حضانت فرزند پسر با کیست و چگونگی گرفتن آن (براساس قانون جدید)

حضانت در لغت به معنای در آغوش گرفتن، پرورش کودک است. در اصطلاح حقوقی عبارت است از نگهداری کودک و حمایت جسمی و عاطفی از کودک طبق مقرراتی که قانون برای آن وضع کرده است. از آنجا که شخصیت آدمی در سالهای اولیه زندگی او شکل می گیرد و نیازهای عاطفی و جسمی او وابستگی بیشتری برای برآورده شدن دارد، حضانت یا نگهداری کودک امری بس مهم جلوه میکند.

در جامعه هرگاه کلمه حضانت به گوش می رسد ناخودآگاه ذهن به سمت طلاق و فرزندان طلاق می رود اما امر حضانت ملازمه ایی با طلاق ندارد و در صورتی مطرح می شود که والدین کودک به هر علت که ممکن است طلاق باشد یا غیر آن با یکدیگر زندگی نمی کنند. در این مقاله سعی بر این شده که مسائل حول محور حضانت فرزند پسر توضیح داده شود.

حضانت فرزند پسر

حضانت فرزند پسر قبل از ۷ سالگی

قانون حضانت فرزند پسر را تا سن ۷ سالگی به مادر سپرده است. در قانون سابق حضانت فرزند پسر فقط تا سن ۲ سالگی با مادر بود اما در عمل بسیاری از والدین با توافق یکدیگر برای مدت بیشتری حضانت طفل را به مادر می سپردند زیرا مادر بسیار بهتر نیازهای جسمانی و عاطفی کودک را برطرف میکرد. از این رو مقنن در صدد اصلاح این موضوع برآمد. تا در نهایت حضانت فرزند پسر را تا سن ۷ سالگی به مادر سپرد.

حضانت فرزند پسر از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی (بلوغ)

بر اساس قانون حضانت فرزند پسر بعد از ۷ سالگی تا رسیدن به سن بلوغ با پدر است. و حضانت در این سن حق و تکلیف پدر است. نکته ایی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که حضانت پسر تا ۷ سالگی که حق و تکلیف مادر است به صورت شمسی محاسبه می شود و ۱۵ سالگی که سن بلوغ است به سال قمری محاسبه می شود.

حضانت فرزند پسر بعد از سن ۱۵ سالگی

طبق قانون فرزند پسر پس از رسیدن به سن بلوغ از حضانت خارج می شود و خود اوست که می بایست انتخاب کند که با کدامیک از والدین خود تمایل به زندگی کردن دارد.

  • دادگاه صالح در این مورد دادگاه خانواده است و در جایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده دادگاه عمومی حقوقی صالح است.
  • بنا به فوریت و ضرورت در تعیین تکلیف در نگهداری کودک میتوان از دادگاه دستور موقت مبنی بر نگهداری موقت از کودک گرفت.
  • در مدتی که حضانت با پدر یا مادر است طرف دیگر حق ملاقات با طفل را خواهد داشت و نمیتواند وی را از این حق محروم کند.

حضانت فرزند پسر

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

دادخواست صدور حکم حضانت چگونه باید باشد

برای اینکه دادخواست قبول شود و به دادگاه ارجاع یابد باید شرایط شکلی و محتوایی آن رعایت گردد وگرنه دادخواست دارای نقص اعلام میشود و پرنده متوقف می شود ودوباره برای پیگیری مجدد باید دادخواست با رعایت تمام شرایط آن طرح گردد که زمان و هزینه بر است.

اولین نکته در طرح دادخواست حضانت، طرح دادخواست در برگ های مخصوص دادخواست می باشد. هزینه دادخواست حضانت چون موضوع دعوا غیر مالی می باشد برابر با هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی می باشد. در قسمت خواسته دادخواست باید عبارت”صدور حکم حضانت فرزند به انضمام تمام خسارات قانونی” نوشته شود.کپی مصدق عقد نامه،طلاق نامه، شناسنامه خودتان وفرزندتان نیز در قسمت دلایل نوشته شود و متصل به برگ گردد.

متن دادخواست نیز اینگونه نوشته شود:

ریاست محترم مجتمع قضائی……….

با سلام، احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب با خوانده به‌موجب عقدنامه شماره………. مورخ / / ثبت شده در دفترخانه شماره………. عقد ازدواج دائم منعقد کرده‌ایم که حاصل این ازدواج تعداد………. فرزند پسر/ دختر به اسم/ اسامی……….. می‌باشد نظر به وقوع متارکه و طلاق فی‌مابین اینجانبان در دفترخانه شماره………. طی سند طلاق شماره………. مورخ / / و تعیین تکلیف نشدن بابت حضانت فرزندان وفق اصلاحیه مورخ ۸/ ۹/ ۱۳۸۲ ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام صدور حکم حضانت به نام اینجانب نسبت به فرزند/ فرزندان به اسم/ اسامی به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی در حق اینجانب/ این جانبه مورد استدعاست.

“برای مطالعه بیشتر و درک جامع تر و جزیی تر این موضوع می توانید به کتاب حضانت فرزند در رویه دادگاه به قلم گروه پژوهش از انتشارات چراغ دانش رجوع نمایید.”  

سوالات متداول

قبل از ۷ سالگی به علت نیازهای عاطفی و جسمانی کودک که مادر بر آن توانا تر است حضانت بر عهده مادر است.

حضانت در این زمان تا زمان بلوغ با پدر است.

مطابق قانون فرزند پسر پس از ۱۵ سالگی بالغ می شود و این خود اوست که باید تعیین کند می خواهد با چه کسی زندگی کند.

دادگاه خانواده صالح است و اگر این دادگاه در شهری نباشد دادگاه عمومی حقوق صالح است.

چون دعوایی غیر مالی است پس هزینه آن مانند دعوای مالی نیست و هزینه کمی به آن تعلق میگیرد مطابق تعرفه دعاوی غیر مالی.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
130 نظرات
  1. آرمان پارسائی می گوید

    خوب منی که نه پیش پدرم هستم نه مادرم و یه جوان بیکار در این اوضاع بد اقتصادی و گرونی و کرونا و هزار کوفت دیگه باید چه غلطی بکنم، بخدا فقط خودکشی میتونه از این کابوس منو جدا کنه، آخه اینم شد زندگی پدر یه جا مادر یه جا خواهر یه جا خودمم که توی خوابگاه پنج ماهه بیکار شدم نه بیمه نه سرپرست نه کار نه دلگرمی نه حقوق نه یارانه، من چهارساله مادرمو ندیدم، اون روزای اول طلاق یعنی ده سال پیش من یارانه امو دادم کمک خرج مادرم و خواهرام الان خودم چهارروزه دارم نون خالی میخورم، اههههه خستمه، تنها چیزی که این روزا توی سرم میچرخه پریدن از پنجره این خوابگاه توی کف حیاط که اینم دارم برسی میکنم چه جوری بپرم که حتما بمیرم من بدشانسم یهویی دیدی نمردم و قطع نخاع شدم، اه ش مم میاد از این حرفا ولی بخدا گلوووم پر بغضه از بیکسی ، با کی درد و دل کنم که فردا نکندش خار توی چشمم، خدااااااا. از بس از این و اون پول قرض گرفتم دیگه رویی ندارم به کسی بگم پول، البته همه رو تسویه کردم چون ترسیدم همین شبا کارو یکسره کنم خواستم زیر دین نباشم، اما دیگه روم نمیشه هرماه بگم پول و چندماهه دیگه پس بدم، شما هم اگه ناراحت شدین حلالم کنید،💙💛

  2. داود می گوید

    باسلام خدمت وکلا و کارشناسان محترم. سوالم اینه پسر تا پایان ۶ سالگی حضانتش با مادره یا باید ۷ سالگی رو تمام کنن…پسر بنده الان ۵ سالکی رو تمام کردن و ۴ ماه هست رفتن توی ۶ سالگی آیا باید تا پایان ۶سالکی صبر کنم ک تموم بشه ۶ سالگیش ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله شش باید تموم بشه

  3. حسین می گوید

    سلام. من دراستانه طلاق هستم و یه پسر ۶ساله دارم. وکیل به من گفتن حضانت پسرت رو میگیرم و نگران نباش گفتن اغلب حضانت رو به مادر میدن. باتوجه به این که شاغل هم هستم و تمکنن مالیه خوبی دارم. به نظر شماهم امکانش هست حضانت رو به من بدن نه به شوهرم؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حضانت فرزند پسر تا هفت سالگی به طور قانونی با شماست ولی بعد از این سن تا ۱۵ با پدرش است مگر اینکه برخلاف مصلحت کودک باشد یعنی دادگاه شرایط همسرتونو بررسی میکنه

  4. الف میم می گوید

    سلام و عرض ادب و احترام
    پسر من متولد ۸۵/۱۰/۰۲ هست،
    ۲۴/تیر/۱۴۰۰ به سن تکلیف میرسه،ایا حضانت ایشون تا همین تاریخ با پدر هست یا باید این سال قمری تمام شود؟

    1. محدثه لواسانی می گوید

      بعد اتمام پانزده سال دیگر موضوع حضانت از بین میره

  5. سعید می گوید

    حضانت پسر ۹ ساله در صورتی که نخواهد با پدر بماند چگونه است

    1. محدثه لواسانی می گوید

      سلام قانونا حضانت فرزند با پدر است مگر اینکه در صورت اختلاف که در این صورت دادگاه تصمیم گیری خواهد نمود.

  6. مبینا می گوید

    سلام پسر من ۸سالشه وبه تازگی حضانت‌ با پدرش شده بر خلاف میل باطنی خودش وبه اجبار پسرم رو ازم جدا کردن و همرا ه پدرش رفت الان دو روزه از پسرم خبر ندارم از اونجایی که شهرستان زندگی میکنم وتا قرار ملاقات برای من صادر بشه یک هفته طول میکشه میخوام بدونم آیا جواب ندادن تلفن من توسط همسر وخانواده همسرم جرم محسوب می‌شود یا نه لطفا راهنماییم کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام خیر جرم نیست

  7. زهرا می گوید

    سلام پسره من ۳ماهه هستش شوهرمعتادبیکاره میخام طلاق بگیرم پدرشوهرم بچه میگه پیشه من باش .طلاق بگیرم من میتونم ببرم یامیشه پدرشوهرم بزرگش کنه.

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام. حضانت بچه تا هفت سالگی بامادره بعد اون تا ۱۵ برای پسر و تا ۹ برای پدر هست. حضانت تکلیف شماست

  8. مصطفی می گوید

    سلام خانمم قهرکرده رفته خونه پدرش ایادراین مدت ک تکلیفمون روشن بشه میتوانم فرزندم راببینم.وظیفه من دراین شرایط نسبت ب زن بچه ام چیه؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله ملاقات فرزند حق قانونی شماست در این مدت نفقه فرزند که قطعا بر عهده شماست نفقه همسرتان بستگی دارد به چه دلیل قهر کرده باشند اگر بع علت ضرب و جرح و …. باید بپردازید

  9. مصطفی می گوید

    سلام خانمم قهرکرده رفته خونه پدرش ایادراین مدت ک تکلیفمون روشن بشه میتوانم فرزندم راببینم.وظیفه من دراین شرایط نسبت ب زن بچه ام چیه؟ ممنون ازشما

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله حق شماست. نسبت به فرزندان که موظف به پرداخت نفقه هستید لکن به همسرتون نفقه تعلق نمی گیرد

  10. فاطمه می گوید

    سلام شوهرم میگه باید از هم طلاق بگیریم،یه پسر ۴ ساله دارم،من میتونم پسرم رو برای مهریه ام بردارم،یا نه؟
    الان میگن فرزند رو برای مهریه مادر نمیدن؟،فقط تا ۷ سالگی میتونم نگهش دارم؟

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام بله

  11. آذری می گوید

    سلام من یه پسر ۹ ساله دارم وقصد دارم از همسرم جدابشم ایا ۱۲ سال به بعد دادگاه از ایشون میخوان که پیش من باشن یا پدرشون یا ۱۵ سالگی

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام،برای پسر تا سن پانزده سالگی است برای اطلاعات بیشتر با شماره ۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس بگیرید.

  12. میثم می گوید

    سلام تو این مدت که تا ۷ سالگی بچه ی پسر پیش مادرش هست…خرج بچه با کی هست…اگه توافقی هم از هم جدا شده باشن؟ اگه طرف مادرش داده باشن بازم میتونن این خرجی که از ۵ سالگی کردن رو از پدر بگیرن.سپاس

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تمام هزینه های بچه تا سن ۷ سالگی که باید پیش مادرش باش با پدرش هست.

  13. درخشان می گوید

    سلام من یه پسر ۵ساله دارم که قبل از طلاق حضانتش و به پدرش دادم اما الان بچم میخواد پیش خودم باشه چه جوری باید حضانتش و بگیرم ?لطفا راهنماییم کنید

    1. وکیل تاپ می گوید

      سلام به تشخیص دادگاه واحراز شرایط پدرش بله اگه شرایطش را نداشته باشد

  14. مرادی می گوید

    سلام دو پسر ۵ساله ۱۰ساله دارم می خوام از شوهرم جدا شم خودم کارمند هستم وشوهرم شغل آزاد دارد پسر بزرگم که ۱۰سالشه می خواد اونم حتما بامن زندگی کنه آیا دادگاه حضانتشون رابهم میده یا نه؟لطفا راهنماییم کنید.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام حضانت فرزند تا هفت سالگی با شماست و بعد از ان با پدر است مگر اینکه به تصمیم دادگاه مصلحت طفل در این نباشد

  15. کیوان می گوید

    سلام خسته نباشید مدت دوسال هستش از همسرم جدا شدم و یک پسر چهارده ساله دارم و حزانتش با مادرش هستش و من‌مجددا با خانومی قصد ازدواج دارم همسر سابق من متوجه این ازدواج شده و برای اینکه من رو اذیت کنه قصد داره از حزانت پسرم صرف نظر کنه و حزانت رو به من منتقل کنه میخاستم بدون که اولا میتونه این کار رو‌کنه یا نه و بعدمیخاستم بدونم اگر ااقدام به اینکار کرد من در مقابل چه کاری میتونم کنم که نشه البته قبل از طلاق خونه و ماشین رو با کلک به اسمش شده و بعد اقدام به صلاق کردند ممنون‌میشم راهنماییم کنید یه دنیا ممنون از شما

  16. حسام می گوید

    باسلام
    من از همسرم جدا شدیم و یک پسر ۶ ساله دارم و همسرم بخاطر اینکه مهریه را نداشتم بدم تا ۱۵سالگی حضانت بچه را قبول کرده و هر هفته ۵شنبه ساعت ۱۱صبح تا جمعه ۱۱صبح با من هست
    اولا میخوام بدونم میتونم حضانت بچه ام را برگردونم پیش خودم
    دوماً هر سری که میرم فرزندمو بیارم کلی فحش به خودم و خانواده ام میگهو نمیزاره بچه ام رو بیارم همیشه کلی التماس میکنم تا بیارم
    باید چیکار کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تا ۱۵ساگی نمیتوانید بگیرید مگراینکه شرایط نگه داری نداشته باشند

  17. سامی می گوید

    سلام خواهرم دوماهه قهرکرده ویک‌پسرک‌هنوز دوسالش نشده دارد پدرش امده وبچه رو برده وگفته تازمان دادگاه پیش خودم میماند ایا پدر چنین حقی رادارد؟باتوجه به سن بچه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام دادگاه تا۷سالگی به مادرش میده بچه رابقیه اش پیش پدرش میباشد

  18. سارا می گوید

    سلام من و شوهرم درسال۹۵طلاق توافقی گرفتیم و پسرم رو ب پدرش دادن و همون سال ۹۵شوهرم داخل دفترخونه حضانت پسرم را ب من داده الان پسرم ۱۰ساله و همیشه کنار خودم بوده و وابستگی شدید بهم داره و پدرش هرگز ن خرجی بهش داده و ن اومده دیدش الان سپرده ب کسی ک بمن گفتن میخاد پسرم رو از من بگیره آیا میتونه اینکارو بکنه درصورتی ک خودش بمن حضانت نامه داده

  19. سحر می گوید

    سلام من و شوهرم درسال۹۵طلاق توافقی گرفتیم و پسرم رو ب پدرش دادن و همون سال ۹۵شوهرم داخل دفترخونه حضانت پسرم را ب من داده الان پسرم ۱۰ساله و همیشه کنار خودم بوده و وابستگی شدید بهم داره و پدرش هرگز ن خرجی بهش داده و ن اومده دیدش الان سپرده ب کسی ک بمن گفتن میخاد پسرم رو از من بگیره آیا میتونه اینکارو بکنه درصورتی ک خودش بمن حضانت نامه داده

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر نمیتواند

  20. حانیه می گوید

    سلام.من میخوام ازهمسرم‌ جدابشم دست به زن داره.خانوادش دخالت میکنن دهن بین هستش دیگه خسته شدم واقعادیوونم کردن حتی یبارپدرشوهرم بلندشدتابالیوان بزنه توسرم.یه پسره۳ساله هم دارم ازبس عصبیم کردن واذیتم میکنن پسرمودعوامیکنم ویه بارهم ناخواسته دستشوقاشق گذاشتم.اماازلحاظ روحی سالمم فقط ناخواسته یباراشتباه کردم.میخوام ببینم حضانتشوبهم میدن تا۷سالگی یانه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اصولا حضانت تا هفت سالگی با مادر است ولی اگر دادگاه به مصلحت طفل تشخیص ندهد به پدر واگذار می کندکه تصمیم در مورد شما با دادگاه است

  21. محمد تازیکی می گوید

    سلام من پسرم با عروسم به مشکل خوردند ومدام میگه شما با یکی دیگه خوبی بی محلی میذاری امروز با حکم قاضی وسایل را برد مهره ۱۱۴ سکه کار پسرم برجی سه میلیون حقوق داره ماشین داره من خریدم ولی سند بنام پسرم میباشد یک نوه دارم پنج سالش تمام شده خیلی وابستم چکار کنم دق میکنم برای مهریه چه حکمی صادر میشه لطفا راهنمای کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام مهریه ازطریق توقیف اموال وصول میشود

  22. منا می گوید

    سلام من شوهرم معتاده همه چی میکشه خیییلی دست بزن داره نفقم نمیده و روانیه حالا شش ماه خونه پدرم هستم بایه بچه قبل از این قهری چند بار هم قهر کردم تو اون بارها خرج بچه رو ندادن ولی این بار چون فهمیدن می خوام طلاق بگیرم پرداخت کردند شاهدهم دارن ولی من هیچ کدوم حاضر نیست برام شاهد باشه تو دو خدا کمکم کنید بتونم حقم رو در بیارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام برمبنای عسروحرج درخواست طلاق نمایید

  23. صفوي می گوید

    سلام
    اگه مهريه ام و بذارم اجرا چقدر زمان ميبره تا بگيرم
    همسرم خونه مال خودشه يه ماشين خارجي و يه ماشين داخلي داره و يه مقدار زمين كه زمينها سند ندارن و قولنامه اي هستن
    اگه توي اين مدت اموالش و به اسم كسي بكنه قانون متوجه ميشه؟
    مجازات فحاشي و تهديد به قتل به صورت دائمي چي هستش؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بایستی از طریق اجرا اداره ثبت اقدام نمایید تازودتر توقیف بشود مجازات توهین جزای نقدی تهدید حبس البته هردو قابل گذشت هستن

  24. ساره می گوید

    سلام وقت بخیر .مادری که قبل طلاق حضانت فرزند رو به پدر داده و دادگاه حکم صادر کرده و حضانت پ به پدر داده الان میتونه شکایت کنه و حضانت فرزند که پسر ۶ ساله هست رو پس بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر

  25. f می گوید

    سلام من میخوام از شوهرم جداشم پسرم ۷سالشه و خیلی بهم وابسته ایم اگ پسرم بخواد میتونه انتخاب کنه بامن باشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام خیر پسر بعد از رسیدن به سن ۱۵ سالگی توانایی انتخاب دارد

  26. محمدمهدی کامل می گوید

    سلام خسته نباشید.من ازهمسرم جداشدم.پسرم ۵سالشه.حضانت پسرمم ازهمسرم گرفتم.دادگاه به ایشوندرهفته ۲۴ساعت حق ملاقات داده.دوتامشکل وجودداره.اول اینکه پسرمن هرکاری میکنم پیش مادرش نمیره وازکلانتری ومامورمیترسه.دوم مادرش رفته دادگاه وبابت دیدارشکایت کرده که من نمیزارم.ازجایی که همسرمن یبلرفرزندموبرداشته ویکماه متواری بوده ومن نامه های مفقودی ازآگاهی.کلانتری ودارم.وکلاپرونده رودارم.واین خانوم مکان مشخصی نداره وهرهفته خونه یکی ازاقوامش ساکنه.من برج۲دادگاه دارم میخواستم ببینم بایدتودادگاه چیبگم وچیکارمیتونم بکنم .چون ازاطرافیانش بمن زنگ زدن وگفتن که میخوادبچه روبگیره وازکشوربطورقاچاقی خارج بشه.ومن هرچی به پسرم میگم که بیاببرم ببین مادرتوگریه میکنه میگه نه میترسم.منودعوامیکنه.میزنه.لطفاراهنماییم کنید.باتشکر

  27. میلاد می گوید

    سلام من یه پسر یکساله دارم و درصورت طلاق حضانت تا ۷سالگی با مادرش هست ولی مادر مجبوره اونو ببره خونه پدرش که معتاده وشرایط نگهداری نداره لطفا کمک کنید چطور میتونم پسرمو نجات بدم و بیارمش پیش خودم؟؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام در صورتی که دادگاه تشخیص بده حضانت به مصلحت کودک نیست این امکان وجود دارد که حضانت را به شما بدهد

    2. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتونین در صورت عدم صلاحیت ازش بچه رو بگیرین

  28. میلاد می گوید

    سلام من یه پسر یکساله دارم و درصورت طلاق حضانت تا ۷سالگی با مادرش هست ولی مادر مجبوره اونو ببره خونه پدرش که معتاده وشرایط نگهداری نداره لطفا کمک کنید چطور میتونم پسرمو نجات بدمو بیارمش پیش خودم؟؟

  29. فتحی می گوید

    سلام من یک پسر دارم که تیرامسال میره تو۸سالگی میخوام طلاق بگیرم شوهرم یکمی عصبی پسرم رابه من نمیده میترسم یه موقع توعصبانیت بزندش میتونم حضانتش رابگیرم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام موارد عدم صلاحیت ایشان را باید قاضی تشخیص بدهد تا حضانت را به شما بدهد .

  30. علی می گوید

    سلام ما خیلی وقته طلاق گرفتیم بنده هرماه هم نفقشو پرداخت کردم حالا پسرمون ۸سالش شده بایدمدرسه میرفت مادرش نفرستاده امسالم پیش منه میگه من نمیرم پیش مادرم حالا من چیکارباید بکنم درضمن بنده قبلا حضانتش رو داده بودم با تشکر

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام اگر مادرش شرایط نگه داریشو نداره بشما میرسد

  31. مهدی خیراندیش می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان.. بنده الان ۱۵ سالم هست و میخوام بدونم که برای این موضوع که بعد از طلاق با چ کسی میتوانم زندگی کنم را خودم مشخص میکنم یا خیر؟!!!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله

  32. ماریا می گوید

    سلام. من برای ادامه تحصیل با پسرم به خارج از کشور اومدم و شوهرم در ایران هست. پسرم ۱۳ ساله هست. من درخواست طلاق دادم بنا بر مشکلاتی که قبلا با شوهرم در ایران داشتم. و پسرم به شدت از پدرش می ترسه به خاطر خشونت زیاد و اینکه وقتی ایران بودیم پسرم رو خیلی کتک می زد. و پسرم بسیار باهوش و بالغ هست نسبت به سنش. و از طرفی همسرم با اینکه می دونه پسرم تمایلی به زندگی ا اون رو نداره از پسرم به عنوان ابزار ازار و اذیت استفاده می کنه. می خواستم ببینم این امکان وجود داره که من بتونم حضانت پسرم رو بگیرم. با توجه به اینکه من طلاق غیابی دارم می گیرم و پسرمم ایران نیست.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله بااثبات شرایط ووضعیت به عدم صلاحیت فرزند میتوانیداز طریق سفارت ایران یا کنسولی ایران درکشور اقامت خودتان اقدام نمایید البته چون سن پسر ۱۳ساله است خودش میتواند نسبت به عدم تمایل به زندگی با پدرخویش برای شما بعنوان یک امتیاز باشد

  33. م می گوید

    سلام وقتتون بخیر.شوهر من صیغه داره و ۳ ساله ک من خبر دارم و هرچند وقت یکبار میگه که رابطش تموم شده دلی دروغ میگه. پسرم یکماهشه و شیر من رو نمیخوره شیر خشک میخوره میخام جدا بشم حضانت فرزندم با منه یا شوهرم میتونه بخاطر اینکه شیر خشک میخوره از من بگیرش؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام تاسن ۷سالگی حضانت بامادر بعدا با پدر میباشد

  34. وفا می گوید

    سلام
    پسر من ۳ سالشه و از همسرم به تازگی جدا شدم ولی درخواست حضانت ندادم و پسرم پیش پدرشه چند روز درمیون میاد پیشه من چون شاغلم؛ این رویه می‌تونه ادامه دار باشه و هر وقت بخوام بتونم ببینمش؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام بله کسی نمیتواند مانع ملاقات شما شود

  35. سما قجر می گوید

    سلام من یک پسر دو ساله دارم میخوام از همسرم جداشم مهریه خیلی ناچیزی دارم ولی تمام این ۵سال زندگی مشترک خرج زندگی و اجاره خانه و… رو من پرداخت کردم و همسرم هزینه ای پرداخت نکرده آیا میتونم چیزی ازش بگیرم؟
    مادرش اعتیاد داره اون یکروز درهفته که بیاد پسرمو ببره میبره پیش مادرش میشه کاری کنم نبره .

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام میتوانید طلاق درخواست کرده وفرزند تا۷سالگی حضانت باشما بوده ومیتوانید هزینه هارا دریافت نمایید

  36. مادر می گوید

    سلام من سال ۹۶ جدا شدم و‌ یک پسر دارم که دو ماه دیگه ۷ ساله میشه و همیشه هم با خودم بوده. پدرش گرچه نامنظم اما نفقه میده، اگر درخواست حضانت دایم بدم با توجه به اینکه پدرش خانه مادری زندگی میکنه و صلاحیت اخلاقی هم نداره به دلیل روابط زیاد با خانم ها، دادگاه حضانت رو به من میده؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حضانت تا ۷سالگی بامادروبعداز آن با پدرمیباشد واگرپدرصلاحیت نگه داری نداشته باشد باجدپدری است درغیراین صورت با مادر میباشد.

  37. سعید می گوید

    سلام.من و همسرم قصد جدایی داریم.دختر ۱۰ساله ای دارم.با توجه با اینکه خانواده خانم من تهران هستند و ما این سالها با همسرم اصفهان زندگی میکردیم .خواستم بدونم در صورتی که بچه مادرش را انتخاب کنه برای ادامه زندگی.محل سکونت بچه باید کجا باشه؟آیا من میتوانم اجازه ندهم تهران زندگی کنند؟چون بچه اصفهان بدنیا اومده و بزرگ شده.ضمن اینکه عقد نامه ما برای تهران است.ممون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حضانت بعداز۷سالگی باپدرمیباشد.

  38. علی شبان می گوید

    سلام وقتتون بخیرمن حدودیکسال ونیم پیش به موادمخدراعتیادداشتم وهمون زمان بدون اینکه معنی حق طلاق وحضانت روبدونم چون تحت تاثیرموادبودم وکنترل درستی روکاراوافکارم نداشتم ازروی نادونی وبه اسرارخانومم یک روز رفتم حق طلاق وحضانت بچه هاموبه خانومم دادم وبهش قول دادم ترک کنم وتقریبایک هفته بعدش موادروترک کردم والانم پاک هستم امابعدمدتی متوجه شدم خانومم به وسیله ی وکیل اقدام به طلاق گرفته والان ایشون یکسال ودوماه که ازمن جداشده وبچه هامون وکه یک دخترهشت ساله ی ویک پسرچهارساله هستن وپیش خودش برده وبه ندرت میذاره من بچه هاموملاقات کنم میخواستم بدونم راهی هست که که من بتونم حضانت بچه هاموخودم بگیرم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین🙏

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:حضانت فرزندان تاسن ۷سالگی با مادر بعداز۷سالگی درصورتی که پدرصلاحیت نگه داری داشته باشد با پدر میباشد وچون بنابر وضعیت شما درموقع طلاق دادگاه صلاحیت شمارا رد کرده است شما بایستی نسبت به حضانت یکی ازفرزندانتان اقدام نماییدوفرزند دیگر باید به سن ۷سالگی را رد نماید تا حضانت به شما تعلق گیرد.

  39. الهام فاطمی می گوید

    چهارساله که ازدواج کردم شوهرم بیماری روحی پارنوئید داره. این چهار سال توی شکنجه روحی بودم و حتی کتکم زده. فحاشی و توهین میکنه خیلی شکاکه و سوظن داره. هر روز میگه بیا توافقی طلاق بگیریم. چون از اینکه مهریه رو اجرا بذارم میترسه که خونه و زمین و ماشینش رو از دست بده. یه پسر دوساله دارم‌. وضعیت بگونه ایی هست که امیدی به تربیت صحیح این بچه ندارم. میترسم خلقیات پدرش رو یاد بگیره.حتی در زمان بارداری متوجه ارتباطش با خانومی شدم که ازش مدرک دارم که درارتباط بودند.
    اگه درخواست طلاق بدم با این شرایطی که از شوهرم گفتم.چگونه میتونم حضانت پسرم رو بصورت دائم بگیرم. چجوری باید در دادگاه ثابت کنم با چه مدارکی

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بعدازطلاق بااثبات عدم صلاحیت همسرخودنسبت به اخذ حضانت اقدام نمایید.

  40. الهام فاطمی می گوید

    گفتن چه مواردی باعث عدم صلاحیت حضانت پدر میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:مواردی مثل اعتیاد _ضرب وشتم_که با اثباتش باعث عدم صلاحیت پدر می شود.

  41. الهام فاطمی می گوید

    آیا داشتن بیماری روحی پارانوئید دلیلی بر رد صلاحیت شوهرم برای صلاحیت نگه داشتن پسرم میشه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بسته به نظر پزشک میباشدودادگاه وفق نظر وگواهی پزشکی صلاحیت را احراز ومتعاقب ان نظر خود را اعلام می کند.

  42. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید.خانمم هفت ماهه که قهرکرده رفته خونه پدرش یک پسر یکساله هم داریم اولا هیچ جوره بچه رونمیخواست حتی یکبارم بچه رو نزدیکش برده بودن کتک زده بود.چندروزدیگه وقت دادگاه داریم الان میگه بچه رومیخوام ولی من هیچجوره نمیخوام بچه ازم جداشه.چیکاربایدبکنم کمکم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:می توانید با اثبات شرایط فوق نسبت به اخذ حضانت برای خود اقدام نمایید.

  43. الهام فاطمی1 می گوید

    سلام. با داشتن حق فرزند در عقدنامه، آیا حضانت کامل و دائم پسرم بعدِطلاق به منِ مادر تعلق میگیرد؟
    و آیا با داشتن حق طلاق از سوی دادگاه بخاطر ضرب و شتم عمدی و فحاشی توهین افترا شوهرم، میتوانم همان موقع طلاق نگیرم، این حکم برایم تا چه مدتی باقی می ماند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بعداز هفت سالگی حضانت با پدر است وحکم طلاق ۶ماه اعتبار دارد.

  44. مصطفی می گوید

    سلام من دوماه از خانه که اجاره نامه به اسم همسرم هست از خونه بیرون انداختن درو قفل کردن درخواست طلاق داده رفتن سر کارم منو از کار بیکار کرده دنبال کارم
    الان منتظر زمان دادگاه هستم جا و مکان ندارم
    دوتا بچه ۴ ساله و دو ساله پسرو دختر دا م دوست دارم تا زمان دادگاه ساعاتی پیشم باشن اونا که نمیزارن
    باید چیکار کنم
    شکایت کردن گفتن معتاد فحش میده
    منم مثل اون شکایت مردم گفتم معتادان فحش میدن منو با کتک از خونه بیرون انداختن
    تلفن جواب نمیده فقط میخوام بچه هامو ببینم
    دیگه بدم میاد ازشون
    اصلا طلاق میدم
    فقط خودش نمیتونه یه طرفه طلاق و بچه هامو ازم بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بچه ها تا سن ۷سالگی پیش مادر می باشند و شما فقط حق ملاقات دارید و بعد از ۷سالگی بسته به علاقه فرزندان به شما که انتخابتان کنند

  45. مقدم می گوید

    با عرض سلام و ادب
    طبق رای دادگاه به صورت توافقی با همسرم تا سن ۱۲ سالگی حضانت پسرم را به همسرم دادم ولی بعد از ۶ ماه از نگهداری پسرم که ده سال داشت خودداری کرد که اینجانب حضانت پسرم را با توافق کتبی بین خودمان بر عهده گرفتم .آیا همسرم بدون توجه به قرار داد می تواند ادعای حضانت دوباره بکند؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله به استناد رای دادگاه می تواند ادعای حضانت بخواهد.

  46. هادی می گوید

    سلام من و همسرم جدا از هم زندگی می کنیم یه پسر ۴ ساله داریم ک دادگاه حضانت و ب مادرش داده نفقه بچه رم میریزم ولی مادر بچه اصلا رسیدگی نمی کنه ب پسرم و همیشه ضعیفه هر وقتم میاد پیشم التماس می کنه ک پیش مادرش نبرم چون دعواش می کنه هم خودش هم پدر و مادرش بچه م واقعا از لحاظ روحی داره آسیب میبینه یعنی هیچ راهی نیست ک قبل ۷ سال بخوام بچه م پیش خودم باشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید با اثبات عدم صلاحیت مادر نسبت سلب صلاحیت مادر اقدام و اخذ حضانت به خودتان را از دادگاه خانواده درخواست نمایید.

  47. طیبه می گوید

    سلام من یه پسر ۷ساله دارم بعد از عروسی متوجه شدم شوهرم اعتیاد داره و خیلی تلاش کردم ترک نکرد میخام جدا بشم آیا میتونم پسرم جای مهریه ام بردارم یا اینکه میتونم بخاطر اعتیاد باباش حضانت بچه به من بده دادگاه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید حضانت فرزند را برای خودتان داشته باشید.

  48. ریحانه عظیمی می گوید

    سلام من ۱۷نیم سالمه سه ماه دیگه ۱۸ تموم می شه پدر مادرم دارن جدا می شن من با پدرم بودم ولی اذیت می کردند من اومدم جای مادرم ایا من حضانت دارم یا نه دیگه حضانت ندارم هرجا بخوام زندگی می کنم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به انتخاب خودتان پیش هرکدام خواستید زندگی کنید.

  49. مسعود می گوید

    سلام وقت شما بخیر
    سال ۹۷ طلاق گرفتیم یک پسر ۵ساله دارم که شدیدا بهش وابسته هستم وهروقت بخواهم میتونم ببینمش مادرش از نظر اخلاقی و رفتاری مناسب نیست آیا با مدارکی که از سورفتارش دارم میتونم حضانت پسرم را را از دادگاه بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:اگر عدم صلاحیت این فرد را اثبات نمایید می توانید سلب حضانت نمایید.

  50. پریسا می گوید

    سلام من پسرم دو ماه دیگه ده سالش میشه،میخوام از همسرم جدا بشم ولی نمیخوام بچه‌رو به پدرش بدم،یعنی هیچ قانونی یا راهی نیست که بچه‌رو من نگه دارم؟پدر که از صبح تا شب سر کاره بچه ‌میخواد با کی بمونه؟ضمن اینکه بچه مدرسه هم میره و باید یکی باشه که به درس و مشقش برسه!پسر من خیلی هم به من وابسته‌س نمیخوام بعد از جدایی ضربه روحی ببینه.لطفا راهنماییم کنین.

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: می توانید به اثبات عدم صلاحیت پدر بچه می توانید از دادگاه درخواست نمایید حضانت با شما باشد و اینکه بعد از اتمام حضانت شما در صورت تمایل فرزند می تواند پیش شما زندگی نماید.

  51. فاطمه می گوید

    من دوهفته زایمان کردم شوهرم ب هیچ چیزم نمیرسه و دائم بمن میگ برو خونه بابات بچه رو هم میبرم پرورشگا تحویل میدم، پول هیچی بهم نمیده همیشه مست میکنه و توهین و فوش ب خانوادم و خودم میکنه درصورت شکایت و طلاق تکلیف بچم چ میشه

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بچه تا سن ۷سالگی باشما خواهد بود.

  52. حمیدرضا سرابی می گوید

    با سلام من دوساله طلاق گرفتم الان پسرم پیش مادرش زندگی میکنه بچم متولد ۱۲ مهر ۱۳۹۳ هسن میخوام بدونم دقیقا چه تاریخی حضانت‌ با من میشه ممنونم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بعد از ۷سالگی.

  53. منیژه می گوید

    سلام.همسر من یک بار متارکه کرده زیر دیپلم هست وضعیت مالیش خوبه بنده هم شاغل هستم و مسکن و ماشین دارم پسر ۵ ساله ای دارم چقدر میتونم مطمئن باشم که بعد از ۷ سالگی از من جدا نمیشه.پدرش رابزه نامشروع داشته و کتک میزنه عصبی میشه و خرجی هم نمیده ولی نمیتونم ثابت کنم هیچکدوم رو

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: اگر بتوانید عدم صلاحیت همسرتان را ثابت نمایید حضانت را به شما می دهند.

  54. ندا می گوید

    سلام ۶روزه که با شوهرم دعوا کردم با کتک کاری و توهین منو ازخونه بدون هیچ لباسی انداخت بیرون و پسردوساله ام را به من نداد فردایش خودش بچه را آوورد…من هم همان روز شکایت کردم.ولی هنوز مهریه ام را اجرا نگذاشته ام…خیلی ها میگن اگه طرف توان پرداخت تمام مهریه را نداشته باشدفقط ۱۱۴تاسکه را میپردازد مهریه ام ۶۰۰ سکه است و میخوام همه اش را بگیرم…وضع مالی همسرم نسبتا خوب است

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب شوهر به سبب نپرداختن مهریه وجود دارد. میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر و قابل مطالبه است. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی نحوه به اجرا گذاشتن مهریه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

  55. فاطمه می گوید

    سلام من یه پسر شیر خوار ۷ماهه دارم که شیر خودم رو میخوره شوهرم خیلی اذیتم می‌کنه و پرخاشگره واقعا تحملش سخته ولی هر خواستم برم بچمو میگیره و خودشو خانوادش بچه رو ازم میگیره چون بچم ۷ماهشه و شیرم رو میخوره نمیتونم بیشتر از چند ساعت تنه‌اش بذارم باید چیکار کنم تا بتونم با مأمور بچمو بگیرم و بعد دنبال کارتیه طلاقم باشم لطفاً راهنماییم کنید

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      حضانت با مادر هست تا هفت سالگی. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ درخصوص شرایط حضانت و طلاق شما را راهنمایی نمایند.

  56. سمیه می گوید

    سلام
    شوهرم ۱۷روزه بخاطرکرونا فوت کرده و الان مادرشوهرم میخان بچه هارو ازم بگیرن(پدرشوهرم قیدحیات نیستن)پسرم ۱۶ سالشه ودخترم ۹سالش..‌.بهم گفتن تمام مال و اموال شوهرم و باید بدم بهشون…یک روز قبل از فوت همسرم حسابشو خالی کردم ریختم به حساب خودم آیا بااین حال میتونن این پولو ازم بگیرن؟بچه هام چی؟میتونن خودشون تصمیم بگیرن؟لطفا راهنمایی ام کنید ممنون

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      هر چند که حق و تکلیف حضانت فرزند تا ۷ سالگی با مادر است اما این امر ممکن است که تحت شرایطی از وی سلب گردد. بعد از سن پانزده سال تمام قمری ، فرزند پسر خودش می تواند انتخاب کند که با کدامیک از والدینش زندگی کند. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص وکیل تاپ اطلاعات تکمیلی را خدمتتان ارائه نمایند. موفق باشید.

  57. مرضیه حاجی محمدی می گوید

    سلام خسته نباشید. همسرم فرزند ۱۰ ساله اش را به شدت کتک زده است . من را هم کتک زده است . طوری که هر دو پزشک قانونی رفتیم . آیا حضانت بچه به پدر می رسد ؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: حضانت تا سن ۷سالگی با مادر بوده و بعد از ان با با پدر می باشد مگر اینکه بعد از سن ۷سالگی عدم صلاحیت پدر ثابت شودکه در این صورت حضانت برای مادر می ماند.

  58. R.f می گوید

    سلام من و همسرم ۵ماهه که به علت خیانت همسرم جدا از هم زندگی می‌کنیم..بنده دو فرزند دارم (دختر ۱۲ ساله و پسر ۶ ماهه ) حالا سوال من این است که اگر بخواهم سر کار بروم با وجود اینکه اکنون من با پدر و مادرم زندگی می‌کنیم و پسرم شیر خشک می‌خورد همسرم می‌تواند پسرم را از من بگیرد؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:بله می تواند از شما بگیرد.

  59. نوید می گوید

    سلام .پسر بنده ۱۰ ساله است و حضانتش با بنده هست خانمم خانه پدرش هست و درخواست مهریه کرده اما طلاق نگرفته و درخواست نکرده پسرم در هفته ۲ روز با مادرش هست
    اگر بنده یکی از هفته ها که پسرم بخواد بره بخوام به سفر برم و بچه را نفرستم پیششون جرمه؟ میتونه شکایت کنه؟

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: بله جرم است.

  60. سمیه می گوید

    سلام…
    من همسرم فوت کرده وازطرف بیمه هرماه مبلغی به حساب ما واریز میشه،چندروزه که برادرشوهرم‌میگه میخوام اموال برادرمو بین بچه هاش تقسیم کنم اگر اموال تقسیم نشه بیمه این پول رو دیگه نمیریزه..پسربزرگم ۱۶سالشه و دخترم ۹ سالش..میخوام بدونم آیا حقیقت داره که اگه اموال شوهرم بین بچه هاتقسیم نشه بیمه پولی نمیده؟؟
    خواهشا راهنمایی ام کنید به جایی دسترسی ندارم

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام:شما باید با وکیل متخصص مشاوره نمایید۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰.

  61. ماهور می گوید

    سلام
    برادرم میخواد از همسرش جدا بشه و یه پسر ۴ ساله داره خانمش خانه دارهست ، باتوجه به اینکه قانون حضانت تغییر کرده چطور میتونه حضانت فرزند پسرش را بگیرد!
    آیا اگر بعد طلاق همسرش بخواد بره سرکار، ایشون میتونه حضانت فرزند رو بگیره! با چه دلیلی میشه حضانت پسرش رو بگیره

    1. بهزاد زینالی می گوید

      سلام: از طریق سامانه وکیل تاپ با وکیل متخصص خانواده مشاوره نمایید.

  62. عاطفه داوری می گوید

    سلام من هفت ساله ازدواج کردم یه پسرشش ساله دارم خواهر شوهرم با دوست پسرش زندگی میکنه که معتادهستن و شیشه میکشن ومیفروشن که شوهرم هم هرروزمیره اونجا شوهرم هم معتادکردن میخوام طلاق بگیرم شوهرم خرج زندگی رو میده کاری هم باماندازه فقط چون نگران آینده پسرم و خودم هستم میخوام جدا شم میتونم پسرم و بعد هفت سالگی به مهریه ام بردارم

    1. زینالی می گوید

      سلام: می توانید بابت وجود اعتیار از همسرتان طلاق بگیرید ولی بابت حضانت می تواند با بخشش مهریه نسبت به اخذ حضانت فرزندتان اقدام نمایید.برای راهنمایی بیشتر از طریق وکلای انلاین وکیل تاپ مشاوره نمایید.

  63. محمد می گوید

    سلام بنده ۲ساله از زنم جدا شدم و یه پسر ۹ساله دارم .که حضانتش با خودمه و هر ۵شنبه تا جمعه ۲۴ ساعت با مادرش ملاقات داره .و پسرم هم دوست نداره پیش مادر ش باشه .الان مادرش بعد ۲ سال میخاد حضانت پسرم رو بگیره .ایا این امکان پذر هستش .و بنده هیچ نوع سو سابقه به مواد یا دست بزن یا فساد اخلاقی ندارم .چیکار کنم .ممنون میشم جواب بدید

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی تواند این کار را انجام دهد لازمه این کار این است که عدم صلاحیت شما را اثبات نماید و با وجود موارد گفته شده به صرف ادعا نمی توان اقدام به گرفتن حضانت از شما را سلب کرد.

  64. سمیرا می گوید

    سلام من وشوهرم فعلا با هم زندگی میکنیم ولی اخلاق مون باهم تفاهم نداریم شغل شوهرم کادری است ۵روز خونه هست ۵روز شیفت اگه طلاق تفاهمی داشته باشیم من میتون اون ۵روزی که شیفت هست یه پسر ۱۲ساله ویه پسر ۵ساله رو بیارم پیش خودم چون میدونم کلا حضانتشو به من نمیده با تشکر

    1. زینالی می گوید

      سلام: بر اساس قانون پسر ۵ساله تا سن ۷سالگی باید پیش مادر بماند و بعد از ۷سال باید پیش پدر باشد مگر اینکه پدر صلاحیت نگه داری نداشته باشد.

  65. حجت می گوید

    سلام من از خانمم جداشدم.قبل از طلاق حضانت بچه را به مادرش دادم.ایا بعد از جدا شدن پسرم میتونه برای بحث بیمه تامین اجتماعی از بیمه من که پدرشم استفاده کنه یا بیمه اش قطع میشه؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: بله بله با قطع رابطه زوجیت این بیمه نیز قطع خواهد شد.

  66. رویا می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    من حضانت بچه ۳ ساله م، دو سال پیش توی دادگاه به شوهرم دادم.
    الان میتونم مجدد حضانت پسرم پس بگیرم.
    شوهرم شاغله
    اعتیاد هم نداره

    1. زینالی می گوید

      سلام: خیر نمی توانید باید عدم صلاحیت شوهر خودتان را اثبات نمایید در غیر این صورت نمی توانید

  67. مارال می گوید

    سلام.‌پسرم ۱۹سالش هست . پیش مادر زندگی می‌کنه.برای انتقال به شهر دیگه نیاز به گواهی حضانت دارم.چه جوری باید تهیه کنم؟ یا اینکه چون ۱۹ساله هست نیاز به گواهی نداره؟

    1. زینالی می گوید

      سلام: باید از طریق دادگاه خانواده نسبت به این موضوع اقدام نمایید

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند