مراحل تبديل سند منگوله دار به سند تک برگی

سند منگوله دار همان­گونه که از نام آن پیداست، سندی پلمپ شده است که این پلمپ مانند یک منگوله و از یک تکه نخ آویزان می باشد. سند منگوله­ دار به دلیل پلمپ بودن از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار می باشد که به طور داستان ویس و با برگه­ های بسیاری در دفترچه تنسیق داده شده است.

در کنار سند منگوله­ دار از سال ۹۰ گونه­ ای دیگر از سند مالکیت با یک فرم جدید رواج یافت که به سند تک برگی معروف است. این سند به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ مورد تنظیم و بررسی قرار می­گیرد و دارای همان اعتبار و ارزش سند منگوله­­ دار می باشد.

در ادامه می­ خواهیم برای شما اهمیت و مراحل تبدیل سند تک­ برگی به سند منگوله­ دار را بیان کنیم.

چرا باید سند منگوله­ دار را به سند تک ­برگی تبدیل کنیم؟

در ابتدا به توضیح سند منگوله­ دار و سند تک ­برگی پرداختیم و می­دانیم هر کدام ویژگی­ هایی متمایز از یک­دیگر دارند، در واقع سند تک­ برگی به نسبت از ویژگی­ های بهتری برخوردار است.

چرا باید سند منگوله­ دار را به سند تک ­برگی تبدیل کنیم؟

در ادامه برای شما این ویژگی­ های برتر را ذکر می کنیم:

  • به دلیل آن­که سندهای منگوله دار دست ­نویس بودند، اغلب به مرور زمان از بین می رفتند و یا مشکل خوانا نبودن خط باعث به وجود آمدن دردسرهای حقوقی می شد.
    در مقابل سندهای تک­ برگی چون در یک فرم، شکل و شمایل مشخص و معین، تنسیق و بررسی می شوند و به صورت مکانیزه هست، دیگر مشکل خوانا نبودن خط را ندارند. هم­چنین به دلیل این­که این اسناد هر یک به صورت مجزا برای هر مالک تنظیم می­ شوند، دیگر مشکل فرسودگی و دست­ به ­دست شدن وجود نخواهد داشت.
  • ساختار تعریف­ شده و مشخص سندهای تک ­برگی احتمال جعل سند را کاهش می­دهد.
  • با وجود سندهای تک ­برگی، این امکان برای هر یک از شرکا وجود دارد تا بتوانند یک­برگ از سند را نزد خود داشته باشند. در حالی که سابق این امکان وجود نداشت و حتی زمانی که با دوندگی­ های بسیار سندی غیر از سند اصلی صادر می­شد اعتبار سند اصلی را نداشت.
  • وجو سندهای تک ­برگی اسراف کاغذ را تا حد چشم­گیری کاهش داده. سابقا هر سند منگوله ­دار تعداد بسیاری برگه نیاز داشت که گاهی تا ۴۰ صفحه می رسید.
  • برای کسانی که در نقاط دور از مراکز ثبت اسناد زندگی می­ کنند امکان نقل­ و انتقال سند تک­ برگی از راه پست وجود دارد.

اما این سند با داشتن تمامی مزایای مذکور، دارای یک عیب می­باشد و آن این است که در سندهای تک ­برگی برعکس سندهای منگوله دار حاوی اطلاعات مربوط به معاملات قبلی ملک نیستند. و این اطلاعات در سازمان ثبت اسناد رسمی موجود بوده و با مراجعه به این سازمان می ­توان به آن دست یافت.

مشاوره حقوقی فوری

مشاوره تخصصی تلفنی و متنی آنلاین با وکلای سراسر کشور

­آیا تبدیل سند منگوله­ دار به سند تک ­برگ ضروری است؟

تبدیل سند منگوله­ دار به سند تک ­برگی تنها برای آن دسته از اسنادی که بعد از سال ۹۰ ثبت شده­ اند ضروری می­باشد. مابقی اسناد احتیاجی به تبدیل و انتقال به سند تک­ برگی را ندارند.

مراحل تبدیل سند منگوله ­دار به سند تک ­برگی

مراحل تبدیل سند منگوله ­دار به سند تک ­برگیتبدیل سند منگوله­ دار به سند تک­ برگی در دو حالت انجام می ­پذیرد:

  1. دسته­ ی اول مراجعه­ کنندگان افرادی هستند که سند منگوله ­دار دارند و می خواهند تبدیل به سند تک­ برگی کنند.
  2. دسته­ ی دوم افرادی هستند که به تازگی ملکی خریده ­اند. برای شما به توضیح هر یک به صورت مجزا می­ پردازیم.

دسته­ ی اول:

در این حالت چون ملک خریداری شده، دیگر نیازی به مراجعه به اداره ثبت نمی­ باشد و می­ توان به صورت مستقیم به اداره ثبت املاک مراجعه کرد و پس تکمیل اطلاعات مربوطه در فرم بر حسب دستورالعمل مذکور اقدام به ارسال آن کنید. پس از ارسال توسط کارشناسان مورد تحقیق و بررسی قرار می­گیرد.

دسته­ ی دوم:

آن دسته از افرادی که به تازگی اقدام به خرید ملکی کرده ­اند می بایست برای انتقال سند به همراه کلیه مدارک لازم فروشنده، خریدار و یا مالک به دفتر اسناد مراجعه کنند. بین دو تا سه روز کاری زمان لازم است تا بفهمند آیا این ملک توسط شخص دیگری خریداری شده، سند در گرو بانک یا سازمان دیگری هست یا نه.

بعد از تسویه مبالغ به وجود آمده گواهی پایان کار دریافت می ­شود، که نشان ­دهنده بی ­نقص بودن ملک می­ باشد. با ارائه مدارک و تایید خریدار و فروشنده قرارداد انجام می­ شود و در این حالت می­ توان اقدام به دریافت سند تک ­برگی کرد.

در نظر داشته باشید که در هر دو حالت نمی ­توان بدون دریافت سند قبلی، سند جدید را داشت. پس اگر به هر دلیلی سند اولیه از بین رفت در ابتدا اقدام به دریافت المثنی باشید.

مدارک مورد نیاز جهت تبدیل سند منگوله ­دار به سند تک ­برگی

مدارک مورد نیاز جهت تبدیل سند منگوله ­دار به سند تک ­برگی

  • مدارک هویتی دو طرف به همراه کپی.
  • قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی (این مورد بسیار ضروری است و در صورتی که فراموش کنید به هیچ عنوان فرآیند انتقال سند ملک صورت نخواهد گرفت).
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تامین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی.
  • استعلام سند.
  • کروکی دقیق ملک.
  • اصل سند قبلی.

هزینه های تبدیل سند منگوله­ دار به تک ­برگی

  • هزینه برای ارسال سند تک برگ به آدرس مالک (پرداخت این مبلغ به باجه پست واقع در اداره ثبت ناحیه صورت می‌گیرد).
  • هزینه دریافت پایان کار از شهرداری.
  • تسویه با بیمه تامین اجتماعی برای املاک با کاربری تجاری و صنعتی.
  • پرداخت ۱۰ هزار تومان هزینه استعلام سند به دفتر ثبت.
  • اگر سند قبلا در اداره ثبت اسناد به صورت رسمی ثبت نشده باشد باید هزینه‌ای هم بابت ثبت سند بپردازید که مقدار آن بسته به عوامل مختلف متفاوت است.
  • هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی (دسته اول) که مقدار آن ۱۵۰ هزار تومان است.
  • هزینه انتقال سند تک برگی (دسته دوم) که مقدار آن ۹۰ هزار تومان است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
4 نظرات
  1. سید حسن حسینی حاجی بکنده می گوید

    با سلام اینجانب در سال ۹۵ برج ۹ یک ملک در استان البرز شهر کرج خریداری کردم و تمام مدارک آن سال را چون از شرکت وام دریافت کردم دارم الان ساکن استان گلستان شهر گرگان هستم آیا میتوانم از اداره ثبت و اسناد گرگان برای تک برگی اقدام کنم ممنون اگر راهنمایی کنید

  2. وحید محمدی می گوید

    سلام خسته نباشید شرمنده مزاحم شدم پدر بنده یک ملک به صورت قولنامه خریده که کلیه سند و مدارک ملک موجود است اما صاحب سند قبل انقلاب از کشور متواری شده چطوری میتونم سند به نام خودمون بگیرم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  3. مقدم می گوید

    با سلام خدمت شما :

    ملکی وارثی دارای سند دفترچه ای سال(۱۳۷۲) داریم.به دلیل ترحم اجازه دادیم مدت ۴۰ سال خانواده ای در آن سکونت داشته باشند.سال ۱۳۹۶ متوجه شدیم که سند تک برگ توسط متصرفین دریافت شده با توجه به فروشنامه جعلی.
    شکایت کیفری صورت گرفت،و بازپرس پرونده از متصرف ارائه فروشنامه رو خواسته،اما او عنوان کرد گم کرده است(مدت ۲۵ ماه) هست که پرونده بلاتکلیف میباشد.
    آیا از نظر شما این مدت زمان و این شرایط مشکوک نمیباشد؟!

    1. بهزاد زینالی می گوید

      باسلام
      زمانی که دعوای اثبات مالکیت ملک مطرح می شود کسی که مدعی مالکیت ملک است باید با استفاده از دلایل اثبات ،مانند سند، شهادت شهود یا تصرف (اماره ی ید ) و … ادعای خود را اثبات نماید. با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۲۰۹۰ تماس حاصل فرمائید تا وکلای متخصص ملک وکیل تاپ شما را راهنمایی نمایند. موفق باشید.

زمان پاسخ به دیدگاه شما از طرف وکلای سایت وکیل تاپ ۴۸ ساعت می باشد. درصورت نیاز به مشاوره فوری حقوقی میتوانید از این لینک نسبت به پرسش سوال خود اقدام کنید.



سوالات خود را از ما بپرسید

وکلای پایه یک ما اماده پاسخ به سوالات شما هستند