آیا ویروس کرونا یک جنگ بیوتروریسم یا بیولوژیکی است؟

پس از شیوع بیماری کرونا، گمانه زنی ها در رابطه با علت بیماری و غایت زمانی آن شروع شد. پیش بینی افراد در رسانه ها و فضای مجازی و رواج شایعات ادامه یافت. علت اولیه ویروس، انتقال از طریق خفاش اعلام شد و در تمام جهان پس از چین گسترش یافت. برخی معتقدند این ویروس را چینی ها از عمد گسترش داده اند و برخی معتقدند این حادثه کاملا اتفاقی و برخی آن را جنگ بیولوژیک آمریکا علیه چین می دانند. دلیل اول و دوم باتوجه به شواهد خیلی عقلانی بنظر نمی رسد، زیرا شیوع بیماری در دنیا و کشته شدن تعداد زیادی چینی این نظرات را کاملا رد می کند. اتفاقی بودن آن نیز باتوجه به سابقه جنگهای بیولوژیکی و سابقه تحقیقاتی امریکا در این زمینه همخوانی ندارد. البته نگارنده صرف نظر از توهم توطئه ای که در برخی ایرانیان در باب امریکا وجود دارد این مطلب را نگاشته است. منتها با توجه به قراین این نظر درست ترین نظر ممکن است. بعد از چین دومین کشوری که قربانی بسیاری در مورد این بیماری داد، ایران بود که از نظر سیاسی در جنگ سرد و تنش با امریکاست. البته عدم مدیریت صحیح و رفتارهای هیجانی و غیرعاقلانه مردم نیز به شیوع آن دامن زد.

جنگ بیولوژیکی

جنگ میکروبی یا بیولوژیکی چیست؟

بیوتروریسم، جنگ بیولوژیکی یا جنگ زیستی به معنای استفاده از عوامل بیولوژیکی، اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و فراورده‌های آن‌ها به منظور اهداف خصمانه در جهت کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان تعریف شده است. متاسفانه این نوع جنگ هم در گذشته رواج داشته و هم در حال حاضر از نوع خطرناک آن رایج شده است. به طور نمونه کشور عذربستان جهت غلبه بر یمن از شیوع طاعون استفاده کرد.

استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی و میکروبی در قوانین بین‌المللی بشردوستانه بین‌المللی ممنوع شده و همچنین انواع معاهدات بین‌المللی آن را ممنوع یا به مقابله با آن پرداخته اند . استفاده از عوامل بیولوژیکی در درگیری مسلحانه، حتی یک جرم جنگی قلمداد شده است. کنوانسیون ژنو ۱۹۲۷ در باب سلاح های میکروبی و شیمایی همچنین کنوانسیون ۱۹۹۳ پاریس از اسنادی هستند که به این موارد پرداخته اند. ایران نیز به این کنوانسیون پیوسته است.

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون منع گسترش، تولید، انباشت و بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها:

‌ماده واحده – به دولت اجازه داده می‌شود در زمان مناسب به کنوانسیون منع گسترش،تولید، انباشت و بکارگیری سلاحهای شیمیایی و انهدام آنها‌مصوب سال ۱۹۹۳ میلادی برابر با ۱۳۷۲ هجری شمسی به‌شرح پیوست ملحق شود و اسناد مربوط را تسلیم نماید.

‌تبصره – وزارت امور خارجه موظف است در تمامی مذاکرات و در چهارچوب سازمان کنوانسیون، اجرای بدون تبعیض و کامل کنوانسیون را‌به‌ویژه در زمینه بازرسی و انتقال تکنولوژی و مواد شیمیایی برای مصارف صلح‌آمیز پیگیری نماید. ‌در صورت عدم تحقق شرایط فوق، به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورایعالی امنیت ملی ، مراحل خروج از کنوانسیون به موقع اجرا گذاشته شود.

تاریخچه جنگ بیولوژیکی

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

تاریخچه جنگ‌افزارهای بیولوژیک و میکروبی

قدیمی ترین استفاده از سلاح بیولوژیک به سپاه مغول می رسد که از رواج طاعون علیه کافا در کریمه استفاده کرد. در جهانی اول نیز نیروهای آلمانی اسب‌ ها و گاوها را قبل از حمل آن‌ها به آمریکا و فرانسه به بیماری آلوده می‌کردند. پس از آن پروتکل ژنو در سال ۱۹۲۵ استفاده از سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک را ممنوع کرد.

در۱۹۳۷ ارتش ژاپن برنامه ای در جهت تولید سلاحهای میکروبی و شیمایی شروع و سیاه زخم و طاعون میکروب هایی بودند که آنها آزمایش کردند. البته ژاپن با برقراری صلح از این سلاحها استفاده نکرد. ایلات متحده در سال ۱۹۴۳ برنامه تحقیقاتی خود را برای استفاده از عوامل بیولوژیک آغاز که تا سال ۱۹۶۹ ادامه یافت و همچنان ادامه دارد. در ادامه در سال ۱۹۷۲ کنوانسیونی مبنی بر عدم تولید، فرآوری و گسترش سلاحهای بیولوژیکی بین کشورها  امضا شد که البته عملا خیلی کشورها به آن پایبند نماندند. به طور مثال باران زرد در جنوب شرق آسیا و روسیه و استفاده از عامل ریسین به عنوان وسیله کشنده در لندن در سال ۱۹۸۷ از جمله مثالهای عدم پایبندی به کنوانسیون فوق است.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ وضعیت اضطراری جهانی


چه برخوردی با تهدیدات میکروبی می شود؟

بسیاری از عوامل باکتریایی، قارچی، ویروسها و سموم مانند ریسین، باسیلوس آنتراسیس (عامل سیاه زخم)، یرسینیا پستیس (عامل طاعون)، سم بوتولیسم، انترو توکسین بی استافیلو کوکی و ویروس انسفالیت ونزوئلایی وجود دارند که متاسفانه درمانی برای بسیاری از این بیماریها وجود ندارد و از طرف جامعه بین المللی نیز برخوردی جز امضای کنوانوسیون نبوده و البته در زمینه پیشگیری از تولید سلاح های هسته ای و شیمیایی شورای امنیت فعالیت دارد منتها از آن جایی که هزینه های اکثر این نهادها و سازمان های بین المللی را امریکا تامین می کند لاجرم بر سیاست گذاری آنها نیز تسلط دارد و محکوم کردن امریکا در این مورد امری بعید است.

آیا کرونا یک جنگ بیولوژیک ضد چین است؟

آیا کرونا یک جنگ بیولوژیک ضد چین است؟

رسانه های مختلف بین المللی ویروس کرونا را یک جنگ بیولوژیکی علیه مخالفین سیاستهای اقتصادی و سیاسی امریکا دانسته اند و از جمله قبای امریکا در زمینه اقتصادی کشور چین است که به نظر منطقی می رسد اگر ادعا کنیم امریکا در جهت حذف رقیب تجاری خود از این وسیله استفاده کرده و کرونا را یک جنگ میکروبی و بیولوژیکی علیه چین بدانیم که امریکا انجام داده است.

کرونا تا کی ادامه دارد؟

هیچ تاریخ دقیقی در مورد پایان کرونا وجود ندارد. این که سیاستمداران اعلام می کنند اوضاع قابل کنترل است و کرونا خارج خواهد شد نوعی حفظ آرامش جامعه از نوع بی کفایتانه آن است زیرا اقدامات صحیحی از جمله قرنطینه شهرهای درگیر یا تامین وسایل بهداشتی و آذوقه صورت نگرفته است. شاید اگر همان ابتدا قم قرنطینه می شد کل کشور درگیر نمی شد. البته رفتار غیرعاقلانه مردم را نیز نباید نادیده گرفت که مدارس و دانشگاهها را تعطیل اعلام کردند که مردم در خانه بمانند و ویروس گسترش نیابد ولی مردم شروع به مسافرت به شهرهای مختلف کردند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند