آشنایی با نحوه تربیت کودک طلاق و طریقه برخورد با کودکان طلاق

طلاق واقعه ای است که تاثیر منفی بر خود طرفین و فرزندان دارد. متاسفانه قربانی اصلی طلاق کودکان ناشی از آن ازدواج هستند که از نظر روحی آسیب می بینند و باید در مورد تربیت کودکان طلاق و نحوه برخورد با آنها آموزشهای لازم به افراد داده شود. متاسفانه بی مهارتی افراد باعث از هم پاشیدن یک خانواده شده و ادامه همان بی مهارتی منجر به تربیت کودکانی آسیب پذیر و مشکل دار می شود.

با فرزند طلاق چه رفتاری کنیم؟

درباب برخورد با فرزند طلاق باید چند نکته اساسی را رعایت کرد، این فرزندان از نظر روحی بیشتر از طرفین طلاق آسیب می بینند و تبعات طلاق بیشتر از زن و مرد دامن کودکان را می گیرد. به همین جهت پیشنهاد می شود درمورد این کودکان چند نکته را رعایت کنید:

محل زندگی کودک و برنامه دیدار او با والد دیگر پس از طلاق مشخص باشد: یکی از مشکلات اولیه کودکان طلاق این است که هنوز سردرگم هستند که باید کجا زندگی کنند؟ گاهی پیش مادر و گاهی پیش پدر زندگی می کنند و گاه یکی از طرفین کودک را نزد مادربزرگ و پدر بزرگ رها می کنند. درحالی که حضانت با ایشان است. اگر از ابتدا مشخص باشد به طور مثال حضانت با مادر است و پدر آخر هفته ها حق دارد بیاید فرزند را ببیند. اینجا کودک یک نظم نسبی در زندگی اش دارد و احساس بی سرپناهی و سردرگمی نمی کند.

به همسر سابقتان احترام بگذارید و نزد کودک از او بدگویی نکنید: یکی از اشتباهات بزرگ پدر و مادرها حتی قبل از طلاق نیز این است که کودک را وسط دعوای خود گرفتار می کنند و به کودک مدام می گویند پدرت یا مادرت بد است و در او حس منفی ایجاد می کنند متاسفانه کودک را وسیله انتقام جویی خود از هم می کنند درحالی که کودکان گناهی ندارند که در یارکشی از آنها استفاده می کنید. باید مراقب رفتار خود باهم و با کودک باشید.

تربیت کودک طلاق

از درد و دل درباب مشکلات با کودک خودداری کنید: یکی از اشتباهات پدر و مادرها این است که با کودک درد و دل می کنند و مشکلات ناشی از رابطه شان و یا طلاق را با او درمیان می گذارند. در حالت عادی و درحالتی که شما زندگی خوبی باهم دارید نیز باید اختلافات شما پشت در اتاق خودتان و همسرتان بماند و از بازگویی آن نزد والدین خودتان یا کودکان خودداری کنید زیرا دانستن ایشان کمکی به بهبود زندگی شما نمی کند و تنها وضعیت را بدتر و مداخله افراد و آسیب پذیری کودکان را شامل می شود. اگر مساله ای دارید باید با مشاور درمیان بگذارید. در واقع در مشکلات زناشویی اولین کار شما این است که باید نزد مشاور یا روانشناس متخصص بروید و از طریق یک متخصص مشکل خود را حل کنید. البته این حرف به این معنا نیست که نباید با کودک خود سخن بگویید در واقع شما باید با کمک مشاور کودک این وضعیت را برای کودک توضیح بدهید تا او بتواند با این وضعیت کنار بیاید.

با کمک مشاور در زمینه کودک با کودک صحبت کنید و وضعیت جدید زندگی اش را برای او توضیح دهید و سعی کنید کمترین آسیب را ببیند زیرا کودکان عمدتا در دعوای پدر مادرها دچار عذاب وجدان می شوند و گمان می کنند خودشان در جدایی پدر مادر مقصرند. متاسفانه کودکان آگاهی و مهارت لازم برای برخورد با این وضعیت دردناک را ندارند و البته متاسفانه در ایران اکثریت پدر مادرها هم چنین مهارتی را ندارند.


بیشتر بخوانید: بعد از طلاق چه بايد كرد؟


مراقب رفتار دیگران با کودکتان باشید: متاسفانه در جامعه ما نگاهی ترحم بار و دلسوزانه نسبت به کودکان طلاق از طرف سایرین وجود دارد و ایشان از این مساله رنج خواهند برد. نگاه ترحم بار و دلسوزانه برای کودک رنج آور و بر روی عزت نفس او اثر منفی دارد.

در ازدواج مجدد خیلی مراقب کودک باشید: متاسفانه ازدواج مجدد پد و مادر آسیب بزرگی به روح کودک است. این حق پدر و مادر است که مجدداً ازدواج کنند و هیچ کس نباید از پدر یا مادر انتظار داشته باشد تا خود را فدای کودک کنند. زیرا آن ها هم انسان هستند و نیاز به تشکیل خانواده دارند منتها این ازدواج باید با احتیاط و بررسی بیشتری انجام شود درهر حال شما دربرابر کودکی که به دنیا آورده اید مسئول هستید و نباید جدایی و ازدواج مجدد شما آسیبی به کودک وارد کند. قبل از ازدواج مجدد تمام جوانب را بسنجید و با سنجش تمام جوانب برای ازدواج مجدد پس از طلاق اقدام کنید. حتما با کودک صحبت کنید و از مشاور خانواده و مشاور متخصص در زمینه کودک کمک بگیرید.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

مهمترین نکته در تربیت کودک طلاق

مهمترین نکته در تربیت کودک طلاق این است که درمورد او صبور باشید و به سخنانش گوش دهید. متاسفانه کودکان طلاق آسیب پذیر و گوشه گیر می شوند و پدر مادرها نیز نمی دانند چگونه باید با او رفتار کنند، این عدم آگاهی به مشکلات کودک دامن می زند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند