آیا کپی سند عادی اعتبار دارد؟

در تعریف سند گفته می شود که معمولا آن نوشته ای است که طرفین با استفاده و با استناد گفته های خویش به آن ادعای خود را در دادگاه ثابت می کنند. نوشته یا سند اهمیت بسیاری در اثبات ادعاها یا دفاع در مقابل ادعا ومشاوره با وکیل دارد به گونه ای که باعث اثبات ادعا یا خنثی کردن ادعای دیگر می شود و در این جا کپی سند اهمیت پیدا می کند.

این اهمیت در جنبه های حقوقی زندگی مردم نمایان می شود در قرآن هم در سوره بقره تاکید بسیاری بر نوشتن و کتبی کردن معاملات و دیون دارد. در ذیل اعتبار این اسناد و اعتبار کپی آنها را بررسی می کنیم.

در دنیای امروزی پر از اطلاعات، اهمیت اعتبار و اصالت محتوا بیش از پیش افزایش یافته است. مخصوصاً در زمینه‌های تحقیقاتی، آموزشی و کسب و کار، تضمین اینکه محتوا اصیل و بدون کپی برداری است، امری حیاتی به شمار می‌آید.

کپی سند عادی به هر نوع تکثیر، کپی برداری یا مشابهت متن یا اطلاعات از یک مولف به مولف دیگر بدون اجازه رسمی یا ارجاع به مولف اصلی اطلاق می‌شود. این اقدام معمولاً تخلف از حقوق مالکیت معنوی و قانونی می‌باشد و می‌تواند عواقب جدی برای کپی‌بردار داشته باشد.در این مقاله، به بررسی اهمیت اعتبار کپی سند عادی پرداخته خواهد شد و مفهوم به‌طور کامل بررسی خواهد شد.

کپی سند

اسناد عادی نقطه مقابل اسناد رسمی

اسناد عادی اسنادی هستند که در ماهیت نقطه مقابل اسناد رسمی قرار می گیرند از این جهت که اسناد رسمی توسط مامور دولت در حدود وظیفه خود نگارش می شود و به امضای طرفین می رسد اما اسناد عادی اینگونه نیستند و توسط خود طرفین نگارش و به امضا می رسد بدیهی است که اعتبار و استحکام اسناد رسمی بیشتر از اسناد عادی است.

برای دریافت مشاوره آنلاین حقوقی به صورت تخصصی می توانید با وکلای مجرب مجموعه وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

شرایط رسمی بودن یا عادی بودن یک سند

در اینجا باید یادآور شد که اگر به جمعا چند شرط باهم فراهم بشود می توان گفت این سند یک سند رسمی است پس راه شناخت سند رسمی داشتن این شروط است:

  1. سند توسط مامور رسمی تنظیم شود.
  2. مامور دارای صلاحیت تنظیم باشد.
  3. آن بند با رعایت قانون نوشته شده باشد.

حال که سند رسمی را شناخت برای شناخت سند عادی اگر تنها و تنها یکی از شرایط فوق وجود نداشته باشد سند عادی است.

اعتبار داشتن کپی سند عادی

اعتبار سند عادی چقدر است؟

همانطور که در فوق گفتیم سند عادی از استحکام و اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی برخوردار است.

برای مثال تاریخ سند عادی فقط بین طرفین عقد قابل استناد است نه در مقابل ثالث اما تاریخ سند رسمی حتی در مقابل ثالث هم قابل استناد است موردی را تصور کنید که آقای الف، اتومبیل خود را با سند رسمی امروز به آقای ب می فروشد حال آقای ج با در دست داشتن سند عادی مربوط به یک ماه قبل ادعای خرید ماشین و مالکیت آن را می کند در اینجا باید گفت تاریخ سند رسمی اگرچه بعد از سند عادی است اما در مقابل ثالث هم قابل استناد است و ثالث به صرف سند عادی نمی تواند ادعای خود را ثابت کند.

از دیگر موارد اعتبار اسناد عادی در دادگاه ها این است که اگر کسی با سند عادی ادعای طلبکار بودن از کسی را کند؛ خوانده این دعوا می تواند به اصطلاح حقوقی نسبت به آن سند انکار و تردید کند یعنی برای مثال بگوید این امضای من نیست یا اصلا من اینگونه سندی را امضا نکرده ام در صورتی که اظهار انکار و تردید بشود نسبت به سند عادی این خواهان یا کسی که به سند استناد می کند باید درستی و صحت سند را ثابت کند.

اما در اسناد رسمی برخلاف اسناد عادی فرد نمی تواند امضای خود را انکار کند و تنها راه مانع گذاشتن برای سند رسمی این است که نسبت به آن ادعای جعل شود. یعنی گفته شود این سند جعل شده است بر علیه من و کسی هم که ادعای جعل می کند باید آن را ثابت کند. در غیر این صورت سند صحیح تلقی می شود و اثرات خود را خواهد داشت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

امکان سنجی اعتبار سند عادی به مانند سند رسمی

در این موارد  می توان گفت سند عادی اعتبار سند رسمی را دارد البته در مقابل همان فردی که سند علیه او اقامه شده نه دیگر اشخاص

۱ – آن فردی که سند عادی علیه او اقامه شده است تایید کند که این سند صحیح است و خدشه ای به آن وارد نیست. از این لحظه به بعد آن سند عادی فقط و فقط در مقابل همان شخص اعتبار سند رسمی را دارد. یعنی دیگر نمی تواند امضای خود را انکار کند یا به اصطلاح حقوقی اظهار انکار و تردید کند. زیرا در اسناد رسمی انکار و تردید شنیده نمی شود.

۲ – در حالتی دیگر که سند عادی مانند سند رسمی معتبر قلمداد می شود موردی است که فردی که سند علیه او اقامه شده امضای خود را انکار کند. ولی در دادگاه ثابت شود که خود همین فرد سند را امضا کرده است. در اینجا بازهم این سند عادی در مقابل فقط همان فرد اعتبار سند رسمی را خواهد داشت.

امکان سنجی سند عادی

اعتبار کپی سند عادی، کپی سند رسمی

امری که باید به آن دقت کرد این است که صرف کپی از یک سند را نمی توان قابل استناد دانست. مگر آن که آن کپی یا رونوشت گواهی برابر اصل شده باشد.

برای مثال فرض کنید سند یک شخص در دعوا سند رسمی است و اگر در دعوا طرف مقابل اون ارایئه اصل سند را بخواهد. وی ملزم است اصل سند را ارائه دهد.

حال اگر کپی برابر اصل آن را تهیه کرده باشد. به منزله همان سند رسمی است و نیازی به ارائه اصل آن نیست. البته ناگفته نماند اگر طرف مقابل ادعای جعل کند. در اینجا دیگر باید اصل سند را ارائه کند.

درباره سند عادی هم همین قواعد جاری است. یعنی به صرف یک کپی یا رونوشت سند عادی نمی توان ادعایی را ثابت کرد. مگر آن که فرد از قبل رونوشت برابر اصل آن را توسط مراجع صالح مثل دادگاه و یا ثبت اسناد گواهی کرده باشد. در این صورت این سند به منزله اصل سند عادی است‌.

برای دریافت مشاوره با وکیل آنلاین به صورت تخصصی در زمینه های حقوقی می توانید با مجموعه مجرب وکیل تاپ در ارتباط باشید.

 ۰۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹

نتیجه گیری

سند عادی در حدود خود قابلیت استناد دارد و اعتبار یک سند را به عنوان دلیل اثبات دعوا دارد. اما نسبت به سند رسمی این اعتبار کمتر است و قابل خدشه.برای زمانی که ترس از بین رفتن سند را داریم. در عین حال آن سند را برای اثبات امری لازم می دانیم. باید آن را کمی برابر اصل کنیم تا بتواند اعتبار خود سند را داشته باشد. حال چه سند رسمی باشد چه عادی.در خصوص کپی سند باید گفت در مواردی دارای اعتبار است. که در این نوشتار به طور دقیقی بیان شده است.

سوالات متداول

سند عادی هم از اعتبار ادله اثبات دعوا برخوردار است ولی ممکن است طرفی که سند علیه وی اقامه شد، امضای خود را انکار کند در این صورت فرد استناد کننده به سند باید راهی برای صحت سند بیابد.

صرف کپی سند تا زمانی که گواهی برابر اصل یا کپی برابر اصل نشده است اعتباری ندارد البته در حد امارت می توان به آن اتکا کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
84 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    کپی یک قباله که به امضای شهود رسیده در مراسم بله برون و مهر دفتر خانه ازدواج راهم دارد اعتبار دارد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام کپی اگر مصدق و
      برابراصل باشد بله

  2. آرش می گوید

    سلام ماشین فروختم به نمایشگاه صاحب نمایشگاه تو دفترخونه ازم خواست سند رو به نام کسی دیگر انتقال دهم منم به شرط اینکه پشت قولنامه پشت نویس شود قبول کردم ولی بعد از امضا نمایشگاه دار گفت قولنامه بعد از تنظیم وکالت باطل میشود و قولنامه من رو پاره کرد البته قبلش من هم از قولنامه هم پشت نویسی عکس گرفتم
    چون که نمایشگاه دار خیلی قالپاق بود میتونه ادعا کنه من چرا ماشین رو به نام کسی دیگه ای زدم

    1. وکیل تاپ می گوید

      اگر در وکالت تنظیمی نام نمایشگاه دار هم عنوان شده باشد خیر نمی تواند مدعی باشد و یا اگر پول ازحساب شخصی که سند به نامش تنظیم شده به حساب شما واریز شده باشد هم نمی تواند مدعی باشد

  3. علی حسینی می گوید

    اینکه کپی اسناد اعتبار قانونی ندارد مستند به کدام ماده قانونی یا رای وحدت رویه یا …..است
    لطفا مستند قانونی را بیان بفرمائید
    سپاسگزارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام ملاک سندیت کپی مصدق بودن ان است

  4. حسن سمیعی می گوید

    سلام، خسته نباشید
    من دو سال پیش زمینی را اجاره کردم ۴۰ میلیون بدهکار صاحب زمینم در قراداد بین ما باید فقط زمینی که من اجاره کردم آب میداد اما آب را جای دیگر هم برد خلاصه من ضرر کردم و نتونستم بدهی رو پرداخت کنم رفتم داخل خونش گذشت کرد، اما حالا بعد از دوسال زنگ زده یا پولم رو بده یا شکایت می کنم البته اصل قراداد گم شده و فقط کپی قرادا که برابر با اصل نشده دست صاحب زمین است، حالا آیا دادگاه روی این کپی ترتیب اثر می دهد و امکان دارد من محکوم به پرداخت بدهی شوم یا نه
    با تشکر

  5. سام می گوید

    زمینی را از شخصی خریده ام و سند آن را هم به نامم زده، اما کپی برابر اصل سندی که به نامم است را میخواهد. آیا بعدا میتواند با کپی برابر اصلی که بهش دادم علیه من کاری انجام دهد؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام ایشان دیگر مالکیتی نسبت به زمین ندارند و تمام حق و حقوق و اثار تبعی زمین به شما منتقل شده و قطعا کپی برابر اصل ان کاربرد قانونی برای ایشان نخواهد داشت به نظر بهتر است از دادن کپی سند که برابر اصل شده خودداری کنید

  6. شكوفه می گوید

    سلام ملك من مشاع بوده چهل ساله تصرف شده بوده زمين زير كشت نبوده من رفتم شخم زدم وكشت كردم طرف مقابل امد تخريب كرد منم شكايت كردم الان اونم اومده شكايت تصرف عدواني كرده از من هردو هم سند داريم واي زمينهاي ايشون تكه تكه فروخته شده وتعدادي از افراد بيشتر زمين گرفتن از زمينهاي اونا

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام در تصرف عدوانی سابقه تصرف مهمه نه سند مالکیت

  7. زهرا طباطبایی می گوید

    سلام همسرم در تلریخ ۱۳۹۰/۶/۲۶یک وصیتنامه به خط وامضاءخودشان نوشته اند ولی متاسفانه به هیچ کس نداده اند که به عنوان شاهد آن را امضاءکند وچون شهود ندارد برادرشوهرم وجود وصیتنامه را انکار می کند درخواست تنقیذ وصیت نامه را به دادگاه داده ام وهمچنین در دادخواست از دادگاه خواسته ام کارشناس خط ،صحیح بودن امضاءوخط همسرم راتحقیق و سپس تآییدکند با این حال نگرانم که دادگاه وصیت نامه راتنفیذ نکند اگر دادگاه وصیتنامه راتنفیذ نکند چکار کنم؟؟؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگرتنفیذ نکند ابطال میکند

  8. کسرا می گوید

    باسلام.ارادت.من.یک.سند.عادی.ازشخصی.دارم.وشکایت.کردم.وایشان.رفته.شکواییه.داده.هنوز.دادگاه.تشکیل.نشده.داده.گفته.جعل.جعل.نقطه.اضافه.کرده.درصورتی.که.نوشته.وامضا.خودشه.

  9. رضا می گوید

    سلام خانه ای راباهزارزحمت خردیدم حالا بعدچهل سال اداره راه وشهرسازی با یک سندکپی برابراصل ازبندشکایت خلع ید وقلع وقمع واینا کرده بنده قولنامه بنگاه هم دارم آیا این شکایت سندیت دارد باوجودامتیاز اب وبرق وگاز وقولنامه سی سال پیش به قران باپول طلاوماشین وهرچی بوده خریدیم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر کپی نمیتواند سندیت داشته باشد مگر کپی مصدق باشد

  10. ترکمانی می گوید

    سلام بنده یک قطعه باغ از پدرم خریداری کردم و قسمتی از آن را به برادرم به صورت تقسیم نامه نه فروش واگذار کردم آیا الان میتوانم پس بگیرم یا نه در ضمن از سوی برادرم بشدت اذیت میشم لطفا رهنمای بفرمائید
    با تشکر وسپاس

  11. Mohsen می گوید

    سلام عمه هام سهم الارثشارن بادست نوشته ای به برادرشون(پدرم)بخشیدن باامضاواثرانگشت آیا اعتبارقانونی دارد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  12. میثم می گوید

    سلام خسته نباشید پدر من موتر ابی داشت با مقداری زمین بعداز فروش ملک از خریدار شکایت کردیم تا زمین رو برگردونیم بعداز گذشت ۴ سال قاضی رای به خریدار داد
    واز پدرم نوشته ای گرفتن ک دیگر درانجا ادعایی ندارد بعداز گذشت چند سال الان متوجه شدیم که تعدادی زمین که قبل از فروش کلی ملک فروختیم کمی بیشتراز متراژی هست که به اونوا دادیم حدود ۲ هزار متر بیشتره ایا میتونیم اضافیش رو برگردونیم یا نه ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتوانید

  13. پ هوشیار می گوید

    سلام همسر قانونی دوم شوهرم هستم وفرزندی از ایشان ندارم تمام اسناد ملکی وماشین شوهرم نزد همسر اولش میباشدشوهرم حالش خوب نیست پس از مرگش من چگونه می توانم حق وحقوقم را از انها بگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام شما میتوانید باتوقیف مال شوهرتون نزد همسرش حقوق خودتان را دریافت نمایید البته بشرطی که به خانم قبلی انتقال نداده باشند

  14. هادی می گوید

    خسته نباشین. ببخشید سند ما یه مدت دست کسی بود اگه از سند کپی برابر اصل گرفته باشه میتونه کلاهبرداری بکنه کلا یا هر چیزی فروشی و … حتی اگر امضا مالک نباشه؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتواند اقدام به سو استفاده از سند نماید

  15. ناشناس می گوید

    پدری قبل از فوت حیاط مسکونی خود از طریق مبایعه نامه به فرزندانش می فروشد آفرین دانش قبل از فوت پدر اقدام به گرفتن سند رسمی می کنند واما تاریخ صدور سند به بعد از فوت پدر می افتد آیا زن دوم می تواند ادعای مهریه از ملک نماید.با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله میتواند

  16. حسین جعفری می گوید

    با سلام خدمت بزرگواران
    دیروز از شما بزرگواردر خصوص نداشتن اصل توافق نامه مزاحم شدم
    درخواست راهنمایی داشتم
    باتشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      درصورت نبودن اصل سند کپی درصورتی اعتبار دارد که کپی برابر اصل شده باشد

  17. حسین جعفری می گوید

    با سلام
    وقتی اصل در اختیار ندارم وخوانده درخواست کارشناس جعل نموده ومن فقط کپی برابر اصل دارم
    کارشناس از من می پذیره و از امضا کارشناسی می کنه.
    آیا در این زمینه مواد قانونی هم داره که کپی برابر اصل دارای اعتبار است که من استناد کنم .
    باتشکر
    حسین جعفری

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید از دادگاه درخواست ارائه اصل سند نمایید تا دادگاه ازطرف مقابل اصل سند را مطالبه کند واینکه عین مواد قانونی درخصوص سند کپی مصدق وجود ندارد ولی میتوانید همان درخواست مطالبه اصل سند را تقاضانمایید

  18. حسین می گوید

    سلام پدرم من زمینی بدون دریافت ثمن به صورت صوری به همسر من درقبال مبلغی صوری به همسرم فروش نامه داده وقید کرده بعنوان جزی از مهریه ودر هیچ جایی ثبت نشده و فروش نامه اصلی گم شده و فقط یک کپیبدون برابر اصل دارد الان شکایت الزام به تنظیم سند کرده می تونه ثابت کنه زمین پس بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام :چون کپی مصدق هست زمین متعلق باایشان میباشد.

  19. امیر می گوید

    آیا با این استعلام چک و کپی برابر با اصل قولنامه و شهادت شهود میتوانم اثبات مالکیت کنم؟

    مادرم ۵ هزار متر زمین از فردی خریده که در قولنامه ذکر شده است بها کل زمین نقدا و مابقی طی چکهای به شماره …. از طرف خریدار به فروشنده پرداخت گردید و از این تاریخ به بعد زمین از ید فروشنده خارج و به تصرف خریدار درآمد.. در حال حاضر اصل قولنامه نامه گم شده اما کپی برابر با اصلش داریم و همچنین استعلام از بانک که چکهایی که در قولنامه ذکر شده است پاس شده، الان ورثه دختر فرووشنده که فوت کرده میگن پدرشون زمین رو به ورثه داده شده،تکلیف چیست؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید با اثبات از طریق اسناد خودتان نسبت به اثبات مالکیت شکایت نمایید.

  20. رضا انصاری فر می گوید

    سلام
    من یک قرارداد مشارکت در ساخت با مالک امضا کردم ولی مالک از تحویل ملک جهت ساخت خودداری نمود
    اکنون مدعیست قرارداد اقاله شده و اصل اقاله نامه توسط من از بین رفته است و فقط کپی را دارد
    آیا کپی ولو توسط وکیلش برابر اصل شده باشد اعتبار دارد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر واقعا اقاله ای وجود داشته باشد بله معتبر می باشد.

  21. منصور آریانپور می گوید

    سلام سال ۹۷ – ۳دانگ آپارتمان را به شخصی که شریکم بود واختلاف شدیدی باهم داشتیم طی یک پیش نویس مبایعه نامه فروختم در پشت این پیش نویس یک رسید دارم که از خریدار مبلغی دریافت نمودم وبه شخص دیگری داده ام اکنون با این شخص دریافت کننده دچار مشکل شدم سال۹۸ سند تنظیم بنام خریدار تنظیم شد واصل پیش نویس مبایعه نامه هم گم شده ولی کپی آن را دارم متاسفانه بنگاهدار پشت نسخه مربوط به خودشان این رسید را قید ننموده وفقط در قولنامه من وخریدار رسید شده اکنون جهت دادگاه که از دریافت کننده شکایت رده ام ونیاز به این رسید دارم کپی خودم راجهت برابر اصل به بنگاه بردم متاسفانه از مهر نمودن آن امتناع مینماید ودر آخر هم با توجه باینکه میداند باخریدار مشکل دارم ومعامله با دلخوری ودرگیری انجام شده بهانه کرده که باید خریدار هم بیاید تا برایت قولنامه را مهر کنم در صورتیکه هر برگ قولنامه حکم واحد رادارد وبابت فقط انشای پیش نویس حق بنگاه زیادی هم ازمن دریافت نمود حال برای برابر اصل کردن این پیشنویس جهت دادگاه چکار میتوانم بکنم قبلا هیگونه تماسی بخصوص در این رابطه نداشته ام

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: شما باید یک وکیل اختیار نمایید تااین مشکل را برطرف نماید .

  22. کیان می گوید

    سلام. من قرارداد بازسازی ملکی را با شخصی بسته و بعد از انجام کار و تحویل ملک ایشان از پرداخت حق الزحمه سرباز زدند، من متاسفانه اصل قرارداد ندارم ولی از اصل قرارداد کپی تهیه کردی بود و در محضر اسناد رسمی اونو برابر اصل کردی بود. حالا امکان استفاده اون کپی در دادگاه هست یا خیر؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: کپی برابر اصل باشد بله

  23. رسول می گوید

    سلام من سال ۸۴یک آپارتمان خریدم ولی پول کم داشتم مجبور شدم وام مسکن خریداری کنم وملک را به نام صاحب وام ثبت کردم و یک مبایعه نامه وکالت نامه و یک عدد عزل وراث از صاحب وام گرفتم که پسرش هم تمام این برگه ها را امضا کرده بعد از تمام شدن وام خواستم ملک را به نام خودم ثبت کنم که کسی که وکالت داده بود فوت کردن الان باید چیکار کنم آیا ورثه می تواند مدعی ملک بشوند.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید ادعای خود را ثابت نمایید.

  24. دانا می گوید

    با سلام
    بنده یه ماشین رو به صورت نسیه به مدت سه ماهه فروختم و در قبال اون از طرف چک گرفتم و یک قطعه زمین هم به عنوان وثیقه که اگر بعد از ۱۰ روز از موعد چک ها پرداخت نشوند زمین مال من باشد اما بعد از حدود یک مال متوجه شدم که زمین را قبل من به کس دیگه ای فروخته، به طرف فقط یه برگ قولنامه با مدارک کپی داده، در حالیکه همه مدارک اصلی دست منه
    بنظر شما چون تاریخ قولنامه طرف بر من مقدمه زمین مال او خواهد شد؟ و یا چون مدارک من اصلی هستن مال من خواهد بود؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: باید ادعای خودتان را ثابت نمایید.

  25. داوود خوش وقت می گوید

    سلام
    تصرف عدوانی صورت گرفته ، بنده از آخرین نفر اصل قولنامه رو دارم ، ولی قلنامه های ماقبلش کپی هست ، اما مهر مشاور املاک هارو داره و نسخه های دیگش در مشاور املاک ها است ، آیا برای استناد کردن کفایت می کند؟؟؟
    ممنونم از پاسخگویتون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله ولی قولنامه سند عادی است می تواند مورد انکار تردید یا جعل واقع شود.

  26. اکبر می گوید

    با سلام من یک دانگ منزل را قباله زنم کردم و سند رسمی ندارد و او هم حالا مدعی است که سه دانگ دارد و کپی آن را ارایه کرده و در ان نوشته سه دانگ ایا اگر شاهد بیاورد می تواند سه دانگ را ببرد

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      مهم ترین دلیل اثبات مالکیت سند رسمی می باشد. براساس قانون شخصی مالک محسوب می شود که ملک در دفاتر اسناد رسمی به نام وی ثبت گردیده است.
      با این وجود نمی توان ارزش اثباتی شاهد را نادیده گرفت زیرا در برخی موارد با شهادت شهود می توان مالکیت فردی بر ملک را اثبات کرد. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکیل متخصص وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  27. نوروزی می گوید

    سلام بنده آپارتمانی قولنامه ای خریدم وقولنامه نوشتیمکه درخواست کدرهگیری دادم بعدازتحویل کدرهگیری به بنده قولنامه راازبنده گرفته وپشت آن نوشتندفسخ شدوپیوست شدبه شماره کدرهگیری فلان.ونزدبنگاه دارماندالان من فقط کدرهگیری دارم قولنامه راندارم آیامشکلی دارد

  28. مهدی ناصری می گوید

    سلام،ما یک قباله عقدنامه مربوط به هفتاد سال قبل که در روستا وبه امضا کدخدا و روحانی روستا و شهود دیگر رسیده است دارم که در آن پدر بزرگم مقداری از املاک خود را مهریه عروس پسرش می کند و به به ضمه میگیرد حال آن عقد نامه گم شده ویا به سرقت رفته است ولی یکی کپی که در دادگاه شهرستان /پانزده سال قبل/برابر اصل شده و مهر ودو عدد تمبر هم به آن الصاق شده در دست داریم متاسفانه هرچه گشتیم اصل عقد نامه پیدا نشد ،الان برای گرفتن املاک مهریه مادرم که فوت کرده آیا سندیت دارد چون یکنفر زمینخوار یک قطعه از مادرم را تصاحب کرده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      به اداره ثبت محل وقوع ملک مراجعه نمایید اگر سابقه ثبت داشته باشد به شما سند می دهند. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص شما را راهنمایی نمایید.

  29. احمد نجفی می گوید

    سلام وعرض ادب،
    اگر سند عادی فروش سرقفلی که یازده سال قبل منعقد شده ، در زمان دادرسی در دسترس نباشد ولی کپی مصدق آن در پرونده مختومه شعبه دیگری که توسط وکیل پرونده تصدیق شده و در پرونده مذکور میباشد، موجود باشد میتوان در یوم دادرسی و یا قبل از آن با تقدیم لایحه از قاضی شعبه حقوقی درخواست مطالبه پرونده و استناد به قرارداد فروش مضبوط پرونده مختومه نمود؟
    سپاس از حسن توجه شما

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله دادگاه می تواند با توجه به استناد شما ان سند را از شعبه رسیدگی کننده مطالبه نماید.

  30. بهروز می گوید

    سلام پدرم زمینی خریداری کرده سال ۷۲ حالا اصل قولنامه گم کرده کپی داره با مهر شورا وامضا چند شاهد شاهدا همه زنده هستن متراژ زمین یک هکتار زمین کشاورزی صاحب زمین پدر یزرگم بوده الان باید چکار کنه .دایی و خاله هامم خبر ندارن که پدرم از پدر بزرگم خریده

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دفاتر اسناد رسمی بر اساس شاهدان بروید تا کپی را برابر اصل نمایید تا بتوانید براساس ان سند مالکیتی بگیرید یا اینکه از پدر بزرگتان بخواهید این زمین را در دفتر اسناد رسمی بنام شما صلح عمری نماید برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین سامانه وکیل تاپ استفاده نمایید.

  31. ف خ می گوید

    باسلام
    بنده در طرح دعوای حقوقی هیچ مدرکی نداشتم وفقط کپی مدرک عادی ودست نوشته را داشتم وتقدیم دادگاه نمودم ودادگاه رای به نفع اینجانب صادر وبه قطعیت هم رسید حال طرف مقابل برعلیه اینجانب شکایت کیفری نموده ‌که آن مدرک جعلی بوده واستفاده از سند مجهول شده است نتیجه چه میشود لطفا راهنمایی فرمایید

    1. زینالی می گوید

      سلام: در دادگاه کیفری رسیدگی به جعل ادامه داشته و اگر جعلیت به موجب حکم قطعی اجرا شود رای به نفع شما اجرا نخواهد شد.

  32. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید. اصل مبایعنامه بابت خرید زمین را گم کرده ام.فقط کپی‌ موجود می‌باشد.چگونه باید کپی را معتبر و قابل استناد کنم؟خاهشن راهنمایی کنید.متشکرم

    1. زینالی می گوید

      سلام: کپی در صورتی معتبر می باشند که مصدق و برابر اصل باشد

  33. م.پ می گوید

    صلح نامه ای داریم که کپی هست و اصل آن گم شده .و سه شاهد که هنگام نوشتن صلح نامه در آن جا حضور داشته اند و آن را امضا کرده اند در دفتر اسناد رسمی به وقوع صلح شهادت داده اند و امضا کرده اند .حال این صلح نامه در دادگاه اعتبار دارد؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله می توانید به صلح نامه مستندا با وجود شاهدان اثباتش را درخواست نمایید و این صلح نامه معتبر می باشد.

  34. بهرام رستمی می گوید

    سلام من سهم الارث مادربزرگم رادرزمان حیاتش ۱۸سال پیش طبق تقسیم نامه بین ورثه خریدم سه تاخواهرم ومادرم بعد۱۸ سال زمین ارثیه خودشان را بدون اطلاع به بنده که شحفه بودم فروختند وجالب اینکه زمین مادربزرگه راهم فروختن دوتاعمه هام ازش شکایت کردن فکرکردن ارثیه میباشد خواهرم حکم فضولی در‌کارمشاع محکوم شدمن از مشهدآمدم وازخواهرم شکایت.فروش مال غیرکردم منع تعقیب گرفت الان چکارکنم مبایعه نامه برابراصل دارم باسه شاهد که ازشون دفترخانه اقرار هم گرفته ام ممنون راهنماییم کنید چه شکایتی تنظیم کنم

  35. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ما ملک نیمه ساخته ای خریداری کردیم که تمامی مدارک شهرداری به اسم ما شده است وکد رهگیری هم گرفته ایم بعد از یک ماه خانم فروشنده ادعا کرده است که ملک متعلق به او بوده وشوهرش بدون اجازه فروخته استو خانم یک مبایعه نامه دار که کپی برابر اصل شده است وفقط مهر بنگاه رو دارد ویک شاهد
    ایا ادعای اون خانم صحت دارد وتکلیف ما این وسط چی میشود؟
    ممنوم از پاسخگوییتون

    1. زینالی می گوید

      سلام: اگر کپی برابر اصل باشد بله معتبر هست و اگر تاریخ تحریر و تنظیمش نیز قبل از خرید شما باشد با توجه به تقدم و تاخیر اسناد موجود این خانم محق است و شما می توانید از همسر ایشان به جرم کلاهبرداری شکایت نماید

  36. محسن عبدالهی می گوید

    سلام نزدیک سی سال پیش پدرم یه مغازه خرید سرقفلی سال ۷۲ بفد ۲ سال ملکیت و خرید البته دستی ما بابت سرقفلی چهار برگه داریم که تو یکیش یک روز قبل از برگه خرید ملکیت هم مالک امضا کرده ولی اصل قولنامه فروش ملکیت نیست در حقیت ۵ برگه هست بجز یکیش و اینکه ملک خریداری شده ماده صد داره و باشهرادی مشکل داره و هنوز بصورت تجاری غیر قانونی رای داره و باید ۱۱۵۶ متر خلاف پرداخت شه حالا ما بفد از فوت پدرمون و فروشنده شکایت کردیم رای هم گرفتیم غیابی بفد از دوسال وراث اومدن میگن جعلیه ضمن اینکه ملک ترف ادوانی هست و مالیات شهرداری یمه و همه چیز بنام ماست فقط قولناممون یکیش کپی بزابز اصله ایا باوجود شهود و کلی مدارک ممکنه بتونن سند مارو باطل کنن سی سالم سابقه داریم .ممنون اابته مدارک زیاد هست .

  37. Farin می گوید

    سلام و عرض ادب
    بنده برای امانت دادن سیمکارتم از شخصی درخواست دریافت رسید نمودم و ایشان رسید دستنویس شده را برای من نوشتند و عکس آن را در واتسپ ارسال نمودند آیا این عکس میتواند به عنوان اصل رسید مورد تایید قانونی باشد یا این عکس به عنوان اصل رسید فاقد اعتبار است؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    1. زینالی می گوید

      سلام: این رسید یک برگه عادی است و به راحتی میتوان به اعتبار این سند خدشه وارد کرد

  38. محمد می گوید

    سلام بابام سال۸۳دوتا خواهر داشت صداشون زد ک ارثشونو بده یدونشون زمین ورداشت یدونشونم یه طرف یه گاوبعد بابام ازشون اثر انگشت گرفت مهر شورا هم خورده چنتا شاهدم امضا کردن حالا اون عمه ای ک گاو ورداشته رفته شکایت کرده ک ارثمو نداده آیا این برگه ترک دعوی تو دادگاه اعتبار داره؟ بعدش چون نوشتش داشت پاک میشد بردم پرسش کردم بازاعتبار داره؟

  39. محسن می گوید

    سلام.پدرم با وکالت نامه ای که از مادرم داشت یک مغازه رو با قرارداد عادی به عنوان مهریه به زنم واگذار کرده و زنم هم مهریه شو بجای مبلغ مغازه بخشیده .وبعد پدرم فوت کرد و مادرم هم مغازه رو به یک نفر دیگه فروخت و سند هم زد .آیا زنم حرفش به جایی میرسه فقط از سند وپایانکار وقرارداد برابر اصل دارد

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید دلیلی و مدرکی بابت واگذاری ارائه دهد که این واگذاری هبه بوده است

  40. علی می گوید

    با سلام
    اینجانب ۱۹ سال پیش یک قولنامه صوری در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن به اداره مالیات ارائه شد در حال حاضر ،فروشنده صوری ۱۰ سال قبل به رحمت خدا رفته نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراث خریدار صوری قرار گیرد با این توضیح که در متن آن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده اما در حقیقت هیچ مبلغی به من نداده و اشاره ای به اینکه این مبلغ از طریق یک فقره چک به خریدار پرداخت شده نشده تنها نوشته شده این مبلغ تسلیم فروشنده شد و همچنین در قولنامه نوشته شده که خریدار باید ملکی را هم تحول فروشنده کند و مبلغی دیگر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده که چه زمانی خریدار باید به تعهداتش عمل کند ،فقط در قسمت زمان تحویل ملک از طرف فروشنده به خریدار نوشته شده (روز معامله) لطفا راهنمایی بفرمایید

  41. حامد می گوید

    سلام اگه سرقفلی رو سال ۷۸ با سند عادی از مستاجر قبلی منتقل کرده باشیم،کسی بیاد سال ۱۴۰۰ سرقفلی رو با سند رسمی از طریق اداره دارایی ب خودش منتقل کنه ؟؟ این سرقفلی قابل بازگشته و اگه قابل بازگشت از چ طریقی؟ در حالی ک خودم متصرف ملک سرقفلی هستم؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: سرقفلی طبق سال ۷۶ قابل انتقال هست مگر مستاجر اجازه نتقل و انتقال نداشته باشد.

  42. فرهاد شعبانی می گوید

    سلام. از شخصی در یک سند عادی تعهد گرفتم که تا فلان تاریخ فلان. مبلغ را باید به من بپردازد ان سند را در ان مقطع برابر اصل نمودم اما اصل. ان را گم کرده ام ایا سند برابر اصل. ماهیت قانونی. دارد ایا. ان شخص. نمیتواند اعا کند که. اصل سند عادی کجاست؟

  43. j می گوید

    سلام آیا کپی یک قولنامه دست با امضای و اثر انگشت شهود معتبر است و اگر فروشنده فوت کرده باشد و اینکه شهودی که زیر برگه قولنامه را امضا واثرانگشت زده باشند ذی نفع باشند -کپی قولنامه آیا معتب است؟

  44. محسن می گوید

    سلام ، بنده با مدارک کپی یک واحد مسکونی خریداری کردم ، قولنامه هم دستی بین هم توافقی نوشتیم ، الان نامرد رفته با اصل مدارک واحد که من خریدم رو با مدارک اصلی به کس دیگه ای فروخته ، ولی تاریخ قولنامه ای که ما بین هم نوشتیم زودتر از خریدار بعدی هست ، آیا الان مالک من میباشم یا اون کسی که با اصل قولنامه بعد از من خریداری کرده ؟

  45. بهنام می گوید

    سلام.من یکسال پیش یک زمینی تهاترکردم وملک خودم روتحویل دادم وملک طرف مقابل را تحویل گرفتم.بعدیکسال طرف اومده شکایت جعل کرده ومدارک رو میگه گم کردم من هم فقط کپی برابراصل رودارم وچندتاشاهدکه حضورداشتن.الان انگشت نگاری میتونه ازروی کپی برابراصل روتشخیص بده.من بایدچکارکنم؟

  46. نجاری می گوید

    سلام سال۹۷ آپارتمان خریدیم و قولنامه دستی با حضور شاهدان نوشته و امضا شد و وام بانک هم به نام ما ثبت شد که ۵ سال هست پرداخت میکنیم و قولنامه گم شده ولی کپی آن موجود هست طرف داییم هست و اختلاف خانوادگی پیدا کردیم آیا طرف میتونه بگه من فسخ میکنم یا میتونه شکایت کنه؟

  47. ناشناس می گوید

    سلام.سال ۹۵ یک دستگاه تراکتور قولنامه کردیم که طبق قولنامه سه دانگ آن به نام بنده است ولی از آن تاریخ بنا به دلایلی بنده هیچ استفاده ای از آن نکرده ام و از این قولنامه فقط یک برک کپی برابر اصل آن را دارم میخواستم بدونم میتوانم با همین برگه نسبت به گرفتن حقم اقدام کنم .ممنون میشم راهنمایی کنید.با تشکر

  48. عباس پرچگانی می گوید

    سلام خسته نباشید بنده سال ۷۲زمینی را ازشخصی خریداری کردم و سال ۸۲اون شخص زمین که به من فروخته بود را به شخص دیگری فروخته و در عوض زمین دیگری داد حالا من اصل قولنامه را گم کردم ولی برابر اصل شده توسط دادگاه را دارم وشخصی عارض شد و دادگاه به نفع من رأی داد وحالا کسي که به اون آقا فروخته بود آمده‌ می‌گوید زمین مال من است منهم فقط برابر اصل قولنامه را دارم‌ چگونه می‌توانم صاحب زمین خودم بشم ممنون

  49. بیرامی می گوید

    سلام سنداولیه مالکیت یکباب ساختمان به صورت سه دانگ مشاع ازطریق ماده اصلاحی ۱۴۷ بین مادر وپسر درسال۸۰ مباشد پسر درسال ۸۶ سه دانگرا به دامادشان میفروشد وبه دلیل بدهی به دارایی سند ۳دانگ مشاع مادرش راانتقال میدهد وداماد به یکی از فامیل سال ۸۹ میفروشد وسند ۳دانگ مشاع می زند پسر ۳دانگ خود رادرسال ۹۷ به نام مادرش انتقال میدهد درسال۹۸ مادر ۳دانگ مشاع راباسند صلح عمری به دو دختر انتقال مدهد ومادر سال۱۴۰۰ به رحمت خدا میرود وپسر دعوا میکند وبا ۳دانگ فامیل مالک هم دست میشود ودخترها را ازخانه بیرون میکنند دخترها وکیل میگیرندوخلع ید میدهند پسرره با فامیل یک تقسیم نامه جعلی به سال ۹۱ جعل مکنند وکپی کاربنی آن را به دادگاه میدهند وقاضی بدون درخواست اصل وبدون بررسی اصالت آن درجلسه اول وکیل خیانت می کندوتعرض نمی کند ورای به بی حقی دخترها میدهد وتاییر میشود دخترها بلافاصله وکیل را عزل وجعل کیفری میدهند وفامیل با پسره اصل تقسیم نامه را به دادگاه ارائه نمیدهند وکیفرخواست صادره شده قرینه مشارکت جعل واستفاده از سندمزور صادرشده بعد از تشکیل دوجلسه با ارایه دلایل یکسال است دادگاه رای نداده وکپی تقسیم نامه برابر اصل ندارد آیا دادگاه رای مدهد تا اعاده دادرسی شود واحکام قطعی را برگردانیم

  50. سوری می گوید

    سلام املاک از سند منزل کپی گرفت که به مشتری بدهد جهت اینکه بپرسد آیا این سند چقدر وام می‌دهد که ببیند توانایی خرید دارد یا خیر
    اما معامله نشد و کپی سند دست املاک مانده آیا می‌تواند سو استفاده کند ؟

    1. زینالی می گوید

      ب سلام خیر

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند