شرایط و هزینه اجاره خانه در کشور آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید یا به جهت تحصیل تصمیم به اقامت در این کشور را دارید باید اول از همه از وضعیت مسکن آنجا اطلاعات لازم را داشته باشید. طبق آخرین آمار، نیمی از ساکنین آلمان، در خانه های اجاره ای زندگی میکنند. یکی از دلایل این موضوع، گران بودن قیمت خانه های این کشور و مالیات های مربوط به آن میباشد.
همچنین آن دسته از افرادی که برای تحصیل و یا به صورت موقت قصد سفر و ماندن کوتاه مدت در این کشور را دارند، باید به دنبال خانه ای برای اجاره باشند. پیدا کردن خانه ای با شرایط متناسب در آلمان کار راحتی نیست. به دلیل اینکه خانه های با شرایط خوب متقاضیان زیادی دارد و به زودی توسط اولین متقاضی اجاره میشود. به همین دلیل شما باید همیشه اسناد و مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه را آماده داشته باشید. در ادامه این مطلب به بررسی وضعیت اجاره خانه در کشور آلمان و همچنین هزینه ها و مراحل و مدارک لازم جهت اجاره کردن خانه می پردازیم.

قیمت اجاره خانه در آلمان

به صورت کلی قیمت اجاره خانه در آلمان حدود ۶۵% بیشتر از ایران می باشد. اما میانگین اجاره خانه در شهری مثل برلین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش از تهران است و قیمت خرید آپارتمان هم ۱۲۰ تا ۱۶۰ درصد گران تر از میانگین قیمتها است. همچنین در بین شهر های آلمان مونیخ از نظر میانگین اجاره ی خانه بالاترین قیمت را نسبت به دیگر شهر های آلمان دارد .به همین دلیل می گویند که آلمانی ها کمتر از ۳۰ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می کنند. یکی از دلایلی که باعث افزایش اجاره خانه در آلمان شده است ، دانشگاه های عمومی و رایگانی می باشد که در این کشور وجود دارند و از سرتاسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان به این کشور مهاجرت میکنند . به طور کلی اجاره ی یک آپارتمان دو خوابه معمولا ۳۰۰ یورو در ماه است. این مبلغ در مناطق محبوب شهرهای بزرگتر بالاتر میباشد.

در ادامه این بخش به مقایسه هزینه اجاره خانه و قیمت آپارتمان در شهر ۳ بزرگ آلمان می پردازیم:

اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر

برلین : ۷۹۰.۲۵ یورو ، محدوده قیمت: ۶۰۰.۰۰-۱,۰۰۰.۰۰

هامبورگ : ۸۱۷.۴۱ یورو ، محدوده قیمت: ۶۲۰.۰۰-۹۰۰.۰۰

فرانکفورت : ۸۹۶.۳۰ یورو ، محدوده قیمت: ۶۵۰.۰۰-۱,۲۰۰.۰۰

اجاره آپارتمان ۱ خوابه در خارج از مرکز شهر

برلین : ۵۵۳.۵۷ یورو ، محدوده قیمت: ۴۰۰.۰۰-۷۰۰.۰۰

هامبورگ : ۶۰۴.۸۱ یورو ، محدوده قیمت: ۴۱۰.۰۰-۷۵۵.۰۰

فرانکفورت : ۶۴۶.۴۰ یورو ، محدوده قیمت: ۵۰۰.۰۰-۸۵۰.۰۰

 اجاره آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر

برلین : ۱,۵۲۰.۲۹ یورو ، محدوده قیمت : ۱,۱۰۰.۰۰-۲,۰۰۰.۰۰

هامبورگ : ۱,۶۹۷.۱۴ یورو ، محدوده قیمت : ۱,۲۰۰.۰۰-۲,۰۰۰.۰۰

فرانکفورت : ۱,۷۰۶.۸۲ یورو ، محدوده قیمت : ۱,۲۰۰.۰۰-۲,۵۰۰.۰۰

اجاره آپارتمان ۳ خوابه در خارج از مرکز شهر 

برلین : ۹۱۷.۱۷ یورو ، محدوده قیمت : ۸۰۰.۰۰-۱,۱۰۰.۰۰

هامبورگ : ۱,۰۷۲.۶۷ یورو ، محدوده قیمت : ۱,۲۰۰.۰۰-۲,۰۰۰.۰۰

فرانکفورت : ۱,۱۵۰.۰۰ یورو ، محدوده قیمت : ۸۰۰.۰۰-۱,۷۰۰.۰۰

روش های اجاره خانه در آلمان

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

روش های اجاره خانه در آلمان

برای اجاره کردن خانه در آلمان بستگی به محل زندگی فرد و اینکه شهر کوچیک یا بزرگی‌ باشد چند تا راه وجود دارد:

۱- سایت های مسکن: تبلیغاتی که برای اجاره خانه در سایت ها انجام می گردد، معمولا به بررسی اندازه خانه بر حسب متر مربع و تعداد اتاق ها و سرویس بهداشتی میپردازند. همچنین در بعضی از این سایت ها تعداد کل اتاق ها ، رتبه بندی انرژی و سال ساخت هم نشان داده می شود. بسیاری از این وبسایت‌ها به شما پیشنهاد می کنند که بعد از اینکه مشخصات آپارتمان مورد نظرتان را درج نمایید، هرزمان که با آن مشخصات یک آپارتمان برای اجاره موجود باشد با ایجاد یک زنگ هشدار به شما اطلاع میدهند. سایت‌های معروف و قابل اعتماد یافتن خانه جهت اجاره در آلمان مانند Immonet  ،Ebay Kleinanzeigen، Immobilienscout24 جزو معروفترین سایت های پیدا کردن خانه هستند و اگر بدنبال یافتن یک اتاق در یک خانه مشترک هستید هم میتوانید به سایت WG-gesucht مراجعه نمایید.نکته قابل ذکر این است که آگهی های آنلاین اغلب تصاویر محل و تمام اطلاعات لازم را نشر میکنند.

۲- روزنامه های محلی آلمان: روزنامه های محلی یکی از بهترین راه های اجاره مسکن در آلمان هستند . به دلیل هزینه های کمتر و تعداد درخواست بیشتر.در هر شهری از آلمان روزنامه مخصوص همان شهر وجود دارد و همچنین همه روزنامه های محلی آلمان آگهی های مسکن اجاره ای را دارند. ودر صورتی که شهری خیلی‌ کوچک باشد و دارای روزنامه اختصاصی نباشد، روزنامه منطقه‌ای دارد که حداقل یک بار و حداکثر ۵ بار درهفته آگهی‌های خانه های اجاره‌ای را در خود جای میدهد.آگهی را صاحب خانه به جهت پیدا کردن مستاجر جدید می دهند یا مستاجری که قصد تخلیه ملک را دارد برای سپردن اجاره به فرد دیگری آگهی میدهد.

۳- از طریق GWG Gesellschaft für Wohnungs – und Gewerbebau: «شرکت مسول مسکن اجتماعی» در آلمان برای آن دسته از افرادی که در آمد بالایی ندارند یا مشغول به کار نیستند، مثل پناهجویان آلمان، یا افرادی که تازه در آلمان پذیرفته شده اند.

۴- گشتن از طریق املاکی: می توانید شخصاً به این محل ها مراجعه نمایید و یا تلفن بزنید و اطلاعاتتان را به آنها دهید. اما از آنجا که به اندازه دو ماه اجاره سرد خانه هزینه املاکی در آلمان می‌شود، این روش هزینه بر است و موارد زیادی پیش آمده است که املاکی از مستاجر هم پول درخواست می‌کند.


بیشتر بخوانید: شرایط زندگی در آلمان برای مهاجران


اجاره موقت خانه در آلمان

خدمات اجاره موقت آپارتمان در آلمان، یک راه حلی برای آن دسته از کسانی است که می خواهند برای مدتی کوتاه به آلمان سفر کنند یا حتی برای ساکنین آلمانی که از آپارتمان اصلی خود دور هستند. ساکنین محلی می توانند در زمان سفر خانه خود را اجاره بدهند. سفر می تواند جهت اموری مثل ماموریت تجاری، یا یک تعطیلات طولانی، یا امور خانوادگی و شخصی باشد. همچنین اجاره موقت آپارتمان می تواند یک راه آسان برای یافتن مستاجرین قابل اعتماد و همچنین آرامش ذهنی برای مالک آلمانی باشد.

قیمت اجاره خانه و آپارتمان در آلمان

مدارک مورد نیاز برای اجاره خانه در آلمان

  1. فرم درخواست اجاره که درست نوشته شده باشد. این فرم معمولا به صورت آنلاین یا توسط مستاجر ساکن درخانه‌ای که دیدن می کنید به دسترس قرار می گیرد.
  2. کپی گذرنامه
  3.  گواهی عدم بدهی اجاره قبلی
  4.  کپی شناسنامه یا پاسپورت و کارت اقامت
  5.  گواهی درآمد ماهیانه (فیش حقوقی)
  6. گواهی معتبر پس انداز
  7.  نامه عدم قرضدار بودن از اداره شوفا
  8. گزارش اعتبار فرد و گواهی تاریخچه اعتبار
  9.  یک ضامن که در صورت ناتوانی از پرداخت اجاره، پرداخت آن را تضمین کند

مدت زمان اجاره ها در آلمان حداقل ۲ سال می باشد .

اجاره آپارتمان مبله در آلمان

آسان ترین و جذاب ترین راه انتخاب یک ملک برای اجاره آپارتمان مبله می باشد. زیرا شما بدون هیچ زحمتی حتی بدون نیاز به انتخاب و انتقال مبلمان، زمان و هزینه کمتری را صرف می نمایید. معمولا املاکی که به دانشجویان اجاره داده می شود مبله می باشند.

وضعیت مستاجرین و صاحبان املاک در آلمان

اجاره کردن خانه در کشور آلمان همانطور که ذکر شد به دلیل گران بودن قیمت خانه ها جهت خرید ،بر خلاف ایران امری متداول است و بیشتر آلمانی ها ترجیح می دهند به جای خرید مسکن آن را اجاره کنند. مبلغ اجاره بها در آلمان کاملا تحت نظارت و کنترل قانون است و قوانین کشور آلمان به طور کامل از مستأجرین حمایت می کند. همچنین مستاجران در آلمان دارای حقوق بالایی هستند و همه شرایطی که در قرارداد اجاره ی آن ها درج شده است باید از سوی صاحبخانه رعایت شود. اگر مستاجری با صاحبخانه ی خود به مشکلی برخورد کند می تواند به مراکز مشاوره در مورد قرارداد اجاره مراجعه و از صاحبخانه خود شکایت کند. همچنین صاحبان املاکی که ملک خود را اجاره می دهند هم از حمایت های قانونی برخوردار هستند و شامل معافیت های مالیاتی می شوند.

شرایط اجاره خانه در آلمان

اجاره دادن خانه اجاره ای در آلمان

در صورتی که شما یک ملک را در آلمان اجاره کردید اما مجبور به ترک زودتر از موعد شدید، می توانید با رعایت چند مورد، ملک اجاره ای خود را به فرد دیگری اجاره بدهید. طبق بخش های ۵۴۰ و ۵۵۳ قانون مدنی آلمان، شما قادر به اجاره دادن ملک هستید، ولی باید از صاحبخانه یا مدیر املاک مجوز لازم را داشته باشید. هر گونه اجاره ای که در اختیار شما قرار می گیرد فقط باید هزینه های شما را پوشش دهد پس بنابراین قیمت اجاره آپارتمان در آلمان نباید بیش از حد مجاز باشد.

اجاره سرد و گرم در آلمان

در آلمان معمولا دو نمونه اجاره سرد و گرم وجود دارد:

اجاره نوع سرد: فرد باید شخصا مسئولیت پرداخت قبض های انرژی را به عهده بگیرد.

اجاره گرم: پرداخت کلیه قبض های انرژی به عهده صاحب خانه میباشد.

طبیعتا هزینه ماهیانه اجاره گرم بیش تر از اجاره سرد است. باید به این نکته نیز توجه داشت که هزینه اینترنت و تلفن به صورت جداگانه پرداخت میشود.

خانه های سوسیالی در آلمان

خانه های سوسیالی به خانه‌های گفته می شود که در زمان ساخت آنها دولت به شرکت مسکونی سازنده آن کمک کرده و از آنها درخواست کرده است تا در آینده تعدادی از آن خانه ها را برای افرادی درآمد کمتری دارند به قیمت مناسب اجاره بدهند. این خانه‌ها معمولا نسبت به خانه‌های مشابه به قیمت‌های مناسب تری اجاره داده میشوند.

نحوه فسخ قرارداد اجاره در آلمان

در آلمان معمولا قرارداد‌های اجاره به صورت نا محدود می باشند و شما به عنوان یک مستاجر توانایی لغو هر قرارداد نامحدودی را دارید. البته به این شرط که سه ماه قبل طرف قرارداد به صورت کتبی در جریان قرار داده شده باشد. همچنین نامه لغو باید قبل از سومین روز کاری همان ماه به طرف قرار داد رسیده باشد. بعضی موقع ها مستاجر می تواند با رعیات شرط هایی این دوره سه ماهه را کوتاه تر کند. بعضی مواقع هم مدت اطلاع قبلی برای لغو قرارداد به آنچه که در قرارداد توافق شده است بستگی دارد. همچنین صاحب خانه هم توانایی لغو قرارداد را دارد ،ولی موانع قانونی زیادی برای تأمین حقوق مستاجران وجود دارند. بعد از سال پنجم قرارداد اجاره صاحبخانه می تواند سه ماه قبل از آن قرارداد را با ارسال یک اطلاعیه را لغو کند، اما در شرایط کمتر از آن، صاحبخانه موظف است که برای فسخ اجاره ۹ ماه قبل به مستاجر اطلاع بدهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
2 نظرات
  1. نادر توکلی می گوید

    سلام.وقت بخیر .امکان اجاره یک ماه تا سه ماهه وجود دارد.منظورم اگه فقط برای مسافرت توریستی باشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند