شرکت‌ها که مورد سوال مخاطبان ما بوده و از آنجایی که نیاز به ثبت دارد اهمیت بیشتری یافته افزایش سرمایه شرکت در شرکت سهامی است. طبق لایحه قانون تجارت سرمایه شرکت را می توان از دو طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود، افزایش داد.

شرایط افزایش سرمایه شرکت سهامی چیست؟

درباب افزایش سرمایه تصمیم مجمع عمومی فوق العاده لازم است. بنابراین چنانچه سرمایه قبلی شرکت کاملاً تادیه نشده باشد، افزایش سرمایه غیرمجاز است. مجمع عمومی فوق العاده مرجعی است که می تواند به هیات مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از پنج سال تجاوز کند، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طرق قانونی افزایش دهد. قانون تجارت صراحت دارد مبنی بر اینکه اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختیار افزایش سرمایه برای هیات مدیره باشد.

هیات مدیره چه در باب اجرای تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و چه با استفاده از اجازه ای که مجمع عمومی فوق العاده به او می دهد در هر نوبت پس از عملی کردن افزایش سرمایه، ملزم خواهد بود حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه و قید سرمایه جدید به جای سرمایه ثبت شده، به مرجع ثبت شرکت ها اعلام می نماید تا پس از ثبت، جهت اطلاع عموم آگهی گردد.

افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

نقش گزارش بازرسان در افزایش سرمایه شرکت سهامی

مجمع عمومی فوق العاده مرجع تصمیم گیری در باب افزایش سرمایه است. پس از پیشنهاد هیات مدیره، گزارش بازرس یا بازرسان قرائت و مجمع عمومی تصمیم می گیرد. البته گزارش بازرس یا بازرسان باید اظهارنظر درباره پیشنهاد هیات مدیره باشد و درغیر این مورد، گزارش بازرس نقشی ندارد. زمانی که هیات مدیره پیشنهاد افزایش سرمایه می دهد، باید لزوم افزایش سرمایه را نیز توجیه کند و همچنین گزارشی درباره امور شرکت از ابتداء سال مالی در جریان و اگر تا آن موقع مجمع عمومی عادی نسبت به حساب های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد، گزارشی از وضعیت شرکت از ابتدای سال مالی قبل ارائه نماید.


بیشتر بخوانید: تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت با مسئولیت محدود


افزایش سرمایه شرکت سهامی باید ثبت گردد

در شرکت سهامی خاص، زمانی که تصمیم درباب افزایش سرمایه گرفته شد، راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید، باید مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن انتشار می یابد، به اطلاع صاحبان سهام برسد. در آگهی فوق باید اطلاعات مربوط به مبلغ افزایش سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد، مبلغ اضافه ارزش سهام و تعداد سهامی که هر صاحب سهم به نسبت سهام خود حق تقدم در خرید آن ها را دارد و مهلت پذیره نویسی و نحوه پرداخت، ذکر گردد. چنانچه برای سهام جدید شرایط خاصی در نظر گرفته نشده باشد،چگونگی این شرایط نیز در آگهی قید می شود. افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص، باید ثبت گردد. بنابراین لازم است که جهت ثبت، مدارک ذیل به مرجع ثبت داده شود:

  • اظهارنامه که امضای رئیس وکلیه اعضای هیات مدیره رسیده باشد.
  • صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که افزایش سرمایه را تصویب نموده یا اجازه آن را به هیات مدیره داده است.
  • اظهارنامه مشعر بر فروش کلیه سهام جدید.
  • یک نسخه از روزنامه ای که آگهی افزایش سرمایه در آن درج گردیده است.

چنانچه قسمتی از افزایش سرمایه به صورت غیرنقدی باشد، باید تمام آن مال غیرنقدی تحویل و قیمت آن با جلب نظر کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد. در این مورد یک نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تعیین قیمت آورده های غیرنقدی باید به همراه مدارک فوق الذکر به مرجع ثبت شرکت تسلیم شود.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر شرکت ها می توانید به کتابدعاوی شرکت های تجاری  در رویه دادگاه به قلم توحید زینالی از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند