چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم؟

وکیل به معنای خاص کسی است که به نیابت و وکالت یا به عبارتی به نمایندگی از فرد (موکل) از حقوق وی در دادگاه ها دفاع می کند. ممکن است برخی وکلا هم برای سازمان ها و موسسات مختلف به عنوان مشاور حقوقی مشغول به کار شوند و شاید این سوال شما باشد که چگونه وکیل شویم؟

وکالت یکی از حرفه‌هایی است که نه تنها از لحاظ مالی، بلکه از نظر اجتماعی نیز ارزشمند و افتخارآور می‌باشد. وکلای پایه دادگستری نقش مهمی در ارائه‌ی خدمات حقوقی و دفاع از حقوق افراد در دادگاه‌ها دارند.

وکیل یک حرفه‌ی حقوقی است که به عنوان مشاور حقوقی و دفاع‌کننده در دادگاه‌ها فعالیت می‌کند. وکلای حقوقی دارای دانش و تخصص در زمینه قوانین و مقررات حقوقی هستند و به مشتریان خدمات حقوقی ارائه می‌دهند.

وظیفه‌های وکیل شامل  مشاوره حقوقی، تهیه سند‌ها و اسناد حقوقی، نمایندگی در دادگاه‌ها، مذاکره با طرف‌های مختلف، دفاع از حقوق مشتریان در دعاوی و پرونده‌های حقوقی می‌شود. وکلای پایه دادگستری نیز با گذراندن آزمون‌های مختلف و اخذ مجوزهای لازم، به ارائه خدمات حقوقی در دادگاه‌ها می‌پردازند و نقش مهمی در رسیدگی به مسائل حقوقی جامعه دارند.

 

وکیل دادگستری شغلی خصوصی است و از درآمد دولتی به مانند کارکنان و کارمندان دولت برخوردار نیست. آنطور که پیداست کسی که قصد دارد وکیل بشود باید دارای فن بیان نسبتا مناسبی باشد و در حوزه کاری که انجام می دهد مسلط باشد به طوری که بتواند جریان را برای قاضی پرونده روشن تر کند یا از طرفی دیگر بتواند از حقوق موکل خود به طرز بهتری دفاع کند.

در اینجا قصد داریم مراحل تحصیلاتی و دیگر مراحل را که یک نفر برای کسب پروانه وکالت و چگونه وکیل شویم در پیش رو دارد را بررسی کنیم.

مراحل وکیل شدن

رشته دبیرستانی برای آن چگونه وکیل شویم؟

رشته ی علوم انسانی رشته ای است که فرد علاقمند به وکالت باید در دبیرستان آن را انتخاب کند. این افراد پس از اینکه در این مرحله فارغ التحصیل شدند با شرکت در کنکور علوم انسانی یکی از رشته های حقوق یا فقه و مبانی حقوق را انتخاب می نمایند.

از طرفی کسی که در حوزه دروس فقهی را خوانده است در صورت وجود شرایطی هم می تواند به وکالت روی آورد.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

رشته دانشگاهی برای وکیل شدن

همانطور که گفتیم فرد با شرکت در کنکور علوم انسانی و در صورت مجاز شدن انتخاب یکی از رشته های حقوق، فقه و مبانی یا فقه و حقوق می تواند با گذراندن کارشناسی و یا لیسانس این رشته وارد مرحله بعدی برای نزدیک شدن به وکالت بشوند.

واحد هایی که در این رشته ها گذرانده می شوند. فرد را با قوانین اَشنا می کنند. باعث می شود که فرد بتواند در آینده از این درس های گذرانده استفاده کند و معلومات خود را افزایش هم بدهد.

اساسی ترین دروس که برای چگونه وکیل شویم٬ مورد نیاز است. در آزمون های وکالت درسهایی مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق کیفری و قوانین مربوطه خواهد بود.

آزمون مخصوص وکیل شدن / آزمون وکالت

پس از داشتن مدرک لیسانس فرد می تواند در ازمون هایی که برای ورود به وکالت پیش بینی شده شرکت کند. در صورت قبولی دوره کارآموزی خود را شروع کند.

برای پسران نیاز است.  بعد از کارشناسی، دوره خدمت سربازی را هم سپری کنند .به این علت که اجازه ورود به وکالت منوط به داشتن کارت پایان خدمت است البته برای دختران طبیعتا به محض فارغ التحصیلی این امکان وجود دارد.

در کشور در حال حاضر از دو جهت وکلا جذب می شوند که هر یک از آن ها بدون اتفاق نظر به جذب وکیل اقدام می کنند.

یکی از این ها “کانون وکلا دادگستری” یا ” اسکودا” و دیگری مرکز مشاوران یا در اصطلاح سال های اخیر “مرکز وکلا” می باشد که این مرکز وابسته به قوه قضاییه است‌.

 هر کدام از این دو نهاد در سال یک بار آزمون برگزار می کنند در واقع در یک سال ۲ آزمون وکالت برگزار می شود.

آزمونی که برای وکالت و کارآموزی برگزار می شود منابع زیر را در بر می گیرد:

  • قانون مدنی.
  • قانون آیین دادرسی مدنی.
  • قانون مجازات اسلامی.
  • قانون آیین دادرسی کیفری.
  • قانون تجارت.

این منابع در هر دو نهاد برگزار کننده ازمون وکالت وجود دارد با این تفاوت که در کانون وکلا اصول فقه هم به این جمع اضافه می شود. و در آزمون مرکز وکلا یا مرکز مشاوره با وکیل به جای اصول فقه درس متون فقه و قانون ثبت و قانون حسبی هم جای دارند.

آزمون وکیل شدن

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تفاوت های نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا در جذب وکیل

تفاوت هایی که در نوع برگزاری این دو آزمون چگونه وکیل شویم درخور توجه است.در کانون وکلا و ازمون اسکودا تنها یک امتحان تستی برای جذب کارآموز وکالت در نظر گرفته می شود. طبق آن کسی که رتبه مناسب را کسب کند. قبول شده تلقی می شود. می تواند وارد دوره کارآموزی شود.

در این آزمون ظرفیت تعیین شده است که هر ساله قبل از برگزاری آزمون این ظرفیت ها توسط کانون های وکلای هر استان اعلام می شود. برای مثال در نظر می گیرند. در آزمون امسال برای استان الف ۶۰ نفر ظرفیت وجود دارد با این معیار افراد رتبه ۱ تا ۶۰ قبول شده به حساب می آیند. که این نیز انتقاداتی به همراه آورده.

در مقابل در آزمون مرکز وکلا معمولا تراز و نمره بندی تعیین می کند. چه کسی وارد حیطه وکالت شود. به همین خاطر در این آزمون افراد بیشتری جذب خواهند شد. اما این نوع آزمون تنها به مرحله تستی ختم نمی شود. کسب نمره معیار در آزمون تستی به منزله قبولی نیست. لازم است مراحل مصاحبه شفاهی هم گذرانده شود تا صلاحیت فرد احراز شود‌.

دوره کارآموزی و سپس اختبار

پس از قبولی در آزمون وکالت، فرد موظف است در دوره کارآموزی که برای غالب شغل ها این دوره وجود دارد شرکت کند. تا تجربیاتی را تحت نظر وکیل سرپرست به دست بیاورد. سپس به صورت مستقل شروع به کار کند. مدت دوره کارآموزی ۱۸ ماه است. اما فرد می تواند در این دوره خود پرونده حقوقی هم قبول کند و حق الوکاله هم دریافت کند.

پس از دوره کارآموزی فرد آزمونی دیگر در پیش روی دارد. اصطلاحا به آن “اختبار” می گویند.اختبار شامل دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی است. مرحله کتبی از همان قانون ها می باشد.

به علاوه قانون ثبت، پس از ازمون کتبی فرد کار آموز در یک ازمون شفاهی دیگر باید پاسخگوی سوالات وکیل باتجربه و چگونه وکیل شویم باشد. شاید با طرح یک پرونده و گفتن راه حل آن طی بشود.پس از طی شدن این مراحل نوبت قسم یا تحلیف می رسد.

چگونه وکیل شدن

نتیجه گیری

برای سوال چگونه وکیل شویم٬ لازم است فرد دارای مدرک لیسانس در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق باشد. این رشته ها زیر شاخه های علوم انسانی به حساب می آیند. از طریق این رشته باید وارد حقوق و یا فقه و حقوق شد.پس از گرفتن این مدرک و برای مردان داشتن خدمت سربازی، فرد می تواند در آزمون های جذب وکیل شرکت کند.

در صورت کسب رتبه و یا نمره مدنظر وارد دوره کارآموزی شود. دوره کارآموزی ۱۸ ماه است و فرد تحت نظارت وکیل سرپرست آموزش های لازم را می بیند.پس از اتمام دوره کارآموزی فرد نیاز است که در آزمونی دیگر تحت عنوان اختبار شرکت کند. پس از طی این مراحل به فرد پروانه وکالت داده می شود.

سوالات متداول

بله؛ این دانشجویان می توانند در این آزمون شرکت کنند در آزمون قضاوت هم می توانند شرکت کنند.

از رشته دبیرستانی که علوم انسانی باشد تا انتخاب رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق و سپس اخذ مدرک کارشناسی و شرکت در آزمون های وکالت با داشتن شرایطی مثل کارت پایان خدمت برای آقایان و پس از اخذ رتبه و نمره مناسب، شروع دوره کارآموزی و پایان آن با اختبار.

بله؛ برای این افراد منع قانون وجود ندارد. و می توانند در ازمون های حقوقی من جمله وکالت شرکت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
53 نظرات
  1. فاطیما می گوید

    ببخشید ایا دانشگاهی بدون کنکور رشته حقوق را ارائه می دهد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: ازاد و علمی کاربردی

  2. ریحان می گوید

    سلام
    من که رشته تجربی خونده ام ولیسانس زمین شناسی دارم میتونم آزمون وکالت بدم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: خیر

  3. حسن می گوید

    سلام
    کارشناسی علوم اجتماعی دارم
    میتونم ارشد حقوق بگیرم وسپس وکیل شوم

  4. جواد خدائی می گوید

    سلام من دیپلم علوم انسانی دارم از سال ۹۱ و پایان خدمتم رو هم گرفتم .الان میتوانم در این رشته ادامه تحصیل بدهم و چند سال طول میکشد ممنون میشم راهنماییم کنین

  5. homy می گوید

    سلام.من تجربی خوندم و لیسانس اموزش زبان انگلیسی دارم.میتونم ازاد حقوق شرکت کنم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید بدون ازمون لیسانس حقوق بگیرید.

  6. امیرحسین می گوید

    با سلام بنده چند سوال داشتم درباره این پروسه طولانی که ممنون میشم بهم کمک کنید:
    اولا این که با توجه به رقابت زیاد ایا دانشجویان دانشگاه های غیر روزانه(آزاد) هم شانس قبولی در یکی از دو ازمون مذکور را دارند؟
    و دوم اینکه به صورت حدودی چند درصد از کارآموزان در مرحله اختبار و سوال رد صلاحیت میشوند؟

  7. Ami می گوید

    سلام کسی ک میخواد بره حقوق بخونه اینکه مثلا عموش زندان رفته مشکلی براش ایجاد میکنه؟؟منظورم اینه ممکنه اجازه وکالت بهش ندن بخاطر اینکه عموش زندان رفته؟

  8. امید می گوید

    سلام. ایا رشته حقوق ثبتی که در علمی کاربردی بعنوان رشته تحصیلی بدون کنکور موجود میباشد .دانشجوی این رشته بعداز فارغ الحصیل ازاین رشته(کارشناسی)میتواند ازمون وکالت بده؟اگربله ایا قضاوت هم میتواند؟یا هیچکدام سرانجام این رشته فقط مربوط به ثبت یا اداره ثبت ودفاترثبت مشغول بکارشود؟

  9. محمد حسین منعم می گوید

    سلام باعرض خسته نباشید خدمت وکلای عزیز

    بنده ی سوال درگیرم کرده
    من دو تا پرونده کیفری دارم ایا میتوانم وکالت بخونم و وکیل بشم؟

  10. مستانه می گوید

    سلام وقت بخیر من الان یازدهمم و تجربی میخونم
    میخوام حقوق بخونم یا همون وکیل بشم
    باید چیکار کنم اگ بخوام کنکور بدم باید کنکور چی بدم و اینکه برای دانشگاه ازاد باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید

  11. رویا می گوید

    سلام با مدرک مهندسی IT چطور میتونم وکالت بخونم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید لیسانس حقوق داشته باشید.

  12. محمد می گوید

    با سلام اینجانب در شرکت مخابرات که یک شرکت نیمه خصوصی می باشد مشغول به کار می باشم.در سال ۱۴۰۱ می خواهم در ازمون وکالت شرکت نمایم.ایا بعد از قبولی ازمون باید استعفا بدم ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله باید استعفا دهید.

  13. ارزنده می گوید

    سلام خودمون میتونیم جای دوره کاراموزی رو مشخص کنیم یا نه ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:خیر

  14. ملیکا می گوید

    سلام خسته نباشید من دیپلم تحربی دارم میشه کنکورانسانی بدم؟واینکه تفاوت وکیل دادگستری باشرکتی چیه؟

  15. علي می گوید

    سلام اگه كسي قبول شد اما خدمت سربازي نرفته باشد .امتحانش باطل هست .راه حلش چي هست

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: در زمان ثبت نام باید مدرک پایان خدمت خودتان را بارگذاری نمایید.

  16. پویا قلعه نوی می گوید

    سلام بنده دانشجوی کارشناسی حقوقم 😶، میخواستم بپرسم گرفتن لیسانس در دانشگاه آزاد یا پیام نور تاثیر یا تفاوتی ایجاد میکنه یا اصلا فرقی نداره

    1. زینالی می گوید

      سلام: هیچ تفاوتی باهم ندارند و در ازمون ها کلا مثل هم هستند.

  17. امیرمهدی چگینی می گوید

    سلام ببخشید برای وکیل شدن باید چه درس هایی رو بیشتر بخونم من امسال انتخاب رشته دارم

  18. نیلا می گوید

    سلام من نهمی ام و میخوام رشته انسانی بردارم . رتبه لازم برای قبول شدن در رشته حقوق چقدره و در مشهد برای ادامه تحصیل کدوم دانشگاه باید برم؟

  19. علی می گوید

    سلام من دیپلم نظام قدیم ادبیات و علوم انسانی هستم و ۴۲سالمه الان آیا میتونم وکیل بشم چون از بچگی همین آرزو رو داشتم ولی بخاطر شرایط بد مالی نتونستم .

  20. دریا می گوید

    سلام میشه با ارشد حقوق وکیل یا مشاور حقوقی شد یا حتما باید لیسانس حقوق باشه؟ چون من می‌خوام برای ارشد حقوق بخونم و آیا می تونم با ارشد تو این آزمون وکالت شرکت کنم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله ملاک داشتن لیسانس می باشد.

  21. مدنی می گوید

    سلام، پس از اتمام دوره کارشناسی حقوق، میتوان همزمان برای کارآموزی و کارشناسی ارشد اقدام کرد یا اینکه حتما باید ۱۸ ماه کارآموزی تمام شود بعد برای ارشد اقدام نمود؟

  22. رفیعی می گوید

    سلام من دیپلم ریاضی و لیسانس ای تی امنیت اطلاعات دارم و الان ۴۰ سالمه.
    برای آزمون وکالت محدوده سنی وجود داره؟
    چون من تا بخوام معادل سازی کنم و لیسانس حقوق بگیرم چند سال طول میکشه.

  23. یاسمن رستم زاده می گوید

    سلام خسته نباشید با این صورت و کار آموزی باید چند سال بخونیم؟

  24. Hassan Danshvar می گوید

    بنده فردی ۵۲ ساله هستم با توجه به شرایط سنی در کدامیک از آزمونهای وکلا میتوانم شرکت کنم ؟

  25. Parisa می گوید

    سلام من رشته علوم قضایی در دانشگاه آزاد میخونم میتونم از طریقش وکیل بشم و در ازمونا شرکت کنم ؟؟؟؟

  26. یاسین می گوید

    سلام. من کارشناسی رشته مهندسی دارم. برای وکالت حتما باید کارشناسی حقوق داشت یا با کارشناسی ارشد حقوق هم میشه در آزمون شرکت کرد؟ و آیا آزمون شرط سنی داره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله باید تحصیل کرده رشته حقوق باشید تا بتوانید در ازمون وکالت شرکت نماییدو پایان خدمت و حداقل سال سن داشته باشید

  27. ..... می گوید

    چند سال طول میکشد که یک فرد وکیل پایه یک دادگستری شود؟
    به من گفته بودن ۱۲ سال درسته؟
    از قبول شدن در کنکور تا مرحله آخر چند سال طول میکشد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: چهار سال لیسانس ۱۸ ماه کار اموزی ۵سال و نیم هست بعد از اختبار میشوید پایه یک.

  28. محمودی می گوید

    سلام آیا طلبه خانمی که فارغ التحصیل سطح ۲ حوزه هست که این سطح معادل لیسانسه، می تونه در آزمون وکالت شرکت کنه؟ و منظورتون از در صورت وجود شرایطی چی هستش؟
    در آزمون سردفتری چطور؟

  29. مهرداد می گوید

    سلام آیا میشود با معافیت سربازی وکیل شد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله

  30. مهشید می گوید

    سلام‌چند‌سال طول می‌کشد‌تا‌‌‌وکیل‌دادگستری‌‌شویم؟

  31. مهشید می گوید

    چند سال طول می کشد تا یک وکیل شویم؟

  32. شهریور شاداب می گوید

    سلام وکلای محترم و موفق.
    من دوست دارم وکیل بشم انسانی و حقوق و به امیدخدا دوره ی کاراموزی هزینه شهریه و…زیر نظر دانشگاه دولتی هست یا ازاد پولی ؟¤¤¤
    مثلا چقدر در ماه

  33. ... می گوید

    سلام من دیپلوم کار ودانش دارم میتوانم بعد از خواندن حقوق در دانشگاه علمی کاربردی در آزمون وکالت شرکت کنم

  34. خدیجه عاملی می گوید

    سلام.من مدرکم سطح دو حوزه است.آیا میتوانم آزمون وکالت شرکت کنم؟با توجه به اینکه دروسی مثل حقوق مدنی و کیفری …را پاس نکرده ام؟

  35. زهرا حسنیان فرد می گوید

    سلام،چگونه میتوان پس از اخذ پروانه وکالت شروع به کار در دادگستری کرد؟

  36. علیرضا می گوید

    سلام بنده کارشناسی کامپیوتر دارم ارشد حقوق بخونم میتونم در آزمون وکالت شرکت کنم ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید

  37. همرازمیرزایی می گوید

    سلام من رشته م تجربیه و دانشگاه پزشکی میرم میخواستم بدونم در کنار تحصیل در رشته پزشکی میتونم برای وکالت هم بخونم؟و چقدر زمان میبره که یه وکیل درجه۱بشم؟و اینکه تو خارج هم میتونم ۲تا رشته رو باهم بخونم؟

  38. محمد می گوید

    سلام بنده معلولیت دارم ودیپلم نظام قدیم دارم آیا میتونم رشته حقوق بروم دانشگاه علمی کاردبردی واینکه وکیل بشوم بخاطرمعلولیتم راهم میدهندیاخیر؟

  39. علی می گوید

    سلام وقت بخیر.بنده شاغل آموزش وپرورش هستم.۲۲سال هم سابقه دارم.
    اگه لیسانس حقوق بگیرم.میتانم برای وکالت شرکت کنم؟و وکیل بشم.

  40. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر آیا بعد از قبولی در آزمون کانون وکلا تحقیقات محلی برای فرد قبول شده وجود دارد؟

    1. زینالی می گوید

      خیر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند